PDA

View Full Version : geluid / bespeelbaarheid /gemierenne#k in de marge



G.G.
31 oktober 2007, 11:18
Je leest het steeds vaker (nu onderandere in een LP topic van Yammerdrammer) eindeloos elementen vervangen, topkammetjes met toonkamers :???: , gitaarkabel andersom inpluggen etc....

Hoe ver gaan jullie met deze onzin, en wat is er van waar.

Zoektocht naar de juiste elementen is voor mij voorbij. Ik prop er een goeie set in en ga spelen. Ik zoek mijn tone in dikke halzen en dikke snaren (0.12 - 0.52) tot mijn vingers kapot zijn.

Heb in het verleden soms wel 7 - 10 setjes in een strat gehad. Het blijft geklooi. De juiste tone vind je NOOIT, want je gehoor en referentiekader is iedere dag anders.

Hoe ver gaan jullie?

nevyn292
31 oktober 2007, 11:22
zover dat geen enkele strat die ik zie leuk genoeg is. daarom maar zelf bezig met maken :cheerup:

verder heb ik een ibanez uit 97', daar doe ik NOOIT meer wat aan, veelste bang dat dat fout gaat. zou miss nog wel een setje X2N's in mijn bc rich willen zetten, maar dat is een bronze edition, dus dan mag het wel :D

cas121
31 oktober 2007, 11:26
Niet ver, ik hou het puur functioneel. Als er iets kapot is, of echt niet voldoet op een van mn gitaren dan ga ik eens kijken voor vervanging.

Ik heb veel shows gespeeld en er zijn zoveel externe factoren die je geluid kunnen verneuken (alleen al de rest van de band) dat ik al snel tevreden ben als het acceptabel klinkt.

gibson > TS9 > tuner > 2204, dit doet voor mij wat het moet doen op het moment.

M Kactus
31 oktober 2007, 11:26
Je leest het steeds vaker (nu onderandere in een LP topic van Yammerdrammer) eindeloos elementen vervangen, topkammetjes met toonkamers :???: , gitaarkabel andersom inpluggen etc....


Ik ga er niet ver in en ben er ook nooit ver in gegaan. Ik zoek een gitaar die me het meest ligt, die akoestisch het best klinkt en versterkt niet minder presteert. Meestal houdt het daar op, maar op mijn main axe heb ik wel andere elementen gezet, omdat ik een hogere output wou en omdat de stock pickups niet goed waren.
Dan ga ik heus niet tien setjes elementen proberen om te zien welke er magie in zich heeft. Die vind je inderdaad toch nooit. Ik koos een element dat aan mijn eisen voldeed volgens fabrikanten en specs.
Dat maakte wel een verschil: van slecht naar goed is een verschil. Van goed naar anders-goed, maakt bitter weinig verschil.
En dan leer je met die spullen werken, zo simpel is het volgens mij.

Ohja: Gitaarkabels in dezelfde richting inpluggen, daar doe ik niet aan mee. Toe nou even... :)

schizo910
31 oktober 2007, 11:29
Ik ga daar helemaal niet ver in. De enige gitaar van mij die geen standaard pups erin heeft zitten is mijn LP. Daar heeft Glacius een stel andere ingezet en die bevielen me prima. Ik weet nu al niet eens meer wát het zijn...
Het enige dat ik verandert heb aan mijn Gretsch Duo Jet zijn de tuners...

Azrael
31 oktober 2007, 11:29
Maakt mij allemaal geen flikker uit. Ik heb gewoon een mooie goedkope gitaar met een uitstekend klank en dat vind ik best. Er komen hoogstens een keer EMG pickups in maar dat is vooral om praktische reden i.v.m storingen in mijn kamer door allerlei troep en monitoren (geen LCD he).....

Ic3gl0vE
31 oktober 2007, 11:29
Ik probeer af en toe een ander soort snaren, of ik pak een ander plectrum voor een ander geluid. De verschillen die je daarmee krijgt zijn vrij subtiel, maar ik vind mijn main gitaar in de basis wel prima en het belangrijkste komt toch uit je vingers! Als er nog iets in het geluid zit dat me niet bevalt, los ik dat wel op met een equalizer.

Allemaal verschillende elementen, bruggen, topkammen etc. proberen is niet aan mij besteed. Een rotgitaar blijft meestal toch een rotgitaar en er gaat veel te veel geld in dat 'tunen' zitten.

Oja, ik heb wel een specifieke richting voor m'n gitaarkabel: haakse kant in de gitaar en rechte kant in de versterker :D

schizo910
31 oktober 2007, 11:30
zelfde richting inpluggen, daar doe ik niet aan mee. Toe nou even... :)


Dat doe ik wel!




Maar dat komt omdat de ene kant een haakse plug heeft en de andere gewoon een rechte :seriousf:

marter544
31 oktober 2007, 11:32
Ik vind dat een dure gitaar van 1000+ gewoon goed moet zijn. Het geluid kan je smaak niet zijn, kun je elementen gaan verwisselen. Maar als de hardware verder niet oke is aan zo'n gitaar, dat ik het moet vervangen, koop ik het niet. En kleine nuances in het geluid door je element een tiende mm hoger of lager, wat een bull. Een dure gitaar moet gewoon goed spelen en klinken mits goed afgesteld imo, anders hoef ik em niet. En elke week andere elementen in je gitaar is ook bull vind ik, want idd, je referentiekader verandert.
En als je geen pinch uit een element van 100+ euro kan halen, ben je verkeerd bezig... Dat lukt zelfs op een Squier met single coils. En dan nog iets, miss hoor je al die nuances in het geluid wel (wat ik persoonlijk niet zo doe, goed is goed), maar als je toch met andere lui speeld, in een band, hoor je er toch geen fuck meer van. Elementen veranderen omdat je graag een wat hogere output (zoals ik wil in m'n Schecter, bij de brug), of iets meer hoog oid. wil kan ik inkomen, maar elke week je elementen vervangen omdat het tophoog iets milder moet, of het laag een klein beetje ronder, vind ik echt complete onzin. Of zelfs een andere topkam omdat het beter zou klinken... Dat ie er door ontstemd, en het geluid zal miss iets beter zijn, maar dat hoor je echt niet als je gewoon lekker muziek aan het maken bent.
Daarbij komt, het grootste gedeelte van het geluid wordt bepaald door je versterker imo, dan kun je dat geld beter steken in een andere cab of amp.

