PDA

View Full Version : Is het het waard?



tabmaniac
28 oktober 2007, 15:47
Hallo!

rond december koop ik een nieuwe amp (nog geen idee welke) maar het gaat om het volgende:

Ik ben dus van plan om een top te kopen ivm het niet te veel hoeven sjouwen met die zware Marshall Valvestate 8280.

mijn idee:

Van de versterker een cab maken en de versterker los verkopen. (ik heb al iemand die de versterker in die staat zou willen kopen)

mijn vraag is: Is dit het waard?
ik zaag namelijk wel een stuk van mijn amp af, hij zal dus ook nooit meer zoveel waard zijn als dat hij nu is. Ik wil dus zeker weten dat het het waard zal zijn zodat ik niet over een paar maand zit van; verdomme, ik ben er nu al weer zat van..

De reden dat ik mijn versterker "verbouw" is dat ik op zoek ben naar een moderne high gain, die ik dus niet uit mijn valvestate kan halen.

bedankt!:)

bass blom
28 oktober 2007, 15:49
wil je dat wat overblijft na zagen houden dan?
laat hem anders dat ding zelf lekker verzagen :D

tabmaniac
28 oktober 2007, 15:53
wil je dat wat overblijft na zagen houden dan?
laat hem anders dat ding zelf lekker verzagen :D

Versterker losschroeven, versterker eruit.. dan heb je in principe al een kast, maar met een open ruimte aan de boven kant. het idee is dat ik dit dicht maak, met zagen of met een plaat er voor..

het idee is dat ik hem zelf houd zodat ik een 2x12 cab heb ja;)

Meneer I.
28 oktober 2007, 16:18
Ik heb zelf hetzelfde vraagstuk gehad met mijn Marshall 8240. Ik wilde in eerste instantie hetzelfde doen als jij, maar later leek het me handiger om aan de achterzijde de speakeraansluitingen zo aan te passen dat je een 2x12 cab krijgt en een losse amp. De amp-controls dan aan de voorzijde af te dekken met een metalen plaat oid. Nieuwe top erop en klaar.

En mocht je nieuwe top het begeven of zo tijdens een optreden dan kun je de afdekplaat weghalen speakeraansluitingen omzetten en voila een backup. :)

Heb ik dit ook gedaan? Nee, Marshall verkocht voor een leuke prijs en een losse 2x12 cab overgenomen en een zelfbouwtop erop. :satisfie:

Voordeel is wel dat je dan de Marshall intact laat....dusss...heb je er wat aan?

EDIT: nadeel is dan wel dat je EN de Marshall EN de top moet meezeulen.....

tabmaniac
28 oktober 2007, 17:34
Dat is ook de bedoeling!:)
speakeraansluitingen aanpassen.. zowel de 8240 als de 8280 heeft aparte speakerkabel per speaker, is hier een soort splitter voor (nee wacht, splitter is niet het goeie woord..) zodat ik die 2 jacks van de kabels 1 jack maak, of moet dit anders gebeuren?

Lexvandoef
28 oktober 2007, 17:45
Dat is ook de bedoeling!:)
speakeraansluitingen aanpassen.. zowel de 8240 als de 8280 heeft aparte speakerkabel per speaker, is hier een soort splitter voor (nee wacht, splitter is niet het goeie woord..) zodat ik die 2 jacks van de kabels 1 jack maak, of moet dit anders gebeuren?

Je zou de speakers helemaal opnieuw in serie/parallel kunnen wiren. of je knipt de jack af en soldeert de rode draad aan de rode, en de zwarte aan de zwarte, en dan soldeer je dat dan weer vervolgens aan een jack. Dan staan je speakers parallel en verandert de totale impedantie van cab weer he.

Had ik trouwens niet iets hierover gepmed?

Ik zou trouwens zelf nog steeds de hele amp verkopen en dan een losse cab+head kopen. Ik weet het, ik heb het zelf ook niet gedaan, maar dat was omdat ik de amp zelf wilde houden. De hele versterker verkopen levert je ook meer geld op, wat weer op kan aan een goeie cab en van je gespaarde geld koop je een goeie head.

tabmaniac
28 oktober 2007, 17:56
Je zou de speakers helemaal opnieuw in serie/parallel kunnen wiren. of je knipt de jack af en soldeert de rode draad aan de rode, en de zwarte aan de zwarte, en dan soldeer je dat dan weer vervolgens aan een jack. Dan staan je speakers parallel en verandert de totale impedantie van cab weer he.

Had ik trouwens niet iets hierover gepmed?

Ik zou trouwens zelf nog steeds de hele amp verkopen en dan een losse cab+head kopen. Ik weet het, ik heb het zelf ook niet gedaan, maar dat was omdat ik de amp zelf wilde houden. De hele versterker verkopen levert je ook meer geld op, wat weer op kan aan een goeie cab en van je gespaarde geld koop je een goeie head.

klopt, je hebt me hier iets over gpmd:)
klopt, de gehele impedantie veranderd, maar dat is niet zo een probleem.

dat klopt, maar het lijkt me ook gewoon leuk om daar een keer mijn energie in te stoppen. Ik wil gewoon weten of er dan nog een degelijk geluid uit komt, omdat de constuctie van een normale 2x12 cab toch wel anders is.

tabmaniac
28 oktober 2007, 22:58
niemand die weet of de constructie dermate uitmaakt dat het de klank zou verpesten?

Lexvandoef
28 oktober 2007, 23:02
niemand die weet of de constructie dermate uitmaakt dat het de klank zou verpesten?

nou volgens mij maakt de kastconstructie zelf niet zo heel veel uit qua sound.
Tis meer dat je combo zeer waarschijnlijk openback is en dat klinkt heel anders dan een closed back cab.

Ik heb mijn cab nu ook closed back en dat klinkt echt heel goed hoor, veel meer druk en laag en ietsiepietsie warmer dan open back.

tabmaniac
29 oktober 2007, 10:23
en als ik hem closed back maak, zou dat hem goed doen?:)

edit: laat maar, ik zie het al;)