PDA

View Full Version : Marshall JMP - Orange Rockerverb - Hiwatt Custom100



Jurjan
30 oktober 2007, 09:59
Ik ben op zoek naar een versterker met een erg open klank. Ik speel weliswaar in een vrij harde band, maar door het gebruik van volle en open akkoorden heb ik echt zo'n geluid nodig. Momenteel speel ik op een Framus Dragon, een erg goede versterker, maar helaas toch niet helemaal geschikt voor mn band. Daarnaast is het een moderne versterker met vele opties die ik niet gebruik.

Ik zit te denken aan de volgende opties:

Marshall JMP (100watt)
Orange Rockerverb 100
Hiwatt Custom 100

Daarbij ga ik waarschijnlijk een maxon od808 aanschaffen om de sound iets te boosten voor wat meer heaviness :) Wie kan mij wat meer vertellen over de verschillende versterkers? Natuurlijk, ik weet dat ik die amps gewoon moet uitproberen ... maar gebruikersmeninigen zijn altijd welkom!

DaveItUp
30 oktober 2007, 10:29
Ik denk dat je dan vooral met een Hiwatt goed zit en in iets mindere mate de Orange. Marshall is toch te 'compressed' en te ongedefinieerd voor je als ik goed begrijp wat je wilt.

Een ouwe sound city zou ook nog kunnen, lekker goedkoop natuurlijk. Een mk3 dan, geen mk4.

the sure thing
30 oktober 2007, 10:47
Welk type marshall bedoel je met de JMP ?

Jurjan
30 oktober 2007, 10:54
Marshall JMP MKII 2203 (100watt) ... tenminste, ik ga vanavond op zo''n bak oefenen om te checken of het wat is. Het is een amp uit iets van '78 ofzo.

DaveItUp
30 oktober 2007, 10:55
Lijkt me 2203, aangezien die andere genoemde amps ook mv hebben.

Ach als ik aan open klank denk, denk ik niet echt aan Marshall.

the sure thing
30 oktober 2007, 11:18
Nou, ik zou dat niet te hard zeggen. Een "open klank" is ten eerste subjectief en daarnaast: ik heb een JCM 800 (type 2210) en dat is een van de meest open klinkende versterkers die ik heb gehoord. Nou moet ik er wel bij zeggen dat Peter van Weelden er met zijn fikken aan heeft gezeten. WAT hij heeft gedaan, weet ik echter niet: de vorige eigenaar wist dat nl. ook niet....

Ik denk overigens dat een "open klank" voor een groot deel ook door de speaker(kast) wordt bepaald.... Nu ik toch aan het typen ben: wat bedoel je eigenlijk met een open klank? Bedoel je een breed spectrum (veel hoog, midden, laag) of bedoel je dynamisch in de zin van dat de AMP erg geageert op je gitaarspel? En heb je voorbeelden van bands/gitaristen die zo klinken zoals jij wilt klinken?

Jurjan
30 oktober 2007, 11:30
Altijd lastig om te verwoorden wat ik nou precies zoek. Het belangrijkste is dat als ik volle akkoorden speel de definitie gewoon duidelijk moet blijven. Bij die Framus heb ik het idee dat de grote akkoorden wat worden gesmoord. Kleine toonveranderingen binnen een groot akkoord springen er niet meer uit, maar "fuzzen" wat weg. Een vintage en low gain versterker zou naar mijn mening dit kunnen verbeteren.

yhcmarc
30 oktober 2007, 13:11
Jurjan, ga je op die van Pitter oefenen? Ruig ding hoor .. lekker hard en droog klinkt dat ding

Jurjan
30 oktober 2007, 13:28
Klopt, ben erg benieuwd!

Jurjan
30 oktober 2007, 16:26
Trouwens, is een Hiwatt uit de seventies 1200euro waard?

DaveItUp
30 oktober 2007, 16:30
Lijkt me wel dat die in die regionen zitten ja. Ben geen expert. Voor welk bandje is dit, Rush n Attack?

DaveItUp
30 oktober 2007, 16:35
Nou, ik zou dat niet te hard zeggen. Een "open klank" is ten eerste subjectief en daarnaast: ik heb een JCM 800 (type 2210) en dat is een van de meest open klinkende versterkers die ik heb gehoord. Nou moet ik er wel bij zeggen dat Peter van Weelden er met zijn fikken aan heeft gezeten. WAT hij heeft gedaan, weet ik echter niet: de vorige eigenaar wist dat nl. ook niet....

Ik denk overigens dat een "open klank" voor een groot deel ook door de speaker(kast) wordt bepaald.... Nu ik toch aan het typen ben: wat bedoel je eigenlijk met een open klank? Bedoel je een breed spectrum (veel hoog, midden, laag) of bedoel je dynamisch in de zin van dat de AMP erg geageert op je gitaarspel? En heb je voorbeelden van bands/gitaristen die zo klinken zoals jij wilt klinken?

