PDA

View Full Version : Fuzz voor Blues



Les TeleStrat
25 oktober 2007, 17:00
Hallo.

Zoals bekend gebruik(t)en bluesgitaristen als Eric Johnson, SRV, Hendrix en ook Clapton de Dallas Arbiter (tegenwoordig Dunlop) Fuzz Face.

Kun je deze sound ook creëren met een van de volgende pedalen?

- Electro Harmonix Big Muff Pi (USA en Sovtek, verschillen?)
- ZVex Fuzz Factory
- Octafuzz

Kan iemand mij, op basis van eraringen met de diverse pedalen, een goede keus aanraden? Wegens verschillende amps en voorraden in winkels is het lastig om pedalen allemaal zelf te testen, dus vandaar.

drap
25 oktober 2007, 17:30
De Fuzz Factory valt alvast af. Die is zo extreem en smerig, daar is echt geen blues soundje uit te halen. De Big Muff wordt ook een moeilijk verhaal, maar het zou kunnen.

mogwai
25 oktober 2007, 17:45
De T-rex Mudhoney vind ik wel lekker klinken.

Grtz

Veekeren
25 oktober 2007, 17:51
Ik ben geen expert, maar raad wel vaak aan de Exar Superfuzz te proberen. Ik vind dat een enorm diverse fuzz.

En je mag ook als je wilt nog op mijn PM reageren ;)

Mitch
25 oktober 2007, 17:52
Alles wat je opnoemt heeft veel meer vervorming en compressie dan een fuzz face. Die kan ook best extreem, maar hoeft dat niet. Grootste verschil: een fuzzface schoont veel beter op dan bijv. een muff bij terugdraaien van volume en ik denk dat je die dynamiek wel wil hebben ? Hoeft niet natuurlijk, persoonlijk vind ik het voordeel van een muff dat als je je volume terugdraait hij nog steeds een smerig kreng is, maar dan zachter. Een fuzzface niet, die schoont veel beter op.
Fuzzface klonen zijn er volop te vinden, maar lang niet altijd in winkels, het is veelal boutique spul dat je via webshops moet bestellen.
Vertel anders eerst eens wat de rest van je setup is en hoe je wil dat de fuzz zich gedraagt. Dat wat je grote voorbeeld gebruikt hoeft absoluut niet voor jou de oplossing te zijn om tot een vergelijkbare sound te komen.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 18:00
Vertel anders eerst eens wat de rest van je setup is en hoe je wil dat de fuzz zich gedraagt. Dat wat je grote voorbeeld gebruikt hoeft absoluut niet voor jou de oplossing te zijn om tot een vergelijkbare sound te komen.

Ik heb een Fender USA Strat en een Gibson Les Paul. Verder een Vox VR-30 (buizen, reverb). Met fuzz stel ik mij het tamelijk smerige geluid van Jimi Hendrix, en in mindere mate van Eric Johnson en Eric Clapton (Cream) voor. Ook Stevie Ray Vaughan speelde in zijn laatste jaren met een fuzz (de Fuzz Face). Ik vind ook de fuzzsound van Gilmour geweldig. Maar hij gebruikt(e) zowel de Fuzz Face als de Big Muff.

Ik hoop dat nu iets duidelijker is wat ik heb en verwacht.

mogwai
25 oktober 2007, 18:09
Verder een Vox VR-30 (buizen, reverb).
Vox VR-30 is toch een moddeling versterker meen ik..... ? (dit terzijde...)

drap
25 oktober 2007, 18:22
Als je de Gilmour sound mooi vindt, zou je ook eens kunnen kijken naar een Pro Co Rat. Die heeft ie in ieder geval ook gebruikt. Alleen, de Gilmour sound is nou niet bepaald wat ik voor ogen heb bij een blues sound. Maar het wil wel, blues met een Rat. Heel goed zelfs en hij is nog vrij 'fuzzerig' ook.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 18:37
Vox VR-30 is toch een moddeling versterker meen ik..... ? (dit terzijde...)

