PDA

View Full Version : Wattage oefenruimte



crazylay
28 oktober 2007, 16:22
hallo

ik zoek een versterker waarmee ik kan oefenen met m'n band in een oefenruimte.
thuis heb ik een Guyatone Reverbrock Full tube staan maar die wil ik thuis houden en op de oefen locatie een andere.

welke versterker is geschikt voor in een oefenruimte.. die genoeg wattage heeft voor boven de drums uit te komen? hoeveel wattage ben ik minimaal nodig?

Marco

a darker shade of grey
28 oktober 2007, 16:31
Dit is geen duidelijke openingspost, wat voor muziek speel je, wat is je budget, blabla...

Qua wattage ligt het net aan de versterker, sommige versterkers van 15 watt komen boven drums uit en sommige versterkers van 100 watt moet je behoorlijk op hun staart trappen voordat je ze hoort....dus dat kan ik je niet zeggen, maar hou maar rekening met minimaal 30 watt buizen.

thieske
28 oktober 2007, 16:59
30 watt buizen... dat hoeft volgens mij echt niet..ik heb een hele tijd een attax 100 als rep-amp gehad,(nu toevallig even stuk, en vervangen door een vox ac30, die ik amper open kan zetten) en dat ging prima, het heeft dan wel een buisje in de voortrap, maar dat stelde niet veel voor..
Als je je amp gewoon op jezelf gericht houd hoeft t niet enorm hard, maar dan moeten je bandmaten dat natuurlijk ook doen....

casper innosence
28 oktober 2007, 17:11
30 watt buizen... dat hoeft volgens mij echt niet..ik heb een hele tijd een attax 100 als rep-amp gehad,(nu toevallig even stuk, en vervangen door een vox ac30, die ik amper open kan zetten) en dat ging prima, het heeft dan wel een buisje in de voortrap, maar dat stelde niet veel voor..
Als je je amp gewoon op jezelf gericht houd hoeft t niet enorm hard, maar dan moeten je bandmaten dat natuurlijk ook doen....

tis ook afhankelijk van hoe hard je drummer op zn kit timmert. Die van ons is n flinke hout hakkert. Dat in combinatie met de stijl die je speelt.

Ash ketchum
28 oktober 2007, 17:24
Haha, houthakkers, in mijn vorige band had de drummer maar 2 standen voluit of uit. On-topic; 50 watt transistor lijkt mij voldoende voor welke muziekstijl en drummer dan ook. Zolang je de versterker goed neerzet zodat voor jezelf en de rest hoorbaar bent.

Lexvandoef
28 oktober 2007, 17:32
tis ook afhankelijk van hoe hard je drummer op zn kit timmert. Die van ons is n flinke hout hakkert. Dat in combinatie met de stijl die je speelt.

Tsja als je iets in de trant van metal ofzo speelt dan heb je idd een iets andere versterker nodig met misschien ook iets meer power. Ikzelf speel in een poppy/rocky coverbandje en heb een gerepeteerd met mijn AC15, gaat meer dan prima. :cooler:

tabmaniac
28 oktober 2007, 17:40
ligt eraan hoe hard je dat kreng wilt en wat voor een stijl je speelt..;)
blues/pop achtige dingen lijkt me 15/30watt buizen wel voldoende.
rock/metal achtige dingen 30/50 watt buizen minimaal..

Rormo
28 oktober 2007, 19:04
Het hangt van veel factoren af, dat je inderdaad niet een eenzijdig antwoord kunt geven. Ik speel zelf in twee bands met dezelfde amp. Ik speel met een Marshall JTM30 als oefenversterker. Bij mijn rock bandje trekt dat ding het net aan. Die muziek is wat harder en de drummer slaat altijd flink hard. Bij mijn pop bandje kan ik het op half volume af, dat is nu eenmaal zachtere muziek en een drummer die wat zachter slaat.

zjanke
28 oktober 2007, 19:33
Het verschil in volume is niet zo groot als het verschil in wattage doet lijken. Ik gebruik twee amps en kom met beide makkelijk boven onze houthakker uit. (Ongeveer 2 meter, 125 kg, speelt regelmatig met de achterkant van zijn stokken en slaat regelmatig een setje kevlar vellen naar de filistijnen, kortom: hij slaat dus hard)
Ik gebruik een JCM800 4010 (50 watt) en een Mesa blue angel die bij mij op het 15 watt standje draait (2x6V6) en deze trekken het allebei makkelijk.
Als je een buizenbak half open zet is ie clean, als je hem helemaal openzet gaat ie niet veel harder maar overstuurt. Iedereen die denkt 100 watt buizen nodig te hebben om over een drummer heen te komen in een repetitiehok moet eens aan zijn EQ draaien, volume is gewoon niet het probleem.

