PDA

View Full Version : Ac 15



Luke-wannabe
31 oktober 2007, 20:01
Voor alle AC15 eigenaars een paar vraagjes.

Ik heb het idee dat een Vox minder 'veelzijdig' is dan bv een Marshall. Klopt dit? Meer het idee dat een Vox een veel te aparte eigen toon heeft.

Gaat ie hard genoeg voor in een band?

Waar gebruiken jullie hem voor?

Tot dusver even dit. Komt wellicht nog meer bij.


Edit: Typefoutje aangepast :D

scholier
31 oktober 2007, 20:14
Ik gebruik zelf de ac-15 in een band en voor ons gaat hij echt hard genoeg, ik zet hem zelfs tijdens repetities pas op zijn helft(maar dat kan ook door de ruimte komen, akoestiek of iets dergelijks) ik vind het echt een gruwelijk toffe versterker, het geluid is heel uniek, heel erg helder. Maargoed, dat zijn waarschijnlijk dingen die jij zelf ook al begrepen had,
Mijn enige tip: KOPEN!

Rocketman
31 oktober 2007, 20:56
Een AC15 is wel veelzijdig maar niet in die zin dat er 127 presets met amp simulators op zitten, en er zit ook geen scheur kanaal op. De AC15 is een scheurkanaal van zichzelf maar het mooist is ie clean of net een tikje over de helft. Naar mijn mening.

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 20:59
Nee maar ik bedoelde ook niet veelzijdig als in veelzijdig, meer veelzijdig in de zin van je kunt er een hoop mee doen.

Epipaul
31 oktober 2007, 21:07
Je kan er wel verschillende muziekstijlen meespelen, zeker met het clean geluid. Zelf gebruik ik het voor classic rock/blues rock (denk the Doors, Cream etc). Maar het is net wat je zoekt, als je echt een modern rock geluid wil hebben (amerikaans) dan zou ik voor Marshall gaan. Zelf had ik eerst een JCM 800, deze heb ik verkocht omdat ik het geluid zelf te beperkt vond. Maar wat wil je maken voor muziek?

Je kan je ac15 ook prima als voetensteun gebruiken trouwens.

SimonS
31 oktober 2007, 21:12
'veelzeidig'
wees gerust, geen enkele versterker is 'veelzeidig' :D

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 21:16
Je kan er wel verschillende muziekstijlen meespelen, zeker met het clean geluid. Zelf gebruik ik het voor classic rock/blues rock (denk the Doors, Cream etc). Maar het is net wat je zoekt, als je echt een modern rock geluid wil hebben (amerikaans) dan zou ik voor Marshall gaan. Zelf had ik eerst een JCM 800, deze heb ik verkocht omdat ik het geluid zelf te beperkt vond. Maar wat wil je maken voor muziek?

Je kan je ac15 ook prima als voetensteun gebruiken trouwens.
Steekwoorden van mijn stijl zijn Funk, Rock, Hardrock, Pop, en nog wat heavy dingen.. Veel RHCP, RATM, noem maar op.
De JCM 800 die ik nu heb vind ik wel tof, maar het is het (denk ik) net niet.. Hij clipt 'm heel erg in het hoog. En dat vind ik niet cool. Maar de Marshall Vintage Modern die ik pas had gehoord vond ik wel echt heel goed. Erg lekkere bak, maar ja zo duur. En de AC30 zag ik een filmpje van waarvan het geluid me erg aansprak. Maar de AC 15 lijkt me makkelijker in gebruik en is goedkoper :).

En trouwens Marshall is ook Engels heh..

Epipaul
31 oktober 2007, 21:23
Steekwoorden van mijn stijl zijn Funk, Rock, Hardrock, Pop, en nog wat heavy dingen.. Veel RHCP, RATM, noem maar op.
De JCM 800 die ik nu heb vind ik wel tof, maar het is het (denk ik) net niet.. Hij clipt 'm heel erg in het hoog. En dat vind ik niet cool. Maar de Marshall Vintage Modern die ik pas had gehoord vond ik wel echt heel goed. Erg lekkere bak, maar ja zo duur. En de AC30 zag ik een filmpje van waarvan het geluid me erg aansprak. Maar de AC 15 lijkt me makkelijker in gebruik en is goedkoper :).