Als je met moddeling verschillende versterkergeluiden bedoeld, is dat niet het geval. De Vox VR-30 heeft weldegelijk een buis (Valve Reactor) die het geluid van zijn grotere broers benaderd. De Vox VR-30 heeft een warme klank, dat is denk ik ook belangrijk om rekening mee te houden als je effecten kiest.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 18:40
Als je de Gilmour sound mooi vindt, zou je ook eens kunnen kijken naar een Pro Co Rat. Die heeft ie in ieder geval ook gebruikt. Alleen, de Gilmour sound is nou niet bepaald wat ik voor ogen heb bij een blues sound. Maar het wil wel, blues met een Rat. Heel goed zelfs en hij is nog vrij 'fuzzerig' ook.

De RAT, ja die was ik ook nog vergeten. Gilmour heeft 3 (zo niet nog meer) Fuzz pedalen gehad.. Fuzz Face, Big Muff en RAT.

Ik weet niet of het geschikt is om ook blues (SRV, etc) mee te spelen.
Het beste is dan om meerdere effecten te kopen, maar dat is geen optie.

Vandaar jullie adviezen:)

rhcp_schipper
25 oktober 2007, 18:46
Ik weet niet hoeveel geld je ervoor uit wilt geven, maar ik kan je zeker een MJM guitar Fx London Fuzz voorschrijven. Is dus wel een pedaal uit de wat duurde regionen!

Dit is echt een goede fuzz, die ook erg lekker opschoont bij het terug draaien van je volume. ik heb er zelf een, en ik ben erg blij mee! Ik weet niet of je hem veelzijdig kunt noemen, omdat er maar 2 instelpots opzitten.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 18:59
Ik weet niet hoeveel geld je ervoor uit wilt geven, maar ik kan je zeker een MJM guitar Fx London Fuzz voorschrijven. Is dus wel een pedaal uit de wat duurde regionen!

Dit is echt een goede fuzz, die ook erg lekker opschoont bij het terug draaien van je volume. ik heb er zelf een, en ik ben erg blij mee! Ik weet niet of je hem veelzijdig kunt noemen, omdat er maar 2 instelpots opzitten.

Gezien het feit dat ik niet voor alle nummers fuzz nodig heb, is zo'n dure fuzz geen optie. Ik speel (nog) niet in een band, en ik wil naast een fuzz binnen niet al te lange ook nog een Vox 847 Wah en een Tubescreamer, Talkbox (zie mijn andere topics) kopen. Hoewel ik het heel belangrijk vind om een goede sound en een kwalitatief goed pedaal te hebben, moeten de prijzen niet de pan uit reizen. Btw: je vind ze ook nauwelijks die MJM krengen :P

mogwai
25 oktober 2007, 19:19
Ik heb zelf ook een visual sound jeckyll & hyde pedaal die ik voor blues gebruik.
De hyde kant kun je redelijk fuzzy instellen en dan heb je nog een ts 808 sound tegelijk bij aan de jeckyll kant.
Thuis klinkt die zelfs goed over mijn ad30vt, dus zal die bij jouw versterker ook wel leuk klinken.
Zeker eens proberen.

Grtz

Mitch
25 oktober 2007, 19:21
Gezien het feit dat ik niet voor alle nummers fuzz nodig heb, is zo'n dure fuzz geen optie
Da's zéker geen aanrader in jouw geval. Sowieso is de bouwkwaliteit van MJM eeeh... niet onbesproken zeg maar, maar dan nog: een fuzz face achtige reageert totaal niet op een transistor voortrap zoals -ie zou moeten. Fuzzfaces werken vooral goed op een al overstuurde buizenamp. Dan mengt de oversturing van de fuzz heel mooi met de ovresturing van de amp.
Die samenwerking is minder cruciaal bij fuzzes met meer vervorming en vooral, met silicium transistors. Germanium transistors, die een gewledige sound kunnen geven over buizenamp kunnen als een draak klinken over solid state.
En ja, het is wel zo dat die pre amp buis een taak heeft binnen de eindtrap van je amp, maar die moet je in dit geval niet overschatten.
In jouw geval zou je inderdaad zelfs naar een distortion pedaal als een RAT kunnen kijken. Een Big Muff kan ook nog wel, maar die is denk ik iets te sterk in zijn laag en compressie voor wat je zoekt.

