PDA

View Full Version : okay nog een poging > wiring HSS



jimihattricks
29 oktober 2007, 16:35
okay, gezien het door mij gevraagde schema (zie post elders) niet echt zo 1,2,3 te wiren lijkt, heb ik een ander idee;

momenteel heb ik dus een strat met HSS config, die als volgt gewired is:

http://img204.imageshack.us/img204/4579/standtonemodwiringoy4.gif

dwz: 1x mastervol (250K), 1x tone neck (250K), 1x tone middle (250K), 5-way switch

--

kan ik dmv een schakelaartje (on/on of on/off....?) de volumepot in en uit het signaalpad schakelen..? en waar komt dat schakelaartje dan in het schema?

(zoiets dus - 6 pins)

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/EL11C.jpg

is het een eenvoudige ingreep? makkelijker te realiseren dan mijn andere idee (aparte volumepot voor de brugpickup)? en wat zal het verschil zijn tussen geen volpot en een pot van 500K (meer treble..?)

no 1 hops
29 oktober 2007, 17:36
wil je een soort van kill switch maken?
zo niet dan moet de kleine draad die van af de switch komt en richting het linker pootje gaat eerst naar de schakelaar, waarop ook de signal output word aangesloten.
dan moet je dus op die switch met extra draadjes dus de schakelaar zo maken dat die of rechtstreeks doorlust of de aftakking richting volumepot neemt.

zou zo niet 1 2 3 weten hoe dat moet maar zal wel mogelijk zijn.
misschien iets voor de werkbank

jimihattricks
29 oktober 2007, 18:48
nee, ik bedoel geen kill switch (mss is het verhaal wat verwarrend :satisfie: );

ik bedoel een switch die de volumepotmeter uit het signaal haalt zodat het signaal direct naar de output gaat (Framus heeft ook iets dergelijks op hun panthera studio en noemen het een 'lead free switch').. met de switch kan ik de volumepotmeter dan in of uit de schakeling halen

pasqual
29 oktober 2007, 21:46
en wat heb je daar aan? pure nieuwschierigheid. :sneaky:

Pasqual.

no 1 hops
29 oktober 2007, 21:59
dus eigenlijk wil je een rechtstreekse verbinding vanaf de switch naar de jack.
ik dacht namelijk dat je aleen met tonepots wilde spelen

jimihattricks
29 oktober 2007, 22:32
en wat heb je daar aan? pure nieuwschierigheid. :sneaky:

Pasqual.

probleem is momenteel dat de 250K volpot de sound van mn humbucker volledig om zeep helpt.. het is een mooie pickup (TV Jones TV Tron) die alleen fatsoenlijk klinkt met een 500K vol pot eigenlijk, maar ik kan geen degelijk schema vinden waar zowel 250K vol pots voor de singles als 500K vol pots voor de humbucker instaan..

ik dacht, als ik nu de volumepot helemaal uit het schema haal...?

no 1 hops
30 oktober 2007, 08:14
no load is ook niet alles.
soldeer in de lead van de tv richting de switch een weerstand vanaf 250Kohm of hoger waardoor de waarde van het 'geheel ' hoger word gezien voor de pickup

trail and error zal uit moeten maken welke je het beste past

jimihattricks
30 oktober 2007, 09:39
no load is ook niet alles.
soldeer in de lead van de tv richting de switch een weerstand vanaf 250Kohm of hoger waardoor de waarde van het 'geheel ' hoger word gezien voor de pickup

trail and error zal uit moeten maken welke je het beste past

idd, no load zal hoogstwsl niet eens beter klinken dan hoe het nu in elkaar zit :(

maar met jouw tip kan ik wel wat! als ik er dus in principe een weerstand van 250K tussenzet, 'ziet' de pickup ongeveer 250+250=500K...

die weerstand komt dan dus hier als ik het goed begrijp? - voor de switch - dit is dan de definitieve schakeling:
http://img101.imageshack.us/img101/5182/strathssswitchingtt8.png

okay.. tonefactory verkoopt ze in vele waarden, ik zal dan maar es 240kOhm en 270kOhm bestellen en uitproberen..

t zijn toch deze dingetjes he..?

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/carbonc.jpg

no 1 hops
30 oktober 2007, 12:07
als je tijd hebt om te proberen zou ik even een goede electronica onderdelen winkel opzoeken.
wat weerstanden kopen, 250 , 500, 1meg en een draai schakelaar.
even die schakelaar op dat punt waar je nu de weerstand hebt getekend ertussen solderen je kan dan al schakelende horen welke weerstand er het beste tussen kan.
hier
http://www.erha-electronica.nl/N_xp_3.html

vind je wat programma's (gratis)waarin je dus van te voren uit kan rekenen wat de totale weerstand word bij meerdere weerstanden parallel of serieel

het kan zijn dat ze dat ze soms geen 500 Kohm maar 510 hebben, maar daar maak ik mij nooit echt druk om.

ps, als je de weerstand ertussen soldeert, dan wel zorgen dat je de blanke einden daarna goed met isolatie tape of krimpkous afdekt

jimihattricks
30 oktober 2007, 12:44
okay, maar theoretisch gezien moeten de weerstanden optellen (serie-schakeling, right..?).. dus als ik er een weerstand van 500kOhm tussensoldeer krijg ik een totale weerstand van 750kOhm..

aangezien mijn humbucker een vintage output heeft lijkt me dat wat aan de hoge kant.. (500kOhm is meestal perfect voor vintage output humbuckers vind ik)?

wat is jouw ervaring?

