PDA

View Full Version : template bovenfrees



jan jansen
26 oktober 2007, 15:52
http://www.guitarsupplies.nl/Template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager--N_art_51.php

Vandaag het bij guitarsupplies bestelde freesje met bovenlager ontvangen.Waarom deze post?Deze freesjes zijn niet altijd makkelijk te vinden of anders erg duur in aanschaf.

Gelijk het ding even geprobeert en hij doet zijn werk prima in een stuk essen hout.Wil zo`n ding echt lang meegaan denk ik dat je het meeste hout moet weghalen met een standaard bit en de randen langs de template met dit bitje doen. :jam: :jam:

JJ

niekb
26 oktober 2007, 22:35
15,95 is niet duur voor een bit, alsnog veel geld voor zo'n dingetje. Wat denk je van de kwaliteit?

jan jansen
27 oktober 2007, 17:37
15,95 is niet duur voor een bit, alsnog veel geld voor zo'n dingetje. Wat denk je van de kwaliteit?


Tja kwaliteit ervan...dat kan ik pas na een lange tijd en veel werk zeggen.Op het 1e gezicht denk ik dat hij zijn geld waard is..maar de prakrijk zal het uitwijzen.
Het ging mij er meer om het ding onder de aandacht te brengen,omdat in het verleden hier nogal wat topics om te doen zijn geweest,

JJ

rinaldo
27 oktober 2007, 22:25
ja, en ik ben blij dat er nu eindelijk eens een nederlandse webwinkel is die die dingen levert voor een fatsoenlijke prijs. ik heb er uiteraard ook een besteld en ben benieuwd hoe hij zich gaat houden.

ik hoop trouwens dat ze hun assortiment in de toekomst nog meer gaan uitbreiden, zodat we niet meer uit amerika of waar dan ook de nodige spulletjes moeten gaan kopen.

hulde aan guitarsupplies :blast:

Van Dattum
27 oktober 2007, 23:37
Het ziet er uit als dezelfde freesjes die je bij Axminster.co.uk kunt kopen. Heel behoorlijk spul voor weinig geld. Ik heb er zelf ook een paar....

laurence
28 oktober 2007, 01:00
ik heb ook dat template bitje van guitarsupplies en ook het 8mm naar 1/4" busje dat nergens anders te vinden is. Ben zeer te vreden. Werkt allemaal prima. Ziet er op het eerste gezicht ook degelijk uit allemaal. Na langere tijd moet ik nog zien.

jan jansen
28 oktober 2007, 12:02
ja, en ik ben blij dat er nu eindelijk eens een nederlandse webwinkel is die die dingen levert voor een fatsoenlijke prijs. ik heb er uiteraard ook een besteld en ben benieuwd hoe hij zich gaat houden.

ik hoop trouwens dat ze hun assortiment in de toekomst nog meer gaan uitbreiden, zodat we niet meer uit amerika of waar dan ook de nodige spulletjes moeten gaan kopen.

hulde aan guitarsupplies :blast:


Je slaat de spijker op zn kop...,

:cooler: :cooler:

IKHOUVANGITAREN
28 oktober 2007, 12:19
yeah heb er ook 1 besteld ik was er ook naar opzoek... in arnhemheb ik gekeken en daar kosten ze 100 euro of 70 zonder verwisselbare mesjes dat ging me te ver..

laurence
28 oktober 2007, 22:38
ik had ook gehoord dat je ze bij Enorm ijzerwaren kon halen maar ik was er langs geweest en ze zeiden ten eerste dat die verloopbusjes naar europese maten niet bestonden en dat bitje hadden ze ook niet. Stond ook niet in de catalogus maar konden ze wel aankomen voor 80e ofzo :P.

Lexvandoef
28 oktober 2007, 23:56
Nu het hier toch over freesjes gaat. Ik wil voor mijn zelfbouw head de randen afronden met een freesje. Nu is het enige probleem dat de radius 19mm moet zijn. En een frees met een radius van 19mm kan ik dus mooi niet vinden :(

Weet iemand waar die te koop zijn? Als het kan moet het wel een beetje redelijk blijven, tis maar voor 1 projectje.

Mattia
29 oktober 2007, 09:20
19mm is nogal, nouja, enorm. Wat voor iets bouw je? Een vrij 'standard' tele is eerder 1/4" (6mm), veel meer dan het dubbele (12mm) kom ik eigenlijk nooit tegen (1/4" tot 3/8" is het meest 'normale' zeg maar). Het is wel te vinden, echter; het is duur (routerbits.com, 45 dollar) en alleen maar geschikt voor een bovenfrees die bitjes met grote schacht (1/2", 12mm houder) aankan, want dat wordt echt een enorm ding.

