PDA

View Full Version : Spelen over hifi-boxen ipv "gewone" boxen?



Jedeel
27 oktober 2007, 13:03
Ik oefen thuis regelmatig met mijn instrumenten - akoestisch gitaar met piëzo/ midi wind-controler/ dwarsfluit - over de hifi-installatie.
Klinkt allemaal perfect (als ik goed speel dan hè :-) ).
Aan de installatie mankeert niets aan realistisch geluid.

Dan verhuis ik met mijn instrumenten naar de oefenruimte.
Daar staat een 19-zuilje met o.a. daarin een Inkel-eindtrap, Behringer mixer en Michaelis keyboardboxen (100 watters).
(Ja, die Michaelis boxen die ik in een ander onderwerp wilde gaan aanpassen.)
Ik erger mij dan aan de kwaliteit van het geluid. Keyboards klinken daar wel prima op, maar mijn andere instrumenten missen uiteraard de mooie klank van de hifi-installatie.

Zelf denk ik dat de Michaelis boxen een belangrijk deel van het gewenste geluid niet weergeven.
Is het realistisch om in de oefenruimte te gaan spelen over hifi-boxen?
Loop ik een erg groot risico dat de speakers in een hifi-box het niet aan kunnen (te warm worden of zo)?

Wie kan hier iets over adviseren of heeft er zelfs ervaring (negatief of positief) mee?

chubbyfan
27 oktober 2007, 13:07
ik doe alles via mijn hifiboxen en heb er geen problemen mee,als het geluid iets vervormd doe ik hem gewoon iets zachter

bert k
27 oktober 2007, 14:14
Hifi boxen zijn bedoeld om zo mooi mogelijk te klinken, en zang/PA boxen moeten zo hard mogelijk klinken. Dat laat zich moeilijk combineren.
Je kan best over hifi boxen spelen, alleen zal dat niet echt hard gaan, de zaak staat zo te vervormen.

Azrael
27 oktober 2007, 14:28
HiFi kan knoerthard zonder enige vervorming. Volume is een kwestie van SPL en wattage. Het grooste verschil is dat HiFi vaak niet zo portable is.......nogal teer (geen metalen gril, zwakkere behuizing) etc. Ze hebben beiden een ander doel, maar met volume heeft het niet zozeer te maken als je over oefenruimtes spreekt. Maar mits je fatsoenlijke boxen hebt, je er voorzichtig mee om gaat en rekening houdt hoe hard je kunt gaan, dan kan er weinig mis gaan. Op de oude versterker die ik had ging alles in mijn kamer altijd lekker ruiken na een uurtje knallen (Trance/dance muziek met veel bas en constante druk op giga volume dat wil wel). maar mijn nieuwe versterker geeft geen krimp. Hou er dus rekening mee dat je in een oefenruimte met meer volume en vooral voor een langere tijd staat. Kortom: het kan heus wel.....maar je moet wel redelijk spul hebben en een risico willen nemen. Want het kan mis gaan. En om eerlijk te zijn, tegen de tijd dat je goede hifispeakers hebt die flink wat aankunnen om bruikbaar te zijn, wil je ze niet in de oefenruimte planten. Dus werk maar gewoon even met die slechte speakers daar, want live zal het ook niet denderend zijn.

Jedeel
28 oktober 2007, 17:14
...
Het grooste verschil is dat HiFi vaak niet zo portable is.......nogal teer (geen metalen gril, zwakkere behuizing) etc. .....

En om eerlijk te zijn, tegen de tijd dat je goede hifispeakers hebt die flink wat aankunnen om bruikbaar te zijn, wil je ze niet in de oefenruimte planten. Dus werk maar gewoon even met die slechte speakers daar, want live zal het ook niet denderend zijn.
Allereerst allen bedankt voor de reacties.

Als ik al geschikte hifi-boxen op de kop kan tikken (2e hands), dan zal ik ze als ze de "test" doorstaan, voorzien van "hang-en-sluitwerk" zoals dat gebruikelijk is bij 'sleep-boxen' :-)

Wat betreft "werken met de slechtere box in de oefenruimte".... dat vind ik nu juist zo jammer van een stukje kwaliteit van het geluid. Het is zo frustrerend dat het thuis (over de hifi) zo mooi klinkt, maar in de oefenruimte zo 'koud'.
Ik wil ook lekker spelen in de oefenruimte.
(Misschien heeft het genre muziek (symforock) er nog wat mee te maken?)

