PDA

View Full Version : Humbucker Telecaster



LANnerd
29 oktober 2007, 16:08
Hoi beste mede Gitaarnetters

Ik heb hier een Squier Telecaster liggen.
Heerlijk gitaartje, maar ik ben de laatste tijd wat meer in de wat hardere gitaar rifs en stonerrock e.d. dus ik wou wel een wat warmer en zwaarder geluid.
toen leek het mij een leuk is om mijn squier te modden en er een mooie humbucker in te zetten.
maar ik wil als het enigsinds mogelijk is ook niet helemaal het telecaster geluid kwijt raken, dus ik wou een coil split push/pull volume knop erin zetten.

nou is mijn vraag, wat voor humbucker kunnen jullie adviseren, ik heb er nog niet zo heel veel verstand van, dus vandaar dat ik hoop dat jullie me een beetje kunnen richten om het bos wat te verkleinen ^^
Ik heb al wel gezien dat bij veel seymour duncan humbuckers word gezegt of ze geschikt zijn voor een hollow body en/of een maple of rosewood hals, maar maakt dat echt zoveel uit? of is dat meer persoonlijke voorkeur?

wat ik dan ook nog ff wou vragen is of er mischien oplossingen zijn voor wanneer ik m'n gitaar in C stem(volledig), want dan worden de snaren heel slap natuurlijk en krijg ik veel meer fretbuzz en is dat wel op te lossen door em wat anders af te stellen, maar dan liggen die snaren ook meteen een heel stuk hoger. is dat mischien op te lossen met iets dikkere snaren? of juiste dunnere?

Ik hoop dat jullie me helpen kunnen.

:hippie:

Ow, wat ik nog vergeten was, Ik was zelf van plan om het hals element te vervangen voor een humbucker, omdat deze voor het warme geluid verantwoordelijk zijn en ik op die manier niet het felle brug elementje eruit hoef te slopen en een andere brug erop hoef te zetten.
Ook heeft het hals element vrij veel last van microfonie(duidelijk te horen wanneer ik er even tegen aantik)

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:13
Fender Wide Range... Klinken zeer "apart" als distortion + je kan ze splitten



over je snarenprobleem --> Dikkere snaren, setje 0.014-0.015


Nadeel is als je je humbucker in de neck steekt, dat je gitaar "modderig" gaat klinken. Meeste stevige rocknummers worden met een humbucker in de brug gespeeld.

Je kan natuurlijk ook alletwee humbuckers steken (twee Gibson PAF's ofzo). Op ebay vind je telecaster brugplaten met een gibson PAF routing

LANnerd
29 oktober 2007, 16:14
ok, bedankt, maar als ik dikkere snaren erpo zet, kan ik dan geen probleem krijgen met mijn kam? want ik heb er nu al 0.10 op zitten, en als ik die niet zow op de stemsleutel draai dat ze na de kam direct naar beneden worden getrokken dan schieten ze er best nog wel eens uit. en dat willen we liever niet natuurlijk.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:15
ok, bedankt, maar als ik dikkere snaren erpo zet, kan ik dan geen probleem krijgen met mijn kam? want ik heb er nu al 0.10 op zitten, en als ik die niet zow op de stemsleutel draai dat ze na de kam direct naar beneden worden getrokken dan schieten ze er best nog wel eens uit. en dat willen we liever niet natuurlijk.

Hoe zwaarder de snaren, hoe harder ze op de kam duwen, hoe moeilijker ze eruit wippen


ps, lees eventjes m'n aangepaste eerste post

Maroon
29 oktober 2007, 16:17
Als je stonerrock wilt spelen heb je inderdaad een flinke humbucker nodig. Seymour Duncan heeft een aantal zeer goede, diverse, humbuckers in huis. Deze zijn ook te 'splitten'. Dat kan de desbetreffende gitaarbouwer wel voor je doen.

