PDA

View Full Version : pedals batterijen of?



ngundo
31 oktober 2007, 07:17
Nou ik ben dus sinds kort begonnen met heb aanschaffen van effecten. Ik heb een Ibanez TS9 een Boss CH-1 Superchorus, Behring 01 HB Hellbabe Wah, en een heel oude bosschromatic tuner. Nou is mijn vraag moet ik daar batterijen in doen of zal ik adapter doen? en zo ja hoe dan want moet ik gewoon adapters kopen of is er ook iets, dat alles in een keer aansluit?

alvast bedankt
Sander

DeiDRagonas
31 oktober 2007, 07:53
Zelfde "probleem" hier... Ik gebruikte tot nu toe gewoon altijd batterijen. Maar nu heb ik dus alles in een pedalcase gebouwd en wilde ik twee adapters halen om zo vier pedalen te voeden. Maar toen hoorde ik van een kameraad iets over een onespot ofzo. Daar schijn je met een daisychain eraan makkelijk vijf a zes pedalen mee te kunnen voeden. Iemand een idee waar je dit koopt? Ik neem aan dat als je de plaatselijke muziekboer binnenloopt, dat je wel zo'n geval kunt scoren toch?

Roy.

DREAMMACHINE
31 oktober 2007, 08:18
jep,

1 adapter van boss en een daisy chain (meestal van ibanez) kan ook.
Als je een one-spot koopt zit er al een daisy chain bij, dus dat is ook een optie. Kun je makkelijk meerder 9v pedalen mee voeden zonder probleem.
Een wah pedaal wil echter wel eens voor wat problemen zorgen op een daisy chain, dus dat moet je even uitproberen.

ngundo
31 oktober 2007, 09:12
Ok ik ben COMPLEET A-Technisch. Wat is een daisy chain? En ok ik zal even kijken voor zon One-spot. Wat voor problemen kan een Wah pedaal daarvoor zorgen? En is het het waard om voor 3 pedals zon one spot te kopen?

Sander

schizo910
31 oktober 2007, 09:29
Daisy Chain, een kabeltje met meerdere plugjes.

http://www.visualsound.net/images/MC5.jpg

de One spot:

http://boutiquetone.com/images/product_images/1880429889.jpg

ngundo
31 oktober 2007, 09:59
is het waar om voor 2 pedals en een wah een 1 spot te kopen?

pe_10
31 oktober 2007, 10:30
Je moet op je pedaaltjes (of in de handleiding) kijken hoeveel mAmp ze slikken. Dit optellen en kijken of je adapter dit kan slikken.

rocker_71
31 oktober 2007, 10:33
Ik heb ook een tijdje geklooid met batterijen. Maar los van het feit dat die dingen erg duur zijn en slecht voor het milieu hebben ze nog een vervelende eigenschap.... ze gaan leeg.
En dat is niet leuk als je staat te repeteren of aan het optreden bent. Een adapter is dan veel relaxer. Altijd verzekerd van hetzelfde voltage. De 1spot is een goede keuze, maar er zijn ook zg power-bricks. Ik heb zelf een CIOKS Big john en die bevalt uitstekend.

schizo910
31 oktober 2007, 11:25
Je moet op je pedaaltjes (of in de handleiding) kijken hoeveel mAmp ze slikken. Dit optellen en kijken of je adapter dit kan slikken.

Dat is inderdaad een manier, maar schrik niet als je erover zit, je hebt nooit al je pedalen tegelijk aan staan, neem ik aan.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2007, 11:40
Dat is inderdaad een manier, maar schrik niet als je erover zit, je hebt nooit al je pedalen tegelijk aan staan, neem ik aan.

Bij de meeste pedalen is het enige verschil in stroomconsumtie tussen aan en uit het ledje. De rest van het pedaal staat constant "aan" maar wordt gebypassed.

schizo910
31 oktober 2007, 11:42
ook weer waar...

