PDA

View Full Version : Tubescreamers



Les TeleStrat
25 oktober 2007, 17:08
Hallo.

Hoewel er al talloze verhalen over verschenen zijn ( :stop: heb de zoekfunctie gebruikt), hoop ik dat hier de verschillen over de verschillende tubescreamers duidelijk kunnen worden.

Ik speel zelf blues/rock (SRV, Gary Moore, Clapton, Dire Straits)
Met name Vaughan en Moore gebruik(t)en tubescreamers.

Ik heb gelezen dat SRV alle Ibanez modellen (TS808 en TS9 in de studio en TS10 op de bühne) heeft gebruikt, en Gary Moore de TS10.

Ook is er veel positiefs te lezen over de Boss BD2 Blues Driver en de DigiTech Bad Monkey of Screamin' Blues. Over die drie weet ik niet zeker of je ze serieus mag/kunt vergelijken met de Ibanez en Maxon Tubescreamers.

Ik hoop dat hieronder mensen, op basis van ervaring met een of meerdere van de volgende pedalen, een goede keus voor een TS voor mijn muziekstijl kunnen laten maken.
- Ibanez TS808 en Maxon OD-808 (verschil?)
- Ibanez TS9 en Maxon OD-9 (verschil)
- Ibanez TS10 (wordt volgens mij niet meer gemaakt)

In mindere mate:
- Boss BD2 Blues Driver
- DigiTech Bad Monkey
- DigiTech Screamin' Blues

Alvast bedankt!

EuroCinema
25 oktober 2007, 17:17
In mijn ervaring ontlopen ze elkaar niet zo heel gek veel. Ik heb gehad:

TS-10 -mooi rond en zingend
TS-5 - iets aggressiever, goeie sound maar goedkope afwerking
TS-9 - iets nasaler dan de anderen
BD-2 - heel ander beestje, meer open, geen compressie, geen midhump etc.

Tip: de MI audio Blues Pro zit ergens tussen de TS-10 en de BD-2 in, naar mijn gehoor.

the sure thing
25 oktober 2007, 20:16
Elk van de genoemde TS (Ibanez) van Maxon pedalen is beter dan de TS-10, vind ik.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 20:20
Ik weet dat SRV ze allemaal heeft gebruikt, soms lees ik dat hij in de studio de TS808 en op het podium de TS10 gebruikte (in de latere periode), over de TS9 heb ik niks gelezen.

Op andere sites (guitargeek) lees ik 2 TS808 in serie geschakeld. Dat lijke me weer wat overdreven, misschien live wel, maar niet voor mij.

Het verschil tussen de TS808 en de Maxon OD808, hoe groot is dat?

Klopt het dat de TS9 wat feller (meer hoog) is dan de 808?

De TS10 is nu definitief uit beeld verdwenen, evenals de Boss- en DigiTech remakes.

Nitefly7
25 oktober 2007, 23:22
Goed: Fulldrive II
Goed EN Goedkoop: Bad Monkey

Cheetoria
25 oktober 2007, 23:34
de BD-2 is ook iets totaal anders (imo) dan een Tube screamer.
zelf vinnik een bd 2 mooier, maar dat is smaak natuurlijk.

cas121
26 oktober 2007, 08:27
Op de site van analogman staat dat de maxon od808 vrijwel hetzelfde is als een ts10.

EIgenlijk zou iemand een keer soundsamples moeten maken met veel verschillende overdrives, er is zoveel vergelijkbaars te krijg...

nopster
26 oktober 2007, 09:11
De originele ts808 vind ik beter klinken dan de ts9. Iets warmer en minder fel... Een Barber ltd vind ik ook een mooi alternatief, maar de prijs is iets hoger.

Als je overweg kunt met een soldeerbout dan is deze zelfbouwkit mss wat voor jou: http://www.buildyourownclone.com/screamer.html

De basis is een ts808 maar er zijn meerdere tweak-mogelijkheden.

Op youtube vind je een paar testen van mensen die meerdere ts-en vergelijken, mss krijg je daar een idee vd klankverschillen.

Hier vind je een uitgebreide (redelijk technische) uitleg over de onderlinge verschillen tussen de tubescreamers:

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm

marc_o
26 oktober 2007, 10:18
Ik heb zelf een TS808 en zoals met alle pedalen, valt of staat het met de wijze van gebruik en vooral, waar szpeel je voor de rest mee. Een Tubescreamer is géén standalone overdrive en verwacht dat er ook niet van. ze zijn goed om je versterker een extra stuk drive te geven als ie al een beetje of wat meer aan het ronken is. Ik zet de gain van mijn Rivera halverwege, een vintage rocksound a la Black Crows en dan als extra de TS ervoor en dan beland je in de zingende gainwerleden waarvoor ie is ontworpen.

bedenk dat wanneer je 'm op een echt cleane versterker zet, je altijd een stuk clean door een laagje overdrive zult horen....is dat je ding, dan is dat prima...anders moet je verder kijken.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 11:48
De originele ts808 vind ik beter klinken dan de ts9. Iets warmer en minder fel... Een Barber ltd vind ik ook een mooi alternatief, maar de prijs is iets hoger.

Als je overweg kunt met een soldeerbout dan is deze zelfbouwkit mss wat voor jou: http://www.buildyourownclone.com/screamer.html

De basis is een ts808 maar er zijn meerdere tweak-mogelijkheden.

Op youtube vind je een paar testen van mensen die meerdere ts-en vergelijken, mss krijg je daar een idee vd klankverschillen.

Hier vind je een uitgebreide (redelijk technische) uitleg over de onderlinge verschillen tussen de tubescreamers:

http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm

Bedankt voor je info. Nu heb ik nog een keuze extra, die Barber LTD klinkt verdomd lekker. En met 145 euro nog goedkoper dan een Ibanez TS808 Reissue. De TS9 is geen optie, juist omdat hij minder warm klinkt. De zelfbouw is geen optie, ik ben niet zo technisch :D Van die technische info over de TS heb ik dus ook niet veel kaas gegeten.

Wat betreft de Youtube filmpjes.. het probleem is dat ze met meer effecten spelen.. en dat de TS in serie geschakeld zijn door de testers en dus elkaars klank beïnvloeden. De Gearwire testen word je ook niet vrolijk van:)

Heb jij de Barber zelf ook, trouwens? Nogmaals bedankt!

Kim Wilson
26 oktober 2007, 11:50
Check ook de Maxon OD808. Is een stukkie goedkoper, en naar verluidt de originele 808.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 11:56
Ik heb zelf een TS808 en zoals met alle pedalen, valt of staat het met de wijze van gebruik en vooral, waar szpeel je voor de rest mee. Een Tubescreamer is géén standalone overdrive en verwacht dat er ook niet van. ze zijn goed om je versterker een extra stuk drive te geven als ie al een beetje of wat meer aan het ronken is. Ik zet de gain van mijn Rivera halverwege, een vintage rocksound a la Black Crows en dan als extra de TS ervoor en dan beland je in de zingende gainwerleden waarvoor ie is ontworpen.

bedenk dat wanneer je 'm op een echt cleane versterker zet, je altijd een stuk clean door een laagje overdrive zult horen....is dat je ding, dan is dat prima...anders moet je verder kijken.

Dat snap ik. De VOX VR-30R die ik heb overstuurd vrij makkelijk. Je hebt een Hoofdvolume en een apart volume voor het clean kanaal. Als je het hoofdvolume verder open hebt staan dan die van het cleane kanaal, overstuurd hij lekker. Een Tubescreamer kan dan wellicht uitkomst bieden. Gisteren werd er nog gezegd dat mijn versterker een modeling is. Hoewel ik niet echt veel verstand er van heb, heb ik nog zitten lezen over die amp en het is weldegelijk een buizen, die de klank van duurdere 'broers' benaderd. Van zichzelf klinkt de amp dus best warm. Ik vind het dus lastig of ik de 808 (die warm is) of de TS9 (wat feller, maar past misschien bij een al uit zichzelf warm klinkende versterker). Proberen is niet echt een optie, want ze hebben dat in de muziekwinkel bij mij in de buurt niet allemaal op voorraad, en ik heb ook weinig tijd om er maar toe te gaan om te testen. De meningen, en vooral de ervaringen, van de mensen hier (waaronder jouw tips) zullen dus de doorslag geven.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 11:58
Check ook de Maxon OD808. Is een stukkie goedkoper, en naar verluidt de originele 808.

Is inderdaad zeer waarschijnlijk dat die het wordt. Ik vraag me echter af of hij meer te vergelijken is met de TS10 (zoals cas121 gelezen heeft) of met de TS808 van Ibanez.. de laatste lijkt mij het meest waarschijnlijk. Enig voordeel van de TS808 reissue is de stevigere behuizing.. maar hij kost dan ook het dubbele van de Maxon. Soundsamples van de Maxon klinken precies zoals ik zoek, en dat voor 100 eurie :D

Ik wacht nog even af op nóg meer tips/ervaringen.

Johnny Ramone
26 oktober 2007, 13:39
Ik heb heel veel overdrive/distortion/tube screamer pedalen gehad en weer verkocht, een paar merken: Fulltone, Coron, Ibanez, Barber, Menatone, Maxon.

Op dit moment heb ik alleen nog een Maxon OD808 en een Menatone Red Snapper. Met deze twee pedalen kan ik allerlei milde en stevige geluiden maken. Goed genoeg voor solo's (beide tegelijk aan), ook voor slagpartijen heb ik soms beide pedalen tegelijk aan, maar natuurlijk wel een beetje afstellen!

Ik speel de sounds van Dire Straits, SRV, AC/DC, Foo Fighters, Police, en veel verschillende soul, funk, jazzy, enz...

Na jaren van klungelen zijn deze twee pedalen als combinatie het beste voor mij. Overigens heb ik wel een jaar of tien met een TS10 gespeeld, die was dus best wel oké.

ikfenderke
26 oktober 2007, 13:49
hey,
Ik kan je ook echt de Maxon OD808 aanbevelen,Vind hem zelf beter klinken als de andere tubescreamers.Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk, Hoop dat je er iets aan heb
groet
Rob :gitarist:

marc_o
26 oktober 2007, 13:54
@ Les Telestrat,

Ik denk dat je verkeerd bezig bent, om het mild uit te drukken. Ik loop nou wel lang genoeg mee om NIET op omschrijvingen van anderen af te gaan, de uitzondering daargelaten en ben van mening dat testen de ENIGE optie is.
Je maakt nu al een selectie gebaseerd op.........niks.
Ik kan je nog meer vertellen, over de Crowther Hotcake die ik heb, de Dyna Drive, de J&H Jeckyll and Hyde, die absoluut net zo goed is als mijn 808, en nog een extra kanaal biedt.....


testen, testen en nog eens testen.....met je eigen versterker en gitaar...alleen dan kun je een oordeel vellen.

Kim Wilson
26 oktober 2007, 13:55
Wat ben je toch ook een verstandig man, heer Odijk. :satisfie:

EuroCinema
26 oktober 2007, 14:05
Vergeet niet dat de verschillen in sound tussen de TS-5, 7, 9, 10 en 808 en de Maxons behoorlijk subtiel zijn. Publiek zal niet horen of je een tweedehands TS5 van een geeltje of een Ibanez 808 reissue van 8 keer zo duur hebt. Veel gitaristen horen met hun ofgen dicht ook niet welke welke is. Ze klinken allemaal als een tubescreamer: beetje gecompressed, nasaal zingende mids en echt behoorlijk wat laagverlies. You either love it or you don't. Als je geen kans hebt om te testen zou ik eerst eens een TS-5 of 7 of een Bad Monkey voor weinig van marktplaats halen om te kijken of je er blij van wordt om met dit type sound te spelen.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 14:52
@ Les Telestrat,

Ik denk dat je verkeerd bezig bent, om het mild uit te drukken. Ik loop nou wel lang genoeg mee om NIET op omschrijvingen van anderen af te gaan, de uitzondering daargelaten en ben van mening dat testen de ENIGE optie is.
Je maakt nu al een selectie gebaseerd op.........niks.
Ik kan je nog meer vertellen, over de Crowther Hotcake die ik heb, de Dyna Drive, de J&H Jeckyll and Hyde, die absoluut net zo goed is als mijn 808, en nog een extra kanaal biedt.....


testen, testen en nog eens testen.....met je eigen versterker en gitaar...alleen dan kun je een oordeel vellen.

Hallo Marc. Bedankt voor je advies. Verstandige praat uit Zeeuws Vlaanderen kan ik altijd waarderen (ik kom er zelf ook vandaan:))

Het klopt dat ZELF vergelijken het beste is, maar ik heb daar niet echt de tijd voor (een zaak vinden met alle pedalen waar je tussen twijfelt is nogal lastig). Gelukkig twijfel ik niet over welke Wah ik ga kopen. Dat wordt een Vox 847. Maar de tubescreamers zijn een lastiger verhaal. ik waardeer ieders mening tot dusver heel erg. Waarom afgaan op ervaringen? Nou het is niet zo dat ik daar direct mijn aankoop van laat afhangen, maar ik neem het zeker mee. Filmpjes en soundsamples zijn idd behoorlijk afhankelijk van gebruikte gear en opnamekwaliteit, maar je kunt er wel al heel veel door te weten komen. Ik heb nog vergelijkingen gehoord tussen de Hotcakes (regular en bluesberry) en de TS808. Tot nu toe spreekt deze (de Ibanez reissue TS808 of de Maxon OD808 - want het verschil daartussen zit hem vooral in de prijs volgens mij) het meest aan.

De 'selectie' die ik nu gemaakt heb, kun je inderdaad op basis van niks klasseren, maar ik heb van bepaalde pedalen (de TS9, de Blues Driver, de DigiTech DF7 diverse demo's gezien/gehoord en deze spreken mij minder tot niet aan.) De beste klank (een warme bluesdistortion, zoals SRV en Gary Moore, Clapton) denk ik tot nu toe het beste in de Maxon OD808 (Ibanez TS808 ), de Maxon OD-820 of de Barber LTD te bereiken.

Ik ben geen overhaaste koper. Ik heb altijd veel ideeën, maar voordat ik naar de winkel ga lees/kijk/hoor ik het leeft zoveel mogelijk tests en reviews. Heb ik ook met mijn Vox VR30R, m'n Gibson Les Paul en mijn Korg AX5G (kan ik geen mooie bluesdrive mee krijgen, er zitten te veel cleane sounds en metal/shred sounds in, daarom zoek ik wat anders, maar ik doe hem niet weg). Tot nu toe ben ik tevreden met mijn aankopen, dus ook met de manier waarop ik het gekocht hem (zoekwerk vooraf). Ik hoop dat met een TS nu ook te bereiken. Nogmaals bedankt voor je reactie!

