PDA

View Full Version : reverb semi dood?



espike
28 oktober 2007, 13:38
De korte omschrijvingvan mijn probleempje:
Ik heb al jaren een fender champion 110 staan, leuk versterkertje met genoeg output.
Hier zit ook al tijden een niet werkende reverb in, iets wat ik niet een groot probleem vond, omdat de versterker er heerlijk cheap door was (nederlander he )
Anyway, nu heb ik m aan staan, en struikel ik er half over, en ik hoor dat de reverb inslaat.
Als ik er op speel echter doet ie niks, maar zodra ik de versterker een tik geef, dan doet ie t prima
Nou zit ik me dus af te vragen.. waar begin ik met zoeken ? mogelijk de potmeter defect, of verkeerd bedraad?
zijn de schema's hiervoor ergens te vinden ?

bert k
28 oktober 2007, 13:57
Als er een verengalm inzit, dan zit die waarschijnlijk met twee tulpstekkertjes met de versterker verbonden. Kijk eens of die goed vast zitten?

espike
28 oktober 2007, 15:05
jep, verengalm, kartonnen buis met 2 setjes draden .
Alleen helaas zit de bedrading goed vast. had m ook al s omgedraaid, t vreemde vind ik, dat ik m over de speaker hoor als ik m een tikje geef, maar verder doet ie niks.. tenzij ik m zo knal hard zet, dat de kast wel mee trilt... iets wat mijn buren minder vinden.
hmm logica zegt me dan dat de input niet aankomt, maar de output prima werkt..
tijd om de multimeter te zoeken denk ik

Jedeel
28 oktober 2007, 17:24
hmm logica zegt me dan dat de input niet aankomt, maar de output prima werkt..

Je haalt mij de woorden uit de mond :-)

Misschien iets proberen met een...eh.... hoe zo'n ding... zo'n test-pen waar een signaal uitkomt die je dan vanaf de input v.d. galmveer steeds verder naar voren
(schemtisch gesproken dan) inprikt op de printsporen.
Hmmmm.... wat schrijf ik toch onduidelijk :-)

Als je een schema bezit van de versterker, dan je je de test-pen (of enig soundgenerator) op de ingang v.d. galmveer zetten (printspoor aanraken).
Net zolang het schema volgen totdat je niets meer hoorten dan moet je
de 'schuldige' vinden.
Zo klinkt het allemaal wel eenvoudig..... maar de praktijk.... :-)

matto
28 oktober 2007, 22:00
misschien is het inputspoeltje kapot of een draadje van de plug naar het spoeltje losgeraakt.