PDA

View Full Version : Oude gitaren, rond de 250 euro. Tips?



Blend
25 oktober 2007, 21:18
Ik ga in Werkendam bij een verzamelaar a.s. dinsdag een stuk of 4 à 5 gitaren testen zo rond de 250 euro.
Het is een verzamelaar, dus het zullen voornamelijk wat oudere gitaren zijn denk ik.
Ik heb gezegd dat ik een keus wilde maken tussen een Les Paul, Tele en een (semi) Hollowbody. Hij zou wat klaar leggen, en dan hoop ik maar dat er iets leuks bij zit.
Ik er geen idee van wat de kwaliteit van die gitaren zal zijn. Heeft er iemand tips over op wat ik moet letten? Zijn er bepaalde merken die ik ábsoluut moet ontwijken, en (mijn elektrisch is niet zo goed) kan je van een oude (triplex; multiplex weetikveel) gitaar toch nog iets leuks maken? Hij had het over merken als Samick, had ook nog wat Ibanezjes.

Dus kortweg: een kwestie van mazzel hebben, of je kan er voor die prijs (bijna) geen buil aan vallen?

Bvd,

Yannicks
25 oktober 2007, 21:40
Er is hier niemand die voor jou kan bepalen welke gitaar wel en niet goed is voor jou. Dat zul je zelf moeten testen, misschien vind jij multiplex wel heel lekker klinken, en een hele dunne hals wel lekker spelen.

Let vooral op de electronica, de algemene staat en de afwerking.
Ibanez is wel een redelijke middelmoot, Samick is geloof ik ites van een budget merk.

wietse
25 oktober 2007, 21:41
samick kan erg goed zijn maar vroege samicks zijn soms echt bagger.
250 voor een oud gitaartje van onbekend merk vind ik veel zonder dat ik hem gezien heb.
ibanez les paul modellen zijn het wel waard zelfs de multiplex dingen, zolang hij maar goed bespeelbaar is, en er nog redelijk uit ziet, alleen de elementen er in doen al een 200 $ op ebay. (super 70's)
bij een semi hoef je niet bang te zijn voor triplex, laminated noemt gibson het, wordt enorm veel daarvoor gebruikt zelf dure gibson ES'en zijn het meestal.
vraag hem anders effe wat voor merken hij klaar heeft gelegd?
maar staar je er niet blind op, merk zegt soms niks ga vooral op je gevoel en gehoor af.

trouwens ik ken ook wel mensen die zeggen dat ze gitaren verzamelen maar als je er dan komt dan hebben ze een rijtje staggs e.d hangen nieuw uit de winkel, en niks ouds want daar moet je moeite voor doen.

en kom je er niet uit neem dan wat foto's van het aangebodene en post die hier, kunnen we altijd verder helpen.
mocht er een El Maya tussen liggen of een kasuga, bij velen onbekend, niet aarzelen maar pakken daar is 250 weer een koopje voor.

Blend
25 oktober 2007, 22:07
@Yannicks: je heb helemaal gelijk, maar ik wel er wel zeker van zijn dat de gitaar niet na 5 jaar uit elkaar valt ofzo.

@ Wietse: bedankt voor de info. Merken wist hij ook nog niet echt (hij heeft rond de 70 gitaren en zou wat klaarleggen). Maar ik denk dat ik voor een hollow ga, ik ga naar dinsdag wat foto's ervan posten!

wietse
25 oktober 2007, 22:26
mischien ken ik hem wel ondertussen heb ik aardig wat connecties met verzamelaars dankzij m'n site.
















70?
shit meer dan ik

Blend
25 oktober 2007, 22:29
Moet je al je akoestiese gitaren maar niet slopen/verkopen!


Ik zal het is aan 'm vragen dinsdag.

wietse
25 oktober 2007, 22:53
Moet je al je akoestiese gitaren maar niet slopen/verkopen!


en vergeet de basgitaren niet!!
als ik echt elke gitaar die ik ooit gehad heb had gehouden, dan zat ik nu richting de 200 volgens mij.

