PDA

View Full Version : Informatie gezocht



Ndw
31 oktober 2007, 18:42
Beste medegitaarliefhebbers,

ik ben op zoek naar informatie over ''mijn'' gitaar. Hij is officieel van mijn moeder maar ik ben de enige die hem gebruikt dus...

Anyway, het gaat om een nylonsnarige Ryoji Matsuoka Luthier, modelnummer 40. Het serienummer staat er niet op of is weggevaagd. Hij is gemaakt in Japan; het originele label zit er nog in die ''Japon'' aangeeft. Het geluid is krachtig, vol, warm, heeft en lange nagalm en hij speelt heerlijk. (mijn elektrische speelt een heel stuk zwaarder en dus minder fijn) Er staat trouwens iets Spaans op het label; ik weet niet of dat van toepassing is: Construción artistica de guitarres (of iets dergelijks). Maar dat is vast reclame van de maker ^^

Het bovenblad is gemaakt uit twee delen, evenals het onderblad. Helaas zitten er een paar plekjes in het bovenblad (houtlaagje + lak eraf), maar als blijkt dat hij echt heel erg bijzonder is ga ik hem zeker laten repareren en er een tas voor kopen zodat ik hem buitenshuis ook kan gebruiken.

Ik had nog een fotootje gemaakt ooit: (ja de D-snaar zat er op dat moment niet op inderdaad ^^ )


http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/32ce216e.jpg

De gitaar lijkt verdacht veel op model 25:
http://img255.auctions.yahoo.co.jp/users/2/5/1/4/tubomi2000-img600x450-11848410101910.jpg



Heeft iemand (uitgebreide) informatie over m'n gitaar? Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar:

- De algehele waarde van dit exemplaar (niet dat ik hem wil verkopen hoor!!)
- De gebruikte houtsoorten en wat de kwaliteit daarvan betekent voor de gitaar
- Hoe geschikt dit exemplaar is voor slaggitaar ipv klassiek gitaar
- Hoe oud deze kan zijn (beantwoord: gemaakt tussen 1976 en 1980)
- Hoe zeldzaam of bijzonder hij is; is hij nog verkrijgbaar?
- De originele stemmechanieken zitten er nog aan, hoe kan ik die soepeler maken? Ze ''schuren'' nu een beetje, vooral de B en de hoge E.
- Wat betekenen die donkere vlekken op de gitaar? Is dat een teken van slechte kwaliteit of heeft het bijvoorbeeld te maken met vochtschade?
- Is het het waard hem te repareren en kan het geluid daardoor verbeteren? (ja dat is een domme vraag maar ik wil hem wel stellen ^.^ )
- Mogelijke kosten die daarbij komen kijken
- Bij model 25 zitten er twee zwarte strepen op de achterkant van de hals, die van mij heeft dat niet, maakt dat verschil voor de kwaliteit? (domme vraag...again)
- Welke snaren raden jullie aan om het geluid het beste tot zijn recht te laten komen én die een tijd meegaan? Ik heb er nu D'Addario snaren op.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :cheerup:

Gegroet! :noob:

wietse
31 oktober 2007, 19:32
google is je vriend.

http://www.cspcorp.com/cosmicblues/RyojiMatsuoka.htm

handgebouwde gitaar volledig van massief hout, klasse instrument dus.

Ndw
31 oktober 2007, 20:07
Gaaf! bedankt voor de info :)

Maar rozenhout en spar zeggen voor mij nog niets over kwaliteit. Wat voor ''sound'' geven de verschullende houtsoorten bijvoorbeeld? :)

Pais
31 oktober 2007, 20:33
De meeste klassieke gitaren zijn van palisander (rosewood) Vanuit traditie van de klassieke gitaar DE houtsoort voor zij en achterbladen. Door goedkopere gitaren worden wel andere houtsoorten gebruikt, al dan niet gelamineerd.
Er wordt nog onderscheid gemaakt in india palisander en rio palisander. De laatste is zeldzamer en meer waard. De kenner ziet het verschil.

Het bovenblad is spar zeg je? Voor het bovenblad van klassieke gitaren zijn er traditioneel twee opties, ceder en spar. Spar schijnt helderder en feller te klinken dan het warmere ceder.

De zwarte lijnen achterop de hals, daarmee bedoel je waarschijnlijk een ebbenhouten strip die wordt gebruikt om de hals te verstevigen. Dit zou voor meer sustain en een betere projectie moeten zorgen. Ik heb wel eens gelezen dat die strip soms ook onzichtbaar in de hals wordt verwerkt dus het hoeft niet te betekenen dat jou gitaar dit niet heeft.


