PDA

View Full Version : Waarde van deze Marshall? Fair trade?



Jay75
28 oktober 2007, 21:21
Ik heb mijn gitaar te ruil of te koop staan en nu bied iemand zijn:

Marshall JMP 1978 - 50 watt master volume model

Alleen de top, dus niet met een cabinet ( wat ik dus ook erbij zou moeten kopen -- wat zou me dat kosten trouwens? )

te inruil of ruil aan, ik weet dat mijn gitaar ongeveer 1000 euro waard is.

Fair trade of niet?

Wat is de waarde van deze amphead?

Lexvandoef
28 oktober 2007, 21:31
Ik vind het een superamp voor die typische britse OD sounds. Ik heb er zelf ook een en wil niets anders omdat ik dat geluid zoek.

Er komt trouwens ook een lekker clean uit op de low-input, OD'tje ervoor en je hebt nu best wel een veelzijdige amp.

Offie 1000e waard is, denk ik niet. Je ziet ze 2dehands vaak voor 700-750e voor alleen de head. Hij zou dus nog 200-250e bij moeten betalen om het een beetje fair te houden.

een cab kost je trouwens tussen de 150-1100, afhangende wat je wil, goeie kwaliteits 4x12 of een flut 1x12. Er zit natuurlijk ook wel wat tussen qua kwaliteit. Een beetje leuke 2dehandse 2x12 kost rond de 300e, valt wel mee dus.

Hoop dat het helpt.

Jay75
28 oktober 2007, 21:33
Kan het zijn dat Angus Young hier vroeger altijd op speelde?
Ik kick echt op de oude AC/DC sound.

Ik vraag wel om een foto en dan post ik die wel even hier..

Toaster
28 oktober 2007, 21:37
Ligt er helemaal aan of deze top nog helemaal compleet is en origineel, of er geen extra gaten in zijn geboord en dergelijke.

78 is niet het meest collectable jaar van Marshall... De JCM 800 komt er vlak achter en is gewilder.

Marshalls tot 1972 zijn ook gewilder.

De gemiddelde verkoopprijs voor de amp die jij krijgt aangeboden zit zo rond de 750 eurie tot 1000,- (wat de gek ervoor geeft dus)

Als je een Mastervolume in deze versterkers bouwt kan je er lekker mee scheuren en nog een redelijke palm mute eruit halen maar zeker niet de moderne metal sounds van nu!

Je moet natuurlijk zelf ook bepalen of je dit leuk vindt.

Toaster
28 oktober 2007, 21:38
we reageren allemaal tegelijk ;)

Jay75
28 oktober 2007, 21:40
ABSOLUUT niet van plan om er metal mee te spelen, meer classic rock ;)
Bluesy overdrive enzo, like i said before, oude Ac/Dc

:)

Toaster
28 oktober 2007, 21:40
Cabje met jaren 70 celsestions en deze amp geeft je wel een ACDC soundje!

Jay75
28 oktober 2007, 21:43
En wat kost zo'n cabje?
Ik moet even kijken of het wel interessant is, ik heb nu een AC30 waar ik me een breuk aan til hehe, dus top en cab is miss wel een slimme oplossing;)

Lexvandoef
28 oktober 2007, 21:43
@Jay: Ik weet niet zeker of Angus hier over gespeeld heeft, maar ik kan er met mijn les paul, echt hele goeie AC/DC sounds uithalen met de gain op 5. Heerlijk ding, met de gain hoger gaattie wat meer richting Van Halen.

Nadeel is wel dattie een beetje dun klinkt op laag volume vind ik, op hoger volume klinktie veel dikker en lekkerder, ik heb het opgelost door er een extra PPIMV in te laten bouwen, dan laat ik de master nu op 8/9 staan en de preamp op 5, PPMIV naar keuze en je hebt gewoon de klassieke AC/DC scheur. Zonder die PPIMV klinktie ook erg lekker, maar hij moet dan gewoon een heel stuk harder.