Blend
30 oktober 2007, 19:33
Kleine bump:

Ik ga zometeen een aantal gitaren testen. Ik zal m'n bevindingen opschrijven en hier posten, misschien hebben jullie er iets aan om mij dan wat advies te geven..

Damn, ik heb er zin in! :)

nevyn292
30 oktober 2007, 20:01
we willen wel een uitgrbreid verslag he!

wietse
30 oktober 2007, 20:54
en foto's!!

Blend
30 oktober 2007, 21:48
Ok, foto's heb ik niet, verslag wél...

Ik heb in totaal op 4 gitaren gespeeld.

Gitaar 1: Sakai Telecaster DeLuxe (2 humbuckers).

Klonk heerlijk, geen telecaster geluid, maar klonk écht goed, speelde goed. Had een maple toets, was verder zwart, qua looks niet de sterkste, maar qua geluid het beste.

Gitaar 2: Sakai SG + bigsby-achtige tremelo.

Speelde fijn, klonk ook echt lekker. Lekker twanky blues geluid op 1 of andere manier. Met overdrive klonk hij echt voor geen meter, maar het was een fijne gitaar. Alleen de bigsby-achtige tremelo ging nogal zwaar, werkte niet optimaal. Niet helemaal mijn ding verder.

Gitaar 3: Zen-on Hollowbody.

Tja, wat moet ik daar over zeggen? Klonk lekker, ook met overdrive, ging wel snel rondzingen. Was érrug licht, dat was de voornaamste rede waarom ik hem niet kocht, vond hem voor geen meter spelen. Unplugged klonk hij trouwens ook érg goed.

Gitaar 4: Pearl Les Paul Custom.

Schitterende gitaar om te zien, wint qua looks op alle fronten. Helaas was 1 potmeter kapot, zodat ik het brugelement niet echt goed kon testen. De output was niet geweldig. Hij had lekker veel sustain omdat hij écht zwaar was, een prima Les Paul imitatie IMO! Maaarr, toch niet helemaal mijn ding, mede omdat 1 element het heel slecht deed, en de elementen waren sowieso niet geweldig.

Mijn conclusie: de Sakai Telecaster DeLuxe sprong er echt uit qua klank en bespeeldbaarheid. Helaas wel een minpuntje: met overdrive klinkt-ie niet helemaal top.
Ze heeft een geschroefde hals, maar klinkt desondanks toch echt wel lekker. Maple toets maken de looks helemaal af.

Prijs? 180 euro voor de Tele (de andere gitaren waren zo rond de 130 euro).

Owja, ik speelde over mijn London City versterker, met een analoge Compressor (van Pearl geloof ik, kan dat?) en dat maakte het geluid echt af. Het gaf iets meer 'laag' in het geluid, klonkt wat meer 'af' zeg maar. Wat voller dus.
Prijs: 50 euro.


Dit is mijn verslag, ik heb geen idee of de prijzen redelijk zijn. Ik heb het er wel voor over in ieder geval.

Orgasmocaster
30 oktober 2007, 22:05
Sokai's zijn Zo Gay!

Blend
30 oktober 2007, 22:06
Het is btw Sakai volgens mij. Heb het iig veranderd...

wietse
30 oktober 2007, 22:12
sakai was een echt lowbudget merk zitten soms juweeltjes tussen maar over het algemeen niet veel soeps en veel multiplex.
als die sakai SG er zo'n typische japanse tremelo op heeft dan is het een oude supercheapo.
zo te horen heb je de beste keuze gedaan tussen de sakai's, zen o was echte bagger pure collectors items dat wel.
ik zelf was voor de pearl gegaan zeker als die een gelijmde hals heeft, ook uit het oogpunt van eventuele doorverkoop als hij niet bevalt, heeft hij een pre lawsuitkop dan brengen ze wel wat meer op.
vooral tegenwoordig met de hype rond lawsuit gitaartjes.

en nu foto's!!!!

