PDA

View Full Version : Beveel me aub een paar klassieke nummers aan



telecastermaster
29 januari 2003, 14:03
Beste allemaal,

Zoals mijn nickname wel doet vermoeden ben ik uit de rock-hoek afkomstig, maar ik heb sinds kort zowaar enige belangstelling voor klassieke (gitaar) muziek.

Ik heb 2 preludes van Bach ingestudeerd en ben nu 2 stukken van Spaanse componisten aan het instuderen, n.l. Leyenda van Albaniz en Recuerdos de la Alhambra (Tarrega)(oef... die tremolo!!!). Verder staat op mijn lijstje Rodrigo's Concerto. Wat zijn nog meer mooie klassieke nummers om in te studeren?? Vooral naar spaanse componisten ben ik benieuwd. (Bach is natuurlijk altijd goed :smile:.)

koen_V
29 januari 2003, 14:08
Ik vind baré blue een mooi nummer, maar meer iets jazzy dan klassiek!

Arbz
29 januari 2003, 14:56
Fernando Sor, Frederico Torroba, Leo Brouwer, Toru Takemitsu (Muir woods is een cool nummer), Villa Lobos (preludes, etudes), Bartolome Calatayud (Niet moeilijk, klinkt wel lekker spaans :smile:), Joaquin Turrina, Manuel Ponce etc :smile:

Ik weet niet of je noten kunt lezen, anders wordt het denk ik lastig van dit soort nummers tablatuur te vinden.

Leyenda en Recuerdos zijn van die popi jopi nummers die wel getabt zijn door velen.

telecastermaster
29 januari 2003, 15:23
Bedankt Arbz,

De nummers die ik aan het instuderen zijn inderdaad popi jopi nummers, maar ja je moet ergens beginnen :smile:
Ik lees niet a vue van blad. Het schoot me ook opeens te binnen dat ik nog een website had gebookmarked met klassieke tabs.
Zie alhier: http://alt.venus.co.uk/weed/music/classtab/welcome.htm
(hoewel dergelijke tabs vaak rammelen)

Ik ga in ieder geval van de genoemde componisten eens wat mp3tjes downloaden en beluisteren.

Kjiratsiekoedel
29 januari 2003, 16:25
Op 2003-01-29 14:03, schreef telecastermaster:
Beste allemaal,

Ik heb 2 preludes van Bach ingestudeerd en ben nu 2 stukken van Spaanse componisten aan het instuderen, n.l. Leyenda van Albaniz en Recuerdos de la Alhambra (Tarrega)(oef... die tremolo!!!). Verder staat op mijn lijstje Rodrigo's Concerto. Wat zijn nog meer mooie klassieke nummers om in te studeren?? Vooral naar spaanse componisten ben ik benieuwd. (Bach is natuurlijk altijd goed :smile:.)




ik wilde zeggen leyenda-albeniz en prelude fot lute-bach, maar die doe je dus al. hoe lang moet je ongeveer spelen om leyenda aardig te kunnen?? ik haal hem nog ff niet qua snelheid

telecastermaster
29 januari 2003, 16:52
Hoi Kjiratsiekoedel,

Ik had verwacht dat je die wel zou spelen, aangezien je ook al om de tabs van crossroads vroeg laatst. Anyway, Leyenda vond ik niet zo moeilijk. Recuerdos is vermoedelijk nog een hele kluif voor me (die tremolo....pfff). Van Bach heb ik een prelude van het 1e cello concert (meen ik) gearrangeerd voor gitaar ingestudeerd. Wat ben jij aan het instuderen?

koen_V
29 januari 2003, 17:07
Ow ben eens op die site gaan kijken!
Ik vind het wel raar,klassieke stukken in tabvorm...mja alles went :wink:

Arbz
29 januari 2003, 18:21
Anyway, Leyenda vond ik niet zo moeilijk. Recuerdos is vermoedelijk nog een hele kluif voor me (die tremolo....pfff).


Leyenda heeft toch ook stukken tremolo? Ben nog niet aan dat nummer begonnen, maar Recuerdos kan ik goed spelen; Leyenda lijkt me lastiger eigenlijk.

Naja als je eenmaal bezig bent met een nummer valt het mij meestal toch mee hoe lastig het is.

Janne
29 januari 2003, 19:00
Ook een mooi klaasiek/spaans nummer is capricho arabe van tarrege, maar is wel behoorlijk moeilijk.

Liam Gallagher
2 februari 2003, 16:14
Rondo in Gmajeur van Fernando Carulli!

Arbz
2 februari 2003, 18:59
Op 2003-02-02 16:14, schreef Liam Gallagher:
Rondo in Gmajeur van Fernando Carulli!


_Ferdinando_ Carulli
en
Fernando Sor

:smile:

edit: schrijf ik het zelf ook verkeerd :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arbz op 2003-02-02 19:01 ]</font>

freddynl
3 februari 2003, 01:19
Alle transcripties van Adres Segovia.
Varieren van eenvoudig tot zeer moeilijk.
Een aanrader; chaconne van bach.
Hier zitten zoveel technieken in, dat je als je deze beheerst veruit de meeste andere stukken ook kunt spelen.

In volledige andere stijl;
stukken van villa lobos.
(veel uitgevoerd door Narciso Yepes.)

axmaster
9 maart 2003, 22:03
Ik ben ooit klassiek begonnen. Ik heb toen veel plezier gehad van de 24 etudes van Fernando Sor.

Arbz
10 maart 2003, 00:15
Op 2003-03-09 22:03, schreef axmaster:
Ik ben ooit klassiek begonnen. Ik heb toen veel plezier gehad van de 24 etudes van Fernando Sor.


Opus 35 denk ik dat je bedoelt, wel handig om erbij te zetten, aangezien Sor wayyyyy more etudes heeft geschreven :wink:

Mooie muziek trouwens..

Droffie
10 maart 2003, 14:50
Op 2003-01-29 14:03, schreef telecastermaster:
Beste allemaal,

Zoals mijn nickname wel doet vermoeden ben ik uit de rock-hoek afkomstig, maar ik heb sinds kort zowaar enige belangstelling voor klassieke (gitaar) muziek.

Ik heb 2 preludes van Bach ingestudeerd en ben nu 2 stukken van Spaanse componisten aan het instuderen, n.l. Leyenda van Albaniz en Recuerdos de la Alhambra (Tarrega)(oef... die tremolo!!!). Verder staat op mijn lijstje Rodrigo's Concerto. Wat zijn nog meer mooie klassieke nummers om in te studeren?? Vooral naar spaanse componisten ben ik benieuwd. (Bach is natuurlijk altijd goed :smile:.)




Hoi,
Dit heeft even helemaal niets met je post te maken, maar ik ben een Rock gitarist die sinds kort ook klassiek ben gaan waarderen. Ik zit zelfs te overwegen om klassieke les te nemen? Kan je me mooie klassieke stukken aanraden die ik kan downloaden?

axmaster
10 maart 2003, 17:13
Arbz, wist niet dat Opus 35 erbij hoorde, maar ik geloof je meteen. Inderdaad, mooie muziek, ik zou willen dat ik het nog in mij had.....

Arbz
10 maart 2003, 18:20
Op 2003-03-10 17:13, schreef axmaster:
Arbz, wist niet dat Opus 35 erbij hoorde, maar ik geloof je meteen.

Naja ik denk dat je opus 35 bedoelt, dat zijn 24 heel goed speelbare etudes en leuk ook.

Maar sor heeft zoveel geschreven, durf het niet met zekerheid te zeggen :smile:
Zo bestaan onder andere opus 29, 31 en 44 ook uit 24 etudes.