En trouwens Marshall is ook Engels heh..

Ja Marshall is Engels maar het wordt vooral heel veel gebruikt door Amerikaanse bands, in mijn ogen. Daarom een Amerikaans geluid. Een ac30 is een typisch Brits geluid. Funk kan je in mijn ogen prima spelen op een ac30/ac15. Rock ook prima maar voor echt hardrock heb je iets meer nodig. Zelf speelde ik vooral hardrock op m'n JCM 800 en ik vond ook dat hardrock het mooiste klonk op een JCM 800. Maar je zou ook evt. een vintage modern kunnen gebruiken in combinatie met een ac15. Maar ik heb nooit een vintage modern gehoord dus ik kan er verder niet veel zinnigs over zeggen. Je heb nog al een brede oriëntatie wat muziekstijlen betreft dus ik denk dat een combinatie van 2 versterkers the best of both sides is. Maar je zou ook wel een budget hebben ;)

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 21:28
Haha nee opzich trekt de 800 wat ik wil, maar zoals ik al aangaf doet ie niet wat ik wil in het hoog. Het geeft een beetje een 'dunne toon'. En met die AC 15 had ik dat totaal niet.
Maar misschien moet ik mn 800 ook wel (laten??) biassen..

Lexvandoef
31 oktober 2007, 21:46
Ik heb zelf een JMP 2203 (voorloper van je jcm800) en een AC15 thuis staan. Ik gebruik thuis en bij grote gigs de AC15 voor cleane geluidjes en de JMP voor overstuurde geluidjes. Zeer lekker en de AC15 is in mijn ogen en oren zeer veelzijdig.

Ik gebruik zijn cleane toon als basis en met OD-krijg ik verschillende overstuurde geluiden. Het clean geluid is ook erg lekker te regelen met de hoog en laag knoppen, van een warm dik, beetje wollig clean naar een clean met veel hoog die veel feller en funkyer is maar niet schel. En alles er tussen in zeg. Hij blijft trouwens wel verbazingwekkend veel body houden voor zo'n klein 1x12'je.

Hij trekt het ook makkelijk in mijn bandje, ik speel in een van alles en nog wat coverbandje, vooral pop/rock en funky dingen. Ik kan heb live gewoon clean gebruiken, het volume zit wel goed. Je kan trouwens wel horen dat het een britse versterker is net als je Marshall, er zit een bepaald karakter in beide amps wat anders is, maar toch wel overeenkomsten vertoont. Ik vind het ook lekker dan een fender+marshall.

Je vind trouwens je marshall dun klinken? Dat kan ik me best voorstellen op huiskamervolume. Wat je kan doen is een PPIMV in laten bouwen. Dan kan je master open zetten, dat heb ik ook gedaan en met je master op 9 en je PPIMV op 1,5 krijg je veel meer ballen in je geluid en is het niet dun meer. SPAMMODE/ik heb het bij CMW laten en dat kostte me €50 voor alleen de installatie van de PPIMV/SPAMMODE.

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 22:14
Hey thanx voor de tips. Ik wil eigenlijk niet aan mijn JCM gaan klooien. En die vox filmpjes die ik heb gezien klinken echt onwijs warm wat ik echt heel erg mooi vind.
Ik kan allicht mijn JCM laten biassen, maar ik weet niet in hoeverre dat echt zin gaat hebben.

Tjek trouwens dit filmpje. http://www.youtube.com/watch?v=g9cbIiamYtg
Dit vind ik een erg mooi geluid!

Epipaul
31 oktober 2007, 22:34
Heel mooi geluid inderdaad. Ook heel makkelijk uit een ac15 te halen.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 22:35
Dat geluid is zeker lekker, en lijkt heel erg op het geluid wat ik krijg met mijn strat (MIJ) en mijn ac15 met de preamp op 1 uur en de master naar keuze.

Waarom wil je trouwens niets veranderen aan je JCM800? bang voor waardeverlies? Die PPIMV komt gewoon in de plaats van je presence en kan zo weer teruggebouwd worden als je hem wilt verkopen.

