PDA

View Full Version : Vingerzetting - Ringvinger of Pink ??



NoLiMiT
28 oktober 2007, 21:28
Hey Gitaarvrienden. Ik ben net begonnen met de solo te leren van het liedje 'Just take my heart' van Mr Big. Het is geen moeilijke solo en dat is ook geen probleem. Maar dit begrijp ik niet.

h = hammer on
p = pull of

B-----11h13p11p10---

Moet ik nu bij dit stuk mij pink zitten op de C noot op 13de fret of moet ik dit met mijn ringvinger doen?
Ik heb gemerkt dat het vlotter gaat met de pink maar ik zag Paul Gilbert het doen met zijn ringvinger.
Alvast bedankt
:gitarist:

Guitarmania
28 oktober 2007, 21:57
Hey Gitaarvrienden. Ik ben net begonnen met de solo te leren van het liedje 'Just take my heart' van Mr Big. Het is geen moeilijke solo en dat is ook geen probleem. Maar dit begrijp ik niet.

h = hammer on
p = pull of

B-----11h13p11p10---

Moet ik nu bij dit stuk mij pink zitten op de C noot op 13de fret of moet ik dit met mijn ringvinger doen?
Ik heb gemerkt dat het vlotter gaat met de pink maar ik zag Paul Gilbert het doen met zijn ringvinger.
Alvast bedankt
:gitarist:

Je hebt hier frets 10 - 13 om te pakken. Elk fretje een vinger. Pinky op c. Ringvinger doet niks (is 12) en wijs en middel doen 10 en 11.

Gilbert doet ringvinger op 13 omdat ie waarschijnlijk een keertje wil gaan overgrijpen naar fretje 15. Heeft ie zijn pinky dan voor over.

Zie je trouwens wel vaker dat gitaristen de pinky voor strechgrepen gebruiken. Alle penta's doen ze met wijs-middel-ringvinger.

Het is een kwestie van kijken naar wat je erna gaat doen. Anticiperen op de volgende greep. Ik ben nogal van de chromatische laddertjes. Daarbij groepeeer ik mijn vingers per fret. Gilbert is een rocker en heeft meer met penta's. Dan is het handiger om die 13 met de ringvinger te pakken. Omdat je dan de pink voor 15 over hebt.

NoLiMiT
28 oktober 2007, 22:36
Bedankt voor de snelle reply vriend !!
Het heeft me goed geholpen. Aangezien ook veel met penta's speel lijkt dit me de beste oplossing.

Guitarmania
28 oktober 2007, 22:40
Je krijgt wel een druk bezette middelvinger hoor. In pentaatjes heb je streches van 4 vingers: 10-11-12-13. De wijsvinger is voor de 10, de ring (in jouw geval) voor de 13. Dus die middelvinger moet wel goed de weg weten tussen 11 en 12.

Kijk nog even goed of dat allemaal lukt. Je kan ook naar 15 overgrijpen door je hand te verschuiven. Dat is althans wat ik doe. Maar ik ben niet de maat van alle dingen...