'66 special
31 oktober 2007, 11:38
Gitaren worden gebouwd om een bepaalde prijsklasse te bereiken (net zoals 99% van alle producten. Een gevolg is dat er op onderdelen bezuinigd gaat worden, en er dus ruimte is om dat zelf te verbeteren.

En bv het verschil tussen Bigsby brug (gegoten aluminium) en een standaard TOM is niet subtiel (op een hollow body).

Eko
31 oktober 2007, 11:46
Alleen in de strat zitten andere elementen ( Kinmans), de rest is stock. 90% van het geluid creeer je zelf ,niet je instrument. De laatste 10% is makkelijker , dat kun je kopen vandaar dat een hoop mensen zich daar op storten.
Versterker is een instrument op zich, die gedraagt zich op ieder volume anders. Steek er gewoon meer tijd in om dat te leren , levert meer op dan andere speakers.
Joe Bonamassa heeft tijdens de een na laatste tour in Europa 2 concerten gedaan met een Fender Frontman transistorbak omdat de te leveren buizenamp niet in orde was, publiek merkte niets en de recensies waren lovend!

Azrael
31 oktober 2007, 11:49
Ohjee, we gaan het weer over "geluid zit in je vingers" hebben....met percentages erbij.....
:seriousf:

fred dons
31 oktober 2007, 11:52
ik hou het gewoon bij 1 goede gitaar
oh nee :D

maar al mijn gitaren zijn zo afgesteld dat ze:
1. binnen de parameters van die specifieke gitaar "perfect" voor mij zijn
2. binnen het geluid wat ik wil allemaal net wat anders klinken

ik ben niet meer op zoek naar een "geluid" ik heb mijn geluid wel gevonden
en ik gebruik de verschillende gitaren nu zoals een schilder verschillende kleuren en kwasten zou gebruiken om een schilderij te maken en bij opnames probeer ik ook makkelijk 10 verschillende gitaren om de juiste te vinden voor een bepaalde sound

Kim Wilson
31 oktober 2007, 11:55
Ik heb nu andere pickups in mijn Artcore zitten, omdat ik de ouwe wat dof vond klinken. Nu klinkt ie een stuk beter. En het zal vast nog wel beter kunnen, maar dat hoeft niet voor mij.

Ik ben nu op zoek naar een Tele, en die moet gewoon goed zijn. Als ie niet lekker klinkt, laat ik hem staan. Ik ga niet zitten kloten met andere pickups.

Goed is goed. Dat gepruts op de millimeter is aan mij niet besteed. Ik hoor het nauwelijks, en in de band hoor je er al helemaal geen kloten meer van.

Mitch
31 oktober 2007, 11:59
Dingen vervangen uit oogpunt van 'het is het nét niet' doe ik zelden. Mijn Jap Tele wel, die had een erg goede basisklank maar je hoorde dat met name het brugelement gewoon een beetje te dun was. Eén keer een goede set in en klaar.
Mijn De Gier heb ik wel al een keer gewisseld naar en ander merk, van Seymour Duncans naar Nordstrand omdat ik naar minder output wilde. Maar da's een combinatie van veranderende smaak en veranderde manier van spelen/sound zoeken. Die trend heeft doorgezet dus ik zal er nog een keer wat anders in gaan zetten, maar dat heeft dus niks te maken met 'het is het nét niet' neuzenpulkerij.

dr.distortion
31 oktober 2007, 12:01
De reden dat ik mijn topkam in mijn Fenix Les Paul ooit zal gaan vervangen is omdat deze te ver uitgevijld is. Deze was ooit voor 011 snaren extra uitgevijld, terwijl ik liever 010 heb. G-snaar loopt hierdoor aan en is vrij beweegbaar in de sleuf. Daarnaast een fretjob is wenselijk, maar het ding speelt verder als een tierelier. De bugpup heb ik vervangen door een Dimarzio Superdistortion, de stock pup piepte als een gek en ruisde alsof er een wespennest inzat. Met de SDS gaat ie als een beest. Verder, in mijn Jap. strat gaat een humbucker in singlecoil in de brugpositie, gewoon omdat ik voor het scheurwerk een humbucker veel lekkerder vind klinken. Maar blijven klooien met elementen? Nee, klinkt al heel lekker van zichzelf allemaal.

M Kactus
31 oktober 2007, 12:02
Ik wil nog wat toevoegen:
1. Als iets het niet zou doen, zou ik het natuurlijk vervangen. Een slechte topkam, zoals in dat topic, zou ik dus vervangen. Een FR die ik liever stoptail had gezien, daar zou ik ook aan werken, maar dat is weer wat anders dan je "magische" sound. Dat is je gitaar als gereeschap, zeg maar.


2. Het is niet omdat ik het niet doe dat andere mensen het ook niet mogen (zoals ik in dat andere topic lees).

almarvk
31 oktober 2007, 12:08
Als iets aan mijn spullen niet meer goed functioneert, dan pas ik het aan. Bijvoorbeeld tuners die niet goed meer zijn of een pedaal wat niet werkt volgens mijn idee/oren.

Een gitaar vanaf een bepaald bedrag moet gewoon goed zijn qua bouw, QC en hardware. Ik wil toch een stukje kwaliteit en als de gitaar het niet 'doet' voor mij, dan is het niet de gitaar voor mij.

Als je (IMHO) een dure gitaar koopt (+1000 euro) dan moet het gewoon werken en moet je niet alles gaan aanpassen. Blijkbaar is de gitaar dan niet de gitaar voor jou. Mensen die zo lopen te miepen over alles wat van veranderd kan worden aan een gitaar voor hun tone moeten meer tijd steken in gitaarspelen en minder in geneuzel.