Orgasmocaster
30 oktober 2007, 22:12
Het is btw Sakai volgens mij. Heb het iig veranderd...

dat heb je gewoon gedaan om mn geniale woordspeling op te fukken! ;)

Blend
30 oktober 2007, 22:51
sakai was een echt lowbudget merk zitten soms juweeltjes tussen maar over het algemeen niet veel soeps en veel multiplex.
als die sakai SG er zo'n typische japanse tremelo op heeft dan is het een oude supercheapo.
zo te horen heb je de beste keuze gedaan tussen de sakai's, zen o was echte bagger pure collectors items dat wel.
ik zelf was voor de pearl gegaan zeker als die een gelijmde hals heeft, ook uit het oogpunt van eventuele doorverkoop als hij niet bevalt, heeft hij een pre lawsuitkop dan brengen ze wel wat meer op.
vooral tegenwoordig met de hype rond lawsuit gitaartjes.

en nu foto's!!!!

Foto's heb ik niet, Tele á la http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/F032-7502-506.JPG

Blend
2 november 2007, 23:37
Maar, is die Sakai Tele die 180 euro waard? Of kan ik m'n geld beter besteden...

Rocketman
3 november 2007, 04:01
Waar gaat dit over? "ik heb een lading waardeloze rotzooi getest, heeft er iemand tips?" zoiets.

wietse
3 november 2007, 05:25
Maar, is die Sakai Tele die 180 euro waard? Of kan ik m'n geld beter besteden...

kan ik zo niet beoordelen moet hem echt zelf dan bekijken, de meeste sakais zijn multiplex dus geen 180 euro waard imo.
dat een gitaar multiplex is is meestal snel te zien aan de zijkant van de body, effe het licht er over laten spelen en zie je dan allemaal paralelle lijntjes onder de lak dan is het multiplex en anders gewoon de control plate lospakken zijn maar 2 schroefjes dan weet je het zeker.
voor 180 euro heb je tegenwoordig al een fatsoenlijke nieuwe gitaar (richwood)en 2e hands al helemaal.

grayfink
3 november 2007, 07:22
Doorsparen! Voor dat geld koop je ook een Squier '51. Die is vast beter. Nog beter kun je even doorsparen.
Had ik al gezegd dat je beter even kunt doorsparen?

Blend
12 november 2007, 19:04
Toch nog even misschien de moeite waard om te posten.

Heb ondertussen m'n tele al weer bijna een week binnen. Er vallen mij zo een paar dingen op, de kop is een telekop (op de deluxe's horen strat-achtige koppen) en als ik unplugged speel (ingeplugd valt het minder op) dan kan ik eigenlijk niet m'n arm op de body leggen, want dan trekt de brug (denk ik) iets op zodat de de snaren strakker komen te liggen -> klinkt dus vals. Weet iemand hier raad mee?

Verder zijn de humbucks die in de gitaar zitten goed, ze klinken prima, ik kan er prima mee uit de voeten iig.

Mr.Fingers
12 november 2007, 19:19
Wil waarschijnlijk zeggen dat je hals zo los als iets in je pocket zit, als je al een bend speelt door de body aan te raken

oplossing. de 4 schroeven aandraaien waarmee de neck in de pocket zit, en als dat niet helpt, zien of er veel speling zit tussen neck & neckpocket, en zonodig opvullen met fineer.

Bart Vuijk
8 december 2012, 19:43
gewoon vastlijmen die hals, kan bij een strat ook geen kwaad. nooit begrepen waarom die dingen met schroeven vast zitten.

Squier4ever
8 december 2012, 20:01
gewoon vastlijmen die hals, kan bij een strat ook geen kwaad. nooit begrepen waarom die dingen met schroeven vast zitten.

Goeie bump. Lekker nuttig ook!

da Liks
8 december 2012, 20:05
Helemaal top ja!

Scarface
8 december 2012, 20:10
gewoon vastlijmen die hals, kan bij een strat ook geen kwaad. nooit begrepen waarom die dingen met schroeven vast zitten.

uuuuhhhhh.......???:dontgeti: