PDA

View Full Version : Ovation Gitaren



artnaz
27 oktober 2007, 18:57
Ik begin een akoesisch bandje voor wat commerciele popmuziek. Nou heb ik altijd nylonsnarige gitaren (klassiek) en electrische gitaren (rock) bespeeld. Maar voor de band lijkt me een staalsnarige toch handiger (de tweede gitarist heeft ook een staalsnarige).

Mijn oog is gevallen op de Ovation gitaren tegen de 400 euro (tweedehands), met die kleine gaatjes i.p.v. een groot klankgat. Die Celebrity Deluxe lijn lijkt me wel wat.

Maar nou vroeg ik me af wat jullie ervaringen met deze gitaren zijn. Vooral wat betreft bespeelbaarheid en klank, en als het kan datzelfde in verhouding tot nylonsnarige en/of electrische gitaren.

Thanks! :cheerup:

zjanke
27 oktober 2007, 21:05
Ik heb een Balladeer S711 (http://www.nederlandmuziek.com/detail.asp?id=798&produkt=Ovation%20Balladeer%20S711%20DW) die ik tweedehands (met koffer) voor 450 heb gekocht. Een hele goede gitaar om live rockliedjes mee te spelen, maar geen acoustische topper voor het betere fingerpicken.
Staar je niet blind op het uiterlijk, maar kijk even wat je kunt vinden binnen je budget en ook hier geldt: uitproberen!
Een voordeel van een klankgat is dat je een feedbackbuster kunt gebruiken als je veel last hebt van feedback. Onze zangeres wil altijd veel monitorvolume en dat geeft wel eens problemen als het podium niet al te groot is. Misschien een niet onbelangrijk argument om mee te nemen.

Flipkoos
28 oktober 2007, 16:16
De celebrity's zijn wel de budget-Ovations.
Heb zelf een Collectors Edition 1997. In tegenstelling tot de Balladeer misschien, een heerlijk fingerpick-gitaartje! De Collectors Edition heb ik voor 450 euro gekocht. Zowel akoestisch als versterkt erg goed, ik ga 'm steeds mooier vinden. Het is misschien even wennen aan de kunststof-sound. Qua bespeelbaarheid ga je volgens mij bij Ovation nooit de mist in. Hoewel je bij die van mij niet te dikke vingers moet hebben. Goed zoeken...en er is meer dan Ovation!

daanh
28 oktober 2007, 18:10
Kijk, dit kan je dus doen met een Ovation: http://www.youtube.com/watch?v=_wsFeXWc82Y

:)

artnaz
28 oktober 2007, 19:31
Bedankt jongens!

Dus als ik het goed begrijp is een Balladeer meer voor plectrum-solo's, en zo'n Collectors Edition fingerstyle? En ik kan beter 100 euro verder sparen en zo'n gitaar kopen, i.p.v. een Celebrity Deluxe?

Punt is wel dat ik eigenlijk best met de vingers speel, ik sla nauwelijks akkoorden aan, alles fingerpicking. Maar ik speel ook veel solo's (met plectrum).

Ook jammer is dat ik ze nauwelijks kan uittesten, bij mij in de buurt hebben ze een paar Staggs en misschien één Ovation...

P.S.: Leuk filmpje! Vooral die nagels van haar en die blik! :D

Flipkoos
28 oktober 2007, 19:47
Collectors Editions heb je in soorten en maten. Die van '97 is een klein parlour-model. Goede balans, het volume en de helderheid is mooi verdeeld over alle snaren. Dat ligt denk ik aan het model. Maar elk jaar is de CE weer anders.
Ik kan eigenlijk alleen maar oordelen over de 1997'er. Als je veel vingerstijl en solo's speelt vind ik een kleiner model gitaar bijna altijd mooier. Grotere modellen klinken vaak wat modderiger, wolliger en minder gepronoceerd. Beter voor akkoordenwerk, dat wel. De tonen versmelten meer, ofzoiets.

zjanke
28 oktober 2007, 19:55
Waarschijnlijk is het ook een kwestie van smaak :chicken:

Ik vind dat je bij een ovation iets van de warmte van hout mist, het voordeel is dat je wel een hele stabiele volle klank krijgt die ietwat neutreler is en dus juist bij het (versterkte) strummen zijn sterke kant laat horen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een waardeloze gitarist ben die het er met het fingerpicken niet kan uithalen wat er in zit ;)

artnaz
28 oktober 2007, 20:05
Mja, zoals altijd weer: ik moet ze uitproberen! :p

Weet iemand een adres met een groot assortiment aan Ovations?