Nielsje
26 oktober 2007, 15:38
Gisteren werd er nog gezegd dat mijn versterker een modeling is. Hoewel ik niet echt veel verstand er van heb, heb ik nog zitten lezen over die amp en het is weldegelijk een buizen, die de klank van duurdere 'broers' benaderd. Van zichzelf klinkt de amp dus best warm.

Zucht...

ja, als hij het geluid gaat benaderen, wil toch niet zeggen dat ie net zo reageerd als een buizenbak?

EuroCinema
26 oktober 2007, 15:44
(een zaak vinden met alle pedalen waar je tussen twijfelt is nogal lastig)
Dijkman op de Rozengracht in Amsterdam heeft volgens mij alle TS-achtigen van Ibanez en Maxon plus de Boss, Digitech etc pedalen en aardig wat boutique overdrives.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 16:49
Dijkman op de Rozengracht in Amsterdam heeft volgens mij alle TS-achtigen van Ibanez en Maxon plus de Boss, Digitech etc pedalen en aardig wat boutique overdrives.

Ik woon in Zeeland :D

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 17:02
Ik heb nog wat gevonden.. de Line 6 DM-4. Heeft verschillende modelling effecten (gebaseerd op MXR Micro Amp, Chandler Tube Driver, Ibanez TS808 Tube Screamer, DOD Overdrive/Preamp 250, ProCo RAT, Boss MT2 Metal Zone, Coloursound Overdriver, Maestro Fuzz Tone, Arbiter Fuzz Face, Vox Tone Blender, Electro-Harmonox Big Muff Pi, Roland Jet Phaser, Coloursound Tone Bender, PAiA Roctave Divider en Tychobrahe Octavia)
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/9/2/0/238920.jpg

Wie weet biedt deze uitkomst voor zowel fuzz als tubescreamer (beide van mijn topics).. Volgens mij kun je alleen niet TS en Fuzz tegelijk gebruiken, aangezien ieder effect apart is.

Iemand ervaring met deze modelling box?

the sure thing
27 oktober 2007, 14:35
eehhhh... leuk apparaat, maar belooft niet wat ie doet. Het blijft te gekunsteld, te digitaal.

Jan Buurman
27 oktober 2007, 14:44
Kijk zeker ook even naar de MXR GT-OD. Een heel mooie low-gain TS die de eigen klank van je sound intact laat. I.M.O. veeeeeeel mooier dan alle Ibanez TS-en en meer TS dan de Boss-en en Digitech's....
Verder vind ik de Barber Direct Drive een erg mooie overdrive, heeft wel veel meer gain/drive...

drap
27 oktober 2007, 14:51
Ik vraag mij altijd weer af in hoeverre dat iemand iets kan beoordelen als 'veel meer dan dit' en 'veel beter dan dat'. Ik zou dat soort uitspraken niet durven doen zonder referentiekader in ieder geval. Of je moet me al wijs maken dat je ze allemaal getest hebt.

Jan Buurman
27 oktober 2007, 15:45
Ik heb een aantal TS-en in mijn bezit gehad en heb ook een enorme zoektocht achter de rug naar een mooie TS-achtige. Natuurlijk heb ik ze lang niet allemaal vergeleken dus in grote lijnen is mijn beoordeling op ervaring gebaseerd...

Ik vind een heleboel TS-en nauwelijks van elkaar verschillen en de MXR GT-OD vind ik qua klank juist wel verschillend. Vandaar raad ik de Topic starter deze uit te proberen......

drap
27 oktober 2007, 15:51
Nee, dat doe je niet. Je raadt vooral iets af met opmerkingen als 'veel meer' ed. Ik zeg dat dat gebasseerd is op niks. Die Digitech pedalen waar jij zo op afgeeft heb je gewoon nog nooit echt aan de tand gevoeld als je gewoon eerlijk bent. De naam staat je niet aan en het is digitaal, dus per definitie slecht volgens velen. Het is gewoon gebasseerd op eeen hoop nagelul, meer niet. Ik heb ook nog nooit wat gedaan met dergelijke adviesen. Ervaringen op wat je wel hebt uitgeprobeerd vind ik interessant, maar niet op het afgeven op iets wat je gewoon niet allemaal uitgeprobeerd kunt hebben. Maar je bent ook absoluut niet de enige die het doet hoor, ik zie het hier zo vaak.

Jan Buurman
27 oktober 2007, 16:19
De Digitech's heb ik inderdaad niet echt uitgeprobeerd (behalve de overdrives/distortions in mijn EX-7). Op dat punt heb je gelijk.

Maar ik heb wel veel Ibanez-en, Boss-en (met/zonder modificaties) en enkele "boutique"pedalen uit geprobeerd en vergeleken.
Ik raad zeer zeker niets af!!! Ik schreef ook In Mijn Ogen. Ik weet dat het een persoonlijke mening is en dat de overige gear erg van invloed is. De TopicStarter kan uit de vele ervaringen en meningen op dit forum zelf ideeën opdoen en gaan testen. Zo heb ik het ook gedaan.

Ik wilde alleen de MXR even onder de aandacht brengen omdat die niet zo bekend is maar zeker het proberen waard is.
Sorry als ik negatief ben overgekomen....

drap
27 oktober 2007, 16:24
Je ontwijkt m'n punt een beetje, maar dat geeft niet.

Jan Buurman
27 oktober 2007, 16:49
Wat is je punt??

Ik geef nergens op af. Ook niet op de Digitech's. Ik ken ze gewoon niet. Het enige punt zou kunnen zijn dat ik het merk niet in het rijtje op had moeten nemen. Dat was inderdaad nergens op gebaseerd. Maar om daarover nou zo heftig op te reageren snap ik niet helemaal....
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt.

MXR GT-OD vergeleken met veel Ibanez-en, Boss-en (met/zonder modificaties) en enkele "boutique"pedalen (= referentiekader). Hieruit volgt mijn menig in mijn situatie en die geef ik weer. Ik ben prettig verrast door deze MXR dus wil ik topicstarter erop attenderen.
Hij zal zelf toch moeten gaan testen.....

isa1984
27 oktober 2007, 18:36
Wat ik vaak niet snap is het volgende:
Stel ik koop een tubescreamer-kloon, van bijvoorbeeld van een ts-808.
Je gaat dat ding proberen in de winkel en het klinkt waarschijnlijk te gek.
Voor de rest hebben die dingen 3 of 4 knoppen waar je verschillende sounds uit kunt halen. Een echte ts-808 heeft 3 knopjes, en daar kun je ook een aantal sounds uithalen. Van het ene pedaal vind je een paar instellingen te gek en van het andere ook. Maar denk je nou echt dat je verschil tussen die twee terughoort als je staat te spelen op het podium? Echt niet dus, en uiteindelijk gaat het erom dat je een pedaal kiest die goed door de mix heenkomt, omdat als het goed is je al je gear hebt om onstage mee te spelen.
Volgens mij zijn er dus verschillen tussen al die ts-klonen maar veel van die zijn gewoon wel prima (pedaaltjes uit het hogere prijs-segment), als je 5 van die dingen hebt geprobeerd in de winkel dan weet je het wel. Ik gebruik een
reissue ts-808 en een ts-9. Heb ook nog een oude ts-808, en ik hoor dus gewoon geen fuck verschil met die reissue. Echt helemaal niks. Maar misschien ben ik een beetje doof.

the sure thing
27 oktober 2007, 20:49
Heel goed: je KAN wel verschillen horen (en sommigen vinden kleine verschillen heel groot) in een studioruimte. Op het podium vallen VEEL van die verschillen weg. Dat klopt! Dat is voor mij altijd het criterium geweest om wel/geen dure pedaaltjes aan te schaffen/te modden. Ik denk echter wel dat je tussen een TS-9 en een TS-10 verschillen KAN horen op een podium. Tenzij ze allebei RUK staan afgesteld.

isa1984
27 oktober 2007, 21:22
Inderdaad! Er is een verschil tussen de studio en het podium, dankje!
En er is een duidelijk verschil tussen de ts808, ts-9 en ts-10, en dit
hoor je ook op het podium. Maargoed, als je van een ts808 sound houdt (dus ga er s 1 proberen) en je zet er een maxon 808 naast (die 100 euro) bij feedback is moet je kijken welke je lekkerder vind, afhankelijk waarvan je m wil gebruiken. Als je nauwelijks verschil hoort (dan zal dit op het podium iig wegvallen) zou ik in dit voorbeeld de maxon kopen (vergeleken met de 170? euro van een reissue ts808).

Les TeleStrat
28 oktober 2007, 12:52
Heb nog wat soundsamples gehoord van de iSP Totally Blues. Klinkt zeer goed.

Dit pedaal moet, als ik het goed begrijp, zowel de vette sound van de 808 als de 'bite' van de TS9 kunnen.

http://musiciansboutique.com/ebay/isptech/blues/isp-totally-blues.jpg

Uitleg en soundsamples: http://www.musiciansboutique.com/index.php?main_page=product_info&cPath=3_48&products_id=3

EuroCinema
28 oktober 2007, 13:31
En er is een duidelijk verschil tussen de ts808, ts-9 en ts-10, en dit
hoor je ook op het podium.

Dat je live verschil hoort tussen 808 en 9/10 wil ik nog NET geloven als je de gain laag zet. Maar de 9 en (een goeie) 10 heb ik allebei jarenlang live gebruikt en het verschil was echt extreem klein. Een paar bekkens erbij, een keyboard en ik hoor het zelf niet meer.

Les TeleStrat
29 oktober 2007, 16:46
Ik denk dat ik er uit ben. Na wikken en wegen tussen Ibanez, Maxon, Boss of toch weer een andere, denk ik dat het een iSP Totally Blues (zie een paar posts hierboven) gaat worden.

Hij is te koop bij GtrGear en Thomann, maar heeft iemand ervaring met dit ding, want er is betrekkelijk weinig over te lezen. Maar de soundsamples dit ik heb gehoord, klinken zeer belovend.

henkr
29 oktober 2007, 17:06
@Les...

Misschien heb je hier wat aan...

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1226020

Les TeleStrat
29 oktober 2007, 17:49
@Les...

Misschien heb je hier wat aan...

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1226020

haha, leuk idee van die gozer. Alleen jammer dat hij geen blues speelt, maar er vrolijk op los-shred en tapt. En die sound van z'n amp is ook niet bepaald droog als je het mij vraagt.

Toch bedankt voor je tip!

henkr
29 oktober 2007, 18:00
haha, leuk idee van die gozer. Alleen jammer dat hij geen blues speelt, maar er vrolijk op los-shred en tapt. En die sound van z'n amp is ook niet bepaald droog als je het mij vraagt.

Toch bedankt voor je tip!

Ach, het geeft een aardige indruk. Graag gedaan.

EuroCinema
29 oktober 2007, 21:02
Tja, het zijn jouw centen. Maar nu kies je (ook bij de fuzz) zonder ze in het echt gehoord te hebben voor weinig gangbare boutique pedalen. Ga dan gewoon voor iets gangbaars (maxon 808, ts-9, Fuzz face), dan weet je iig dat heel veel anderen er blij mee zijn. De kans dat je zonder zelf te testen iets beters ontdekt, is niet groot. (Enne... volgens mij ben je vanuit Zeeland in anderhalf uur in Rotterdam, daar kun je heel wat testen).

Nitefly7
30 oktober 2007, 01:12
Je ontwijkt m'n punt een beetje, maar dat geeft niet.

Als ik het goed begrijp is je punt dat velen van 'ons' direct de boutique varianten boven de Digitech's en evt. de Bossjes verkiezen, zonder zelf ooit de Digi's te hebben geluisterd..
Dit gebeurt inderdaad wel eens, maar tegelijkertijd zul je zelf moeten toegeven dat er weldegelijk een verschil is ...

Mijn referentiekader qua TS'en zijn ook 'alleen maar' de TS-9, TS-9DX, Trex Alberta, Trex Mudhoney (niet direct TS'ig, maar toch), Fulldrive II en Bad Monkey, BD-2 en Screaming Blues...
Vanuit dat kader vond ik de Alberta wat mooier klinken dan de TS-9's, omdat ze meer bas overeind hield. De Fulldrive II kan erg 'TS'-ig klinken, maar heeft wat meer controle over de mid-range 'hump' die zo kenmerkend schijnt te zijn voor TS-achtigen..
De Bad Monkey doet vrijwel alles wat ik van m'n Fulldrive verwacht, maar is door de extra EQ mogelijkheden, nog flexibeler in te zetten..

De BD-2 was een dynamisch pedaal, dat ik niet echt op een TS-(9) vond lijken, maar wel een lekker geluid vond geven..
De Screaming Blues (van Digitech dus), vond ik de BD-2 enigszins benaderen, maar algeheel deed het pedaal mij 'niks'..

Stiekem kom ik dan tot de conclusie dat ik niet zo van de TS-9 sound 'hou', in vergelijking met die andere OD's..
En dat is nu interessant van dit topic; de TopicStarter is duidelijk zoekende naar een 'goed pedaal', en heeft als enige houvast, het lezen van reviews en gear-pagina's van zijn idolen..

Daar is niks mis mee, ik laat mij ook (teveel?) beïnvloeden door mijn helden, maar merk dat ik gaanderweg meer ervaring krijg met 'lezen' en 'doorprikken' van reviews e.d...

Er is echter niks leerzamer, om maar niet te spreken van leuker, om een hele middag in 'n testhok al die verschillende trapdoosjes in te duwen, te draaien en bijvoorbeeld ook te combineren!



De opmerking van J.Buurman dat hij voor zijn eigen gebruik de MXR GT-OD erg goed vond omdat deze "de eigen klank van je sound intact laat. I.M.O. veeeeeeel mooier dan alle Ibanez TS-en en meer TS dan de Boss-en en Digitech's....", heeft dan ook niks te maken met "iets beter vinden zonder referentiekader", hij vergelijkt ze expliciet met TS'en en vergelijkt ze via-via met Bossjes en Digitechs..
Termen als 'beter dan dit... In Mijn Ogen', gekoppeld met het referentiekader en zaken als 'meer gain dan pedaal x' etc, zijn in mijn ogen dus even valide als mensen die alleen maar ' + 1en' ..

En waar hij 't meer dan eens over heeft, is de TopicStarter aan't testen te krijgen....!


