PDA

View Full Version : Niet te dure bariton gitaren



Fuhgawz
29 oktober 2007, 17:03
Na een hele tijd mijn gewone Hagstrom gitaar in B te hebben gestemd ben ik nu op zoek naar een 'echte' bariton gitaar. Op mijn zoektocht kwam ik o.a. deze gitaren tegen die me interessant leken:

OLP MM5 Baritone
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/0/5/6/230056.jpg

Deze kost tussen de 200 euro en 300 euro nieuw en is de goedkoopste baritone die ik kon vinden. 2x humbucker.


Gretsch Electromatic Jet Baritone
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/9/8/270298.jpg

Deze is iets duurder, rond de 400 euro nieuw, maar ziet er wel meteen een stuk 'beter' uit. 2x mini humbucker.


Heeft iemand ervaringen met één van deze gitaren, eventueel vergelijkbare niet te dure gitaren, of ander advies wat betreft baritones? Mijn budget is niet zo hoog en ik heb toch wel een dik geluid nodig, dus die Danelectro baritones met de lipstick pickups vallen eigenlijk al af. Ik speel voornamelijk stoner/doom en post-rock. Denk aan ISIS, Neurosis, Pelican, Red Sparowes, dat soort bands.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:06
Na een hele tijd mijn gewone Hagstrom gitaar in B te hebben gestemd ben ik nu op zoek naar een 'echte' bariton gitaar. Op mijn zoektocht kwam ik o.a. deze gitaren tegen die me interessant leken:

OLP MM5 Baritone
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/regular/0/5/6/230056.jpg

Deze kost tussen de 200 euro en 300 euro nieuw en is de goedkoopste baritone die ik kon vinden. 2x humbucker.


Gretsch Electromatic Jet Baritone
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/9/8/270298.jpg

Deze is iets duurder, rond de 400 euro nieuw, maar ziet er wel meteen een stuk 'beter' uit. 2x mini humbucker.


Heeft iemand ervaringen met één van deze gitaren, eventueel vergelijkbare niet te dure gitaren, of ander advies wat betreft baritones? Mijn budget is niet zo hoog en ik heb toch wel een dik geluid nodig, dus die Danelectro baritones met de lipstick pickups vallen eigenlijk al af. Ik speel voornamelijk stoner/doom en post-rock. Denk aan ISIS, Neurosis, Pelican, Red Sparowes, dat soort bands.

ik heb die gretsch in de winkel eens bespeeld! Liggen knoertdikke snaren op, barré's pakken lukt niet echt vlotjes. Sound is ook zeer on-punk, maar meer jaren '60. Ik zou gaan voor de andere

marter544
29 oktober 2007, 17:10
Je zou ook een 7-snaar kunnen overwegen, zit ook gewoon een lage B onder. Vind ik persoonlijk fijner dan een baritone gitaar..

Riky
29 oktober 2007, 17:33
Waarschijnlijke hele domme vraag, maar wat is een baritones gitaar??

De Beer
29 oktober 2007, 17:36
Je zou ook een 7-snaar kunnen overwegen, zit ook gewoon een lage B onder. Vind ik persoonlijk fijner dan een baritone gitaar..+1

maar dan als bariton stemmen met een hoge e (B,E,A,D,F#,b,e)

dit ipv standdard +lage E. (B,E,A,D,G,b,e)

Heb je een baritone met hele fijne extra harmonics van je (extra)hoge e snaar.

Fuhgawz
29 oktober 2007, 17:54
ik heb die gretsch in de winkel eens bespeeld! Liggen knoertdikke snaren op, barré's pakken lukt niet echt vlotjes. Sound is ook zeer on-punk, maar meer jaren '60. Ik zou gaan voor de andere

Owkee thanks dude! Maar zou een ander setje snaren niet helpen hiertegen?



Je zou ook een 7-snaar kunnen overwegen, zit ook gewoon een lage B onder. Vind ik persoonlijk fijner dan een baritone gitaar..

Nee ik hou niet van 7-snarige gitaren.



Waarschijnlijke hele domme vraag, maar wat is een baritones gitaar??

Een gitaar met een langere hals waardoor je hem lager kunt stemmen. Meestal staan ze standaard in B.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:58
Waarschijnlijke hele domme vraag, maar wat is een baritones gitaar??

Ze houden zowat het midden tussen een bas & een gitaar. Staan meestal in B. Worden gebruikt voor het stevigere solowerk, en lage akkoorden


EDIT: Fuhgawz was me al voor

@ Fuhgawz: Is eventueel wel een oplossing, maar dan heb je nog altijd die Gretsch-klank, en overstuurd klinkt die spuuglelijk!