(ik weet nl. niet of die schakeltest een optie is voor mij)

guitartheo
30 oktober 2007, 13:01
Dit kan nooit ,als een potmeter open staat is er nul ohm
volgens de tekening 250ohm ,of is het de bedoeling dat je humbucker op halve kracht draait ?



idd, no load zal hoogstwsl niet eens beter klinken dan hoe het nu in elkaar zit :(

maar met jouw tip kan ik wel wat! als ik er dus in principe een weerstand van 250K tussenzet, 'ziet' de pickup ongeveer 250+250=500K...

die weerstand komt dan dus hier als ik het goed begrijp? - voor de switch - dit is dan de definitieve schakeling:
http://img101.imageshack.us/img101/5182/strathssswitchingtt8.png

okay.. tonefactory verkoopt ze in vele waarden, ik zal dan maar es 240kOhm en 270kOhm bestellen en uitproberen..

t zijn toch deze dingetjes he..?

http://www.tonefactory.nl/shop2/images/carbonc.jpg

jimihattricks
30 oktober 2007, 13:11
ja ik begon me ook al af te vragen of het verhaal wel klopte..

ik had nl. van google begrepen dat je normaliter in een dergelijke situatie een 500k volumepot gebruikt en dan weerstanden soldeert tussen de singlecoils en de switch ipv tussen de humbucker en de switch...?

zo dus:
http://img340.imageshack.us/img340/3433/strathssswitchingry0.png

makes more sense to me idd...

maar staan ze daar wel op de goeie plaats..?

If you use a 500K vol and tone, and find the single to be a bit bright, put a 500K resistor between the hot of the single and ground.
staan ze dan op de juiste plek in mijn schema..?

en ik heb dan 500k nodig begrijp ik..?

no 1 hops
30 oktober 2007, 13:18
als je niet wilt dat die weerstand meespeelt met de andere pups!!!!, dan zul je dus daar een weerstand moeten plaatsen waar alleen de betreffende pup deze 'ziet'

was de brugpup bv te schel, dan kon je tussen de hot op de switch van die pup en de aarde een weerstand solderen (die speelt dan wel mee in het tussen standje)

wat betreft de schakelaar optie, bij een goede electronica zaak kunnen ze je dat precies uitleggen, of zelfs wel voor je doen, met twee draden die je dan kunt gebruiken om het tussen het systeem te zetten

wat betreft vintage of niet, daarvoor moet je bij de fabrikant zijn die jouw kan vertellen voor welke waarden hij 'gevoiced' is

jimihattricks
30 oktober 2007, 15:06
okay, ben weer wat verder..

de twee weerstanden (volumepot) en vaste resistor moeten parallel staan en leveren dan samen (500x500/500+500=)250kOhm weerstand voor de single-coils

maar moet het dan zo..?
http://img98.imageshack.us/img98/1550/strathssswitchinggb3.png

of zo..?
http://img505.imageshack.us/img505/1233/strathssswitching2md1.png

*newbees beginnen te twijfelen aan jimi's credibility als senior member* :D

no 1 hops
30 oktober 2007, 16:18
ik begin je nu wat kwijt te raken.
je wilt dat de TV een andere weerstands waarde 'ziet' dan de twee andere pups die zo goed werken.
zaken veranderen bij de tonepots heeft gevolgen voor het hele systeem

jimihattricks
30 oktober 2007, 16:37
even voor de duidelijkheid no 1 hops:

wanneer ik een EXTRA weerstand van 250kOhm ga toevoegen voor de TV Jones humbucker en de 250kOhm vol pot hou, zal de humbucker een totale weerstand zien van:

250x250
--------
250+250

= 125 kOhm => dat is dus precies het tegenovergestelde van wat ik probeer te bereiken!! (nl. dat de 'geziene' weerstand omhoog gaat naar 500kOhm)

---

de enige mogelijkheid om de 'geziene' waarde te varieren van 250kOhm voor de single-coils tot 500kOhm voor de humbucker is het gebruik van een 500kOhm volumepot en een additionele weerstand voor de single-coils!!

de humbucker heeft dan alleen de 500kOhm volpot als weerstand, terwijl de single-coils;

500x500
--------
500+500

= 250kOhm zullen 'zien'

dat kan dus alleen door over de leads van de single-coils en de ground van de sc's parallel met de 500k volumepot weerstand een extra weerstand van 500kOhm te zetten...

maar in het onderste plaatje zou het toch wel kunnen werken ofniet?

jij geeft eigenlijk een oplossing voor een brugpickup die te SCHEL is, terwijl ik een oplossing nodig heb voor een pickup die te DOF is

--

pff ik begin zwaar te overwegen om die tv jones er gewoon uit te halen en in een andere gitaar te smijten, want dit levert me alleen maar kopzorgen op..