De ISP kan een heel leuk pedaal zijn, ziet er i.i.g erg mooi uit (helaas/gelukkig ook niet onbelangrijk, om 'n unieke collectie te verzamelen), maar het gevaar van GAS is bij deze pedalen nog hoger, omdat je 'de standaard massa' niet eventjes de revue hebt laten passeren..

dat de TopicStarter niet veel tijd heeft om te testen, dat is tot daar aan toe, maar neem van een 'moderate' GAS-hebbend iemand aan, dat je je veel tijd en geld kan besparen door fftjes naar een goed gesorteerde pedalenwinkel te trekken.. Want door die ISP te KOPEN, weet je nog steeds niet hoe een TS nou 'klinkt' en 'voelt'...

Hoe je het ook wendt of keert, als je van een 'TS-geluid' houdt, dan is het eigenlijk een beetje gek als je je eerst gaat focussen op 'niet-TS-achtige' pedalen zoals een Boss pedaal als de BD-2 of een Digitech Screaming Blues..

Ben je echter van mening dat je 'die Gary Moore sound' wilt bereiken, of 'de SRV-toon', dan kun je minder ingekaderd denken en kun je de 1e stap ondernemen om te verdwalen in de wereld van OD's, DS'en, TS'en etc...
Dus wat dat betreft is het 'expliciet op zoek gaan naar een TS', wel een mate van houvast, maar je moet uitkijken dat je jezelf niet teveel beperkt in je keuze, zeker niet op basis van meningen over misschien wel een van de meest subjectieve verschijnselen in de wereld: "de Mening over goed en mooi 'geluid'...

Ik dacht altijd dat ik 'een distortionpedaal' moest hebben, en vind dat de Hot Cake, OCD en Alberta meer in de richting van mijn beoogde geluid komen, dan de Keeley DS-1 SEM, die ik lange tijd gebruikte...zeg maar van 'kanaal 1' naar 'kanaal 3'..
Qua 'overdrive' denk ik aan pedalen met een randje, kanaal 1-> kanaal 2, waarbij de Fulldrive en de Bad Monkey, In Mijn Ogen, echte aanraders zijn; ook voor onze TopicStarter, omdat ze tenminste niet echt verbergen dat ze TS'achtigen zijn...

trouwens @Drap; welke suggestie zou jij dan willen geven, want ik zie zo 1-2-3 niet welk pedaal jij tegenover de TopicStarter of bijv. J.Buurman zet...

Kim Wilson
30 oktober 2007, 07:09
Even een kleine kanttekening:
De BD-2 is een prachtig pedaal voor blues, om je versterker nog even dat beetje extra te geven. Je kunt hem op dezelfde manier gebruiken als een Tubescreamer (gain op nul, level omhoog naar believen). Maar daar houden alle gelijkenissen op. De BD-2 is IMO geen TS-achtige. Een TS kleurt veel meer, maakt het geluid veel neuziger. De BD-2 kapt het laag af, maar je geluid blijft verder grotendeels gelijk. Ik zie een BD-2 dus niet als een TS-kloon.

Nitefly7
30 oktober 2007, 09:36
De BD-2 was een dynamisch pedaal, dat ik niet echt op een TS-(9) vond lijken, maar wel een lekker geluid vond geven..
De Screaming Blues (van Digitech dus), vond ik de BD-2 enigszins benaderen, maar algeheel deed het pedaal mij 'niks'..
....

Hoe je het ook wendt of keert, als je van een 'TS-geluid' houdt, dan is het eigenlijk een beetje gek als je je eerst gaat focussen op 'niet-TS-achtige' pedalen zoals een Boss pedaal als de BD-2 of een Digitech Screaming Blues..



ik weet niet of Kim op mij reageert, maar ik zag de BD-2 niet als 'n TS-achtige, maar wel als 'n mogelijk interessant pedaal voor de topicstarter als 'bluespedaal'.. (om maar een heeeel triviale benaming te kiezen)

Kim Wilson
30 oktober 2007, 09:43
ik weet niet of Kim op mij reageert, maar ik zag de BD-2 niet als 'n TS-achtige, maar wel als 'n mogelijk interessant pedaal voor de topicstarter als 'bluespedaal'.. (om maar een heeeel triviale benaming te kiezen)
Nee, ik reageerde niet speciaal op jou. :)


De TS doet er iig goed aan om ze eens te testen. Pak de BD-2 en een willekeurige Tubescreamer(-achtige), en je weet gauw genoeg welke kant jij op wil. Ik kon iig niks met een TS (iig niet als vervanger voor mijn BD-2, misschien koop ik er nog wel eens 1 voor erbij). Het is maar wat je erin zoekt.

marc_o
30 oktober 2007, 10:46
@ Les Telestrat:


Als je toch in de buurt woont, kun je ook bij mij komen testen.
ik heb staan:

Ibanez TS-808 Reissue
Visual Sound Jeckyll & Hyde 2
Boss Dyna Drive
Crotwher Audio HotCake

Ik neem je aan je eigen versterker mee te nemen, want ik vermoed dat wanneer je het op de mijne test, we binenkort ook een versterkerzoektopic van je kunnen verwachten, hehe.

Ik woon in Axel, dus je zegt het maar.

Nitefly7
30 oktober 2007, 11:23
@ Les Telestrat:


Als je toch in de buurt woont, kun je ook bij mij komen testen.
ik heb staan:

Ibanez TS-808 Reissue
Visual Sound Jeckyll & Hyde 2
Boss Dyna Drive
Crotwher Audio HotCake

Ik neem je aan je eigen versterker mee te nemen, want ik vermoed dat wanneer je het op de mijne test, we binenkort ook een versterkerzoektopic van je kunnen verwachten, hehe.

Ik woon in Axel, dus je zegt het maar.

toffe verzameling pedalen..

is er een specifieke reden voor het hebben van deze 4 pedalen.. ?

Heb je ooit de Hot Cake vergeleken met 'n OCD ? Want qua dynamiek vond ik ze aardig overeen komen, maar mijn idee was dat de OCD net iets meer gain had..
Toch lijkt de Hot Cake wat exclusiever, misschien een leuk alternatief voor een BB Preamp of SD-9...

marc_o
30 oktober 2007, 11:30
Een reden? Nee, eigenlijk niet....in ieder geen andere reden dan hebberigheid....


De OCD en de Hotcake hebben we op de pedalendag van 2 jaar geleden naast elkaar getest en ze zijn redelijk vergelijkbaar en er waren verdeelde meningen overwat nu het lekkerst klonk. Op de testversterker (Fender buizenbak) vond ik de Hotcake lekkerder, maar ze zitten duidelijk in dezelfde hoek hoor. Mijn natte droom blijft de Klon Centaur, maar die is serieus duur met z'n prijs rond de € 450,- dus die sla ik nog effe over tot ná de winst uit de staatsloterij.
Ik zal zo af en toe nog wel een drive-pedaaltje kopen hoor, puur omdat de rivera er zo lekker op reageert. Overigens doet ie dat ook op de goedkopere Boss-pedaaltjes, dus die zullen er ook nog komen, affijn, heb het nergens voor nodig natuurlijk....


Wat ik laatst nog heb getest en waarvan ik onder de indruk was, was de Fulltone GT 500, maar ook prijzig te noemen met € 265,-. Ik vond 'm echt een klasse beter dan de Fulldrive series, en kon echt dienst doen als stand-alone OD Dist pedaal met 2 kanalen.

Nitefly7
30 oktober 2007, 12:49
Een reden? Nee, eigenlijk niet....in ieder geen andere reden dan hebberigheid....


De OCD en de Hotcake hebben we op de pedalendag van 2 jaar geleden naast elkaar getest en ze zijn redelijk vergelijkbaar en er waren verdeelde meningen overwat nu het lekkerst klonk. Op de testversterker (Fender buizenbak) vond ik de Hotcake lekkerder, maar ze zitten duidelijk in dezelfde hoek hoor. Mijn natte droom blijft de Klon Centaur, maar die is serieus duur met z'n prijs rond de € 450,- dus die sla ik nog effe over tot ná de winst uit de staatsloterij.
Ik zal zo af en toe nog wel een drive-pedaaltje kopen hoor, puur omdat de rivera er zo lekker op reageert. Overigens doet ie dat ook op de goedkopere Boss-pedaaltjes, dus die zullen er ook nog komen, affijn, heb het nergens voor nodig natuurlijk....


Wat ik laatst nog heb getest en waarvan ik onder de indruk was, was de Fulltone GT 500, maar ook prijzig te noemen met € 265,-. Ik vond 'm echt een klasse beter dan de Fulldrive series, en kon echt dienst doen als stand-alone OD Dist pedaal met 2 kanalen.

ik vind de boost-functie van de Fulldrive niet altijd even goed te balanceren, misschien dat de GT een leuk alternatief is..
hoewel ik de 'gewone' aan/uit stand van de FDII wel heerlijk vind voor single coils of 'een randje'..

w.b. de Klon:
omdat ik 'm toch niet (wil?) winnen, is dit misschien een leuke optie, ik weet niet of 't een Klon-kloon is, maar het ziet er wel interessant uit...

Dit dus (http://cgi.ebay.de/KLON-CENTAUR-OVERDRIVE-selten-rare_W0QQitemZ180174019890QQihZ008QQcategoryZ14863 1QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

drap
30 oktober 2007, 14:44
Als ik het goed begrijp is je punt dat velen van 'ons' direct de boutique varianten boven de Digitech's en evt. de Bossjes verkiezen, zonder zelf ooit de Digi's te hebben geluisterd..
Dit gebeurt inderdaad wel eens, maar tegelijkertijd zul je zelf moeten toegeven dat er weldegelijk een verschil is ...

Nee, m'n punt is eigenlijk een beetje het ophemelen van wat wel getest is, of wel in het bezit is van iemand en dan glashard dingen zeggen als 'veel beter dan' of 'veel meer dan', terwijl ze die 'dan' niet eens kennen of getest hebben. In dit geval ging het om een Digitech pedaal, maar ik lees het bij zoveel dingen. Dat soort adviesen heb je in mijn ogen helemaal niets aan, omdat het gewoon een vergelijk is van nul.

Ik heb trouwens sowieso het woordje boutique niet eens genoemd. Maar om daar op in te gaan, ik vind 'boutique' één van de mooiste verkooppraatjes en dooddoeners in de pedalenwereld. Ik luister liever met m'n oren, zonder te weten of iets boutique is of niet. Maar dat is mijn mening. Als andere mensen denken dat boutique per definitie voor beter staat, mede door de prijs, tja, ieder z'n eigen. Ik heb zowel boutique als normale fabriekspedalen op m'n plank zitten en het zegt me helemaal niks.


trouwens @Drap; welke suggestie zou jij dan willen geven, want ik zie zo 1-2-3 niet welk pedaal jij tegenover de TopicStarter of bijv. J.Buurman zet...

Jawel hoor, die heb ik al gegeven. In het topic waar ie zowel een fuzz alswel een tubescreamer-achtige zoekt heb ik een Digitech DF7 als advies gegeven, omdat daarin beide zit verwerkt en absoluut geen tweederangs pedaal is. Verder heb ik 'm voor z'n blues-achtige fuzz een Rat aanbevolen eens te testen. Of dat de beste opties zijn weet ik niet, maar het zijn wel pedalen waar ik ervaring mee heb.

marc_o
30 oktober 2007, 16:06
ik vind de boost-functie van de Fulldrive niet altijd even goed te balanceren, misschien dat de GT een leuk alternatief is..
hoewel ik de 'gewone' aan/uit stand van de FDII wel heerlijk vind voor single coils of 'een randje'..

w.b. de Klon:
omdat ik 'm toch niet (wil?) winnen, is dit misschien een leuke optie, ik weet niet of 't een Klon-kloon is, maar het ziet er wel interessant uit...

Dit dus (http://cgi.ebay.de/KLON-CENTAUR-OVERDRIVE-selten-rare_W0QQitemZ180174019890QQihZ008QQcategoryZ14863 1QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem)

Bij de GT 500 heb je 2 pedalen in één, oftewel een overdrive en een distortion, 2 verschillende dingen dus, maar wel te combineren en apart te begruiken....is feitelijk een hele dure Jeckyll & Hyde als je het zo beschouwt.


En je link, dat is een Klon Centaur, maar ik ga er niet op bieden, want nu staat ie wel op € 62,- , maar let maar op de komende dagen, die gaat dik geld kosten.

the sure thing
30 oktober 2007, 16:17
QUOTE : "ik vind de boost-functie van de Fulldrive niet altijd even goed te balanceren, misschien dat de GT een leuk alternatief is..
hoewel ik de 'gewone' aan/uit stand van de FDII wel heerlijk vind voor single coils of 'een randje'.. "

REACTIE
?? De boost-functie is regelbaar met een aparte knop.... Ik heb de FDII naast een TS-9 (originele!) getest en de TS-9 heeft ietsies meer MID, maar de FDII is veel diverser, uitgebreider instelbaar....

Speeddemon
30 oktober 2007, 19:46
Dit pedaal moet, als ik het goed begrijp, zowel de vette sound van de 808 als de 'bite' van de TS9 kunnen.

Dergelijke uitspraken leiden tot vertekende verwachtingspatronen en mythevorming.

Een TS9 is een FRACTIE helderder/aggresiever dan een TS-808, maar praat alsjeblieft niet over een 'vette' TS-808 vs. 'bite' van een TS-9.

Het zijn beide symmetrisch clippende, clean-signaal parallel doorlatende, IC-based overdrives, die flink wat van je laag afsnoepen. De boutique markt is ingesprongen op dat laag, en is later meer gaan doen.

TS9 naar TS-808 conversie is welgeteld 3 onderdelen vervangen (of 2, als je een originele '81 of '82 TS9 hebt, waar de JRC4558D al in zit), en ECHT NIET DE HOORBARE WERELD VAN VERSCHIL, DIE EEN HOOP MENSEN EN MODDERS CLAIMEN.

Ik heb een aantal RI TS9's gemod, heb er zelf één, die zwaar gemod is, en een originele uit '81, dus trust me...

