PDA

View Full Version : Conservatorium



Pietaar
28 oktober 2007, 22:16
Hey,

Ik ben Pieter en ik ben 18 jaar, ik speel nu 8 jaar gitaar.
Ik loop al geruime tijd met de gedachte om naar het conservatorium omdat de gitaar (en dan vooral de elektrische) toch al zeker 3,4 jaar mijn beste vriend is (daarvoor speelde ik altijd wat minder intensief) en mijn speelniveau toch wel bovengemiddeld is durf ik te zeggen, ik speel heel veel Dire Straits, JJ Cale, veel bluesjazz achtige dingetjes, maar ook fingerstyle, Andy McKee of Tommy Emmanuel.
Het lijkt me dus ideaal om een opleiding te doen die perfect aansluit op wat ik het allerleukst vind om te doen.

Maar goed ik heb de laatste tijd veel research gedaan, ga ook naar de verschillende open dagen, en toch twijfel ik een beetje omdat ik bang ben dat ik op het conservatorium verzink in Jazz Standards, veel theorie en allerlei rare toonladders waar ik niet gek op ben.
Ik probeer me af en toe een beetje te verdiepen in de theorie die je moet kennen voor de meeste toelatingsexamens, want die is nog lang niet goed genoeg maar heb het meestal na 5 minuten wel weer gehad, ik vind het veel leuker om een solo uit te zoeken en daar dan zelf de grote lijnen uit te halen of zelf ezelsbruggetjes bij te bedenken (van welk akkoord komt die lick, wat voor ladder etc.), maar met die werkwijze zal het me niet lukken aan alle toelatingseisen te voldoen.

Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)

Dus mensen, misschien ben ik veeeeel te bevooroordeeld, maar ik zou dan ook erg graag de ervaringen horen van mensen die iets met Conservatoria te maken hebben.
En wat zou het beste conservatorium zijn voor mij als je dit verhaal zo hoort? Het liefst een waar een relaxe sfeer hangt, geen onderlinge concurrentie, maar waar je gewoon lekker de hele dag muziek kan maken en andere mensen kan ontmoeten met dezelfde passie!

Ik heb alle sites bekeken, en ik vond Amsterdam wel een leuke indruk maken,
Je hoeft daar ook niet zon waslijst aan theoretische kennis voor te hebben, en als ik de site moet geloven, gaat het vooral om hoe snel je dingetjes oppikt en gevoel voor ritme enzo. Bovendien is de jazzrichting daar een verzamelnaam voor alle mogelijke muziekstijlen. :)

Ik hoor het graag van jullie!
alvast bedankt

Bernd Veenema
29 oktober 2007, 01:09
Een bekende van mij heeft klassieke zang gedaan aan het conservatorium.
Zij is gestopt omdat zij het zingen geweldig vond, maar de theorie niet interessant genoeg. Wat ik heb begrepen is ongeveer 50 tot 60% van de opleiding theorieles en muziekgeschiedenis. Je krijgt ook ongeveer 3 uur per dag praktijkles geloof ik.
Ik zit er ook aan te denken om conservatorium te doen. Ik heb echter ook dezelfde twijfels die jij ook hebt. Een theoretische onderbouwing is erg belangrijk, maar het hoeft van mij niet de overtoon te voeren.

rjong999
29 oktober 2007, 01:58
Een conservatorium is een beroepsopleiding. Wat je daar leert is voor je werk. Wat jullie zoeken is een betaalde hobby. Slecht nieuws: zo werkt het niet. Rijk trouwen, dat helpt wel.

timkermans
29 oktober 2007, 03:38
Ik kan het met Rob eens zijn


Theorie = Noodzakelijk

Techniek (en de daarbij horende saaie oefeningetjes) = noodzakelijk

Waar leer je zo'n dingen? Jazz en Klassiek... Je moet niet altijd oefenen wat je WIL leren , je moet oefenen om sneller bij je doel te komen, en als dat betekent om saaie stukken te studeren, so be it !!!!


En die saaie mannen die de Do en Kelly Clarkson partijen inspelen? Die spelen eender wie onder tafel, dus enig respect is wel van doen. (No offence)

Samder
29 oktober 2007, 09:30
Hey,


Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)

alvast bedankt

Dat valt echt reuze mee hoor! Ik heb een dagje meegelopen op zo'n concervatorium (Pop academy Rotterdam), en er worden toch erg hoge eisen gesteld (4 gitaristen worden aangenomen uit de 80/90 aanmeldingen). De lessen die daar gegeven worden zijn ook echt gewoon tof. Het is echt niet effetjes Am F C G akkoordschematjes rammen, toen ik er was deden ze veel Jazz/Fusion dingetjes, en je leert er echt gewoon GOED (echt goed) improviseren. En ja, tuurlijk is er theorie,, maar das toch best boeiend eigenlijk?

rjong999
29 oktober 2007, 10:59
Dat valt echt reuze mee hoor! Ik heb een dagje meegelopen op zo'n concervatorium (Pop academy Rotterdam), en er worden toch erg hoge eisen gesteld (4 gitaristen worden aangenomen uit de 80/90 aanmeldingen). De lessen die daar gegeven worden zijn ook echt gewoon tof. Het is echt niet effetjes Am F C G akkoordschematjes rammen, toen ik er was deden ze veel Jazz/Fusion dingetjes, en je leert er echt gewoon GOED (echt goed) improviseren. En ja, tuurlijk is er theorie,, maar das toch best boeiend eigenlijk?
Goed. En een paar leuke jaren ben je klaar. En dan ? Les geven op een muziekschool ? Of dacht je dat er een dringend tekort aan studiogitaristen was ? Of toch maar in een orkest, misschien heeft Dick Bakker nog een plaatsje vrij ?

Kortom: geen droog brood mee te verdienen, tenzij je toevallig een van de choosen few bent. Ga er maar vanuit dat je dat niet bent, dat is dat chinese jochie vooraan in de klas die al vanaf z'n 4de jaar 82 uur per dag studeert en iedereen - inclusief de docenten - er moeiteloos uitspeelt.

Ik ken heel wat mensen die een conservatorium-opleiding hebben afgemaakt en nu iets heel anders doen, gewoon omdat ze er het verkeerde beeld bij hadden. Ik ken ook wat mensen die het conservatorium afgemaakt hebben en nu als beroepsgitarist iedere avond dezelfde deuntjes strummen. Ik ken maar een enkeling die er echt in doorgegaan is, een harpiste die inmiddels haar eigen ensemble heeft, een violist die bij een groot symfonieorkest speelt, een componist die (na 20 jaar als postbode er bijgeklust te hebben!) uiteindelijk een CD uitbrengt die goud wordt.

Beetje zuur verhaal, maar denk eens goed na: is het niet veelbeter als je eenbaan zoekt waar je gewoon je geld goed mee kunt verdienen, ga je 3 of 4 dagen in de week werken en de rest van de tijd heb je om muzikant te zijn. Je kunt dan gewoon spelen wat je zelf wilt want je bent er niet van afhankelijk en hebt dus de maximale artistieke vrijheid. En als je echt gedreven bent leer je met een eigen gitaarleraar even goed gitaar spelen als met een leraar van het conservatorium.