'66 special
31 oktober 2007, 12:18
Mensen die zo lopen te miepen over alles wat van veranderd kan worden aan een gitaar voor hun tone moeten meer tijd steken in gitaarspelen en minder in geneuzel.
Ja, Chet Atkins, SRV, Peter Green, Clapton (en nog veeeeeeeeeeeel meer 'grote' namen) rotzooiden allemaal voor de kat z'n viool met hun gear :seriousf:

nevyn292
31 oktober 2007, 12:19
maar die konden tenminste toen al een aardig potje spelen :strat:

almarvk
31 oktober 2007, 12:26
Ja, Chet Atkins, SRV, Peter Green, Clapton (en nog veeeeeeeeeeeel meer 'grote' namen) rotzooiden allemaal voor de kat z'n viool met hun gear :seriousf:

Tuurlijk. Kijk maar naar Eddy van Halen wat die allemaal voor erge dingen deed met z'n gitaren. Maar je noemt wel jongens op die zeer veel hebben betekent in de muziek, qua geluid en qua techniek.

Maar sommige hier op het forum draven er in door en presteren het om alleen te kijken naar hun gear in plaats van hun vingers.

Bram+
31 oktober 2007, 12:28
Als iets aan mijn spullen niet meer goed functioneert, dan pas ik het aan. Bijvoorbeeld tuners die niet goed meer zijn of een pedaal wat niet werkt volgens mijn idee/oren.

Een gitaar vanaf een bepaald bedrag moet gewoon goed zijn qua bouw, QC en hardware. Ik wil toch een stukje kwaliteit en als de gitaar het niet 'doet' voor mij, dan is het niet de gitaar voor mij.

Als je (IMHO) een dure gitaar koopt (+1000 euro) dan moet het gewoon werken en moet je niet alles gaan aanpassen. Blijkbaar is de gitaar dan niet de gitaar voor jou. Mensen die zo lopen te miepen over alles wat van veranderd kan worden aan een gitaar voor hun tone moeten meer tijd steken in gitaarspelen en minder in geneuzel.
Ja, of eens een keer gaan optreden/repeteren met een band. Dan hoor je in ieder geval of de eeuwige queeste naar toooooonne zin heeft gehad.

'66 special
31 oktober 2007, 12:32
Tuurlijk. Kijk maar naar Eddy van Halen wat die allemaal voor erge dingen deed met z'n gitaren. Maar je noemt wel jongens op die zeer veel hebben betekent in de muziek, qua geluid en qua techniek.

Maar sommige hier op het forum draven er in door en presteren het om alleen te kijken naar hun gear in plaats van hun vingers.
Juist, dan zit je dus op het niveau van doorgeschoten audiofielen (zie ander topic), waarbij het modificeren zo ongeveer nog belangrijker is dan het geluid wat er uiteindelijk uitkomt.

Er zit verschil tussen iemand die een gitaar aanpast omdat hij er naar verloop van tijd achter komt dat het geluid net niet helemaal naar z'n zin is (zoals Kim Wilson) en mensen die alleen maar bezig zijn hun onderdelen GAS te bevredigen.

De gitaar die ik wou bestond niet, daarom heb ik een bestaand model gekocht en aangepast.

rjong999
31 oktober 2007, 12:34
Tuurlijk moet je af en toe iets aan je spul doen, ik heb zelf overigens nauwelijks veranderingen, ik switch wel eens iets met elementen in mijn strats, meer niet eigenlijk.

Ik krijg soms wel de indruk dat mensen veel tijd en energie stoppen in hun spullen als een vorm van projectiegedrag: je ziet je idool die dingen doen en dus ga je dat zelf ook doen. Nutteloos, uiteraard, want je idool doet dat om redenen die voor jou niet relevant zijn of die je helemaal niet kent.

Of omdat ze het gewoon leuk vinden natuurlijk. De meest fanatieke "veranderaars" zijn geen gitaristen maar gitaarliefhebbers.

Bram+
31 oktober 2007, 12:42
Tuurlijk. Kijk maar naar Eddy van Halen wat die allemaal voor erge dingen deed met z'n gitaren.
Eddie van Halen vond toen ook iets uit wat er toen nog niet echt was, namelijk een 'strat' met een humbucker, maar qua soldeerwerk, polepieces en houtsoorten etc. wist hij niet echt wat hij aan het doen was, dus dat hij een goed geluid had (volgens sommigen dan in ieder geval) is meer een 'happy accident' om Bob Ross maar eens te quoten.

Kaboemba
31 oktober 2007, 13:05
Ik heb 3 verschillende super strats met totaal verschilllende elementen en eerlijk gezegd zit er behoorlijk verschil in het geluid.

Een agressieve ESP
Een smoooth en zelfs bijna softe Lárrivee
En een dikke vette bluesy Godin G4000

De ESP en de Godin hebben mijn voorkeur maar er zijn momenten dat de lárrivee ook heel lekker klinkt.

Daarnaast nog een LP kloon die ook weer heel anders klinkt (deze heeft steeds meer mijn vooorkeur).

Kortom de voorkeur verschilt nog wel is, wel past de enne gitaar/elementen beter bij bepaalde soorten muziek.

Overigens waren alle gitaren zo toen ik ze kocht/ruilde (fred dons), heb er zelf niets aan veranderd.

Met versterkers is het eigenlijk net zo.

G.G.
31 oktober 2007, 13:18
Ik raak behoorlijk uitgekeken op het geëxperimenteer. Heb nu twee strats, eentje met een esdoorn toets en eentje met een ebben toets. Ze klinken allebij lekker "smooth" en spelen heerlijk.

Ik ga me meer op mijn spel richten, aanslag, strakheid, felle speelstijl, en techniek, Volgens mij valt hier het meeste winst mee te boeken qua geluid.

Ik denk dat ik beter kritisch naar mezelf kan kijken, en daar zoveel mogelijk aan probeer te verbeteren dan aan elementen etc.... Dat blijft een beetje compenseren voor iets dat ik zelf mis denk ik.