Bram+
31 oktober 2007, 12:36
Bij twee pedalen en een wah kun je voor die twee pedalen wel een daisy chain halen. Zo'n ding is in ieder geval even duur of zelfs goedkoper dan een losse adapter, en je hebt uitbreidingsmogelijkheden. Wah's moeten een aparte adapter omdat je anders gezoem krijgt.
Ik zit zelf met het probleem dat sommige pedalen zo'n boss/ibanez-aansluiting hebben en andere (EHX bijvoorbeeld) weer iets anders.

schizo910
31 oktober 2007, 12:44
Bij twee pedalen en een wah kun je voor die twee pedalen wel een daisy chain halen. Zo'n ding is in ieder geval even duur of zelfs goedkoper dan een losse adapter, en je hebt uitbreidingsmogelijkheden. Wah's moeten een aparte adapter omdat je anders gezoem krijgt.
Ik zit zelf met het probleem dat sommige pedalen zo'n boss/ibanez-aansluiting hebben en andere (EHX bijvoorbeeld) weer iets anders.

Ik heb mijn wah ook gewoon aan de daisy en heb totaal geen brom. Voor ehx pedalen heb je weer losse verloopplugjes, ook van one spot...

Bram+
31 oktober 2007, 12:45
Ik heb mijn wah ook gewoon aan de daisy en heb totaal geen brom. Voor ehx pedalen heb je weer losse verloopplugjes, ook van one spot...
Dat gebrom heb ik dus wel als ik het doe, maar dat zal ook wel met andere factoren te maken hebben. Ik zal in ieder geval eens kijken naar die verloopplugjes, bedankt voor de tip.

Ash ketchum
31 oktober 2007, 12:46
Bij twee pedalen en een wah kun je voor die twee pedalen wel een daisy chain halen. Zo'n ding is in ieder geval even duur of zelfs goedkoper dan een losse adapter, en je hebt uitbreidingsmogelijkheden. Wah's moeten een aparte adapter omdat je anders gezoem krijgt.
Ik zit zelf met het probleem dat sommige pedalen zo'n boss/ibanez-aansluiting hebben en andere (EHX bijvoorbeeld) weer iets anders.

In mijn setup heb ik daar weining last van. Ik gebruik 1 onespot voor mijn pedalboard, waarvan de wah redelijk dichtbij de onespot staat. Goede aarding of uberhaupt aarding op stopcontacten helpt al een hele hoop IMHO.
Het probleem met EHX pedalen heb ik opgelost door mini-jack stekker op de daisy-chain te solderen. Natuurlijk heb ik daarvan de polariteit omgedraaid, anders functioneert de boel niet ;)

Meneer I.
31 oktober 2007, 13:50
Even op het onderwerp inhaken en een vraag stellen. Ik ben die batterijen ook zat en wil dus aan de adapter, maar dan niet vlak bij de pedalen.

Daarom wil ik de draden van een 9V adapter ca. 5 mtr lang maken....do or don't? Volgens mij kan het wel, wellicht iets spanningsverlies.
Dan kan ik het bundelen (met spiralex?) met mijn 5 mtr lange FX loopdraden en 5 mtr lange gitaarinputsnoer vanaf de booster. Voordeel is dat de Adapter in het stekkerblok bij mijn verterker er in kan en er dus geen extra stekkerblokken bij de effectpedalen nodig zijn.

Schemaatje:
http://home.casema.nl/iwanvanree/Madamp/wiringsetup.jpg

Bouke
31 oktober 2007, 15:11
Adaptertje van de hema/kijkshop/praxis (de mijne is 1000mAh) en voltage instelbaar (vastgeplakt op 9V). Daisy chaintje ipv. originele kabeltje solderen (check polariteit). Gaan als banaan. Klaar onder 10 euro. Draait al jaren. Zit in mijn board verwerkt. Daar gaat alleen een snoertje met eurostekker in (en gitaarkabels uiteraard). Handig

ngundo
31 oktober 2007, 19:16
hoelang gaan batterijen ongeveer mee?

Dirk_Hendrik
31 oktober 2007, 19:38
Hangt af van het pedaal,

Een delay korter dan een chorus en een chorus korter dan een overdrive.

als vuistregel.