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 22:57
Dat geluid is zeker lekker, en lijkt heel erg op het geluid wat ik krijg met mijn strat (MIJ) en mijn ac15 met de preamp op 1 uur en de master naar keuze.

Waarom wil je trouwens niets veranderen aan je JCM800? bang voor waardeverlies? Die PPIMV komt gewoon in de plaats van je presence en kan zo weer teruggebouwd worden als je hem wilt verkopen.
Het is inderdaad een erg lekker geluid, maar ik vraag me af of het veel in te zetten is. Het is wel een echt heel distinctief geluid.
Mijn JCM wil ik eigenlijk gewoon niet aan klooien. Niet een bepaalde reden. Gewoon liever niet doen..

Lexvandoef
31 oktober 2007, 23:03
Ik vind hem zelf overal voor in te zetten, zeker qua cleane geluiden. Maar ik ben ook het type dat overal hetzelfde clean voor wil gebruiken, als het maar een lekker clean is.

Ik speel er met de band een surfnummer mee, maar dan ook weer She'selectric of Black Horse and a cherry tree. Best veelzijdig dus.

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 23:04
Ik vind hem zelf overal voor in te zetten, zeker qua cleane geluiden. Maar ik ben ook het type dat overal hetzelfde clean voor wil gebruiken, als het maar een lekker clean is.
Je zo een ben ik er ook hoor.
Ik kan gewoon met 1 geluid dat ik vet relaxed vind alles spelen.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 23:10
Je zo een ben ik er ook hoor.
Ik kan gewoon met 1 geluid dat ik vet relaxed vind alles spelen.

Dan is de AC15 zeker veelzijdig genoeg.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 23:27
Ohja, Luke, het 'dunne' van je JCM800 wordt ook al een heel stuk minder als je hem over een closed back cab. Dat scheelt echt heel veel druk, warmte en body in je geluid.

Luke-wannabe
31 oktober 2007, 23:35
Ohja, Luke, het 'dunne' van je JCM800 wordt ook al een heel stuk minder als je hem over een closed back cab. Dat scheelt echt heel veel druk, warmte en body in je geluid.
Okee, maar ik heb een combo... Dus dat gaat niet lukken.. :) Tog erg bedankt voor de tip :)

Lexvandoef
31 oktober 2007, 23:38
Okee, maar ik heb een combo... Dus dat gaat niet lukken.. :) Tog erg bedankt voor de tip :)

hehe, die kan ook dicht ;), maar je wilde niks verbouwen zei je al. :P

Luke-wannabe
1 november 2007, 10:04
Haha ohjah.. Maar nee..

Nobler
1 november 2007, 11:54
Ik heb sinds kort een AC15. Als je die nog mocht overwegen, geef dan wel wat extra uit voor de Blue Alnico Speaker. De standaard Wharfdale klinkt toch nogal kartonnen dozerig en een stuk minder warm dan de Blue. Het is een simpele versterker in de zin dat er weinig ingesteld kan worden. Het is inderdaad een beetje een one trick pony, maar voor mijn muziekstijlen doet hij het prima (blues en bluesy). Ik heb hem vooral gekocht als repetitieversterker, maar als zaterdag mijn AC30 niet klaar zou zijn kan het zijn dat ik hem dan voor het eerst bij een optreden moet inzetten. Daar weet ik dus nog niets over. Wat me achteraf een beetje tegenvalt is hoe zwaar hij nog is voor een vrij kleine versterker.

SimonS
1 november 2007, 11:59
een tijdje geleden ben ik met een vriend een setje versterkers gaan testen. Ook de AC15. Dat was wel een verademing na de Koch Twintone die we daarvoor testten, hifi op een nare manier. Er zat een bepaalde saus overheen die me niet aanstond. Moeilijk te verwoorden. En wat een nutteloze hoeveelheid gain had dat ding :nervous:

De AC15 daarna aangesloten. Heerlijk clean dat daar op zit! Prachtig gewoon. Het drivekanaal vond ik niet heel bijzonder, lekker afstellen was lastig. Erg vintage geluid. De Laney VC30 die we ook testten ging qua drive een stuk verder. Maar de clean van de AC15 vond ik wel beter.

