PDA

View Full Version : A-ritmisch-heid, hoe ritme trainen??



Reel Big Fish
29 oktober 2007, 19:05
Hoe los je het volgende op; iemand heeft totaal geen gevoel voor ritme en klapt echt alles uit de maat, zelfs de stomste en makkelijkste ritmes. Hoe kan ik zo'n persoon nou helpen om enig gevoel voor ritme te ontwikkelen?

Alvast bedankt!

Vonk
29 oktober 2007, 19:16
Hoe los je het volgende op; iemand heeft totaal geen gevoel voor ritme en klapt echt alles uit de maat, zelfs de stomste en makkelijkste ritmes. Hoe kan ik zo'n persoon nou helpen om enig gevoel voor ritme te ontwikkelen?

Alvast bedankt!

Metronoom in zijn .... douwen?

Jeroensnake
29 oktober 2007, 19:18
Metronoom aansluiten op zo'n electrisch schok-apparaat ... hoe heet dat ding ook alweer ? :???:

Reel Big Fish
29 oktober 2007, 19:19
Wat ik nu aan heb geraden is om, als er muziek opstaat, gewoon enkel op de beats van de snare te klappen (niet bij grindcore e.d, gewone muziek). Zijn er nog meer van dit soort oefeningen?

Bedankt

'66 special
29 oktober 2007, 19:20
Volgens mij is zoiets vrij kansloos, misschien aanmelden bij mensen met een gelijkwaardig ritme gevoel: de Josti band.

Jeroensnake
29 oktober 2007, 19:28
Neem 'm mee naar de speeltuin, neem plaats in een schommel, en laat je rustig een paar uurtjes duwen. Bij asynchronisch duwen ontstaat het gevaar van tandverlies, dus oplettendheid is geboden...

Reel Big Fish
29 oktober 2007, 19:34
Daar studeer ik Tandheelkunde voor! Maar dit is niet offtopic, dus zouden de grapjes tot een beperkt minimum behouden kunnen worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

'66 special
29 oktober 2007, 19:38
Het eerste deel van mijn post was serieus. Ik denk niet dat het aan te leren is. Misschien dat in de maat laten lopen (mars muziek) een optie is, dat zou iedereen moeten kunnen......

Guitarmania
29 oktober 2007, 20:13
Alles is aan te leren. Vereiste is wel dat de aandacht er naar uit gaat.

Ik zit nu allerhande gitaarsolootjes en drumbeats op te nemen in mijn compu met een metronoom op de achtergrond. Kreng is meedogenloos. Tijdens het inspelen ben ik erg gefocust op de noten en grepen. Als ik de boel terugzie in het opnameprogramma zie ik dat ik enigszins zweef. Gradueel, dat wel, maar toch. Maar met de aandacht erop gaat het steeds strakker.

Ik denk daarom dat je mensen moet confronteren met hun spel. Laat het ze terugluisteren. Als je iemand iets laat spelen en hem naderhand alleen maar kan vertellen dat het niet strak is, zegt hem dat niks als ie het zelf niet hoort.

Wrsch. gaat het al mis met 4 noten per maat. Daar zou ik mee beginnen.

Hersenen zijn flexibel en kunnen alles leren. Mits aandacht en dus wat ik maar zal noemen zelfreflectie (terug horen).

'66 special
29 oktober 2007, 20:45
http://www.harmonie-declub.nl/inhoud/maat_en_ritme.html
Was mijn idee over marcheren toch niet zo gek :cooler:

gorgasm
29 oktober 2007, 22:21
doe hem stappen idd op een bepaalde maat, zosnel bij n kwartnoot, zosnel bij n achtste, of op n muziekstuk moet ie op de snare wachten voor ie zn voet neer mag zetten...

Brent Ray Vaughan
29 oktober 2007, 22:45
Misschien overstappen naar luchtgitaar.