DeiDRagonas
31 oktober 2007, 20:34
Adaptertje van de hema/kijkshop/praxis (de mijne is 1000mAh) en voltage instelbaar (vastgeplakt op 9V). Daisy chaintje ipv. originele kabeltje solderen (check polariteit). Gaan als banaan. Klaar onder 10 euro. Draait al jaren. Zit in mijn board verwerkt. Daar gaat alleen een snoertje met eurostekker in (en gitaarkabels uiteraard). Handig

Ik dacht dat als je twee pedalen aansluit van 9 volt je je adapter dan op 18 moet switchen. Maar dat is niet juist begrijp ik? Je moet dus kijken naar het aantal mAh en de voltage op 9 laten staan?

Roy.

ben vanhoof
31 oktober 2007, 20:40
Bij een serieschakeling van iets blijft de spanning in de keten dezelfde maar moet je de amperes optellen, niet? Dus 9v nemen

DeiDRagonas
31 oktober 2007, 20:46
Bij een serieschakeling van iets blijft de spanning in de keten dezelfde maar moet je de amperes optellen, niet? Dus 9v nemen

Als jij t zegt.. Ik ben echt een noob wat die technische dingen betreft.
Maar thanx, ik heb hier zes of zeven adapters liggen en speel met vijf pedalen op mn board. Ik wil eens kijken of ik dan met bijv twee adapters die vijf pedalen kan voeden. Scheelt me toch weer t kopen van zo'n 1-spot (Kon btw geen verkooppunt vinden hier ergens in Groningen).

Grt Roy.

drap
31 oktober 2007, 21:32
Die one spotjes? Die zijn zowel bij Westerhaven alswel Tonika te koop.

Dirk_Hendrik
31 oktober 2007, 21:50
Ik dacht dat als je twee pedalen aansluit van 9 volt je je adapter dan op 18 moet switchen. Maar dat is niet juist begrijp ik? Je moet dus kijken naar het aantal mAh en de voltage op 9 laten staan?

Roy.

Je pedalen werken op 9 volt bij een bepaalde hoeveelheid stroom. heb je meerdere pedalen, dan blijft die 9 volt 9 volt maar gaat de hoeveelheid stroom omhoog tot wat die pedaen nodig hebben:

1 pedaal = 9 volt bij pedaal1 XXmA
2 pedalen = 9 volt bin pedaal1 XXmA + pedaal2 XXmA
3 pedalen = 9 volt bin pedaal1 XXmA + pedaal2 XXmA + pedaal3 XXmA

enz enz.
En nou voor de XX de stroom van de pedalen optellen.

en verder,
We hebben volgens mij allemaal iets van natuurkunde gehad op school. Dit is écht brugklasstof. Les 3 of 4 wel te verstaan.

ngundo
1 november 2007, 07:16
We hebben volgens mij allemaal iets van natuurkunde gehad op school. Dit is écht brugklasstof. Les 3 of 4 wel te verstaan.

haha ja das waar maar het is ook alweer een flinke tijd geleden! ;)

peter_heijnen
1 november 2007, 08:57
Als jij t zegt.. Ik ben echt een noob wat die technische dingen betreft.
Maar thanx, ik heb hier zes of zeven adapters liggen en speel met vijf pedalen op mn board. Ik wil eens kijken of ik dan met bijv twee adapters die vijf pedalen kan voeden. Scheelt me toch weer t kopen van zo'n 1-spot (Kon btw geen verkooppunt vinden hier ergens in Groningen).

Grt Roy.
Afhankelijk van de benodigde hoeveelheid amperes, kun je je pedalen wellicht ook met enkel een adapter voeden. Je hebt daarvoor dus alleen dat daisychainkabeltje nodig, en dat kun je toch zo'n beetje overal wel kopen tegenwoordig.

De 3 grote voordelen van de onespot zijn vooral zijn handige formaat, zijn 1700 milliampere (of zelfs 1800?), en het feit dat het een geschakelde voeding is waardoor je geen last hebt van storing dmv instraling op je audiosignalen. Een nadeel van zo'n geschakelde voeding KAN zijn dat ie icm bepaalde effectmerken/types conflicteert en alsnog pusgeluid oplevert.