jero
25 oktober 2007, 19:26
eens Mitch. wat ik nog kan toevoegen is dat in mijn ervaring een fuzz wel erg kan opknappen als er een tubescreamer tussen de fuzz en de transistorversterker hangt. Wellicht handig om dan eerst een tubescreamer te kopen (die stond ook op de lijst zag ik :)), en daarna eventueel een fuzz.

drap
25 oktober 2007, 19:34
De RAT, ja die was ik ook nog vergeten. Gilmour heeft 3 (zo niet nog meer) Fuzz pedalen gehad.. Fuzz Face, Big Muff en RAT.

Ik weet niet of het geschikt is om ook blues (SRV, etc) mee te spelen.
Het beste is dan om meerdere effecten te kopen, maar dat is geen optie.

Vandaar jullie adviezen:)

Stevie Ray Vaughan gaat je niet lukken met de Pro Co Rat, maar een wat korrelige bluessound of een vette leadsound zeker wel. Het is ook nog steeds m'n favoriete scheurpedaal.

Als je de Vaughan sound wil zul je aan de Tubescreamer moeten qua leadsound. En wat helemaal te gek is, is een Tubescreamer met daar overheen een Rat. Het is ff wikken en wegen tot je een lekker geluid hebt zonder al te veel bijgeluiden, maar dan heb je wel een dijk van een leadsound. En wil je beide in één pedaal, dan kan ik je absoluut de Digitech DF7 aanraden. Die heb ik zelf ook en ik vind 'm te gek. Ik gebruik 'm puur voor de Tubescreamerstand, maar er zit bijvoorbeeld zowel een Rat alswel een Big Muff in. Een scheurmodeller zeg maar. Kan je gelijk een beetje zoeken wat je sound zo'n beetje is.

1959SLP
25 oktober 2007, 19:34
RM Spitfire of Analogman Sunface, beide voor zowel cleane als overstuurde amps... tenminste...als je van vette blues houdt.

Kim Wilson
25 oktober 2007, 19:38
Een RAT voor blues, een fuzz voor blues... Waar is de tijd gebleven dat je alleen een kale oversturende buizenamp gebruikte?

rhcp_schipper
25 oktober 2007, 19:40
Da's zé jouw geval. Sowieso is de bouwkwaliteit van MJM eeeh... niet onbesprker geen aanrader inoken zeg maar, maar dan nog: een fuzz face achtige reageert totaal niet op een transistor voortrap zoals -ie zou moeten. Fuzzfaces werken vooral goed op een al overstuurde buizenamp. Dan mengt de oversturing van de fuzz heel mooi met de ovresturing van de amp.
Die samenwerking is minder cruciaal bij fuzzes met meer vervorming en vooral, met silicium transistors. Germanium transistors, die een gewledige sound kunnen geven over buizenamp kunnen als een draak klinken over solid state.
En ja, het is wel zo dat die pre amp buis een taak heeft binnen de eindtrap van je amp, maar die moet je in dit geval niet overschatten.
In jouw geval zou je inderdaad zelfs naar een distortion pedaal als een RAT kunnen kijken. Een Big Muff kan ook nog wel, maar die is denk ik iets te sterk in zijn laag en compressie voor wat je zoekt.

Wat is er dan met de bouwkwaliteit van MJM?

drap
25 oktober 2007, 19:41
Een RAT voor blues, een fuzz voor blues... Waar is de tijd gebleven dat je alleen een kale oversturende buizenamp gebruikte?

Van wie heb ik die Rat ook nog maar weer overgenomen? :roll:

Kim Wilson
25 oktober 2007, 19:42
Van wie heb ik die Rat ook nog maar weer overgenomen? :roll:
Ja, wie is er op een gegeven moment blues gaan spelen, en had zijn RAT dus niet meer nodig? :sneaky:

jero
25 oktober 2007, 19:48
RM Spitfire of Analogman Sunface, beide voor zowel cleane als overstuurde amps... tenminste...als je van vette blues houdt.

