PDA

View Full Version : True bypass probleempje



Nielsje
29 januari 2003, 18:11
Hey, ik had nog een vraag over truebypass..
ik heb een pedaal omgebouwd naar true bypass met een DPDT schakelaar (double pole, double throw), je weet wel die met 6 pootjes, maar als ik nu het ding een tijd niet gebruik, en ik schakel um in, dan hoort ik:'PLOP'.
iemand die weet hoe dit komt...en nog beter, iemand die weet hoe ik eraf kom?!?

groeten

sash
29 januari 2003, 18:26
Wat voor pedaal is het?

Nielsje
29 januari 2003, 18:55
DOD 250 Preamp, je weet wel die gele, tis trouwens niet echt plop, eerder, TAK

groeten

aadplagiaat
29 januari 2003, 20:19
Het wil wel eens helpen om 1megaohm weerstanden aan je schakelaar te zetten vanuit elk geschakeld punt naar massa ofwel de min van je circuitje.

jpb
29 januari 2003, 20:22
Welke schakeling heb je gebruikt? Zit er een LED op je pedaal?

jpb
29 januari 2003, 20:24
Bij de juiste schakeling gaat het signaal v/h pedaal naar de aarde in de bypass stand. Dus vergelijkbaar met wat Aad zegt

Nielsje
29 januari 2003, 23:58
Hm, nee geen led, tis echt truebypass.
heel simpel pedaal, net als oude mxr stijl.
maar als ik het vaak achter elkaar op het ding trap heb ik nergens last van, alleen als ik um een tijdje niet aan heb gehad...

groetn..

Dirk_Hendrik
30 januari 2003, 12:50
Tip van Aad opvolgen.

Grooveyard21
30 januari 2003, 13:52
yep de tip van aad, of betere schakelaars gebruiken, sommige schakelaars hebben er minder last van, maar het gaat meestal nooit helemaal weg.

Nielsje
30 januari 2003, 14:26
ah okee bedankt, ik zal es kijken, heb nog wel een bak vol met weerstanden liggen ( toch wel makkelijk als je oude electronische apparatuur gewoon uit elkaar houdt..) aan de schakelaar zal het niet liggen, tis een carling...die zijn toch wel redelijk goed...dacht ik zow...

groeten!

Grooveyard21
31 januari 2003, 10:58
Carling is inderdaad ok, dan blijft alleen de weerstand oplossing over.

MADdie86
1 februari 2003, 20:14
Probeer een condensatorretje naar de massa toe of een condensator(elko) van 10µF over de polen vd schakelaar.
Dit kan een hoop tikjes klakjes plopjes en ander geruis tegen gaan!

aadplagiaat
2 februari 2003, 15:28
Op 2003-02-01 19:14, schreef MADdie86:
Probeer een condensatorretje naar de massa toe of een condensator(elko) van 10µF over de polen vd schakelaar.
Dit kan een hoop tikjes klakjes plopjes en ander geruis tegen gaan!


Nog beter! Soldeer een draad van 2mm stevig koper vanaf elk punt van je schakelaar naar massa. Gegarandeerd geen schakelklikken meer.

Ook geen gitaargeluid meer helaas.

M.a.w. volg deze raad maar niet op. Met een beetje geluk blaas je zo de uitgang vanje effect op.

Nielsje
2 februari 2003, 17:31
hehe, okee. hm ik laat dit probleem ff varen, aangezien ik nu een ander heb..
ALs ik soms schakel, dan begint het ding toch een tering herrie te maken (nee heeft niet te maken emt de instelling...). Hij begint dan heel erg te brommen dat soort dingen..
iemand idee hoe dit kan? en hoe ik het kan verhelpen?

aadplagiaat
2 februari 2003, 17:40
Op 2003-02-02 16:31, schreef Nielsje:
hehe, okee. hm ik laat dit probleem ff varen, aangezien ik nu een ander heb..
ALs ik soms schakel, dan begint het ding toch een tering herrie te maken (nee heeft niet te maken emt de instelling...). Hij begint dan heel erg te brommen dat soort dingen..
iemand idee hoe dit kan? en hoe ik het kan verhelpen?



Als ik dit zo hoor in combinatie met je eerdere vragen denk ik dat je (nog) niet zo ervaren bent in het solderen en dat er dus grote kans bestaat dat de verbindingen niet betrouwbaar zijn. door het bedienen van je schakelaar verbreekt een verbinding en staat een circuitje open voor brom en stoor signalen.
Check je solderingen maar eens.

jpb
2 februari 2003, 19:44
Ik heb nooit problemen met ploppen van de schakelaar. In de -juiste- DPDT-schakeling met pin 1 en 6 verbonden wordt het effect-signaal in de bypass-stand geaard. Volgens mij is dat de reden dat er geen plop is. Klopt dat, heren?

aadplagiaat
2 februari 2003, 19:56
Op 2003-02-02 18:44, schreef jpb:
Ik heb nooit problemen met ploppen van de schakelaar. In de -juiste- DPDT-schakeling met pin 1 en 6 verbonden wordt het effect-signaal in de bypass-stand geaard. Volgens mij is dat de reden dat er geen plop is. Klopt dat, heren?