Maar als je echt stonerrock wilt spelen moet je natuurlijk een flinke Fuzz hebben (big Muff of zoiets dergelijks). Dus een pedaal is aan te raden.

Met betrekking tot het in C stemmen: Je moet inderdaad dikkere snaren hebben. én je gitaarhals moet opnieuw worden 'afgesteld'. Dit omdat de trekkracht natuurlijk wat minder/anders wordt als je in een andere stemming speelt. Dit kan je lokale gitaar boer ook. Informeer anders even over je vragen bij een gerespecteerde gitaarwinkel. Daar weten ze meestal wel raad met dergelijke vragen.

succes.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:17
trouwens, wat voor tele heb je (kleur + maple/rosewood hals?)

LANnerd
29 oktober 2007, 16:19
Mischien een beetje domme vraag hoor,m aar wat houd dat PAF in?

en dat modderige vind ik niet erg, moet natuurlijk niet te erg worden, maar mag van mij best lkkr modderig. maar ik wil wel graag dat telecaster geluid wat houden wanneer ik em als single coil schakel. en dan zou die ook wel weer lekker helder moeten zijn denk ik.
(wat modderig betreft, speel ook hoofdzakelijk bas, dus wanneer ik op gitaar speel doe ik dat op een 120watts 15" bas combo ^^)

Luke-wannabe
29 oktober 2007, 16:20
over je snarenprobleem --> Dikkere snaren, setje 0.014-0.015

Haha dan breken je vingers serieus.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:21
Haha dan breken je vingers serieus.

daar wordt men man van :rockon:

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:22
Mischien een beetje domme vraag hoor,m aar wat houd dat PAF in?

en dat modderige vind ik niet erg, moet natuurlijk niet te erg worden, maar mag van mij best lkkr modderig. maar ik wil wel graag dat telecaster geluid wat houden wanneer ik em als single coil schakel. en dan zou die ook wel weer lekker helder moeten zijn denk ik.
(wat modderig betreft, speel ook hoofdzakelijk bas, dus wanneer ik op gitaar speel doe ik dat op een 120watts 15" bas combo ^^)

PAF --> Patend Aplied For --> de Gibsonhumbucker. Ik zal eens eventjes een KiseKaedingejte maken van de telecastermogelijkheden, maar dan moet ik de kleur weten van je gitaar, en de kleur van hals

Luke-wannabe
29 oktober 2007, 16:22
Nee daar krijg je gebroken vingers van!

marter544
29 oktober 2007, 16:26
Ik zou toch echt een humbucker in de brug doen, júist als je over een basversterker speelt. Als je een humbucker in de nek doet, een basversterker met veel laag hebt en down-tuned word het 1 zompige donkere bassige modderzooi, en dat wil je niet. Je wilt (denk ik) een strak beukend geluid.
Ik zou een setje 012 of 013 nemen, dat moet dik genoeg zijn. Superdisto oid. bij de brug, of als je geen zin hebt om te vrezen een humbucker in single-coil formaat. Met dikkere snaren moet je gitaar sowieso worden afgesteld en de topkam moet ook uitgevijld worden.

LANnerd
29 oktober 2007, 16:36
tis nu een rode telecaster met maple hals en een witte slagplaat.
Wil de slagplaat nog zwart gaan overspuiten zodat ie mooi zwart is en dan de zeikant/rand opschuren zodat ie een mooi wit randje krijgt, ziet er wel cool uit, maar wat nog cooler is is dat dan de strepen van mijn plectrum mooi wit worden, krijg je zown mooie gebruikte/misbruikte look van ^^

Ik dacht dus dat een humbucker in halspositie juist beter zou zijn omdat dat element van de 2 het warmst klinkt, en daar wil ik meer van ^^

en als ik het huidige brug element laat zitten, dan heb ik, wanneer ik em als singlecoil schakel, weer een mooi telecaster geluid, is dat ook zow wanneer ik er een brug humbucker in zet?
en het feit is ook dat die hals element toch vervangen moet worden omdat ie zow veel last heeft van microfonie(is dan ook een squier)

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:42
http://www.linkyourfiles.com/public/41917/teeele.bmp
Gibson PAF in de nekpositie, SD Hotrails in de brug, allebei individueel splitbaar via 2 push-pull pots.