@Toaster, de jcm800 is idd gewilder, maar ik vind zelf de JMP lekkerder (jaja ook omdat ik er zelf een heb), mij is net wat ronder, en warmer dan een jcm800 (tenminste die van mij, en daar is wel wat aan gedaan). Er zit trouwens al een MV in dit model, tis niet de 1959 uitvoering, maar de 2204.

Gemiddeld 2x12 cabje kost 2dehands ong 250-300e.

Mr.Bluesbreaker
28 oktober 2007, 21:47
Heb bij veel AC/DC concertfoto's wel de JMP's gezien, dus hier haal je het denk ik zeker uit.

De waarde ligt wat lastig, ongemod met nieuwe buizen, nieuwe elko's en een erg goed uiterlijk is het nog niet eens zo heel erg gek, 1000 euro. Maar als je er nog een duet goede eindbuizen, evt. voorbuizen, nieuwe voedingselco's in wilt zetten ben je 150-200 euro verder en is het een hoge prijs. Mods zoals gaten boren etc. halen de waarde ook naar beneden.

Informeer dus even goed hoe de technische staat is. De voedingselco's uit '78 waren van het type "Daly" als ik het goed heb, dat zijn die rechtop staande blauwe bekers, iets minder hoog dan je eindbuizen en iets dikker met zwarte bovenkant. Als die er nog inzitten uit het bouwjaar kun je er vanuitgaan dat je ze moet vervangen, die worden na 30 jkaar wat slap en verlies je wat punch/directheid mee in mijn oren.

Toaster
28 oktober 2007, 21:53
@Jay: Ik weet niet zeker of Angus hier over gespeeld heeft, maar ik kan er met mijn les paul, echt hele goeie AC/DC sounds uithalen met de gain op 5. Heerlijk ding, met de gain hoger gaattie wat meer richting Van Halen.

Nadeel is wel dattie een beetje dun klinkt op laag volume vind ik, op hoger volume klinktie veel dikker en lekkerder, ik heb het opgelost door er een extra PPIMV in te laten bouwen, dan laat ik de master nu op 8/9 staan en de preamp op 5, PPMIV naar keuze en je hebt gewoon de klassieke AC/DC scheur. Zonder die PPIMV klinktie ook erg lekker, maar hij moet dan gewoon een heel stuk harder.

@Toaster, de jcm800 is idd gewilder, maar ik vind zelf de JMP lekkerder (jaja ook omdat ik er zelf een heb), mij is net wat ronder, en warmer dan een jcm800 (tenminste die van mij, en daar is wel wat aan gedaan). Er zit trouwens al een MV in dit model, tis niet de 1959 uitvoering, maar de 2204.

Gemiddeld 2x12 cabje kost 2dehands ong 250-300e.

Ik heb zelf een 74 superlead en ik ben elke keer weer verliefd als het ding aangaat. Zowel met mijn Gibson en mijn strat klinkt ie fenomenaal. Gebruik zelf een 2x12 van Koch met een paartje celestion Rola creambacks. Heb er ook een mastervolume op zitten, dus ik begrijp helemaal wat je bedoelt!!!

Toaster
28 oktober 2007, 21:57
ABSOLUUT niet van plan om er metal mee te spelen, meer classic rock ;)
Bluesy overdrive enzo, like i said before, oude Ac/Dc

:)


Laat ik het zo zeggen, The Darkness zit er zeker in. (let wel op dat celestions het extra vintage geluidje geven)

Lexvandoef
28 oktober 2007, 21:58
Ik heb zelf een 74 superlead en ik ben elke keer weer verliefd als het ding aangaat. Zowel met mijn Gibson en mijn strat klinkt ie fenomenaal. Gebruik zelf een 2x12 van Koch met een paartje celestion Rola creambacks. Heb er ook een mastervolume op zitten, dus ik begrijp helemaal wat je bedoelt!!!

hehe, de 1e keer dat ik er over speelde wist ik gewoon zeker dat ik hem moest hebben, was gelukkig een 'koopje', 420e voor die 2203 combo. :hippie:

Ik ben er nog steeds heeeeeeel erg blij mee, maar ik ben wel een klein beetje opgelicht. Met mijn stomme verliefde hoofd heb ik bijna niks gecheckt in de versterker. De verkoper zei al er een effectsloop in zat en dat die 'vakkundig' verwijderd was. Wat blijkt als ik hem maanden later eens uit elkaar haal, er mist een heel erg groot stuk chassis :chicken:

Maar goed, blij dattie niet heel erg duur was. Nu issie trouwens weer echt helemaal op en top na een beurt bij CMW, hij staat inmiddels ook in zijn headcase die nog afgemaakt moet worden :satisfie:

Jay75
28 oktober 2007, 22:35
Als ik meer info heb, dan post ik het in dit topic!

DaveItUp
29 oktober 2007, 09:53
Jcm800 2203/2204 gewilder als de JMP versie?

Toaster
29 oktober 2007, 10:43
Ja iedereen hier op het forum geilt zo hard op die 800's en over de JMP's van de jaren 70 hoor je niemand...

Begrijp me niet verkeerd, mij maak je blijer met een oude JMP dan met een 800.

cas121
29 oktober 2007, 11:35
Ik snap er ook niks van. Ik heb ook een JMP mkII en het is gewoon een 2204 in een vintage verpakking, wat mij betreft veel vetter dan een 800.

Super voor classic rock ala ACDC, maar ik vind hem wel vrij schel. Hebben meer mensen daar last van?

Chris Winsemius
29 oktober 2007, 17:42
Over prijzen kan ik niets melden maar in het algemeen zijn de JMPs (4 inputs of inputs/MV-model) gewilder dan de JCM800-modellen in die uitvoeringen. JCM800s (2203 en 2204) zijn na '83 ook nog 'n keer (subtiel) veranderd, horizontale ipv. verticale inputs, eerdere modellen zijn wat makkelijker met je gitaar clean te draaien en klinken met dezelfde speakers subtiel ietsje smoother.

Schelligheid 2204:
- eerst biasing eindbuizen checken en merk/type buizen
- leeftijd elko's checken (als je "oomph" in het laag mist)
- type speakers (maar 65 Watters zijn behoorlijk smooth)
- uitgangstrafo klinkt vrij schel, scheller dan pre '69 types
- circuit kan subtiel wat getweaked worden voor meer vetheid mbv karakter

Agent_Smith
29 oktober 2007, 18:29
Begrijp me niet verkeerd, mij maak je blijer met een oude JMP dan met een 800.

Mij ook. JMP's zijn supercool en 800's vind ik eigenlijk wat overhyped eerlijk gezegd.

DaveItUp
30 oktober 2007, 10:32
Tsja JMP dekt de lading niet echt he, zoveel verschillende modellen. De verschillen, zoals al eerder aangegeven, tussen een jmp 2203/2204 en een 800 2203/2204 zijn miniem lijkt me. Zelfde schema.

aart steekelenburg
31 oktober 2007, 13:31
Tsja JMP dekt de lading niet echt he, zoveel verschillende modellen. De verschillen, zoals al eerder aangegeven, tussen een jmp 2203/2204 en een 800 2203/2204 zijn miniem lijkt me. Zelfde schema.
toch is het klankverschil er wel degelijk.. dus misschien toch andere componenten

heavy-metal-thunder
31 oktober 2007, 14:08
1000 euro lijkt me wat aan de hoge kant, maar hangt echt af over uitzicht, originaliteit, technische toestand en soun. Welke gitaar zou je in de plaats willen ruilen? Want mss is die 1000 euro ook wel hoog geschat?

aart steekelenburg
31 oktober 2007, 15:55
ik vind overigens 1000 euro helemaal niet teveel, vintage priceguide geeft een indicatie van ongeveer 1200 dollar... ik schat hem hoger in qua prijs dan een jcm 800 2203 en die zitten ongeveer op 800 tot 900 euro..

