PDA

View Full Version : Vox Ac-15



Chroxy
27 oktober 2007, 13:54
Het was me weer een avontuurtje.

Ik heb jaren lang gespeeld op een Marshall DSl401 en in mijn zoektocht naar mijn nieuwe amp vele amps versleten: Rivera Chubster, Koch's, Peavey Valveking, H&K Trilogy, Mesa Boogie .?? Caliber, JCM900 etc.. etc..

Maare! Afgelopen zomer kwam ik per ongeluk eignelijk een goedkope JCM800 tegen en woaw! Die klonk (qua overdrive) PRECIES zo als ik het wilde horen. Bye bye dsl401; hij klonk opeens digitaler en qua ballen had hij niet veel tegenover de JCM800.

Dus!? Opzoek naar een (goedkope) cleane amp. Nu had ik al eens over een Vox ac-30 gespeeld; deze lag alleen buiten mijn prijsrange. Nu had ik vorige week een Ac-15 bij feedback geprobeerd en woaw! Clean geluid zoals ik het zoek: breekt snel op en met de maste rlaag/preamp open een lekkere drive. Ideale combinatie met mijn JCM800 dus. Tremelo vond ik ook erg lekker/warm; alleen gebruik ik het in mijn muziek nooit. Het fijne van zo'n kleinere combo is dat ik de Vox + marshall voor mn ene band kan gebruiken (hebben een aanhangwagen etc) en de vox + pedaaltje (iemand tips?) voor mn andere band.

Nocki had er toevallig 1tje te koop staan dus heb ik de reis naar zeeland gewaagd: met het openbaar vervoer van Tilburg naar Terneuzen: 3,5 uur! Ik had het 'geluk' dat de treinen tussen goes-roosendaal niet reden dus moest ik ook nog met de bus..

IN ieder geval! Snel even in en uit 'gerend' en de amp (kilo of 20?) meegenomen. Ik was BLIJ toen ik thuis was; heb me toch ietswat verkeken in het lange/veel/ver dragen van zo'n versterker.

En nu een anticlimax... Ik heb een gitaar in Tilburg (mn kamertje) staan.. en nu een Vox: alleen geen kabel..

Maandag meer ;)

Rocketman
27 oktober 2007, 14:30
Gefeliciteerd. Ik heb ook een AC15 en ik vind het de beste amp die ik ooit heb gehad, de mooiste sound in ieder geval. Verslepen doe ik met behulp van een plankie met 4 zwenkwieltjes eronder.

Lexvandoef
27 oktober 2007, 14:44
Gaaf, gefeliciteerd. Tis trouwens niet eens een hele zware amp hoor, vind hem best portable.

Maar wel een gave combo met je jcm800, ik heb ook zo'n setup :cheerup:
Werkt trouwens goed hoor, met je AC15 voor clean/crunch en je jcm voor OD/lead.

Nocki
27 oktober 2007, 16:47
Hee Nick!

Van harte gefeliciteerd ermee! Het is een fantastische amp voor het clean en het randje! En als je straks je kabel hebt ga je los!
Speel ook eens met de divere buismmogelijkheden! je kan er een joop uithalen als je wilt!

Lexvandoef
27 oktober 2007, 17:00
je kan er een joop uithalen als je wilt!

hehe liever niet, ik neem genoegen met gewoon een fantastisch geluid :seriousf:

Mr.Bluesbreaker
27 oktober 2007, 17:22
Ik zou die Joop er gewoon maar uithalen, ik bedoel klinkt beter, en zo is het geen gezicht natuurlijk.

http://i23.photobucket.com/albums/b398/mrbluesbreakerr/vox_ac15cc1_Rear.jpg

ponq
27 oktober 2007, 18:14
lol!

feli met je ac15. Heerlijke amp!

peter_heijnen
28 oktober 2007, 09:03
heb me toch ietswat verkeken in het lange/veel/ver dragen van zo'n versterker.
Te gekke amp, maar met zijn 20 kilo idd niet voor de marathon bedoeld, hoe ver moest je er eigenlijk mee lopen?

Voor rolplanken als van rocketman ben ik zelf erg huiverig. Al die directe trillingen kunnen niet goed zijn voor je buizen, zelfs als ze netjes zijn afgekoeld. Gewoon blijven dragen dus lijkt mij het best. Voor tourwerk heb ik een mooie flightcase voor mijn ac15. Zonder kist mag de amp nou eenmaal niet mee de vrachtwagen in, maar als ik aan het begin van een tour met die spullen zelf van huis rij, rol ik de lege flightcase naar de auto en loop ik er nog een keertje met de ac15 in mijn handen achteraan.

