PDA

View Full Version : 1963 Telecaster neck-element vervangen...



Johnny Ramone
26 oktober 2007, 13:27
Het neck-element van mijn Tele 63 is kaput, en daarom moet ik een vervangend element hebben.

Gezien het feit dat Telecaster neck pickups van 1963 niet op elke hoek van de straat te koop zijn heb ik gekozen voor een alternatief, het is een nocaster neck pu geworden. Ik dacht dat dit een goede keus zou zijn, omdat beiden min of meer vintage zouden klinken. Nu sprak ik gisteren met een medewerker van Music Store en die vertelde mij dat deze erg verschillend zijn! Maar deze "kenner" kon mij ook natuurlijk ook niet adviseren over welke keus beter was geweest.

DUS, als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik het graag!

Ik heb het nocaster element noch niet ontvangen/ingebouwd, het zou best kunnen zijn dat ik het een geweldige combinatie ga vinden.

drap
26 oktober 2007, 14:20
Ik vind het een raar verhaal van die verkoper. Ik zeg niet bij voorbaat dat ie geen gelijk heeft, maar die pickups komen toch zo van de lopende band huppelen bij Fender. Lijken me trouwens zeer oke-je elementen.

Saf
26 oktober 2007, 17:34
en je orginele pup laten herwinden?

Orgasmocaster
26 oktober 2007, 17:44
FF Abigail Ybarra bellen!

Luke-wannabe
26 oktober 2007, 17:45
en je orginele pup laten herwinden?
Beste plan!

rscalex
26 oktober 2007, 23:12
inderdaad, zo een gitaar moet zo origineel mogelijk gehouden worden

Pepe
26 oktober 2007, 23:22
.

Gezien het feit dat Telecaster neck pickups van 1963 niet op elke hoek van de straat te koop zijn heb ik gekozen voor een alternatief, het is een nocaster neck pu geworden. Ik dacht dat dit een goede keus zou zijn, omdat beiden min of meer vintage zouden klinken. Nu sprak ik gisteren met een medewerker van Music Store en die vertelde mij dat deze erg verschillend zijn! Maar deze "kenner" kon mij ook natuurlijk ook niet adviseren over welke keus beter was geweest.

DUS, als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik het graag!
.

Ik heb een tijdje een nocaster in mijn '73 tele gehad... een goed pickupje maar anders dan de stock en ook anders dan een '63.
De Nocasters zijn bedoeld voor het early tele geluid -de Duncan broadcaster klinkt trouwens nagenoeg hetzelfde- en dat is wat brutaler dan de late fifties, early sixties sound die dunner en twangier klinken.
Niettemin, een stuk authentieker dan de Texas Hot en andere opgepompte pickups, jazzy en transparant in een hals positie.

Chris Winsemius
26 oktober 2007, 23:27
Johnny,

voor het beste behoud v/d waarde van je vintage Tele:
- element laten repareren (bij sommige draadbreuken is dat zeker mogelijk)
of
- origineel '63 Tele element zien te scoren

Succes!!!

Chris

Pepe
26 oktober 2007, 23:36
ja, opnieuw laten winden is natuurlijk het beste

Ted Oberg kan zoiets wel doen -als hij al wil- maar er zijn in Nederland verder maar weinig mensen met ervaring in winden, laat staan als het authenthiek moet gebeuren.

Ik zou hem naar Lindy Fralin sturen, die doet niks anders. Een orgineel '63 pickupje is al snel 5/600 dollar dus dat is wel de moeite lijkt me.

Dirkdewaard
26 oktober 2007, 23:38
Het lijkt erop alsof je gitaar stuk is.

Omdat ik in een goede bui ben wil ik hem ruilen voor een gloed nieuwe. :D

(origineel zoeken op ebay, of esquire-style!!!)

Antoon
27 oktober 2007, 00:22
Fred Stuart of Don Mare zijn goede rewinders. Kans is ook aanwezig dat je element gerepareerd kan worden en de originele wikkelingen behouden kunnen blijven. Rewinden kan altijd nog

heavy-metal-thunder
28 oktober 2007, 15:44
Ik zou sowieso pu laten herwikkelen. Voor deze prijs heb je nog geen nieuwe pu en jouw gitaar behoudt zijn waarde. Wel zorgen dat het goed gedaan wordt, met correcte draad en juist aantal windingen (nou ja, wat heeft juist??). In Hoogstraten (België) is er Stef Peire (http://www.steffsen.be/) en die herwikkelt pu's. Hij beweert dat hij alle soorten vintage draad heeft.

barno
28 oktober 2007, 15:52
pups van stef peire zijn inderdaad fantastisch, en tis een fijne kerel bovendien.

Squier4ever
28 oktober 2007, 16:13
dit vraagt natuurlijk om pics, '63 tele's zie je niet op elke hoek van de straat!

The Crash Cowboy
14 november 2007, 10:06
Ik zou ook zeker moeite doen om het oude element te behouden ... ik zag een tijdje terug op Gbase (http://www.gbase.com/default.aspx) dat een setje elementen uit '63 voor een Telecaster voor een dollartje of 1500 wordt aangeboden. Kijk hier (http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1725177) maar. Dus nieuwe kopen lijkt me geen optie haha !