Denk ik dan.

peter_heijnen
29 oktober 2007, 11:56
Ik ken ook wat mensen die het conservatorium afgemaakt hebben en nu als beroepsgitarist iedere avond dezelfde deuntjes strummen.
Ik ben er zo een, maar heb het muzikaal gezien toch prima naar mijn zin.

Het conservatorium geeft je de kans fulltime met muziek bezig te zijn, en de eerste vereiste is dat je dat ook echt wel wil.

Als je niet jazz/fusion georienteerd bent, kun je een jazzopleiding waarschijnlijk beter vergeten. De uit zichzelf jazzgeorienterende jongens zijn hierin al zoveel verder, normaal gesproken maak je daartegen weinig kans.

Rutger
29 oktober 2007, 12:05
Precies, je moet echt heel graag willen én er alles voor over hebben.

Iedere muzikant wil het liefst beroemd worden met z'n eigen ding, maar dat is voor slechts weinigen weggelegd. Bovendien heb je daar niet per se conservatorium voor nodig, als je maar goed bezig bent.

Muzikant zijn is gewoon keihard werken en ook klussen doen die je wellicht minder aanstaan. Het wordt dan gewoon: je beroep. Net als elk ander vak.

Je kunt gewoon de gok wagen en je inschrijven. Het is inderdaad een kwestie van ingeloot worden uit de 100 inschrijvingen. Een vriend van me heeft er 2 jaar vooropleiding voor overgehad, en is nu een erg gewilde bassist terwijl hij nog steeds in opleiding is. Een bevriende drummer is dit jaar afgewezen, maar is vastberaden zich volgend jaar weer in te schrijven. In de tussentijd doet ie nog een jaartje vooropleiding en is hij een x aantal uren per dag bezig met oefenen oefenen oefenen

Als je dat echt graag wilt, moet je t doen. Als je gewoon in bandjes wilt spelen, moet je er nog ns goed over nadenken.

En tenslotte een wijsheid van m'n oude gitaarleraar: als iedereen het je afraadt en je dan nog steeds graag wilt, moet je het doen :)

rjong999
29 oktober 2007, 12:13
Ik ben er zo een, maar heb het muzikaal gezien toch prima naar mijn zin.
Ik wil ook niet beweren dat dat niet zou kunnen, Peter. Maar ik ken ook iemand die uiteindelijk verzekeringsadviseur is geworden omdat 'ie na 5 jaar geen zin meer had in dat strummen, kon zichzelf er gewoon onvoldoende in kwijt. Speelt als weekend hero in een jazzbandje en is er gewoon veel gelukkiger mee.

Kris Haex
29 oktober 2007, 12:15
Maar puur qwa techniek en snelheid ga je op een conservatorium niet meer kunnen als je gewoon prive-les neemt denk ik, theoretisch sta je wel veel sterker natuurlijk en je kent vele scales, akkoorden-theorieën. Natuurlijk is techniek en snelheid lang niet het enige, ik wil maar zeggen dat er ook goede muzikanten zijn zonder een graad van het Conservatorium, niet?

Rutger
29 oktober 2007, 12:23
Ja klopt. Marcel Singor is er zo-een. Heeft alles zelf aangeleerd, theorie en praktijk. Ik ken hem niet anders dan iemand die leeft voor muziek en er alles voor doet en voor over heeft.

Inmiddels is hij zelf leraar aan de popopleiding van A'dam. Dan heb je toch wel iets goed gedaan :cooler:

Op het conservatorium wordt je opgeleid tot een vakman. Er wordt van je verwacht dat je, voor het beheersen van je instrument, zelf thuis veel oefent. In verhouding wordt daar op school dan ook niet veel tijd aan besteed. Op school krijg je veel vakken in theorie maar ook management, opzetten van projecten, les geven, studio-technieken, etcetera. t Is een heel brede opleiding en je wordt voorzien van alle noodzakelijke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om na je opleiding het vak te kunnen uitoefenen.

Er is immers meer voor nodig dan alleen instrumentbeheersing. Als muzikant ben je min of meer een éénmans bedrijfje, en moet je over de skills beschikken waarmee je jezelf goed in de markt kunt zetten.

Bernd Veenema
29 oktober 2007, 13:33
Ik zou er inderdaad ook niet voor gaan om het conservatorium te gaan doen als enige opleiding. De kans dat je goed terechtkomt lijkt mij ook vrij gering.
Ik ben bijna klaar met mijn rechtenopleiding en het zou mij gewoon erg leuk lijken om 4 dagen per week op kantoor te zitten (als advocaat) en gewoon 1 dag per week thuis gitaarles te geven. Verder kun je je op het conservatorium natuurlijk erg goed ontwikkelen.

gorgasm
29 oktober 2007, 13:50
kijk ik heb mn toelating gedaan voor Jazz in gent, niet geslaagd, ik was ook maar eerste jaars notenleer.
Toen ik voor mn evaluatie ging en vroeg wat er mis was, dus feedback vroeg, dan ging de man als n gek tekeer over toonladders, harmonieen en akkoorden.
ik kon m net niet volgen, hij was al aan zn volgende zin bezig terwijl ik nog ene aant verwerken was.

Dit zeg ik omdat je nie zo goed theoretisch bekend bent zeg je, maar mss zeg je maar wat je niveau van theorie is.

Verder denk ik wel dat ze in die richting vooral jazzstandards verwerken ja. Het spreekt voor zich dat als je je examen gaat doen, dat je wel in die richting bekend bent. Dit was ik niet in juni, dus dik geflest. Ik had paar x naar django geluisterd, maar wist nie wie stephane grappellie(of hoe t ook geschreven is) enzovoort, dus als je niet naar die mensen geluisterd hebt, kan je niet weten hoe ze klinken, ben je dr nie door geinspireerd.

Want ik heb wel snelheid, ik heb wel techniek, maar daarmee werk je nog geen bluesschema of n standard goed af.

future2future
29 oktober 2007, 14:45
Ik zit er nu en ik moet zeggen dat het ideaal beeld: alleen maar spelen en lang leve de lol niet klopt. Je moet veel doorzettingsvermogen hebben omdat er heel veel dingen langskomen die je niet boeiend gaat vinden.

ook moet je ertegen kunnen dat de docenten het over het algemeen maar niks vinden als je veel speelt naast school. Ik weet niet of ik het je zou aanraden, om goed te leren spelen hoef je niet naar een conservatorium en of je er nou echt gelukkiger van wordt weet ik niet, maar aan de andere kant krijg je wel heel gedegen muziekonderwijs, vooral qua theorie, maar je moet absoluut dingen doen naast school anders trek je het niet, ik in ieder geval niet.