Serieus nu: Ik denk dat het heel moeilijk is om dat aan te leren. Heel simpele liedjes spelen, voorspelen,...???

peter_heijnen
29 oktober 2007, 22:53
Misschien dat in de maat laten lopen (mars muziek) een optie is, dat zou iedereen moeten kunnen......
Dat is letterlijk wat ik mensen laat doen als ze ritmisch vast zitten. Eerst alleen laten marcheren, en na een tijdje het beoogde simpele ritme/melodietje erbij laten meeklappen/zingen.

Het voordeel hiervan is idd dat echt iedereen kan marcheren zonder erbij na te hoeven denken, op gevoel dus. Op die manier kun je dus een directe koppeling naar het ritmegevoel van diegene tot stand brengen.

meul
29 oktober 2007, 23:59
het lastige is dat ritme niet alleen strak de maat aanhouden is. het is ook een cyclus in je donder voelen. een metronoom helpt je hier niet bij het is een beetje way to far in de context van dit topic maar een jaartje drumles kan je dit geven. je leert hier heel goed tellen en na breaks weer uitkomen op de 1 waardoor je, in time, die BOOooooing om de zoveel tellen in je lijf voelt opzwellen die zo belangrijk is voor een groove, blastbeat, of noem maar op..

-=JEROEN=-
30 oktober 2007, 01:01
laat em eens dansen op muziek

beweegt hij in de maat, of volgt ie gewoon zn eigen maat?

als dat laatste het geval is, dan moet je em eerst leren luisteren

sommige mensen kunnen geen onderscheidt maken tussen wat nou snare, bass enzo is, dus dat heeft geen zin dan

als ie wel in de maat danst is je probleem opgelost, laat hem niet op het ritme letten, maar geef em de ruimte "het aan te voelen"

Das Schaap
30 oktober 2007, 01:47
het lastige is dat ritme niet alleen strak de maat aanhouden is. het is ook een cyclus in je donder voelen. een metronoom helpt je hier niet bij het is een beetje way to far in de context van dit topic maar een jaartje drumles kan je dit geven. je leert hier heel goed tellen en na breaks weer uitkomen op de 1 waardoor je, in time, die BOOooooing om de zoveel tellen in je lijf voelt opzwellen die zo belangrijk is voor een groove, blastbeat, of noem maar op..
Hell yeah, trainen totdat je zelfs nog 2 keer met je hoofd knikt in een 13/8. :rockon:

Verder is het misschien handig om muziek te pakken die makkelijker ritme in de basis heeft liggen. Dus niet bassdrum en snare, gewoon hardcore of hip-hop.
Hardcore voelt iedereen wel aan mag ik hopen, elke keer als je een keiharde dreun voelt. :D

En hip-hop tja dat is net 1 stap hoger meestal. Amerikaanse hip-hop dan.

Kim Wilson
30 oktober 2007, 07:55
Ritme is IMO iets waar je mee geboren moet zijn. Het is onderdeel van je muzikale talent, je hebt het of je hebt het niet. Denk ik...

'66 special
30 oktober 2007, 07:57
Dat is letterlijk wat ik mensen laat doen als ze ritmisch vast zitten. Eerst alleen laten marcheren, en na een tijdje het beoogde simpele ritme/melodietje erbij laten meeklappen/zingen.

Het voordeel hiervan is idd dat echt iedereen kan marcheren zonder erbij na te hoeven denken, op gevoel dus. Op die manier kun je dus een directe koppeling naar het ritmegevoel van diegene tot stand brengen.
Het advies was geen toeval: ik heb vroeger bij een jeugddrumband met de dikke trom gezeuld en heb daar heel wat mensen met een bedenkelijk ritme gevoel keurig in de maat zien lopen.

Pais
30 oktober 2007, 08:31
Ik geloof niet zo in talent. Je hebt aanleg en doorzettingsvermogen, en een combinatie van beide zie ik als "talent" waarbij de 1 de andere kan opvangen.
Ik heb zelf ook een slecht ritmegevoel maar het wordt steeds beter. Als het echt heel slecht is, moet je niet verwachten dat diegene complexe muziek kan volgen.

