PDA

View Full Version : JVM of EVH



Synx
27 oktober 2007, 13:32
Beste gitaristen,

sinds een tijdje ben ik in de markt voor een nieuwe top. Heb ze beide getest en vond ze beide goed. Natuurlijk heeft de marshall meer features, knoppies, maar het gaat er vooral om, welke klinkt nou het beste. Het beste? In de zin van dynamiek, je eigen spel door laten klinken.. etc.
Zelf vond ik het heel moeilijk om hier objectief naar te luisteren en daarom post ik het hier. Wie van jullie heeft beide amps ook getest en hoorde, of juist niet, een verschil in dynamiek, spel gevoeligheid en smoothheid van de amps?
Heb ze getest over een ENGL 212 v30 cab. Geluid dat ik zoek is een soort van mix tussen de crunch van EVH en de lead sound als op cry for you (live). Dus een crunch kanaal als de EVH en een lead kanaal als ? ( laney amps heb ik nog niet kunnen testen )

thnx!

svdijk
27 oktober 2007, 16:09
Ga even naar Juke-box in Boekel, die heeft ze allebei staan.
De EVH III ken ik niet, maar de JVM kan ik je wel aandraden, zeker als je de oude Van Halen sound zoekt!!

LP_CL
27 oktober 2007, 19:38
Als je dan toch EVH wilt, waarom geen 5150/6505?

Synx
27 oktober 2007, 21:05
Probleem wat ik een beetje heb met de JVM of bijv de 5150/6505, kleuren die amps mn lead niet te veel? de bekende marshall korrel? Of kan ik er ook makkelijk zon smoothe mid sound uitkrijgen ala cry for you?

Soulflyhigh
27 oktober 2007, 21:40
Als je dan toch EVH wilt, waarom geen 5150/6505?
Zijn wel een stuk goedkoper ;) De EVH III heeft 3 kanalen en de 5150/6505 maar 2. Ik heb zelf een 5150 en die gevalt erg goed. Ik heb me laten vertellen dat de lead van de 5150 heel erg verschilt met die van de 5150 III dus eerst even testen die hap. Ik ben zelf ook reuze benieuwd naar die 5150 III

Speeddemon
27 oktober 2007, 22:13
Probleem wat ik een beetje heb met de JVM of bijv de 5150/6505, kleuren die amps mn lead niet te veel? de bekende marshall korrel? Of kan ik er ook makkelijk zon smoothe mid sound uitkrijgen ala cry for you?
Da's precies de reden waarom ik enerzijds de JVM erg gaaf vond, maar ook weer niet; die Marshall-korrel. Ideaal voor een coverband die veel Van Halen, AC/DC, Ratt, etc. speelt. Maar voor Guns, Priest, Dokken, mis je wat 'smoothness'.
Daarom ben ik uiteindelijk voor de Engl Invader 100 gegaan, die heeft dat smoothe wel. En kan ook Marshall-ig rauw. :dance:

Synx
28 oktober 2007, 00:53
Da's precies de reden waarom ik enerzijds de JVM erg gaaf vond, maar ook weer niet; die Marshall-korrel. Ideaal voor een coverband die veel Van Halen, AC/DC, Ratt, etc. speelt. Maar voor Guns, Priest, Dokken, mis je wat 'smoothness'.
Daarom ben ik uiteindelijk voor de Engl Invader 100 gegaan, die heeft dat smoothe wel. En kan ook Marshall-ig rauw. :dance:

Maar de invader is wel een stuk duurder. Zon 400 euro gem. Liefste heb ik toch 3 kanaals anders was de laney ook 'in the zone' geweest.
Nog meer voorstellen voor amps? mssn HnK trilogy? Die heb ik nog niet kunnen testen en hoor er verschillende verhalen over, vooral dat ie niet goed door de mix heen komt ( wat ik ook zeer belangrijk vind ).