Ben ik mss te voorzichtig?

Rocketman
28 oktober 2007, 11:46
Al die directe trillingen kunnen niet goed zijn voor je buizen, zelfs als ze netjes zijn afgekoeld.

Trillen ze niet tijdens het spelen dan?

Harry
28 oktober 2007, 12:01
wat denk je van het verschil tussen het trillen op een klinkerweg en dat op een podium?

Cheetoria
28 oktober 2007, 12:07
steekwagentje met rubberen (lucht) banden werkt perfect.

en: ac 15's rule!:D

Rocketman
28 oktober 2007, 12:08
In de auto trillen ze ook.

Han S
28 oktober 2007, 12:24
In de auto trillen ze ook.

Niet in een Citroen met hydractieve vering. :D (ik heb er een te koop)

new deep
28 oktober 2007, 12:24
Een zeer goede versterker voor zijn prijs, ook relatief goed in combinatie met (drive) pedaaltjes!
Veel plezier ermee!

Paul Heetebrij
28 oktober 2007, 12:32
Ik heb er ook een en ben er zeer blij mee.
Hij is nog net portable, maar 20kg aan een handvat vindt je rug niet zo lekker na verloop van tijd.

Ik heb zelf een soort van tubescreamer gebouwd en in combinatie met de Vox heb ik nu alle geluiden die ik hebben wil.

new deep
28 oktober 2007, 13:01
Ik heb er ook een en ben er zeer blij mee.
Hij is nog net portable, maar 20kg aan een handvat vindt je rug niet zo lekker na verloop van tijd.
.

dat had ik eerst met mijn Bogner combo (die staat nu thuis)..dan is een voxje wel een verademing voor je rug met oefenen/optredens, meer dan dan de helft scheelt dat.

Wil je nog minder gewicht dan kom je bij een Tiny Terror uit zou ik zeggen.

Chroxy
28 oktober 2007, 13:40
Ik kan niet wachten tot morgen!

Qua gewicht valt de AC-15 enorm mee; ik heb altijd op combotjes gespeeld juist vanwege het gewicht en van al mn versterkers is dit de lichtste. Alleen naar bussen, treinen, etc lopen was uiteindeljk toch een dikke kilometer. Niet allene het gewicht speelt een rol; maar je zweterige hand die kramp krijgt van het krampachtig vasthouden van de versterker ;)

IK heb thuis nog wat mulitplex platen liggen dus ik ga sowieso een flightcase bouwen: altijd handig lijkt me. (kan ik hem daar ook meteen opzetten voor een betere spreiding).

Met buizen ga ik zeker ook nog even stoeien! Ik heb nog Philips/Telefunken/Solton/JJ's liggen en een beamblocker die dr zeker inkomt.

IEmand nog tips van overdrive pedaaltjes? Zeg maar met als max drive (met LP) een guns n roses drive?

new deep
28 oktober 2007, 14:16
Mi Audio- Blues Pro en Fulltone-OCD bijvoorbeeld

Rocketman
28 oktober 2007, 14:58
Ai ai ai.... in de trein met je amp..... Kedeng kedeng..... Als je arme buisjes dat maar overleefd hebben.

johanb
28 oktober 2007, 14:58
een beamblocker erin, mijn idee is juist dat de luidspreker heel erg gespreidt geluid geeft ,ik heb de versterker dwars in m'n huiskamer staan en vind dat waar ik ook loop als ik speel ik altijd dat enorm fraaie geluid krijg.In tegenstelling tot m'n crate waar het geluid als een tunnel recht naar voren gaat.(Ik heb wel de warfdale-uitvoering)

BartL
28 oktober 2007, 15:06
Nick, proficiat! Neem je de gitaar mee naar Tilburg, of neem je je gitaar & kabel naar Bunde? Lijkt me een erg leuke versterker om met pedaaltjes mee te klooien.

Heeft de versterker nog footswitchable functies?

Jim Haagmans
28 oktober 2007, 15:07
Ja ik heb die beamblocker in mijn marshall zitten is idd veel lekkerder. Fijnste vind ik dat je op het podium gewoon je versterker achter je kan zetten op de grond en je hem toch gewoon fatsoenlijk hoort, wat combos betreft dan.