Ja, als je je brugelement split, heb je terug een singlecoil geluid. Niet het echte teletwang meer, maar nog wel voldoende hoog.

LANnerd
29 oktober 2007, 16:54
zit die tele twang dan niet meer in het brug element?(dat is namelijk ook de reden dat ik die graag zo wou houden)

Waar ik ook nog ff mee zit is dat, wanneer ik beide elementen ga vervangen voor goede humbuckers, dan ben ik wel 160 euro kwijt aan humbucker en geen tele twang meer. kan ik dan niet beter er 100 euro bij doen en een lkkre jagmaster erbij halen?

en die bas amp maakt niet zow heel veel uit hoor, er zit een hoog en laag knop op en een 7bands EQ dus mocht ie wat TE modderig worden dan kan ik altijd het laag nog wat bijdraaien en even wat EQen.

een vriend van mij heeft er met een Epiphone Les Paul eens over gespeeld en hij vond em wel een lekker warm geluidje hebben.

en wat Overdrive betreft, heb nu alleen nog een Boss ODB-3 Bass overdrive, die ik helemaal openscheur. klinkt zeer goed naar mijn mening, maar kan toch nog wel beter ^^. heb er al even over na zitten denken om samen met een vriend die wle goed is in electrotechniek een mooi DIY buizenbakje te maken, maar dat is latere zorg, voorlopig nog ff niet ^^.

Goh, wat ziet het toekomst beeld van mijn tele er mooi uit ^^(*kijkt nog ff weer naar plaatje*)

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:56
De twang zit'm in het brugelement, maar dit is standaard een singlecoil. Door er in de brug een Humbucker/Hotrails te steken, kan je als je deze split het singlecoilgeluid ongeveer behouden, maar als humbucker toch een steviger rocksolootje neerzetten, de twang blijft behouden echter (eigenschap ve telecaster). Het halselement levert nu een bluesy toontje, en door plaatsing van een humbucker blijft dit ook een bluesy toontje (ook door de constructie v e telecaster)

Azrael
29 oktober 2007, 16:58
Het zal wel aan mij liggen, maar mijn tele beukt met een single-coil al als een gek echt. Ik zou dikkere snaren erop knallen. Als ik een .052 / 0.010 setje erop gooi dan ragt het als een gek. Je kunt er ook een hotrail in gooien.

LANnerd
29 oktober 2007, 17:01
dus wanneer ik het brug element vervang met een hotrails blijft die twang in single coil stand wel behouden? das wel nice ^^

hebben dikkere snaren ook effect op het geluid en niet alleen op het spelen?

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:08
dus wanneer ik het brug element vervang met een hotrails blijft die twang in single coil stand wel behouden? das wel nice ^^

hebben dikkere snaren ook effect op het geluid en niet alleen op het spelen?

Jup, volledig juist!


Dikkere snaren = zwaarder spelen + zwaardere bend, maar klinken steviger & langer door

Azrael
29 oktober 2007, 17:12
dus wanneer ik het brug element vervang met een hotrails blijft die twang in single coil stand wel behouden? das wel nice ^^

hebben dikkere snaren ook effect op het geluid en niet alleen op het spelen?

Ja, en het verschilt nogal per gitaar hoeveel dat scheelt. Op mijn Ibanez RG3120 ooit maakt het vrij weinig uit. Op mijn telecaster is 0.052/0.010 of gewoon 0.009/0.042 echt een gigantisch verschil in klank. Met 52 gaat hij echt beuken en met 0.42 is alles veel ieler. Helaas vind ik beiden lekker qua sound dus eigenlijk moet ik twee gitaren hebben. Eentje voor het raggen en de ander voor het normalere werk.

LANnerd
29 oktober 2007, 17:21
ok, dus eigenlijk zou ik eerst gewoon een 0.11 of o.12 moeten proberen.
maarjah, is er dan nog wel op te spelen wanneer ik een keer gewoon spelen wil(dus geen stonerrock in C?)

of zou ik er gewoon 2 moeten kopen en elke voor zijn eigen doeleind gebruiken?(wat ik lieve neit doe ivm ik een basist ben en weiger meer gitaren als bassen te hebben ^^)

De Beer
29 oktober 2007, 17:31
Effe inhaken/kapen
Bij gebrek aan (distorted)soundsamples op de sites van SD en Dimarzio kan ik niet echt een goeie vergelijking maken tussen de single sized humbuckers en de staggerd humbuckers.

Staggerd trekt me meer dan (hot)rails of little '59 types, vanwege het estetische.
Is staggerd nu echt een benadering van een humbucking geluid of meer een hum-vrijere variant van een single coil?

Ik heb qua sound geen heftige output Humbucking sound nodig(heb ik andere gitaren voor) maar het moet wel crunch hebben en evt als backup nog goed kunnen scheuren.
En hij moet coil-tappable kunnen zijn om niet te veel "Tele" kwijt te raken.
Is die te doen met staggerd of moet ik dan meer aan hotrailsen oid gaan denken?

Het is voor en Baja (waarschijnlijk ivm V-shape neck) of een Highway(minder waarschijnlijk) die ik naast een rewire ook wil refinishen.
[/hijack]

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:35
Effe inhaken/kapen
Bij gebrek aan (distorted)soundsamples op de sites van SD en Dimarzio kan ik niet echt een goeie vergelijking maken tussen de single sized humbuckers en de staggerd humbuckers.

Staggerd trekt me meer dan (hot)rails of little '59 types, vanwege het estetische.
Is staggerd nu echt een benadering van een humbucking geluid of meer een hum-vrijere variant van een single coil?

Ik heb qua sound geen heftige output Humbucking sound nodig(heb ik andere gitaren voor) maar het moet wel crunch hebben en evt als backup nog goed kunnen scheuren.
En hij moet coil-tappable kunnen zijn om niet te veel "Tele" kwijt te raken.
Is die te doen met staggerd of moet ik dan meer aan hotrailsen oid gaan denken?

Het is voor en Baja (waarschijnlijk ivm V-shape neck) of een Highway(minder waarschijnlijk) die ik naast een rewire ook wil refinishen.
[/hijack]

Staggered! Hotrails zijn voor echte rock! staggered leverd meer een nijdige singlecoil

De Beer
29 oktober 2007, 17:42
Staggered! Hotrails zijn voor echte rock! staggered leverd meer een nijdige singlecoilDus met staggered kom ik niet echt weg als back up voor een HB gitaar(LP).

Heeft er iemand wat geluiden van een Staggered die flink op z'n lazer krijgt met een behoorlijke distortion?
En dan meteen een van een getappde hot rails? heeft dat genoeg (komttie weer) "Twang" om Tele te mogen heten of kan ik dan beter een little '59 nemen?

LANnerd
29 oktober 2007, 17:44
ik denk dat ik eerst gewoon een humbucker in de hals positie zet.
dat element moet toch vervangen worden en ik wel leuk en mooi om daar een fullsize humbucker in te stoppen. dan zie ik dan wel of ik het brug element ook ga ver vangen door een hot rails of dat ik die zo laat.

maar kunnen jullie mij dan ook adviseren over wat voor humbucker?
er zijn namelijk zo gigantisch veel mogelijkheden zoals ik in de startpost ook al zei, met maple en rosewood halsen enz.