Nitefly7
30 oktober 2007, 20:12
QUOTE : "ik vind de boost-functie van de Fulldrive niet altijd even goed te balanceren, misschien dat de GT een leuk alternatief is..
hoewel ik de 'gewone' aan/uit stand van de FDII wel heerlijk vind voor single coils of 'een randje'.. "

REACTIE
?? De boost-functie is regelbaar met een aparte knop.... Ik heb de FDII naast een TS-9 (originele!) getest en de TS-9 heeft ietsies meer MID, maar de FDII is veel diverser, uitgebreider instelbaar....

ik weet dat de boost functie regelbaar is met 'n aparte knop, volgens mij is dat de knop 'boost' :noob:

nee, wat ik bedoelde te zeggen is dat ik de FDII goed vind als TS'achtige, om m'n versterkers net dat beetje meer te geven om singlecoils lekker te laten klinken, dus als 'n overdrive..
dat de boost dat algehele geluid nog eens extra, met dezelfde klankkleur, hárder maakt, daarvan ben ik niet altijd even onder de indruk.. dat boost ik liever m'n signaal dat de FDII ingaat, ervoor met 'n compressor of m'n SHO/Kentana.. of ik gooi de OCD eroverheen..

eigenlijk zou de Fulldrive II, zonder boostfunctie dus een van mijn favoriete pedalen zijn... ik hou ervan wat 't ding doet als 'ie aanstaat, niet minder, maar zeker ook niet meer (boost)...

Nitefly7
30 oktober 2007, 20:22
Nee, m'n punt is eigenlijk een beetje het ophemelen van wat wel getest is, of wel in het bezit is van iemand en dan glashard dingen zeggen als 'veel beter dan' of 'veel meer dan', terwijl ze die 'dan' niet eens kennen of getest hebben. In dit geval ging het om een Digitech pedaal, maar ik lees het bij zoveel dingen. Dat soort adviesen heb je in mijn ogen helemaal niets aan, omdat het gewoon een vergelijk is van nul.

Ik heb trouwens sowieso het woordje boutique niet eens genoemd. Maar om daar op in te gaan, ik vind 'boutique' één van de mooiste verkooppraatjes en dooddoeners in de pedalenwereld. Ik luister liever met m'n oren, zonder te weten of iets boutique is of niet. Maar dat is mijn mening. Als andere mensen denken dat boutique per definitie voor beter staat, mede door de prijs, tja, ieder z'n eigen. Ik heb zowel boutique als normale fabriekspedalen op m'n plank zitten en het zegt me helemaal niks.

Jawel hoor, die heb ik al gegeven. In het topic waar ie zowel een fuzz alswel een tubescreamer-achtige zoekt heb ik een Digitech DF7 als advies gegeven, omdat daarin beide zit verwerkt en absoluut geen tweederangs pedaal is. Verder heb ik 'm voor z'n blues-achtige fuzz een Rat aanbevolen eens te testen. Of dat de beste opties zijn weet ik niet, maar het zijn wel pedalen waar ik ervaring mee heb.

ik had dat andere topic even niet in gedachten, sorry daarvoor..

De DF-7 vind ik erg handig, die zit verpakt in de EX-7 die ik had... toch vond ik mijn drive pedalen beter klinken dan de modellen in die EX-7/DF-7..

wat dus niet wil zeggen dat ik de Digitech's niet goed vind, maar dat ik meer van 't 'geluid van 'n fulldrive' hou dan 'het geluid van een TS-9'
en dat ik meer 'van het geluid van een OCD' hou, dan 'van het geluid van een DS-1, als DF7-model, of als Boss, of als Keeley's gemodde versie'..

maar uiteindelijk zit er tussen de meeste pedalen, voor mij niet genoeg verschil om er bijv. meer dan 100euro/150euro neer te leggen..

en tegelijkertijd vind ik het dan ook wel 'fijn' dat er pedalen als 'n Alberta zijn, die 'boutique-genoeg' zijn; maar wel erg goedkoop...
en natuurlijk de Bad Monkey, die geen boutique is, maar wel een aparte exclusieve status lijkt te krijgen, IMO...

all in all wilde ik je niet afvallen ofzo, maar 't begint altijd te kriebelen als mensen het topic loslaten en -iets feller- op elkaars posts reageren..

drap
30 oktober 2007, 20:34
Maar die Alberta, die neem je toch niet omdat ie boutique is? Ik neem aan dat je het geluid geweldig vindt.

Dat felle, ik probeerde ook niet zo zeer Jan Buurma aan te vallen op z'n post. Ik haalde z'n post aan als een voorbeeld. Als je aan een vergelijk doet in je stelling, dan zou je toch die vergelijking ook in werkelijkheid hebben moet ondervinden. En dat haalde ik nou niet bepaald uit die post., zoals heel veel van dat soort goedbedoelde adviesen. Dat ie verder z'n pedalen adviseerde vind ik prima zelfs, dat doet er tenminste toe. Maar daarin werd ik niet helemaal begrepen en ben er daarom ook niet verder op ingegaan.

Ibanez RuleZ
30 oktober 2007, 20:50
kleine review van TSgevalletjes. vond dat wel passen in dit topic.

nadat ik de TS9Dx van een maat van me had getest op mn engl versterker (rackje, 530 en engl eindtrap) en tot de conclusie was gekomen dat een TS wel een leuke toevoeging was op mn rackje; de engl is behoorlijk midscooped, zeker het drivekanaaltje en dat matcht leuk met een TS met die kenmerkende midhump.
heb getest met een standaard USA strat over een ENGL thunder, waarbij ik voornamelijk over clean met een randje heb getest en met lichte crunch, waarbij ik de gain nooit verder heb gedraaid dan 9 uur en voornamelijk met het volume heb gespeeld.

vandaag de Maxon OD808 gaan testen, samen met de standaard TS9 en de Bad Monkey. dat was bij Feedback en vond de lieden daar relatief best behulpzaam, normaal is dat minder.

goed, korte reviews:

1. bad monkey
leuk pedaaltje voor de prijs, echter vond ik hem niet echt heel erg solide qua bouw, maar dat is geen probleem, want als ik zo'n ding koop komt ie in de loop van een looper te hangen in mn rack.
in vergelijk met de andere 2 laat hij het laag beter in tact, maar daar was ik al voor gewaarschuwd: er zit een lo knop op, die compenseert voor het wegsnoepen van laag wat de andere 2 wel doen. waar echter de EQ flexibeler is, vond ik de feel en de sound wat gekunsteld (weet geen beter woord, vergelijk het met een meid die dr gezicht helemaal ondergeplamuurd heeft: nep). Ik had het idee dat de hoge fizz die een Engl van zichzelf al heeft er enige "solidstate" fizz bij kreeg en dat zorde er voor dat ik het een leuk ding vind, alleen niet voor mij.

2. allereerst hier veel minder de "solidstate fizz" en feel die ik storend vond in de bad monky, wat ik een pre vind. tja, de bekende midhump en lowcut wel heel erg banaal overduidelijk aanwezig, maar dat is voor een englamp misschien wel een aardige toevoeging. in ieder geval klonk de engl in ene niet meer als een engl: veel grovere grit en een heel andere signatuur. Heb nog niemand gehoord over de combinatie van een Engl en tubescreamer, maar eigenlijk kunnen die twee prima samen.
het verschil tussen de OD808 en de TS9 is inderdaad het scherpere van de TS9 die naar mijn gevoel ook een tikje meer gain heeft bij de zelfde setting dan de meer mellow klinkende OD808. vond het echt een hoorbaar verschil, in ieder geval wel naast elkaar. als ik zou moeten kiezen zou ik neigen naar de maxon, maar het scherpe van de TS9 had wel 1 voordeel: hij is gedefinieerder dan de OD808 en dat is iets wat ik kan waarderen.

toch heb ik er geen 1 meegenomen en dat om de volgende redenen. Het gaat banaal klinken denk ik; maar een TS voegt voor mijn gevoel niets toe dat een goede buizenamp niet kan. Er zit altijd een soort kunstmatige fizz bij, die niet uit de amp komt, het klinkt en voelt veel minder natuurlijk. als ik een lekker pak midden in mn geluid wil hebben, zal ik gewoon een Mesa preamp moeten kopen, want daar zit ie al bij.

mijn idee voor de topicstarter; koop gewoon een goede buizenamp met een lekker OD kanaal er op.

Harrald

Les TeleStrat
30 oktober 2007, 21:15
Ik heb op internet gelezen dat er het afgelopen jaar twee tests van pedalen in het blad Gitarist zijn verschenen, die ik graag eens zou willen lezen.

Heeft iemand het nummer waar de volgende tests in staan?

Gitarist van april 2006: test van o.a. de Maxon OD 808/820/9
Enkele maanden geleden schijnt er een test van de pedalen van ISP Technologies in gestaan te hebben (met o.a. de Totally Blues).

Als iemand deze artikelen heeft, zou men deze dan willen inscannen? ik ben heel benieuwd.

Alvast bedankt :dance:

drap
30 oktober 2007, 21:19
Ik heb hier nog twee dozen vol gitaarbladen, waaronder ontzettend veel Gitaristen. Ik beloof niks, maar ik ga voor je zoeken. Je leest het tezijnertijd wel.

morroow
30 oktober 2007, 21:40
ff een vraagje...

Wat is nou een goede overdrive om het overdrivekanaal van je versterker extra gain en ietsje meer ballen te geven zonder dat het je geluid echt aantast?

Ik zit te kijken naar:

Fulltone OCD
Blackstar Boost (zit buisje in)
Menatone Red Snapper

Of is er iets beters?

IS zo'n cleanboost van HWA wat? Of geeft ie niet echt meer gain aan je signaal?

Les TeleStrat
30 oktober 2007, 21:41
Ik heb hier nog twee dozen vol gitaarbladen, waaronder ontzettend veel Gitaristen. Ik beloof niks, maar ik ga voor je zoeken. Je leest het tezijnertijd wel.

haha, nou, mensen die niks beloven kun je vaak meer van verwachten dan van mensen die dat wel doen :D
Alvast bedankt!

Lexvandoef
30 oktober 2007, 21:50
ff een vraagje...

Wat is nou een goede overdrive om het overdrivekanaal van je versterker extra gain en ietsje meer ballen te geven zonder dat het je geluid echt aantast?

Ik zit te kijken naar:

Fulltone OCD
Blackstar Boost (zit buisje in)
Menatone Red Snapper

Of is er iets beters?

IS zo'n cleanboost van HWA wat? Of geeft ie niet echt meer gain aan je signaal?

Wat is er mis met je FatBoost dan?

morroow
30 oktober 2007, 21:57
Tja.. die doet me net iets teveel met het geluid. En ik vind dat als je de gain van dat ding opdraait het geen mooie "drive" geeft.. iets te rafelig. Op een clean geluid doet ie het super prachtig maar daar heb ik hem niet voor nodig. Ik heb een transparant pedaal nodig wat de gain wat opschroeft en waardoor alles iets strakker en meer ballen krijgt.

De fatboost knijpt het geluid ook een beetje als de versterker al aardig van zichzelf overstuurd. Vond een Maxon OD808 fijner om mn overdrivekanaal te boosten. Maar die snoept zoals in dit topic wordt gezegd inderdaad van het laag en maakte het geluid heel ietsje dunner..

EuroCinema
30 oktober 2007, 22:58
ff een vraagje...

Wat is nou een goede overdrive om het overdrivekanaal van je versterker extra gain en ietsje meer ballen te geven zonder dat het je geluid echt aantast?


test zeker Xotic's RC Booster en BB Preamp en de heel alledaagse maar daarom niet minder fijne MXR micro amp

marc_o
31 oktober 2007, 14:07
haha, nou, mensen die niks beloven kun je vaak meer van verwachten dan van mensen die dat wel doen :D
Alvast bedankt!

Wil je nou nog pedalen testen of hou je je alleen aan het geschreven woord?


De Klon staat nu al op € 151,- en daar zal nog een berg bijkomen, vermoed ik.

Mitch
31 oktober 2007, 14:41
Wil je nou nog pedalen testen of hou je je alleen aan het geschreven woord?


De Klon staat nu al op € 151,- en daar zal nog een berg bijkomen, vermoed ik.

Lees het fuzz topic door, dan weet je genoeg....
En die Klon ga ik maar eens in de gaten houden :D

marc_o
31 oktober 2007, 15:05
Lees het fuzz topic door, dan weet je genoeg....
En die Klon ga ik maar eens in de gaten houden :D


Ik ben ook maar gaan bieden, en heb € 161,- geboden....en ik heb nog wat spaargeld, ik wil 'm hebben...succes met bieden.

Les TeleStrat
31 oktober 2007, 22:23
Wil je nou nog pedalen testen of hou je je alleen aan het geschreven woord?


De Klon staat nu al op € 151,- en daar zal nog een berg bijkomen, vermoed ik.

Haha, ja testen komt er nog wel eens van. Het heeft geen haast :seriousf:
Ik doe nooit aan overhaaste aankopen. Ik wacht nog tot drap, of iemand anders, de artikelen uit Gitarist heeft gepost. Die wil ik ook nog wel eens lezen. Ik twijfel nog maar tussen 3 pedalen (inderdaad, ik heb er geen getest, dus mijn selectie is op 'niets' gebaseerd. Het gaat tussen de Maxon OD-808, OD-820 en de iSP Technologies 'Totaylly Blues'.

En laten die pedalen nu nét een test in de Gitarist hebben ondergaan.

Een Klon.. toe maar.. nee die zal nog wel flink hoger komen. misschien wel het driedubbele. En dan te bedenken dat hij in een onafhankelijke test met de Maxon OD-820 werd vergeleken, en niet overtuigend beter was dan de Maxon. Tel uit je winst

marc_o
31 oktober 2007, 22:28
Ik ben toch aan het bieden op de Klon en we zijn al lekker op weg hoor.....en hij smoket die OD-820 echt wel...

Dirk_Hendrik
1 november 2007, 10:48
Ik ben toch aan het bieden op de Klon en we zijn al lekker op weg hoor.....

Dit gaat toch hopelijk niet over ebay veiling 180174019890 waar twee Ebay nOOb's als imbecielen tegen elkaar op aan het bieden zijn om maar hoogste bieder te zijn?

Ibanez666
1 november 2007, 10:55
Dit gaat toch hopelijk niet over ebay veiling 180174019890 waar twee Ebay nOOb's als imbecielen tegen elkaar op aan het bieden zijn om maar hoogste bieder te zijn?


Ebay kan een vermakelijke plaats zijn :-)

Ibanez666
1 november 2007, 10:56
ff off topic Dirk: ik ga die BCL houden en mijn CS-9 wegdoen. Je hebt me gelukkig attent gemaakt op het fijne apparaatje :-)

marc_o
1 november 2007, 12:59
Dit gaat toch hopelijk niet over ebay veiling 180174019890 waar twee Ebay nOOb's als imbecielen tegen elkaar op aan het bieden zijn om maar hoogste bieder te zijn?

Tuurlijk wel, maar ik ben er wel klaar mee, hehehe, hier kan ik 'm nieuw voor laten maken.


btw: ik heb nog nooit iets via Ebay gekocht en kwam er vrij laat achter dat je automatisch kunt bieden, hahahaha!