Lexvandoef
28 oktober 2007, 15:17
Heeft de versterker nog footswitchable functies?

Je kan de reverb en de tremolo met de footswitch aan/uit zetten.

Chroxy
28 oktober 2007, 15:56
De amp in een trein is geen probleem? Ik begrijp niet warom de buizen hiervan kapot zouden kunnen gaan? Een trein is nog stabieler dan een auto (met alle snelheiddrempels)..

De beamblocker moet ik inderdaad even testen of het een positief effect heeft; maar zoals Jim al zegt: (ik heb dezelfde Marshall) het heeft een enorm goed effect voor de spreiding van je geluid. De 1e keer dat ik hem in mijn marshall had zeiden mijn bandleden: Nick we horen je overal!? (terwijl het volume even hard stond).

Bart! Hij gaat binnekort mee naar Mtricht/Bunde, maar eerst laat ik hem hier even staan (aangezien ik komende paar weken hem nog nie nodig heb ivm weinig repetities en ik eerst een AB box moet zien te vinden). Binnekort eens wat kloten? Heb de rivera ook nog steeds.. *oei*

Rocketman
28 oktober 2007, 16:04
Ja ik maakte een geintje over die trein aangezien iemand mijn plankje met zwenkwieltjes afraadde. Ik gebruik het plankje met zwenkwieltjes overigens niet om er kilometers mee te lopen. Wij repeteren op een school dus ik zoef met mijn AC15 door de gangen van die school op weg naar de auto en in de zaal zoef ik m naar het podium. Het gaat echt van "zoef". Maar dat terzijde.

Voor wat betreft die beamblocker; mijn AC15 vult echt de hele ruimte, dat heb ik nog nooit meegemaakt met een amp. Ik heb hem staan op zo'n schuine standaard, zodat ik de beam wel kan opzoeken als ik er behoefte aan heb.

Een beamblocker lijkt me bij deze amp volkomen overbodig. Maar by all means probeer het eens uit en laat weten hoe het beviel.

Lexvandoef
28 oktober 2007, 17:35
ik eerst een AB box moet zien te vinden)

Kan je ook zelf bouwen he ;), naja ik heb het ook laten doen. :satisfie:

Chroxy
30 oktober 2007, 15:02
zelf bouwen kan; maar ik zoek dr 1 die ook midi kan (liefst een looper en ab/box in 1)! zodat ik ook pedaaltjes in mijn rack kan hangen.

En inderdaad; ik zal wel vertellen hoe het klinkt met en zonder beamblocker en of hij ervan vooruit gaat!

En! Ik heb de kabel! Woaw! Ik kan hem helaa sniet hard zetten en ik heb hier alleen mijn brakste gitaar (met p90's) liggen, maar damn: wat klinkt ie VOL en wat breekt ie precies op het goeie moment en op de manier zoals ik wil op! Qua volume heb ik ook totaal niks te klagen (1keer heel even snel hard gezet).. Maar woaw: ik ben serieus onder de indruk: beste clean die ik zelf ooit gehoord heb (atlhans, ik hou van zo'n opbreek-clean).

Nocki vond hem zelf wat bas missen (Boogie is hij natuurlijk gewend), maar hier had ik geen last van; bas stond op 50 procent en dan is het heerlijk op het nek element (die ik vooral gebruik).. ben al helemaal benieuwd hoe hij met mijn Jazzmaster gaat klinken.

De reverb is inderdaad vrij slecht; die kan je echt maar op max. 1 zetten. Omdat mn Marshall ook geen reverb heb ga ik waarschijnlijk een reverb ebij kopen voor beiden (holy grail? of iemand anders met tips?)

Alleen; ik speel hiet niet geaard; maar hij maakt best veel lawaai. Is dit de aard van het beestje of niet? Normaal heb je dan zo'n 50/60hz? brom.. en nu lijkt de brom veel meer hoog te hebben.. Een gitaar met humbuckers had dit ook..

MJa! Zodra hij in Limburg staat en ik hem kan ab/en met mn Marshall; meer nieuws!

Lexvandoef
30 oktober 2007, 15:34
Over doe hoge toon (hoge brom ofzo) die de versterker maakt. Heb je dat als je de master heel hoog zet. Ik namelijk wel, dan wordt die toon harder. Nog steeds niet storend tijdens het spelen, maar als je even pauze neemt ofzo en er is geen ander geluid dan hoor je het wel goed. Volgens mij is het de aard van het beestje.