heavy-metal-thunder
31 oktober 2007, 21:21
ik vind overigens 1000 euro helemaal niet teveel, vintage priceguide geeft een indicatie van ongeveer 1200 dollar... ik schat hem hoger in qua prijs dan een jcm 800 2203 en die zitten ongeveer op 800 tot 900 euro..

dollar staat laag en in de states is Marshall niet goedkoop. Voor 1000 moet hij toch puntgaaf zijn. maar als topic starter vb. wil ruilen voor een Gibson SG Standard, die hij 1000 inschat, dan is het een faire trade want die gaan tegenwoord <900.

PeeVee
2 november 2007, 09:36
Je vroeg "fair trade of niet". Als jouw gitaar echt 1000 waard is, dan niet volgens mij. Ik heb zelf een JMP 2204 combo uit '79 (inderdaad gewoon het JCM800 circuit waar bij high input een 3e gainstage wordt bijgeschakeld) met originele (en buitengewoon goed klinkende!) G12-65 speakers in tamelijk rulgeragde maar technisch goed werkende staat. Voor zover ik weet koop je zo'n combo tussen 750 en 1000 Euro (voor een hele mooie) dus het lijkt me sterk dat alleen de top 1000 op zou brengen.

Ik ben helemaal geen Marshall liefhebber maar maak voor deze amp graag een uitzondering. Low input is gewoon mooi warm en clean tot randje wanneer je volume opendraait, de high input schakelt op sluwe wijze een extra gainstage bij en kun je lekker rocken. Geen gierende distortion maar hele lekkere en bruikbare rock overdrive. Lijkt me dus prima voor jou. Beetje onhandig dat je plug fysiek moet wisselen voor low input (2 gainstage preamp) en high input (3 gainstage preamp). Bij het wisselen van input moet je EQ settings wel beetje aanpassen maar klassieke Marshall setting (bas op 10, treble op 0) werkt op beide kanalen altijd.

Bright cap op preamp volume pot zou ik er trouwens ook af (laten) halen of waarde van aan (laten) passen; maakt signaal heel dun op lagere volume settings b.v. wanneer je high input gebruikt. Op low input met volume (bijna) vol open heb je er uiteraard weinig tot geen last meer van.

Toaster
3 november 2007, 14:10
. Beetje onhandig dat je plug fysiek moet wisselen voor low input (2 gainstage preamp) en high input (3 gainstage preamp). Bij het wisselen van input moet je EQ settings wel beetje aanpassen maar klassieke Marshall setting (bas op 10, treble op 0) werkt op beide kanalen altijd.

.


Ik geloof dat je met een looper al een heel eind komt, die kan je dan als channelswitcher gebruiken... Heb je alleen wel de gedeelde EQ

TimmU
3 november 2007, 14:15
ik vind overigens 1000 euro helemaal niet teveel, vintage priceguide geeft een indicatie van ongeveer 1200 dollar... ik schat hem hoger in qua prijs dan een jcm 800 2203 en die zitten ongeveer op 800 tot 900 euro..
2203 zie ik af en toe voorbijkomen voor een kleine 700 euro , 2x12" ....

Chris Winsemius
3 november 2007, 15:22
Het schakelen tussen de hi- en lo-inputs op 2204 en 2203 modellen is NIET mogelijk met 'n standaard looper of A/B-box.


Tsja JMP dekt de lading niet echt he, zoveel verschillende modellen. De verschillen, zoals al eerder aangegeven, tussen een jmp 2203/2204 en een 800 2203/2204 zijn miniem lijkt me. Zelfde schema.

Aantal JMPs hadden nog zgn. Mustard condensatoren, wat andere sound (voller/warmer/meer detail) dan die witte of rode "blokjes" imho.

Schematisch gezien krijg je wat verschillen na 1983.