een Sunface op een cleane amp klinkt imo toch echt niet geweldig hoor, net als iedere andere fuzz face clone op een cleane amp. Zoals eerder gezegd komt die dan pas tot leven als er een drive pedaaltje tussen staat. Daarnaast is het een dure jongen, ik vermoed dat de topic starter er niet zoveel geld aan wil uitgeven. :)

drap
25 oktober 2007, 19:50
Ja, wie is er op een gegeven moment blues gaan spelen, en had zijn RAT dus niet meer nodig? :sneaky:

En dat Boss pedaaltje van je dan? :dance:

1959SLP
25 oktober 2007, 20:10
een Sunface op een cleane amp klinkt imo toch echt niet geweldig hoor, net als iedere andere fuzz face clone op een cleane amp. Zoals eerder gezegd komt die dan pas tot leven als er een drive pedaaltje tussen staat. Daarnaast is het een dure jongen, ik vermoed dat de topic starter er niet zoveel geld aan wil uitgeven. :)

Michael Katon klinkt anders toch behoorlijk vet met zijn Sunface over zijn fenderampies. Prijzig issie wel ja.

hoofd
25 oktober 2007, 20:13
Een RAT voor blues, een fuzz voor blues... Waar is de tijd gebleven dat je alleen een kale oversturende buizenamp gebruikte?

Buizenamp?? :???:

http://www.sesac.com/news/images/Robert%20Johnson%20formal%20shot.jpg

Zo speel je blues..

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 20:25
Ik weet niet precies hoe die versterker van mij (VR30R) in elkaar steekt, ik hou vooral van gitaarspelen en niet van de technische dingen zoals hoe versterkers in elkaar steken en schakelingen van effectpedalen lopen...

Voorzover ik gelezen heb houdt de VR30R hetvolgende in:

These new amplifiers employ our exclusive VOX Valve Reactor circuitry in their power amp stages. Its patented design was originally developed for the award winning Valvetronix Modeling amplifiers, and has been further revised for use in these new amps. It uses an actual vacuum tube (12AX7) and virtual output transformer that behave the same way as a tube power amp that uses larger power tubes such as EL84s or EL34s. The benefits to you are the same sound and feel of a traditional tube amp with much lighter weight and lower cost. In their preamp stages, these new amps use discrete transistors for high quality sound generation and ICs for low noise, fast channel switching and other signal management functions. The resulting combination creates a hybrid amplifier capable of delivering superb tone-both vintage and modern-with the high harmonic content and compression found in original VOX AC30 and AC15 amplifiers.

Anyway, eerst een Tubescreamer (misschien kunnen jullie me in mijn andere topic ook helpen) en daarna een fuzz.. gezien de informatie tot dosver denk ik dat het een Fuzz Face wordt

drap
25 oktober 2007, 20:29
Ik zag dat je de Digitech pedalen al naast je neer hebt gelegd in dat andere topic. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat je toch wat gaat missen. Misschien is het helemaal niks voor je, maar ik zou toch zeker die Bad Monkey en de DF7 proberen als ik jou was. De laatste sowieso, zoals ik al eerder zei. Daar zit zo'n beetje alles in wat je zoekt voor de prijs van één pedaal en nog een redelijk goedkope ook. Ik ben best een miereneuker op het gebied van tone, maar dit pedaal gaat bij mij voorlopig niet meer weg, zo goed vind ik 'm wel.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 21:45
Ik zag dat je de Digitech pedalen al naast je neer hebt gelegd in dat andere topic. Moet je natuurlijk zelf weten, maar ik denk dat je toch wat gaat missen. Misschien is het helemaal niks voor je, maar ik zou toch zeker die Bad Monkey en de DF7 proberen als ik jou was. De laatste sowieso, zoals ik al eerder zei. Daar zit zo'n beetje alles in wat je zoekt voor de prijs van één pedaal en nog een redelijk goedkope ook. Ik ben best een miereneuker op het gebied van tone, maar dit pedaal gaat bij mij voorlopig niet meer weg, zo goed vind ik 'm wel.

