PDA

View Full Version : 'nieuwe' telecaster



PeterX
28 oktober 2007, 17:23
Nadat ik begin dit jaar bij wijze van grap een richwood tele had gekocht (voor 70 euro nieuw kan je niet echt moeilijk doen) begon ik steeds meer te gassen op een 'echte' telecaster. Nadat ik de laatste maanden vrijwel dagelijks de bekende veilingsites in de gaten had gehouden, had ik vorige week op veilingkijker beet; een tele met maple toets en een bigsby!

Vandaag in amsterdam mn nieuwste aanwinst opgehaald;
Een candyapple red japanse fender tele, met een bigsby en rio grande pickups! Het is een 'made in japan', wat volgens diverse sites betekent dat die van voor '97 is, de exacte leeftijd weet ik nog niet. Hij is behoorlijk zwaar en heeft een hele stevige maple hals.
tot nu toe heb pas een uurtje kunnen spelen, maar ik kijk al uit naar de komende oefensessies!

De foto's, zojuist gemaakt bij het laaste daglicht, betere volgen vd week...
http://members.lycos.nl/garfield323f/DSC00042.jpg
http://members.lycos.nl/garfield323f/DSC00043.jpg

drap
28 oktober 2007, 17:28
Mooi kleurtje hoor. En tele's zijn gewoon geil. Gefeliciteerd d'r mee!

Als je het serienummer ff opzoekt op de gitaar (bij mij staat het op de plaat van de brug, ook een Jap), dan is het vrij makkelijk uit te zoeken van welk jaartal dat ie is.

Lexvandoef
28 oktober 2007, 17:30
Mooi kleurtje hoor. En tele's zijn gewoon geil. Gefeliciteerd d'r mee!

Als je het serienummer ff opzoekt op de gitaar (bij mij staat het op de plaat van de brug, ook een Jap), dan is het vrij makkelijk uit te zoeken van welk jaartal dat ie is.

Als die bigsby er achteraf is opgezet dan staat er niks op de plaat van de brug omdat dat niet de originele is. Het zou ook op de achterkant van de neck kunnen staan, bij de verbinding met de body.

Mr.Fingers
28 oktober 2007, 17:31
Stond die niet op MarktPlaats?

Was er ook op aan het gassen, maar ik heb al een bigsbytele met RW neck.

anyway, gefeliciteerd! En welkom bij de "echte" teleclub


P.S. bevalt die Mustanbrug je wat? En hoe is de snaarhoogte (want de straal van de brug is niet gelijk aan de radius van de neck, dus de middenste snaren, staan die niet ontiechelijk hoog tov de buitenste?)

Fender75
29 oktober 2007, 08:29
Hele mooie!!! Ben er al bijna jaloers op..:)

hezz
29 oktober 2007, 08:53
Looks delicious! Zijn er eigenlijk ook soortgelijke tremelo's voor strats?

rickert
29 oktober 2007, 09:15
Looks delicious! Zijn er eigenlijk ook soortgelijke tremelo's voor strats?

'Tis geen tremolo, 'tis een bigsby vibrato. Opzich kunnen die ook op strats.

Gaaf ding! Jammer dat er geen origineel element bij de neck zit. Ik moet ook een echte tele... Misschien een zooitje spul voor een goede tele ruilen rond november:p

bert k
29 oktober 2007, 09:40
Ja, maar een Bigsby is dus ook gewoon een tremolo. Zo noemen we die dingen nou eenmaal...

Moet je dus wel een Strat zonder tremolo hebben, anders zit je met dat gat in de body.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 10:06
Ja, maar een Bigsby is dus ook gewoon een tremolo. Zo noemen we die dingen nou eenmaal...

Moet je dus wel een Strat zonder tremolo hebben, anders zit je met dat gat in de body.

Steven Janssens (bekend van Daan, hier in Belgoland), heeft een Strat met Bigsby. Als ik op de DVD kijk hoe deze eruit ziet, merk ik precies dat deze gewoon een houten blok over het gat heeft gelegd, met daarboven een TOM-brug, en helemaal tegen de strapbutton een Bigsby B5.

pannekoek
29 oktober 2007, 10:25
wat een heerlijke kleur met die slagplaat!

knepman
29 oktober 2007, 11:28
Vette shit, echt een coole gitaar. Gefeliciteerd man :)

Nellyrocks
29 oktober 2007, 12:10
heel mooi. Een binding had het alleen helemaal compleet gemaakt.

Tupelo
29 oktober 2007, 12:54
Gruwelijk gave plank.
Walhalla dit.
Wil die van mij zo pimpen of er ook eentje kopen.
Tele met bigsby is echt 'DA SOUND'.
Veel plezier ermee!!

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 12:59
Gruwelijk gave plank.
Walhalla dit.
Wil die van mij zo pimpen of er ook eentje kopen.
Tele met bigsby is echt 'DA SOUND'.
Veel plezier ermee!!

Jup, da sound is het zeker, ding weegt alleen goed door aan de schouder!