De direct buy price lag op € 495,- ofzo, dus dat gaan we maar niet doen.

Dirk_Hendrik
1 november 2007, 13:04
btw: ik heb nog nooit iets via Ebay gekocht en kwam er vrij laat achter dat je automatisch kunt bieden, hahahaha!


Automatisch bieden of handmatig, alléén nOOb's proberen de gehele biedduur door de hoogste bieder te zijn. ;)

Of,
Er is absoluut geen reden om gedurende de looptijd hoogste ieder te zijn. Het enige waar het om gaat is dat op het moment dat de veiling afloopt je de hoogste bieder bent. Of je dat hoogste bod nou een week of een halve minuut van te voren plaatste maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is dat als je een week van tevoren bied een ander uitgebreid kan gaan zitten klooien tot hij je overbied (z.g.n. lowballen)... wat dus in dit geval ook gebeurde.

marc_o
1 november 2007, 13:08
Automatisch bieden of handmatig, alléén nOOb's proberen de gehele biedduur door de hoogste bieder te zijn. ;)

Of,
Er is absoluut geen reden om gedurende de looptijd hoogste ieder te zijn. Het enige waar het om gaat is dat op het moment dat de veiling afloopt je de hoogste bieder bent. Of je dat hoogste bod nou een week of een halve minuut van te voren plaatste maakt niet uit. Wat wel uitmaakt is dat als je een week van tevoren bied een ander uitgebreid kan gaan zitten klooien tot hij je overbied (z.g.n. lowballen)... wat dus in dit geval ook gebeurde.

Nou, dat overbieden zal wel meevallen in dit specifieke gevak Barend, maar ik snap je punt. Ik kijk vanavond rond half 8 wel hoe de vlag erbij hangt, maar ik denk dat ie voor meer dan € 300,- weggaat en wellicht trekt de verkoper zich terug, als dat toegestaan is...

Dirk_Hendrik
1 november 2007, 13:11
nee... :D

maar wel een goede kans dat er nog een paar andere bieders voorbij komen.... in de laatste 20 seconden.

marc_o
1 november 2007, 13:41
Waarom zou de verkoper zich niet mogen terugtrekken?

Stel je zet een versterker te koop waarvoor je € 1000,- wilt hebben, maar er zijn maar enkele grappige bieders en het bedrag komt uit op bijvoorbeeld € 400,-...wat dan? Zelf een fakebieding maken met € 950,- en hopen dat niemand het merkt?

Geen idee, licht me in!

interessander
1 november 2007, 13:43
Ebay is bindend, als je een bepaald bedrag wil verdienen dan kun je een startprijs instellen. Op ebay.com had je altijd een "reserve" waarvan je kon zien of dat bedrag bereikt was.

Ibanez666
1 november 2007, 13:44
Waarom zou de verkoper zich niet mogen terugtrekken?

Stel je zet een versterker te koop waarvoor je € 1000,- wilt hebben, maar er zijn maar enkele grappige bieders en het bedrag komt uit op bijvoorbeeld € 400,-...wat dan? Zelf een fakebieding maken met € 950,- en hopen dat niemand het merkt?

Geen idee, licht me in!


Je kunt een "minimale verkoopprijs" (reserve) instellen...

marc_o
1 november 2007, 13:45
http://cgi.ebay.nl/Crowther-Hot-Cake-Distortion-Overdrive-Guitar-Pedal_W0QQitemZ320174594733QQihZ011QQcategoryZ2266 9QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Hier trouwens ook een leuk pedaal, heb het zelf al en doet het bij sommige versterkers errug goed.

marc_o
1 november 2007, 19:36
De Klon is overigens voor € 360,- gegaan......daarvoor koop je 'm nieuw en dan heb je nog over ook....

jero
1 november 2007, 20:54
hm valt me nog mee eigenlijk. Het lijkt een beetje laagconjunctuur qua Klon hype. Ook op TGP worden ze niet meer zo snel en tegen hoge prijzen verkocht.

marc_o
2 november 2007, 10:49
Nou, meevallen......het is toch wel erg veel geld hoor, voor $ 275,- maakt Bille Finnegan er eentje voor je, beetje kosten van verzenden, invoer en verzekeren en voila, je hebt een nieuwe.....MET garantie. Hype of niet, feit blijft dat ie echt super klinkt, indien juist gebruikt...

Robbert heeft er eentje gekocht, weet alleen niet meer hoeveel hij kwijt was...

jero
2 november 2007, 22:37
zijn toch een stuk duurder dan $275, dacht iets van $375 toch?

marc_o
4 november 2007, 00:14
Nee, rond de € 275,-, maar eer je 'm hier hebt zal er wel e.e.a. aan kosten bijkomen...12 weken wachttijd trouwens.

FruscianteFan
4 november 2007, 00:52
zijn toch een stuk duurder dan $275, dacht iets van $375 toch?


Nee, rond de € 275,-, maar eer je 'm hier hebt zal er wel e.e.a. aan kosten bijkomen...12 weken wachttijd trouwens.
Hehe, als ik google mag geloven is €275 bijna $400.

marc_o
4 november 2007, 00:59
Oh nee, ik bedoel dat Bill Finnegan 'm voor je maakt voor $ 275,- dollars dus. maar dan heb je 'm nog lang niet hier.

Mitch
4 november 2007, 15:03
De nieuwe prijs inclusief verzenden binnen Amerika is $329

Dirk_Hendrik
4 november 2007, 16:25
Da's ongeveer 210 euro... Ik weet vrij veel pedalen in die prijsklasse op te noemen dus zo'n onbetaalbare grail is het niet meer. ... lang leve de lage dollarkoers!

Mitch
4 november 2007, 17:15
329 dollar, komt misschien nog $10 bij voor interantionaal verzenden, dus zeg 340. Da's dan omgerekend rond de 240E, daar komt nog een procent of 30 bij tegewnoordig met BTW en invoertaks ? Kan het niet vinden op de douane site. Rond de 310E kom ik met die schatting uit... voor zonder meer het lekkerste pedaal dat ik ooit over mijn setup heb gehoord :D

zjanke
4 november 2007, 18:51
Net een OCD gekocht, nou moet ik zeker weer een Klon gaan zoeken :nervous:

Chris Winsemius
4 november 2007, 19:22
Ik mot ook 'n x 'n Klon hebben.
Had die van LP R8 hier gehoord en was zeer onder de indruk.

Mijn omschrijving (gain vrij laag icm met CMW StudioCage/KPN signature en wat milde overdrive pedalen): als of je op 'n podium voor 'n opengedraaide holy grail plexi stack staat :) maar dan op lagere volumes.

Mitch
4 november 2007, 19:53
Koop gewoon één, neem ik 'm daarna voor de helft over. Werelddeal toch ? :D

Dirk_Hendrik
4 november 2007, 19:59
Achtergronddiscussie over Klon-clones:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=309945

en de oorzaak van het beschikbaar komen van de Klon schematuur ('t was een mooie zomer!) :

http://www.phpbbserver.com/freestompboxes/viewforum.php?f=14&sid=04db6dabb64b52bf453064ca1c9cc68e&mforum=freestompboxes

Mitch
4 november 2007, 20:08
Die TGP thread kwam ik toevallig gisteren tegen. Freestompboxes moet je echter inloggen en daar had ik niet zo'n zin in. Care for a synopsis ?
EDIT: oké, ben toch maar gaan lezen ;)

jero
4 november 2007, 20:16
Klon staat bij mij nog altijd op de 'ooit nog eens proberen lijst'. Heb er ooit eens een getest, maar dat was zo kort en niet op mijn eigen spullen dat het lastig oordelen was. Als iemand hem kan klonen en daardoor wat beter verkrijgbaar kan maken en hem daarnaast nog even in een wat kleinere behuizing kan proppen dan houd ik me erg aanbevolen ;)

marc_o
5 november 2007, 11:00
Achtergronddiscussie over Klon-clones:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=309945

en de oorzaak van het beschikbaar komen van de Klon schematuur ('t was een mooie zomer!) :

http://www.phpbbserver.com/freestompboxes/viewforum.php?f=14&sid=04db6dabb64b52bf453064ca1c9cc68e&mforum=freestompboxes

Ik begrijp dat jij er nu zo eentje zou kunnen maken?

Dirk_Hendrik
5 november 2007, 11:32
Kunnen wel, doen niet. Geen zin om in Finnegans vijver te vissen ;)

Verwacht genoeg klonclones in de komende maanden of de verschillende ebays.

Les TeleStrat
7 november 2007, 17:56
Dit topic staat weer al een weekje droog, wat nuttige informatie betreft, maar ik wil toch nog even vragen of iemand ervaring heeft met een iSP Totally Blues. Er is bar weinig over te vinden. GtrGear en Thoman verkopen hem. Hij staat ook op Engelstalige 'Boutique-sites', dus ik denk niet dattie zo slecht is.

Ik twijfel alleen nog tussen de iSP, de Maxon OD-820 en de OD-808. Over die laatste twee is genoeg informatie te vinden.

Bedankt alvast.

Nitefly7
7 november 2007, 23:18
2 woorden

tes-
ten

:)

EuroCinema
8 november 2007, 10:34
Ik wil best zeggen dat die ISP warm en buizenachtig klinkt. Ik heb 'm nooit getest, maar da's dan even veel waard als de ander info waarop je je baseert. ;)

Niemand heeft die ISP gehoord, niemand gebruikt 'm en de sound samples zijn zo slecht gemaakt dat je de mengtafel over z'n nek hoort gaan. En dan overweeg jij om 'm te bestellen zonder hem zelf getest te hebben. Als je heel graag een miskoop wilt doen, is dit DE manier.

Nitefly7
8 november 2007, 10:50
Dit topic staat weer al een weekje droog, wat nuttige informatie betreft, maar ik wil toch nog even vragen of iemand ervaring heeft met een iSP Totally Blues. Er is bar weinig over te vinden. GtrGear en Thoman verkopen hem. Hij staat ook op Engelstalige 'Boutique-sites', dus ik denk niet dattie zo slecht is.

Ik twijfel alleen nog tussen de iSP, de Maxon OD-820 en de OD-808. Over die laatste twee is genoeg informatie te vinden.

Bedankt alvast.

u heeft PM !

M Kactus
8 november 2007, 10:51
Hij staat ook op Engelstalige 'Boutique-sites', dus ik denk niet dattie zo slecht is.


En daar ga je volgens mij telkens de mist in. Ook met je fuzz-pedalen. Ik wil je niet aanvallen, maar je vraagt om raad, dus geef ik die :). Ga gewoon even testen. Test er zoveel mogelijk, in zoveel mogelijk winkels op jouw gitaar en jouw versterker. Voor de pedaaltjes die je niet kán testen, daarvoor zal je op ervaringen van anderen moeten afgaan, maar dat kan ook erg fout uitpakken. Dus tenzij er een echt goede reden voor is, moeten die pedalen onderaan je lijstje staan, niet bovenaan.

drap
8 november 2007, 11:01
Ik ga nog eens een anti-boutique front oprichten, eerlijk waar. Ik heb niks tegen een goed pedaal dat ook nog eens boutique wordt genoemd, maar dat er dikwijls klakkeloos wordt aangenomen dat boutique pedalen per definitie wel goed moeten zijn, of sowieso beter dan niet boutique pedalen is zo'n ongelooflijke kul. Luisteren doe je met je oortjes en niet dmv aannames van het internet verkregen. En hoeveel gerenomeerde merken zijn er ook wel niet met dito pedalen, die verre van boutique zijn, wat zich ook nog eens positief uitdrukt in het bedrag. Want dat hoort natuurlijk. Boutique = duur, dus goed. Toch?

Ik heb het maar niet over klasse-a en dat soort termen...

Dirk_Hendrik
8 november 2007, 11:08
+1 Drappie!!! Thanks!

Kim Wilson
8 november 2007, 11:09
Drap for president!!

drap
8 november 2007, 11:11
Ik vraag overigens €15,- per lidmaatschap 8-)

jero
8 november 2007, 11:13
Begin gewoon eens met die Maxons. Zijn courante pedalen, koop je makkelijk tweedehands en kun je zonder verlies ook weer makkelijk verkopen. Misschien is het precies wat je zoekt en hoef je niet verder te zoeken. Kun je altijd later kijken of je die ISP wilt proberen.

Afgaan op websites heeft niet zoveel zin, iedereen claimt dat juist zijn TS versie de meest gehoorde TS bezwaren verhelpt, dus minder compressie, geen midhump, geen basscut, meer gain, etc. Daarnaast zoals EuroCinema zegt klinken ze allemaal warm (en dat zonder midhump ;)) en buizenachtig...

marc_o
8 november 2007, 13:36
Les Telestrat wil helemaal geen pedaal, hij wil gewoon posten, en met een stapel info van anderen een oordeel vormen over iets wat hij nog nooit gehoord heeft, dat laat ie in dit topic zien, en ook in het Fuzz-topic.

EuroCinema
8 november 2007, 14:12
Oh in dat geval... Ik zou voor een oude Boss PSM-5 gaan. Transparanter dan een TS-9, minder midhump, geen compressie en geen laagverlies. Let op: je krijgt met dit pedaal de beste tone als je hem voor een goeie, overstuurde buizenamp zet.

Dirk_Hendrik
8 november 2007, 14:29
Definitely PSM-5 all the way. Ik moet zeggen dat een goeie ouwe Ibanez AC-109 (negen series waar de Tubescreamer ook uit komt) ook heel aangenaam kan klinken. Zeker als je em nog even boost met een Varatran Variac Booster!

M Kactus
8 november 2007, 14:34
Definitely PSM-5 all the way. Ik moet zeggen dat een goeie ouwe Ibanez AC-109 (negen series waar de Tubescreamer ook uit komt) ook heel aangenaam kan klinken. Zeker als je em nog even boost met een Varatran Variac Booster!

Nu zijn jullie hem gewoon aan het plagen ;)

Nitefly7
8 november 2007, 14:46
Oh in dat geval... Ik zou voor een oude Boss PSM-5 gaan. Transparanter dan een TS-9, minder midhump, geen compressie en geen laagverlies. Let op: je krijgt met dit pedaal de beste tone als je hem voor een goeie, overstuurde buizenamp zet.

in de loop werkt 'ie ook goed..!
het liefst wel een Made in Japan, vind ik net wat beter klinken..

