PDA

View Full Version : Hulp bij aankoop gitaar: Ibanez, of toch beter iets anders?



BertRowies
28 oktober 2007, 16:07
Hallo,

Ik ben op zoek naar een akoestische gitaar maar weet hier eigenlijk heel weinig vanaf. Kunnen jullie bij helpen?

*Qua prijs zoek ik iets tussen de 350 en 500 euro, maar 500 euro is echt het maximum. Dus liefst geen voorstellen als "geef 50 euro meer en je hebt ..." :-)
*Een cutaway vind ik heel mooi.
*Als het kan zou ik voor deze prijs graag een gitaar met element hebben. Het belangrijkste blijft echter dat ze unplugged goed klinkt.
*Ik vind de AW-gitaren van Ibanez best mooi, maar de meningen over de kwaliteit ervan zijn precies nogal verdeeld. Graag meer uitleg (ik keek vooral naar de AW14QMECE en de AW800ECE)

Alvast heel erg bedankt!
Bert

Flipkoos
28 oktober 2007, 16:11
Ik zou om te beginnen eens het forum doorsnuisteren, want deze vraag is vaker aan de orde gekomen, en er zijn al heel wat adviezen gedaan...
Ik kan je iig een Seagull S6CW aanraden, ik weet niet wat ze nieuw kosten, maar tweedehands zijn ze rond de 300 euro denk ik.
Zelf ga ik altijd voor tweedehands. Dan heb je, zeker als je jezelf zo'n duidelijke limiet stelt, veel meer gitaar voor minder!

hendrix2
28 oktober 2007, 16:20
Ik heb geen ervaring met de ibanez gitaren, maar ik lees erg veel goede dingen over de Seagull S6 CW, érg mooie gitaar, met cutaway en héél mooi versterkt. Heel warme gitaar.
De nieuwwaarde van deze gitaar zal wss iets boven je budget liggen, maar 2dehands moet die zeker te vinden zijn voor je vooropgestelde prijs (stond er onlangs nog een op marktplaats voor 450 geloof ik).

Ook goed: Simon & Patrick SP6 CW GT. Beetje zelfde eigenschappen dan die seagull, alleen vind ik persoonlijk de simon and patrick gitaren iets beter. Maar da's een heel persoonlijke voorkeur. Deze gitaar zal ook wat boven het budget zijn, maar tweedehands moeten ze ook voor 450 te vinden zijn.
Deze heb ik zelf en het is een droom om op te spelen.

Ik hoor ook veel goeds over Yamaha APX gitaren. Die zijn geloof ik tussen de 300-500 euro nieuw. Ik heb ze zelf niet geprobeerd dus kan er niet heel veel over zeggen.
Heb zelf een Yamaha FX310, heel goede gitaar mits enige afstelling. Slechts 250 of 300 euro voor betaald dacht ik. Wel versterkt niet geheel super. (érg scherp geluid)

Cort maakt ook heel goede betaalbare akoestische gitaren. Zeker haalbaar voor jou budget. Mijn ondervinding is wel dat deze een goede afstelbeurt nodig hebben vooraleer ze echt goed gaan spelen.

Ook de Takamine G series zouden niet verkeerd zijn.
Tangelwood maakt ook enkele gitaartjes in die prijsklasse en heb er ook goede dingen over gehoord.

Het belangrijkste is natuurlijk wat je zelf vind. Als je die ibanez goed vind, dan zou ik niet twijfelen. Natuurlijk kan je gaan vergelijken.
Ik ben zelf onlangs de winkel binnengestapt en heb het meeste tussen de 500 en 1000 euro getest, ongeacht het merk dat er op stond.

Wat ik een probleem is dat in de winkel héél veel akoestische gitaren erg hoog afgesteld staan, dat maakt het testen wel moeilijk (voor mij althans, want ik speel heel laag).

Er zijn vast tal van merken die ik niet opgenoemd heb en waar je eens kan naar uitkijken.
Veel succes met de zoektocht!

Riste
28 oktober 2007, 16:29
Ook zeer het proberen waard: de Yamaha LL6. De prijs ligt misschien een heel klein beetje hoger dan je budget.

Riky
28 oktober 2007, 19:18
En wat dacht je van een Crafter? Kheb er zelf een, wil er niet meer vanaf. Perfect afgewerkte stevige gitaar met goed bovenblad... Heb er 0.10 snaren op liggen, maar geluid word er niet zachter of doffer door...

Suc6 met de zoektocht:)

greencharlie
29 oktober 2007, 12:33
Probeer Blueridge

dadgad
29 oktober 2007, 16:53
Hallo,

Ik ben op zoek naar een akoestische gitaar maar weet hier eigenlijk heel weinig vanaf. Kunnen jullie bij helpen?

*Qua prijs zoek ik iets tussen de 350 en 500 euro, maar 500 euro is echt het maximum. Dus liefst geen voorstellen als "geef 50 euro meer en je hebt ..." :-)
*Een cutaway vind ik heel mooi.
*Als het kan zou ik voor deze prijs graag een gitaar met element hebben. Het belangrijkste blijft echter dat ze unplugged goed klinkt.
*Ik vind de AW-gitaren van Ibanez best mooi, maar de meningen over de kwaliteit ervan zijn precies nogal verdeeld. Graag meer uitleg (ik keek vooral naar de AW14QMECE en de AW800ECE)

Alvast heel erg bedankt!
Bert

Hallo Bert,

Beide lijken goede gitaren. Ze hebben beiden een massief
bovenblad, maar de 800 heeft ook massieve zij-en
achterkanten, de 14 niet. De 800 heeft B-Band electronica,
de 14 Fishman Sonicore, wat een beetje een budget
oplossing is. De 14 heeft een leuke inleg in de toets, maar
daar speelt 'ie natuurlijk niet beter of slechter door.

Dus als 'ie binnen je budget zit zou ik (uit deze twee) voor
de 800 kiezen. Maar er zijn nog zoveel andere merken....

Greetz,

Han.

Azrael
29 oktober 2007, 16:56
En wat dacht je van een Crafter? Kheb er zelf een, wil er niet meer vanaf. Perfect afgewerkte stevige gitaar met goed bovenblad... Heb er 0.10 snaren op liggen, maar geluid word er niet zachter of doffer door...

Suc6 met de zoektocht:)

Seconded! Leuke gitaren ook in de budget klasse.
Wat cut-away betreft. Het lijkt misschien leuk maar ik vind het zelf niet zo nuttig. Ik kom namelijk niet zo vaak bij het bovenste stuk van mijn gitaar. Beetje een kwestie van smaak dus. Het geluid van een cut-away kan ook anders zijn dus gewoon testen.

LaurentB
29 oktober 2007, 20:51
Naast de meeste zeer nuttige adviezen hier: ga vooral heel veel gitaren proberen in deze prijsklasse. De kwaliteit varieert namelijk van zeer matig tot echt goed in deze range. Zelfs binnen één merk.