Epipaul
29 oktober 2007, 13:18
Hele mooi gitaar :hippie:

Mag ik de brutale vraag stellen wat dit schatje je heeft gekost?

barno
29 oktober 2007, 14:01
one hell of a nice guitar!

Ben al tijdje aan het denken van ook een Bigsby op mijn tele te gooien maar ik hoor dat dat echt wel de klank verandert. iemand voor en na-evaringen?

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 14:09
one hell of a nice guitar!

Ben al tijdje aan het denken van ook een Bigsby op mijn tele te gooien maar ik hoor dat dat echt wel de klank verandert. iemand voor en na-evaringen?

Jup, ik heb m'n American Telecaster in Augustus Gebigsby-ed. Hier komen de meest merkbare verschillen.

Gitaar is een pak zwaarder geworden, bijna een Les Paul gewicht
Het brugelement is nog meer "twangy" geworden
De sustain is er merkbaar op vooruit gegaan
Door het toevoegen van de bigsby worden mooie countrylicks mogelijk.
Door het shimmen van de neck staan de snaren best een eind van de slagplaat af (kan aanpassingsmoeilijkheden met zich meebrengen)

Ga er vooral eentje testen in de buurt (die japanse 60's RI met bigsby zijn een zeer goede indicatie)

Nellyrocks
29 oktober 2007, 14:24
Door het shimmen van de neck staan de snaren best een eind van de slagplaat af (kan aanpassingsmoeilijkheden met zich meebrengen)


Ik wil ook graag een Bigsby op mijn tele zetten. Wel handig datik even een term tegenkom die ik niet ken en me behoorlijk verontrust.

Wat de fuck is shimmen.

barno
29 oktober 2007, 16:19
Jup, ik heb m'n American Telecaster in Augustus Gebigsby-ed. Hier komen de meest merkbare verschillen.

Gitaar is een pak zwaarder geworden, bijna een Les Paul gewicht
Het brugelement is nog meer "twangy" geworden
De sustain is er merkbaar op vooruit gegaan
Door het toevoegen van de bigsby worden mooie countrylicks mogelijk.
Door het shimmen van de neck staan de snaren best een eind van de slagplaat af (kan aanpassingsmoeilijkheden met zich meebrengen)

Ga er vooral eentje testen in de buurt (die japanse 60's RI met bigsby zijn een zeer goede indicatie)

gewicht en hoge actie no problem. heb alleen schrik dat wat jij "meer twangy" noemt bij mij betekent dat hij eigenlijk vooral mid verliest en wat genepener gaat klinken. momenteel al ruim voldoende twang hier :)

Is het altijd nodig te shimmen als je een bigsby zet op een tele?

Anyways, ik koop me wel eens trem voor de tele, die van Duesenberg zijn een pak goedkoper en zijn erg goed schijnt het (en mooi ook). Weet wel niet of ze die ook hebben voor solid bodies.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 16:29
Ik wil ook graag een Bigsby op mijn tele zetten. Wel handig datik even een term tegenkom die ik niet ken en me behoorlijk verontrust.

Wat de fuck is shimmen.

Het woord klinkt erger dan het is hoor ;)

Shimmen is de hoek van de hals tov de body aanpassen. Dit doe je door een klein fijn stukje hout helemaal op het einde van je neckpocket te plaatsen, zodat je hals onder een hoek staat. Dit is nodig omdat de brug bij een bigsby ongeveer 7mm hoger is als bij een gewone telecaster, en je anders een onbespeelbaar hoge actie hebt

http://www.xs4all.nl/~msengers/htm/gallery.htm --> hier al het fijne erover.


@Barno: Nee je moet niet altijd shimmen, je kan ze gewoon laten, maar dan heb je een redelijk hoge actie. Ik heb m'n hals geshimt, waardoor de actie serieus laag is :rockon: + de hoek waarmee de snaren over m'n brug naar de bigsby lopen is nu vrij hoog, wat nog meer sustain meebrengt.

En over dat twangen, het valt best wel mee hoor, maar ik heb een DiMarzio Twangmaster in m'n brug zitten, en daardoor gaat die gillend hoog, normaal is er niet echt extreem veel verandering

PeterX
29 oktober 2007, 20:34
Mooi kleurtje hoor. En tele's zijn gewoon geil. Gefeliciteerd d'r mee!

Als je het serienummer ff opzoekt op de gitaar (bij mij staat het op de plaat van de brug, ook een Jap), dan is het vrij makkelijk uit te zoeken van welk jaartal dat ie is.

Thnx, na even goed kijken blijkt dat het serienummer inderdaad gewoon op de hals staat, hij is uit 94, dus het eerste decenium relic heb ik al gratis in mn zak :)

@mr fingers: Ik heb ff rustig gegoogeld, en de brug is idd een warmoth modified mustang brug. Werkt prima, zowel de brug in zn geheel als de individuele zadels zijn in hoogte instelbaar, waardoor de actie overal prima is.

@epipaul; ik heb voor deze tele minder betaald dan dat je voor een nieuwe tele light ash betaald tegenwoordig...