Maar ik zou ook niet verwachten dat diegene voor je gaat dansen als oefening :dontgeti:

Kim Wilson
30 oktober 2007, 08:36
Ach, talent, gevoel voor muziek, voor mij is dat ongeveer hetzelfde. Als je al geen ritmegevoel hebt, hoe wil je dan muziek gaan maken? Ik weet niet hoe oud die jongen (of meid) is, maar enig gevoel voor ritme en muziek moet je toch wel hebben. En ik denk wel dat zoiets in je zit.

Reel Big Fish
30 oktober 2007, 10:34
Het gaat om m'n vriendin, dus dat dansen is geen probleem. Heb zelf jaren aan stijldansen gedaan (goud-ster) en dat vind ze nog leuk ook. Zelfs dan, tijdens dansen, merk ik dat ze af en toe het ritme kwijt is.

Het gaat hier voorlopig alleen even over ritme, dus niet i.c.m gitaarspelen, hoewel dat wel mijn doel is (haar gitaar leren spelen dus).

Bedankt.

G.G.
30 oktober 2007, 10:42
Als ik de boel terugzie in het opnameprogramma zie ik dat ik enigszins zweef. Gradueel, dat wel, maar toch. Maar met de aandacht erop gaat het steeds strakker.

Ik denk daarom dat je mensen moet confronteren met hun spel. Laat het ze terugluisteren. Als je iemand iets laat spelen en hem naderhand alleen maar kan vertellen dat het niet strak is, zegt hem dat niks als ie het zelf niet hoort.


Ik heb sinds kort een koptelefoon, Line6 toneport GX en Audacity. Heel erg confronterend, maar ook heel goed om aan je timing te werken.

Met metronoom een backingtrack maken en dan de solo op het tweede spoor opnemen. Steeds dat tweede spoor verwijderen totdat het goed is.

Pais
30 oktober 2007, 10:43
Ach, talent, gevoel voor muziek, voor mij is dat ongeveer hetzelfde. Als je al geen ritmegevoel hebt, hoe wil je dan muziek gaan maken?

Dan moet ik eigenlijk aan mijn eigen leerproces denken. Ik heb niet een bijzonder slecht gevoel voor ritme maar toen ik flamenco voor het eerst begon te luisteren, snapte ik geen hol van de gebruikte maatsoorten. Ook met een stukje kennis, veel luisteren en veel spelen merk ik dat dat iedere maand er weer op vooruit gaat.

meul
30 oktober 2007, 11:49
Hell yeah, trainen totdat je zelfs nog 2 keer met je hoofd knikt in een 13/8.

Nou, daar zeg je zo wat, maar stel dat je het bij een jaartje drummen houd, dan kom je nog niet veel verder dan 4/4. en als dit de enige Boooing is die je kent kan die je ook wel eens in de weg zitten wanneer je bezig gaat met complexere maatsoorten of indelingen. ritme gevoel (swing) is ook nog eens deels cultureel bepaald. probeer maar eens de bas partij mee te spelen van b.v latin artiesten zoals tito puente, of Eddie Palmieri. tis niet snel, vaak gewoon 4 kwart, en vinger technisch goed te doen als je de nootjes opzoekt. maar dan... je word helemaal gek :-)

Reel Big Fish
31 oktober 2007, 09:28
Ik geloof ook niet zo in talent, gevoel voor ritme moet aan te leren zijn. Ik ga sowieso regelmatig met haar de chachacha dansen (ow wat vreselijk :p ), verder nog tips?

Bedankt!

Guitarmania
31 oktober 2007, 19:24
Hmm, dansen en gitaarspelen; ik zie de link niet direct. Al die lange ledematen in het dansen... das iets anders dan dat rechter plectrumhandje dat heen en weer gaat. Hij moet gewoon zn snaar aanslaan als de beat klinkt. En als hem dat de eerste 500 keer niet lukt, dan maar de 501e. Drillen die handel! Strenge juf met een zweep om foute handelingen weg te slaan. 10 uur per dag. Zo kun je zelfs Chinees leren...

