PDA

View Full Version : Effectloop serieel of parallel



Ibanez44
30 oktober 2007, 13:39
Ik ga en nieuwe buizenversterker kopen. Daarbij gebruik ik een effectprocessor die ik in de loop wil opnemen. Nou heb ik weleens horen zeggen dat een parallel effectloop beter is omdat deze meer van je geluid over laat. Maar wat is dan het voordeel van een seriele loop. Is er iemand die mij hier advies in kan geven?

bass blom
30 oktober 2007, 13:45
Ik ga en nieuwe buizenversterker kopen. Daarbij gebruik ik een effectprocessor die ik in de loop wil opnemen. Nou heb ik weleens horen zeggen dat een parallel effectloop beter is omdat deze meer van je geluid over laat. Maar wat is dan het voordeel van een seriele loop. Is er iemand die mij hier advies in kan geven?

parallel mixt het effect bij je signaal.
serieel ga je met je signaal door je effect apparaat.

peter_heijnen
30 oktober 2007, 13:50
Iets langer door de bocht:

Als je een seriele loop gebruikt, gaat je hele geluid door de processor.
-Voordeel: je kunt het originele gelui in zijn geheel bewerken en er alles mee doen wat de processor maar toestaat.
-Nadeel: de kwaliteit van je originele geluid wordt bepaald/beinvloedt door de kwaliteit van je processor.

Als je een paralelle loop gebruikt, gebeurt er verder niets met je originele geluid, behalve dan dat je daar -paralel- de gekozen effecten aan toevoegt.
-Voordeel: je originele geluid blijft helemaal intact.
-Nadeel: je kunt het geluid niet in zijn geheel bewerken, maar hier alleen effecten aan toevoegen.

Harm
30 oktober 2007, 16:53
Precies wat Peter zegt!

Volgens mij is het enige voordeel van serieel (maar aub vul me aan als het niet zo is!) dat je een pedaal in je seriele loop kunt zetten met een hoger output signaal zodat je gehele signaal harder (en gekleurder) wordt, dit indien je geen solo volume hebt bijvoorbeeld...

De seriele loop valt en staat volgens mij idd met de kwaliteit van de effect processor...

Harm

BlackSun
30 oktober 2007, 19:21
Een tremelo swell-effect gaat dus niet goed werken met een paralelle effectsloop, omdat deze effecten gebaseerd zijn op het verhogen en verlagen van de signaalsterkte. Bij parallel gaat er altijd een bepaalde hoeveelheid van het originele signaal naar de eindversterker.

Bij de meeste paralelle loops heb je echter de mogelijkheid om doormiddel van een 'mix'-knop de signaalverdeling te bepalen. Zo kun je 100% signaal door je fx loop laten gaan en heb je dus in principe een seriele fx loop.
(Er zijn in de praktijk echter ontwerpers die dit niet zo heel nauw nemen, en er op 100% nog steeds een kleine hoeveelheid signaal 'droog' doorkomt. Dit verschilt per amp.)


Hier even op letten als een volume effect een vereiste is :)