PDA

View Full Version : Fender '57 Deluxe Amp



Liefhebber
29 oktober 2007, 20:39
Je hoort heel veel de laatste tijd over deze reissue. Vooral zeer positief. Lijkt hij echt veel op de orginele? Ik vind de orginele(dus de 50-er jaren versie want het is zowiezo Fenders oudste versterker ,uit 1946) persoonlijk een pracht versterker.
Ik wist niet of ik deze topic nou bij vintage of modern moest plaatsen want die oude Fender is heel veel geimiteerd of was een inspriratiebron voor moderne gitaarversterker bouwers(eenvoudig cicuit!)

Chris Winsemius
29 oktober 2007, 21:27
Tov. 'n oude/originele uit '56 - '60 zullen vooral de condensatoren en speaker verschillen. Qua trafo's gebruikte Fender in die tijd diverse modellen (zelfs per jaar) dus die oude kunnen onderling behoorlijk verschillen.

Als amp-modder/bouwer kan ik zeggen dat het zeker 'n inspiratie-bron is qua old style clean, blues en ZZ Top/Neil Young-achtige rock sounds.
Voor bepaalde gitaren (vooral met humbuckers of P90s) kan het laag wat zompig worden daarom tweak ik het circuit zelf wat als ik 'n "replica" bouw. M'n favoriete speakers zijn trouwens Alnico Blues of Golds voor de tweed Deluxe.

Verkijk je niet op "maar 3 knoppen"; vooral de volume-regelaars werken zeer inter-aktief. Voorbeeldje: voor 'n cleaner geluid kun je de volume-regelaar v/d niet gebruikte inputs net boven de 10 zetten.

Liefhebber
29 oktober 2007, 23:03
Tov. 'n oude/originele uit '56 - '60 zullen vooral de condensatoren en speaker verschillen. Qua trafo's gebruikte Fender in die tijd diverse modellen (zelfs per jaar) dus die oude kunnen onderling behoorlijk verschillen.

Als amp-modder/bouwer kan ik zeggen dat het zeker 'n inspiratie-bron is qua old style clean, blues en ZZ Top/Neil Young-achtige rock sounds.
Voor bepaalde gitaren (vooral met humbuckers of P90s) kan het laag wat zompig worden daarom tweak ik het circuit zelf wat als ik 'n "replica" bouw. M'n favoriete speakers zijn trouwens Alnico Blues of Golds voor de tweed Deluxe.

Verkijk je niet op "maar 3 knoppen"; vooral de volume-regelaars werken zeer inter-aktief. Voorbeeldje: voor 'n cleaner geluid kun je de volume-regelaar v/d niet gebruikte inputs net boven de 10 zetten.
Ja kijk eens wat een regelmogelijkheden voor het geluid toch nog! Dat vind ik zo mooi aan deze versterkers. Ik heb er zelf geen maar een kennis heeft twee oude, een uit 1956 en een uit 1963. Ik speel er wel eens op met een Fender strat en tele maar ook met een Heritage H 575 archtop. Mijn kennis zegt zelf dat ze nog helemaal origineel zijn en af en toe zijn schoon gemaakt en dat er wel eens buizen zijn vervangen. Ze zijn inderdaad niet hetzelfde wat betreft klank. Ik vind die van 1956 warmer klinken maar die heeft wel meer ruis.
Als ik het zo bekijk dan denk ik dat die reissue(als hij is wat ik vermoed) wel eens mijn ideale jazzversterker kan gaan worden en ook nog eens een versterker die het meest authentieke strat -en tele geluid gaat opleveren.
De orginele Deluxes zijn vrijwel niet te koop en indien wel dan tegen absurde prijzen.

Chris Winsemius
29 oktober 2007, 23:58
De bruine of zwarte uit '63 heeft 'n ander circuit, speakers en trafo's.

Kenny Burell schijnt met 'n tweed Deluxe opnames gemaakt te hebben. Prijzen oude tweeds zijn meer dan vertienvoudigd in 30 jaar tijd. Zodra je trouwens met "lekker randje" of scheur speelt zijn ze trouwens behoorlijk luid.

Ik probeer op de meeting van 18 november as. 'n demo-versie van mij tweed Deluxe mods mee te nemen en in december wordt er weer 1 gebouwd.

Liefhebber
30 oktober 2007, 00:27
De bruine of zwarte uit '63 heeft 'n ander circuit, speakers en trafo's.

Kenny Burell schijnt met 'n tweed Deluxe opnames gemaakt te hebben. Prijzen oude tweeds zijn meer dan vertienvoudigd in 30 jaar tijd. Zodra je trouwens met "lekker randje" of scheur speelt zijn ze trouwens behoorlijk luid.

