PDA

View Full Version : linkshandig op rechtse gitaar?



toetjes
27 oktober 2007, 20:06
hoi , een moeilijke vraag

ik heb een linkse beginner en heb sinds enkele weken een linkshandige Ibanez gitaar en ben er al "redelijk" op thuis aan het raken dmv wat zelfstudie.

toch had ik het gevoel dat ik beter op gitaarles kon gaan en heb wat informatie ingewonnen bij een gitaarleraar die me door twee mensen werd aangeraden.

de man klonk zeer positief door de telefoon maar rade me aan op een rechtshandige gitaar te gaan spelen omdat (dit zou me als linkshandige vooral in het begin veel profijt opleveren)
in mijn geval zou hij eventueel wel bereid om mij als linkshandige les te geven omdat ik al een linkshandige gitaar had aangeschaft ,maar zoals al gezegd werd dit door hem afgeraden.

als andere mogelijkheid zou ik van hem eventueel een rechthandige gitaar kunnen lenen ,en als dat goed zou gaan kon hij me ook een nieuwe complete set leveren rond de 150 euro.

wat moet ik hier nou mee???

linkshandig blijven spelen op mijn Ibanez G10 (wat toch geen goekope gitaar was) en voor mijn gevoel toch het makkelijkste "pakt"
of rechtshandig gaan leren met als gevolg dat ik een nieuwe gitaar moet gaan kopen en mijn Ibanez moet verkopen in een markt waar niet veel animo is voor een tweedhands linkshandige gitaar

Arie

Ash ketchum
27 oktober 2007, 20:16
Doe wat goed voelt, ik ben ook linkshandig maar speel rechtshandig. Tis maar net wat lekker speelt. Enkele voorbeelden van linkshandigen die rechtshandig spelen:
- Joe Perry - Aerosmith
- Mark Knopfler
- Noel Gallagher

Maar er zijn genoeg linkshandige gitaristen die linkshandig spelen;
- Jimi Hendrix
- Doyle Bramhal III - Eric Clapton band
- Paskal Jakobsen

Don Capo
27 oktober 2007, 20:20
Niet doen en per direct een andere leraar zoeken wat mij betreft. Ik heb er nog altijd spijt van dat ik niet lijnkshandig ben gaan spelen (ben ook links) Wanneer een leraar die je nog niet heeft zien spelen al gelijk aanraadt om een andere gitaar te kopen, die hij dan voor 150 euro zelf kan leveren zou ik het al niet vertrouwen.


Een goede docent kan je heel erg ver op weg helpen maar een foute ook, alleen de verkeerde kant uit. Gitaar spelen moet ten allertijde goed voelen. Als je een beter gevoel hebt met links spelen moet je vooral niet wisselen.

toetjes
27 oktober 2007, 20:32
het lijkt mij niet dat hij mij een gitaar wil verkopen ,omdat ik zelfs een gitaar van hem kan lenen ,maar hij zegt het is een kwestie van gewenning ,en dat alles is gebaseerd op rechthandigen,
dus daarom het advies om rechts te beginnen
als voorbeeld noemde hij schrijven ,als je als linkshandige van het begin af rechts leert schrijf je rechts net zo goed als dat je het links geleerd zou hebben (als je er maar vanaf nivo nul mee begint)

Don Capo
27 oktober 2007, 21:16
onzin! Dat is een foute bewering. Waarom denk je dat ze dat uit het onderwijs hebben gehaald? (een jaar of veertig terug alweer)

Rocketman
27 oktober 2007, 22:59
Waarom kan een linkshandige niet gewoon op zijn kop gitaar leren spelen? Lijkt me wel handig; kan je altijd op alle gitaren spelen.

Ik ben (schrijf) zelf linkshandig maar speel rechtshandig. Ik zat al op een gitaar te pielen toen ik nog lang geen les had en deed dat toen ook rechtshandig.

mawashi
28 oktober 2007, 09:18
Bij mij in de les zit ook een linkshandige jongen en hij speelt op een linkshandige gitaar terwijl al de rest rechts is. Hij ondervindt daar toch niet echt last van ofzo.
'k zie niet in waarom je rechts zou leren spelen als er linkshandige gitaren bestaan. Je gaat toch ook niet rechts schrijven omdat je links bent?