Ik had een 2205 en die klonk nergens naar ;)

Tuurlijk zijn alle factoren belangrijk. Ik denk dat hij bedoelt zoals hij al zei, dat je met een flinke overdrive een akkoord aanslaat en je iedere snaar/alle nuances afzonderlijk goed hoort. Tuurlijk een ouwe marshall doet dit wel, zeker meer dan modernere bakken.

Jurjan
30 oktober 2007, 16:35
Zeker niet :) Ik speel in Greyline.

DaveItUp
30 oktober 2007, 16:39
Ah!
(10 tekens)

interessander
30 oktober 2007, 16:39
Zeker niet :) Ik speel in Greyline.

Was er al wat meer publiek zaterdag toen jullie moesten?

Jurjan
30 oktober 2007, 16:52
Ja zeker, het begon tijdens onze show aardig vol te lopen. Gelukkig maar, want bij jullie wat het bedroevend leeg... niet echt chill om zo op te treden.

Jurjan
30 oktober 2007, 16:53
Ik denk dat hij bedoelt zoals hij al zei, dat je met een flinke overdrive een akkoord aanslaat en je iedere snaar/alle nuances afzonderlijk goed hoort. Tuurlijk een ouwe marshall doet dit wel, zeker meer dan modernere bakken.

Precies, een goede uitleg :)

the sure thing
30 oktober 2007, 17:01
Je zou evt ook een compressorpedaaltje kunnen proberen. Ik was echt super-anti-compressor, maar akkoorden MET een compressor aanslaan hoor je echt alle nuances beter.

Jurjan
31 oktober 2007, 10:38
Gister de JMP geprobeerd in de oefenruimte, qua sound is dat sowieso al veel meer iets voor mij. De Framus gaat sowieso weg en daarvoor in de plek komt 1 van de eerder genoemde versterkers. Nu nog een JMP, Hiwatt of Orange vinden :)

caliban
31 oktober 2007, 11:18
Ik denk dat Orange sowieso redelijk dirty is. Wat voor muziek is het dat je speelt Echt metal, of hardcore of sludge

Lexvandoef
31 oktober 2007, 12:26
als je echte metal speelt kan je denk ik het beste een JMP pakken. Die is IMO een stuk strakker dan een Orange of Hiwatt, die beide erg 'los en rommelig' vindt klinken.

aart steekelenburg
31 oktober 2007, 13:16
Ik denk dat je als je wel een wat strakker geluid wilt absoluut voor een jmp moet gaan, een 2203 of een 2204, trouwens verkijk je echt niet op het wattage, die 50 watt marshalls gaan echt ongelooflijk hard, hij komt bij mij nooit voorbij standje 5

imlikeajungle
31 oktober 2007, 13:45
Ik heb een CS Orange en als het sneller dan doom/sludge moet, is dat geen goed idee :seriousf:

Saf
31 oktober 2007, 18:23
als je naar de meeting de 18e komt kun je mijn sound city 100 custom build mark 3 uitproberen met Master volume mod. Is nagenoeg hetzelfde als de latere hiwattts. Heeft net nieuwe buizne en klinkt dus weer erg lekker. Speel er vaker live met bas over.

Nog redelijk aan te komen en stukken beter koop in denk dat een goede sound city ergens rond de 500 ofzo zit.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 21:53
volgens mij gaat een sound city op marktplaats oid eerder weg voor iets rond de 300e hoor. 500 is nogal veel.

Saf
31 oktober 2007, 23:24
heb die van mij via inruil gekregen sinds ik hem heb, heb ik er twee van hand zien gaan op marktplaat eentje voor 475 en eentje voor 550. Een tot top plus kast omgevormde combo voor rond de 300, eentje zonder buizne (voor iemand die handig is ook voor rond de 300 en een spa voor 250 waar een klein defect aanzat.

Zoals met alemaal dit soort zaken is nederland een goed land om te kopen maar een slecht om te verkopen prijzen elders zijn bij vintage amps/effecten en gitaren nagenoeg altijd hoger als hier.