Ik probeer op de meeting van 18 november as. 'n demo-versie van mij tweed Deluxe mods mee te nemen en in december wordt er weer 1 gebouwd.
Verbaasd me niets van Kenny Burell. En die oude Deluxes zijn zeker behoorlijk luid. Vind ik trouwens al van een oude Champ 4 wattertje! Lekker oversturen en fantastisch doorversterk versterkertje met de mic.

Eko
30 oktober 2007, 09:39
De oude Fenders zijn inderdaad een grote inspiratiebron geweest voor zeer bekende bouwers. ( zoals Marshall). Tot op de dag van vandaag worden er bij kleine bouwers soortgelijke versterkers , met de hand , gebouwd.
Gezien het prijsniveau van onze grote bouwer ( Fender) is het wellicht een overweging eens te kijken bij een kleinere bouwer zoals Peter van Weelden of Marble. De kwaliteit is minstens zo hoog , zo niet beter , en de prijs is aangenamer. Ook het feit dat je rechtstreeks met de bouwer kunt spreken vond ik een voordeel. De Aftersales is in ieder geval een eind beter. Ook geeft het de mogelijkheid om je versterker iets te laten aanpassen aan je smaak/voorkeur.
Als je een amp koopt voor de restwaarde koop je Fender , voor al het andere koop je bij een kleine bouwer.

Liefhebber
30 oktober 2007, 20:40
De oude Fenders zijn inderdaad een grote inspiratiebron geweest voor zeer bekende bouwers. ( zoals Marshall). Tot op de dag van vandaag worden er bij kleine bouwers soortgelijke versterkers , met de hand , gebouwd.
Gezien het prijsniveau van onze grote bouwer ( Fender) is het wellicht een overweging eens te kijken bij een kleinere bouwer zoals Peter van Weelden of Marble. De kwaliteit is minstens zo hoog , zo niet beter , en de prijs is aangenamer. Ook het feit dat je rechtstreeks met de bouwer kunt spreken vond ik een voordeel. De Aftersales is in ieder geval een eind beter. Ook geeft het de mogelijkheid om je versterker iets te laten aanpassen aan je smaak/voorkeur.
Als je een amp koopt voor de restwaarde koop je Fender , voor al het andere koop je bij een kleine bouwer.

Ik denk dat ik die Marbles ook nog eens met extra aandacht ga bekijken. Ik zie trouwens dat jij ook een Bassman '59 hebt. Ook een legendarische versterker waar oa. Marble en anderen ook iets mee gedaan hebben.

Eko
31 oktober 2007, 00:54
Klopt,( dat van de bassman). Ik heb nog een Marble Roadking op m`n verlanglijst staan. Dat is eigenlijk een Bassman maar dan handmade. Deze is uit het eerste jaar van de reissues dus met de Eminence blues. Voor niet al te veel gekocht, dus altijd de centjes waard. Een tussenoplossing dus.
Ik kocht hem trouwens voor bij de tele en de Gretsch.
De Marble Clubreverb is voor bij een strat, een killercombination. Van blues tot prachtige warme begeleiding met een reverb om in te verdrinken.
Zo`n handgebouwde amp ( net als de Fender Customshops) worden eigenlijk van het goede materiaal in elkaar gezet met dezelfde aandacht als vroeger. De vraag voor jezelf is alleen of je de meerprijs van het merk fender wilt dokken of alleen met het geluid en de klasse genoegen neemt.

BeeJee
31 oktober 2007, 11:11
Ik vraag me sterk af of de amps van bijv. een Van Weelden of Marble, goedkoper zijn dan vergelijkbare types van Fender?...

Eko
31 oktober 2007, 12:59
Ligt er aan of je ze vergelijkt met de Customshop modellen of de lopende band versies.

almarvk
31 oktober 2007, 13:09
Ik verplaatst deze naar Vintage Versterkers.

Liefhebber
31 oktober 2007, 13:26
Ja, ik aarzelde ook bij het openen van dit topic waar ik hem moest plaatsen.

Groet

Tristan
31 oktober 2007, 15:42
Ligt er aan of je ze vergelijkt met de Customshop modellen of de lopende band versies.