Nobler
31 oktober 2007, 13:48
Je moet niet vergeten dat voor een hoop mensen het klooien met hun apparatuur juist een deel van hun hobby is. Denk aan autosleutelaars. Er zijn ook dat soort gitaristen.

Ik ben in ieder geval niet zo. Als ik eenmaal iets heb wat me bevalt kan ik daar heel lang tevreden mee zijn. Daarom speel ik al een jaar of 15 of langer op hetzelfde merk en dikte snaren (ik durf het bijna niet te zeggen, D'Addario 008 ). Toch kan het best wel eens zijn dat je merkt dat iets anders toch beter gaat. Zo ben ik een jaar of 10 geleden overgestapt van de witte nylon Jim Dunlop .48 plectrum naar de iets steviger grijze .60.

Qua gitaren wil je om de zoveel tijd wel eens wat anders (GAS), je inzichten wijzigen en je wilt toch langzamerhand toe naar een Ultieme gitaar. Ik kocht ongeveer om de 5 jaar een gitaar erbij, maar hield de eerdere gitaren altijd wel.

Ik heb trouwens van veel mensen gehoord die alle standaard Epiphone elementen maar bagger vinden. Ik kan dat niet zeggen. Ik heb drie Epiphoons, met elementen uit begin jaren '70, eind jaren '70 en begin jaren '90, en maar ik vind het prima elementen. Juist de Gibson elementen van mijn huidige gitaar vallen in vergelijking daarmee tegen.

Ik heb nooit de neiging gehad om er andere elementen in te zetten, alleen in een LP immitiatie waarin ze niet geweldig waren en er een zelfs kapot ging, dus dat was eerder een reparatie. Ik heb daar via marktplaats Epiphoon elementen voor gekocht, waarschijnlijk van zo iemand die de standaard elementen maar niks vond. Ik vind ze prima klinken.

Ik moet dus ook zeggen dat ik niets van after-market elementen weet omdat ik ze nog nooit heb uitgeprobeerd. Misschien vind ik, als ik het een keer probeer, de Epi elementen zelf ook maar bagger.

Het vervelende van elementen wisselen lijkt me wel dat het niet niks kost en je van te voren nauwelijks een idee hebt hoe het in jouw gitaar met jouw versterker gaat klinken. Klinkt het niet, dan zit je er weer mee opgescheept.

Ik had wel vaak dat snaren braken. Had ik eerder van graphtech geweten had ik dat wel vaker gedaan, maar verder hoef ik wat mij betreft normaal niet iets te wijzigen aan een gitaar. Gewoon een goede gitaar kopen, klaar. Raar genoeg heb ik bij mijn laatste aankoop, eindelijk mijn ultieme Gibson ES335 de neiging om wel eens andere elementen te kopen, omdat die mij tegenvallen in vergelijking tot zijn voorgangers (bijna allemaal Epiphoons). Ik wil me dan zo goed mogelijk laten informeren en ik hou het bij één keer vervangen, en niet eindeloos. Ik weet alleen nog steeds niet welke ik voor mij spel (blues) het beste kan gebruiken.

Volgende stap op zoek naar het goede geluid (als je het gitaarsnoer volt) zijn effecten. Ik prijs nog steeds de dag dat iemand mij een TS9 kado gaf. Het kan best zijn dat er iets betere effecten zijn, maar voorlopig hoef ik niet beter. Meer voor de lol en om historisch bewust te zijn ben ik nog wel op zoek naar een Dallas Rangemaster Treblebooster kloon, omdat dat beter zou passen bij mijn Vox AC30.

En dan komen we bij de versterker. Dat is wel een ontzettende zoektocht. Op zich heb ik geluk gehad dat ik al vrij kort nadat ik begon te spelen fijne versterkers tegenkwam, een Yamaha huiskamerversterkertje met een prima geluid voor thuis, en een oude Vox AC30. ES335 (of momenteel nog beter: Epi Sheraton) - TS9 - Vox AC30) werkt prima op het podium. Ik denk dat een Marshall voor de plekken waar ik speel te luid zou zijn. Mijn zoektocht is al jaren naar een 'tussenversterker' voor repetities, jamsessies en kleine optredens, die minder zwaar in gewicht en minder luid is. Ik heb onlangs een Epi Valve jr en een Vox AC15 gekocht, maar tot nog toe is de Epi eigenlijk net te klein voor de meeste dingen en de AC15 doet qua lawaai en zelfs gewicht niet zo heel veel onder voor de AC30. Waarom zijn er geen AC10's, of andere goeie 10 watt versterkers?

drap
31 oktober 2007, 14:38
Maar sommige hier op het forum draven er in door en presteren het om alleen te kijken naar hun gear in plaats van hun vingers.

Da's ook mijn idee. Vaak komt het ook doordat ze zich laten opjutten door wat ze hier lezen en wat een slimme verkoper zegt. Ik ben wel van mening dat modden er toe kan doen, maar er is op den duur een grens dat je tevreden moet zijn. Anders wordt het gewoon miereneuken wat mij betreft. En enig onderhoud met de nodige vervanging ontkom je denk ik niet aan als je je gitaar een beetje deugdelijk wil houden.

heinz3110
31 oktober 2007, 15:02
Ik heb het al eens eerder in een post gezet... als je teveel moet klooien gaat voor mij het pure spelplezier eraf.

Ik koop gitaren(niet elke week :) )echt op body én elementkarakter.
Zolang het niet te wollig of te dun is vind ik het best(...en nog wat meer, maar anders word deze post zo lang) Als de elementen/ stemmechanieken/ body/etc niet bevallen zet ik de gitaar terug. Simpel.

Enige wat ik doe is (als nodig) topkam bijschuren en intoneren als ik er mijn 010 opzet..

Aangezien ik op de gitaar speel hoef ik ook niet naar iemand anders te klinken, toch? Als ik er maar mee weg kom. :)

En dan nog: de ene keer kan het in plaats A fantastisch klinken, en de andere keer wat lauwer met dezelfde instellingen en meegebrachte gitaar.
Beetje knopje draaien op versterker (en/of gitaar), om het wat aangenamer te maken en dan ben ik klaar.