-=JEROEN=-
28 oktober 2007, 10:04
ik raad het juist af, om als linkshandige rechts te leren spelen, en wel om de simpele reden dat je schrijfhand nou eenmaal ritmisch beter is

ik ken een aantal linkshandigen die rechts spelen en hun muziek klinkt erg vierkant, hoekig, stijf, wat jammer is, want verder zijn 't prima muzikanten

meul
28 oktober 2007, 18:55
ik raad het juist af, om als linkshandige rechts te leren spelen, en wel om de simpele reden dat je schrijfhand nou eenmaal ritmisch beter is

ik ken een aantal linkshandigen die rechts spelen en hun muziek klinkt erg vierkant, hoekig, stijf, wat jammer is, want verder zijn 't prima muzikanten

dank je wel jeroen! :)

@ Toetjes; Ik denk persoonlijk dat je praktisch gezien jezelf een plezier zou doen rechtshandig te gaan spelen.. ik ben zelf zo links al de tering maar ben gewoon rechtshandige gitaren van anderen gaan pakken toen ik begon met spelen. ik wist niet beter. als ik een linkshandige gitaar pak voelt dat nu volkomen van mars. ik denk dat je gewoon links en rechts moet proberen, wat voelt het meest alien voor je..... die neem je dus niet.... simpel denk ik!

gnoeontheboard
28 oktober 2007, 19:58
DANKJEWEL JEROEN!!!!! :( :(

Ik ben de enige uitzondering die hij voor het gemak niet noemt.
Ik had gewoon nog helemaal geen gevoel voor ritme, dus kon ik me dat rechtshandig nog wel aanleren :P



ik raad het juist af, om als linkshandige rechts te leren spelen, en wel om de simpele reden dat je schrijfhand nou eenmaal ritmisch beter is

ik ken een aantal linkshandigen die rechts spelen en hun muziek klinkt erg vierkant, hoekig, stijf, wat jammer is, want verder zijn 't prima muzikanten

Guitarmania
28 oktober 2007, 20:08
ik raad het juist af, om als linkshandige rechts te leren spelen, en wel om de simpele reden dat je schrijfhand nou eenmaal ritmisch beter is

ik ken een aantal linkshandigen die rechts spelen en hun muziek klinkt erg vierkant, hoekig, stijf, wat jammer is, want verder zijn 't prima muzikanten

Een waarheid als een koe!

Ik begrijp het probleem ook helemaal niet. Als je links bent, ben je niet rechts. Dat is Cruijffiaans, maar wel logisch. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat linkshandigen rechts zijn gaan spelen. Simpel gesteld: rechtshandigen gaan toch ook niet links spelen? Zou ik ook meteen tegen die leraar zeggen: "jij bent rechts, dus zou jij volgens je eigen advies links moeten spelen".

Ik kan me wel voorstellen dat die leraar bedoelde dat je eerst maar eens een rechtshandige gitaar moest proberen (met omgekeerde snaarvolgore, das een kwestie van de snaren omzetten of, zoals Jimmy geloof ik deed de snaren gewoon laten zitten maar de neck wel rechts hangen) omdat linkshandige spullen (schaar!) wat duurder zijn in de aanschaf omdat ze schaarser zijn in de aanschaf.

gnoeontheboard
28 oktober 2007, 20:34
Als je dat zegt ga je voorbij aan 't feit dat je gitaar speelt met 2 handen, niet met 1.
Het resultaat is dat je het ene (fretten etc) makkelijker zult leren dan het andere (aanslaan).
Als ik nu een linkshandige gitaar pak, voelt dat zo waanzinnig fout, terwijl ik nog maar net speel.

Guitarmania
28 oktober 2007, 20:53
Hm, toch ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat er gebeurt als een rechtshandige van stond af aan linkshandig leert spelen.