Synx
28 oktober 2007, 00:54
Zijn wel een stuk goedkoper ;) De EVH III heeft 3 kanalen en de 5150/6505 maar 2. Ik heb zelf een 5150 en die gevalt erg goed. Ik heb me laten vertellen dat de lead van de 5150 heel erg verschilt met die van de 5150 III dus eerst even testen die hap. Ik ben zelf ook reuze benieuwd naar die 5150 III

Heb nog nooit gespeeld over een 5150 of 6505 maar kanaal 3 van de 5150 III vond ik wat donkerder, eerder alsof het ook een metal channel moest voorstellen.

svdijk
28 oktober 2007, 20:06
Probleem wat ik een beetje heb met de JVM of bijv de 5150/6505, kleuren die amps mn lead niet te veel? de bekende marshall korrel? Of kan ik er ook makkelijk zon smoothe mid sound uitkrijgen ala cry for you?

De Marshall-korrel krijg je bij de JVM op de OD1/OD2 groen/oranje kanalen.
Wanneer je een "smoothe" leadsound wilt gebruik je OD1/OD2 rood.
De 5150/6505 is een super(metal)versterker, maar niet zo veelzijdig als de JVM.

Synx
29 oktober 2007, 00:46
De Marshall-korrel krijg je bij de JVM op de OD1/OD2 groen/oranje kanalen.
Wanneer je een "smoothe" leadsound wilt gebruik je OD1/OD2 rood.
De 5150/6505 is een super(metal)versterker, maar niet zo veelzijdig als de JVM.

krijg je niet meteen bij OD1/OD2 rood n lompe bak gain erbij? Voor mij is smooth niet per se een hoop gain. Morgen ga ik weer een middag testen, zal het eens proberen ;)

moonfire
29 oktober 2007, 17:20
krijg je niet meteen bij OD1/OD2 rood n lompe bak gain erbij? Voor mij is smooth niet per se een hoop gain. Morgen ga ik weer een middag testen, zal het eens proberen ;)

hangt een beetje van de amount gain af die je toekent. Ik zet mijn gain op OD1/2 niet verder dan 3à4. in combinatie met de digitale reverb krijg je wel een droom leadsound vind ik.
voor de prijs is dit de betere versterker vind ik persoonlijk

Speeddemon
29 oktober 2007, 18:25
krijg je niet meteen bij OD1/OD2 rood n lompe bak gain erbij? Voor mij is smooth niet per se een hoop gain. Morgen ga ik weer een middag testen, zal het eens proberen ;)
precies, OD2 rood op de JVM is echt te high-gain, op een ongedefinieerde Marshall manier. Niet strak te krijgen (ja, misschien met een boostertje ervoor).
De Engl sound is wel gerelateerd aan Marshall, maar netter, gecontroleerder. En zeker de Invader kan gewoon een stuk smoother. Idd een prijsverschil met de JVM, maar ja, liever 400-500 euro meer lappen en TEVREDEN zijn over je amp/sound, dan constant denken 'hmm, dit is het toch net niet'.
Neemt niet weg dat als ze een soort scaled-down JVM zouden uitbrengen, met alleen Clean-groen, Crunch alle 3 de modes, en OD-1 groen en oranje, dat dat een zeer vette amp zou zijn. Maar OD-2 (rood) was ook ivm de extreme ruis wat mij betreft zeer onbruikbaar. En hoewel het qua gain in de Pantera/Slayer hoek zat, was het niet zo strak.

Baker
29 oktober 2007, 20:44
Neemt niet weg dat als ze een soort scaled-down JVM zouden uitbrengen, met alleen Clean-groen, Crunch alle 3 de modes, en OD-1 groen en oranje, dat dat een zeer vette amp zou zijn. Maar OD-2 (rood) was ook ivm de extreme ruis wat mij betreft zeer onbruikbaar. En hoewel het qua gain in de Pantera/Slayer hoek zat, was het niet zo strak.


mmm... dan gebruik je toch gewoon alleen Clean-groen, Crunch alle 3 de modes, en OD-1 groen en oranje?

Is precies wat ik ook doe.
Heb je alsnog een zeer vette amp :)

Ik vind het wel opvallend dat de voornaamste kritiek op de marshall is... dat ie klinkt als een marshall! En dat is ook precies de reden dat ik hem gekocht heb. Ik wou de marshall brul.