.. En dan bereid ik me voor om lol te hebben en voor mezelf goed te klinken (door te genieten van wat ik speel!), en dat heeft niks met gear te maken.

Mitch
31 oktober 2007, 15:14
Gek hè, dat nu niemand reageert met: ja, ik kut ontzettend graag aan mijn gitaren omdat ik een mierenneuker ben, eigenlijk niet kan spelen en alleen thuis naar mijn eigen gepruts moet luisteren omdat niemand me in een band wil :seriousf:

Orgasmocaster
31 oktober 2007, 15:22
Ik vind het ook maar dikke vette onzin! ik verander nooit iets aan mijn gitaar, ik kan toch niet spelen eigenlijk, dus het blijft toch kut klinken..

Mr.Fingers
31 oktober 2007, 15:29
Ik laat alles zoals het is. Het enige wat ik ooit gemod heb aan al m'n gitaren is een bigsby op de telecaster zetten, en alle gitaren voorzien van straplocks. Met het kapitaal dat je op den duur in modding-materiaal steekt, in de hoop zo je ultieme gitaar te krijgen, doe ik veel liever andere dingen mee (is gaan eten met m'n vriendin,...)

Hendriks
31 oktober 2007, 15:32
Ik vind het ook maar dikke vette onzin! ik verander nooit iets aan mijn gitaar, ik kan toch niet spelen eigenlijk, dus het blijft toch kut klinken..
+1 , hij moet zuiver zijn ,lekker spelen en geen bijgeluiden hebben.

Pepe
31 oktober 2007, 15:46
En dan komen we bij de versterker. Dat is wel een ontzettende zoektocht. Op zich heb ik geluk gehad dat ik al vrij kort nadat ik begon te spelen fijne versterkers tegenkwam, een Yamaha huiskamerversterkertje met een prima geluid voor thuis, en een oude Vox AC30. ES335 (of momenteel nog beter: Epi Sheraton) - TS9 - Vox AC30) werkt prima op het podium. Ik denk dat een Marshall voor de plekken waar ik speel te luid zou zijn. Mijn zoektocht is al jaren naar een 'tussenversterker' voor repetities, jamsessies en kleine optredens, die minder zwaar in gewicht en minder luid is. Ik heb onlangs een Epi Valve jr en een Vox AC15 gekocht, maar tot nog toe is de Epi eigenlijk net te klein voor de meeste dingen en de AC15 doet qua lawaai en zelfs gewicht niet zo heel veel onder voor de AC30. Waarom zijn er geen AC10's, of andere goeie 10 watt versterkers?

Er zijn AC10's he.
Het kantelpunt is niet zozeer het wattage maar meer de grote van de kast en speaker. Een te kleine kast geeft een boxy geluid en draagt te weinig. De AC15 is een volwassen amp in volume en net iets te groot voor simpel even meenemen. De blues junior is net een slagje kleiner en zachter, in die contreien zou ik het zoeken. Maar geen grote markt in dat segment. Ik gebruik een Dynacord twen in veel gevallen, een duitse Deluxe met 12 inch speaker maar lekker licht van gewicht en een tikje kleiner dan de Vox en dat scheelt ineens enorm. Bovendien, soms voor peanuts te scoren.

Kaboemba
31 oktober 2007, 15:54
Gek hè, dat nu niemand reageert met: ja, ik kut ontzettend graag aan mijn gitaren omdat ik een mierenneuker ben, eigenlijk niet kan spelen en alleen thuis naar mijn eigen gepruts moet luisteren omdat niemand me in een band wil :seriousf:

Ghehehe, nou ik kan best zeggen dat mijn gear een stuk beter is dan diegene die het bespeelt.
Ik vind het gewoon leuk om van alles en nog wat te hebben (liefst spul wat minder vooorkomt) en het later weer te verkopen. Het gevolg daarvan is wel dat ik steeds beter/duurder spul hen en als je het objectief bekijkt heb ik veel meer dan mijn beperkte kwaliteiten zouden mogen hebben. :seriousf:

Maar goed het kopen/verkopen is een deel van de hobby, er aan klooien doe ik echter nauwelijks.

Overigens kom je juist bij die miinder bekende gear zaken tegen die zeker net zo goed en vaak nog beter zijn dan de bekende merken tegen een veel lagere prijs.

DaveItUp
31 oktober 2007, 16:25
Mwoah ik ben wel simpeler geworden. gitaar->od-tuner-amp. Niet dat ik altijd tevreden ben met m'n setup, maar live doe je gewoon concessies. Andere kast dan je zelf hebt en dergelijke. Als t acceptabel is, is t idd al snel goed. Vaak genoeg een draak van een geluid in rare tenten met een gare pa of door een te moderne speakerkast icm m'n marshall. Boeiend, rammen!

'66 special
31 oktober 2007, 16:40
Gek hè, dat nu niemand reageert met: ja, ik kut ontzettend graag aan mijn gitaren omdat ik een mierenneuker ben, eigenlijk niet kan spelen en alleen thuis naar mijn eigen gepruts moet luisteren omdat niemand me in een band wil :seriousf:
Vooruit dan:
Ja, ik kut ontzettend graag aan mijn gitaar/versterker omdat ik een mierenneuker ben eigenlijk niet zo goed kan spelen als bouwen en alleen thuis naar mijn eigen gepruts moet luisteren omdat ik door cara niet in een band kan.

zeppo
31 oktober 2007, 16:50
De enige zaken die ik nogal eens wil wijzigen zijn snaren :D
Heb nog geen echte voorkeur voor een merk/dikte.
Wanneer ik in de winkel sta is het van: "Euh, nou doe die maar eens"
Ben er wel achter dat de webstrings snaren niet echt voor mij zijn.

Heb nu een aantal setjes van Peavey besteld in DE, 3,30 Euro per set.

/edit: en wanneer een gitaar net niet die tone heeft die ik wil, is dat meteen een goede reden om nog een gitaar erbij te kopen natuurlijk. Toch?

