PDA

View Full Version : Furch revisited



Ibanez RuleZ
28 januari 2003, 21:19
ok, aangezien er meerdere topics over zijn, komt er nog maar eentje bij.

Ik had een tweedehands Furch D21CR. De hals bleek niet goed, en ik kon m terugbrengen. Ik begreep uit een ander topic dat daar bij sommige mensen indianenverhalen over zijn gaan spoken, dat tweedehands furch gitaren altijd bagger zijn. Natuurlijk niet waar. :grin:

Maar goed, ik ben vandaag maar "ff" bij vochumana langs geweest (heeft me totaal zo'n 10 uur gekost vanuit enschede met de trein :sad: Heb daar verschillende gitaren geprobeerd, nieuwe en oudere modellen. Ik bespeel een G22cr met cutaway (te duur voor mij, maar goed) en ik ben besloten dat het een G21CR gaat worden. Het enige wat jammer is, is dat er totaal geen vraag naar die gitaren is, zodat ik 4 maanden er op moet wachten :sad:

Wat me wel opviel, en het spijt me dat te moeten mededelen van een merk waar ik behoorlijk weg van ben, dat de kwaliteitsverschillen tussen 2 gitaren van hetzelfde model schrikbarend was. Ik heb op 2 verschillende S21CR gitaren gespeeld, en het bovenblad van de ene wat heel veel beter. De nerf van een was zo grof, dat als het een lichtere kleur was geweest, zo voor goedkoop spruce had kunnen doorgaan. Ik hoop dat dat een uitzondering is, want dat is een kwalijke zaak (vind ik). De verkoper deed er gemakkelijk over, maar ik hoop dat ze zoiets bij mijn gitaar niet gaan flikken!
Maar goed, ik ben in blijve afwachting van mijn G21CR

dit is m in ieder geval
http://www.furch.cz/furch/katalog/obrazky/g21cr_m.jpg

Harrald



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2003-01-28 21:21 ]</font>

Alfred Jodokus
29 januari 2003, 14:26
Doe je hier nu wel goed aan? Je weet dus bij God niet wat je koopt. Ik heb al eerder geschreven over tweedehands gitaren, kijk uit dat je geen kat in de zak koopt. Jou bericht lijkt daar al aardig op terwijl het een nieuwe gitaar betreft. Ik hoop toch echt dat je goede afspraken hebt gemaakt met de verkoper dat als de gitaar niet bevalt je geen verkoopverplichting hebt want anders ben je mooi in de aap gelogeerd. Maar ja iedereen is lyrisch over Furch op dit forum dus wie weet valt er een mouw aan te passen!
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik met je mee hoop (normaal doe ik dat op de wc - hopen).

gitaarob
29 januari 2003, 17:15
Hallo Ibanez, ik ken het merk Furch van horen zeggen ; ik heb ze wel bij Vox Humana gezien , maar er nooit op gespeeld ; dus ik kan er niets over vertellen , en mijn mening wat betreft Furch , is dus totaal niet relevant. Alleen........ergens op dit forum staat dat bij een Furch de kam losliet , omdat het bovenblad te dun zou zijn. ( is inmiddels door de fabriek verholpen ) van jouw gitaar is de hals niet goed ( hopelijk geen fabrieksfout )
Jij hebt zelf op twee verschillende S21CR's gespeeld , jij vond zelf dat het kwaliteitsverschil schrikbarend was. Ik zou dan toch mijn bedenkingen gaan krijgen , wat betreft de degelijkheid , levensduur etc.
Je moet vier maanden wachten op jouw gitaar ,
want er is geen vraag naar ,( ook al geen pré ) komen er dan meerdere gitaren van dat model binnen , zodat je kunt vergelijken ?
Ik denk dat zo'n gitaar ± € 900,00 kost , dat is TWEEDUIZEND gulden. Ik vind het dapper , ik zou er zelf het lef niet voor hebben ; en ook zeker omdat de verkoper zo gemakkelijk deed over de kwaliteitsverschillen tussen twee dezelfde gitaren.
Ik hoop dat ( m.i. ) jouw waagstukje goed voor je uitpakt , en dat je een gitaar krijgt , die alles heeft wat jij had gehoopt , en had gedacht.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gitaarob op 2003-01-29 17:16 ]</font>

Ibanez RuleZ
29 januari 2003, 17:33
ok, laten we daar maar ff op reageren.