Dan nog iets over "chosen few" of zoiets. Los van goed spelen gaat het nog veel meer om contacten. Zonder de juiste contacten kan je nog zo goed spelen, ook dat chinese ventje voorin de klas, maar kom je helemaal nergens. Dat is in de praktijk vele malen belangrijker dan of je een papiertje hebt

Hoop dat het een beetje helpt!

future2future
29 oktober 2007, 14:50
Op het conservatorium wordt je opgeleid tot een vakman. Er wordt van je verwacht dat je, voor het beheersen van je instrument, zelf thuis veel oefent. In verhouding wordt daar op school dan ook niet veel tijd aan besteed. Op school krijg je veel vakken in theorie maar ook management, opzetten van projecten, les geven, studio-technieken, etcetera. t Is een heel brede opleiding en je wordt voorzien van alle noodzakelijke kennis en vaardigheden die je nodig hebt om na je opleiding het vak te kunnen uitoefenen.

Hier heb je gelijk in maar wat ik een probleem vind van conservatoria is dat zij denken dat hun manier de beste en enige manier is. Ik ben al meerdere keren tegen aangelopen dat docenten er niet tegen kunnen dat je niet via hen, of het conservatorium het werkveld in gaat. Dat ze vinden dat je eerst maar is die vakken moet gaan volgen.

Rutger
29 oktober 2007, 15:00
Dan heb je wel erg zelf ingenomen docenten..

Tuurlijk moet je zelf veel spelen, tuurlijk moet je je eigen netwerk opbouwen! Het conservatorium is daarbij een goede opstap, omdat daar veel grote namen (en toekomstige collega's) rondlopen. Maar je zult het toch echt zelf moeten doen.

Inderdaad, contacten en netwerken zijn ontzettend belangrijk. Je moet toch over een zekere handelsgeest en (ik vloek nu) commerciele instelling beschikken, om het ver in de muziekbuisiness te kunnen schoppen. Of tegen een goeie manager aanlopen die daarover beschikt en dat voor een schappelijk prijsje voor jou wil gebruiken.

future2future
29 oktober 2007, 15:11
Dan heb je wel erg zelf ingenomen docenten..
Sommige wel ja haha


(ik vloek nu) commerciele instelling beschikken, om het ver in de muziekbuisiness te kunnen schoppen.
Daar hebben heel veel mensen een probleem mee idd, dat snap ik opzich ook niet

EuroCinema
29 oktober 2007, 15:37
Maar goed ik heb de laatste tijd veel research gedaan, ga ook naar de verschillende open dagen, en toch twijfel ik een beetje omdat ik bang ben dat ik op het conservatorium verzink in Jazz Standards, veel theorie en allerlei rare toonladders waar ik niet gek op ben.

(...)
Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)



Je wilt geen standards wilt spelen, geen "rare" toonladders en ook geen toegankelijke poprock. Is je goed recht, maar dan denk ik niet dat jij gelukkig wordt van een vakopleiding. Als beroepsmuzikant zul je je heel vaak moeten aanpassen aan andermans stijl. De beste hebben daar ook plezier in, om heel veel stijlen te spelen. Als je eigenlijk alleen je eigen ding wilt doen (zo zit ik zelf ook in elkaar), kun je beter nummers schrijven en een goeie eigen band bij elkaar brengen en je daarop focussen.

Pietaar
29 oktober 2007, 16:27
wow leuk man zoveel reacties al :) dit helpt me echt, mijn vermoedens worden wel een beetje bevestigd, maar ik vind het erg leuk om al die ervaringen enzo te lezen, keep em comin' 8-)

verder, over mijn theoretische kennis:
Ik heb ooit de pentatonische ladder geleerd en die kan ik nu overal op de hals spelen, en ook toepassen op de mineur, majeur of blues akkoorden(schema's)
Door de tijd heen is die pentatonische ladder natuurlijk wel uitgebreid met allemaal noten die ik er leuk bij vond klinken, en de laatste tijd ben ik een beetje bezig met arpeggio's en het soleren vanuit een akkoord of drieklank.

Ik doe dit jaar eindexamen in het vak muziek, dus ik weet wel wat de kwintencirkel etc is.

peter_heijnen
29 oktober 2007, 18:26
......heel verhaal..... Ik doe dit jaar eindexamen in het vak muziek, dus ik weet wel wat de kwintencirkel etc is.
Als je serieus toelating wilt doen, zou ik snel een toegespitste theoriecursus gaan volgen.

gorgasm
29 oktober 2007, 18:51
kan je noten lezen?
hoe goed zijn je oren?

Pietaar
29 oktober 2007, 23:48
Ik denk van wel, ik zoek al jaren solos en riffs uit op mn gehoor ipv tabs en dat gaat naar mijn weten best goed :) noten lezen kan ik redelijk.

savecracker85
30 oktober 2007, 00:18
bij gehoor moet je meer denken aan bv: kan je op piano gespeelde 3, 4 klanken makkelijk herkennen (maj, min, overmatig, dom, verm etc..), toonladders herkennen (kerktoonladder reeks) eevoudige melodische dictee's uitschrijven..

betreft lezen bv de melodie van een (eenvoudige)jazzstandard a prima vista kunnen spelen

Ik zou als ik jouw was een lijst met toelatingseisen opvragen van de verschillende conservatoria en van de verschillende richtingen.

SteveM
30 oktober 2007, 16:05
Wat ik mis in je verhaal is wat je wilt met een conservatoriumopleiding. Conservatorium leidt op voor gitaardocent. Als je dat wilt worden moet je die opleiding gaan doen. je leert dan een hele hoop dingen die misschien niet echt je interesse hebben, maar die je wel breed inzetbaar maken (ook als muzikant). Als je alleen je eigen dingetjes wilt spelen, moet je geen conservatorium doen, maar gewoon je eigen dingetjes. Als je goed genoeg bent en het juiste netwerk hebt, heb je geen conservatorium nodig. Het voordeel van conservatorium is wel een brede opleiding in lezen, techniek, solfège, arrangeren, harmonie, theorie en geschiedenis. Vaak word je er een gedisciplineerder muzikant van. De meeste topgitaristen ( en niet alleen gitaristen) zijn autodidact.

skabouter
31 oktober 2007, 18:32
VOOR IEDEREEN DIE HET NIET WEET:

Zaterdag A.S. is de opendag van het conservatorium in Alkmaar (Waar ik zelf student ben). De open dag duurt van 10 tot 15 uur, en er zijn workshops, bandpresentaties (waarin ik ook speel :) ) en de studenten (ik ook) lopen er rond en laten je alles zien wat je maar wilt, en vertellen over hun eigen ervaringen en beantwoorden vragen!

AANRADER, kom ff kijken :)

Yamhammer_71
2 november 2007, 16:30
Ik vind het zo stom dat er een opleiding als 'Conservatorium' bestaat, terwijl er bij voorbaat al nauwelijks werk in te vinden is en het ook nog eens maar voor een paar mensen is weggelegd...vrij kansloos zou je zeggen. Al ben ik van mening dat niet voor niets is geweest, toch is het zonde om al de tijd op zo'n muziekopleiding te doorstaan en er vervolgens geen snars mee kunnen doen. Iedereen droomt er natuurlijk van om beroemd te zijn met hun instrument, maar tegenwoordig is het vrij kansloos om daar je brood mee te verdienen. Kun je nog beter achter de kassa van een supermarkt werken en je instrument als hobbymatig beoefenen.
Een stuk nostalgie/praktische vrijheid i.p.v zakelijkheid/school/theorie zouden heel veel meer goede bands opleveren die wel hun brood daarmee zouden kunnen verdienen.
Voorbeeld: vroeger werden er voetballers gewoon van de straat 'geplukt', omdat er regelmatig goede en talentvolle straatjongetjes werden ontdekt -> hoppakee, meteen prof en je geld verdienen op de voetbalvelden.

Als ik het woord 'Conservatorium' hoor, denk ik aan 'streng', 'zakelijk', 'jazz', '1% kans om aangenomen te worden' en geen vrijheid, nostalgie en de mooie tijden waar je met vrienden vaak op de zolder kunt oefenen met een band, waar iets moois uit groeit en daarmee bekend worden. Het is tegenwoordig te veeleisend en bitter allemaal.

bert k
2 november 2007, 16:33
Sorry, je praat naar je verstand hebt... Ik ken heel veel mensen met een cons opleiding, en de meesten hebben gewoon werk gevonden. Meestal als leraar, maar ook in orkesten, bands en andere met muziek verwante dingen. Die 1 % slaat echt nergens op.

Yamhammer_71
2 november 2007, 16:39
Sorry, je praat naar je verstand hebt... Ik ken heel veel mensen met een cons opleiding, en de meesten hebben gewoon werk gevonden. Meestal als leraar, maar ook in orkesten, bands en andere met muziek verwante dingen. Die 1 % slaat echt nergens op.

Ik vind het gewoon raar dat de meesten er niets mee kunnen en in het uiterste geval inderdaad 'leraar' worden of in een orkestje spelen....

Muziek hebben we toch nooit genoeg? Nuchter gedacht moet daar altijd werk in zijn en dan heb ik het niet alleen over een viool-orkest of andere beroepen die alleen voor kakkers of elite bestemd zijn, maar ook gewoon popbands, rockbands etc. Of wordt dat als lager niveau geacht? Denk aan Blof, IOS etc...

Kim Wilson
2 november 2007, 16:42
Ik vind het gewoon raar dat de meesten er niets mee kunnen en in het uiterste geval inderdaad 'leraar' worden of in een orkestje spelen....

Muziek hebben we toch nooit genoeg? Nuchter gedacht moet daar altijd werk in zijn en dan heb ik het niet alleen over een viool-orkest of andere beroepen die alleen voor kakkers of elite bestemd zijn, maar ook gewoon popbands, rockbands etc. Of wordt dat als lager niveau geacht? Denk aan Blof, IOS etc...
En jij denkt dat mensen met cons niet in een rock- of popband terecht kunnen komen? Paul Kemper (ex-sologitarist van Normaal) heeft ook cons gedaan.

Lees je eerst eens in, je lult echt zó dom nu.

Yamhammer_71
2 november 2007, 16:50
En jij denkt dat mensen met cons niet in een rock- of popband terecht kunnen komen? Paul Kemper (ex-sologitarist van Normaal) heeft ook cons gedaan

Ik weet het; een aantal hebben er idd conservatorium gedaan.

Maar wie bepaald eigenlijk hoe hoog de eisen zijn? Ik heb het idee dat er veel meer mensen hun geld verdienen als leraar of in een orkest e.d in plaats van in een rock of pop band te spelen. Het lijkt gewoon of dat heel erg wordt onderschat en dat je echt 'geluk' moet hebben om met een band bekend te worden. Waarom 'geluk'? Waarom de grond kussen omdat je in 'Normaal' speelt of bij 'Blof'.....dit onderdeel (pop/rock/band/) zou veel normaler en toegankelijker moeten worden voor muzikanten.

Kim Wilson
2 november 2007, 16:52
... Ik heb het idee ...
Ja, en daar gaat het al mis. Je weet er gewoon geen ene kloten van, je verzint zomaar wat!

Yamhammer_71
2 november 2007, 17:01
Maar wat is een muzikant van Blof of IOS bijv. nou meer dan een advocaat, arts, psycholoog etc. die gewoon huisje, boompje, beestje hebben en elke dag om 17:00 zijn afgewerkt en hun brood hebben verdiend?

Toch ergens geen gelijkwaardigheid. Je doet toch ook gewoon je werk als je in de Arena staat op te treden? Waarom is dat minder toegankelijk voor iemand (en wie bepaald dat!?), terwijl je veel makkelijker aan de bak komt als bijv. advocaat of psycholoog.

bart_g
2 november 2007, 17:45
Maar wat is een muzikant van Blof of IOS bijv. nou meer dan een advocaat, arts, psycholoog etc. die gewoon huisje, boompje, beestje hebben en elke dag om 17:00 zijn afgewerkt en hun brood hebben verdiend?

Toch ergens geen gelijkwaardigheid. Je doet toch ook gewoon je werk als je in de Arena staat op te treden? Waarom is dat minder toegankelijk voor iemand (en wie bepaald dat!?), terwijl je veel makkelijker aan de bak komt als bijv. advocaat of psycholoog.


Meen je dit nou serieus????

Als je geen talent hebt, zul je nooit een goeie muzikant worden. Talent kun je niet aanleren. Je succes als muzikant wordt door bijvoorbeeld je fans en de platenmaatschappij bepaald.

Je kunt wel leren om advocaat of psycholoog of wat dan ook te worden. Misschien ben je niet de beste, maar je zult altijd wel werk kunnen vinden. Dat komt omdat je in eerste instantie alleen afhankelijk bent van je werkgever.

EuroCinema
2 november 2007, 18:00
Wat je zegt geldt voor heel veel opleidingen. Maar weinig mensen van de kunstacademie worden autonoom kunstenaar. Heel weinig mensen die geschiedenis studeren gaan als historicus aan de slag. Lang niet iedereen die rechten doet wordt jurist/advocaat oid. Ik ben opgeleid als taalkundige, maar werk in de reclame.

Verder: voor elke baan/carriere moet je je tien slagen in de rondte werken en in elk beroep zijn er maar heel weinig die de top bereiken. Dat kun je oneerlijk vinden, maar ik vind het nogal logisch.

Maar ik snap misschien wel wat je bedoelt. Waarom bestaat er een opleiding met hoge toelatingseisen voor muziek waar weinig vraag naar is? En worden mensen afgewezen die muziek willen spelen waar veel vraag naar is?

Het antwoord is nogal simpel: om pop/rock te leren spelen heb je geen HBO-opleiding nodig, de meeste gasten leren dat thuis in een paar jaar na schooltijd. Klassiek en jazz zitten ingewikkelder in elkaar. Ik kan nu re-de-lijk jazzen, maar daar heb ik als autodidact wel 20 jaar naartoe gewerkt :noob: Stairway to heaven spelen kon ik na een jaar of twee wel.