Azrael
28 oktober 2007, 17:50
Allereerst allen bedankt voor de reacties.

Als ik al geschikte hifi-boxen op de kop kan tikken (2e hands), dan zal ik ze als ze de "test" doorstaan, voorzien van "hang-en-sluitwerk" zoals dat gebruikelijk is bij 'sleep-boxen' :-)

Wat betreft "werken met de slechtere box in de oefenruimte".... dat vind ik nu juist zo jammer van een stukje kwaliteit van het geluid. Het is zo frustrerend dat het thuis (over de hifi) zo mooi klinkt, maar in de oefenruimte zo 'koud'.
Ik wil ook lekker spelen in de oefenruimte.
(Misschien heeft het genre muziek (symforock) er nog wat mee te maken?)

Ik snap je frustatie hoor, maar ik vrees toch echt dat je thuis spul meenemen geen goed plan is. Investeer gewoon in goede PA zodat je dat later bijvoorbeeld live kunt gebruiken of werk met wat je nu hebt. Het probleem is namelijk dat live PA vaak niet denderend is. Dus stel...je hebt dalijk in je oefenruimte leuk geluid, dan wordt je live niet vrolijk :satisfie:
Kijk eerst bij je oefenruimte of er misschien een equalizer/reverb wat dan ook aanstaat of op het mengpaneel zelf. Vaak wordt ermee gerotzooit namelijk. Klooien met Hifi speakers is gewoon geen doen. Het is mogelijk , maar daar is echt alles mee gezegd.

rjong999
28 oktober 2007, 18:03
Ik speel ook in een symfoband en wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. Ik gebruik veel samples en synths, dan zit ik thuis de hele nacht te klooien om het geluid zo mooi mogelijk te krijgen maar in de oefenruimte slaat het helemaal plat. Wat mij opviel was dat het bij optredens (dan gaat alles synthspul rechtstreeks over de PA) wel altijd lekker klinkt.

Uiteindelijk hebben we de boxen van de zanginstallatie in de oefenruimte vervangen door een stel nieuwe Peavey's: 300 euro verder en probleem opgelost! Zelfs de Moog Taurus klinkt nu strak, en de samples van de mellotron zijn veel gedefinieerder.

We hebben nog een experimentje gedaan met een oud hifisetje van onze drummer, flinke joekels van boxen, Jamo's, 300 watt ofzo, die hebben het een half uurtje uitgehouden. Daarna kwam de punkgeest in onze boven drijven en hebben we ze maar de genadeklap gegeven: twee minuten Taurus en de conus was letterlijk losgescheurd van het frame.
Mijn conclusie: hifi spul leent zich niet voor het geluid van (onze) synths.

Azrael
28 oktober 2007, 18:07
Ik speel ook in een symfoband en wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. Ik gebruik veel samples en synths, dan zit ik thuis de hele nacht te klooien om het geluid zo mooi mogelijk te krijgen maar in de oefenruimte slaat het helemaal plat. Wat mij opviel was dat het bij optredens (dan gaat alles synthspul rechtstreeks over de PA) wel altijd lekker klinkt.

Uiteindelijk hebben we de boxen van de zanginstallatie in de oefenruimte vervangen door een stel nieuwe Peavey's: 300 euro verder en probleem opgelost! Zelfs de Moog Taurus klinkt nu strak, en de samples van de mellotron zijn veel gedefinieerder.

We hebben nog een experimentje gedaan met een oud hifisetje van onze drummer, flinke joekels van boxen, Jamo's, 300 watt ofzo, die hebben het een half uurtje uitgehouden. Daarna kwam de punkgeest in onze boven drijven en hebben we ze maar de genadeklap gegeven: twee minuten Taurus en de conus was letterlijk losgescheurd van het frame.
Mijn conclusie: hifi spul leent zich niet voor het geluid van (onze) synths.

Doen wel meer oude speakers. Vooral het het papieren conussen zijn. Box een tijdje laten staan, slechte kwaliteit hebben, in de zon gelegen etc etc en hup ze gaan papier/rubber etc spugen. Is wel een leuk gezicht. :hippie: