PDA

View Full Version : Gibson Les Paul



parelmoer jam
29 januari 2003, 12:56
Beste Mensen. Ben nieuw op dit forum maar heb gelijk wel een belangrijke vraag. Wat te doen. Ben erg gecharmeerd van de Gibson Les Paul, maar welke zal ik kopen. Keuze zat, maar dat maakt de keus voor mij alleen maar moeilijker. Moet ik gewoon een hele nieuwe kopen, of een tweede hands uit de jaren ....?

Elke tip is van harte welkom. Zoals je aan mijn naam kan zien is mijn muziek voorkeur wel duidelijk. Ook zou ik wat meer info willen over versterkers, dit wordt namelijk mijn eerste elektrische gitaar en wil er gelijk een waar ik jaren verliefd op blijf.

lol

Mithrandir
29 januari 2003, 13:07
Als geld geen rol speelt koop dan een 1957 Black Beauty, de mooiste Les Paul die er is wat mij betreft zowel qua uiterlijk als geluid.

http://www.gibsoncustom.com/Historic/LesPaulSeries/57BBeauty.htm

Dude
29 januari 2003, 13:09
zelf zou ik nog wel een keer die wine red custom willen, of gewoon de wine red standard...

ERG geil !

parelmoer jam
29 januari 2003, 13:11
Nou geld is niet onbeperkt, maar mag wel wat kosten. Boven de €3500,- begin ik af te haken. Dus die jij bedoelt zal wel niet haalbaar zijn.
Ik vind zelf die cognacburstkleur het mooist.

Mithrandir
29 januari 2003, 13:12
Als je de kans hebt koop dan een originele uit de jaren 50 ofzo, alleen de prijs zorgt er al voor dat je er wel op verliefd MOET blijven, maar dan heb je wel wat.

http://www.britam.nl/britam.htm

Dat komt wel boven de 3500 euro idd :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2003-01-29 13:14 ]</font>

skabouter
29 januari 2003, 13:14
ik zou nog een wijnrode Studio willen.
al die andere zijn niet te betalen voor mij (nog niet, maar ben nu nog jong)

volgens mij maakt het niet zoveel uit welke je hebt, hoor, pearl jam. als je en Gibson LP hebt zit je zowieso goed.

maar of je nou een goldtop (5000 euro tweedehands) of een studio ( nieuw 1300) hebt, het klinkt niet zo heel veel anders, ondanks dat de prijs dat wel doet vermoeden

zoek gewoon een mooi LP uit, en je zit goed !

Harry
29 januari 2003, 13:45
bwaaaah, 3500 euro!!! daar kun je wel een leuke Les Paul voor kopen. Ik heb zelf een ouwe custom uit 1978, hij ziet er niet uit, maar is prima. Ik zou haast zeggen dat je voor dat geld een goeie 2e hands LP en een versterker kunt kopen.

Marc Oblivian
29 januari 2003, 13:53
Hoi!

Goede keus zou ik zeggen. Geen erg voor de hand liggende echter: Les Pauls zijn duur en worden daarom niet vaak als beginnersgitaar gebruikt. Tenminste als je een Gibson neemt!

Maar goed: U kiest en wij roepen wel.
Het belangrijkste: wat is je budget? Ik neem aan dat je ook nog een versterker moet aanschaffen.

De goedkoopste 2de hands LP zal je ongeveer voor 1500E kunnen krijgen (in Nederland) als je mazzel hebt. Dit is een LP Standard (de meest voorkomende LP). Voor een custom ben je ongeveer 300 Euro meer kwijt. De custom is wat mooier afgewerkt, heeft een wat smallere hals, maar het verschil in geluid zal je niet horen.

Voor de goedkoopste nieuwe LP zal je ergens richting de 3000 E gaan denk ik. zo rond de 2700E lijkt me dat je een goede deal hebt. Voordeel hiervan (nieuw) is dat je garantie hebt. Aangezien je niet veel van gitaren af lijkt te weten is dat wel belangrijk: jij hebt een grotere kans om een kat in de zak te kopen omdat je niet weet waar je op moet letten of bepaalde dingen over het hoofd zal zien. Als er iets misgaat kan je altijd nog teruggaan naar de winkel. Ook kan je in de winkel een aantal gitaren vergelijken.
Maar ja, het is dus duurder.

Je hebt ook nog wat andere LP modellen dan de hierboven genoemde: bv de DC (double cutaway, deze heeft ipv 1, 2 inhammen in de body bij het begin van de hals en is wat dunner, lichter dan de Standard, klinkt ietsjes lichter). LP studio is een goedkoper model van de gewone LP is een wat mindere kwaliteit hout voor gebruikt, iets minder mooi afgewerkt en minder mooi geluid, maar nog steeds goed hoor! (Sash heeft er nog 1 te koop). Dit zijn een paar voorbeelden. Ik heb het hierbij steeds over de Gibsonversies gehad. Dit is gelijk ook de duurste optie.

Je hebt echter ook zgn imitatiemerken. Dit klinkt niet zo leuk, maar hier zitten ook hele gitaren tussen. Veel beginners kiezen voor zulke merken. De belangrijkste hieronder is de Epiphone LP. Ook dit merk heeft de verschillende soorten LP's. Beginnen (nieuw) rond een Euro of 300/400 en gaan tot Ongeveer 1750E. Daarnaast heb je nog andere merken, welke zeer goede LP's hebben gemaakt: Burny, Fernandez, Tokai, Ibanez. De meeste kwaliteit zit hierbij in de modellen uit de jaren 70 of begin jaren 80.

Tenslotte is er nog zoiets als The Heritage.
Dit is eigenlijk een oude fabriek van Gibson in Kalamazoo, welke door ex-werknemers van Gibson is overgenomen. Hier worden gitaren op zo authentiek mogelijke wijze geproduceerd. Ook in deze fabriek worden nog LP modellen gemaakt. Schijnt dat deze gitaren een bijzonder goede kwaliteit hebben..sommigen zeggen zelfs beter dan Gibson zelf. Deze gitaren zijn ook goedkoper dan de echte lp's, maar niet superveel hoor, zijn evengoed nog wel aan de prijs.
Overigens heb ik zelf een Heritage LP-model...mijn ervaring ermee is erg goed.

Voor wat betreft versterkers heb ik niet zo heel veel ervaring. Kan in ieder geval zeggen dat je minder kans hebt om hiemee op je bek te gaan als je er 1 2de hands koopt (occasion in de winkel is ook een goede optie trouwens).
Beste is volgens mij voor jouw muziek een Marshall buizenversterker, niet zo'n supergrote (40/50 watt is zat). Hiervan kan je best een ouwe nemen hoor, zijn vaak nog beter dan de nieuwe en hebben vaak ook nog beter geluid. Als je omkomt in het geld moet je Mesa/Boogie nemen. Vox is ook heel goed.

Oh ja: als je je Les Paul hebt gekocht, moet je gelijk de snaren eraf halen (zijn standaard gewoon te dun, klinkt niet goed genoeg) en (laten) vervangen door .010 snaren, geeft een mooier/strakker geluid. Later evt .011 of zelfs .012 erop, maar dat is voor later.

Succes

Ow! Woeps! 3500E?? Mooi beginnersbudget!Shit!
Mijn advies: een hele goeie 2de hands Gibson LP Custom (een occasion uit de winkel) en een mooie Mesa/Boogie versterker erbij...ook evt. occ. uit de winkel...een Boss Super Overdrive pedaal erbij. Kan je zo het podium op!!Je kan echter ipv de custom ook gewoon een nieuwe LP standaard kopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc Oblivian op 2003-01-29 13:59 ]</font>

Marc Oblivian
29 januari 2003, 14:00
Op 2003-01-29 13:14, schreef skabouter:
ik zou nog een wijnrode Studio willen.
al die andere zijn niet te betalen voor mij (nog niet, maar ben nu nog jong)

volgens mij maakt het niet zoveel uit welke je hebt, hoor, pearl jam. als je en Gibson LP hebt zit je zowieso goed.

maar of je nou een goldtop (5000 euro tweedehands) of een studio ( nieuw 1300) hebt, het klinkt niet zo heel veel anders, ondanks dat de prijs dat wel doet vermoeden

zoek gewoon een mooi LP uit, en je zit goed !


Sash had toch een rooie Studio staan, of is die al verkocht?