Maar voor wat die smoothness betreft, ik denk eigelijk dat de JVM daar gewoon niet echt geschikt voor is. Het is echt een rauw dauw zeg maar. Ik ken die ENGLs niet (goed) maar ik kan me voorstellen dat de invader "netter" kan klinken.

Speeddemon
1 november 2007, 10:17
@mbakker; dat heb ik ook in één van mijn laatste JVM reviews/vergelijkingtests aangegeven;
dat het van mij zeer tegenstrijdig is, dat ik hetgeen wat ik gaaf vind aan de JVM (=het duidelijke Marshall karakter/korrel) ik ook een minpunt vind.
Engls klinken over het algemeen als doorontwikkelde, 'nettere' Marshalls, en dat bevalt me wel. en CH2 van de Invader 100 is in lo en hi-gain modes ook hemels. Instant AC/DC, Accept, Judas Priest, Maiden, etc.

Daarbij komen Engls altijd wel wat degelijker gebouwd op me over, vergeleken met Marshalls. Deutsche Gründlichkeit, misschien...

Synx
1 november 2007, 10:43
update :P

na uren testen heb ik toch de 5150 III besteld! na wat tweaken is kanaal 3 toch behoorlijk een dikke ronde sound met voldoende mid. Kanaal 2 is gewoon goed en 1 wil ik eens horen in een bandsitutatie.
Volgens de tracker komt ie vanaf Best dus ik verwacht hem rond 12 a 13 uur. Zal straks een klein reviewtje posten. Dinsdag weet ik hoe hij zich houdt in een band.
In iedergeval, iedereen bedankt voor de tips ;)

moonfire
1 november 2007, 22:00
veel plezier met je nieuwe aankoop !

Jimwoud
2 november 2007, 09:17
update :P

na uren testen heb ik toch de 5150 III besteld! na wat tweaken is kanaal 3 toch behoorlijk een dikke ronde sound met voldoende mid. Kanaal 2 is gewoon goed en 1 wil ik eens horen in een bandsitutatie.
Volgens de tracker komt ie vanaf Best dus ik verwacht hem rond 12 a 13 uur. Zal straks een klein reviewtje posten. Dinsdag weet ik hoe hij zich houdt in een band.
In iedergeval, iedereen bedankt voor de tips ;)
Schiet es even op met die Review!!! hehe ;)

Orpheo
2 november 2007, 10:39
ik zou gaan voor de JVM. vind ik een heel fijne amp, maar dat 'wazige' (het niet strak willen worden van de kanalen met meeste gain) herken ik wel. maar verder is ie waanzinnig veelzijdig, en klinkt ie verdomd lekker en allround.

maar als ik echt geld over zou hebben, zou ik gaan voor de HOOK captain. DAMN wat een fijn ding!!! echt alles is daarmee te trekken. van jazzy en fusionlicks tot brullende heavymetal. gewoon 3 1kanaalsamps in 1 behuizing. mjammjamjaam!!!!!! :dance: :blast:

Useless
2 november 2007, 10:45
update :P

na uren testen heb ik toch de 5150 III besteld! na wat tweaken is kanaal 3 toch behoorlijk een dikke ronde sound met voldoende mid. Kanaal 2 is gewoon goed en 1 wil ik eens horen in een bandsitutatie.
Volgens de tracker komt ie vanaf Best dus ik verwacht hem rond 12 a 13 uur. Zal straks een klein reviewtje posten. Dinsdag weet ik hoe hij zich houdt in een band.
In iedergeval, iedereen bedankt voor de tips ;)

Het clean kanaal zal je zeker bevallen
Probeer eens een goede delay in de loop
Wel op letten dat je de gain niet over de 9 zet
en de rest met je volume knop regelt
Gefel. met je aankoop
zeer goede versterker!!!

Lexvandoef
2 november 2007, 13:13
maar als ik echt geld over zou hebben, zou ik gaan voor de HOOK captain. DAMN wat een fijn ding!!! echt alles is daarmee te trekken. van jazzy en fusionlicks tot brullende heavymetal. gewoon 3 1kanaalsamps in 1 behuizing. mjammjamjaam!!!!!! :dance: :blast:

Dan doe je toch gewoon een les pail minder? Dan ben je der al zowat qua geld.