Ndw
31 oktober 2007, 20:34
Gewoon veel oefenen kan ik zeggen! In het begin dat ik gitaar speelde kostte me het ook veel moeite een ritme aan te houden en niet sneller te gaan, maar als je steeds meer gewend raakt aan het spelen en de gitaar natuurlijk aan begint te voelen, is het makkelijk het ritme te houden. Ritmegevoel moet je wel een beetje van nature hebben, maar als je niet vaak(!) oefent kom je er zeker niet. :) Wel liedjes spelen die je goed kent, anders worden je gedachten afgeleid en ga je wat anders spelen voordat je het doorhebt. Nu kan ik praten met iemand (na 1,5 jaar) zonder m'n ritme kwijt te raken.

Ik zou dansen niet aanraden om ritmegitaar te willen spelen...Daarmee train je je coördinatie en grove motoriek van je handen en voeten tegelijk voornamelijk, terwijl je voor gitaar voornamelijk de fijne motoriek/hand-oogcoördinatie nodig hebt.

Reel Big Fish
31 oktober 2007, 21:38
Hebben jullie het topic wel gelezen? :p

Het gaat om m'n vriendin, dus dat dansen is geen probleem. Heb zelf jaren aan stijldansen gedaan (goud-ster) en dat vind ze nog leuk ook. Zelfs dan, tijdens dansen, merk ik dat ze af en toe het ritme kwijt is.

Het gaat hier voorlopig alleen even over ritme, dus niet i.c.m gitaarspelen, hoewel dat wel mijn doel is (haar gitaar leren spelen dus).
Geeft niks, toch bedankt voor de reacties. :)

Ndw
31 oktober 2007, 23:39
Gaat het alleen om ritme? Mhh...

Dan zou ik gewoon proberen om zo'n ''ei'' te kopen waar van dat spul in zit en haar laten mee''schudden'' (fout I know) op een nummer dat ze goed kent...

Azrael
1 november 2007, 00:01
Je vriendin he? Goede spankbeurt strak in de maat geven en hardop laten meetellen. Van je AU...1.....au.....2....au....3.....au.....4 want je moet wel het accent op de eerste tel zetten. Should work en 't is nog leuk ook! :dance:

fretboardtoash
8 november 2007, 15:32
Metronoom aansluiten op zo'n electrisch schok-apparaat ... hoe heet dat ding ook alweer ? :???:

taser? verdomd goed idee trouwens, als je 't kreng op z'n handen aansluit trekken bij elke tik zijn vingers samen :satisfie: .

robthg1
9 november 2007, 08:32
Toevallig heb ik net wat huiswerk van mijn gitaarleraar gekregen om wat meer gevoel voor ritme te ontwikkelen.

backingtrack in A-mineur/C. Op de maat van de beat mee "tappen" met je voet. Vervolgens ladders oefenen in 8e maat en 16e maat. Is echt aan te raden!

rock 'n roll
4 juli 2008, 15:10
Effe bumpen.

Heeft er nog iemand tips die hier niet staan? Ik moet namelijk ook eens op mijn ritme gaan trainen en heb geen enkel iddee hoe dit aan te pakken.

EuroCinema
4 juli 2008, 19:21
Zomaar wat tips:
- oefen nooit zonder dat er een ritme meeloopt: een cd, en backing track of gewoon een metronoom

- Oefen zonder gitaar: kun je strak meeklappen met een metronoom? Kun je er net achter hangen, of ene klein beetje duwen juist?
- leer zonder te fretten met je linkerhand om met rechts patronen van drummers mee te spelen
- luister (als je dat niet al doet) naar muziek met geweldige ritmesecties, juist ook buiten je "vaste" genre. 60's funk (james Brown, Meters etc) en bossa nova/andere latin bijvoorbeeld.
- luister dan vooral naar hoe de ritmesectie in elkaar grijpt. Waar dubbelen de bas en de bassdrum elkaar? Hoe verhoudt de slaggitaar zich tot de hi-hat?
- Ga dansen! Stijldansen, salsa, ouderwets housen, doe de stap-tik op dance classics, whatever. Ik meen het. Ritme moet in je hele lichaam gaan zitten, je moet het gaan voelen. En zelfs muziek die je eigenlijk niks vindt kan op een dansvloer met een goeie DJ erg aanstekelijk zijn.