RiffMeister
8 november 2007, 15:19
Ik heb laatst de BlackStar HT-Drive OD-1 gekocht (zie http://www.musicdeals.nl/index.php?categoryID=267&PHPSESSID=09d60aff54611f334c3ccd087ce63ec3 voor een overzicht).
Het merk is redelijk nieuw en het apparaat zelf is in 2007 in Frankfurt voor het eerst getoond, maar niets op aan te merken.

Is een TS, maar dan met een echte buis erin. 18V (met eigen voeding). Geweldig apparaat, warm en toch ruig.. Is een aanrader.

EuroCinema
8 november 2007, 15:39
SRV gebruikte er twee in serie, kijk maar:

http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/srv_1984.gif

Dirk_Hendrik
8 november 2007, 15:53
:seriousf:


10 fuckingtekens

Nitefly7
8 november 2007, 17:50
SRV gebruikte er twee in serie, kijk maar:

http://i56.photobucket.com/albums/g175/eurocinema/srv_1984.gif

*grinnik + 1*

Les TeleStrat
8 november 2007, 19:07
Les Telestrat wil helemaal geen pedaal, hij wil gewoon posten, en met een stapel info van anderen een oordeel vormen over iets wat hij nog nooit gehoord heeft, dat laat ie in dit topic zien, en ook in het Fuzz-topic.

O, ik wil geen pedaal. Dat is nieuw voor me :D Als ik wil posten, ga ik wel naar het postkantoor. Een forum is toch bedoeld om o.a. informatie in te winnen? Dat is mijn doel. Ik heb gewoon geen tijd en geen zin om een leger aan pedalen te testen, mede omdat je daarvoor tientallen winkels voor moet bezoeken en honderden kilometers af moet leggen om al het interessante te testen. Als je goed had gelezen, kon je weten dat ik dat al eens had aangegeven.

Ik was me voor het opstarten van deze topics allang van bewust dat zelf testen de beste manier is, daar heb ik jou en anderen niet voor nodig om dat te weten te komen.

Op één mening ga ik ook niet af, maar als er nu tientallen mensen dezelfde mening, etc. over een bepaald pedaal hebben, mag je daar toch wel conclusies uit trekken. Nu wil zelfs dát nog niet altijd wat zeggen, maar het kan zeer zeker helpen voor iemand als ik, die nul komma nul ervaring heeft met effectpedalen.

Les TeleStrat
8 november 2007, 19:14
Nu zijn jullie hem gewoon aan het plagen ;)

haha, plagen? Kan ik wel tegen hoor. Ik vind het wel komisch als mensen om hun eigen grappen lachen. Dit soort topics worden 'nutteloos' beschouwd, terwijl er wel iedere week weer mensen komen met 'welke startersgitaar moet ik nemen'?-topics'. Over nutteloos gesproken.

Maar goed, als mensen het leuk vinden om hun eigen 'SRV'setup met Boss pedaaltjes te maken, moeten ze dat vooral doen. Straks plaatsen ze hier nog een setup van Albert Lee met 3 Metal Zones en een Tonebone Hot British. Maar goed, je moet ergens je tijd mee verdrijven :)

Les TeleStrat
8 november 2007, 19:19
En daar ga je volgens mij telkens de mist in. Ook met je fuzz-pedalen. Ik wil je niet aanvallen, maar je vraagt om raad, dus geef ik die :). Ga gewoon even testen. Test er zoveel mogelijk, in zoveel mogelijk winkels op jouw gitaar en jouw versterker. Voor de pedaaltjes die je niet kán testen, daarvoor zal je op ervaringen van anderen moeten afgaan, maar dat kan ook erg fout uitpakken. Dus tenzij er een echt goede reden voor is, moeten die pedalen onderaan je lijstje staan, niet bovenaan.

Dit vind ik een van de nuttigste reacties die de afgelopen dag geplaatst zijn... althans.. het meest fatsoenlijk uitgedrukt, dit i.t.t. tot sommige kinderachtige mannetjes die mij eerder belachelijk maken dan helpen. :B

drap
8 november 2007, 19:25
Ik wil je niet afvallen hoor, maar dit soort posts gaat je zeker niet verder helpen. Mensen wijzen je alleen op wat rare aannames en opvattingen en doen dat nog met wat humor ook. Als het nou nog kwaadaardige posts waren had je misschien nog een punt.

Les TeleStrat
8 november 2007, 20:13
Ik wil je niet afvallen hoor, maar dit soort posts gaat je zeker niet verder helpen. Mensen wijzen je alleen op wat rare aannames en opvattingen en doen dat nog met wat humor ook. Als het nou nog kwaadaardige posts waren had je misschien nog een punt.

Ach joh, dat weet ik ook wel. Ik bedoel er ook weinig mee hoor :)

Maar ik wil gelijk van de gelegenheid gebruik maken of jullie me met de volgende vraag wel goed kunnen helpen.

Ik heb eerder in dit topic al reacties gehad m.b.t. de versterker die ik gebruik en dat deze niet zou werken als een 'echte' buizenbak. Hier ben ik mij terdege van bewust, zij het dat ik onder een echte buizenback denk aan Fender Twin, Vox AC30 en vette Marshalls. Ik wil nog wel eens een Fender Blues Deluxe aanschaffen, maar ook dit vind ik geen 'echte' buizenbak.

Kunnen jullie me, in de wetenschap van mijn Vox VR30R, meer vertellen over wat voor SOORT pedaal ik het best kan nemen, i.t.t. welk SPECIFIEK pedaal ik moet gaan testen.

Ik heb tot nu toe een aantal soorten gevonden:
- de buizenoverdrives (de Maxons en Ibanez TS-modellen)
- de digitale clipping (iSP)
- effecten met geïntegreerde buizen (Seymour Duncan Twin Tube Classic, Damage Control Womanizer, Tonebone Classic)

Wat werkt er het beste bij de niet-topklasse buizenamps, zoals mijn Vox, maar bijvoorbeeld ook een Fender Blues Deluxe?

Misschien stel ik de vragen zo beter dan door naar specifieke pedalen te vragen.

Mitch
8 november 2007, 21:07
Eerst even een mod break:
Jongens, de grap was leuk (ook ik heb er smakelijk om kunnen lachen) maar het punt is duidelijk. Ik zit niet te wachten op Yamhammer-achtige toestanden, houd het verder on topic please.

@Les: je hebt in je beide topics vooral vragen gesteld terwijl je dan na veel verschillende adviezen ineens met een heel ander idee komt, dat komt voor forumleden over alsof ze hun tijd versplid hebben in je topic. Dan worden mensen daarna een beetje melig of pissig. Je hebt de satire dus wel een beetje over jezelf afgeroepen. Maar genoeg daarover !


Over je nieuwe vraagstelling: zelf heb ik goede ervaringen met de extra dynamiek die buizenoverdrives kunnen geven op transistorversterkers. Met buizenoverdrives bedoel ik dan dus ook buizenoverdrives, geen tubescreamers.
Dus in jouw terminologie: effecten met geïtegreerde buizen ;)
Transistor pedaaltje op transistor versterker kan wel aardig klinken, maar met een tubescreamer achtige bereik je met zo'n amp niet het volledig potentieel.

Les TeleStrat
8 november 2007, 21:36
Eerst even een mod break:
Jongens, de grap was leuk (ook ik heb er smakelijk om kunnen lachen) maar het punt is duidelijk. Ik zit niet te wachten op Yamhammer-achtige toestanden, houd het verder on topic please.

@Les: je hebt in je beide topics vooral vragen gesteld terwijl je dan na veel verschillende adviezen ineens met een heel ander idee komt, dat komt voor forumleden over alsof ze hun tijd versplid hebben in je topic. Dan worden mensen daarna een beetje melig of pissig. Je hebt de satire dus wel een beetje over jezelf afgeroepen. Maar genoeg daarover !


Over je nieuwe vraagstelling: zelf heb ik goede ervaringen met de extra dynamiek die buizenoverdrives kunnen geven op transistorversterkers. Met buizenoverdrives bedoel ik dan dus ook buizenoverdrives, geen tubescreamers.
Dus in jouw terminologie: effecten met geïtegreerde buizen ;)
Transistor pedaaltje op transistor versterker kan wel aardig klinken, maar met een tubescreamer achtige bereik je met zo'n amp niet het volledig potentieel.

Haha, ik snap het. Ik kwam idd wel eens met een ander idee. Maar ik vond het zo beter dan een nieuw topic, want dan wordt het er ook niet veel beter op denk ik.

Die VR van mij heeft alleen een 12AX7/ECC83 buis in de eindversterker, zo is tenminste te lezen, niet in de preamp. Het is dus ook weer geen echte transistor. Sinds ik me van de week heb georiënteerd op buizenoverdrives, omdat ik dacht, en zo heeft ook wat informatie bevestigd, dat dit beter geschikt is voor versterkers die niet (volledig) buizen zijn, of voor buizenversterkers die niet op het volume van oversturen mogen presteren. Ik zag hier dan ook iets in. Bedankt voor de info.

Mocht het voor sommigen zijn overgenomen dat hun input in deze topic tijdverspilling was, wil ik hierbij melden dat dat zeker niet mijn bedoeling was. Er zijn veel tips binnengekomen, zowel kort na de opstart als recentelijk, waar ik wellicht wat mee kan.

EuroCinema
8 november 2007, 21:59
Straks plaatsen ze hier nog een setup van Albert Lee met 3 Metal Zones en een Tonebone Hot British.

:) Kijk, dat bedoel ik! Iedereen kan op internet wel de grootst mogelijke onzin kan posten alsof het waar is. Dus je kan beter op je eigen oren vertrouwen. Maar goed, da's wel duidelijk inmiddels. Om op je vraag verder te gaan: MI Audio Blues Pro en Boss Blues Driver zijn pedalen die op een transistoramp een verrassend fijn overdriverandje geven en ook een buizenamp flink kunnen schoppen. (Een Blues Deluxe vind ik trouwens wel degelijk een echte buizenbak hoor) Dit zijn dus transistorpedalen met wat minder kleuring kwa EQ dan de TS-achtigen en ik vermoehoehoed asymetrische clipping maar ben geen techneut. Wie? Ze zijn ook allebei blauw :chicken:

marc_o
9 november 2007, 10:00
@ Les Telestrat:

Grappig dat je ons kinderachtige mannetjes vindt, misschien kom je zelf ook wel erg onvolwassen en afwachtend over, heb je daar al eens over nagedacht. iedereen is aanvankelijk in 2 topics met goede tips gekomen, verder spring jij van de hak op de tak. Ik heb je zelfs al hier thuis uitgenodigd om een paar van de lekkerste pedalen te testen en dan woon ik ook nog in dezelfde godvergeten provincie als jij. Zo laconiek als jij daarop reageert, laat bij mij het gevoel doen rijzen dat je zo'n typische internet-gitarist bent, oftewel, veel lezen (is absoluut verstandig) en daaruit een oordeel vellen over zaken die je nog nooit hebt gehoord. Laat me je vertellen dat over stierenvechten lullen, iets héél anders is dan in de arena staan.
Maar goed, dan dit nog. Investeer beter in een andere versterker, want van een pedaal maak jij van die Vox absoluut geen dromenbak. Dat jij de fender Tweed geen echte buizenbak vindt, komt vermoedelijk door gebrek aan ervaring, sterker nog, wanneer de Tweed series goed warm gebiast zijn, verrast ie vriend en vijand met z'n dynamiek en goede klanken, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze zéér goed op pedalen reageren.

Heel veel succes met je (internet) zoektocht.

Nitefly7
9 november 2007, 10:17
Haha, ik snap het. Ik kwam idd wel eens met een ander idee. Maar ik vond het zo beter dan een nieuw topic, want dan wordt het er ook niet veel beter op denk ik.

Die VR van mij heeft alleen een 12AX7/ECC83 buis in de eindversterker, zo is tenminste te lezen, niet in de preamp. Het is dus ook weer geen echte transistor. Sinds ik me van de week heb georiënteerd op buizenoverdrives, omdat ik dacht, en zo heeft ook wat informatie bevestigd, dat dit beter geschikt is voor versterkers die niet (volledig) buizen zijn, of voor buizenversterkers die niet op het volume van oversturen mogen presteren. Ik zag hier dan ook iets in. Bedankt voor de info.

Er zijn veel tips binnengekomen, zowel kort na de opstart als recentelijk, waar ik wellicht wat mee kan.

goed zo..

...heb je inmiddels al 'n pedaal getest?

ponq
9 november 2007, 10:49
Straks plaatsen ze hier nog een setup van Albert Lee met 3 Metal Zones en een Tonebone Hot British.

Die Tonebone Hot British heb ik gehad (evenals de TB Trimode). Fantastisch pedaal!

Ik krijg van je posts het gevoel dat je alles in 1 keer perfect wil hebben.

Gaat je niet lukken (als het je ooit al zou lukken). Mijn advies: koop een leuke buizenbak die goed op pedalen reageert (de genoemde Fenders of een Vox -of anderen, maar daar heb ik geen ervaring mee-) en ga dan lekker 'marktplaatsen' en/of 'gitaarmarkten'. Da's erg leuk om te doen, je leert veel (je verdiept je toch wel in een pedaal voor je het 2e hands koopt) en je doet 'echte' ervaring met pedalen op.

En...t kost je geen drol. Door 2e hands te kopen en te verkopen draai je meestal quit.

Ik heb een tijd gehad (voor ik de DIY kant op ging) dat ik elke maand een andere set pedalen had. Fuzz erbij, Fuzz verkocht. Hot British? Trimode? CM Comp/Limiter? OC2? allemaal gehad. Leuk mee gespeeld. Toch niet mijn 'ding'? Hup, in de verkoop. Genoeg mafkezen die ook pedalen willen proberen. Je bent t zo weer kwijt.

Succes er mee.

Les TeleStrat
9 november 2007, 12:13
@ Les Telestrat:
Dat jij de fender Tweed geen echte buizenbak vindt, komt vermoedelijk door gebrek aan ervaring, sterker nog, wanneer de Tweed series goed warm gebiast zijn, verrast ie vriend en vijand met z'n dynamiek en goede klanken, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze zéér goed op pedalen reageren.


Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Ik vond de Fender Blues Deluxe een mindere buizenbak dan de Fender Twin Tweed '57 Reissue, waar jij het over hebt.Beiden zijn een droom van menig gitarist. Maar aangezien ik niet in een band speel, lijkt het me niet verstandig om zulk soort bakken aan te schaffen. De buren zullen er niet blij mee zijn :), en het is zonde om zulke bakken op 'slaapkamerniveau' te gebruiken. Dat neemt niet weg dat de sound van een overstuurde buizenamp (lees SRV) erg vet is.

