PDA

View Full Version : Zoom A2.1u multi-effect?



Bruvtilov
27 oktober 2007, 21:07
Hallo allemaal,

Ik overweeg een Zoom A2.1u multi-effect voor acoustisch gitaar aan te schaffen. Ik speel in twee acoustische duo's (covers van de Beatles tot Robbie Williams/eigen werk, country-rock, bluegrass) en het lijkt me een aardig idee om een wat breder geluidenpalet tot mijn beschikking te hebben, bv. wat chorus voor een 12-snarig effect of delay voor een solo. Ik speel overigens op een Taylor 414 Grand Auditorium met Fishman Prefix Blender.

Heeft iemand van jullie ervaring met dit apparaat? Ik ben benieuwd naar een aantal zaken:

- wordt het eigen geluid van je gitaar intact gelaten? Of laat het apparaat min meer alle gitaren gelijk klinken en hoor je dus voornamelijk het geluid van de A2.1u?

-Is het gemakkelijk en intuitief te bedienen en programmeren?

-Hoe klinken de gitaarsimulaties?

-kun je gemaakelijk tussen presets switchen en de effecten bypassen?

-voegt het apparaat qua klankmogelijkheden daadwerkelijk wat toe aan je geluid?

Vragen, vragen... Ik hoop dat iemand me hier kan helpen!

Bedankt,

Robert

Makor1966
27 oktober 2007, 21:27
Hoi Robert, heb je een keer met Tjebbe gezien bij de Tender :)
Gitarist van m'n band heeft zo'n ding, we doen nml. ook weleens wat akoestisch, dan gooit ie z'n Landola erdoorheen.
Volgens mij is het een soort modeler, en zitten er allerlei verschillende modellen akoestische gitaar in.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80481
Lees dit draadje van gertdm maar ff..
Gert heeft uiteindelijk de korg gekozen

Kaboemba
27 oktober 2007, 21:35
He Robert,


Ik heb de zoom nooit geprobeerd maar heb wel de yamaha ag-stomp en een DOD acoustic 1.
Ik heb een carvin ac175, eletro-acoustische als de godin a6 (zo'n platte).
Omdat het geen "echte" akoustische gitaar is wat ik heb zocht ik iets wat mijn geluid breder/voller en meer akoustisch deed klinken.
En ik ben erg tevreden over het resultaat van beide effect-apparaten, ze doen wat ik zocht en bovendien heb ik nu veel meer klank/sound mogelijkheden.
Met bepaalde instellingen is zelfs een redelijk banjo geluid te verkrijgen.

Beide zijn voorzien van een feedbacker wat wel erg handig is en idd feedback is duidelijk minder (onze andere gitarist met een echte akoustische gitaar heeft veel meer last van feedback).
Vooral de DOD was een hele verrassing en die kan veel meer dan de ag-stomp, kwa geluiden.

Kortom, ik ben erg tevreden met het behaalde resultaat en het is een zeer goede toevoeging voor live gebeuren waarbij er meer variatie mogelijk is.
Overigens klinken ze beiden ook prima met een "echte" akoustische gitaar.

Het is niet wat je zocht maar aangezien er over effecten voor akoustische gitaren hier niet veel te vinden is heb ik toch maar gereageerd.
Overigens zijn de meningen op HC niet zo heel lovend over de zoom, een 7,1 tegenover een 8,3 voor de ag-stomp.
Ik zie dat de DOD zelfs een 6.3 krijgt terwijl ik hem juist prima vond.

Liefhebber
27 oktober 2007, 22:39
Waar ik nou zo benieuwd naar ben is waarom je ,als je akoestisch speelt , allerlei effecten wilt inbouwen.

Ik vind persoonlijk dat reverb, delay,chorus en compressie wel toelaatbaar zijn voor akoestische gitaren omdat ze zo nog niet hun eigen karaker verliezen.
Als je verder gaat dan neem ik toch een elektriek, bij voorkeur een Fender Telecaster Standard omdat je daar zonder effecten op akoestisch lijkend geluid uit kunt halen maar je kunt er veel verder mee gaan als het om effecten gaat(ik heb het dus niet over voorgeprogammeerde effecten zoals een twaalfsnarig geluid) zonder dat die gitaar zijn karakter verliest.
Maar dan zitten we hier waarschijnlijk niet op het goede forum want dan gaat het over elektrische gitaren.

Bruvtilov
27 oktober 2007, 23:08
Bedankt voor de reacties U beiden!

Misschien dat ik hem maar gewoon bestel in Duitsland...als je via internet koopt heb je een wettelijk (volgens Duits recht) teruggave-binnen-30dagen-recht, zodat je ruim de tijd hebt om iets goed aan de tand te voelen.

Waar ik het meest bezorgd over ben is dat er afbreuk gedaan wordt aan het originele gitaarsignaal, zou toch zonde zijn van zo'n dure Taylor, niet?

@Makor1966: ben je een bekende van Tjebbe? of van Friendly Fire?

@Liefhebber: er heerst een beetje de opvatting dat akoestische vooral naar zichzelf moeten klinken en als ze in combinatie met effecten bespeeld worden, je net zo goed electrisch kunt spelen.