1. dat die constructie niet goed is, dat kan. volgens de importeur is dat voorbij, en als ik gert kan geloven ook. Het is niet de bedoeling van mijn post dat iedereen gelijk zo'n slecht beeld bij die gitaar heeft.

2. de kwestie van de vraag, heeft gewoon met de populariteit van het model te maken: een dreadnought is populairder dan een grand ouditorium model. Dat betekend helemaal niet dat ie slechter is, maar dat de voorkeur van veel mensen ergens anders ligt (ik ben altijd nogal afwijkend geweest &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">). Het is gewoon een gitaar die niet op voorraad ligt als gevolg van het gebrek aan populariteit. nix meer en nix minder.

3. over dat punt van €900,- &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> dat heb ik beter geregeld, dus weest niet bevreesd. Ik neem misschien een klein gokje, maar hij zal niet veel groter zijn dan bij het bestellen van iets uit de VS.

Harrald

edit: Ik heb op een vergelijkbaar model gespeeld: een zonder cutaway. Deze klonk redelijk gelijk aan de D21CR, alleen wat minder volume. Daar heb ik geen bezwaar tegen, omdat ik toch er een keer fishmans in laat zetten, en acoustisch toch alleen onversterkt voor mezelf speel. dus ik heb al op een vergelijkbare gitaar gespeeld.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2003-01-29 17:36 ]</font>

gertdm
29 januari 2003, 23:26
beste alfred, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je vooral kritisch wil zijn.
Dat mag...maar dan wel de andere posts op hun merites bekijken en niet zo azijnig doen.
Ik weet weinig van je, behalve dat je website niet bestaat, en ook niet hoelang je akoesties speelt en vooral niet hoe.
Hier zijn we aan het praten over gitasren en over Furches in het bijzonder.Nieuw merk, nog veel te ontdekken.Gewoon positief met de nodige kanttekeningen.Later hebben we het wellicht over de door jou genoemde Lakewood (die ook steeds beter worden) of het nog verbeterende Stevens en de moeilijk betaalbare Santa Cruz (wat biedt die meer dan ..?) Of over de Curian die misschien wel het neusje van de zalm is....
kortom...de geest van de gesprekken mag best een beetje kritisch zijn maar please ook met een open mind:)
En ik wou nog wat zeggen over Furch maar dat doe ik niet, want ik heb alles al gezegd. Ga er gewoon maar eens op spelen.En als t niet bevalt...prima. Niemand is hetzelfde.
Mijn beste vriend is een Taylor adept en we hebben er al veel over gemorreld. Wat maakt het uit.We zijn allemaal gitarist en doen ons ding:)




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-01-29 23:32 ]</font>

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 09:27
Gert,
Inderdaad wilde ik voornamelijk kritisch zijn en was het hierboven vermelde bericht behoorlijk aan de maat. Ik kon, sterker nog, kan me nog steeds niet voorstellen wat Ibanez nu doet. Uitgaande van het verhaal wat hij schrijft over zijn nieuwe Furch.
Maar laten we wel wezen, had er Lakewood gestaan had ik net zo gereageerd. Vandaar dat ik er ook een nieuw topic over begonnen ben, "het aanschaffen van een gitaar zonder hem/haar gezien te hebben".

Maar...als jij "vindt" dat ik niet open-minded ben moet je misschien ook een beetje hand in eigen boezem steken daar ik juist open-minded wil zijn, kijk naar mijn eerdere berichten, maar dat dat door jou juist verkeerd wordt opgevat(of een verkeerde woordkeus mijner zijde). Dit bedoel ik omdat jij juist weer fan ben van Furch en misschien de kritiek niet zo analyseer als ik dat doe omdat ik tot nog geen Furch-fan ben. Dus zijn we misschien beide wel niet zo open-minded.

Het mooi aan deze hele discussie is wel dat de naam Furch steeds meer bekendheid krijgt en dat ik uiteraard ook langs een dealer zal gaan om er eens een
"ter hand te nemen" :grin:
Kortom..........