Rocketman
30 oktober 2007, 23:55
Master staat bij mij altijd open en dan bromt hij inderdaad als een gek. Heeft met de PU's te maken geloof ik (tenminste als ik een PU aanraak houdt het op), en je moet natuurlijk geaard spelen (denk ik) maar 1 ding weet ik zeker: met een band erbij merk je er niks meer van.

Lexvandoef
31 oktober 2007, 00:11
Master staat bij mij altijd open en dan bromt hij inderdaad als een gek. Heeft met de PU's te maken geloof ik (tenminste als ik een PU aanraak houdt het op), en je moet natuurlijk geaard spelen (denk ik) maar 1 ding weet ik zeker: met een band erbij merk je er niks meer van.

Ja klopt, zelfs als ik alleen speel heb ik er geen last van, alleen als ik niet speel en de master staat open en de amp staat gewoon aan. Hij is wel stiller dan mijn JMP, dus tis geen probleem.

Chroxy
12 januari 2008, 13:18
Zo: 2 maanden verder.

Afgelopen kerst heb ik eindelijk mijn oude DSL401 verkocht en per 1 januari ben ik dus overgeschakeld op mijn Vox + Marshall combi... Woawie.. serieus ;) Ik raad het iedereen aan! Mijn geluid is niet zozeer verandert; maar ik heb ballen nu erbij, oei oei! En ik ben overal te horen; de combi snijdt ziekelijik hard door de hele bandmix heen, ongeacht het volume..

In ieder egval; ik had nog een Beamblocker liggen! Deze zou ik nog testen ;) Daarnaast kon ik via musik-produktiv.de een Greenback kopen voor 75 euro :S (heeeel goedkoop), dus ik heb de gok maar gewaagd.

De Vox gebruikte ik thuis al heel veel, en ondanks hij me beviel waren dr kleine dingen die me stoorden: Ik speel hard thuis (repeteer volume): master 75%, treble 55%, Bass 45%, Volume 40%.. op het brug element was het dan een heerlijke crunch.. alleen heel vlak en soms met een erg penetrant hoog erin..

Dus: Testen, testen met de Greenback en mijn conclusies zijn: Het zijn speakers die erg op elkaar lijken! Maar met toch wat verschillen. Zo heb ik het idee dat de greenback iets minder cruncht op dit volume.. iets waar ik blij mee ben en! Het hele vlakke geluid (en iets van het penetrante hoog) is totaal weg: met de greenback had ik zo'n lekker gritty crunch geluid, heel veel diepte en heel erg vol.. -> itt tot de Vox speaker.. die was vooral erg vlak.. Daarnaast is de greenback ietsje warmer en heeft hij ietsje meer midden.. (of hij is wat minder schel; tis maar hoe je het bekijkt ;)).

Nja; dus 3 keer gewisseld en uiteindelijk was de Greenback toch de winnaar.
Toen de Beamblocker erin.. en ja hoor: ik was weer overal precies hetzelfde te horen: recht ervoor heb je veel meer een evenwichtig geluid terwijl 1 stap anar rechts dit geluid weg was. Met de beamblocker heb ik dit probleem niet meer. Ook zorgt de beamblocker ervoor dat het penetrante hoog helemaal weg is, waardoor ik (met mijn gitaren en voro mijn smaak) een enorm lekkere evenwichtige crunch heb: heeerlijk!

Vanavond 1e optreden met Marshall / Vox combi; i cant wait!

Chroxy
14 januari 2008, 00:06
nah; om een lang verhaal kort te maken..

Wat klonk de JCM800 + VOx ac-15 heerlijk icm met mijn Jazzmaster!..

Wil Iemand nog soundsamples van de Vox met en zonder greenback?

Lexvandoef
14 januari 2008, 00:12
Yes please, ik heb ook zo'n vox en ben benieuwd naar het verschil in geluid.

Mooi geluid trouwens he ;) Ik ben nog steeds heel erg blij met dezelfde combi icm een les paul en een tele. Helaas gebruik ik nu live een bedrock omdat we vaak op plekker spelen waar ik aan 1 combo genoeg heb :(

Nocki
14 januari 2008, 10:11
Leuk dat je er zo blij mee bent!