Dus.... als je niet perse een klein formaat voeding nodig hebt, deze niet teveel stoort op je board, en wel ruim genoeg ampere levert, is een normale gestabiliseerde voeding van de hema voor 10 euro idd de slimste keus. Daisychain eropaansluiten en gaan.

Ibanez666
1 november 2007, 10:43
Alles op 1 one-spot en 2 daisy chains: http://www.badongo.com/pic/2013775

ngundo
1 november 2007, 13:11
ik was daarnet naar verhagen muziek intilburg gegaan en gevragen voor zon daisy chain en een 1 spot maar toen vertelde hij mij. welke effectne heb je ? ik zei een boss ch1 en ibanes ts9 en een behring wah hellbabe. hij zij van ja maar dat lukt niet want die polariteit (of zoiets?) is verschillend van ibanez en boss en dan blaas je 1 van de 2 op? Klopt dit ?
Want ik zie net dat plaatje van Ibanez666. En daar zitten ook gewoon Ibanez en Boss aan elkaar gekoppeld?

Hoe werkt dit precies want ik ben compleet A-technisch, batterijen vind ik kut.

Sander

Ibanez666
1 november 2007, 14:02
ik was daarnet naar verhagen muziek intilburg gegaan en gevragen voor zon daisy chain en een 1 spot maar toen vertelde hij mij. welke effectne heb je ? ik zei een boss ch1 en ibanes ts9 en een behring wah hellbabe. hij zij van ja maar dat lukt niet want die polariteit (of zoiets?) is verschillend van ibanez en boss en dan blaas je 1 van de 2 op? Klopt dit ?
Want ik zie net dat plaatje van Ibanez666. En daar zitten ook gewoon Ibanez en Boss aan elkaar gekoppeld?

Hoe werkt dit precies want ik ben compleet A-technisch, batterijen vind ik kut.

Sander

Boss en Ibanez leveren geen problemen op zoals je ziet, Behringer weet ik niet, gewoon ff op je pedaaltjes kijken bij de adapteraansluiting. Als bij alle pedalen de binnenkant hetzelfde (- als het goed is) en de buitenkant dan + is en de pedalen allemaal 9v nodig hebben, zie ik geen probleem. Ik weet dat dit bij Boss en Ibanez zo is, dus dan moet je alleen je wah nog ff checken. Gaat er een "normale" adapter plug in je wah of moet er zo'n jack in?

Ibanez666
1 november 2007, 14:07
Heb ff op internet gekeken, als dit je wah is: http://www.zzounds.com/item--BEHHB01 dan kun je deze met een daisy chain van One-spot voeden. Had die verkoper geen one spot op voorraad of zo? Of wilde hij je wat anders verkopen?

Dirk_Hendrik
1 november 2007, 14:31
ik was daarnet naar verhagen muziek intilburg gegaan en gevragen voor zon daisy chain en een 1 spot maar toen vertelde hij mij. welke effectne heb je ? ik zei een boss ch1 en ibanes ts9 en een behring wah hellbabe. hij zij van ja maar dat lukt niet want die polariteit (of zoiets?) is verschillend van ibanez en boss en dan blaas je 1 van de 2 op? Klopt dit ?


Nee. Dat klopt niet. Klaarblijkelijk is die zaak dus ook weer in het bezit van een werknemer die z'n huiswerk niet heeft gedaan.

isa1984
1 november 2007, 14:33
Hele domme vraag:

Ik heb nog niet zolang een ts808 tubescreamer (RI). Ik had m altijd op een batterij, nu wil ik m op een adaptor. De aansluiting voor de voeding op de tubescreamer past niet op mn daisychain. Wat heb ik nodig?

drap
1 november 2007, 14:35
Hele domme vraag:

Ik heb nog niet zolang een ts808 tubescreamer (RI). Ik had m altijd op een batterij, nu wil ik m op een adaptor. De aansluiting voor de voeding op de tubescreamer past niet op mn daisychain. Wat heb ik nodig?

De goeie aansluiting :D Maar zonder gekheid, er zijn passende verloopjes voor te krijgen.