Ikzelf wil graag het akoestische karakter gehandhaafd zien, maar ben benieuwd in hoeverre effecten als vnl. chorus en delay je muzikaal nieuwe wegen laten inslaan. Is voor mij nog onbekend terrein, je hoort die combinaties ook niet zoveel. Dat is m.i. juist leuk omdat je dan geluidsmatig onbevooroordeeld nieuwe klanklandschappen kunt creeren.

Liefhebber
28 oktober 2007, 00:13
Bedankt voor de reacties U beiden!

Misschien dat ik hem maar gewoon bestel in Duitsland...als je via internet koopt heb je een wettelijk (volgens Duits recht) teruggave-binnen-30dagen-recht, zodat je ruim de tijd hebt om iets goed aan de tand te voelen.

Waar ik het meest bezorgd over ben is dat er afbreuk gedaan wordt aan het originele gitaarsignaal, zou toch zonde zijn van zo'n dure Taylor, niet?

@Makor1966: ben je een bekende van Tjebbe? of van Friendly Fire?

@Liefhebber: er heerst een beetje de opvatting dat akoestische vooral naar zichzelf moeten klinken en als ze in combinatie met effecten bespeeld worden, je net zo goed electrisch kunt spelen.

Ikzelf wil graag het akoestische karakter gehandhaafd zien, maar ben benieuwd in hoeverre effecten als vnl. chorus en delay je muzikaal nieuwe wegen laten inslaan. Is voor mij nog onbekend terrein, je hoort die combinaties ook niet zoveel. Dat is m.i. juist leuk omdat je dan geluidsmatig onbevooroordeeld nieuwe klanklandschappen kunt creeren.
Bruvtilov,

Over die opvatting over akoestische: een juiste conclusie.
En ik onderschrijf die opvatting.
Maar als je met effecten gaat werken dan is het heel moeilijk om het akoestische karakter te behouden.
Wel interessant om mee te experimenteren maar....
Ik denk dat je als gitarist in de bespeling van de gitaar door experimenten met speeltechnieken veel interessantere resultaten kunt boeken.
Daarbij blijft het karakter van de gitaar behouden(akoestisch geluid)
Als je de gitaar versterkt dan heb je in principe genoeg aan reverb /delay(dat om een ruimtelijk effect te krijgen)

Makor1966
28 oktober 2007, 00:25
Hi Robert, ik ken Tjebbe van Wolthuis, was m'n eerste zangleraar.
Heb jullie een paar keer zien spelen o.a. in de Leidse Hout en een keer bij Tender, heb toen even praatje gemaakt met Tjebbe. Ik kom hem af en toe nog wel eens tegen in Leiden. Heb na laatste keer bij Tender weer eens gegoogled, bleek z'n naam met 2 g's te moeten :D toen kwam er ineens vanalles en nog wat omhoog (geen voedsel :D) Spokane Chiefs en stuff, lachen.
Succes met de zoektocht naar acoustisch effectenbakje en Friendly Fire en doe Tjebbe maar de groeten.

Marrie :)

P.S. hoe ik er nou achter kwam dat jij Brutilov was staat me niet meer helemaal bij, ik wist wel dat je gitaarles gaf :chicken:

Bruvtilov
28 oktober 2007, 00:43
OK Marrie, ik speel morgen weer met hem dan zal ik je groeten overbrengen! Eindelijk weer eens met The Spokane Chiefs, die inmiddels gereduceerd zijn tot duo.

@liefhebber: ik ben op zoek naar de "muzikale" mogelijkheden van effecten die, hoe omschrijf ik dat, min of meer "op" het oorspronkelijke gitaarsignaal komen te liggen (zoals delay, chorus) en niet het volledig "omhullen" (zoals overdrive/distortion).

Makor1966
28 oktober 2007, 01:00
Leuk dat jullie daar nog wat mee doen, hij heeft me geloof ik ooit weleens een casettebandje met werk laten horen, was wel leuke muziek, beetje amerikaans.
Hier nog een link naar een paar sound-samples http://www.zoom.co.jp/english/download/demosound/demo_a2series.php
en website van Zoom bakje http://www.zoom.co.jp/english/products/a21u/index.php
Moedersite Samson Zoom http://www.samsontech.com/products/brandpage.cfm?brandID=4

Btw ik heb zelf de G2.1u voor elektrisch, en het geluid klinkt best goed maar voor gebruiksgemak zou ik nu voor een Boss gaan of losse pedaaltjes.

LaurentB
28 oktober 2007, 10:33
Ik moet ineens denken aan hoe Keith Richards de begeleiding van een van de Stones nummers heeft opgenomen (ik ben even kwijt welke, misschien was het 'Brown Sugar'). Als je het hoort klinkt het als iets Telecasterachtigs met vervorming, maar in een interview las ik dat het een akoestische gitaar was waarvan het magnetisch element direct in een taperecorder (ik meen zelfs een cassetterecorder) geplugd was en met de vervorming die dat opleverde het betreffende geluid produceerde.