Misschien kun je een ingezoomde foto maken van de kop en de zegel. Dat geeft al wat meer aanwijzingen want van een afstandje zien die klassieke gitaren er al snel hetzelfde uit :)

Zonde dat je mechanieken stroef lopen. Een nieuw setje mechanieken kun je er eenvoudig zelf opzetten. Koop dan niet het goedkoopste van het goedkoopste, want dan heb je hetzelfde probleem zo weer :)

Of je je gitaar geschikt vind als slaggitaar, is helemaal aan jou, al worden ze er niet graag voor gebruikt.

Welke snaren er voor jou en je gitaar het beste geschikt zijn, moet je zelf achter zien te komen. D'addario zijn prima snaren, maar misschien bevalt een ander setje je beter. Over het algemeen geld dat snaren met een harde snaarspanning (high tension / gauge) wat feller en harder klinken, maar ook lastiger te bespelen zijn.

Ndw
31 oktober 2007, 20:40
Dank je wel! :) :)

De site geeft aan dat het bovenblad van spruce = spar is. Niet bepaald standaard dus ^^

Ik zet hier zo even een foto neer, momentje ;)

Pais
31 oktober 2007, 20:45
Nog een PSje :)

De vraag over de reparatie - wat is er dan kapût?
De meeste gitaarwinkels hebben een reparatieservice en ze kunnen je van te voren vast vertellen wat een reparatie je ongeveer gaat kosten.

Pais
31 oktober 2007, 20:46
Dank je wel! :) :)

De site geeft aan dat het bovenblad van spruce = spar is. Niet bepaald standaard dus ^^

Ik zet hier zo even een foto neer, momentje ;)

Niet standaard? Toch wel heel gebruikelijk :) Ceder en Spar worden allebei erg veel gebruikt bij klassieke gitaren. Daarnaast hebben flamencogitaren en westerngitaren ook heel vaak Spar als bovenblad.

Ndw
31 oktober 2007, 21:22
Oh, dat wist ik niet (van de andere gitaren). Ik ben geen western/flamencogitaarliefhebber, vandaar. ^^ Dank!

Wat er kapot is had ik uitgelegd bij mijn vragen geloof ik ^^ het gaat om een ''laagje'' lak en hout dat er op plekjes af is, en tussen de ''naden'' van het hout zelf beginnen er soortgelijke plekken te ontstaan.

Ik heb nog maar even een fotootje gemaakt:
http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/101_1339.jpg`


Bestaat er ook iets als een verstevigde lak, of iets dergelijks? Die ene plek naast de snaren wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door m'n pinknagel als ik (vroeger) tokkelde, en de rest van het hout krijgt natuurljk een kracht op zich waar een slagplaat normaal voor dient... Ik wil er alleen geen slagplaat op laten maken, dat zou ik doodzonde vinden.

Ndw
31 oktober 2007, 21:23
Er was niet genoeg ruimte voor de plaatjes in mijn vorige post:

En hierbij natuurlijk ook de beloofde foto's van de kop en stempel:

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/101_1324.jpg

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/101_1322.jpg

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/101_1323.jpg

http://i31.photobucket.com/albums/c377/Darth_Sylvian/101_1320.jpg

Excuseer voor de lange wachttijd, ik had nogal wat foto's op mijn camera staan en het duurde even voor ze allemaal geladen waren. ^^

LaurentB
31 oktober 2007, 21:29
Dat is geen schade, dat zijn gewoon gebruikssporen. Zeker geen slagplaat op zetten nee, dat zou de trilling van het bovenblad belemmeren en het geluid
negatief beïnvloeden.

Wat snaren betreft: ik gebruik Hannabach High Tension, die vind ik wel aanzienlijk helderder klinken dan d'Addario. En ze gaan belachelijk lang mee qua klank.

Ndw
31 oktober 2007, 21:36
Bedankt voor de tip! Maar die sporen kunnen dus geen kwaad?
Is dat niet trouwens heel raar dat ik dat ding een jaar gebruik en hij al zulke grote sporen heeft? :dontgeti:

Ik heb zelf inderdaad ook eens Hannabach High Tension geprobeerd! Ze zijn inderdaad vrij helder, maar ze gaan stukken korter mee en klinken minder lang mooi als D'Addario, in verhouding.. Dat is wel jammer. :(

Iemand nog een suggestie voor een ander merk, voor mijn part topkwaliteit en duur, als het maar lang lekker blijft klinken en duurzame snaren zijn! Zouden jullie een set met een omwonden G-snaar aanraden? Want die gaat altijd het eerste dof klinken...