Marc Oblivian
29 januari 2003, 14:11
Of een Marshall JCM 900 Versterker...kan ook erg mooi bij een LP. Is wel een beetje groot alleen en of je buren er zo blij mee zijn? :grin:

FragDaddy
29 januari 2003, 15:44
voor 3000 euro kun je een hele mooie nieuwe historic goldtop reissuie '57 kopen. ook wel R7 genoemd. dit is de goedkoopste historic uit de custom-shop van gibson en veel beter dan de gibson les paul standard oid.

http://www.gibsoncustom.com/Historic/LesPaulSeries/57goldtop.htm




maar of je nou een goldtop (5000 euro tweedehands) of een studio ( nieuw 1300) hebt, het klinkt niet zo heel veel anders, ondanks dat de prijs dat wel doet vermoeden

eh. zoals hierboven gemeld kost een historic goldtop GEEN 5000 euro. ook klinkt deze gitaar wel wat anders dan een studio. de andere elementen, dikkere body en langere bevestiging van de nek in de body van de historic heeft zeker zijn weerslag op het geluid. je krijgt echt wel waar je voor betaald.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-29 15:46 ]</font>

skabouter
29 januari 2003, 16:12
ik overdreef met 5000 :grin:

maar ik denk niet dat je echt waar krijgt voor je geld bij uitgifte van 3000 euro aan een gitaar, ten opzichte van een gitaar van 2000 euro bijv.

gaat meer om de finish en bewerking dan om het echte geluid (denk ik)

SiNiSTRaL
29 januari 2003, 16:38
:lol:

Sicky61
29 januari 2003, 18:35
Jezus heb jij een winkel ,of gibson aandelen? Doet u mij maar zo'n gele LP,meneer!En geef de rest ook wat.
Op 2003-01-29 13:53, schreef Marc Oblivian:
Hoi!

Goede keus zou ik zeggen. Geen erg voor de hand liggende echter: Les Pauls zijn duur en worden daarom niet vaak als beginnersgitaar gebruikt. Tenminste als je een Gibson neemt!

Maar goed: U kiest en wij roepen wel.
Het belangrijkste: wat is je budget? Ik neem aan dat je ook nog een versterker moet aanschaffen.

De goedkoopste 2de hands LP zal je ongeveer voor 1500E kunnen krijgen (in Nederland) als je mazzel hebt. Dit is een LP Standard (de meest voorkomende LP). Voor een custom ben je ongeveer 300 Euro meer kwijt. De custom is wat mooier afgewerkt, heeft een wat smallere hals, maar het verschil in geluid zal je niet horen.

Voor de goedkoopste nieuwe LP zal je ergens richting de 3000 E gaan denk ik. zo rond de 2700E lijkt me dat je een goede deal hebt. Voordeel hiervan (nieuw) is dat je garantie hebt. Aangezien je niet veel van gitaren af lijkt te weten is dat wel belangrijk: jij hebt een grotere kans om een kat in de zak te kopen omdat je niet weet waar je op moet letten of bepaalde dingen over het hoofd zal zien. Als er iets misgaat kan je altijd nog teruggaan naar de winkel. Ook kan je in de winkel een aantal gitaren vergelijken.
Maar ja, het is dus duurder.

Je hebt ook nog wat andere LP modellen dan de hierboven genoemde: bv de DC (double cutaway, deze heeft ipv 1, 2 inhammen in de body bij het begin van de hals en is wat dunner, lichter dan de Standard, klinkt ietsjes lichter). LP studio is een goedkoper model van de gewone LP is een wat mindere kwaliteit hout voor gebruikt, iets minder mooi afgewerkt en minder mooi geluid, maar nog steeds goed hoor! (Sash heeft er nog 1 te koop). Dit zijn een paar voorbeelden. Ik heb het hierbij steeds over de Gibsonversies gehad. Dit is gelijk ook de duurste optie.

Je hebt echter ook zgn imitatiemerken. Dit klinkt niet zo leuk, maar hier zitten ook hele gitaren tussen. Veel beginners kiezen voor zulke merken. De belangrijkste hieronder is de Epiphone LP. Ook dit merk heeft de verschillende soorten LP's. Beginnen (nieuw) rond een Euro of 300/400 en gaan tot Ongeveer 1750E. Daarnaast heb je nog andere merken, welke zeer goede LP's hebben gemaakt: Burny, Fernandez, Tokai, Ibanez. De meeste kwaliteit zit hierbij in de modellen uit de jaren 70 of begin jaren 80.