Voor 6mm/1/4" shaft kan ik niks groters vinden dan 12mm radius. Zou het ook niet willen gebruiken.

rinaldo
29 oktober 2007, 19:07
heb ondertussen ook al gezien dat ze fretlinialen te koop hebben die met de laser zijn gesneden, en ook voor een heel redelijke prijs.

aleen zijn ze aan mij niet besteed want ik maak ze zelf, op precied dezelfde manier.

makkelijk hoor zo,n laser snijmachine op je werk :satisfie:

jan jansen
29 oktober 2007, 19:25
bedoel je een frees met een diameter van 19 mm?Die heb ik wel liggen hier,

jj

jan jansen
29 oktober 2007, 19:26
heb ondertussen ook al gezien dat ze fretlinialen te koop hebben die met de laser zijn gesneden, en ook voor een heel redelijke prijs.

aleen zijn ze aan mij niet besteed want ik maak ze zelf, op precied dezelfde manier.

makkelijk hoor zo,n laser snijmachine op je werk :satisfie:


Nu je het zegt..ik moet er nog steeds een bij je ophalen..binnenkort maar eens,

JJ

Mattia
30 oktober 2007, 11:08
bedoel je een frees met een diameter van 19 mm?Die heb ik wel liggen hier,

jj


Een roundover met radius van 19mm, zei hij, dus een bitje van zo'n 50+ mm diameter.

piezo
30 oktober 2007, 11:43
Opmerking 1: Op basis van het plaatje uit de link heb ik wat meetwerk gedaan. Het snijdend deel van het bitje steekt zowat 27 mm onder de geleider uit. Een elementgat is doorgaans 19 mm diep, dus met dit bitje kun je alleen mallen van minimaal ~15 mm dik gebruiken.

Opmerking 2: Zo te zien is het lager niet in hoogte verschuifbaar, zoals de bitjes van StewMac. Dat leek me nou juist altijd zo handig. Wie kan hier met ervaring over oordelen?

Is er trouwens iemand die binnenkort nog een StewMac bestelling gaat doen en zo'n StewMac template bit setje voor mij wil bestellen? Een forumlid zou dat begin dit jaar voor me doen, maar ik heb nooit meer iets van hem gehoord.

oknarb180
30 oktober 2007, 13:12
Opmerking 1: Op basis van het plaatje uit de link heb ik wat meetwerk gedaan. Het snijdend deel van het bitje steekt zowat 27 mm onder de geleider uit. Een elementgat is doorgaans 19 mm diep, dus met dit bitje kun je alleen mallen van minimaal ~15 mm dik gebruiken.

Opmerking 2: Zo te zien is het lager niet in hoogte verschuifbaar, zoals de bitjes van StewMac. Dat leek me nou juist altijd zo handig. Wie kan hier met ervaring over oordelen?

Is er trouwens iemand die binnenkort nog een StewMac bestelling gaat doen en zo'n StewMac template bit setje voor mij wil bestellen? Een forumlid zou dat begin dit jaar voor me doen, maar ik heb nooit meer iets van hem gehoord.



Hey Piezo,

1. Ik heb zelf bij een bouwmarkt bij mij in de buurt 2 template bitjes met bovenlager gekocht, hadden ze toevallig. Ik heb een hoogte van 20mm en van 25mm gekocht. Daar heb ik al het freeswerk mee gedaan van m'n PRS, met uitzondering van de routings voor de backplates. Daar heb ik het setje van Stew voor gebruikt. Met de hoogtes van 20mm en 25mm kun je eigenlijk het meeste doen en dan eigenlijk nog het meeste met 20mm hoog. de 25mm heb ik voornamelijk gebruikt voor de body uit te frezen.

2. De bitje van Stewmac hebben een kunststof tubing. Deze moet om de shaft om de lager op hoogte te houden tijdens het frezen, werkt verder prima. Zelf heb ik i.p.v. de tubing een zelf gemaakte spanhuls van ¼" naar Ø8mm hiervoor gebruikt (zie ook bij Guitarsupplies voor een soortgelijke spanhuls). Het voordeel hiervan is dat je in een gewone bovenfrees met een schacht Ø8mm spantang gewoon met de Stewmac-bitjes kunt frezen en deze kan tevens als tubing fungeren. Tenminste, bij de minder diepe frezingen heb je hier zeker voordeel van, is mijn ervaring.

Verder, het is altijd handig om zoveel mogelijk verschillende hoogte maten freesjes met bovenlager te hebben. Tenminste, dat vind ik dan.

Verder heb ik je nog even een PM gestuurd.

vr.gr.

Branko

Lexvandoef
30 oktober 2007, 15:45
19mm is nogal, nouja, enorm. Wat voor iets bouw je? Een vrij 'standard' tele is eerder 1/4" (6mm), veel meer dan het dubbele (12mm) kom ik eigenlijk nooit tegen (1/4" tot 3/8" is het meest 'normale' zeg maar). Het is wel te vinden, echter; het is duur (routerbits.com, 45 dollar) en alleen maar geschikt voor een bovenfrees die bitjes met grote schacht (1/2", 12mm houder) aankan, want dat wordt echt een enorm ding.

Ik zoek dus zo'n bitje om op mijn zelfbouw Marshall head de randen te kunnen afronden en de originele marshall hoekjes te kunnen gebruiken, die hebben namelijk een radius van 20 mm. En als de randen van de head een radius van 19mm krijgen, komt daar nog 1 mm bovenop van de tolex = 20 mm

Wel idd een supergroot bitje, enig idee hoe anders te doen?

Van Dattum
30 oktober 2007, 16:41
http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Roundover-and-Ovolo-Cutter-20981.htm

Kost wel een pak ponden en je moet een spantang van 1/2" hebben.......