Saf
31 oktober 2007, 23:34
dit bedoel ik overigs met prijzen buiten nederland

http://cgi.ebay.com/Sound-City-200-Mark-3-Custom-Built-Vintage-Stack_W0QQitemZ290176339611QQihZ019QQcategoryZ1017 1QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/VINTAGE-SOUND-CITY-L120-TUBE-AMP-AMPLIFIER-EXCELLENT_W0QQitemZ330182847762QQihZ014QQcategoryZ 10171QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/1970s-Sound-City-50-Plus-Head-and-Cab_W0QQitemZ270179924791QQihZ017QQcategoryZ118983 QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/Sound-City-120-Mark-4-B-120-L-120-by-Reeves-of-Hiwatt_W0QQitemZ190166425999QQihZ009QQcategoryZ101 71QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.com/Sound-City-50-Plus-R-Mark-4-by-Dave-Reeves-of-Hiwatt_W0QQitemZ190167228265QQihZ009QQcategoryZ101 71QQrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItem

Ik denk dat het merk in nederland niet zo bekend is en daarom minder gewild. Prijzen in nederland zijn altijd een stuk lager. Daarom kun je hier voor relatief weinig geld een voor kenner aan de andere kant van de oveaan een geweldige verzameling opbouwen. -geld overigs niet voor de grotere merken als fender,gibson,marshall etc die zitten wereldwijd op een ongeveer gelijke vintageprijs-

jerome
1 november 2007, 07:14
volgens mij gaat een sound city op marktplaats oid eerder weg voor iets rond de 300e hoor. 500 is nogal veel.

Als ie in zeer goede staat is en er nieuwe voor- en eindbuizen in zitten is 500 Euro echt niet té duur
Maar als ie afgetrapt is en er inwendig aan geklooid is 300 euro mss wel te veel....

DaveItUp
1 november 2007, 10:02
Voor 300 euro een mk3 op de kop tikken gaat je niet lukken. Althans ze zijn meer waard. De tijden dat men Sound City verward met London City zijn wel voorbij(hoewel sommige mensen).

Heerlijke amps, heb nog spijt dat ik de mijne van de hand heb gedaan. Ach ik heb de originele knoppen nog(vervangen voor chickenheads natuurlijk) haha. Was overigens voor 475 dus misschien was dat de mijne wel die je gezien hebt :)

Een mk4 is een ander verhaal, maar ook een andere amp(voornamelijk de preamp en t wattage).

Jurjan
1 november 2007, 10:50
Ik ga een Sound City binnenkort in de oefenruimte uitchecken, vooral om een idee te krijgen hoe ook een oude Hiwatt klinkt. Dan rest alleen nog een Orange ... helaas ken ik niemand waarvan ik een Orange kan lenen. Misschien proberen er ergens 1 voor een dag te huren, alhoewel ik niet verwacht dat bedrijven Orange amps verhuren. Meestal zijn dit toch de regulieren marshall of mesa boogie bakken ofzo.

Saf
1 november 2007, 12:37
Orange zou bij die grotere verhuur bedrijven ook wel te huur moeten zijn. Zijn tegenwoordig toch ook veel bands die op orange spelen.

Die sound city zou nagenoeg hetzelfde moetne klinken als die hiwatts volgens mij is het hetzelfde cicuit. (correct me if I wrong)

toneblo
1 november 2007, 12:46
Mocht je toch op de sound van Hiwatt vallen, ik heb hier nog een sound city uit de townsend periode.
Sound city zelfde circuit als hiwatt dus..
Voor een zacht prijsje is ie van jou.!
Mail me maar.. :punk:

treblemaster
1 november 2007, 18:55
Jurjan,
In Utrecht hadden ze bij Stand By altijd wel een aantal orange versterkers staan (reissues). De gitarist van mijn vorige band heeft er 1 uit de jaren 70 (ex-Feeding the Fire). Erg lekker geluid! Ik heb zelf een Sound City Mk 3 gehad en speel nu op een oude Laney Supergroup (vergelijkbaar met oude Marshalls). Ik vond de Soundcity geweldig, maar de Laney is net wat meer wat ik zoek (smeriger, meer overdrive). Ik denk vergelijkbaar met het verschil Hiwatt/Marshall.....Gewoon even testen wat jou het meest aanspreekt ;).

Jurjan
2 november 2007, 12:23
Heeft iemand ervaring met Matamp? Ik krijg net een Matamp Green Classic 120 aangeboden (uit 2004)

Lexvandoef
2 november 2007, 13:38
Heeft iemand ervaring met Matamp? Ik krijg net een Matamp Green Classic 120 aangeboden (uit 2004)

Matamp wordt geloof ik gebouwd door exwerknemers/ontwerpers van Orange, ze klinken best wel orangie, om het zo maar ff uit te drukken. RolandT hier op het forum heeft er geloof ik veel verstand van.

DaveItUp
2 november 2007, 14:17
Matamp is het bedrijf wat de originele orange's maakte. Die heette dan ook Orange Matamp. De sound van die Matamp GT's is dus vergelijkbaar met die oude Orange's.

Jurjan
7 november 2007, 16:38
Ik heb inmiddels een JMP uit '79 op de kop weten te tikken voor 760 euro excl verzendkosten. Dat lijkt me een hele mooie prijs. De amp moet nog wel uit Oostenrijk komen.

Iemand belang bij een Framus Dragon (incl footswitch). Nieuwprijs van een Dragon is 1740 euro. Ik verkoop 'm in zeer goede staat voor 1125 euro!