Marc Oblivian
31 oktober 2007, 17:19
Vooruit dan:
Ja, ik kut ontzettend graag aan mijn gitaar/versterker omdat ik een mierenneuker ben eigenlijk niet zo goed kan spelen als bouwen en alleen thuis naar mijn eigen gepruts moet luisteren omdat ik door cara niet in een band kan.


goede vooruitzichten dan: binnenkort rookverbod in de horeca.
Dus jij kan het podium op!!!!!
En nou niet meer kutten....oefenen!!!

Azrael
31 oktober 2007, 17:20
goede vooruitzichten dan: binnenkort rookverbod in de horeca.


Hopelijk! Zou ik erg fijn vinden want dan krijg ik het niet meer benauwt. (gebeurd soms) :dance:

'66 special
31 oktober 2007, 17:37
goede vooruitzichten dan: binnenkort rookverbod in de horeca.
Dus jij kan het podium op!!!!!
En nou niet meer kutten....oefenen!!!
Nou vind ik kutten wel heel fijn.........
Maar afgezien daarvan :cheerup:

Pepe
31 oktober 2007, 17:48
Goed, ik ben ook een miereneuker maar een praktische.

Als je festivals of spoortjes in studio's doet moet je het vaak doen met de amps die er zijn, meestal iets fender of marshall achtigs. Bij festivals bij je al blij als er geluid uitkomt, in studio's als je partij er snel opkomt. Wat gitaar betreft, dat is dan niks meer dan een tool, het moet niet ontstemmen en kraken. Ik mijn binnenzak zit altijd wel een Xotic AC booster, handig ding.

Als ik mijn eigen spullen meeneem kijk ik naar het soort muziek, ik heb een paar setjes die in de loop der jaren zijn opgebouwd uit spullen die met elkaar werken zoals de tellie/Vox voor roots en een strat/bassman voor bluesy stuff. Kwa pedalen een Rangemaster voor voxen, een G2D cream tone voor strats, een oude Chandler tubedriver voor Les Pauls en een Zendrive voor mijn 345.

Ik ben wel door 20 strats gegaan en talloze pickups voordat ik datgene vond wat ik zocht, datzelfde geldt in mindere mate voor de tellies, Les Pauls en 335's. Ik heb een doos vol met strat pickups alleen al, op bijna al mijn strats zitten nu Chubtone pickkups maar het was 25 jaar swappen voordat ik die vond. Een strat zet ik nu liever zelf in elkaar, als je het recept hebt dan maak je een betere appeltaart dan de bakker op de hoek.

Dat miereneuken, behalve om verder te komen kan ook gewoon fun zijn. Je moet er niet alleen iedereen mee lastig vallen, op een bepaalde manier werkt het op de lachspieren I guess.

vinni
31 oktober 2007, 18:41
En dan ik!

het is natuurlijk ontzettend stoer om te zeggen "Één gitaar rechtstreeks inpluggen.....geluid zit in je vingers".....

en jaja.....ik ben geen echte vent.....watje.....whatever....
Dat interesseert me echt geen zak.

Ik ga erg ver in het verbeteren van mijn geluid. Daar investeer ik heel veel tijd, geld en onderzoek in.

En nee....ik ben s'werelds beste gitarist.
Maar wil wel beter worden.

En oh ja.....ik speel ook nog eens gemiddeld drie uur per dag gitaar.....
T'is geen hobby...........maar een passie.
en mijn keus om het zo te doen.

Vinni

MusicManMaestro
31 oktober 2007, 19:52
Ach , mijn gitaren zijn allemaal nog in hun orginele staat. Maar ja ik speel dan ook niet op een Gibson :cheerup:

vinni
31 oktober 2007, 20:06
Nou ja...

Mag ik uit je naam afleiden dat je op musicman gitaren speelt?
Ook niet de minsten....
En uiteraard helemaal jou keus!......respect:blast:

Vinni

crapton
31 oktober 2007, 20:11
Ach , mijn gitaren zijn allemaal nog in hun orginele staat. Maar ja ik speel dan ook niet op een Gibson :cheerup:

Nog een beetje duurder zeker?

Heb zelf twee Ibanezzen en in beide nieuwe elementen gezet. Ik vind 1) dat het wel degelijk wat uitmaakt en 2) ik vind kutten leuk.

Dat het geluid in je vingers en tussen je oren en onder je voetzolen enz zit zal best wel, maar ook in je pu's, gitaar en versterker. Als ik vind dat ik een kutgeluid heb voel ik me minder lekker en kan ik niet zo goed spelen. Dus ik zit lekker te prutsen met mijn gear totdat ik wel tevreden ben.

Wel is het zo dat je op een gegeven moment uitgeklooid raakt met die gear, en shit het enige dat dan overblijft is muziek maken...

interessander
31 oktober 2007, 20:13
Klooien met allerhande spullen is altijd leuk, maar het moet gewoon geen doel op zich worden. Ik heb in mijn ibanez rg vrij veel elementen gewisseld, maar omdat ze ook zo weer verkocht zijn kun je dat beter doen dan urenlang op harmony central meningen van mensen bekijken die je , als je ze zou tegenkomen, nooit serieus zou nemen.

BartL
31 oktober 2007, 20:40
Zolang ik een gitaar heb die ik lekker vind spelen en een totale sound heb die ik "lekker" vind, ga ik nergens mee klooien. Ik ben al meer dan een jaar erg tevreden met mijn PRS en ben sinds kort terug op de ENGL Screamer (top met 412SS kast). De sound is gewoon goed. Geen redenen om iets te veranderen mijns inziens.

Edit: Dat wil niet zeggen dat ik niet van veelzijdigheid houd overigens, zou er graag nog een strat bijwillen zoals je kan lezen in mijn sig :)

Little Jay
1 november 2007, 10:56
Mijn wijlen opa zei altijd: "leer nou eerst maar eens spelen" als ik weer een nieuw pedaaltje wilde kopen om mijn gebrek aan techniek te verbergen of een nog vettere versterker omdat ik de avond ervoor tijdens het optreden mezelf weer eens niet goed kon horen.