Ben benieuwd wat het drivekanaal van de AC15 doet met een lekker booster/TS ervoor, moet wel brute shit zijn!

glasbier
1 november 2007, 13:23
Om hier even op in te haken; kan je hem clean houden in een bandsituatie c.q. optredens? De 15 watt lijkt me dan te kort schieten.

Lexvandoef
1 november 2007, 14:27
Om hier even op in te haken; kan je hem clean houden in een bandsituatie c.q. optredens? De 15 watt lijkt me dan te kort schieten.

Het lijkt weinig zo'm 15 Watt, maar ik houd hem zeker clean in mijn bandje, ook met mijn les paul, hoewel hij dan wel iets eerder een randje krijgt. Met een tele/strat houd je hem zeker clean. Ik gebruik hem ook als puur cleane amp.

glasbier
1 november 2007, 14:47
Het lijkt weinig zo'm 15 Watt, maar ik houd hem zeker clean in mijn bandje, ook met mijn les paul, hoewel hij dan wel iets eerder een randje krijgt. Met een tele/strat houd je hem zeker clean. Ik gebruik hem ook als puur cleane amp.

Ik heb eens een Fender Blues Junior USA gehad,ook 15 Watt. In de band vond ik hem net wat tekort komen qua volume. Daarom ben ik benieuwd wat jullie ervaringen betreft de Vox zijn. Ik heb hem ook aleens uitgeprobeert in de winkel en was wel onder de indruk betreft de klank. Ik heb hem niet gekocht omdat ik twijfelde over de volume.

Lexvandoef
1 november 2007, 15:22
Ik heb zelf albsoluut geen probleem met het volume. Ik heb een keer gerepeteerd met mijn AC15, nog problem. Ook tijdens optredens (grote zaal, 700 man) houd ik hem clean.

Ik speel trouwens niet in een gruwelijk hard metal bandje oid, gewoon in een poppy/funky/rocky coverbandje.

glasbier
1 november 2007, 16:45
Ik heb zelf albsoluut geen probleem met het volume. Ik heb een keer gerepeteerd met mijn AC15, nog problem. Ook tijdens optredens (grote zaal, 700 man) houd ik hem clean.

Ik speel trouwens niet in een gruwelijk hard metal bandje oid, gewoon in een poppy/funky/rocky coverbandje.

Maar dan heb je er een microfoon voor? En hoe heb jij je instellingen/settings dan staan?Het viel me toen in de winkel op dat hij met de volume op 6 begon te vervormen.

Lexvandoef
1 november 2007, 17:31
Maar dan heb je er een microfoon voor? En hoe heb jij je instellingen/settings dan staan?Het viel me toen in de winkel op dat hij met de volume op 6 begon te vervormen.

Ja dan heb ik er wel een microfoon voor, maar in zo'n beetje elke zaal/podium van die grootte wordt je wel uitversterkt hoor. In een gemiddelde kroeg wordt hij niet uit versterkt, maar dan heb ik ook geen problemen met het clean geluid. Hij is dan niet helemaal spatje clean (ala twin reverb) maar het is geen crunch. Eerder een heel subtiel randje wanneer je echt heel hard begint te rammen.

instellingen veschilt meestal per zaal/podium, maar meestal de master voluit en de top boost op 6, dan houd ik hem wel clean met mijn lp, en gaat hij echt hard genoeg voor mij om door iedereen gehoord te worden. Hij prikt ook gewoon lekker door de mix.

glasbier
1 november 2007, 17:46
Ik vond toen ook de reverb tegenvallen, eigenlijk onbruikbaar. Is dat bij die van jou ook zo?

Lexvandoef
1 november 2007, 17:55
Ik vond toen ook de reverb tegenvallen, eigenlijk onbruikbaar. Is dat bij die van jou ook zo?

Ja de reverb is een algemeen kwaaltje bij de AC15CC's. Ik vind hem bruikbaar met de knop tot 9u. Maar goed, reverb gebruik ik toch niet heel veel, ik was een oudere marshall zonder reverb gewend dus ja. Als je wilt kan je trouwens na een tijdje (of gelijk) een nieuwe reverbtank erin hangen, die schijnen het dan een stuk beter te doen, en de tank zelf kost slechts 40e ofzo. Ik zou de koop iig niet van de reverb af laten hangen, maar goed, zoals ik al zei vind ik die ook niet heel erg belangrijk.

glasbier
1 november 2007, 18:02
Okay Lex, bedankt voor je moeite en info. Ben weer wat wijzer geworden. Het speelt nog steeds in mijn hoofd om er ook 1 te kopen.