Voor hetzelfde geld brengt het geniale gitaristen voort...

Eerlijk gezegd dacht ik tijdens mijn eerste gitaarweek wel eens: volgens mij is het veel makkelijker om de gitaar andersom te houden. Ik ben rechts, en het echte werk gebeurt toch op de hals. Dus waarom dat niet met rechts doen!

Maar jeroen hep gelijk: het gaat om de motor.

gnoeontheboard
28 oktober 2007, 21:31
Mij is verteld dat die er zijn, ik weet de namen even niet.

-=JEROEN=-
29 oktober 2007, 10:53
mijn grootste voorbeeld is jimi hendrix, maar die gozer kon ook op een rechtshandige (die hij simpelweg ondersteboven hield) nog redelijk uit de voeten, dus ik denk dat hij ook prima rechtshandig had kunnen leren spelen

gnoe en meul zijn rechtshandig gaan spelen terwijl ze links zijn, en we zullen nooit weten of het nog betere gitaristen waren geweest hadden ze linkshandig gespeeld

over het algemeen geldt dat alles te leren is, maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, vroeger moest je rechts leren schrijven als je linkshandig was, tegenwoordig mag je zelf kiezen

:hippie:

Pun
29 oktober 2007, 22:39
ik raad het juist af, om als linkshandige rechts te leren spelen, en wel om de simpele reden dat je schrijfhand nou eenmaal ritmisch beter is


En zo is het maar net.

Daarnaast vindt ik het ook makkelijker leren als je links speelt en je leraar speelt rechts. Als hij tegenover je staat/zit, dan kun je gewoon zijn bewegingen spiegelen. Je hoeft dan niet net de andere kant uit te bewegen, wel zo gemakkelijk :)

toetjes
29 oktober 2007, 23:05
als ik alle reacties bij elkaar neem is het voor mij eigenlijk wel duidelijk

als linkshandige is het meest vanzelfsprekend dat je op een linkshandige gitaar gaat spelen.

Arie

meul
29 oktober 2007, 23:17
Hey arie, (toetjes) maar wat vind je er zelf nu van na al deze fijne adviezen die je misschien nog verder van huis brengen dan je al dacht te zijn?

EDIT, ik zie dat je net geantwoord hebt op deze vraag.

Ik denk dat je jezelf niet van de wijs moet laten brengen en proberen om bij je gevoel te blijven. al die theorien.. jeroen komt met de ritmische theorie. maar ik kan daar net zo makkelijk een theorie tegenoverzetten, namelijk dat je met de meest gevoelige hand ook de meest complexe techniek moet opvangen, en ik denk nu juist weer dat dit op je hals gebeurd. maar je ziet iedereen vind wat anders, ook vaak uit eigen ervaring gesproken, dat geld dus ook voor mij!

de reden dat je nu kiest moet m.i niet gebaseerd zijn op wat hier gezegd word maar op wat je voelt als je recht en links in je handen hebt hebt gehad in een winkel ofzo. als je dan denkt, ja... maar ik wil linkshadige gitaar bliven spelen want dat voelt natuurlijker heb je een werkelijk goede reden gevonden!

succes ermee!

toetjes
29 oktober 2007, 23:32
Jan,

mijn gevoel zei eigenlijk al meteen dat ik links zou moeten spelen, omdat dit voor mij toch het natuurlijkst pakt.

maar ik werd door verschillende menigen op internet ,en de man die ik gebeld heb voor gitaarles in twijfel gebracht.

wat ik er van geleerd heb is dat er geen keiharde regel is dat linkshandige rechts moeten leren spelen , want dan zou je evengoed kunnen zeggen dat rechtshandige links moeten spelen (dus het gevoel bepaald)

Arie

meul
30 oktober 2007, 00:01
wat ik er van geleerd heb is dat er geen keiharde regel is dat linkshandige rechts moeten leren spelen , want dan zou je evengoed kunnen zeggen dat rechtshandige links moeten spelen (dus het gevoel bepaald)

Arie

Amen!

gr,
j

Pun
30 oktober 2007, 01:01
namelijk dat je met de meest gevoelige hand ook de meest complexe techniek moet opvangen, en ik denk nu juist weer dat dit op je hals gebeurd. maar je ziet iedereen vind wat anders, ook vaak uit eigen ervaring gesproken, dat geld dus ook voor mij!