Los daarvan zijn er prima popopleidingen waar je ook terecht kunt.

Yamhammer_71
2 november 2007, 18:02
Meen je dit nou serieus????

Als je geen talent hebt, zul je nooit een goeie muzikant worden. Talent kun je niet aanleren. Je succes als muzikant wordt door bijvoorbeeld je fans en de platenmaatschappij bepaald.

Je kunt wel leren om advocaat of psycholoog of wat dan ook te worden. Misschien ben je niet de beste, maar je zult altijd wel werk kunnen vinden. Dat komt omdat je in eerste instantie alleen afhankelijk bent van je werkgever.

Ik meen het heel serieus. Als je psycholoog, advocaat etc. bent, wordt je 'succes' ook medebepaald door je 'clienten' en 'instellingen/bureau's'. Je hebt hier net zo goed hele belangrijke eigenschappen voor nodig die niet iedereen heeft, je kunt dus ook spreken van 'talent'. Wel/niet geschikt voor mensenwerk. Toch doen de opleidingen er verder niet moeilijk over als je enigzins een serieuze kandidaat bent met een goede instelling en een goed hart hebt om mensen te helpen.
Bij de muziekbranch vind ik 'talent' een van de weinige woorden dat wel serieus genomen wordt. Alle andere eigenschappen gecombineerd met middelmatig talent lijken in dat geval van weinig invloed te zijn, zoals doorzettingsvermogen of serieus een hart/passie voor muziek te hebben. Er wordt te weinig naar 'de persoon' zelf gekeken.Tuurlijk moet je het publiek kunnen vermaken met goede muziek en creatief zijn in het bedenken van stukken etc, maar als je eenmaal muzikaal bent, dan zou iedereen het toch kunnen bereiken om in de Arena met je band op te treden? Ik blijf erbij dat 'fans', 'publiek' etc vanzelf wel komen als je nou eenmaal een goede band hebt (zijn er overigens erg veel in Nederland) die zoveel mogelijk moeite doet om ook daadwerkelijk bekend te worden. Gewennig en herkenbaarheid telt daarin ook mee.

Yamhammer_71
2 november 2007, 18:11
Wat je zegt geldt voor heel veel opleidingen. Maar weinig mensen van de kunstacademie worden autonoom kunstenaar. Heel weinig mensen die geschiedenis studeren gaan als historicus aan de slag.

Maar ik snap misschien wel wat je bedoelt. Waarom bestaat er een opleiding met hoge toelatingseisen voor muziek waar weinig vraag naar is? En worden mensen afgewezen die muziek willen spelen waar veel vraag naar is?

Het antwoord is nogal simpel: om pop/rock te leren spelen heb je geen HBO-opleiding nodig, de meeste gasten leren dat thuis in een paar jaar na schooltijd. Klassiek en jazz zitten ingewikkelder in elkaar. Ik kan nu re-de-lijk jazzen, maar daar heb ik als autodidact wel 20 jaar naartoe gewerkt :noob: Stairway to heaven spelen kon ik na een jaar of twee wel.

Los daarvan zijn er prima popopleidingen waar je ook terecht kunt.

Je hebt het heel helder uitgelegd zo, bedankt.
Ik vind het gewoon erg jammer dat het allemaal zo in z'n werking gaat.
Ook voor historicus heeft iemand keihard moeten studeren, maar ook daar is inderdaad weinig werk in.
Erg jammer dat het voor zoveel andere opleidingen ook geldt, met name in de kunst.
Terwijl kunst (muziek inbegrepen) zo 'eigen', 'persoonlijk' en 'gevoelig' is voor een kunstenaar en om daarop afgekeurd te worden vind ik dat om die redenen nogal hard en 'rude'. Kunt is uniek, zo ook de kunstenaar zelf. Of het 'goed' of 'slecht' is vaak dan smaaksgebonden, tenzij het het gewoon 'fout' is -> net zoals vals zingen...in dit geval komt het minder 'rude' aan als je erop afgekeurd wordt dan wanneer het puur een mening is of het goed aanslaat of niet aanslaat bij 'het publiek'. Daarvoor zou je immers eerst voor een publiek moeten spelen en dan vervolgens zien of het aanslaat of niet aanslaat. Daarom vind ik dat je in kunst, de kunstenaar altijd kansen moet geven om zelf tot de ontdekking te komen of het wel/niet iets is om mee door te gaan of om je brood ermee te verdienen.

appyhaan
2 november 2007, 21:27
@Yamhammer_71 'k Heb zo het vermoeden dat je er helemaal geen idee van hebt wat een conservatorium is/doet enz. Je klets zomaar wat raak, en ook over de toelatingen brul je maar wat raak... vind ik heel erg raar en vreemd. Dat je er een mening over hebt kan ik begrijpen, maar dingen gaan verzinnen... Toch eerst maar eens denken voordat je iets schrijft(zingt), moeten we op het conservatorium ook als we een solfège zingen...

bert k
2 november 2007, 22:27
@Yamhammer: je hebt het verkeerde idee van het conservatorium. Het is niet bedoeld om beroemd te worden, of in grote, bekende bands te spelen. Het is een vakopleiding waar je leert om met muziek je brood te verdienen.

Je komt niet 'in het uiterste geval' in een orkestje of in een lerarenbaantje, het juist het doel waarvoor je naar die opleiding gaat. Grof gezegd heb je twee richtingen: uitvoerend musicus en docerend musicus. Ik heb die laatste gedaan, dan kom je van school als muziekleraar. (Ik ben docent popmuziek, was een hele leuke opleiding.)
Uitvoerend musicus is bedoeld voor mensen die willen gaan spelen. Maar je kan maar zelden in een band spelen waar je alleen je eigen muziek maakt, je zoekt gewoon een orkest of een band waar ze je kunnen gebruiken. (En meestal wel meer dan één ook, je hebt een vrij beroep, je bent zelfstandig, je pakt alles waar je wat mee verdient.) Dat is ook al niet erg, want het is een heel afwisselend vak.

Maar als je droom is om je eigen muziek te maken en daar beroemd mee te worden, dan moet je niet naar het cons. Dan ben je helemaal afhankelijk van je talent en van wat je er zelf van maakt. Al is een beetje theoretische achtergrond natuurlijk nooit weg.

peter_heijnen
3 november 2007, 02:20
@Yamhammer_71 'k Heb zo het vermoeden dat je er helemaal geen idee van hebt wat een conservatorium is/doet enz....
Het is toch hardstikke logisch dat je naar het conservatorium gaat om wereldberoemd te worden? Net als dat je bijv een economische opleiding gaat volgen met alleen het uitdrukkelijke doel koste wat kost multimiljonair te worden, ja toch?

Btw, een van de leukere dingen tussen gitaristen onderling op het conservatorium was dat je er zo heerlijk kon doorouwehoeren over absolute onzinnigheden als bijv grafieten of messing topkammetjes. Totaal nutteloos idd maar er was altijd wel een luisterend oor...

rjong999
3 november 2007, 02:25
Dat was wel de bedoeling achter mijn studie economie iig. Ik studeer nu psychologie, daar wordt je geestelijk gezond van.