Tevens vind ik voor gebruik in kleine ruimtes de Fender-amps wat schel klinken en heb daarom voor een Vox gekozen, weliswaar niet voor een AC-model, wederom vanwege het argument 'volume'.

Voorzover ik heb vernomen, kun je m.b.v. buizenoverdrives ook een versterker die niet op topvolume staat, laten oversturen. Die Vox van mij is op lage volumes superclean, maar zodra je de Mastervolume hoger draait, ontstaat een buizengeluid, met een bluesachtige oversturing. Echter nog niet voldoende om een SRV/Gary Moore bluesrock sound te creëren.

Hoewel ik, zoals ik zelf ook al meerdere malen heb aangegeven en mij ook al talloze keren is aanbevolen, zelf moet testen, vind ik een technische uitleg over wat meer geschikt is voor mijn soort versterker (een overdrive zonder of met buizen in het pedaal) ook belangrijk. Jouw aanbod om pedalen te testen, waardeer ik ook zeer, vat het niet verkeerd op. Maar je hebt gelijk, ik lees graag veel voordat ik zelf ga testen. En wat dat 'van de hak op de tak springen' betreft, daarover heb ik gisteren al aangegeven dat het niet de bedoeling was om dat negatief over te laten komen.

Toch weer bedankt voor de reacties.

ponq
9 november 2007, 12:22
Mijn AC30 heeft gewoon een Mastervolume. Je kan de pre-amp buizen makkelijk oversturen zonder dat iemand er last van heeft.

En die pre-amp buizen zijn nu precies het type buizen dat ze ook (vaak) gebruiken in 'buizen-overdrives'. Je argument om geen 'grote' buizenbak te nemen slaat de plank daarom mis.

Les TeleStrat
9 november 2007, 12:34
Mijn AC30 heeft gewoon een Mastervolume. Je kan de pre-amp buizen makkelijk oversturen zonder dat iemand er last van heeft.

En die pre-amp buizen zijn nu precies het type buizen dat ze ook (vaak) gebruiken in 'buizen-overdrives'. Je argument om geen 'grote' buizenbak te nemen slaat de plank daarom mis.

Dat geloof ik graag, maar ik ben niet van plan om een nieuwe versterker te kopen, en dan zeker niet weer een Vox. Ik was hier op zoek naar een buizenoverdrive/tubescreamer. Mijn argumenten dienden als uitleg, maar ik ben absoluut niet van plan om op korte termijn een nieuwe amp te kopen. Ik ben zeer tevreden met mijn huidige.

ponq
9 november 2007, 12:47
Dat geloof ik graag, maar ik ben niet van plan om een nieuwe versterker te kopen, en dan zeker niet weer een Vox.

Ik heb het geprobeerd.... maar na deze zin sluit ik mij aan bij de bovengenoemde kritieken... waar dat op slaat mag Joost weten.

Succes met je holy grail zoektocht.

Ok, nog 1 tip. Verkoop je vox en koop een modelling bakje (line6, digitech, dare I say.. Vox). Ga jij met jouw ervaring en wensen meer plezier van hebben dan je denkt.

EuroCinema
9 november 2007, 13:32
Hm. Ik ga nog 1 poging doen om je te helpen en hopelijk dingen wat duidelijker te maken en dan ben ik echt weg uit deze thread.
(edit: dat kon korter)

1) Je wilt liever niet naar een winkel om te testen. Daar heb je vast je redenen voor. Kies dan iets dat niet te duur is, waar veel mensen goeie ervaringen mee hebben en wat je makkelijk weer verkoopt als het tegenvalt.

2) Je geeft aan dat je ooit een andere (buizen)amp wilt. Ga dan geen honderden euro's uitgeven aan een luxe pedaal om deze amp beter te laten klinken.

3) Je hebt door veel te lezen en weinig zelf te testen een verkeerd beeld van pedalen gekregen. Geen enkel pedaal verandert jouw amp in twee gebooste Vibrokings. Maar elke overdrive van een normaal merk kan je een leuk bluesrocksoundje geven. De onderlinge verschillen tussen overdrivepedalen zijn niet zo groot als je denkt, het gaat vaak om subtiele nuances. Als je met een Maxon 808 niet blij bent, zul je ook niet uit je dak gaan van een Ibanez TS-9.

4) Je speelt vooral thuis. Dat betekent dat het belangrijker is dat je plezier hebt bij het spelen, en je kunt ontwikkelen, dan dat het perfect klinkt. Waarom maak je je dan druk over kleine nuanceverschilletjes als Maxon 808 vs Ibanez 808?

5) Ten slotte: WAT JE OOK KOOPT, OVER EEN JAAR WIL JE TOCH WAT ANDERS. Daar ben je gitarist voor. Dus relax, bestel een leuk 2ehandsje en enjoy the ride.

Les TeleStrat
9 november 2007, 13:52
Waarom maak je je dan druk over kleine nuanceverschilletjes als Maxon 808 vs Ibanez 808?
Ten slotte: WAT JE OOK KOOPT, OVER EEN JAAR WIL JE TOCH WAT ANDERS. Daar ben je gitarist voor. Dus relax, bestel een leuk 2ehandsje en enjoy the ride.

Over nuanceverschilletjes zoals jij die noemt, heb ik me nooit druk gemaakt. Ik verwacht ook niet om mijn Vox als een superbuizenamp te laten klinken. Ik vind deze tips van je zeer nuttig, alleen ben ik het niet eens met het 'niet te veel uitgeven'. Het gaat er toch om wat goed is? Als dat weinig kost is dat mooi meegenomen, en als het wat meer kost is dat ook niet erg.

Zeker, eventueel doorverkopen tweedehands speelt een rol. Daarom koop je beter een Squier als beginner dan een Stagg. bedankt voor je tip/

EuroCinema
9 november 2007, 14:17
Over hoeveel je betaalt: ik ben het wel eens, maar je kunt het ook te gek maken. Sommige pedalen met buizen erin kosten meer dan je versterker. Dat lijkt me geen goed idee. Verder is kwaliteit heel relatief in dit geval. Een TS-9 klinkt niet beter of slechter dan een BD-2, alleen anders. De vraag is niet: wat is de beste, maar; wat is JOUW sound, wat haalt het beste naar boven in JOUW spel? Voor de een is dat een doodgewone Boss DS-1 distortion, in elk dorp te koop, voor de ander een boutique pedaal waarvan er 10 gemaakt zijn. Heel veel profs gebruiken heel gewone pedaaltjes, vergeet dat niet.

Op internet wordt er enorm veel geleuterd over welk-pedaal-is-beter, maar vergeet niet dat de meeste van die mensen OF er zelf belang bij hebben iets aan te prijzen OF de verkooppraatjes napraten om hun eigen aankoop te rechtvaardigen.

Om al die redenen, nu echt voor de laatste keer: wij kunnen dingen suggereren, maar alleen door te testen zul je vinden wat je zoekt.

Les TeleStrat
9 november 2007, 14:29
Sommige pedalen met buizen erin kosten meer dan je versterker. Dat lijkt me geen goed idee.
Op internet wordt er enorm veel geleuterd over welk-pedaal-is-beter, maar vergeet niet dat de meeste van die mensen OF er zelf belang bij hebben iets aan te prijzen OF de verkooppraatjes napraten om hun eigen aankoop te rechtvaardigen.



haha, nee zo duur ben ik niet van plan idd. Klopt inderdaad. Soms lees je mensen die idd een aankoop waar ze eigenlijk spijt van hebben proberen te rechtvaardigen, gelukkig heb ik dat vaak door.

ponq
9 november 2007, 14:34
gelukkig heb ik dat vaak door

niks aan toe te voegen...

Nitefly7
9 november 2007, 16:36
Dat geloof ik graag, maar ik ben niet van plan om een nieuwe versterker te kopen, en dan zeker niet weer een Vox. Ik was hier op zoek naar een buizenoverdrive/tubescreamer. Mijn argumenten dienden als uitleg, maar ik ben absoluut niet van plan om op korte termijn een nieuwe amp te kopen. Ik ben zeer tevreden met mijn huidige.

niet geheel tevreden uiteraard, omdat je dus een geluid mist...
je moet ook even voor jezelf beslissen of je echt dat geluid mist, of dat je de mogelijkheid wilt hebben om te schakelen.. want een VR30 is 'n zeer potente versterker, die met 'n goed pedaal een goed geluid zal halen..
Maar het ding zal in principe een 'Vox'-klank hebben, zelfs als het een 'buizeneind-trap' is (met, let wel; een buis die vooral als voorversterker-buis te zien is in de meeste hybride amps of volledige buizen-amps)...
Dus als je Gary Moore/SRV klanken wilt, zit je meer in de hoek van Marshall of Fender...

Natuurlijk haal je uit 'n Vox met 'n goed pedaal ook een dijk van 'n geluid, maar het karakter van je Vox krijg je nooit echt weg (tenzij je 'n heftiger apparaat als 'n Sansamp, Tube Zone of zelfs 'n Boss ML-2 gebruikt)..

... ik zou het 'er op wagen' en 'n DF-7 of 'n modeller aanschaffen...

tussen m'n Squier-amp + DS-1 en m'n Multitone heb ik een jaar of 2,3 een Pod2.0 gebruikt; alles wat je wilt... en meer...

ik zou toch zeer sterk aanbevelen om:
- een 'veilige keus' te doen; TS-9 vond je leuk, BD-2 ook.. nou, marktplaats'en maar...
- een 'goedkope veilige keus' maken, een Bad Monkey doet zoveel, voor zo weinig geld
- een 'redelijk veilige keus' ; een modeller; Tonelab, Pod, PodXT (nu heel goedkoop vanwege de introductie van versie 3)

en iets strenger... (ik maak mezelf er ook schuldig aan, maar doe het al 'n aantal jaren... en ik heb eigenlijk nooit spijt gehad van m'n aankopen...
wel van m'n verkopen... (Arion SCH-1....):

- eventjes 'n weekend niet posten, maar gewoon naar 'n winkel of naar het Test-aanbod van je mede-forummers...

onthoud, dat kennis macht is... maar


"Writing about music, is like dancing about architecture"
...dat geldt dus ook voor 'reading about music', maar iets minder heftig..



of je PM-box nogmaals -iets serieuzer- checken ;)

Nitefly7
9 november 2007, 16:45
[QUOTE=marc_odijk]@ Les Telestrat:

Tevens vind ik voor gebruik in kleine ruimtes de Fender-amps wat schel klinken en heb daarom voor een Vox gekozen, weliswaar niet voor een AC-model, wederom vanwege het argument 'volume'.

Voorzover ik heb vernomen, kun je m.b.v. buizenoverdrives ook een versterker die niet op topvolume staat, laten oversturen. Die Vox van mij is op lage volumes superclean, maar zodra je de Mastervolume hoger draait, ontstaat een buizengeluid, met een bluesachtige oversturing. Echter nog niet voldoende om een SRV/Gary Moore bluesrock sound te creëren.
.

met 'n buizenoverdrive kun je de 'input' van je versterker laten oversturen, dus de voorversterker... dit is dus NIET je eindtrap, wat die 'mooie' oversturing geeft..
wat wel kan, is dat je op 'n lager volume 'n lekker geluid krijgt dat een bluesachtige oversturing geeft... maar je eindtrap zal niet zo snel oversturen..

tenzij je 'n lager wattage amp gebruikt; een AC15 is bijvoorbeeld nog snoeihard..
net zoals de bekende/gekende 5w versterkers... of zoiets als 'n Z.Vex Nano amp (1 w...)


voorlaatste ding dat ik waarschijnlijk in dit topic post; je moet je ook realiseren dat de meesten van ons de VR30 niet hebben of goed genoeg kennen, dus 'n advies zul je altijd krijgen op basis van de meest uiteenlopende voorkeuren en parameters !!;

zoals het voorbeeld waarin ik de Bad Monkey bruikbaar vind voor verschillende versterkers, terwijl anderen het gewoon zien als 'n 'degelijke tubescreamer achtige' die je niet voor te goedkope amps moet zetten..
smaken verschillen, pedalen verschillen...etc

Mitch
9 november 2007, 20:31
Ik heb hier en daar een post aangepast en de foutief verwijderde post van EuroCinema weer teruggetoverd. Bij deze de laatste oproep om de frustratie elders te botvieren. Vind je dit topic of de topic starter irritant: open een ander topic, de volgende die weer een frustratie-post plaatst kan rekenen op een forumloos weekend.

Braindead
9 juni 2008, 16:24
Als ik af moet gaan op dergelijke samples dan hoor ik dus echt amper verschillen. Ligt dat aan mij of?


@Les...

Misschien heb je hier wat aan...

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1226020

EuroCinema
9 juni 2008, 16:49
:) Ligt niet aan jou. Ik heb een heel stel verschillende TS-(achtig)en gehad en die zaten allemaal behoorlijk dicht bij elkaar. Een beetje meer mids, een beetje minder laag, een beetje meer gain, daar heb je het over. Wie met een TS-9 geen behoorlijke bluestone kan krijgen, gaat met een TS-808 zeker niet in Stevie Ray Vaughan veranderen.

jaspie
9 juni 2008, 16:57
:) Ligt niet aan jou. Ik heb een heel stel verschillende TS-(achtig)en gehad en die zaten allemaal behoorlijk dicht bij elkaar. Een beetje meer mids, een beetje minder laag, een beetje meer gain, daar heb je het over. Wie met een TS-9 geen behoorlijke bluestone kan krijgen, gaat met een TS-808 zeker niet in Stevie Ray Vaughan veranderen.
het SRV gehalte zit ook meer in de vingers dan in zon screamer indd.

Braindead
10 juni 2008, 12:13
Hmm, ik dacht eraan om zo'n tubescreamer te gebruiken voor een beetje boost en kleuring van mijn geluid. Heeft zo'n tubescreamer dan nog meerwaarde vergeleken met mijn mxr equalizer? Ik bedoel, een midboost kan ik ook met de mxr krijgen en dat is toch ook wat de tubescreamer (deels ) doet?

EuroCinema
10 juni 2008, 16:43
Een EQ is veelzijdiger, maar zal je niet dat unieke karakter geven. Dat zit 'm ook in de overdrive. En "midboost" is nog niet zo'n eenduidig begrip. Er worden frequenties gecut en geboost, maar welke dat precies zijn, in welke onderlinge verhouding, dat luistert nauw.
Je moet zo'n pedaal wel echt even testen hoor, het is absoluut niet hetzelfde als een booster met wat extra mids.

stefke_m
10 juni 2008, 17:05
heeft iemand nou al iets gezegd over Keeley modded Tubescreamers?