appyhaan
4 juli 2008, 21:22
- Veel beter luisteren naar muziek... minder spelen en meer luisteren... mocht je toch willen meespelen... zachter spelen... blijf de muziek horen.
- Ga klappen... maar niet zomaar... geef jezelf opdrachten... klap op de 1e tel... of 2e of 3e of 1e en 4e... klap de afterbeat... klap triolen... kwintolen etc. etc. maar hou het simpel :) blijven luisteren naar de muziek...
- Overigens... echte a-ritmischheid (als dat een woord is) komt niet veel voor. 't Kan ook gewoon zijn dat je niveau niet hoog genoeg is om een bepaald stuk mee te spelen.
- Dansen... het zal vast helpen... maar... ik kan niet dansen... maar ben echter zeer ritmisch en met een metronoom meespelen is mijn 2e natuur...
Daarom denk ik dat het luisteren een probleem is... luisteren... luisteren... luisteren... er wordt naar mijn mening te weinig geluisterd en te snel meegespeeld... dit geldt echter niet alleen voor ritmische problemen...

EuroCinema
4 juli 2008, 22:25
:) ik kan ook niet dansen maar ik doe het lekker toch.

budje
5 juli 2008, 00:34
gewoon les nemen en het eens goed uit laten leggen?

meul
5 juli 2008, 10:41
:) ik kan ook niet dansen maar ik doe het lekker toch.

Verrader! muzikanten dansen niet :)

-=JEROEN=-
5 juli 2008, 12:50
misschien is ze niet zo goed in volgen

ze kan het ritme dus niet volgen

hoe zit het als je haar laat leiden, zonder muziek?

sommige mensen hebben zo'n sterk eigen ritme, dat ze daarom niet kunnen volgen

Reel Big Fish
6 juli 2008, 10:30
Toch nog eens even hier op terug komend; ik verplicht m'n vriendin vaak om mee te tikken met haar hand op muziek. Ik liet haar in het begin alleen op hits van de snare-drum tikken, nu doet ze ook de bass-drum erbij en zo nu en dan zit ze er toch nog naast maar het gaat wel al veel, veel beter!

Ook dans ik regelmatig met haar en heb ook het idee dat dit helpt. Zoals velen hier zeggen moet ritme in je hele lichaam gaan zitten. Het is wel grappig, ik zelf heb hier nooit last van gehad en kan zelfs met mn grote teen separaat de beat aangeven (tot ergernis van velen haha :p).

-=JEROEN=-
6 juli 2008, 11:27
Ritme gaat bij mij vanzelf, zelfs al is het 13/8e.

Ik heb dit waarschijnlijk in een vorig leven al geleerd ofzo ;)

rock 'n roll
6 juli 2008, 11:39
Waarom heb ik nu zo geen vorig leven gehad :sneaky: . Achjah hard oefenen dan maar, al veel bruikbare tips hier waarvoor dank :)

-=JEROEN=-
7 juli 2008, 09:31
Nu goed oefenen voor het volgende leven ;)

heavy-metal-thunder
8 juli 2008, 12:31
Je moet je ook de vraag stellen of ze geen gevoel voor ritme heeft, of ze te weinig coördinatie heeft. Nl. het ritme inwendig laten voortgaan en tegelijkertijd dit ritme uitvoeren met ledematen.

Enkele tips:

Stamp maar met de voeten, klap maar in de handen...
bij het stampen met de voeten, vooral op letten de hiel eerst op de grond te zetten omdat de tik dan direct in het lichaam gaat.

Uiteraard tikken met de "slagarm" op de beat en ook met gesloten hand op de schoot tikken (alsof je met een plectrum snaren aanslaat).

En als dit allemaal niet lukt... ach, het is rock 'n roll en met een vette "scheur" komt je vriendin ook al een eind :-)