Luke-wannabe
1 november 2007, 18:52
Ik vind de reverb van de AC-15 wel OK. Het is wat apart, maar het heeft wel wat vind ik..

Lexvandoef
1 november 2007, 19:51
Ik vind de reverb van de AC-15 wel OK. Het is wat apart, maar het heeft wel wat vind ik..

Als je de knop niet voorbij 9u draait vind ik hem ook wel oke. ik ga ook niks vervangen hoor.

peter_heijnen
2 november 2007, 00:48
De reverb is nog net bruikbaar icm met de tremolo of om een delay iets meer ruimte te geven, maar voor de rest is ie goed ruk.

Pepe
2 november 2007, 02:25
ik heb een engelse Korg AC15, dat schijnt de beste ri te zijn sinds de sixties maar geen idee hoe de chinees klinkt

hard gaatie zat, ik heb nog een paar keer een vibroverb ri meegesleept -40 watt- en die ging exact even hard, dus die kon weg
Het geluid is natuurlijk totaal anders dan een marshall, die is getuned voor grit, de AC15 voor tone. Een dik warm geluid zonder een spoor van kiezels of fuzziness wat een fender kan doen als je gas geeft, je krijgt alleen meer explosieve attack en een lange vioolachtige sustain.
De beperking is dat je geen fender geluid eruit krijgt, als je dat een beperking wil noemen, andersom trouwens ook niet.
De reverb valt tegen als je fender surf reverb gewend bent, deze reverb is meer ambient, het is meer een ruimtelijk ding dan een effect, daar moet je aan wennen.

Luke-wannabe
2 november 2007, 10:47
ik heb een engelse Korg AC15, dat schijnt de beste ri te zijn sinds de sixties maar geen idee hoe de chinees klinkt

hard gaatie zat, ik heb nog een paar keer een vibroverb ri meegesleept -40 watt- en die ging exact even hard, dus die kon weg
Het geluid is natuurlijk totaal anders dan een marshall, die is getuned voor grit, de AC15 voor tone. Een dik warm geluid zonder een spoor van kiezels of fuzziness wat een fender kan doen als je gas geeft, je krijgt alleen meer explosieve attack en een lange vioolachtige sustain.
De beperking is dat je geen fender geluid eruit krijgt, als je dat een beperking wil noemen, andersom trouwens ook niet.
De reverb valt tegen als je fender surf reverb gewend bent, deze reverb is meer ambient, het is meer een ruimtelijk ding dan een effect, daar moet je aan wennen.
Kijk hier heb ik echt erg veel aan! Dit idee had ik zelf ook een beetje. Maar ik ga vanmiddag tog naar de Feedback. M'n Gretsch ophalen. Dan wil ik ook ff die AC15 checken.

jerome
2 november 2007, 22:18
Ohja, Luke, het 'dunne' van je JCM800 wordt ook al een heel stuk minder als je hem over een closed back cab. Dat scheelt echt heel veel druk, warmte en body in je geluid.

grappig, ik ben juist over gestapt van een gesloten Marshall kast naar een halfopen Vox kast met Alnico's: meer dynamiek, meer warmte en in ook in de "scheurstand" lekker vet en dynamisch.
Voor mij geen gesloten cab meer...

@luke: een dun geluid in een JCM 800 kan je ook flink voller, dikker en dynamischer maken met bijv. Tung Sol voorbuizen.

Lexvandoef
2 november 2007, 23:27
grappig, ik ben juist over gestapt van een gesloten Marshall kast naar een halfopen Vox kast met Alnico's: meer dynamiek, meer warmte en in ook in de "scheurstand" lekker vet en dynamisch.
Voor mij geen gesloten cab meer...

@luke: een dun geluid in een JCM 800 kan je ook flink voller, dikker en dynamischer maken met bijv. Tung Sol voorbuizen.

