PDA

View Full Version : G-major als 'goedkopere CFX-switcher'?



Nitefly7
29 oktober 2007, 15:51
Hallo allen,

of ik het dan 'volgend jaar echt ga proberen' weet ik nog steeds niet, maar het is wel een heel aantrekkelijk idee: pedaaltjes in een rack..

Mijn vraag was de volgende; ik wil graag een Koch Studiotone en soms een oudere Marshall Valvestate65 switchen, i.c.m. rackmount pedalen..
Dit gaat met een GCX of een Nobels MS-4 volgens mij niet direct, omdat deze alleen aan/uit verstuurt, dus 1 relay-state of 2 kanalen..
De Studiotone en Marshall hebben 3 kanalen, een 2 button footswitch en 1 TRS-plug..
Op de site van van TC staan een aantal relay-state 'strings' die de Gsystem en de Gmajor in staat stellen een Studiotone te schakelen;

"Use a regular TRS jack cable from Ext Switch (G-Major) or SW1 (G-System) to the switch input on the Studiotone.

G-major relays1/2 G-System channel

closed closed xxCC Overdrive +

Open closed xxOC Overdrive

Open Open xxOO Clean

Closed Open xxCO Clean

Note : on the G-System, you could use the SW2 out and change the String to the 2 first digits. example : xxCC woul be CCxx (xx can be O or C as they are not used)
"

Hiervoor leek de CFX met een TRS-schakeling wel goed.. Hier heb ik Mario al over gemaild, hij zou de CFX daarop kunnen aanpassen..

Maar nu bedacht ik me dat een G-Major, hetzelfde kan doen en bovendien ook nog een aantal aardige FX-blokken heeft (waar ik 'm vooral voor een beetje reverb, delay, pitch, filter en/of tuner zou willen gebruiken; de rest kan ik met de pedalen opvangen..)...
Zeker gezien de 2ehands prijs van 'n Gmajor leek me dat wel erg geinig..

Het idee voor het rackje was het volgende:

-pedalenlade met TC SC/F, Replica, Fulldrive2, SD-9, Phase90
- Axess GRX-4
- Axess CFX-4 of G-major
- stroom
- in geval van CFX-4 (of zelfs als G-major er inzit); een Lexicon MPX-1/G2 of MX-400

aangestuurd door GCP of Midi Mate

2 routing-ideetjes:

- sporadisch via de recording out van m'n Koch het 'totale' geluid naar de Lexicon sturen, en van daaruit stereo naar m'n studiomonitors of door de PA (quasi als Larry Carlton, maar dan zonder m'n Koch te mic'en)

- dual mono: fx-loop van amp gebruiken als 1 lijntje mono, en piezo signaal van m'n piezo-gitaren (Parker/Godin) naar de PA sturen

los van de eventuele tonesuck (die met een line-mixer evt. te verhelpen kan zijn, niet?), leek het me wel een interessante oplossing voor iemand die niet wekelijks hoeft/kan optreden, maar wel van een ok sound houdt..


off-topic:
Omdat ik mezelf denk te kennen, en denk dat ik 'weer terug wil naar pedaaltjes, als dat rack er eenmaal is', heb ik al een aantal pedalen die ik in 'n pedalboard kan stoppen; die niet in 't rack gaan..

vinni
29 oktober 2007, 16:57
Vaag verhaal.....

Maar de Nobels MS-4 heeft vier relays.....net zoals de G-major.....
En zo'n Y-kabeltje maak je in 5 minuten......

Vinni

Nitefly7
29 oktober 2007, 17:12
Vaag verhaal.....

Maar de Nobels MS-4 heeft vier relays.....net zoals de G-major.....
En zo'n Y-kabeltje maak je in 5 minuten......

Vinni

dus met een Y-kabel, kan ik 2 uitgangen van de MS-4 naar 1 TRS brengen.. ?
hieraan zat ik te denken, maar sommige mensen zeggen dat dat niet gaat; dus dat iedere uitgang van de MS-4 naar één ingang van een te schakelen apparaat moet, dus bijv. de functies van 'n Mesa Quad..

Nitefly7
29 oktober 2007, 17:14
Vaag verhaal.....


Vinni

welk gedeelte vind je precies 'vaag' ?
het gedeelte waarin de MS-4 zou verschillen van 'n G-major of Axess CFX ?

kan een GCX, switcher ook via een Y-kabel die 4 relay states schakelen?
ik weet dat ie A/B kan doen, of closed/open danwel latched/unlatched..

maar kan 'ie ook 3 mogelijkheden geven?

vinni
29 oktober 2007, 22:44
Drie mogelijkheden?

TRS = Tip+Ring+Sleeve.....waarbij de sleeve de aarde is voor de twee relays.
Dus tja.....in theorie moet het dus mogelijk zijn twee relays op de MS-4 naar 1 TRS terug te brengen. Ik heb het zelf wel eens met ander amps gedaan.

Vinni

Nitefly7
30 oktober 2007, 12:56
Drie mogelijkheden?

TRS = Tip+Ring+Sleeve.....waarbij de sleeve de aarde is voor de twee relays.
Dus tja.....in theorie moet het dus mogelijk zijn twee relays op de MS-4 naar 1 TRS terug te brengen. Ik heb het zelf wel eens met ander amps gedaan.

Vinni

3 mogelijkheden, zoals de TC support site aangeeft, in ieder geval zijn er dus 4 relay-states mogelijk, waarvan de Studiotone / Valvestate er dus met 3 overweg kan.. (ch 1, 2, 2+)

als ik het goed begrijp, kun je 1 van de 4 relais-switches van de MS-4 dus als 'tip' aangeven, en de andere als 'ring' ?
op de tip heb en dan 2 opties (closed/open) en op de ring ook (closed/open?)
dus in totaal kun je verspreid over die 2 'uitgangen' van de MS-4, 4 schakelmogelijkheden geven..
hoop dat 't een beetje goed verwoord is zo..

dan is mijn (ham?)vraag natuurlijk, wat voor y-kabel hoort hier bij?
een normale insert ( 2x 6,3 mono -> 1x 6,3 stereo) ?
of moet 1 van de mono uiteinden anders zijn?
want het lijkt nu alsof de MS-4 uitgangen over 2 kabels, dezelfde 'standen' verstuurd...

het is een vaag verhaal, dat geef ik toe, maar omdat ik te weinig schema's zie, die met mijn quasi-eindexamen Natuurkunde (1), in een grijs verleden, nog wel zou kunnen lezen, moet 't bij tekst blijven..

Dit is Mario (Axess)'s reply: "The TRS mod will let you interconnect the CFX4 and the amp via a single TRS/stereo 1/4" cable instead of have to use some sort if adapter or y-cable."

Hoe de G-major uitgang en de (aangepaste) CFX-4 werken, snap ik wel; TRS- aan een kant, TRS aan de andere kant... Maar hoe die TRS dan naar 2 non-TRS gaan, heb ik nooit de moeite waard gevonden om te onthouden na m'n gelezen audio-literatuur...

dml
30 oktober 2007, 14:47
Om het heel simpel te houden kun je met de G-major inderdaad 3 kanalen schakelen. Hij heeft 2 relays en zo werkt het:
relay 1 uit + relay 2 uit = kanaal 1
relay 1 aan + relay 2 uit = kanaal 2
relay 1 uit + relay 2 aan = kanaal 3

(relay 1 aan + relay 2 aan = kanaal 4, zou kunnen, maar niet bij elke versterker!!)

Als je 2 relays van de MS-4 combineert met een Y-kabel, krijg je hetzelfde als bovenstaande verhaal. Dus ja, met een Y-kabel kun je met de MS-4 van 2 TS pluggen naar 1 TRS plug.

