PDA

View Full Version : zuid-Amerikaanse merken/bouwers



Izegrim
27 oktober 2007, 13:20
Hee mensen!

Ik ben niet zo erg thuis in akoestische gitaren. Ik heb een mooie oude Framus westerngitaar uit '66 waar ik graag en veel op speel. Verder speel ik vooral rock en metal op elektrisch.

Komend jaar ga ik een paar maanden naar Bogota in Colombia en ik wil daar als aandenken een akoestische gitaar meenemen. De traditionele muziek maakt veel gebruik van de spaanse gitaar en ik zal ook vaak met andere muzikanten lekker zitten brullen bij het eten enzo dus dat lijkt me een geweldige aankoop.

Maar nu wil ik natuurlijk het liefst een gitaar van Colombiaans of in ieder geval zuid-Amerikaans fabrikaat. Nu is mijn vraag aan de kenners wat dan mijn kansen zijn en welke merken of bouwers jullie te binnen schieten. Want thuiskomen met een Yamaha zit er niet in. ;)

Liefhebber
27 oktober 2007, 20:05
Hee mensen!

Ik ben niet zo erg thuis in akoestische gitaren. Ik heb een mooie oude Framus westerngitaar uit '66 waar ik graag en veel op speel. Verder speel ik vooral rock en metal op elektrisch.

Komend jaar ga ik een paar maanden naar Bogota in Colombia en ik wil daar als aandenken een akoestische gitaar meenemen. De traditionele muziek maakt veel gebruik van de spaanse gitaar en ik zal ook vaak met andere muzikanten lekker zitten brullen bij het eten enzo dus dat lijkt me een geweldige aankoop.

Maar nu wil ik natuurlijk het liefst een gitaar van Colombiaans of in ieder geval zuid-Amerikaans fabrikaat. Nu is mijn vraag aan de kenners wat dan mijn kansen zijn en welke merken of bouwers jullie te binnen schieten. Want thuiskomen met een Yamaha zit er niet in. ;)

Mooi zo'n oude Framus!

Als het om Zuid- en Midden Amerikaanse gitaren gaat dan kom je in een duister gebied wat eigenlijk niet te overzien is. Er wordt van alles geproduceerd ,overal en door iedereen. Soms heel bijzondere prachtig klinkende gitaren groter dan het bekende jumbo formaat maar ook hele kleine modellen. Ze houden zich vaak niet aan de bekende standaard maatvoering. Veel lokale kleine bouwers, niet bekend, geen marketing, etc. Een avontuur dus! Je moet er echt in duiken. Wel heel veel nylonsnarigen en terecht vind ik persoonlijk. Ik heb geen ervaring met Colombia, wel met Chili, Argentina en Mexico. De afwerking van de gitaren is ruw dus geheel anders dan de bekende massa producten van de bekende grote wereldmerken. Als je gitaren zoekt van een standaard tot zeer goede kwaliteit en volgens standaardnormen gebouwd dan moet je kijken naar Mexicaanse en Braziliaanse gitaren.
Deze laatste kun je trouwens ook in Nederland kopen: bijv. Di Giorgio, heel aparte gitaren, goed gebouwd, matig afgewerkt maar heel mooi klinkend.

Wordt voor jou een prachtig avontuur!