Al hoewel ik het hier niet mee eens ben (zelf vind ik de aanslaghand veel complexer. Akkoorden pakken, etc. zijn een kwestie van uit je hoofd leren, spier geheugen, terwijl de aanslag hand vooral gevoel is, wat dus complexer is), kan ik niets anders doen dan volledig instemmen met de paragraaf die eronder staat:



de reden dat je nu kiest moet m.i niet gebaseerd zijn op wat hier gezegd word maar op wat je voelt als je recht en links in je handen hebt hebt gehad in een winkel ofzo. als je dan denkt, ja... maar ik wil linkshadige gitaar bliven spelen want dat voelt natuurlijker heb je een werkelijk goede reden gevonden!

Gewoon doen op de manier die voor jouw het meest natuurlijk aanvoelt. Als je een gitaar oppakt en je pakt hem automatisch linkshandig vast, dan is de kans heel erg groot dat dat het beste is voor jou. Pak je hem rechtshandig vast, idem dito.
Er bestaat geen beste, kant-en-klare oplossing. Het is voor iedereen persoonlijk :)

Om trouwens een voorbeeld te geven van iemand die rechtshandig is en linkshandig is gaan spelen: Kurt Cobain
Op alle foto's waar hij schrijft, doet hij dat rechtshandig, echter speelt hij gitaar linkshandig. Om de reden hiervan heb ik wel verschillende verhalen gehoord:
- Hij wilde meer op Jimi Hendrix lijken
- Hij heeft een keer zijn linkerarm gebroken en wilde toch doorgaan met spelen, dus begon hij maar linkshandig te spelen, want dan hoeft hij de vingers aan zijn linkerhand niet zoveel te bewegen.
Misschien was hij ook wel tweehandig.

-=JEROEN=-
30 oktober 2007, 01:04
dat zei ik ook al, volg eerst je gevoel!

ik gaf er echter ook een reden bij waarom gemiddeld genomen het beter was om linkshandig te spelen

meul
30 oktober 2007, 11:28
Al hoewel ik het hier niet mee eens ben (zelf vind ik de aanslaghand veel complexer. Akkoorden pakken, etc. zijn een kwestie van uit je hoofd leren, spier geheugen, terwijl de aanslag hand vooral gevoel is, wat dus complexer is)

Kijk, en zo heeft ieder zijn mening en gevoels ervaring, Ik haalde ook niet per ongeluk de andere theorie aan, dit was om te laten zien dat er meer waarheden zijn. speculeren is prima, maar een werkelijk advies is zonder kennis van de persoon in kwestie m.i. niet op zijn plaats.

Pun
30 oktober 2007, 15:44
Kijk, en zo heeft ieder zijn mening en gevoels ervaring, Ik haalde ook niet per ongeluk de andere theorie aan, dit was om te laten zien dat er meer waarheden zijn. speculeren is prima, maar een werkelijk advies is zonder kennis van de persoon in kwestie m.i. niet op zijn plaats.

Daar ben ik het wel mee eens.

Echter uit het feit dat Toetjes zelf al een linkshandig gitaar had gekocht haalde ik er voor mij uit dat hij het zelf vanuit zijn gevoel prettiger vindt om linkshandig te spelen, en dat het dus ook beter is voor hem om dat te blijven doen :)

Bloodline
2 november 2007, 14:44
Luister:

Blijf gewoon linkshandig spelen.
dit gaat sneller ( ben zelf ook links )
Leren is zelfs makkelijker omdat de meeste rechtshandigen tegenover zitten, precies de hals tegenoverelkaar zitten.

Geef wel toe het is moeilijker om lefty guitars te vinden, maar hey de jacht is mooi en wij zijn mannen om te jagen !!!

BLIJF LINKS SPELEN ALSJEBLIEFT !!