crapton
28 oktober 2007, 20:11
Mijn ervaring: zorg ervoor niet te hard te repeteren. Rustig inregelen en het is verboden aan de vol knop te komen naarmate de avond vordert. Speaker goed op jezelf richten. Drummers = noodzakelijk kwaad, jammer genoeg hebben de meeste van die gasten geen volumeknop --> hard = goed denken ze vaak.

Heb o.a. gespeeld met een Peavey Bandit (80W transistor) en die gaan hard zat zeer zeker met een extra box. Overigens een prima versterker, goede sound en heel degelijk voor niet teveel geld. Nooit een miskoop. Of een Line6 Spider III, heb je alles in 1, ik dacht stereo ook niet duur en zeker hard.

Ik heb nu een stereo combo met heel veel power (2x250W) en moet zeggen dat is wel erg prettig als je de solo er bovenuit moet tillen, zelfs als de anderen niet te hard spelen.

Mi belangrijk dat de amp voldoende 'headroom' heeft ofwel dynamiek aankan.

casper innosence
28 oktober 2007, 21:32
Mijn ervaring: zorg ervoor niet te hard te repeteren. Rustig inregelen en het is verboden aan de vol knop te komen naarmate de avond vordert. Speaker goed op jezelf richten. Drummers = noodzakelijk kwaad, jammer genoeg hebben de meeste van die gasten geen volumeknop --> hard = goed denken ze vaak.



mee eens, zoiezo staan wij in een cirkel opstelling... 2 gitaar amps schuin tegen over de drummer... een meter of 2 voor de bassdrum is het kruispunt van de 2 gitaarkasten. bassist staat schuin naast de drummer zelfde kant op. Begin van de repetitie een kleine check of alles een beetje in verhouding staat met elkaar. Kwa volume.

Mijn Soldano staat meest op standje 2... (en dat is vaak hard zat)

crazylay
28 oktober 2007, 22:36
wow ok.. haha wat een reacties. thanks! :D

ik haal wel een transistor amp op voor tijdelijk dan maar eerst.

thanks again!

Yannicks
29 oktober 2007, 07:37
Het gaat ook om het rendament dat je buizenversterker haald. Je hebt een aantal klasses, ik dacht iets van Klasse A en Klasse B.
Daarnaast ligt het ook aan wat voor speakers en hoeveel speakers er aan je versterker hangen. Hoe meer speakers is een grotere geluidsspreiding.
Ik kan met me JTM-30 makkelijk mee spelen in de band en heb dan nog volume over.

crazylay
29 oktober 2007, 11:55
ook wel handig ja..

willen jullie mischien eens een lijstje maken met wat wel goede en betaalbare versterkers zijn voor in de oefenruimte?

de versterker die ik nu gebruik kan het MAKKELIJK aan maar die hou ik toch thuis hier. Guyatone reverb rock full tube. 150w :D

bass blom
29 oktober 2007, 11:57
Het gaat ook om het rendament dat je buizenversterker haald. Je hebt een aantal klasses, ik dacht iets van Klasse A en Klasse B.
Daarnaast ligt het ook aan wat voor speakers en hoeveel speakers er aan je versterker hangen. Hoe meer speakers is een grotere geluidsspreiding.
Ik kan met me JTM-30 makkelijk mee spelen in de band en heb dan nog volume over.

en speakers hebben ook verschillend rendement!