Robin.ke
29 oktober 2007, 18:01
Ik heb geen ervaringen met deze OLP, maar de kwaliteit van mijn MM1 (staat overigens ook in drop-B gestemt) valt me 100% mee. Voor het geld een meer dan goede gitaar.

Fuhgawz
29 oktober 2007, 18:47
EDIT: Fuhgawz was me al voor

@ Fuhgawz: Is eventueel wel een oplossing, maar dan heb je nog altijd die Gretsch-klank, en overstuurd klinkt die spuuglelijk!

Echt waar? Ik was in de veronderstelling dat die mini humbuckers overstuurd wel lekker zouden klinken, maar dat is dus niet zo?



Ik heb geen ervaringen met deze OLP, maar de kwaliteit van mijn MM1 (staat overigens ook in drop-B gestemt) valt me 100% mee. Voor het geld een meer dan goede gitaar.

Owkee, die MM5 begint er steeds beter uit te zien..

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 18:48
Echt waar? Ik was in de veronderstelling dat die mini humbuckers overstuurd wel lekker zouden klinken, maar dat is dus niet zo?




Owkee, die MM5 begint er steeds beter uit te zien..

Een gretsch blijft zulk'n houterige klank hebben, en overstuurd blijft die. Als je een frisse wind door het stonerland wil laten waaien, moet je voor de gretsch gaan, want die z'n sound kan dan wel eens vernieuwend werken.

Luke-wannabe
29 oktober 2007, 18:49
Nou ik ben het daar niet mee eens. Een Gretsch klinkt overstuur juist erg lekker!

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 18:54
Nou ik ben het daar niet mee eens. Een Gretsch klinkt overstuur juist erg lekker!

Klinkt erg lekker, ik weet het (heb eens een duojet overstuurd), maar echt geschikt voor stonerrock lijkt het me niet echt.

rickert
29 oktober 2007, 18:57
Waarom niet :???: :???: :???:

Luke-wannabe
29 oktober 2007, 18:59
+123456789

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 19:01
Waarom niet :???: :???: :???:

Ik vind die houterige klank (trademarksound van gretsch) niet echt passend bij zware stonerrock. Maar het is aan de T.S. om te oordelen

Luke-wannabe
29 oktober 2007, 19:03
Ach waarom niet? Misschien leuk om juist te doen :)

Fuhgawz
29 oktober 2007, 19:20
Myeah ik zou het eigenlijk eerst zelf moeten testen om te oordelen, maar helaas hebben ze die dingen in de buurt niet op voorraad. Misschien dat ik een vergelijkbaar model met dezelfde elementen kan vinden ofzo. Of kan iemand mij een voorbeeld geven van zo'n trademark overstuurde Gretsch sound? Ik ben eigenlijk wel benieuwd..

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 19:25
Myeah ik zou het eigenlijk eerst zelf moeten testen om te oordelen, maar helaas hebben ze die dingen in de buurt niet op voorraad. Misschien dat ik een vergelijkbaar model met dezelfde elementen kan vinden ofzo. Of kan iemand mij een voorbeeld geven van zo'n trademark overstuurde Gretsch sound? Ik ben eigenlijk wel benieuwd..

http://nl.youtube.com/watch?v=12G58kwrcpQ

hier hoor je'n gewone... distortion-sounds zijn niet te vinden... (gewoon zelf proberen in de muziekwinkel)

hoofd
29 oktober 2007, 19:26
Bij Sound Plaza (http://www.sound-plaza.nl) hebben ze een leuke bariton gitaar, de Michael Kelly Patriot LoBoy (http://www.michaelkellyguitars.com/patriot_loboy.html). Misschien is dat wat voor je? 'Kweenie of ze die ergens anders ook hebben, maar ik heb 'm bij SP in ieder geval gezien.

Bruvtilov
29 oktober 2007, 20:09
Ook toevallig! ik heb een paar dagen geleden een MM5 via Marktplaats gekocht voor 170 euro (misschien iets teveel gezien de nieuwprijs?).

Ik heb er nog niet echt veel mee gedaan door tijdgebrek maar de gitaar oogt en klinkt veelbelovend. Mijn versie is transparant gelakt en heeft een maple hals. De afwerking vind ik verbluffend netjes, zou een gitaar van 500-600€ niet misstaan.

Voor zover ik heb kunnen beoordelen is de sound echt goed, diep maar gedefinieerd. Wat me vooralsnog het meest heeft verrast aan deze gitaar is de afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen.

Riky
30 oktober 2007, 11:33
@ Mr. FIngers en Fuhgawz, bedankt voor de uitleg:)