Hangt ook af van de gebruikte speakers enzo. Tis in elk geval een hele vooruit gang ivm mijn 2x12 open back combo. :cheerup:

Nielsje
3 november 2007, 00:14
Ik zit voor mijn potentiele 2 x 12 ook te denken aan een 3/4 of 1/2 open.

Op een groot podium waar alles uitversterkt wordt merk je er niet zo veel van, maar thuis...

Een beetje open is wel lekker, lekker ruimtelijk. Maar daarvoor kan je wellicht ook wel een beamblocker gebruiken..

hendrix_appendix
3 november 2007, 01:05
http://www.youtube.com/watch?v=a_oem8XMCDM

Ik zag dit filmpje, misschien een leuk voorproefje over hoe je gaat klinken straks.;) (Iets andere gitaar, maar qua kleur klinkt ie denk ik toch ongeveer hetzelfde)

jerome
3 november 2007, 08:41
Ik zit voor mijn potentiele 2 x 12 ook te denken aan een 3/4 of 1/2 open.

Op een groot podium waar alles uitversterkt wordt merk je er niet zo veel van, maar thuis...

Een beetje open is wel lekker, lekker ruimtelijk. Maar daarvoor kan je wellicht ook wel een beamblocker gebruiken..

Met optredens heb ik ook beter geluid dan vroeger op de gesloten (Marshall) cabs.
Natuurlijk wel belangrijk dat de mic goed geplaatst wordt
Dus ook met hogere volumes blijft het geluid open en dynamisch.
Met de gesloten Marshal cabs vond ik het geluid erg krasserig vooral met de (moderne) Greenbacks.
De gesloten Marshall cab met de 65 watters vond ik nog wel lekker klinken maar legt het toch zwaar af tegen de halfopen Vox cabs die ik nu al weer jaren gebruik

Luke-wannabe
3 november 2007, 13:04
Ik had gisteren de Vox getest, maar ik vind op dit moment toch de Marshall sound fijner. Hou overstuurd beter, duidelijker. En hij is opener/organischer. Ik hou gewoon mijn 800, ik laat hem eens biassen en buizen vervangen, en over een tijdje ga ik gewoon een 2dehands vintage modern scoren. Want dat vond ik toch een lekkere amp!

Nobler
5 november 2007, 14:31
SimonS: leuk dat je zo enthousiast bent over de AC15, maar je het over een drivekanaal, terwijl een AC15 maar één kanaal heeft!
Glasbier: of je voldoende clean hebt met de ac15? Anderen hebben al gereageerd dat het bij hen voldoende is. Als je tijdens een optreden clean op hoog volume nodig hebt kan het zijn dat je met een AC15 inderdaad tekort komt, maar ik, en ik denk veel anderen, willen voor bepaalde toepassingen (repetities en kleinere optredens) juist graag een Ac15 in plaats van een AC30, juist omdat hij op een (wat) lager geluidsniveau al wat begint te vervormen.
Trouwens, zelfs op maximale vervorming is een Vox (AC15 0f 30) wat mij betreft nog geen scheurijzer zoals een Marshall, daarom kan ik me voorstellen dat je bij de 800 blijft. het hangt erg van het geluid af wat je zoekt. Als je meer vervorming wilt dan een Vox AC kan leveren zul je met pedalen moeten werken (tubescreamer).
Ik zou zelf best wel eens Marshall's willen uitproberen als ze (nog) een kleinere buizenversterker in hun programma hadden, dat wil zeggen, een 10-20 watt versterker, want alles daarboven gaat gewoon te hard voor wat ik er mee wil.

SimonS
5 november 2007, 15:23
SimonS: leuk dat je zo enthousiast bent over de AC15, maar je het over een drivekanaal, terwijl een AC15 maar één kanaal heeft!
naja, drive omhoog bedoel ik;)

Lexvandoef
5 november 2007, 19:03
Ik zou zelf best wel eens Marshall's willen uitproberen als ze (nog) een kleinere buizenversterker in hun programma hadden, dat wil zeggen, een 10-20 watt versterker, want alles daarboven gaat gewoon te hard voor wat ik er mee wil.

tipje, ik weet niet wat je pricerange is, maar de 2061x top schijnt echt heel erg lekker te zijn. Tis een 20 watter.