Pais
31 oktober 2007, 21:37
Wat er kapot is had ik uitgelegd bij mijn vragen geloof ik ^^ het gaat om een ''laagje'' lak en hout dat er op plekjes af is, en tussen de ''naden'' van het hout zelf beginnen er soortgelijke plekken te ontstaan.


Bestaat er ook iets als een verstevigde lak, of iets dergelijks? Die ene plek naast de snaren wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door m'n pinknagel als ik (vroeger) tokkelde, en de rest van het hout krijgt natuurljk een kracht op zich waar een slagplaat normaal voor dient... Ik wil er alleen geen slagplaat op laten maken, dat zou ik doodzonde vinden.

Dit repareren zou een cosmetisch verhaal zijn en waarschijnlijk nogal kostbaar. Er zijn slagplaatjes speciaal voor spaanse gitaren. Ze zitten ook op flamencogitaren om de gitaar te beschermen tegen flamencotechniek waarbij het bovenblad het het nogal te voorduren krijgt. Ze zijn transparant, nagenoeg onzichtbaar en licht genoeg om geen geluidsverschil te horen. Als je met plectrum gaat spelen, kan je ook wel een plaatje gebruiken. Bij bijvoorbeeld www.guitarrabuena.nl (amsterdam) kun je er een slagplaatje op laten zetten op een manier dat het netjes wordt gedaan (al blijft er lucht onder de plaat zitten als er deukjes onder de slagplaat zit, dat zie je wel)

Ik snap niet helemaal hoe je pink hier door de lak heen is gegaan, maar als het zo verder gaat zou ik het eerder doodzonde vinden om géén slagplaatje erop te laten zetten! :)

Bij diezelfde winkel in amsterdam kunnen ze je vast meer vertellen over de gitaar, de staat van onderhoud en kwaliteit. De meeste gitaarwinkels hebben helaas niet zoveel kaas gegeten van spaanse gitaren


Als hannabach je aanspreekt, zou je eens die carbon serie kunnen proberen. Duurder maar ook duurzamer. Een omwonden G-snaar zou ik niet doen. Hoort niet echt op een klassieke gitaar en zorgt voor veel bijgeluiden.

Ndw
31 oktober 2007, 21:44
Hmmm....op de één of andere manier vind ik het doodzonde om er iets ''op te zetten'' als het ware.. Ik speel inderdaad met plectrum, maar ik neem aan dat het verder geen kwaad kan als hij verder afslijt? Ik was eerder op zoek naar een soort ''opvulmiddel'' voor die gaatjes, maar het lijkt me dat iets als vloeibaar hout niet bestaat ;)

Ik woon trouwens in het noorden van Nederland, heb mijn opleiding afgerond (dus geen OV), geen geld en geen gitaartas.... Ik geloof niet dat het zo slim is naar Amsterdam af te reizen. Maar bedankt voor de tip! Misschien als het écht te erg wordt om aan te zien zal ik eens verder kijken. :) (over een paar jaar, als ik een baan heb enzo...)

Ik zal inderdaad eens navragen bij de muziekwinkel hier naar die carbon serie. Waar doet die naam ''carbon'' me toch aan denken? En hoe kan het dat die duurzamer zijn?

Pais
31 oktober 2007, 21:55
Ik woon ook in het noorden, maar als er iets met mn gitaar is, mag hij alleen naar de reperateur van guitarra buena haha.
Carbon betekend koolstof. Waarschijnlijk doelen ze hiermee op extra lange koolstofketens in het materiaal ofzo. Ze klooien in de polymeerchemie altijd met substituties, weekmakers en optimale polimerisatie om de fysische eigenschappen ervan te verbeteren. Ik heb de carbon serie wel eens gehad, maar kon het niet echt vergelijken. Kritiek van anderen die ik heb gehoord - transparantere en minder volle klank.