Nee dat klopt niet! Met pin 1 aan pin 6 wordt de ingangsjack rechtstreeks met de uitgangsjack door verbonden en worden ALLE in- en uitgangen van je effect losgemaakt.
Heeft dus niets te maken met aarding.

jpb
2 februari 2003, 22:30
Het is me niet helemaal duidelijk. Dan maar een plaatje:
http://www.geofex.com/FX_images/stompsw.gif
links boven is de simpele manier. Links onder de 'low noise' versie. Die bedoel ik. of heeft dat niets met 'plop' te maken?

Dit is ook een idee om materiaalkosten te drukken :smile: :
http://home.att.net/~u1p9j9m9/SewingMachinePedal.htm

aadplagiaat
2 februari 2003, 23:18
Ik ben het er helemaal mee eens, de schakeling links onder is goed.

Kan me voorstellen dat dit heel goed werkt.

Nielsje
3 februari 2003, 17:56
Ik ga deze schakeling meteen proberen! ik laat het weten als deze goed werkt.
trouwens, ik bouw nu mijn eigen voetschakelaar, daarbij maak ik gebruik van dpdt's(voor de loop en de a/b/c schakelaar.) hier heb ik € 6,- per stuk voor betaald, zijn deze dingen een beetje goed? keb ze gekocht bij westerhaven in groningen, de man die ze me verkocht zei dat deze beter waren dan de € 16,- versie van dunlop.

ik heb ze zelf al geprobeerd en doen het goed, maar is er ook iemand die deze ervaring (misschien op langere termijn?) met mij deelt?

Nielsje
3 februari 2003, 23:31
Whaahoo,
het werkt! Dat hij maakt nu geen plop of pok geluidjes meer als ik op het ding trap, ik had um eerst idd op de simpele manier gebakken.
Bedankt iedereen voor de tips enzow.

groeten

Jeroenvanhulsteijn
3 februari 2004, 01:38
Tja, tis inmiddels een jaar later. Maarja, ik heb nooit eerder true bypass effecten gehad.

In mijn Tone Press effectpedaal zit zo'n 3PDT switch. En het ding plopt (tak) ook. Het ding is aangesloten zoals in het plaatje rechtsonder. Maar dit zou dus ook als in het plaatje linksonder aangesloten moeten worden?

Speeddemon
3 februari 2004, 02:12
ik heb mijn DOD 250 ook ge-TBed met een 3PDT en er een mooie blauwe LED in gezet. Geen pops of taks.
gesoldeerd volgens schema van www.banzaieffects.com

Jeroenvanhulsteijn
3 februari 2004, 08:57
Ha tnx :) ga ik zeker uitproberen.

Nielsje
3 februari 2004, 14:33
haha...

leuk, zie ineens mijn eigen oude topic voorbij varen :P

sterkte met bakken

Jeroenvanhulsteijn
3 februari 2004, 17:19
Hehe, tja...ik dacht, het probleem zal wel bij meer mensen voorkomen. Dat met die weerstanden ga ik misschien eerst proberen. Is makkelijker :) Heb ik ook gezien op de site van tubefreak. Ik heb er ook iets over gelezen op geofex, maar ik weet de link niet meer. Ik moet me toch iets meer gaan verdiepen in de werking van de electronica. Met de schakeling van mn gitaar loop ik ook altijd te rommelen.

Jeroenvanhulsteijn
3 februari 2004, 17:21
Hehe, tja...ik dacht, het probleem zal wel bij meer mensen voorkomen. Dat met die weerstanden ga ik misschien eerst proberen. Is makkelijker :) Heb ik ook gezien op de site van tubefreak. Ik heb er ook iets over gelezen op geofex, maar ik weet de link niet meer. Ik moet me toch iets meer gaan verdiepen in de werking van de electronica. Met de schakeling van mn gitaar loop ik ook altijd te rommelen.

aad
3 februari 2004, 23:09
Hehe, tja...ik dacht, het probleem zal wel bij meer mensen voorkomen. Dat met die weerstanden ga ik misschien eerst proberen. Is makkelijker :) Heb ik ook gezien op de site van tubefreak. Ik heb er ook iets over gelezen op geofex, maar ik weet de link niet meer. Ik moet me toch iets meer gaan verdiepen in de werking van de electronica. Met de schakeling van mn gitaar loop ik ook altijd te rommelen.

http://www.geofex.com/

aad
3 februari 2004, 23:10
Hehe, tja...ik dacht, het probleem zal wel bij meer mensen voorkomen. Dat met die weerstanden ga ik misschien eerst proberen. Is makkelijker :) Heb ik ook gezien op de site van tubefreak. Ik heb er ook iets over gelezen op geofex, maar ik weet de link niet meer. Ik moet me toch iets meer gaan verdiepen in de werking van de electronica. Met de schakeling van mn gitaar loop ik ook altijd te rommelen.

http://www.geofex.com/ :-D

Jeroenvanhulsteijn
4 februari 2004, 01:19
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D DAT HAD IK NATUURLIJK KUNNEN PROBEREN :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D