Tenslotte is er nog zoiets als The Heritage.
Dit is eigenlijk een oude fabriek van Gibson in Kalamazoo, welke door ex-werknemers van Gibson is overgenomen. Hier worden gitaren op zo authentiek mogelijke wijze geproduceerd. Ook in deze fabriek worden nog LP modellen gemaakt. Schijnt dat deze gitaren een bijzonder goede kwaliteit hebben..sommigen zeggen zelfs beter dan Gibson zelf. Deze gitaren zijn ook goedkoper dan de echte lp's, maar niet superveel hoor, zijn evengoed nog wel aan de prijs.
Overigens heb ik zelf een Heritage LP-model...mijn ervaring ermee is erg goed.

Voor wat betreft versterkers heb ik niet zo heel veel ervaring. Kan in ieder geval zeggen dat je minder kans hebt om hiemee op je bek te gaan als je er 1 2de hands koopt (occasion in de winkel is ook een goede optie trouwens).
Beste is volgens mij voor jouw muziek een Marshall buizenversterker, niet zo'n supergrote (40/50 watt is zat). Hiervan kan je best een ouwe nemen hoor, zijn vaak nog beter dan de nieuwe en hebben vaak ook nog beter geluid. Als je omkomt in het geld moet je Mesa/Boogie nemen. Vox is ook heel goed.

Oh ja: als je je Les Paul hebt gekocht, moet je gelijk de snaren eraf halen (zijn standaard gewoon te dun, klinkt niet goed genoeg) en (laten) vervangen door .010 snaren, geeft een mooier/strakker geluid. Later evt .011 of zelfs .012 erop, maar dat is voor later.

Succes

Ow! Woeps! 3500E?? Mooi beginnersbudget!Shit!
Mijn advies: een hele goeie 2de hands Gibson LP Custom (een occasion uit de winkel) en een mooie Mesa/Boogie versterker erbij...ook evt. occ. uit de winkel...een Boss Super Overdrive pedaal erbij. Kan je zo het podium op!!Je kan echter ipv de custom ook gewoon een nieuwe LP standaard kopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marc Oblivian op 2003-01-29 13:59 ]</font>

Sicky61
29 januari 2003, 18:37
Wat dacht je van een blauwe?Ze zijn iets duurder maar dan heb je ook wat!SUCK6

Sicky61
29 januari 2003, 18:39
no way dude,goed hout en goede bouwers kost geld!
Op 2003-01-29 16:12, schreef skabouter:
ik overdreef met 5000 :grin:

maar ik denk niet dat je echt waar krijgt voor je geld bij uitgifte van 3000 euro aan een gitaar, ten opzichte van een gitaar van 2000 euro bijv.

gaat meer om de finish en bewerking dan om het echte geluid (denk ik)

parelmoer jam
29 januari 2003, 23:12
Bedankt allemaal zover, maar schroom niet blijf vooral reageren.

Ik ben denk ik wel een stapje verder, het wordt toch wel een custom waarschijnlijk. Dit omdat ik van vol en strak hou. Ik heb dan wel geen verstand van gitaren, maar weet wel wat voor geluid ik mooi vind. Als het kan koop ik dan een wat oudere. Niet gelijk bij de eerste de beste, daarvoor ga ik eerst wat zaken/particulieren langs. Dit omdat ik het niet echt noodzakelijk vindt, maar het toch wel leuk vind als hij zijn waarde behoud. De vraag is eigenlijk nu nog. Vanaf welk bouwjaar valt hij ongeveer in de prijsklasse waar ik op doel. Dus plusminus € 3500,-. En welke kleuren waren er toen.

srv-man
30 januari 2003, 00:00
Ik was ook op zoek naar een Les Paul en er is toch wel goedkoper aan te komen dan de prijzen die hier genoemd staan. Als ik het allemaal goed heb is het verschil tussen een custom en een standard het materiaal van de toets (ebony vs rosewood), bovendien is de custom luxer afgewerkt. Een ebben toets spreekt sneller aan en levert wat meer midhoog. In de praktijk kom je toch vooral standards tegen.
Zo staat er bij Bassconnection een honeyburst standard die vrijwel nieuw is. Als je met Edwin een babbeltje maakt kun je die absoluut onder de 2000 euro kopen. Je kunt ook naar een classic op zoek gaan, kost 2099 nieuw. Is in feite een standard met highoutput humbuckers en een slim taper neck (60´s profiel).
Ben je niet bang voor onze oosterburen, kijk dan eens op http://www.ebay.de, daar koop je bijvoorbeeld voor 1590 euro een nieuwe classic, zie http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2504188277&amp;category=23 84
Greenaudio is 200% betrouwbaar, is gewoon een winkel. Ik heb daar zelf mijn PRS gekocht.

srv-man
30 januari 2003, 00:06
Trouwens, een Les Paul heeft natuurlijk een fantastische uitstraling, maar voor hetzelfde geld (of minder) heb je ook een Hamer of een PRS. Klankmatig vergelijkbaar (ook mahonie met maple top) en vooral iets subtieler dan een Les Paul, in vergelijking met die merken klinkt een Les Paul als een hondenhok!

parelmoer jam
30 januari 2003, 00:48
Oh, oh. De srv man heeft me aan het twijfelen gebracht, ik dacht namelijk dat die PRS-gitaren ook onbetaalbaar zijn. Hamer ken ik eerlijk gezegd niet.

