PDA

View Full Version : Componeren



Guitarmania
26 oktober 2007, 22:11
Dat gitaarspelen dat lukt nu wel. En ik heb eindelijk mijn thuisstudiootje voor mekaar (Ableton Live LE6, externe geluidskaart en Korg N364). Dus de basis en onderleggers zijn er. Nu nog een liedje maken...

Beste songs wat mij betreft (qua leuke compositie; geen symfonie...: een liedje moet een liedje zijn en geen intellectuele bezigheid zoal de Vais en Satriani's doen):
- Easy Lover van Ph. Collins c.a.;
- Rosanna van Toto;
- Borderline (Madonna, maar de song bleek pas fantastisch toen ik het van een andere band hoorde);
- Come on Eileen van de Dexy's (mijn favoriete band).

Ik bedoel; ik zit zwaar in de jazz en Metheny en Yellowjackets, maar ik zoek naar een leuk afgerond liedje. Zonder geouwehoer.

Kortom; lekker snelle en vrolijke stukken.

Ze hebben allemaal rete gemakkelijke akkoordenschemaatjes.

Maar hoe componeer je zo'n song? Hoe beginnen jullie te denken over een compositie? Paar akkoordjes naast eklkaar spelen, basslijntje, ritme en een leuke melodie?

Wanneer gooien jullie een idee overboord? Wanneer hou je hem on-board? Begin je met een tekst (ik luister nooit naar teksten).

Let je op het publiek? Geen mens zit tegenwoordig meer te wachten op gitaarmuziek. Gitaar en rock zijn te jaren 60. Maar een gitaar kan natuurlijk wel een leuke sample zijn in een modern stuk.

Sterker, ik denk dat de electrische gitaar camp gaat worden! Een soort van Jimi Hendrix die over een housebeat speelt.

taylor
27 oktober 2007, 11:18
zo he....... je hebt ook al voorspelende gaves haha,vind dat je nogal rare kijk er op hebt.

omdat gitaarmuziek of "muzikantemuziek" niet groot is onder de massa met een enkele uitzonderingen wil niet zeggen dat die muziek niet verkoopt of dat niemand daar na luisterd.norht sea jazz komen anders nog genoeg mensen die na instrumenten gefreak/gepiel willen luisteren blijkbaar :)..ondanks dat t ook commerciel gedoe is geworden

ik hou mij bv helemaal niet bezig met radio/ 3fm gebeuren ik zal niet weten wat nu nummer 1 staat interesseerd mij ook geen zak ,zo werkt t dus ook omgekeerd voor wel meer mensen.

appyhaan
27 oktober 2007, 20:47
Wil je liedjes gaan schrijven met tekst, dan zou ik toch maar eens gaan beginnen met het luisteren naar de tekst van liedjes. Hetzelfde geldt voor componeren luisteren naar veel(diverse) muziek, maar dat doe je geloof ik al. Over het algemeen begin je met een melodie en deze werk je dan uit. Er zijn massa's mensen die roepen dat je net zo goed met een akkoordenschema kunt beginnen en dan een melodie etc. Neem van mij aan dat die liedjes die jij noemt in je post, niet op die manier zijn ontstaan. Melodie en het ritme van de melodie, zijn wat mij betreft vaak en altijd doorslaggevend.

-=JEROEN=-
28 oktober 2007, 10:17
grappige vent blijf je toch

dus je wilt effe een nummer 1 hit in elkaar flansen

succes :satisfie:


een goed nummer schrijf je niet zo maar, daar gaat jaren van klooien, pielen en puzzelen aan vooraf

ik zou zeggen, begin bij het begin, je kent de theorie enzo, dus schrijf een couplet en refrein, verzin er eventueel een tussenstuk bij, maar hou het vooral simpel, niet meteen de sterren van de hemel proberen te schrijven, verzin er een leuke tekst bij, of laat iemand anders iets voor je schrijven of zingen, zet er wat drums en bas bij en laat het ons horen (hier en in Sounds), dan krijg je feedback, handig voor je volgende nummer
en kom dan over een jaar of 3 nog eens terug met dezelfde vraag

Guitarmania
28 oktober 2007, 19:12
Nou, een nr. 1 hit... daar staat tegenwoordig straf op: de Marco Borsato-nogwat-prijs... En die liedjes die ik noemde; daaruit blijkt dat ik in de jaren 80 ben blijven hangen. Kzou niet weten wat het tegenwoordig goed doet. Hoewel ik een tijdje terug die jongen sprak die dat liedje over een "poppertje en een briezertje" in mekaar had geflanst op een regenachtige namiddag. Was een geintje. Wat dat betreft moet er naast een drum-bas-melodielijn ook een hoop humor in zitten, lijkt mij.

eddyvanbuiten
5 november 2007, 21:51
ik zit een beetje met hetzelfde; genoeg theorie in huis, maar de inspiratie is soms ver te zoeken.
het klinkt misschien wat simpel, maar een tip die ik je echt mee wil geven, is om altijd kladblok en een pen bij je te hebben. vaak komt er op de vreemdste momenten een melodie of stukje tekst in je op & als je die niet direct vastlegt, ben je hem gewoon kwijt.

vaak verzin ik een melodie aan de hand van een accoordenschema, maar de mooiste nummers komen volgens mij met een mooie melodie, waar je later een basis onder legt.

maar goed, voor mij zijn de muzikanten met een vast patroon van schrijven de saaie en voorspelbare bands.
elk nummer ontstaat anders, wees in ieder geval voorbereid als er iets in je opkomt.

Azrael
5 november 2007, 21:58
is Dat Nu Leuk Met Die Dikgedrukte Letters?!

Thomas88
5 november 2007, 22:04
Let je op het publiek? Geen mens zit tegenwoordig meer te wachten op gitaarmuziek. Gitaar en rock zijn te jaren 60.

Publiek zou een doelgroep zijn. Dat er geen mens is die op gitaarmuziek zit te wachten is onzin, denk ik. Al zou die groep mensen misschien wel in de minderheid zijn.

Rekening houden met het publiek hoeft denk ik niet, tenzei je een top40 nr wilt gaat maken. Bij alle soorten muziek die men kan maken moet er gezorgd worden dat die muziek bij de juiste doelgroep aankomt.

Per definitie is geen één muziek genre slecht. alleen als je een house, rap of noem maar een ander genre op waar je een hekel aan hebt, neerlegt bij de verkeerde doelgroep, dan vinden zij dit hoogst waarschijnlijk slecht. maar dat is een mening van die betreffende (doel) groep.