PDA

View Full Version : Graphtech



Fez
29 oktober 2007, 13:17
Ik heb een vraag.
Op m'n Duesenberg Starplayer TV heb ik een bigsby, maar als ik m'n gitaar gestemd heb en een paar keer de bigsby heb gebruikt hoor ik soms "KLOINK"
gevolg gitaar vals...

De snaren blijven dus een beetje hangen op de zadels van de brug. Met name de omwonden. Ik wil dus beter geleidende zadels, dan (stalen) die er nu op zitten.

Nu heb ik op de site van Graphtech gekeken, maar ik kom er niet uit welk type ik moet hebben voor de Duesenberg brug (http://www.goeldo.de/artikel/detail.php?artnr=HW11C) die er nu op zit.

Heeft iemand een idee? of is misschien een beter alternatief?

Kim Wilson
29 oktober 2007, 13:19
Zou het niet kunnen dat het probleem bij de topkam zit? M.a.w., hoe weet je zo zeker dat het bij je brug zit?

Yamhammer_71
29 oktober 2007, 13:21
Misschien ligt het inderdaad aan de topkam, dan zou je die wat bij moeten laten vijlen of in het 'ergste' geval moeten vervangen...

Azrael
29 oktober 2007, 13:24
Wat grafiet(potlood) op de topkam wil soms al onwijs helpen. Anders even voorzichtig uitvijlen. Het liefst een zo zacht mogelijk potlood i.v.m het feit dat daar meer grafiet in zit.

fred dons
29 oktober 2007, 14:07
met zo'n brug en een bigsby ligt het zeer waarschijnlijk aan de brug en je hebt of een brug met rollerzadels of de losse graphtec zadels voor een nashville brug nodig

Fez
29 oktober 2007, 15:22
Bedankt voor de snelle reacties.
De zadels van de brug zijn idd het probleem, de kam is prima.
En het vervangen van de zadels lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.


met zo'n brug en een bigsby ligt het zeer waarschijnlijk aan de brug en je hebt of een brug met rollerzadels of de losse graphtec zadels voor een nashville brug nodig

Dus ik moet dit type hebben? Graphtech Nashville (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_41_58_60&products_id=1387)

fred dons
29 oktober 2007, 15:52
purcies dat zijn ze

Spitfire
29 oktober 2007, 16:37
De zadels van de brug zijn idd het probleem, de kam is prima.
En het vervangen van de zadels lijkt mij de meest eenvoudige oplossing.

Weet je dat echt 100% zeker? Ik heb een gitaar met een strat-tremelo en roller-zadels en had hetzelfde probleem (de 'kloink' waar je het over had) en dacht ook dat het aan de zadels lag, maar toen ik ermee naar een gitaartech ging om hem te laten afstellen had hij de topkam een beetje uitgevijld en grafiet erop gedaan en nu heb ik er geen last meer van.

fred dons
29 oktober 2007, 17:44
ja maar jij had dus; en een strat trem en roller zadels, waardoor dat probleem daar niet kan ontstaan, bij een bigsby "glijden" de snaren over stalen of messing zadels heen in een best wel scherpe hoek waardoor die daar heel vaak blijven haken

Spitfire
29 oktober 2007, 17:46
Ik bedoelde meer dat ik ook dacht dat die 'kloink' van mijn brug kwam omdat het zo 'metaalachtig' klonk, maar het was dus een probleem bij de topkam.

Puerco
29 oktober 2007, 17:51
Had er ook last van op mijn fender strat en andere gitaren totdat ik bij elke snaarwisseling een beetje lithiumvet op alle contactpunten smeerde. Ook in de gleufjes van de topkam. Elk soort vet dat goed blijft zitten en geen vuil aantrekt is hiervoor geschikt.
Fender (http://www.fender.com/support/stratocaster.php) raad hiervoor een 3in1 olie aan en lippenbalsem:

One of the best ways to reduce string breakage is to lubricate the string/saddle contact point with a light machine oil (we prefer 3-in-1 oil because it contains anti-rust and anti-corrosive properties) every time you change strings. The oil insulates against moisture and reduces friction and metal fatigue. String trees are another point of contact and should also be lubricated; a small amount of lip balm applied with a toothpick works well.
Nadien nooit meer "kloink" gehoord en geen last meer van ontstemmen, ook niet op andere gitaren met goedkope rotkammetjes. Stemmen gaat soepel en zonder kraken en zonder kloink kloink geluidjes.

Fez
30 oktober 2007, 11:03
Is natuurlijk de moeite niet om ook een beetje olie of grafiet te gebruiken!
Ga het binnenkort wel ff testen.
bedankt voor de tips.