Help.

Shay
30 januari 2003, 00:54
Gibson is net te vergelijken met fender op een gebied. Dat is dat je meer voor naam betaald dan het instrument waard is. Ze denken meer aan de commerciele kant.

Laatst speelde ik op een Epi Zakk Wylde en dat klonk gewoon super vet met een lekkere scheur... Daarna op een LP Studio Gibson en dat was anders maar niet veel beter ofzo. Uiteraard ligt dat ook aan smaak... M.a.w. Gibson is niet alles!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-30 00:56 ]</font>

parelmoer jam
30 januari 2003, 01:03
Misschien dan toch maar gaan voor een Godin. Alleen die naam al. Lekkuh. Tevens schijn je hier de klanken uit te kunnen halen van een akoestische gitaar. Tenminste als je een LGX model neemt. En dat kan ook mooi zijn.

Ik ben in ieder geval nog verder van mijn keuze af als voordat ik deze vraag plaatste op dit forum.

Da's minder lekkuh.

Shay
30 januari 2003, 01:22
Op 2003-01-30 01:03, schreef parelmoer jam:
Misschien dan toch maar gaan voor een Godin. Alleen die naam al. Lekkuh. Tevens schijn je hier de klanken uit te kunnen halen van een akoestische gitaar. Tenminste als je een LGX model neemt. En dat kan ook mooi zijn.



KLOPT!!! Ik heb op een LGX gespeeld in feedback .. Daar staat er eentje met Seymour Duncan (custom volgens mij) single coils (of minihum, het lijkt wel samengeperste humbucker op single coile formaat) .. Maar wat kan dat ding scheuren zeg.. En inderdaad .. je hebt een preamp aan boord en je kan zeeeeer mooie akoestische sounds voortbrengen. Een Godin komt zeker in mijn collectie.. Ze zijn one of a kind en geen vage kopie ofzo. En ze scheuren echt enorm. Had ik nooit gedacht van zulke elementjes en gitaar met akoestische tinten.

FragDaddy
30 januari 2003, 11:33
maar ik denk niet dat je echt waar krijgt voor je geld bij uitgifte van 3000 euro aan een gitaar, ten opzichte van een gitaar van 2000 euro bijv.

gaat meer om de finish en bewerking dan om het echte geluid (denk ik)


ik denk het niet :smile:

speel jij maar eens op een studio van 1500 euro en vervolgens op een historic goldtop van 3000 euro. de constructie en de elementen van beide gitaren zijn zo verschillend dat de meeste gitaristen het verschil duidelijk kunnen horen/voelen!

de historic lijn is gewoon een hele andere gitaar dan de normale gibson lijn. ik vergelijk het altijd met het verschil tussen epiphone en gibson.

epiphone maakt geen slechte les pauls voor die 500 euro, maar iemand die zegt dat ze net zo goed zijn als een gibson les paul van 2700 euro zegt dat alleen omdat ze toevallig qua vorm op elkaar lijken.

gibson maakt voor 2700 euro geen slechte les paul standard, maar de historic lijn (waarvan de '57 goldtop het goedkoopst is en maar 300 euro duurder dan de standard) is gewoon beter. iemand die zegt dat er geen verschil is zegt dat dus weer alleen omdat ze toevallig qua vorm op elkaar lijken!