Ik hoop dat jullie dat bos voor mij wat kleiner kunnen maken.
iig al bedankt voor de info die jullie mij al gegeven hebben.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 17:46
Dus met staggered kom ik niet echt weg als back up voor een HB gitaar(LP).

Heeft er iemand wat geluiden van een Staggered die flink op z'n lazer krijgt met een behoorlijke distortion?
En dan meteen een van een getappde hot rails? heeft dat genoeg (komttie weer) "Twang" om Tele te mogen heten of kan ik dan beter een little '59 nemen?

Een staggered in een Singlecoil op Anabole Steroiden, en humvrij. Een humbucker is, nu ja, een humbucker.

Een telecaster twangt, omdat het een overwonden brugpickup heeft (echt onnoemelijk veel windingen). Bij een humbucker ga je de twang "verliezen" (iig erg doen afnemen), terwijl bij een staggered de twang behouden blijft.

De Beer
29 oktober 2007, 17:59
Een best of both worlds variant is er niet natuurlijk?
Ik nijg iets harder naar behoud van twang, maar het moet wel kunnen pompen.
Ik moet toch eens ergens een Staggered gaan testen, wat voor stock gitaar is er ruimschoots te vinden met staggereds?
(bij laten we zeggen bv. een grote dozen schuiver in een vrij grote havenstad in het westen des lands)

Heftigere pots(500k) geeft meer trebble, heeft dat nog invloed op het twang? om te compenseren voor een gesplitte humbucker?

@ LANnerd: ik zou het niet te wollig maken, en iets met juist veel "Brights" nemen om te compenseren, dat warme krijg je sowiezo wel in de hals positie, maar het wordt snel een brij vrees ik...zelfs voor stoner.
(Duncan Jazz, SH-2)

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 18:02
Een best of both worlds variant is er niet natuurlijk?
Ik nijg iets harder naar behoud van twang, maar het moet wel kunnen pompen.
Ik moet toch eens ergens een Staggered gaan testen, wat voor stock gitaar is er ruimschoots te vinden met staggereds?
(bij laten we zeggen bv. een grote dozen schuiver in een vrij grote havenstad in het westen des lands)

Heftigere pots(500k) geeft meer trebble, heeft dat nog invloed op het twang? om te compenseren voor een gesplitte humbucker?

@ LANnerd: ik zou het niet te wollig maken, en iets met juist veel "Brights" nemen om te compenseren, dat warme krijg je sowiezo wel in de hals positie, maar het wordt snel een brij vrees ik...zelfs voor stoner.
(Duncan Jazz, SH-2)

Pots aanpassen kan ook inderdaad, weet niet wat het effect is, maar zou meer twangy moeten zijn. Enja, gitaren die standaard met staggered geleverd worden??? geen idee eigenlijk

De Beer
29 oktober 2007, 18:07
Pots aanpassen kan ook inderdaad, weet niet wat het effect is, maar zou meer twangy moeten zijn. Enja, gitaren die standaard met staggered geleverd worden??? geen idee eigenlijkDaar moet ik eens een flinke zoek funktie op loslaten denk ik...tenzij iemand hier de gouden tip heeft?

Iig binnen niet al te lange tijd even een kennis z'n hotrails tele kapen voor een middagje.

Hij moet bij mij wel in de brug komen dat dat duidelijk moge zijn.

LANnerd
30 oktober 2007, 09:48
Is er mischien ook iemand die mij een beetje kan helpen wat betreft de output van de pickups?

Ik denk zelf namelijk dat een hoge output voor mij wel geschikt is omdat ik dus stonerrock e.d. met veel zware overdrive/dist wil spelen, en dan kan extra output geen kwaad lijkt mij.
maar...het moet natuurlijk wel een beetje in balans zijn.
Ik ben van plan om in 1e instantie alleen de neck pickup te vervangen(later mischien de bridge ook, maar dat zie ik later nog wel), maar wat voor output zou mijn bridge pickup hebben?

is bdw een standaart squier telecaster singlecoil bridge pickup.