En waar hebben jullie ze tweedehands vandaan? Op Marktplaats en zelfs eBay zijn ze vrij zeldzaam. De Balladeers en Collector's Editions zijn allemaal meer dan 600 euro wat ik zo zie. Of is het gewoon een beetje geluk en wachten op het goeie moment?

zjanke
28 oktober 2007, 20:13
Het makkelijkste lijkt me musik produktiv (http://www.musik-produktiv.de/gitarre-bass/westerngitarren/ovation.aspx) Ze hebben 48 modellen op voorraad (volgens de site) en volgens mij is het voor jou een goeie 100 kilometer.

De mijne heb ik via marktplaats, stond er toevallig op toen ik op zoek was naar een goeie gitaar om te strummen in een coverbandje :satisfie:

grayfink
28 oktober 2007, 22:10
Tja, maar Picker komt hier nooit meer. Eh....
Huh? :???:

:p

artnaz
28 oktober 2007, 22:48
Musik Productiv is inderdaad een heel goed idee! Zal ik volgende week wel heen gaan. Ik laat het nog weten... ;)

Wtf is Picker? :p

grayfink
28 oktober 2007, 22:57
De geest van Picker waart hier rond! :o

artnaz
28 oktober 2007, 23:00
Je verwacht toch niet dat ik nu het forum ga doorzoeken op wat voor gast die Picker wel niet was om te begrijpen wat jij bedoelt, of wel? :satisfie:

grayfink
29 oktober 2007, 21:22
Picker is een van de beste gitaristen van Nederland. Een tijdje geleden afscheid genomen van dit forum. Hij plaatste gisteren in dit topic een reactie, waar ik op reageerde. Daarna verwijderde hij zijn post. Vandaar de verwarring.
http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=5153

artnaz
29 oktober 2007, 22:48
Aha, ok. En deze één van de beste gitaristen van Nederland speelde op een Ovation? :p

We gaan met de band trouwens akoestisch en electrisch combineren, dus ik wacht wel een tijdje en koop een wat mooiere Ovation dan die Celebrity Deluxe. Eerst maar eens naar Musik Produktiv gaan... :)

Die kleinere Ovations lijken me trouwens inderdaad erg fijn. En past ook nog eens beter bij mij omdat ik ook niet al te groot ben... :D

artnaz
25 november 2007, 13:34
Heb nu veel info verzameld, diverse Ovations bespeeld, en naar die dingen tweedehands gezocht.

Maar ik kan barweinig vinden eigenlijk. De Collectors Editions zijn totaal niet voor 450 euro te vinden, de Balladeer wil ik liever niet. De Elites zijn wel uit de VS te krijgen voor zo'n 550 euro, maar die zijn ook op één hand te tellen.

Heb nu een mooie Celebrity Deluxe gevonden. En ik denk dat ik die maar eerst koop, en kan daarna altijd gemakkelijk upgraden als er iets moois is. Heb de Celebrities niet bespeeld om eerlijk te zijn, maar het lijkt me niet echt opmerkelijk minder dan de USA's, of wel? Waarschijnlijk zit het hem vooral in de kwaliteit van de afwerking en de gebruikte materialen...

En zijn de verschillende electronica's erg belangrijk voor de versterkte klank, of is het slechts een kwestie van "meer knopjes" en "onboard tuner"? Want die Celebrity Deluxe heeft bijv. een OP24+ preamp, terwijl op de goede hedendaagse modellen OP30 minstens de standaard is. Of zo'n FET-3 preamp ziet bijv. er gruwelijk oud uit, maar is de klank dan ook beduidend slechter?

harrie
25 november 2007, 18:41
De tijd dat het echt behelpen was wat betreft het uitversterken van akoestische gitaren ligt al enkele jaren achter ons. Er is een tijd geweest dat Ovation het enige middel was om een redelijk versterkt geluid te krijgen. Voor een vol geluid moet je geen Ovation kiezen. De bespeelbaarheid is prima. Het werkt ook altijd. Je krijgt altijd een redelijk geluid (ovations uit het topsegment kunnen overigens wel indrukwekkend klinken) maar het kan beter. Waarom koop je niet een goede akoestische gitaar. Ik heb zelf goede ervaringen met de aanschaf van een akoestische gitaar waar ik dan een Fishman systeem in laat zetten. Ik heb weinig last van feedback problemen, maar neem voor de zekerheid altijd een feedbackbuster mee.

Picker
26 november 2007, 04:51
Ovations hebben nog een groot voordeel: ze zijn oerdegelijk! Je hoeft immers niet bang te zijn voor krassen op zij- en achterkant. Verder zijn de halzen de sterkste en stijfste uit de hele gitaarindustrie (zwaar overgedimensioneerd - ze kunnen 1000 kg aan!).