De custom is wat mooier afgewerkt, heeft een wat smallere hals, maar het verschil in geluid zal je niet horen.

ehm. sorry maar ik vind dit ook niet helemaal correct. de standard heeft een rosewood fretboard, de custom heeft een ebony fretboard en dat is een veel harder, dichter materiaal. de attack bij het aanslaan van de snaren zal iets harder en hoger van toon zijn dan bij een rosewood fretboard.

het verschil van klank tussen een custom en een standard is niet zo groot, maar nog wel te horen, vooral in de aanslag van de snaren.



als laatste voor de topic starter: als je een 2ehands wilt kopen, koop dan liever geen gitaar die gemaakt is in de periode 1970-1990. dit is de zogenaamde 'norlin' periode, waarin het bestuur van gibson vooral ging voor massa-productie en minder voor kwaliteit. dat merk je aan de gitaar. veel gitaren uit die periode hadden body's van op elkaar geplakte delen hout (Sandwitch) en nekken uit meerdere delen. veel van deze gitaren klinken iets minder. al zijn er ook veel gitaren uit deze periode die prachtig klinken.

als je besluit voor een nieuwe les paul standard te gaan mag ik je feliciteren, veel gibson liefhebbers vinden het nieuwe 2002 model, de best les paul standard die ooit gemaakt is! dus daar doe je zeker geen verkeerde koop aan.

let er ook op dat dit model met 2 verschillende type nekken te leveren is. de '60 (dunne) nek en de '50 (dikke) nek.. probeer dit uit! mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de dikke nek, maar een heleboel anderen zweren bij de dunne nek.

voor de prijzen van gibsons kan ik je weer verwijzen naar http://www.nederlandmuziek.nl en er bij zeggen dat op de site de adviesprijzen staan en dat daar nog zo'n 30% af gaat. dit zal hopelijk ook een eind maken aan al die rare kreten over prijzen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-30 11:51 ]</font>

Marc Oblivian
30 januari 2003, 11:49
Op 2003-01-30 00:48, schreef parelmoer jam:
Oh, oh. De srv man heeft me aan het twijfelen gebracht, ik dacht namelijk dat die PRS-gitaren ook onbetaalbaar zijn. Hamer ken ik eerlijk gezegd niet.

Help.


Ja echtwel: die prs-en zijn zo mogelijk nog duurder dan een LP. Behalve dan dat in Korea gemaake Santana model, maar die is ook lang niet zo goed.
Wat bijv over Hamer wordt gezegd en Goidin klopt wel: zijn erg goed, maar als je gek bent op het Les Paul geluid moet je natuurlijk een LP kopen en zou je gek zijn om iets anders te kopen wat ook anders klinkt. Ieder zijn smaak....

FragDaddy
30 januari 2003, 11:50
ehm parelmoer. prs'en zijn ongeveer net zo duur als gibsons. dus voor jou zeker niet onbetaalbaar.

helaas weet ik geen zak van prs'en, alleen van gibsons, dus daar kan ik je niet mee helpen.

het enige wat ik wel weet is dat een gibson les paul een heel vet rauw en donkerbruik geluid heeft. heel herkenbaar. denk qua auto's aan een vette amerikaanse sportwagen. groot, dik en lawaaig

een prs heeft een veel meer beschaafd en gestroomlijnd geluid. denk qua auto's aan een mooie duitse porsche. lekker klein, gestroomlijnd, beschaafd, maar net zo snel.

nou moet jij maar uitzoeken wat jij mooi vindt!

Mithrandir
30 januari 2003, 12:08
ik wou dat ik met het dilemma zat dat ik niet kon kiezen tussen een Les Paul Custom of een PRS Custom 24, zucht.....

Pickslide
30 januari 2003, 13:34
maar ff For the record begin je met gitaarspelen of speel je al een tijdje??

Voor een beginner smijt je namelijk wel met redelijk veel geld...

FragDaddy
30 januari 2003, 14:32
Voor een beginner smijt je namelijk wel met redelijk veel geld...


Als hij het geld ervoor heeft om gelijk het beste van het beste te kopen? waarom niet? behalve dat je niets meer te wensen hebt.. :smile:

trouwens. stel dat ie het niet leuk vind, zien wij binnenkort weer een nagelnieuwe gibson les paul of prs voor een zacht prijsje op gitaarmarkt of marktplaats :razz:

FTI
30 januari 2003, 15:31
Heb laatst een mooie site in Italie gevonden waar je alle bootlegs/demo's enz. van Pearl Jam kon downloaden. Ik denk dat het een soort Pearl Jam fansite was. Heb effe de url niet bij de hand maar het had in ieder geval iets met "f4ing-up" te maken.

Ik las ooit een artikel enkele jaren terug van een van de gitaristen (sorry naam kwijt). Hij zei toen dat een van zijn fav. gitaren de japanse strat uit de 80'er jaren was.