Volgens mij zijn die Marble's zeker zo duur als de Fender Customshop amps, Peter Van Weelden is helemaal teringduur, voor die preamp van hem alleen betaal je al achthondertriljoen euro's, bovendien is het geen echte Fenderfreak maar meer een Marshallman als ik het goed begrepen heb uit alle verhalen enzo...

marc_o
31 oktober 2007, 16:20
Ik heb die Fender deluxe '57 laatst eens getest tegenover de Marshall 1974x combo en de handwired Vox ac-15 en ik vond het de minste van de 3, maar voila....smaken verschillen. Die Marshall had wel wat, maar uiteindelijk vrij prijzig voor wat je krijgt hoor...Met die Vox en Marshall zou ik me prima kunnen redden, waarbij een kleine voorkeur voor de Vox is ontstaan, puur omdat ie meer warmte en iets agressievere kloten had dan de Marshall.....beide versterkers zijn overigens klasse hoor, het gaat net om smaak en nuance.
Een A/B box en wat leuke pedalen en je bent op weg.......

Liefhebber
31 oktober 2007, 18:11
Volgens mij zijn die Marble's zeker zo duur als de Fender Customshop amps, Peter Van Weelden is helemaal teringduur, voor die preamp van hem alleen betaal je al achthondertriljoen euro's, bovendien is het geen echte Fenderfreak maar meer een Marshallman als ik het goed begrepen heb uit alle verhalen enzo...
Ik heb inmiddels ook zo'n idee dat die klonen net zo duur of misschien wel duurder zijn.
Hebben ze dan iets extra's te bieden?

Mr.Jay
31 oktober 2007, 18:19
Zo`n handgebouwde amp ( net als de Fender Customshops) worden eigenlijk van het goede materiaal in elkaar gezet met dezelfde aandacht als vroeger.


Absoluut niet met je eens. Een CS FEnder amp(Vibroking/Tonemaster e.d.) is opgebouwd uit net zo'n belabberde parts als de gewone R.I.'s, ze zijn alleen PTP gebouwd. Maar de elco's en condensatoren b.v. zijn net zo erg dan in een R.I.bassman.

Liefhebber
31 oktober 2007, 21:25
Absoluut niet met je eens. Een CS FEnder amp(Vibroking/Tonemaster e.d.) is opgebouwd uit net zo'n belabberde parts als de gewone R.I.'s, ze zijn alleen PTP gebouwd. Maar de elco's en condensatoren b.v. zijn net zo erg dan in een R.I.bassman.
Wat beveel jij dan aan?

'66 special
31 oktober 2007, 21:26
Wat beveel jij dan aan?
Ben je handig: zelfbouw.

Mr.Jay
31 oktober 2007, 22:06
Wat beveel jij dan aan?

ik ga niks aanbevelen, ik bouw ze lekker zelf met goeie en vintage parts. Ik hou zelf helemaal niet van al het nw. spul.

Liefhebber
31 oktober 2007, 22:32
ik ga niks aanbevelen, ik bouw ze lekker zelf met goeie en vintage parts. Ik hou zelf helemaal niet van al het nw. spul.
Ik hou alleen van het nieuwe spul als het goed is en als het om versterkers gaat dan vind ik dat meestal niet. Daarom vind ik die Deluxe reissue wel aantrekkelijk (en ik houd van het geluid van de orginele): eenvoudig circuit(kan weinig aan mis gaan en kun je evt. makkelijk in klussen). Heel goede speaker. Mooie zeer degelijke behuizing.
Maar wat er in dat circuit aan spullen is gesoldeerd en wat de kwaliteit van de buizen is daar heb ik ook geen kijk op. Blijkbaar weet jij daar meer van?

'66 special
1 november 2007, 09:02
Je zou kunnen beginnen met een kit, daar zijn meerdere aanbieders van. Als je zoekt op het forum kom je vanzelf een aantal tegen.
Ik heb net een Standel gebouwd (nog bezig met de afwerking van de kast),
en heb mbt de onderdelen ook hier en daar een keuze moeten maken.
De een vindt Sprague Orange Drops te gek klinken en een ander wil liever Mallory 150 condensatoren, de keuze tussen de diverse soorten weerstanden is vergelijkbaar.

Voor mijn versterker heb ik zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt zoals bv Allen Bradley weerstanden.
Bij de condensatoren heb ik besloten originaliteit op te offeren voor bedrijfszekerheid en heb ipv oude Sprague Black Beauty's (zijn NOS ook bijna niet te betalen) Mallory 150's gebruikt. Bedrading hetzelfde: ipv katoenen mantel gekozen voor teflon.

PeeVee
2 november 2007, 10:18
Leuke thread, wilde reageren maar zie dat "Liefhebber" gebanned is >> waarom?! Is het een "faker" of wat?

Mitch
2 november 2007, 10:27
Heeft iets te vaak mensen af zitten zeiken en op zitten jutten, heeft al een tijdelijke ban en een zeer duidelijke waarschuwing gehad en vond het tóch weer nodig daarna iemand af te kraken om niets. Maar e.e.a. speelde zich vooral af in Akoestisch, als je daar niet komt zal het je ontgaan zijn.