Ik liep afgelopen zomer in Italië de stenen trap van ons huis omhoog, struikelde, en ving de klap op door mijn Ovation als wandelstok te gebruiken. Met volle kracht de klap opgevangen met de bowl, terwijl ik de kop in mijn hand had. Nog geen schrammetje!

Ik ben blij dat het niet een van mijn Taylors was.

artnaz
26 november 2007, 10:00
Hehe, je kan er de zanger dus vol overgave mee slaan zonder bang te zijn dat je hem breekt... Maar Picker, ik had begrepen dat je de beste gitarist van Nederland bent, en dat je het forum had verlaten? Ach, van dit forum ben je je leven lang onafscheidelijk natuurlijk... :satisfie:

Maargoed, ik heb mijn keuze voor Ovation al gemaakt, ze zien er goed uit, ik vind ze harstikke comfortabel, versterkt klinken ze prima (dit wordt mijn eerste steelstring), en zijn dus erg stevig. Maar mijn vraag was of een Ovation met een wat oudere pre-amp zoals de OP24+ of FET-3 duidelijk minder klinken dan de modernere met bijv. OP30. Dus is het onverstandig om een Ovation te kopen met een iets oudere pre-amp?

Edit: Hier heb ik nog een hele mooie gevonden: Ovation Std. Elite LX (http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1765505). Nu nog hopen dat het met Paypal mogelijk is te betalen...

Flipkoos
26 november 2007, 17:08
Hehe, je kan er de zanger dus vol overgave mee slaan zonder bang te zijn dat je hem breekt...

Ik zou het toch niet gaan proberen...
Mijn CE'97 ziet er niet heel oerdegelijk uit. Is ook een wat delicaat modelletje.
Ik heb waarschijnlijk geluk gehad met de prijs die ik ervoor betaald heb, ik zag bij van Gorp in Rosendaal exact dezelfde staan, ook occasion (duh...1997)...voor €1495,-
http://www.muziekcentrumvangorp.nl/upload/9/2918.jpg. Volgens mij doen de '97ers het allemaal ongeveer rond die prijs als ik wat rondsnuffel op het net. En ik wou 'm ooit verkopen voor rond de 500....niet meer doen dus.

Het akoestische geluid van Ovation is -nogmaals, ik ken alleen de mijne- zeker niet minder dan dat van andere goede gitaren. Anders, dat wel, maar zeeeer uitgebalanceerd en helder en direct. Je moet er van houden...maar slechter is het niet!

artnaz
29 november 2007, 00:29
Bedankt voor de tips! :)

Ik waarschijnlijk een mooie Ovation Elite LX uit '05 (http://www.ovationguitars.com/index.cfm?fa=detail&mid=1271) gevonden. Hij zou alleen een "crack" in de hals hebben, maar dat wordt professioneel gerepareerd en zal naar hun zeggen steviger dan voor de reparatie worden. Ik kan hem daardoor wel voor een mooie prijs krijgen (zeker met de huidige dollarkoers). Maar het blijft wel wat riskant omdat ik de gitaar niet eerst kan bekijken/testen...

Maar vergelijkend met jouw criteria:

De aanhechting van de hals op de 'Lyracord' body. Neem daarom ook uit principe deep-bowls (grotere hout klos en klinken akoestisch natuurlijk ook beter).Wat bedoel je precies met de aanhechting van de hals, en wat heeft dit met de bowl te maken? Die van mij heeft overigens een mid-depth-bowl.
Ligt de toets ook mooi vlak door op het bovenblad (geen kieren)Dat neem ik aan van een Amerikaan, maar ik zal de verkoper er extra naar vragen.
Een van de voordelen van het merk zijn de razendsnelle toetsen. Maar is deze nog recht, etc.De hele hals wordt gerepareerd, en ik neem aan dat hij dan ook kaarsrecht is/wordt. Maar ook dit zal ik verifiëren.
De lak van oudere modellen wil nog wel eens loskomen van het bovenblad (craquele effect in de lak, staat misschien wel stoer)Deze is van '05, en in "mint condition", dus niet van toepassing.
Ebbentoets zonder binding is te prefereren.Ebben kan ik begrijpen, maar waarom zonder binding? Die van mij heeft overigens Rosewood met binding.
Probeer een originele koffer er bij te regelen (voor die aparte pasvorm). Bij die amerikanen zit er meestal nog wel de originele koffer bij.Zit erbij. :D

artnaz
29 november 2007, 17:57
Ik snap je, en het blijft ook riskant.

Maar het is een officiele winkel, en ik zal met Paypal betalen (garantie). En uiteraard zal ik hem zo veel mogelijk vragen en om zoveel mogelijk foto's vragen. Dus ik denk dat het het risico wel waard is...