Waarom zou jij zoveel geld willen uitgeven aan je eerste elect. gitaar? Koop een 'goedkopere' gitaar. Na een jaar (als je geluk hebt) weet jij dan ook precies wat voor gitaar je wilt, hoe die precies moet klinken, en wat 'ie moet hebben. Trust me, he duurt echt een tijdje voordat je weet wat je van een gitaar wilt en kan hebben.

fti

parelmoer jam
30 januari 2003, 19:34
Nogmaals bedankt allemaal voor de input. Dit ben ik niet gewend op forums dat er echt serieus meegedacht wordt, misschien kwam ik wel op de verkeerde forums (LOL).

Okay, hier even een opsomming over mijn situatie, ik kan een beetje spelen maar heb het idee na wat lessen dat het me echt wat begint te doen, dat pielen op een gitaar. Kheb die akoestische al een tijd maar kon nooit een leraar vinden die op voor mij geschikte tijden les kon geven. Nu heb ik er wel een gevonden en het gaat hardstikke leuk, maar zoals gezegd het blijft een akoestische gitaar. Niks mis mee, maar het heeft ook zijn nadelen. Je kan er niet alle geluiden uithalen die ik er wel uit zou willen krijgen. Kheb dus wat rondgesnuffeld om te proeven wat ik een beetje wil, zo op het eerste gezicht dacht ik toen aan een Gibson Les Paul, vet, vol enz... enz... Ook heb ik altijd het principe, waarom drie keer iets kopen als je het ook in een keer goed kan doen, ik heb geen liggende gelden maar heb er wel wat voor over. Ik weet ook dat als ik het echt waanzinnig gaat vinden er waarschijnlijk toch wel meer gitaars zullen komen, maar waarom dan altijd zoiets hebben bij je eerste gitaar van: "Het is niet veel want ik wist niet wat ik moest kopen". Dussssss........... Ik probeer via dit forum erachter te komen of de keuze van een Gibson Les Paul een goed is om er jarenlang plezier van te hebben, goede tweede keus was voor mij een Godin LGX, dit omdat deze een akoestisch gedeelte in huis heeft en ik een akoestische versterkte gitaar ook erg mooi vind klinken.

Na het lezen van dit verhaal komen jullie misschien nog op meerdere tips.

alvast bedankt

Mitch
30 januari 2003, 19:42
Neem van mij aan dat een Godin LGX meer waar voor je geld is. Afwerking staat minstens even hoog als die van Gibson, de bespeelbaarheid is puik, gewicht is net wat lager en ze zijn vééééél veelzijdiger.
De SD elementen erin zijn niet mijn persoonlijke favorieten, maar kunnen wel gesplit worden, plus natuurlijk de piëzobrug.
Er-rug goede akoestische sound.

Texter
30 januari 2003, 19:47
Ik schat die Godin toch wel hoger in dan welke Gibson dan ook en ooit eigenlijk. Ik vind hem alleen niet zo mooi haha.

Bo
30 januari 2003, 19:58
Ik zou een epi kopen, vooral als beginner! Het is je 1e gitaar en straks vind je het niks, dan zit je met een gitaar van 3500 euro. Een epi+ong. 50W Marshall versterker.
Ik heb zelf een Marshall MG50DFX, is naar mijn mening sterk aan te bevelen!

FragDaddy
30 januari 2003, 21:10
Je moet gewoon kopen wat je wil hebben. als je het kunt betalen, waarom zou je dan gaan zitten kloten met een gitaar die je eigenlijk niet wil hebben, alleen omdat je een beginner bent? wie heeft die ongein ooit bedacht?

koop gewoon iets wat je heel graag wilt hebben, dan heb je waarschijnlijk extra lol in het gitaarspelen, omdat je elke keer als je je gitaar pakt, weer denkt: oh wat een mooi ding en oh. wat een geluid!

geweldig toch?

srv-man
30 januari 2003, 22:39
Het is natuurlijk altijd mooi om gelijk een goed instrument te kopen. Een goede sound en bespeelbaarheid komt je plezier alleen maar ten goede en zal je inspireren tot beter spel. Blijft over de vraag welk instrument uiteindelijk het beste bij je zal passen. Zowel een Les Paul als een Godin LGX zijn beide fantastische intrumenten met hun specifieke kenmerken.
Een Les Paul is de archetypische rockgitaar met een geweldige uitstraling en uit duizenden herkenbare sound. Een moddervet geluid waarmee je de tent uit kan rocken, maar voor bijv. metal is het weer wat te vet(vooral het laag kan zompig en niet strak genoeg zijn). Een Godin is wat anoniemer, maar wel veelzijdiger en wat subtieler qua geluid.
Dat verhaal qua afwerking klopt wel zo´n beetje. Maar het belangrijkste met een gitaar moet toch zijn dat hij je zelf aanspreekt, uiteindelijk koop je een gitaar toch op je gevoel.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: srv-man op 2003-01-30 22:41 ]</font>