Een dooddoener natuurlijk, maar ik koester 'm, want er zit waarheid in! Een goed geluid zit 'm volgens mij in speeltechniek en ervaring omtrent hoe je spul op de juiste wijze te gebruiken. Pas de laatste jaren lukt het me een bevredigend geluid te halen uit alles dat ik bespeel en bij alle gelegenheden (kan ook zijn dat ik nu sneller tevreden ben ;-)

Het valt mij in ieder geval op dat de beroemdste sounds meestal gemaakt worden op gewoon standaard-spul uit de winkel met hetgeen toevallig voorhanden was/is. En als je in 1957 met je spiksplinternieuwe Strat en Deluxe amp probeerde death-trash-doom-metal te spelen klonkt het vast ook nergens naar....


(dit alles is mijn subjectieve mening uiteraard)

Ndw
1 november 2007, 11:03
...Waar je volledig gelijk in hebt, overigens. :)

Ik ben ook niet van plan ook maar iets aan mijn gitaar te veranderen totdat ik mezelf echt gitarist mag noemen. Ik doe er wel eens andere snaren op en kies verschillende plectrums, maar het prutsen met elementen en dergelijke laat ik wel aan andere mensen over. En: Als je een goeie gitaar hebt gevonden, moet je er niks meer aan veranderen, hoogstens actieve elementen er op zetten. Je bent tenslotte gevallen voor het geluid? Waarom zou je die dan veranderen?

De zadels van mijn gitaar zijn wel wat versteld, maar dat was ergens voor. Ik kan het me niet meer herrineren, ik vermoed dat het iets met de zware bespeelbaarheid te maken heeft. Dat verstellen heeft m'n gitaarleraar gedaan, no way dat ik daar zelf aan ga zitten!!

:strat:

bass blom
1 november 2007, 11:24
ik ga misschien na 32 jaar bijna op mijn les paul andere elementen zetten
dat mag wel he? :D
mijn stratje is origineel, wel piezo bij gezet.
en mijn SG ook. vorige eigenaar heeft daar een RS kitje ingezet geloof ik.

Mitch
1 november 2007, 13:30
En nee....ik ben s'werelds beste gitarist.
Maar wil wel beter worden.


Ongetwijfeld een typfoutje, maar wel een heeeele leuke ;)

Speeddemon
1 november 2007, 13:52
Ik doe er redelijk wat aan, maar kabel-polariteit gaat me ook te ver.

Mijn mods hebben diverse redenen:
Ibanez S540-alle elementen vervangen=ik vond de originele klank wollig en vlak. Nu liggen er DiMarzio's in (Evo, FS-1, Air Norton) en heb ik een hemelse tone, vooral met die Air Norton.

Fender '68 RI CIJ Strat (stock met US Texas Specials)=volume pot wilde ik eigenlijk een treble-bleed cap op en de outputjack rommelde/kraakte nogal. Heb 'm naar Dijkmans (Breda) gebracht, en Bob heeft er een hele goeie pot ingezet, de tonepot van de middle-sc gestuurd naar brug-sc, en ik heb er later zelf een goeie Switchcraft jack ingezet. Voor de rest is er niks aan die gitaar gedaan.

Cort Viva Gold II-zelfde verhaal als bij de Ibanez (ook net zo'n gitaar qua looks en specs trouwens); de MM pickups vond ik te vlak en schel/dun; nu 3x Duncans (JB, SSL-2, Jazz) en de 5-way switch kraakte=vervangen.

2x Burny LPC=gitaren uit begin '80s met verweerde gouden hardware. Wilde ik 'up-pimpen' voor 'fresh bling', maar gelijk verbeteren daar waar mogelijk. Ik was benieuwd naar GFS humbuckers, dus die kon ik er gelijk inzetten. ALLE (gouden) hardware vervangen, outputjack en toggleswitch zijn nu van Switchcraft. Niet omdat die oude zo beroerd waren, maar
a) Switchcrafts waren goud en ik moest nieuw goud spul hebben
b) better safe than sorry. Switchcraft=betrouwbaarder dan 80's Japanse hardware.
Uiteindelijk de hele gitaar aangepakt en ECHT goeie tuners opgezet (Grover Rotomatic 18:1) en push-pull tonepot voor brug-HB, zodat ik dunnere Strat-achtige sounds ook kan maken. De 2e Burny LPC is nog 'under construction'.

Een 3e Burny LPC (in Tobacco Burst) heb ik 99% origineel gelaten en alleen treble bleed caps op de vol-pots gesoldeerd, omdat ik dat doffe beu was, als ik het volume terugdraai. Dat regel ik wel met de tone-knop.

Ik optimaliseer graag en als daar wat 'niet-heel-erg-nodige-maar-toch-handige-voorzorgsmaatregelen' bijhoren, so be it. Ik ben ondertussen op het niveau dat ik diverse nuances in klank en bespeelbaarheid goed en snel waarneem, en hoewel Jan Publiek het verschil tussen wel of geen treble-bleed cap niet hoort, ziet ie wel dat ik me misschien (lichtjes) loop te ergeren, als m'n sound niet 100% is en daardoor qua performance en spel niet eruit haal, wat er in zit.

F-axe
1 november 2007, 13:57
...
De zadels van mijn gitaar zijn wel wat versteld, maar dat was ergens voor. Ik kan het me niet meer herrineren, ik vermoed dat het iets met de zware bespeelbaarheid te maken heeft. Dat verstellen heeft m'n gitaarleraar gedaan, no way dat ik daar zelf aan ga zitten!!