"Het maakt niet uit hoe je ZE noemt,
als je ZE maar noemt"
- Conference Youp van 't Hek

(in het geval merknaam Buckler is dat toevallig verkeerd uitgepakt maar er zijn nu eenmaal uitzonderingen op de regel)
Catch my drift!
Fred

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 10:05
De kracht van accurate observatie wordt meestal cynisme genoemd door degene die dat niet hebben

George Bernard Shaw -1856/1950

Ibanez RuleZ
30 januari 2003, 10:18
eh, je hebt blijkbaar niet goed gelezen. Ik heb zo'n gitaar wel gezien, alleen zonder cutaway. Ik weet dus wel wat ik HOOR te krijgen. Er is dus geen sprake van dat ik een gitaar koop die ik nog niet heb gezien. Hij moet gewoon besteld worden. Als ie niet goed is, dan gaat hij gewoon terug naar de dealer/importeur. Het risico is volgens mij niet (veel) groter dan dat je een gitaar in de VS besteld.

Harrald

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 10:52
Ibanez,
Ik heb wel degelijk begrepen wat je bedoelt.
Alleen begrijp je mij niet.

Vraag: Heb je een koopverplichting?
Of kan je zeggen deze bevalt me niet ik ga toch maar voor een Lakewood (bij wijze van).
Dus....heb je het risico bij de dealer laten liggen?

Voorts vind ik het raar dat Nederlanders toch zichzelf weer bewijzen door allerlei omslachtige manieren aan materiaal proberen te komen.
- no matter what the consequences -
Nederland op z'n kleinst. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en daar bedoel ik jou niet mee, maar al die anderen die via het internet allerlei gitaren ed. aanschaffen om maar goedkoper uit te zijn.
Ze vergeten het risco. Mag een beetje gitaarwinkel nou niks verdienen? Voor een gitaarshop is het risico veel beter te dragen dan voor een particulier. Stel nou eens dat Dylan zijn gitaar een stuk wrakhout was!!!!!
Als het zo door gaat kan ik nergens meer lekker zitten met een gitaar op de knie en koffie op de tafel. Lekker spelen omdat het voor mij perfecte instrument te vinden.
De markt wordt door het internet ed. verpest. En dat alles voor een paar honderd EURO. Nou die geef ik grif uit voor klantvriendelijkheid (kijk naar Dylan zijn verhaal), service, garantie, bereikbaarheid en zo zijn er wel meer dingen die ik op kan noemen. Het is niet een broodje kaas dat je koopt. Een gitaar.
Het is een instrument en daar moet niet zo omzichtig mee om gesprongen worden.
Passioneel denk ik ervoor
en nee, niet cynisch, en nee ik heb geen gitaarwinkel!
Ik maak me daar we zeker zorgen over.
Hoe denken jullie nou hierover!

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 10:52
Ibanez,
Ik heb wel degelijk begrepen wat je bedoelt.
Alleen begrijp je mij niet.

Vraag: Heb je een koopverplichting?
Of kan je zeggen deze bevalt me niet ik ga toch maar voor een Lakewood (bij wijze van).
Dus....heb je het risico bij de dealer laten liggen?

Voorts vind ik het raar dat Nederlanders toch zichzelf weer bewijzen door allerlei omslachtige manieren aan materiaal proberen te komen.
- no matter what the consequences -
Nederland op z'n kleinst. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en daar bedoel ik jou niet mee, maar al die anderen die via het internet allerlei gitaren ed. aanschaffen om maar goedkoper uit te zijn.
Ze vergeten het risco. Mag een beetje gitaarwinkel nou niks verdienen? Voor een gitaarshop is het risico veel beter te dragen dan voor een particulier. Stel nou eens dat Dylan zijn gitaar een stuk wrakhout was!!!!!
Als het zo door gaat kan ik nergens meer lekker zitten met een gitaar op de knie en koffie op de tafel. Lekker spelen omdat het voor mij perfecte instrument te vinden.
De markt wordt door het internet ed. verpest. En dat alles voor een paar honderd EURO. Nou die geef ik grif uit voor klantvriendelijkheid (kijk naar Dylan zijn verhaal), service, garantie, bereikbaarheid en zo zijn er wel meer dingen die ik op kan noemen. Het is niet een broodje kaas dat je koopt. Een gitaar.
Het is een instrument en daar moet niet zo omzichtig mee om gesprongen worden.
Passioneel denk ik ervoor
en nee, niet cynisch, en nee ik heb geen gitaarwinkel!
Ik maak me daar we zeker zorgen over.
Hoe denken jullie nou hierover!