ColourofFire
29 oktober 2007, 12:26
ook wel handig ja..

willen jullie mischien eens een lijstje maken met wat wel goede en betaalbare versterkers zijn voor in de oefenruimte?

de versterker die ik nu gebruik kan het MAKKELIJK aan maar die hou ik toch thuis hier. Guyatone reverb rock full tube. 150w :D

Waarom hou je in godsnaam een 150 watt amp thuis? Ik zou die guyatone dan voor de band gebruiken en een AC15 oid voor thuis kopen.

rocker_71
29 oktober 2007, 12:43
Ik heb een Marshall Master Lead en dat is een jaren 80 transistor amp van 30 Watt. Voor de oefenruimte genoeg en ik heb er ook al diverse optredens mee gedaan.
Op MP heb je ze voor rond de 100 euri.

crazylay
29 oktober 2007, 14:23
Waarom hou je in godsnaam een 150 watt amp thuis? Ik zou die guyatone dan voor de band gebruiken en een AC15 oid voor thuis kopen.

deze amp die ik thuis heb heb ik dus ook voor optredens.. vandaar.

Eko
30 oktober 2007, 08:54
Zo te horen spelen jullie tijdens het repeteren om het hardst. Dat is niet echt repeteren te noemen , maar optredens na spelen. Als je doppen in moet gaan doen tijdens een repetitie is er iets niet in orde.

Magic Bean
30 oktober 2007, 09:35
Zo te horen spelen jullie tijdens het repeteren om het hardst. Dat is niet echt repeteren te noemen , maar optredens na spelen. Als je doppen in moet gaan doen tijdens een repetitie is er iets niet in orde.

ik vind persoonlijk de totale mix van de band heel belangrijk.
Het repeteert niet lekker als je alleen de drum hoort en de gitaren minder.
Zodoende passen wij het geluidsniveau aan aan de drummer (die ook zachter kan spelen, maar dan nog).

Is ook sterk afhankelijk van stijl, zoals hierboven ook al gezegd is.
Bij een rock/metal band zal je wat meer volume/headroom nodig hebben dan bij een blues/pop band.

crazylay
30 oktober 2007, 10:44
Zo te horen spelen jullie tijdens het repeteren om het hardst. Dat is niet echt repeteren te noemen , maar optredens na spelen. Als je doppen in moet gaan doen tijdens een repetitie is er iets niet in orde.

ik weet niet tegen wie je het hebt maar bij ons is dat dus echt niet zo.. onzin dus.

wat ik al zei.. mijn 150w fulltube versterker gebruik ik thuis en met optredens. deze is mij te duur om hem ergens zo neer te zetten. (begrijpelijk toch als je een amp hebt die meer dan je auto waard is??)

dus zodoende.. zoek ik een amp voor in de oefenruimte waarmee ik dus gewoon normaal met de anderen kan mee spelen zonder gedoe. dus het is dus niet dat ik het hardst wil spelen of wat dan ook.. maar gewoon weet dat ik duidelijk boven de drum uit kom en dus dan ook nog een goed geluid er uit kan krijgen.

genre: Pop, rock, rock 'n' roll, blues.. nieuwere en oudere muziek.

Marco

pol
30 oktober 2007, 11:26
Ik vind het een beetje een rare redenering, als je al een goeie versterker hebt, waar speel je er dan niet gewoon op op repetities ?

als je goed gewend ben, ga je toch nooit tevreden zijn met een goedkoop prulding.

LCH
30 oktober 2007, 11:51
wat ik al zei.. mijn 150w fulltube versterker gebruik ik thuis en met optredens. deze is mij te duur om hem ergens zo neer te zetten. (begrijpelijk toch als je een amp hebt die meer dan je auto waard is??)
Oplossing: een duurdere auto kopen. :D

Hoe het ook zij; je levert altijd in qua geluid. Neem je daar genoegen mee? Je bent wel verschrikkelijk verwend met zo'n versterker. En als je iets zoekt dat in de buurt komt van je huidige amp zit je al weer in een hoge prijsklasse.

crazylay
31 oktober 2007, 10:24
Oplossing: een duurdere auto kopen. :D

Hoe het ook zij; je levert altijd in qua geluid. Neem je daar genoegen mee? Je bent wel verschrikkelijk verwend met zo'n versterker. En als je iets zoekt dat in de buurt komt van je huidige amp zit je al weer in een hoge prijsklasse.

wat ik dus al zei.. deze versterker heb ik voor thuis en voor optredens.
hij is mij ook te zwaar om hem elke week 2x van zolder te halen.

ik verwend met zo'n versterker? ik heb genoeg luitjes hier op het forum gezien waarvan ik dacht.. WOW! :D hehe maar goed nee deze versterker heb ik ooit een keer kunnen inruilen op een gitaar + wat bijbetaling dus was een mooie deal ;) het is een amp uit de 70er jaren.