Pietaar
3 november 2007, 19:12
Nou om dan maar een bruggetje te maken naar het oorspronkelijke onderwerp, ik ben vandaag naar de open dag van het Conservatorium van Alkmaar geweest, en ik vond het eigenlijk best leuk, en vooral ook nuttig :)
relaxe sfeer, en de gitaardocent (Walther van de Graaf) vond ik echt een aardige gozer.
Wat ik wel een beetje jammer vond was dat de liedjes die gespeeld werden door de verschillende bands eigenlijk totaal niet aansloten op mijn smaak. (Rocknummers van Kelly Clarkson, Gwen Stefani etc.), maar ik moet er wel bij zeggen dat ik lang niet alle optredens heb gezien.
Maar goed, ik weet in ieder geval weer een stuk meer, en het viel me qua sfeer en qua eisen alleszins mee. Volgende open dag waar ik naar toe ga is Amsterdam.

Mithrandir
4 november 2007, 23:10
Het topic is (eindelijk) gesplitst, het autotune deel staat zoals gevraagd in recording. Dit onderwerp hoort ook eigenlijk niet hier, maar om verwarring te voorkomen laat ik hem wel hier staan.

bert k
4 november 2007, 23:58
Eh, Mith? Waar hoort het dan wel?

Mithrandir
5 november 2007, 00:28
Muzikanten diversen zou ik zeggen of gitaar diversen. Probleem is, we hebben teveel forums die een "algemeen" karakter hebben. Misschien algemeen toch maar upgraden, het is blijkbaar toch verwarrend dat algemeen enkel bedoelt is als forum voor discussies over gitaarnet zelf.

jazz studio
18 januari 2008, 21:01
Hey,

Ik ben Pieter en ik ben 18 jaar, ik speel nu 8 jaar gitaar.
Ik loop al geruime tijd met de gedachte om naar het conservatorium omdat de gitaar (en dan vooral de elektrische) toch al zeker 3,4 jaar mijn beste vriend is (daarvoor speelde ik altijd wat minder intensief) en mijn speelniveau toch wel bovengemiddeld is durf ik te zeggen, ik speel heel veel Dire Straits, JJ Cale, veel bluesjazz achtige dingetjes, maar ook fingerstyle, Andy McKee of Tommy Emmanuel.
Het lijkt me dus ideaal om een opleiding te doen die perfect aansluit op wat ik het allerleukst vind om te doen.

Maar goed ik heb de laatste tijd veel research gedaan, ga ook naar de verschillende open dagen, en toch twijfel ik een beetje omdat ik bang ben dat ik op het conservatorium verzink in Jazz Standards, veel theorie en allerlei rare toonladders waar ik niet gek op ben.
Ik probeer me af en toe een beetje te verdiepen in de theorie die je moet kennen voor de meeste toelatingsexamens, want die is nog lang niet goed genoeg maar heb het meestal na 5 minuten wel weer gehad, ik vind het veel leuker om een solo uit te zoeken en daar dan zelf de grote lijnen uit te halen of zelf ezelsbruggetjes bij te bedenken (van welk akkoord komt die lick, wat voor ladder etc.), maar met die werkwijze zal het me niet lukken aan alle toelatingseisen te voldoen.

Dus toen dacht ik misschien dan de poprichting, maar dat lijkt me veel te commercieel, volgens mij wordt je dan opgeleid tot iemand die de gitaarpartij van de nieuwe hit van Kelly Clarkson of Do inspeelt. (no offense)

Dus mensen, misschien ben ik veeeeel te bevooroordeeld, maar ik zou dan ook erg graag de ervaringen horen van mensen die iets met Conservatoria te maken hebben.
En wat zou het beste conservatorium zijn voor mij als je dit verhaal zo hoort? Het liefst een waar een relaxe sfeer hangt, geen onderlinge concurrentie, maar waar je gewoon lekker de hele dag muziek kan maken en andere mensen kan ontmoeten met dezelfde passie!

Ik heb alle sites bekeken, en ik vond Amsterdam wel een leuke indruk maken,
Je hoeft daar ook niet zon waslijst aan theoretische kennis voor te hebben, en als ik de site moet geloven, gaat het vooral om hoe snel je dingetjes oppikt en gevoel voor ritme enzo. Bovendien is de jazzrichting daar een verzamelnaam voor alle mogelijke muziekstijlen. :)

Ik hoor het graag van jullie!
alvast bedankt


ja, je kan dat doen , maar ik raad aan om jazzstudio te volgen in Antwerpen. Het is 4jaar opleiding als je blues en rock en jazz speelt is dat zeker iets ! :)

jazz studio
18 januari 2008, 21:02
ja, je kan dat doen , maar ik raad aan om jazzstudio te volgen in Antwerpen. Het is 4jaar opleiding als je blues en rock en jazz speelt is dat zeker iets ! :)
maar aangezien dat antwerpen nogal ver is zoek mischien in nederland een jazzstudio of iets dergelijk

Kaïn
19 januari 2008, 14:23
For what it's worth, mijn leraar vertelde dat Rotterdam een ontzettende leuke opleiding heeft. Misschien daar keertje kijken?

Dude
20 januari 2008, 17:15
moet altijd wel lachen om die conservatorium lui, als ze na 4 jaar studeren klaar zijn hoor ik van vrijwel allemaal dat ze in een diep gat vallen en een beetje les geven op muziekschooltjes of bij mensen thuis, beetje spelen in coverbandjes om rond te komen, en ´bezig´ zijn met ´verschillende projectjes´ en ik krijg dan altijd zo´n gevoel dat ze eigenlijk 4 jaar voor kut op school hebben gezeten omdat ze gewoon niet kunnen doen wat ze willen... doorbreken met iets nieuws...

TimmU
21 januari 2008, 02:16
Ik zou eerlijk gezegd wel graag les willen gaan geven op een middelbare school, dat lijkt me wel tof. Aan de andere kant, is het wel zo dat ik liever door zou breken met mijn bandje, en dat is iets vernieuwends. In de muziekwereld moet je alleen wel realistisch blijven, de kans dat het lukt is heel erg klein.

EuroCinema
21 januari 2008, 15:09
moet altijd wel lachen om die conservatorium lui, als ze na 4 jaar studeren klaar zijn hoor ik van vrijwel allemaal dat ze in een diep gat vallen en een beetje les geven op muziekschooltjes of bij mensen thuis, beetje spelen in coverbandjes om rond te komen, en ´bezig´ zijn met ´verschillende projectjes´ en ik krijg dan altijd zo´n gevoel dat ze eigenlijk 4 jaar voor kut op school hebben gezeten omdat ze gewoon niet kunnen doen wat ze willen... doorbreken met iets nieuws...