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 11:32
Vraag aan Gerd,
Is het een belangrijk om te weten:
Waarop ik speel.
Hoe ik speel.
Holang ik speel.
Wie ik ben.
Wat ik doe.
Dat is nou juist het mooie van zo'n forum.
Je hoeft jezelf niet bloot tegen want dat kan altijd weer tegen je gebruikt worden.
Kennis en kunnen saat daar niet garant voor!
Of wel soms?

willemw
30 januari 2003, 14:28
jezelf blootgeven in staphorst. hahahaha, volgens mij ben jij joep zelf.

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 15:15
Vandaar die website:
http://www.PeppiUndKokki.de
Blootgeven doe ik niet!

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 15:17
Maarja Sommige mensen snappen die grap niet!
:sad:

Ibanez RuleZ
30 januari 2003, 16:29
kijk, ik koop een gitaar en verwacht dat ie ok is. Dus lijkt het me (aangezien ik een goede gitaar wil en dat ook bij de gitaarhandel heb neergelegd) dat zij er voor verantwoordelijk zijn dat een goede gitaar wordt: een zoals die bedoeld is te zijn.

En daarnaast: ik vind het logisch dat je andere manieren gaat proberen om goedkoper aan je spul te komen. Ik vind het echt nergens op slaan dat we door belastingen 2 keer zoveel moeten betalen dan die amerikanen voor hun spul. Laten we eerlijk wezen, het beste spul komt toch uit de VS. En of je nu een gitaar in de VS besteld, of een via een dealer in tjechie doet er niet toe: zaak is en blijf dat de gitaar goed moet zijn. overigens zal ik nooit een gitaar
out of the blue bestellen over internet!

misschien moet je je punt wat duidelijker maken.

harrald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2003-01-30 16:31 ]</font>

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 16:54
Vraag: Heb je een koopverplichting?
Of kan je zeggen deze bevalt me niet ik ga toch maar voor een Lakewood (bij wijze van).
Dus....heb je het risico bij de dealer laten liggen?

Alfred Jodokus
30 januari 2003, 16:55
Duidelijk genoeg!

gertdm
30 januari 2003, 18:07
je bloot geven hoef je niet hoor. Maar een website invullen die niet bestaat, zal wel humor zijn.
Het is prima denk ik dat je dit topic bent begonnen..
Ik vind alleen dat je wel erg kritisch doet over een gitaar waar je nog niet op gespeeld hebt. Je mag natuurlijk kritisch zijn op het feit dat Furch nogal eens genoemd word.
Daar is al uitleg over gegeven.

Ik heb er verder geen probleem mee.

'Ik zoek niet maar ik vind' (picasso)

:smile:

Dylan61
30 januari 2003, 20:10
'"een schilderij moet meer zijn dan een plaatje, het moet zinderen"

Ik

Alfred Jodokus
31 januari 2003, 10:47
Oke, ik heb mijn profiel enigzins aangepast.
Sorry Gerd, maar ik heb geen website, dus heb ik een link geplaats naar een website van een nog niet eerder genoemde gitaar!
Ik had al gezegd dat ik een Furch "ter hand zo nemen" en dat zal ik ook zeker doen.

Feit blijft dat ik nog geen antwoord heb gehad van Ibanez!

I criticize by creation
Not by finding fault

= Cicero 106-43 B.C.