Het zal wel. :) Eigenlijk verneem ik weinig verschil tussen al die verschillende merken maar dat zal aan mij liggen :)


Doorslijten van de lak kan wel nare gevolgen hebben. Als het hout eenmaal onbescherm is, zal het steeds sneller slijten. Met een extra klankgat als extreem gevolg :( (ik ken een straatmuzikant die het zover heeft gepresteerd. Doodzonde toch! )

LaurentB
31 oktober 2007, 22:16
Ja ok, met plectrum gaan nylon snaren inderdaad niet erg lang mee, ook Hannabach niet. En dan begrijp ik ook wel de slijtplekken op je gitaar.
Die slagplaten waar Pais het over heeft zitten inderdaad op flamencogitaren, waar ook nogal tekeer op gegaan wordt.

Ndw
31 oktober 2007, 22:29
Dan zal ik eens op zoek naar carbonsnaren. Het is toch een kwestie van proberen, het maakt niet zoveel uit omdat ik er toch thuis mee speel. :) Bedankt voor de tips!

Kan ik er niet gewoon sterke standaard lak op gooien trouwens?? Het hout is natuurlijk wel oud... Maar zou dat kwaad kunnen? Ik wil er wel graag op blijven spelen, en geld heb ik zeker niet voor een reparatie én een reis naar Amsterdam. :( Ook al lijkt het me super interessant hoor :)

Nobilta
31 oktober 2007, 22:59
Met een plectrum op een klassieke gitaar zou ik niet doen.

dadgad
31 oktober 2007, 23:48
Hallo,

Je zou bijv. ook eens Savarez snaren kunnen proberen - heb ik veel gebruikt
in de tijd dat ik nog klassiek les had. Ik gebruikte zelf de rode, maar mijn
lerares, die nogal veel optrad, gebruikte de gele. Ze zijn vrij stug, wat lastig
is met het vastknopen aan de brug. Maar ze gaan erg lang mee.

Wat de stemmechanieken betreft, daar zit wel kwaliteit op ! Verguld, gehard
wormwiel (het zwarte gedeelte), en imitatie parelmoer (waarschijnlijk celluloid)
knoppen. Zouden wel eens Schallers kunnen zijn. Waarschijnlijk doet een
"heel" klein beetje vaseline aan de wormwielen al wonderen.

Wat de beschadigingen betreft, dit lijken voornamelijk kneuzingen van de
laklaag. Erg jammer op een gitaar van deze kwaliteit - maar waarschijnlijk
inderdaad beter om het maar zo te laten. Reparatie zal het niet mooier
maken, maar tast wel de evt. verkoopwaarde van de gitaar verder aan.

Ik zou je aanraden om er echt op te leren spelen (dus NIET met plectrum) of
hem te verkopen aan iemand die dat wel kan, en het geld gebruiken voor een
gitaar die bij jouw speelstijl past.

Greetz,

Han.

Ndw
1 november 2007, 00:20
Dank jullie wel :)

Maar verkopen...nee!! Dat zou een pijn in m'n hart zijn. :) Ik hou van dat ding. :noob:


Ik denk dat ik inderdaad maar zo'n setje Savarez snaren ga kopen. De locale gitaarboer hier heeft wel een paar, waaronder de rode.


Ik ga de stemmechanieken er dan op houden en er wat vaseline op doen. Naar aanleiding van wat je zei zijn ze dus te goed om weg te doen, eigenlijk. :)

Is het mogelijk de gitaar bijvoorbeeld opnieuw te laten lakken door iemand die ermee overweg kan, zodat hij niet zo vreselijk wegslijt door m'n plectra? Ik vind het geluid zo lekker als je hard aanslaat...

Javaca
1 november 2007, 00:26
Met plectrum spelen is niet zo'n lekker idee op een klassieke gitaar. Zie bijvoorbeeld de gitaar van willie nelson

http://d.yimg.com/us.yimg.com/p/ap/20070729/capt.ce31ec9b9ffb4b68912fd1d59707a94f.crossroads_g uitar_festival_ilca127.jpg

Maar dit is wel erg extreem.

De reparatie van de lak is afhankelijk van de gebruikte lak.
Volledige refinish is sowieso niet goedkoop.
Een slagplaat bevestigen is nogal slecht voor de klank, het werkt dempend op je bovenblad.

Ndw
1 november 2007, 00:29
Het plaatje werkt helaasch niet...


Oh, dat is weer een nieuwe betekenis voor de initialen van mijn voor-en achternaam. Fascinerend. :noob:

Liefhebber
1 november 2007, 00:46
Het plaatje werkt helaasch niet...


Oh, dat is weer een nieuwe betekenis voor de initialen van mijn voor-en achternaam. Fascinerend. :noob:
Je hebt het geheel begrepen.

Ndw
1 november 2007, 00:49
Fijn. :noob: *haalt schouders maar op*


....die gitaar ziet er zeer extreem uit... Krijgt de man er nog wel geluid uit dat fatsoenlijk klinkt?? :???:

TimmU
1 november 2007, 00:57
Fijn. :noob: *haalt schouders maar op*


....die gitaar ziet er zeer extreem uit... Krijgt de man er nog wel geluid uit dat fatsoenlijk klinkt?? :???:
oeh, je moest is weten!

axmaster
1 november 2007, 10:15
Beste NDW,

Op je foto's ziet de gitaar er goed uit. Mooie randversiering, achterblad is waarschijnlijk Indiaas Palissander, en het bovenblad lijkt op verkleurde (aged) spruce. Als de bespeelbaarheid goed is, de hals recht etc. zou ik deze gitaar koesteren. Een goede gitaartechnicus kan er waarschijnlijk voor relatief weinig geld waarschijnlijk weer een lekker spelende gitaar van maken.

Of het vanuit economisch oogpunt verstandig is om er door een professional naar te laten kijken kan ik niet beoordelen. De waarde op de 2e hands markt is waarschijnlijk gering omdat het een gitaar van een onbekende maker is (misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind!). Maar je gaf zelf al aan dat de emotionele waarde voor jou van groter belang is.

Ik zou wel wat laten doen aan de slijtageplekken op het bovenblad. Het lijkt alsof op bepaalde plekken alle lak is weggesleten. Dat blote hout wordt vuil en vooral vet als je erop gaat spelen. Het wordt dan erg lastig om er nog wat mee te doen. Gezien de leeftijd van de gitaar is de laklaag waarschijnlijk celluloselak, dat door een gitaarbouwer goed bij te werken is. Als je geluk hebt is de 'lak'laag van schellak (politoer), en dat is helemaal eenvoudig bij te werken.

Ik zou er bij voorkeur niet met een plectrum op gaan spelen, maar als je dat toch graag wilt (het is tenslotte jouw gitaar), kun je er het beste een 'golpe' of flamencoslagplaat op zetten (zoals eerder al werd gesuggereerd). Voor een paar Euro kun je dan lekker te keer gaan.

Wat natuurlijk ok kan is dat je deze gitaar voorlopig in de motteballen zet, op marktplaats een goedkoop westerngitaartje scoort, en daar lekker op tekeer gaat. Krijg je dan de smaak te pakken, dan kun je dit erfstuk altijd nog die behandeling geven die het waarschijnlijk verdient (je kleinkinderen zullen je dankbaar zijn!)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, Peter

Ndw
1 november 2007, 10:47
Bedankt! Ik denk dat als ik het geld heb zal kijken of ik er zo'n laagje lak op kan laten doen. Ik wil hem eigenlijk niet aan de kant zetten omdat hij zooo fijn speelt...

Maar misschien moet ik inderdaad een goedkoop gitaartje kopen (met slagplaat), dat toch een beetje lekker klinkt! Ik heb het liefst nylonsnarig dan, als ik staal wil voelen pak ik m'n elektrische wel.

Ik ga even in het topic kijken daarvoor, en als ik niet vind wat ik zoek dan geef ik wel een gil, mijne heren :D


.....Mijn kleinkinderen?? Sinds wanneer zeg je zoiets tegen iemand van 19 jaar zonder kinderwens :seriousf: :seriousf: :D

axmaster
1 november 2007, 11:03
Hallo NDW

Geloof me, die kinderwens komt vanzelf. En kinderen zijn heel slecht voor
a) je gitaarspel - veel minder tijd
b) je gitaren - veel minder geld!

Maar 19? Dan heb je nog wel even. Daarom: eerst je droomgitaren kopen, dan pas aan kinderen beginnen...

Groet, Peter (39 - 2 kinderen)

Ndw
1 november 2007, 11:05
:seriousf: Ik geloof het zo :seriousf:

Oh, wat voor merk gitaar heeft die Willie Nelson trouwens?

axmaster
1 november 2007, 11:34
Hoi Ndw,

Willie Nelson had/heeft een signature model van CF Martin: de N-20WN, een 'N-Style' classic model. Volgens de Martin site niet meer leverbaar (Martin maakt altijd een beperkt aantal signature modellen).

(of topic: er is een interessant boek over de Martin signature gitaren, geschreven door Dick Boak - erg lezenswaardig).

Groet, Peter

Ndw
1 november 2007, 11:44
Bedankt voor de info :)

Pais
1 november 2007, 12:05
Hey ik wil je tot slot nog even waarschuwen voor een fout die ik had gemaakt...!

Bij veel muziekwinkels verkopen ze flamencoslagplaatjes die je er zelf op kunt plakken. Het is dun transparant folie en wanneer je het er zelf opzet, ziet het er erg amateuristisch uit.

Ik had dit een aantal maanden op mijn flamencogitaar en begon te zien dat onder de beschermende folie, het hout begon te deuken. Ik heb dit er toen af laten halen bij een gitaarbouwer en die beste vent is daar een uur mee bezig geweest €€€€€€
En dat terwijl een net slagplaatje door hun gemonteerd iets meer dan een tientje kost.


Zoals je ziet - niets te zien:
http://i175.photobucket.com/albums/w160/PaisAD/PICT0002.jpg

Ndw
1 november 2007, 12:39
Zit daar een slagplaat op????? :nervous: :nervous: :dontgeti:


En kun je die er ook afhalen zonder schade over te houden?


Mooie gitaar trouwens! :)

Als ik een nieuwe koop wil ik weer zo een. Ik houd niet van Westerngitaren.

Pais
1 november 2007, 12:54
Ja daar zit een slagplaat op :) Een grote ook - vanaf de gehele breedte van de brug naar boven tot om het klankgat.

Er werd eerder in dit topic gewaarschuwd over klankverlies, maar bij dit soort slagplaten hoor je echt geen verschil. Het is er ook af te halen (al is dat een rotklus) en het lijkt me in jou geval de beste manier om je gitaar tegen deze beschadiging te behoeden.
Ze worden vaak gebruikt voor spaanse gitaren want daarop is een zichtbare slagplaat geen kijk gelijk :)

Don Capo
1 november 2007, 12:56
Daarom ook vragen naar een Golpeador en niet naar een slagplaat in de winkel ;)

Ndw
1 november 2007, 13:10
Wat kost zoiets ongeveer? :)

Don Capo
1 november 2007, 13:20
8 euro....

Ndw
1 november 2007, 17:41
:dance: Ik zal als ik m'n geld binnen heb eens even naar de gitaarboer! :cheerup: :D

Bedankt man! ;)

Hoe duurzaam is zoiets? Als je het niet kan zien lijkt het me ook niet zo dik. ^^

hendrix2
1 november 2007, 22:03
Hoe duurzaam is zoiets? Als je het niet kan zien lijkt het me ook niet zo dik. ^^
Valt goed mee denk ik. Van dichtbij zal je het uiteraard wel zien. Ik vermoed dat het lang meegaat, heb er wel zelf geen ervaring mee.

http://www.flamencokc.com/images/JPimages/conde%20label.jpg

Pais
2 november 2007, 10:31
:dance: Ik zal als ik m'n geld binnen heb eens even naar de gitaarboer! :cheerup: :D

Bedankt man! ;)

Hoe duurzaam is zoiets? Als je het niet kan zien lijkt het me ook niet zo dik. ^^

Niet erg duurzaam, zie mn verhaal 2 posts geleden. Als je er een golpeador op plakt die je koopt in een winkel hier in het noorden (tonika heeft ze ook) gaan de randjes al heel snel loslaten, krijg je er lucht onder en ze zijn ook niet stevig genoeg.
Als je voor een duurzame oplossing wilt kiezen, kun je echt beter een golpeador erop laten zetten door iemand die dat vaker doet. Die slagplaatjes zijn ook een stuk steviger dan de folie die in winkels ook wel te koop zijn.
En helaas weet ik zeker dat in de muziekwinkels in heel groningen en friesland een winkel je alleen de folie variant kan bieden.

Ndw
2 november 2007, 15:45
Oh, erg bedankt voor de info! Het was wel mijn plan om het er door de gitaarboer zelf op te laten zetten moet ik zeggen. Vandaar mijn vraag. :)

In welke provincie of stad (en natuurlijk winkel) moet ik zijn voor zo'n professionele variant? En hoe lang duurt het voor de golpeador er op zit?

Ik kan namelijk altijd nog met de trein erheen, maar om twee retourtjes te moeten betalen :D

Pais
4 november 2007, 20:17
Ik weet dat ze het doen Guitarra Buena (Amsterdam) en Benelly (den Haag). Maar je zou Muziekhuis westerhaven (groningen) voor de zekerheid kunnen bellen.

Ndw
5 november 2007, 13:54
Dank jullie wel voor de info. :)