Dat geldt voor elke opleiding he. Niet iedereen die bedrijfskunde studeert, wordt ook CEO van een groot bedrijf. En niet iedereen wil dat ook. Je hebt het over "doorbreken", maar wat betekent dat? Geleefd worden door een platenmaatschappij en een management, avond aan avond dezelfde muziek op dezelfde manier moeten spelen, domme dansjes doen in videoclips, rare kapsels en kleding aangemeten krijgen, tourschema's waar je kapot aan gaat, geen normaal prive-leven meer... hartstikke leuk om van te dromen als je 16 bent, maar hoeveel volwassenen willen echt zo leven? Ik in elk geval niet. Ik denk dat veel conservatoriumstudenten gewoon van muziek hun vak willen maken en als zo'n opleiding daarbij helpt - te gek voor ze toch?

bert k
21 januari 2008, 16:38
moet altijd wel lachen om die conservatorium lui, als ze na 4 jaar studeren klaar zijn hoor ik van vrijwel allemaal dat ze in een diep gat vallen en een beetje les geven op muziekschooltjes of bij mensen thuis, beetje spelen in coverbandjes om rond te komen, en ´bezig´ zijn met ´verschillende projectjes´ en ik krijg dan altijd zo´n gevoel dat ze eigenlijk 4 jaar voor kut op school hebben gezeten omdat ze gewoon niet kunnen doen wat ze willen... doorbreken met iets nieuws...
Je hebt duidelijk niet door waar het conservatorium voor bedoeld is. Het is een vakopleiding om nou net de dingen te doen die je noemt. Lesgeven, en spelen in betaalde bands. Gewoon om ervan te kunnen leven. Dat jij daar minachtend over doet moet je zelf weten, maar het is een hele leuke manier om je brood te verdienen.
Doorbreken leer je er niet. Dan moet je maar aan Idols meedoen.

Dude
21 januari 2008, 22:13
ho ho... niks neerbuigends of kleinerends bedoelt hoor... het valt me gewoon op dat met de diverse lui waar ik zo de laatste paar jaar mee heb gekletst die van het conservatorium afkomen zelf aangeven in een gat te vallen en niet te kunnen doen wat ze aanvankelijk voor ogen hadden. Iets unieks doen met hetgeen je geleerd hebt, vrijwel iedereen blijft steken op lesgeven in de buurt en projectjes... dat is wat ik bedoel. Niks neerbuigends aan hoor,

taylor
22 januari 2008, 00:54
als je iets unieks wil doen moet je niet naar t conservatorium.. daar word je opgeleid tot (gitaar)leraar.

je begrijpt volgens mij idd niet wat die opleiding inhoud.

paulusdeBKB
22 januari 2008, 02:21
ho ho... niks neerbuigends of kleinerends bedoelt hoor... het valt me gewoon op dat met de diverse lui waar ik zo de laatste paar jaar mee heb gekletst die van het conservatorium afkomen zelf aangeven in een gat te vallen en niet te kunnen doen wat ze aanvankelijk voor ogen hadden. Iets unieks doen met hetgeen je geleerd hebt, vrijwel iedereen blijft steken op lesgeven in de buurt en projectjes... dat is wat ik bedoel. Niks neerbuigends aan hoor,

Je hebt iig de vloek van de gemiddelde conservatoriumstudent (voor zover die bestaat) goed in de smiezen. Het gat waar ze in vallen heeft te maken met het feit dat ze na hun opleiding eindelijk dachten "hun ding" te kunnen gaan doen, maar moeten constateren dat het het net niet is. Dat is zuur hoor, alsof je de hele tijd op de paal schiet. Kost even tijd om daar mee om te leren gaan.

peter_heijnen
22 januari 2008, 08:51
ho ho... niks neerbuigends of kleinerends bedoelt hoor... het valt me gewoon op dat met de diverse lui waar ik zo de laatste paar jaar mee heb gekletst die van het conservatorium afkomen zelf aangeven in een gat te vallen en niet te kunnen doen wat ze aanvankelijk voor ogen hadden. Iets unieks doen met hetgeen je geleerd hebt, vrijwel iedereen blijft steken op lesgeven in de buurt en projectjes... dat is wat ik bedoel. Niks neerbuigends aan hoor,
Idd niet neerbuigend, eerder naief.

Het conservatorium is in eerste plaats gewoon bedoeld om vakmensen af te leveren. De meeste van die mensen gaan dan doen waarvoor ze zijn opgeleid, lesgeven in de buurt dus. Als die mensen dan niet in staat zijn iets unieks te doen met wat ze geleerd hebben, kun je het conservatorium daar toch moeilijk de schuld van geven lijkt me. En als die mensen aanvankelijk iets anders voor ogen hadden dan waar ze nu mee bezig zijn, ligt dat dan wel aan het conservatorium of eerder aan de veranderde doelstellingen van die mensen? Huisjeboompjebeestje schijnt vaak een reden te zijn om te kiezen voor veiligheid.

Ik denk dat naar het conservatorium gaan omdat je wil doorbreken waarschijnlijk net zo naief is als bijv naar de politieschool gaan omdat je starsky of hutch wilt worden. Maar eerlijk is eerlijk, zo dacht ik er nog niet over toen ik zelf naar het conservatorium ging.... :)

Little Jay
22 januari 2008, 11:13
Mijn poging hierin iets zinnigs te zeggen:

Ik denk dat geen enkele opleiding op zichzelf je succes of een baan kan verzekeren, het is wat je er zelf mee doet. Ik vergelijk het maar met m'n studie Bestuurskunde die ik ooit heb gedaan. De vakken halen was het probleem niet, beetje studeren en je maakt je opleiding af (op een conservatorium is dat misschien wél lastiger!), maar een echte bestuurskundige ben ik nooit geworden enkel daardoor. Wat een studie, ook conservatorium, je denk ik wel kan bieden is een gunstig 'klimaat': een omgeving van gelijkgestemde mensen met connecties en ervaringen in de wereld waar jij je in wilt begeven. Of je alleen braaf je opleiding afmaakt of ondertussen ook gebruik maakt van het klimaat dat je geboden wordt hangt puur af van je eigen persoonlijkheid, je motivatie. Alleen als je een supertalent bent en je valt op enkel door wat je kan, zul je ook gevraagd of ontdekt worden als je alleen je huiswerk doet en goede cijfers haalt. De overgrote meerderheid zal het gebrek aan talent moeten compenseren met persoonlijkheid, ondernemingschap, creativiteit or whatever.

Maar dat is naar mijn mening de meerwaarde van het conservatorium (of van iedere vakopleiding): naast dat het je de tools-of-the-trade levert, biedt het je dat klimaat waarin je zelf de mogelijkheden kan creëren en de kansen moet grijpen. Ik denk dat je je moet laten leiden door je motivatie en je passie in de keuze of je conservatorium wilt doen. Bedenk ook goed wat je er mee wil. Muziekmaken kan ook zonder, popmuziek maken misschien zelf beter zonder? Lesgeven aan een plaatselijke muziekschool kan weer niet zonder. Een baan in het symphonie-orkest, showband of band voor muziekproducties/theater is ook weer lastiger zonder. Als je dat wilt en als je geen zin hebt om je energie in iets anders te steken dan muziek, tsja dan lijkt me een muziekopleiding wel voor de hand liggen.