Buzz
31 januari 2003, 11:52
Zeg Alfred,

Hoest je al die citaten met naam en jaartal zo uit het blote bolletje op of heb je daar een citaten-boek liggen?
Die vraag intrigeert me, vandaar :smile:

Alfred Jodokus
31 januari 2003, 15:31
Buzz,

Nee die citaten hoest ik niet zomaar op. :grin:
Anders zou ik een fotografisch geheugen of autistisch zijn. :wink:
Op allerlei forums zoals deze staan ook quotes en meestal antwoord ik ook terug met een quote. Alhoewel me het soms van het onderwerp afhaalt.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een voorliefde heb voor mooi spreuken/teksten/gedichten (mits ze te begrijpen zijn)
Zeker Amerikanen zijn ijzersterk in one-liners. Sommige mensen hangen schilderijen op van landschappen ed., ik zou graag een spreuk inlijsten of een gedicht. Probleem echter, mijn vriendin vindt dat niet echt geweldig. Dus kan ik mijn hart ophalen hier op het internet. En het zet je aan het denken. Ook is het leuk om je dicussie wat meer inhoud/flair te geven. Leuk toch! :grin:

Alfred Jodokus
31 januari 2003, 15:35
Persoonlijk vind ik deze heel mooi en zou ik hem aan bijv. Bush willen geven.

"The true measure of a man is how he treats someone who can do him absolutely no good."
- Samuel Johnson (1709-1784)

willemw
1 februari 2003, 08:32
bushy is bit furcked up!

Buzz
1 februari 2003, 08:37
Op 2003-01-31 15:35, schreef Alfred Jodokus:
Persoonlijk vind ik deze heel mooi en zou ik hem aan bijv. Bush willen geven.

"The true measure of a man is how he treats someone who can do him absolutely no good."
- Samuel Johnson (1709-1784)


"Hij is fijn!"
Jaap Kooijman

gertdm
1 februari 2003, 14:59
vanmiddag heb ik op nieuwe exemplaren van Furch gespeeld bij Zwier in Vlissingen.
Ik ben nu nog meer onder de indruk dan ik al was.Zowel de C21cr als de D21, super en een
erg geprononceerd geluid.
De gitaren worden nu overigens standaard met elixersnaren geleverd (snik voor mij),de bovenbladen zitten strak in de lak en zagen er bijzonder goed uit. De klank vond ik nog verbeterd ten opzichte van de eerdere versies. De kam is ook iets veranderd en lijkt wat op de Taylor 'smile'kam.
Ik was al om, maar nu ben ik een grote fan.Vooral als een merk leert van 'fouten'
Oh ja overigens...en niet omdat ik 'endorse' maar omdat ik teveel gitarist ben.
Voor liefhebbers van Furch is het goed nieuws en daarom meld ik het.
Voor andere merkliefhebbers of tegenstanders misschien niet.
ik hoop dat t niet als een verkooppraatje wordt opgevat want zo wil het niet bedoelen.

Maarreh...Ibanez R..volgens mij zit het wel goed met je bestelling.
Wat ik in ieder geval zag (en deze gitaren waren net uit de fabriek) was klasse.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gertdm op 2003-02-01 16:22 ]</font>

Ibanez RuleZ
1 februari 2003, 17:56
alfred, ik heb geen flauw benul of ik een koopverplichting heb. In ieder geval zijn die lui waar ik die gitaar heb besteld geen zeikerds, en ken ik ze goed. Laten we zo zeggen, die lui zijn gitaarliefhebbers genoeg om te snappen dat ik een goede gitaar wil hebben. Het is ook op hun aanraden geweest dat ik die gitaar die ik had heb teruggebracht. Ik heb het bij ze neergelegd, en hij zou met de importeur overleggen over dat ik een gitaar wilde met een goed bovenblad. Ik neem gewoon aan dat zij ook al geen genoegen nemen met een gitaar die niet goed (genoeg) is. Dus het zit volgens mij volledig OK.

Enne gert, ik denk er ook zo over. Ik ben niet voor niets voor een furch gegaan!

Harrald

Buzz
1 februari 2003, 20:11
Een verkoopverplichting is wettelijk niet houdbaar. Een beetje ondernemer snapt trouwens wel dat een dergelijk beleid op den duur meer klanten wegjaagt dan trekt. Ik zou me maar geen zorgen maken.

Ibanez RuleZ
2 februari 2003, 14:01
dat van dat wettelijkheid zou wel kunnen. overigens maak ik me er ook geen zorgen over. in het vervelendste geval moet ik nog eens 4 maanden extra wachten.... wat goed kut zou wezen :sad:

Harrald

Buzz
2 februari 2003, 22:02
Geduld is zulk een schone zaak en geeft het mensdom veel vermaak.
(Multatuli in Woutertje Pieterse)

sorry, grapje