ik kan me niet voorstellen dat niemand dit probleem al eerder heeft gehad, alle wiringsites gebruiken gewoon 250kOhm als volume voor de humbucker in een HSS schema, terwijl iedereen weet dat dat niet klinkt!

jimihattricks
30 oktober 2007, 16:43
overigens heb je wel volgens mij idd gelijk... op deze manier gaan die 250kOhm tonepots niet werken..

ik heb het overigens van dit (SD-modified) schema gekopieerd (maar niet helemaal 100% blijkbaar), best zal ik het gewoon letterlijk overnemen met 1xvol en 1xtone (beiden 500kOhm):

http://img526.imageshack.us/img526/6162/humsingsing500kresistoror7.gif

dat zou er dan dus als volgt uitzien:
http://img504.imageshack.us/img504/4674/strathssswitchingdefxd3.png

bedankt voor het meedenken no 1 hops!

guitartheo
30 oktober 2007, 17:42
leuk bedacht allemaal maar volgens mijn (bescheiden) mening gaat het niet werken ,hier een stukje van de site van kinman :

Mixing Single coils with a Humbucker: There are several fundamental problem with mixing single coils and humbuckers. One is there is a huge output difference between the different types of pickups. Another is because they require different value Volume pots for optimum performance. However if you really want to do this and have optimum performance from both types of pickups you have to accept this situation and be prepared to provide separate volume pots for them. One solution is to fit a dual ganged Volume pot that has one 250K track and one 500K track (Stacked or Dual Concentric 'A' curve pot 500K/250K is available from Allparts (USA) Part ID EP4585-000). Another way to do this is to reassign the middle Tone pot to become the second Volume pot and then make the remaining Tone pot operate on the single coils only (don't make it common to all pickups as it will muddy the humbucker even more).

Zo'n (dubbele)potmeter heb ik hier nog niet kunnen vinden ,ik zou 'm gewoon in de plaats van je singlecoil solderen en de volumepot veranderen naar 500k , (zo word het 9 van de 10 keer gedaan) als de andere elementen te scherp klinken zou je wat met de tone pot aanpassen 15 minuten prutsen en je weet het
:noob: :nervous: :strat:
p.s. volgens je laatste tekening verbind je twee elementen aan elkaar ,valt er weinig meer te schakelen:dontgeti:

no 1 hops
30 oktober 2007, 19:54
soryy dat ik het zeggen moet, maar als ik kiezen moet tussen de mening van kinman of van bill lawrence, kies ik toch echt lawrence.
en deze gebruikt no load pots en tweakt met weerstand en condensators zijn eigen sound.
waarom?
iedereen weet dat houtsoort, van body en neck een andere invloed hebben op de sound.
waar de ene pup nog helder en zoet klinkt, daar klinkt die in een andere gitaar te schel.

maar ja, dat is mijn mening


even volgens het programma electronic assistant

3 x 250 Kohm in serie = 750 Kohm
3 x 500Kohm serie= 1,5Meg
3 x 250Kohm parallel= 83,3 Kohm
3 x 500Kohm parallell= 166.7
2x 500 Kohm serie= 1.Meg
2x 500 Kohm parallel= 250 kohm

jimihattricks
30 oktober 2007, 20:50
There are several fundamental problem with mixing single coils and humbuckers

daar ben ik inmiddels wel achter gekomen :seriousf:

voor de rest is dit natuurlijk gewoon een reclame-plaatje van Piet Kinman om zijn eigen pickups te verkopen (ik heb uren in mijn schuurtje gezeten met een multimeter blablabla...)

verder heb ik met een schema van seymour duncan + navraag bij meerdere Amerikaanse bedrijven (waaronder een bedrijf dat amps en gitaarkabels vervaardigd) volgende schema in elkaar gezet.. unaniem wordt mij overigens geadviseerd een weerstand van 500kOhm 'over' (dus parallel) de single-coils te zetten > of het de 'ultieme oplossing' is.. ..vast niet, maar ik kan ten minste alle pickups gebruiken

zie hier:
http://img66.imageshack.us/img66/7930/hssvoltoneaq4.png

die 2e toonpot moet dan maar weg, en over de waarde van de condensator valt ook nog te discussieren..

no 1 hops
30 oktober 2007, 21:45
hoe dan ook, ik hoop dat je voor jouw de goede sound vind.
succes!

guitartheo
31 oktober 2007, 00:06
ik heb uren in mijn schuurtje gezeten met een multimeter blablabla..

Zou je mischien ook beter kunnen doen ipv van die onzin plaatjes te posten , er klopt er nog niet een van ,maar daar kom je mischien nog wel achter ..

jimihattricks
31 oktober 2007, 09:25
Zou je mischien ook beter kunnen doen ipv van die onzin plaatjes te posten , er klopt er nog niet een van ,maar daar kom je mischien nog wel achter ..

post jij er dan eens eentje die WEL klopt, want hier heb ik natuurlijk geen F*CK aan.. (excuse me french, t zijn de frustraties die eruit komen ;) )

thank you very much

--

edt; sorry theo, wil geen rel beginnen, heeft niks met jou te maken