Nitefly7
30 oktober 2007, 16:54
Om het heel simpel te houden kun je met de G-major inderdaad 3 kanalen schakelen. Hij heeft 2 relays en zo werkt het:
relay 1 uit + relay 2 uit = kanaal 1
relay 1 aan + relay 2 uit = kanaal 2
relay 1 uit + relay 2 aan = kanaal 3

(relay 1 aan + relay 2 aan = kanaal 4, zou kunnen, maar niet bij elke versterker!!)

Als je 2 relays van de MS-4 combineert met een Y-kabel, krijg je hetzelfde als bovenstaande verhaal. Dus ja, met een Y-kabel kun je met de MS-4 van 2 TS pluggen naar 1 TRS plug.

werkt ditzelfde trucje ook met 2 loops van een Voodoo Labs GCX ?

vinni
30 oktober 2007, 21:55
Om het heel simpel te houden kun je met de G-major inderdaad 3 kanalen schakelen. Hij heeft 2 relays en zo werkt het:
relay 1 uit + relay 2 uit = kanaal 1
relay 1 aan + relay 2 uit = kanaal 2
relay 1 uit + relay 2 aan = kanaal 3

(relay 1 aan + relay 2 aan = kanaal 4, zou kunnen, maar niet bij elke versterker!!)

Als je 2 relays van de MS-4 combineert met een Y-kabel, krijg je hetzelfde als bovenstaande verhaal. Dus ja, met een Y-kabel kun je met de MS-4 van 2 TS pluggen naar 1 TRS plug.

Fout......
Elke relay op de Gmajor is ook TRS. M.a.w. je kan met 1 kabeltje twee kanalen schakelen. Het begrip relay is in deze erg verwarrend.
Volgens mij (correct me if I'm wrong) kan je op de G-major voor elke relay aangeven voor de tip open/closed en voor de ring open/closed.

In feite is de MS-4 vier separate relays. Met dan nog wel de truuk momentary en toggle instelbaar.

Maarru.....hoe de versterker met switches omgaat is medebepalend.
Maar vrijwel alles is te truuken......

Vinni

Nitefly7
30 oktober 2007, 22:30
Fout......
Elke relay op de Gmajor is ook TRS. M.a.w. je kan met 1 kabeltje twee kanalen schakelen. Het begrip relay is in deze erg verwarrend.
Volgens mij (correct me if I'm wrong) kan je op de G-major voor elke relay aangeven voor de tip open/closed en voor de ring open/closed.

In feite is de MS-4 vier separate relays. Met dan nog wel de truuk momentary en toggle instelbaar.

Maarru.....hoe de versterker met switches omgaat is medebepalend.
Maar vrijwel alles is te truuken......

Vinni

Precies, daarom was ik ook zo verward; bij de Gmajor is er 1 TRS uitgang, die dus aangeeft of de tip open/closed is, of de ring open/closed..

de MS-4, of welke andere switcher dan ook, zou dus 2 uitgangen, voor 1 Gmajor-uitgang vervangen; oftewel bijv.
MS-4 uitgang 1 = tip closed /uitgang 2 = ring closed
MS-4 uitgang 1 = tip open /uitgang 2= ring closed
MS-4 uitgang 1 = tip open/ uitgang 2 = ring open

in principe zou ik dus in de handleiding moeten vinden hoe ik ervoor zorg dat uitgang 1 de 'tip' functie inneemt en uitgang 2 de 'ring' functie..

of gebeurt dit automatisch als ik 'n Insert/Y-kabel gebruik en dan de Y-uiteinden om zou draaien? dus als we 'n Insert/Y-kabel als stereo->split-stereo bekijken;
is het 'linker-kanaal' dan de 'tip' en het 'rechter-kanaal' de 'sleeve functie'?
en als ik het omdraai, dus het 'linker kanaal' in uitgang 2, wordt deze dan bijv. de 'tip' ?

en is een relay-uitgang zoals de MS-4 altijd TRS-voorbereid, dus in 'slechte woorden' is het altijd een 'stereo' uitgang?
ik was namelijk bang dat dergelijk A/B switchers, zoals de T-Rex Mac1 dat aangeeft, of de Patchmate, of de GCX, niet met een TRS-jack overweg kunnen en dus alleen met een TS-kabel kunnen werken; tip aan/tip uit, dus A/B, kanaal 1/2, reverb aan/reverb uit, etc...

wat de TRS-ingang van mijn versterkers doen, dat snap ik wel, wat de relays doen, snap ik iets beter... maar hoe de KABEL dit allemaal voor mekaar 'kabelt', dat is nog even moeilijk..