Marc Oblivian
31 januari 2003, 12:07
Op 2003-01-30 22:39, schreef srv-man:
Het is natuurlijk altijd mooi om gelijk een goed instrument te kopen. Een goede sound en bespeelbaarheid komt je plezier alleen maar ten goede en zal je inspireren tot beter spel. Blijft over de vraag welk instrument uiteindelijk het beste bij je zal passen. Zowel een Les Paul als een Godin LGX zijn beide fantastische intrumenten met hun specifieke kenmerken.
Een Les Paul is de archetypische rockgitaar met een geweldige uitstraling en uit duizenden herkenbare sound. Een moddervet geluid waarmee je de tent uit kan rocken, maar voor bijv. metal is het weer wat te vet(vooral het laag kan zompig en niet strak genoeg zijn). Een Godin is wat anoniemer, maar wel veelzijdiger en wat subtieler qua geluid.
Dat verhaal qua afwerking klopt wel zo´n beetje. Maar het belangrijkste met een gitaar moet toch zijn dat hij je zelf aanspreekt, uiteindelijk koop je een gitaar toch op je gevoel.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: srv-man op 2003-01-30 22:41 ]</font>


Haha, je beschrijft precies waarom ik zo gek ben op de LP-sound!!!
Rock 'n mthfckn Roll!!!!

parelmoer jam
2 februari 2003, 14:03
Ik merk dat deze topic een beetje dood aan het bloeden is, maar dat mag eigenlijk niet want ik ben er nog niet helemaal uit. Het wordt sowieso toch een Gibson Les Paul, maar welke 'precies' is nog niet helemaal duidelijk.

Als ik ff mag resumeren is de onderverdeling van de Gibson Les Pauls ongeveer zo (rekening houdend met puur en alleen de afwerking/kwaliteit/sound/nostalgie):

- LP Studio
- LP Standard
- LP Custom
- LP Historic (=Reissue)

Als ik me vergis laat het me dan weten. Tevens heb ik al op dit forum en in kennissenkring gehoord dat je de Gibson's gemaakt van 1970/1990 toch iets lager moet inschatten dan diegene die buiten die periode zijn gemaakt.

sash
2 februari 2003, 14:15
Mocht je interesse hebben, heb ik nog een LP studio voor je staan uit '98 voor 850 Euro. Erg zeldzame kleur (maar een zeer korte periode geproduceerd op de gewone Studio's. Later overgenomen op de GEM Studio's). Ik heb em in 2000 nieuw gekocht bij Feedback.

http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/gib1.JPG
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/gib2.JPG
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/gib3.JPG
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/gib4.JPG
http://members.rott.chello.nl/lcdeknoop/gib5.JPG

srv-man
2 februari 2003, 15:47
Gezien de kenmerken waarop je let zou ik toch minimaal voor een Standard gaan. Dat is in mijn opinie toch de klassieke Les Paul (slash, jimmy page, gary moore, noem ze maar op, allemaal standards). De Studio is een budgetversie, gezien jouw budget hoef je daar niet zo op te letten, bovendien is hij bij lange na niet zo mooi als de anderen. De Custom vind ik weer een beetje te opgesmukt.
Qua sound is er niet heel veel verschil tussen een standard en een custom. Als je gaat voor een slim taper neck kun je ook de classic nemen, die heeft ook wat hogere output elementen, maar verder is er weinig verschil met de standard, behalve dat hij veel goedkoper is.
Binnen de standard zijn er ook mogelijkheden vwb neck, bovenblad (tigerstripe, quilt, etc.)
De historic collection is nog mooier (sound, afwerking, uiterlijk), maar dat zijn allemaal varianten van (ooit) bestaande customs, standards etc.

sapid
3 februari 2003, 13:39
ik ben al jaren verliefd op mn custom (WINERED) komt uit 1987!

heb ik toen gekocht voor 2600 gulden zal nu wel iets duurder zijn (2ehands)

echt een aanrader!