Braindead
10 juni 2008, 22:36
Thanks voor de uitleg Eurocinema. Vette myspace heb je trouwens, staat een lekker mp3tje op!


heeft iemand nou al iets gezegd over Keeley modded Tubescreamers?

Vertel!

EuroCinema
11 juni 2008, 09:38
:) hee, thanks!

Kim Wilson
9 juli 2008, 12:14
Even een topic bumpen:

Ik heb een OCD in de bestelling staan, en ik denk dat mijn Bluesdriver straks een beetje overbodig wordt. Je voelt hem al aankomen: ik wil graag een tubescreamer-achtige daarvoor in de plaats hebben. Feit is dat ik mijn setup meer dan prima voor elkaar heb (Baja Tele, Fender Bandmaster '71/2xG12H30, OCD), en ik wil dus wel een goed pedaal. Maar, Hollander als ik ben, wil ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang. :)

Mijn concrete vraag is: voldoet een Digitech Bad Monkey, of is dat een duidelijke downgrade t.o.v. de rest van mijn setup? Is bijvoorbeeld een Maxon OD808 echt veel beter? Ik wil geen "bang for the buck" (want dat is die Bad Monkey vast wel), maar ik wil een pedaal wat de rest van mijn setup niet tekort doet.

Alvast bedankt. :)

Joey Handsome
9 juli 2008, 12:17
Van die Maxon weet ik het niet. Ik vond wel de Bad Monkey stukken fijner dan een standaard Ibanez TS9. Vooral de toneregeling is prettig. Net wat veelzijdiger.

Hendriks
9 juli 2008, 12:20
Even een topic bumpen:

Ik heb een OCD in de bestelling staan, en ik denk dat mijn Bluesdriver straks een beetje overbodig wordt. Je voelt hem al aankomen: ik wil graag een tubescreamer-achtige daarvoor in de plaats hebben. Feit is dat ik mijn setup meer dan prima voor elkaar heb (Baja Tele, Fender Bandmaster '71/2xG12H30, OCD), en ik wil dus wel een goed pedaal. Maar, Hollander als ik ben, wil ik wel voor een dubbeltje op de eerste rang. :)

Mijn concrete vraag is: voldoet een Digitech Bad Monkey, of is dat een duidelijke downgrade t.o.v. de rest van mijn setup? Is bijvoorbeeld een Maxon OD808 echt veel beter? Ik wil geen "bang for the buck" (want dat is die Bad Monkey vast wel), maar ik wil een pedaal wat de rest van mijn setup niet tekort doet.

Alvast bedankt. :)

Mischien een TS8 van General Guitar gadges iets voor jouw , ik ben op dit moment 1 aan het solderen , deze word geleverd met diverse mods dus kun je ook nog experimenteren . Incl. verzenden nog geen €40. Lijkt mij een hollandse prijs.

Kim Wilson
9 juli 2008, 12:34
Van die Maxon weet ik het niet. Ik vond wel de Bad Monkey stukken fijner dan een standaard Ibanez TS9. Vooral de toneregeling is prettig. Net wat veelzijdiger.
Nou ja, veelzijdig hoeft niet echt, hij moet gewoon goed klinken.


@Hendriks: heb je een site van die lui? Dat klinkt namelijk wel interessant. :)

Joey Handsome
9 juli 2008, 12:42
Nou ja, veelzijdig hoeft niet echt, hij moet gewoon goed klinken.


@Hendriks: heb je een site van die lui? Dat klinkt namelijk wel interessant. :)

Jij wil toch niet teveel laag in je sound? Misschien is het dan wel handig dat je er zoveel je wilt af kunt snoepen met die BM.

pol
9 juli 2008, 13:08
bad monkey is zeker niet slechter dan een maxon tubescreamer, ik heb ze allebei, maxon OD-9 en de bad monkey.

klinkt gewoon een beetje anders, maar niet slechter, en de BM heeft idd als voordeel dat het hoog en laag apart regelbaar zijn.

ik gebruik geen van beiden nog vaak eigenlijk,

Rutger
9 juli 2008, 13:08
Als ik jou was zou ik eerst ns lekker met die OCD gaan kloten, en als je daar een beetje uit bent gaan beslissen of je dan nog wel een tweede overdrive nodig hebt. Of wil je de TS echt voor de sound erbij?

t is erg lastig te adviseren omdat er 10.000 varianten op de markt zijn. Dat wordt dus echt een smaakkwestie.

Ik denk dat je er beter eerst een paar kunt gaan testen, om dan je bevindingen te posten zodat we op basis daarvan we je verder kunnen helpen. Gewoon bij Ibanez/Maxon beginnen en van daaraf verder

Kim Wilson
9 juli 2008, 13:30
Als ik jou was zou ik eerst ns lekker met die OCD gaan kloten, en als je daar een beetje uit bent gaan beslissen of je dan nog wel een tweede overdrive nodig hebt. Of wil je de TS echt voor de sound erbij?

t is erg lastig te adviseren omdat er 10.000 varianten op de markt zijn. Dat wordt dus echt een smaakkwestie.

Ik denk dat je er beter eerst een paar kunt gaan testen, om dan je bevindingen te posten zodat we op basis daarvan we je verder kunnen helpen. Gewoon bij Ibanez/Maxon beginnen en van daaraf verder
Ja, ik wil die TS er echt bij voor de sound. En nuanceverschillen boeien me niet zo, het moet gewoon een goed pedaal zijn die echt wat toevoegt, en niet de rest van het geluid om zeep helpt door ruis en tonesuck en zo.

Als die BM gewoon verder een degelijk pedaal is, is die zeker de overweging waard. Vooral omdat die 1/3 kost van de Maxon OD808. Aan de andere kant ben ik onderhand aardig op weg om een keer een mooi effectenplankje op te bouwen, met goeie pedalen, en gevoelsmatig zie ik daar liever een Maxon op staan dan een Digitech. Maar goed, als die Bad Monkey gewoon goed is qua reageren op je spel en mate van ruis en toesuck e.d., maakt dat natuurlijk weer geen flikker uit. :)

Joey Handsome
9 juli 2008, 13:32
Bad Monkey's gaan voor drie tientjes op Marktplaats. Wat let je om het even te proberen?

Hendriks
9 juli 2008, 13:38
@Hendriks: heb je een site van die lui? Dat klinkt namelijk wel interessant. :)[/QUOTE]

http://www.generalguitargadgets.com/

Sneller dan de Wehkamp.

PeterX
9 juli 2008, 18:49
Ook ik wil even de bad monkey promoten; ik ben er zeer content mee.
Bovendien is die bij thomann nog geen 4 tientjes nieuw, dus je kan er eigenlijk niet mee fout gaan!

Bernardduur
9 juli 2008, 19:15
Ik heb er een aantal gehad / geprobeerd. Mijn favorieten zijn:

- Ibanez STL (uit de 10 series) omdat je hier de mid in kan stellen. Heerlijk!
- Menatone Red Snapper (3 knobbed version) omdat die gewoon zo vreselijk lekker klinkt!

Dirk_Hendrik
9 juli 2008, 21:47
Ik heb er een aantal gehad / geprobeerd. Mijn favorieten zijn:

- Ibanez STL (uit de 10 series) omdat je hier de mid in kan stellen. Heerlijk!


Billekoek Rogier,
De STL is uit de Master series, pre 10 series.

De masters nog even:
http://www.dirk-hendrik.com/images/masters.jpg

Heerlijk inderdaad. Dat wel.

Mitch
9 juli 2008, 22:03
Ja, de STL is één van de weinige Tubescreamers die zelfs ik als notoire TS-hater kan waarderen :D
Ik denk dat een TS absoluut een prima tweede sound kan zijn naast een OCD. Heel ander karakter, dus prima naast elkaar te gebruiken. Het blijft voor mij lastig in deze materie te adviseren omdat ik echte TS-achtigen nooit prettig vindt. Desalniettemin:
-Ibanez STL: die instelbare mids zijn een echte aanwinst t.o.v. het standaard schema. Echter: de HP stand op de OCD heeft naar mijn gevoel ook precies die lekkere piek in het midhoog die je goed kan gebruiken, dus in hoeverre het dan nog een goeie extra sound is? Moeilijk te voorspellen.
-Menatone Red Snapper: andere uiterste, is juist uiterst transparant, niet dat typische neuzige en dat softe geluid van symmetrische clipping. Misschien gebruikt -iet het wel, hou me ten goede, maar het klinkt allemaal minder lief dan de gemiddelde TS-achtige met symmetrische clipping.
-BYOC-TS: heel simpel, dit is de standaard TS met de gebruikelijke mods (meer laag, asymmetrische clipping etc.) als mogelijkheid/schakelbaar.
-MI Audio Blues Pro: iets minder 'klassiek' TS, maar een erg lekker pedaal. Redelijk smooth maar niet te gladjes, subtiele midhump, laag blijft er net lekker in zonder in de weg te zitten. Ik heb dit ding nu een aantal keren buiten mijn normale setup (persoonlijke maatstaf...) gebruikt waardoor ik er wat moeilijker een vergelijking mee kan maken. Wel heb ik 'm een keer of twee tegelijk met de OCD gebruikt, maar ja... als OCD-fan kreeg de Blues Pro toen verrekte weinig aandacht :D
-Digitech Bad Monkey: tja, veel meer een 'standaard' TS qua oversturingskarakteristiek, maar de EQ is inderdaad simpeler af te stellen. Ik heb 'm echte rnog nooit gehoord naast een Bluesdriver.

at je de Bluesdriver eraf gooit als je de OCD binnen hebt lijkt me een logisch gevolg, een BD is een leuk ding maar klinkt ineens als een iel ding als je een OCD hebt geprobeerd.

Kim Wilson
9 juli 2008, 22:11
Oké dan, thanks Mitch! Als die Bad Monkey verder ook een goed pedaal is, ga ik die denk ik maar eens scoren. Ik zoek ook een klassieke tubescreamer, en voor 5 tientjes nieuw kun je je geen grote buil vallen. :)

Rutger
10 juli 2008, 13:59
+1 Voor de MI Audio Blues Pro. k Heb een paar TS-achtigen gehad en die is gebleven. Tegenwoordig bijna overal te krijgen dus die moet je zeker ook even gehoord hebben!

EuroCinema
10 juli 2008, 14:18
Yep, plus nog 1 voor de MI Audio. Geweldig pedaal. Maar eerlijk gezegd vind ik de gewone TS-9 nog steeds het lekkerste door de mix heen zingen.

Kim Wilson
10 juli 2008, 14:23
Ja, die MI Audio moet ik ook maar eens testen, al denk ik dat die meer een tussenweg is tussen een neutrale overdrive en een "echte" tubescreamer. En dat laatste is wel wat ik zoek.

Ik heb ondertussen de BYOC Screamer van Nocki gekocht. Kijken wat die doet, en die zal ik ook eens naast een paar andere TS-achtigen leggen, kijken hoe die zich verhoudt tot de rest. :)

Rutger
10 juli 2008, 14:42
Leuk :) Laat ons weten hoe hij het er vanaf brengt

Het blijft toch iets wonderlijks met die tubescreamers. Ik vond er vroeger niks an, omdat ik hem als stand-alone overdrive probeerde te gebruiken. Maar sinds ik de kracht ervan heb ontdekt, het boosten, lijkt die Blues Pro elke tubeamp om te toveren in een vuurspugende draak. Een wonderdoosje waarvan ik mezelf beloofd heb hem nooit weg te doen.

Kim Wilson
10 juli 2008, 14:46
Ja, ik heb hem eens overwogen als vervanger van mijn BD-2, maar daarvoor vond ik hem veel te veel kleuren, met die onnozele midhump erin. Maar voor solo's gaat zo'n ding natuurlijk wel perfect werken. En in combinatie met een ronkende Bandmaster en een OCD móet ik wel haast een goeie leadsound eruit kunnen toveren. :)

Bernardduur
10 juli 2008, 14:53
Billekoek Rogier,
De STL is uit de Master series, pre 10 series.

De masters nog even:
http://www.dirk-hendrik.com/images/masters.jpg

Heerlijk inderdaad. Dat wel.

"Bends over"

:).......... zit daar echt totaal niet in. Voor mij zijn alle rechthoekige Ibanez pedalen uit die serie! Weer wat geleerd...........

vet pedaal. Was jammer dat ie weer terug naar de eigenaar moest!

Mitch
10 juli 2008, 16:29
Ah, mooi Kim! De BYOC is een leuke voor je omdat het in principe de basis-TS is en dat nog naar smaak wat extra mogelijkheden/beproefde mods. En een ex-Nocki pedaal is altijd goed natuurlijk ;) All hail the great GN-family!

Lexvandoef
10 juli 2008, 17:59
All hail the great GN-family!

Haha, er blijft wel veel spul zo onderling zweven hiero :seriousf:

Kim Wilson
10 juli 2008, 22:02
Ah, mooi Kim! De BYOC is een leuke voor je omdat het in principe de basis-TS is en dat nog naar smaak wat extra mogelijkheden/beproefde mods. En een ex-Nocki pedaal is altijd goed natuurlijk ;) All hail the great GN-family!
Ja, als Nocki iets verkoopt, wil dat niet gelijk zeggen dat het niet goed is. :)

Joey Handsome
10 juli 2008, 22:52
Ik kan het niet laten op te merken dat het me weer eens flink verbaasd dat wanneer er weer eens een topic over een of andere suffe ts, zoniet ts clone, wordt geopend er gelijk 2800 posts geplaatst worden...

En nee, als je iets van een forumlid koopt wil dat niet altijd zeggen dat het ook goed is.

Kim Wilson
10 juli 2008, 23:13
Oei, gevoelig onderwerp?

Ik bedoel eigenlijk dat Nocki zoveel verkoopt, dat het onmogelijk allemaal slecht spul is.

Joey Handsome
10 juli 2008, 23:16
Raar he. :chicken:

Kim Wilson
10 juli 2008, 23:18
Nee, dat is niet raar. Maar zulke steken onder water kan ik niet echt waarderen. Of je moet het niet zo bedoeld hebben, dan heb ik het gewoon verkeerd opgevat. :satisfie:

Joey Handsome
11 juli 2008, 12:06
Sorry Hans, ik heb het zo niet bedoeld.

Kim Wilson
11 juli 2008, 12:18
Plus dat er weet ik hoeveel TS-achtigen zijn, die elk hun eigen eigenaardigheden hebben.


@Joey:
Oké, no hard feelings. :)

grayfink
11 juli 2008, 12:21
Volgens mij heeft Joey Handsome het wel zo bedoeld.