Met mijn bestuurkunde opleiding kom ik makkelijker aan een baan waarmee ik m'n hypotheek kan betalen, dan wanneer ik conservatorium zou hebben gedaan. Maar échte passie voor m'n werk heb ik niet, de passie is voorbehouden aan de muziek. Daarin heb ik wel een aardige balans gevonden, ik werk vier dagen als ambtenaar en maak 3 dagen muziek. Aan de andere kant: als ik 36 uur per week muziek zou moeten maken als werk, zou ik het dan nog steeds zo leuk vinden? Moeilijk, moeilijk.........

Hopelijk heeft iemand iets aan dit vage verhaal :-)

peter_heijnen
22 januari 2008, 11:29
Hopelijk heeft iemand iets aan dit vage verhaal :-)
Helemaal geen vaag verhaal, eerder de spijker op zijn kop en zinnig.

bert k
22 januari 2008, 11:49
Inderdaad, ik kon het niet duidelijker zeggen.:)

En ik blijf het herhalen, er zijn zat mensen die graag muziekleraar worden, of die met veel plezier in een beroepsorkest spelen. Ik heb ook jaren lesgegeven, het is een prima manier om je geld mee te verdienen.

Dude
22 januari 2008, 20:29
Je hebt iig de vloek van de gemiddelde conservatoriumstudent (voor zover die bestaat) goed in de smiezen. Het gat waar ze in vallen heeft te maken met het feit dat ze na hun opleiding eindelijk dachten "hun ding" te kunnen gaan doen, maar moeten constateren dat het het net niet is. Dat is zuur hoor, alsof je de hele tijd op de paal schiet. Kost even tijd om daar mee om te leren gaan.

precies.... en dat is wat ik bedoelde, jammer dat het gelijk als persoonlijk of kritiek wordt opgevat door een aantal, zo was het echt niet bedoelt.

peter_heijnen
22 januari 2008, 21:48
precies.... en dat is wat ik bedoelde....
Ja, maar dat klopt dus ook niet: als iemand in de 4 of 5 jaar dat ie studeert niet ziet wat er met de meeste figuren na hun eindexamen gebeurt, dan heeft ie echt niet uit zijn doppen gekeken.

Btw, ik zie je uitlatingen niet als een belediging, wel mag ik graag de vele apeverhalen die er over het conservatorium de ronde doen graag weerspreken.

Dude
22 januari 2008, 21:51
jij hebt met je hoofd tussen de borsten van karin bloemen gezeten en een groot deel daarvan heb je waarschijnlijk te danken gehad aan je conservatorium opleiding...

al zou ik 10 jaar moeten studeren om zeker te zijn dat ik een keer met mijn hoofd tussen de borsten van karin bloemen zou mogen komen te zitten zou ik het nog doen !!!


disclamer: dan moeten de borsten van karin bloemen niet 10 jaar ouder zijn dan ze nu zijn....

peter_heijnen
22 januari 2008, 21:54
en een groot deel daarvan heb je waarschijnlijk te danken gehad aan je conservatorium opleiding...
Nu je het zegt, toen werd idd opeens alles zwart, is dat dat zwarte gat? :)

Edit - ontopic:
Ik ben destijds niet bij karin aan de bak gekomen omdat ik een cons diploma had, maar omdat ik op het cons vooral heel veel pop en rock ben blijven spelen en daardoor opviel. Mijn gitaardocent was een beste pedagoog en heeft dat altijd erg gestimuleerd: "daar ga jij je brood mee verdienen, en niet met jazz". Mijn opleiding zorgde er uiteindelijk voor dat ik mijn werk beter heb gedaan dan ik zou hebben gekund zonder opleiding.

bert k
23 januari 2008, 11:07
Daar heeft Dude natuurlijk wel een goed punt. Op het cons begin je ook met het opbouwen van je netwerk, en dat is later van onschatbare waarde. In de praktijk word je niet aangenomen omdat je goed speelt, maar omdat je goed speelt én toevallig iemand kent.

Little Jay
23 januari 2008, 12:13
Precies, de mensen die na hun opleiding in een zwart gat vallen hebben geen netwerk opgebouwd en te weinig geprofiteerd van het klimaat dat hen door de opleiding werd geboden.

Of hadden ze gedacht dat, als ze eenmaal hun diploma op zak hadden, de volgende dag die wereldberoemde muzikant ze op zou bellen om mee te gaan op wereldtournee? Of de platenmaatschappij ze zou uitnodigen om dat éne baanbrekende album op te nemen dat hen in één klap muzikaal op de wereldkaart zou zetten?

Ik zat ook naast de telefoon toen ik afgestudeerd was.... na een week toch maar naar Randstad gegaan......

future2future
23 januari 2008, 13:49
Toch ben ik het er niet mee eens dat je je netwerk echt opbouwd op het cons. Al mijn interressante klussen zijn niet voortgekomen uit het cons maar uit mijn eigen netwerk, buiten school. School heeft relatief maar heel weinig opgeleverd qua gigs.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je nergens komt als je niet de juiste mensen kent.

bert k
23 januari 2008, 15:57
Dat is heel goed mogelijk, maar ga eens na: zeg twintig man in je klas, tien docenten, dat zijn al dertig zeer bruikbare telefoonnummers in de eerste week. :)

EuroCinema
23 januari 2008, 17:31
Tja, maar dat zijn wel dertig gitaristen die ook werk zoeken. Je kan beter een jaartje bas, een jaartje drum en een jaartje keyboards doen als je een nuttig netwerkt wilt. :)

skabouter
24 januari 2008, 22:31
hier een leuk filmpje van de afgelopen opendag bij mij op t conservatorium (alkmaar)

http://www.youtube.com/watch?v=pjYDcfM3WpM

dit is mijn klas :) reuze gezellig! er volgen nog meer opendagen, wees erbij als je erover nadenkt conservatorium te doen!

skabouter speelt ska :D

shredbeast
19 februari 2008, 08:40
[QUOTE=rjong999]


Goeie visie denk ik!

shredbeast
19 februari 2008, 08:41
[QUOTE=Little Jay]


Weer een waarheid als een koe...

bert k
19 februari 2008, 11:18
Hey Schredbeest, je doet iets fout met quoten...

skabouter
19 februari 2008, 14:05
nogmaals in maart komt er weer een opendag in alkmaar!

het conservatorium verhuist alleen naar Haarlem, per september! dit om een grotere locatie te krijgen, meer studenten, verbetering van de klwaiteit!

dus kom naar alkmaar, kijk, en schrijf je in, en doe in sept. mee in haarlem!! Er gaat groei zitten in het conservatorium van alkmaar!!

nog het filmpje een keer:

http://www.youtube.com/watch?v=pjYDcfM3WpM

en voor vragen kan je me altijd mailen/PMen