Rutger
1 november 2007, 15:00
Ik gebruik al jaren een 500 mA adapter met daisychain, waarmee ik 5 pedalen voed: reverb, tuner, phaser, OD en fuzz. Die 500mA voldoet prima om ze alle vijf te voeden.

OD's en DS's trekken over het algemeen vrij weinig stroom (<50 mA), reverb/delay/modulatie pedalen over het algemeen een stuk meer (150-250 mA).

isa1984
1 november 2007, 15:07
De goeie aansluiting Maar zonder gekheid, er zijn passende verloopjes voor te krijgen

Bedankt Drap, was al bang dat een achterlijk japans stukje speelgoed in
huis had waarop een of andere overwerkte lopendebandjapanner de verkeerde aansluiting was vergeten te monteren :seriousf:

ngundo
1 november 2007, 15:26
Heb ff op internet gekeken, als dit je wah is: http://www.zzounds.com/item--BEHHB01 dan kun je deze met een daisy chain van One-spot voeden. Had die verkoper geen one spot op voorraad of zo? Of wilde hij je wat anders verkopen?

idd hij er geen in vooraad, en volgens mij probeerde hij mij zon oude boss adopterding te verpatsen voor 69 euro. maja dat erbuiten. Ja dat is mij wah hmm ik zal rondkijken voor die onespot want die batterijen vind ik niks!

ngundo
1 november 2007, 15:27
Nee. Dat klopt niet. Klaarblijkelijk is die zaak dus ook weer in het bezit van een werknemer die z'n huiswerk niet heeft gedaan.

Hij is de eigenaar ;)

S

Ibanez666
1 november 2007, 15:30
idd hij er geen in vooraad, en volgens mij probeerde hij mij zon oude boss adopterding te verpatsen voor 69 euro. maja dat erbuiten. Ja dat is mij wah hmm ik zal rondkijken voor die onespot want die batterijen vind ik niks!


one spot is goedkoper en kan veel meer pedalen voeden...

drap
1 november 2007, 15:41
one spot is goedkoper en kan veel meer pedalen voeden...

Niet persé meer hoor. Diezelfde daisy chain past net zo goed op een andere 9 volt adapter. Ze zijn alleen handig in gebruik door de platheid van die dingen.

DeiDRagonas
1 november 2007, 16:17
Ik kom er gewoon net ff achter dat tussen die zes adapters al zo'n one-spot zit!!! Stupid, ik heb de hele tijd al gewoon zo'n ding! Nu alleen nog ff daisy chain halen.

Roy.

Ibanez666
1 november 2007, 16:45
Niet persé meer hoor. Diezelfde daisy chain past net zo goed op een andere 9 volt adapter. Ze zijn alleen handig in gebruik door de platheid van die dingen.


ik kan echt wel meer pedalen voeden op mijn one spot dan op die van boss

drap
1 november 2007, 17:18
ik kan echt wel meer pedalen voeden op mijn one spot dan op die van boss

We hebben het wel over deze?

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/tn/3/9/1/239391.jpg

Daar hang ik bijvoorbeeld zo'n ding aan:

http://www.visualsound.net/images/MC5.jpg

Wat is nou het verschil dan als ik er bijvoorbeeld zo'n adapter aanhang?

http://images.finecases.com/products/B0082/images/psa120.jpg

Ik heb beide gehad en ik heb er geen pedaal meer om kunnen voeden :???:

Swan
1 november 2007, 17:20
t gaat allemaal om de mA... de one spot heeft daar meer van dan de gemiddelde boss adapter

drap
1 november 2007, 17:24
Ah, dan snap ik 'm. Maar in de praktijk overbelast je zo'n Boss adapter ook niet zo gauw hoor. Vijf pedalen moet lukken. Ik heb het in ieder geval tijden zo gedaan.

Ibanez666
1 november 2007, 19:30
Ah, dan snap ik 'm. Maar in de praktijk overbelast je zo'n Boss adapter ook niet zo gauw hoor. Vijf pedalen moet lukken. Ik heb het in ieder geval tijden zo gedaan.

5 misschien wel, maar met de one spot minstens het dubbele