PDA

View Full Version : Fender Studio Bass '78 200 Watt speelt niet luid genoeg



Hoegie
27 oktober 2007, 15:54
Beste Rock-a-fellows , sinds 2 dagen trotse eigenaar van deze bass-amp maar deze speelt niet echt luid voor 200 watt te zijn. de 6x 6L6GC's zien er vrij recent uit, kan dit aan de 12ax7 of 12AU7 of 12AT7 liggen? is fixed bias wel vind ik achteraaan een regelvijs met daaronder output tube matching, kan ik hier iets mee bereiken? heeft iemand een schema ervan ofzo?
thx Hoegie

blindmouse
27 oktober 2007, 22:28
Hallo Mr. Hoegie,

Ik herken het probleem. Maar het is opgelost. Ben dus ook in het bezit van een Studio Bass. Vergis je niet in het volume, soms blijkt iets wat 'niet luid' lijkt, toch luid te zijn. Vooral in een live situaties. De mijne draait op Ruby Tubes die zijn afgesteld op 35mA. Alle pre-amp tubes + PI-driver zijn 12AX7 buizen. Nu komt het!! Mij is gebleken dat de belangrijkste buis om een lekker volume te krijgen de PI-driver buis is. Experimenteer met verschillende merken. Je zult versteld staan van het verschil!! Tevens heb ik de standaard speaker vervangen door een EV 15B. Daarbij gebruik ik een Sadowski pre-amp. Luid!!!! + loodzwaar!!! Heb de versterker in een oude Fender PA-100 behuizing geplaatst. Ik gebruik deze 'top' nu in combinatie met 2x10" SWR en 2x10" Hartke. Nog zwaar, maar in delen te verplaatsen. De impedantie-mismatch overbrug ik met een speciale trafo.

Het afregelen van de bias vergt enige kennis van zaken en de outpute tube matching veroorzaakt soms meer problemen dan 't oplost.

Schema downloaden van het net. http://www.schematicheaven.com/fenderamps/studio_bass_200w_schem.pdf

Succes, Jan

Hoegie
27 oktober 2007, 23:17
Ha Jan, alvast bedankt voor deze waardevolle info, ik ga dus eerst wat experimenteren met de 5 andere buizen, op welke manier regel je de bias op 35 mA? Ergens iets gelezen van werken met een bias probe, waar vind je dit?
thx Hoegie

Frits van Mourik
28 oktober 2007, 01:34
Bij de Studiobass 200 is de bias als zodanig niet instelbaar,
maar door 'n goeie tech wel eenvoudig instelbaar te maken...
en het is een heus brulbeest, hoor!

blindmouse
28 oktober 2007, 07:06
Ik regel de bias via 1 Ohm/1W weerstanden die ik plaats van pin 8 naar aarde (eindbuizen). Als je geen ervaring heb met het werken aan een buizenversterker zou ik voorzichtig zijn. Je kunt een flinke opdonder krijgen en schade aan de versterker is ook niet uit te sluiten.
Trouwens de standaardspeaker van een Studio Bass is een EV. Deze is speciaal voor de Studio Bass voor Fender ontwikkeld. Ik heb de indruk dat ze 'm zo licht mogelijk hebben gemaakt om het combo verplaatsbaar te houden. Daarbij hebben ze m.i. wel ingeleverd op de kwaliteit. Ik vind het geluid stukken minder dan de originele EV 15B.

Ik wil je eventueel wel helpen met het een en ander. (Leiden)

Jan

Hoegie
11 november 2007, 14:51
Na de 5 12AX7 12AT7 en 12AU7 vervangen en ook nog onderling de 3x 12AX7 nog eens van plaats gewisseld te hebbn nog steeds geen beter resultaat, de 6x 6L6GC zijn National Electronics en zien er vrij recent uit, op de speaker aan de kabels 6,2 Ohm gemeten dus dit zou ook moeten kloppen, alle tubes worden warm dus werken op zich maar hier in de living met 't volume op 8 speelt dit niet veel harder dan op mijn 35 watt Fender Rad Bass. Heeft iemand nog ideeen om te meten of na te zien?
alvast bedankt, grtz Hoegie

pol
13 november 2007, 10:16
speaker zal misschien niet zo een hoog rendement hebben, test eens op een andere cab.