:strat:

Hoe werkt dit eigenlijk.. Ben ik allang benieuwd naar. Kun je hiermee je gitaar octaafzuiver stellen?
Bij mij zitten deze zadeltjes met de imbus exact onder de snaren, waardoor ik er met een imbus alleen bij kan als de snaren eraf zijn...

bass blom
1 november 2007, 14:17
oja, mijn les paul heeft een tweede nieuwe topkam :D
ergens in jaren 80 omdat het mode was 1 van messing en sinds een half jaar 1 van graphtec.
messing zelf er in gezet, graphtec semi pro laten doen.
heel store, gewoon klem er in zonder lijm :D

bass blom
1 november 2007, 14:17
Hoe werkt dit eigenlijk.. Ben ik allang benieuwd naar. Kun je hiermee je gitaar octaafzuiver stellen?
Bij mij zitten deze zadeltjes met de imbus exact onder de snaren, waardoor ik er met een imbus alleen bij kan als de snaren eraf zijn...

inbusjes zijn voor de hoogte per snaar?
schoefje achterop voor intonatie..

F-axe
1 november 2007, 14:30
Nee, dat is het niet..
die imbusboutjes zetten de zadels vast. De zadeltjes kan ik in de richting van de hals verschuiven, dus niet naar boven.. zie onderstaande link

http://homepage.ntlworld.com/nigel.roberts3/limages/rg_mods/floyd_rose_500.jpg

maar wie weet waar dit voor dient en wat ik er (zonder dat er snaren op de gitaar liggen) goed aan kan stellen?

Azrael
1 november 2007, 14:32
Nee, dat is het niet..
die imbusboutjes zetten de zadels vast. De zadeltjes kan ik in de richting van de hals verschuiven, dus niet naar boven.. zie onderstaande link

http://homepage.ntlworld.com/nigel.roberts3/limages/rg_mods/floyd_rose_500.jpg

maar wie weet waar dit voor dient en wat ik er (zonder dat er snaren op de gitaar liggen) goed aan kan stellen?

Ga hier eens kijken. Gitaarafstellen is niet moeilijk maar je moet wel weten wat je doet anders wordt het er niet beter op.
http://www.jemsite.com/tech/index.htm

F-axe
1 november 2007, 14:40
dik
thanx!!

weer wat te lezen (werk-ontwijkend gedrag)

Rutger
1 november 2007, 15:16
k Heb er wel veel aan gedaan, spullen voortduren aanpassen en verbeteren. Dat was ook gewoon omdat ik het leuk vond, beetje klussen. Maar anderszijds is het ook frustrerend... Je stopt er een hoop geld, tijd en energie in, om de boel uiteindelijk toch weer te verkopen voor iets anders.

k Ben me de laatste tijd, nu ik even bandloos ben, aan t beraden wat ik nu echt wil kwa gear. En waar ik mezelf eigenlijk wel mee verbaasde was: er komen eigenlijk alleen een paar basis-eisen in me op, een aantal aspecten die ik essentieel vind om maximaal uit de verf te komen.

Hetzelfde zag ik bij veel wereldgitaristen. Check maar ns wat voor gear ze in de loop der tijd versleten hebben. Veel van hen gebruiken gear van verschillende merken, maar het is altijd het zelfde concept. Er zit een bepaalde gedachte achter hun gear. Hun gear biedt hen wat ze nodig hebben om hun ideeen maximaal uit de verf te laten komen. En van welk merk of type of jaar die gear is, dat lijkt hen niet zoveel uit te maken, als het maar werkt.

vinni
1 november 2007, 20:22
Ongetwijfeld een typfoutje, maar wel een heeeele leuke ;)

Typefoutje?.....hoe kom je daar nou bij!:seriousf:

Vinni

Ndw
1 november 2007, 21:11
Hoe werkt dit eigenlijk.. Ben ik allang benieuwd naar. Kun je hiermee je gitaar octaafzuiver stellen?
Bij mij zitten deze zadeltjes met de imbus exact onder de snaren, waardoor ik er met een imbus alleen bij kan als de snaren eraf zijn...


Sorry, ik kan je helaas verder niet helpen. Ik weet niet meer waarvoor het diende. :)

Hoe ''gevaarlijk'' is trouwens het om je intonatie af te stellen? En kan ik mijn huidige snaren dan nog wel gebruiken of moet ik er nieuwe op zetten? Ik heb vrijdag iets in de planing staan maar geld voor nieuwe snaren heb ik niet. :dontgeti:

Yamhammer_71
1 november 2007, 21:34
oja, mijn les paul heeft een tweede nieuwe topkam :D
ergens in jaren 80 omdat het mode was 1 van messing en sinds een half jaar 1 van graphtec.
messing zelf er in gezet, graphtec semi pro laten doen.
heel store, gewoon klem er in zonder lijm :D

Oja, bijna vergeten... :???:]

Goed dat ik dat ook eens hoor...

Luke-wannabe
1 november 2007, 21:48
Ik heb gitaren in verschillende mates gemod. 2 van mijn gitaren zijn helemaal stock. Dat zijn mijn Epiphone Les Paul en mijn Fender Stratocaster Jap 54 RI (die heeft alleen 1 tone aan de brugpu gesoldeert). Verder 2 met lichte modificaties. Dit zijn de Epiphone Wilshire (nieuwe slagplaat en nieuwe PU) en mijn Epiphone Sorrento, die heeft alleen een andere brugpu, maar dat was omdat de originele kapot was. En dan heb ik nog 2 zwaar aangepaste gitaren. Mijn 'Squier' Stratocaster. Deze heeft een refin, andere neck, andere pu's en electronica. En mijn OLP MM1 ook. Andere pu's en refinish.
Mij Gretsch 5120 die ik morgen waarschijnlijk op ga halen ga ik zeker de eerste tijd stock houden.
Voor de rest zijn mijn pedalen en amp ook helemaal stock. Pedalen zijn Maxon OD-808, Dunlop Crybaby, Digitech Digidelay, Digitech HotRod, Carl Martin Surf Trem. En mijn amp is een 2x12 JCM 800 combo. Mijn pedalenplankie en Amp gaat nog een hoop mee gebeuren. De JCM moet gebiast worden of hij gaat er gewoon uit. En van mijn pedalen gaat de Digitech HotRod sowieso weg. Dit word dan een fuzz pedaal of een Boss Turbo Distortion. En de plank moet nog afgemaakt worden met kabeltjes wegwerken enzo.