Pre-edit:

ik vind net dit op de Voodoo Labs site: Volgens mij is dit iets dat mij wel gelukkig stemt: (http://www.voodoolab.com/gcxdiagrams/01-Pedals_FXloop_AmpSw.pdf)



loop 7 en 8 gebruiken hun send/Normally Closed uitgang, met een insert kabel; als ik het goed begrijp is loop 7 dan bijvoorbeeld 'T' en normaal gesproken closed, loop 8 is dan 'R' en ook normaal gesproken closed:
loop 7 uit/loop 8 uit = T= Closed/R= Closed
loop 7 aan/loop 8 uit = T= Open/R =Closed
loop 7 aan/loop 8 aan = T=Open/R=Open
loop 7 uit/loop 8 aan = T= Closed/R= Open...

zoiets ?

dus als ik de CC's van loop 7 en loop 8 ken, en in 'n Preset opsla, dan kan ik dus de loop-status, en dus de relay-status/-state opslaan... ?

dml
31 oktober 2007, 03:07
Elke relay op de Gmajor is ook TRS........ Dat moet je dan toch eens uitleggen aangezien er op de Gmajor maar één TRS-uitgang is. Jij doet nu voorkomen alsof je met één relay 3 kanalen kan schakelen. De ene relay is aangesloten op de Tip, de andere relay op Ring en ze delen de Sleeve = TRS.

vinni
31 oktober 2007, 18:49
Fout!

Mijn fout deze keer.....dacht dat er twee TRS-jacks waren.
Heb'm ook ca. 1,5 jaar gebruikt en meende me te herrineren dat
er twee van die jacks waren.

Vinni

Nitefly7
31 oktober 2007, 21:07
Fout!

Mijn fout deze keer.....dacht dat er twee TRS-jacks waren.
Heb'm ook ca. 1,5 jaar gebruikt en meende me te herrineren dat
er twee van die jacks waren.

Vinni

er is 1 TRS jack, die desalniettmin, toch 3 kanalen kan schakelen; dus misschien wel 2 relaistjes, maar 1 kabel, een T die relay 1 aan/uit heeft staan en een R die relay(state) 2 aan/uit heeft staan..

vinni
31 oktober 2007, 21:27
Klopt.....

Vinni

Kaïn
13 november 2007, 09:12
FF in opvolging hierop. Ik heb een rectifier pre amp die geschakeld wordt met 2 relais. Een voor channel 1 & 2 , en 1 voor de solo functie.
Is het mogelijk om een Y kabel te maken en met de G major het ding te switchen, of kom je dan in de problemen??

Nitefly7
13 november 2007, 12:47
FF in opvolging hierop. Ik heb een rectifier pre amp die geschakeld wordt met 2 relais. Een voor channel 1 & 2 , en 1 voor de solo functie.
Is het mogelijk om een Y kabel te maken en met de G major het ding te switchen, of kom je dan in de problemen??

ik denk dat dat dat bijna hetzelfde is als bij m'n Studiotone, alleen is 1 relay state bij mij dan 'dubbel' en bij jou heb je dus 4 states nodig (2x2.. aan/uit , uit/aan, uit/uit en aan/aan)..

denk ik :)

Kaïn
13 november 2007, 22:14
ik denk dat dat dat bijna hetzelfde is als bij m'n Studiotone, alleen is 1 relay state bij mij dan 'dubbel' en bij jou heb je dus 4 states nodig (2x2.. aan/uit , uit/aan, uit/uit en aan/aan)..

denk ik :)
Dat snap ik ;) Maar kán het, dat vroeg ik me af :p