PDA

View Full Version : Wat doet serie schakelen van elementen precies??



rammybully
30 oktober 2007, 19:38
Ik ga een Strat samenstellen met een Seymour Duncan SH-1(´59) in de neck en een TB-4 (JB) in de brug positie.

Het plan is een 3-standen switch te gebruiken.

Nou hoor ik veel over serie schakelen, maar wat doet het precies?
Krijg je een boost of wat???

Anders misschien een idee om een extra mini-switch in te bouwen zodat als beide pups zijn ingeschakeld hem een boost te geven dor serie te schakelen?

Wie kan me meer vertellen??

nevyn292
30 oktober 2007, 20:21
bij een humbucker staan 2 spoelen in serie, maar dan verkeerd omwonden. als je deze dus parallel zet, krijg je gelijkrichtting en krijg je als het ware 1 'grote' singlecoil.

even een plaatje:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Schema_kytaryzt.jpg

zo dus, als je deze parallel schakelt krijg je dus weer het idee van de single coil. dit noemen ze parallel schakelen. er is ook nog een andere manier, die heet coil split. op dat moment pak je gewoon maar 1 van de twee coils van de humbucker.

rammybully
31 oktober 2007, 08:24
Is het dan ook mogelijk de 2 humbuckers in serie te schakelen zodat je als het ware 1 grote humbucker krijgt?

Zo ja, wat doet het met het geluid? Wordt het vetter?

:strat:

G.G.
31 oktober 2007, 09:25
Dat zou een vetter geluid moeten geven. Voor een normale paralelstand moet je eens de tussenstanden op een strat of tele of Lp etc. bekijken

Kijk eens als je bij een muziekhandel bent naar een fender met S1 schakelaar (bijv. de Baja tele) dan kan je het verschil goed horen.

nevyn292
31 oktober 2007, 09:54
de humbs in serie zetten geeft een ietwat vette geluid, maar wel wat ongedefinieerder. de hoog van je brug pickup hoor je en de bass van je hals ook, maar dan beide in iets mindere mate, gewoon een combo van beiden ;) alleen zijn de extremen wat gerond

rammybully
1 november 2007, 08:12
Okee bedankt..... duidelijk :strat:

Kim Wilson
1 november 2007, 08:23
Dat zou een vetter geluid moeten geven. Voor een normale paralelstand moet je eens de tussenstanden op een strat of tele of Lp etc. bekijken

Kijk eens als je bij een muziekhandel bent naar een fender met S1 schakelaar (bijv. de Baja tele) dan kan je het verschil goed horen.
Hell yeah!! :rockon:

rammybully
1 november 2007, 10:52
Ik wil in mijn tele eigenlijk ook wel een mini-switch zetten zodat als beide elementen zijn ingeschakeld, je ze serie kan schakelen....(zoals de S1 switch)

Het is gewoon een standaard 3 standenschakelaar. Verder standaard setup.
(neck en bridge pickup, tone / volume)
Ik wil dan tussen de volume en tone regelaar een mini-switch zetten.

Hoe moet ik de draden solderen?? Kan iemand mij helpen?? :strat:

Orpheo
1 november 2007, 13:22
ik zou de fender-4weg schakelaar kopen als ik jou was... kan je dat doen zonder al teveel gekloot, het is namelijk een rotkarwei om het zo te solderen dat je met een losse schakelaar je 2 elementen of parallel of serie zet. ik wil het eigenlijk ook, maar het is gewoon een rotklut, omdat je een hoop 'opties' en mogelijkheden mist...

rammybully
1 november 2007, 17:57
OKee een 4 standen schakelaar....

Hoe soldeer ik dan? Op welke stand is hij serie?

nevyn292
1 november 2007, 18:00
een 4 weg schakelaar op een strat? kan je dan niet beter een super 5 way halen? want je mist wel aardig wat standen op die strat anders :???:

edit: sorry zijn twee humbuckers.

hangt ervanaf hoe je wil solderen, wil je je brug of je hals splitten :dance: ?

rammybully
1 november 2007, 19:43
nee.. ik bedoel een 4 staden switch voor mn tele...

dit heeft niets met die strat te maken...

nevyn292
1 november 2007, 19:57
ow stomme pipo, zeg dat dan!(neehoor, mijn fout, ik niet goed gelezen :seriousf: )

alleen doe je zoekwerk volgende keer zelf even wil je :cheerup:

hiero! (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=tele_4ws)