PDA

View Full Version : nieuwe amp blues deluxe



ikfenderke
31 oktober 2007, 12:39
Hey,
Ik heb net precies een nieuwe amp opgehaald, de fender blues deluxe. Mensen wat is dat kreng luid, niet te geloven had voor mij best wat minder gemogen. Het speelt thuis niet zo best omdat ie dan zo zacht moet {denk aan stand 1}. Alles daar onder krijg ik geen geluid, en alles daar boven klinkt erg goed maar gaat dan te hard. In de kroeg en jam sessies weet ik het nog niet, maar daar zal ie echt lekker zijn ding kunnen doen denk. Nu zat ik net dus te lezen dat sommigen van jullie de ''de beamblokkers'' aan het testen zijn, nu vroeg ik me af heeft dat al iemand op zijn deluxe zitten? En zo ja, hoe is je ervaring. Helpt het om hem dus net iets boven de stand 1 te kunnen zetten, want vanaf net ietsje boven de 1 begind ie lekker te klinken. Ook wilde ik jullie vragen of jullie nog andere oplossingen hebben behalve''een andere amp hem niet zo hard zetten enz.''.Alvast bedankt daarvoor

Rob

guitartheo
31 oktober 2007, 12:49
Daar zijn beamblockers niet voor bedoeld ,deze zijn voor spreiding van het geluid niet voor volume.

ikfenderke
31 oktober 2007, 13:05
hoi,
Maar ik meende te lezen dat, zoals jij al zegt het geluid verspreiden betekend dat dan niet automaties dat je hem net een tikkie harder kunt zetten, doordat het nu dus spreid. Of heb ik het nu dan helemaal verkeerd begrepen?
Rob

hendrix_appendix
31 oktober 2007, 13:30
Het geluid wordt niet speciaal extra verspreid ofzo, de verschillende frequentiegebieden (laag, mid, hoog) worden echter wel beter uitgewaaierd zeg maar waardoor je ook onder ongunstige hoeken het geluid als rijker ervaart.

Baker
31 oktober 2007, 13:44
wat jij zoekt is een powersoak.
Maar het is maar de vraag of dat je thuis gaat helpen.

Op het podium zal het wel schelen.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 23:18
Gefeliciteerd allereerst.

Het schijnt dat het verloop van de volumeknop op die blues deluxen niet helemaal juist gekozen is, hij gaat van bijna niets naar ontzettend hard ineens toch? Je zou er dan een andere volumepot in kunnen (laten) zetten, dan is het volume wat beter af te regelen.

ikfenderke
1 november 2007, 09:13
hey,
ik wilde jullie nog eens bedanken voor de gegeven info. :blast:

rob

Little Jay
1 november 2007, 10:30
Ik heb al sinds '93 een Blues Deluxe, ken het beestje zo onderhand wel. Kijk eens hier: http://studentweb.eku.edu/justin_holton/jvmods.html#master, op de Unofficial Fender Hot Rod Deluxe page. De Blues Deluxe is niet exact hetzelfde als de Hot Rod Deluxe, maar wat het volumegedeelte op het clean-kanaal betreft wel.

De Hot Rod en de Blues zijn zo ontworpen dat als je ze in de winkel test, ze meteen flink hard klinken zodat je denkt "wow, da's een luide versterker!" Is het ook, ik heb nooit harder gespeeld dan met het volume halverwege (naast teringharde drummer ;-), maar maar na streepje 3 neemt het volume helemaal niet mee so hard toe. Overigens blijft 'ie ook niet clean dan, maar komt er een lekker randje bij je sound (dat je nog geen oversturing kunt noemen trouwens, echt een randje).

Hetzelfe geldt overigens voor de bas-weergave. Deze is eigenlijk te overvloedig, weer zodat 'ie in de winkel op laag volume al lekker vol klinkt. Ik ga binnenkort de bass-mod van dezelfde pagina uitvoeren om eens te kijken wat voor effect dat heeft (iemand ervaring toevallig daarmee??). Nu komt bij mij de bas-potmeter nooit boven 1 uit! Alleen met een strat kan 'ie iets hoger.

Voor volume: potmeter vervangen door een logaritmische (dacht ik hoor, check even die site!). Heb ik nooit gedaan, ik gebruik 'm thuis weinig en dan alleen de low-input, scheelt al wat, en dan voorzichtig fiedelen tot je een werkbaar volume hebt. Maar meestal gebruik ik thuis een Peavey classic 20 of een Roland Cube 30.

Overigens vind ik op hogere volumes de speaker te "kaal" klinken en heb ik er 2(!) 10" Jensens P10R in gezet. Geeft een veel voller en rijker (romig hoog!)geluid en ook meteen een veel betere spreiding van het geluid, hetgeen beamblockers voor mij in ieder geval overbodig maakt. Nog steeds (te) veel bas trouwens.

Succes,
Jasper

Evil-Payasos
1 november 2007, 10:35
Kan je met een goed distortion pedaaltje en een Gibson Xplorer een goed metal geluid uit een Hot Rod amp krijgen eigenlijk?

Rormo
1 november 2007, 10:52
Het schijnt dat het verloop van de volumeknop op die blues deluxen niet helemaal juist gekozen is, hij gaat van bijna niets naar ontzettend hard ineens toch?

In mijn ervaring geldt dit eigenlijk met alle Fender amps. Die dingen zijn levensgevaarlijk voor je oren. Als je hem iets harder wilt zetten maar je draait de knop per ongeluk 2 mm naar rechts ipv 1, dan heb je daarna een gehoorbeschadiging...