Ik heb wat demo's gehoord en gezien (http://www.digitech.com/xseriesflash/DF7.html) en op YouTube van onze vriend van Gear Wire.. ik word niet echt blij van de DF7. Zowel met een Les Paul als met een Strat gezien, maar het pedaal komt mij te Metal-achtig over. Het klonk ook te mooi om waar te zijn.. een RAT, een Muff en een Tubescreamer (en nog wat rukeffecten) in een box..

Toch bedankt voor je reactie, drap.

drap
25 oktober 2007, 22:10
Metal-achtig? Ja, twee van de zeven distortions, maar verder doet niets denken aan metal. Hier een filmpje om je in ieder geval een ander idee daarover te geven:

http://www.123video.nl/playvideo.asp?MovieID=133571

Zeker geen blues, maar ook zeker geen metal dacht ik zo.

Les TeleStrat
25 oktober 2007, 22:21
Zeker geen blues, maar ook zeker geen metal dacht ik zo.

Klopt, niet metal maar wel ruiger dan ik zoek. Ik vrees dat het een TS en fuzz apart worden :D

drap
25 oktober 2007, 22:31
Eh... dit was de TS stand... Hij is alleen aardig opengeschroefd en er zit een MXR Micro Amp voor, voor wat clean boost. Het is jammer dat ik geen ander filmpje ergens heb met de Tubescreamer stand wat terug gedraaid, want dan krijg je echt een heel ander idee. Maar ey, het is jouw keus. Het zou alleen jammer zijn als je bij voorbaat pedalen afschrijft zonder ze ooit te hebben gehoord/bespeeld. Je idee zou maar zo eens kunnen veranderen als je een dergelijk pedaal wel bespeeld, zoals het bij mij is gegaan.

Als je het (brakke) geluid in het filmpje trouwens al te ruig vond, dan kun je een fuzzpedaal beter links laten liggen en alleen voor de Tubescreamer gaan. Een fuzz klinkt namelijk veel extremer.

Mitch
25 oktober 2007, 23:32
Ik weet niet precies hoe die versterker van mij (VR30R) in elkaar steekt, ik hou vooral van gitaarspelen en niet van de technische dingen zoals hoe versterkers in elkaar steken en schakelingen van effectpedalen lopen...

Ja, dat kan, maar in dit geval is dat dus wel van fundamenteel belang voor hetgeen je zoekt.



Anyway, eerst een Tubescreamer (misschien kunnen jullie me in mijn andere topic ook helpen) en daarna een fuzz.. gezien de informatie tot dosver denk ik dat het een Fuzz Face wordt
Niet om lullig te doen, maar dan heb je niet opgelet. Een fuzzface heeft om goed te klinken écht een oversturende versterker nodig en ondanks het mooie marketing praatje van Vox reageert die amp NIET zoals een oversturende buizenbak. Het hele punt van een fuzzface is dat de oversturing moet mengen met die van de versterker anders klinkt het bij lange na niet zo lekker.
Nogmaals, met de versterker die je hebt kun je een beter effect bereiken met een heel ander pedaal (zie vorige post).
Zelfde geldt eigenlijk voor een tubescreamer, die klinkt eigenlijk ook pas lekker als -ie wordt ingezet voor een amp die op randje oversturen staat. Maar dat wil je vast niet horen...

@schippert: heb je al aan de binnenkant gekeken ? De klodders soldeer die gemiddeld genomen in MJM pedalen te vinden waren, was een beetje het begin van de relativering van 'boutique'. Oftewel: dat ook als je eignelijk niet kon solderen toch best pedaaltjes kon maken en ook nog voor veel geld kon verkopen... ze klonken best oké, maar het vakmanschap verbleekt t.o.v. dat van bijv. een Keeley.

Kim Wilson
26 oktober 2007, 07:53
Buizenamp?? :???:

http://www.sesac.com/news/images/Robert%20Johnson%20formal%20shot.jpg

Zo speel je blues..
Hell yeah!! Robert Johnson is tha man!!


@Drap: Dat andere pedaal is een BLUES driver. Dan mag dat. :D

EuroCinema
26 oktober 2007, 10:11
FF twee opmerkingen:

1) Ga toch ajb niet pedalen laten afvallen om hoe ze klinken in iemand anders zijn set-up, opgenomen met een microfoon van twee tientjes en een soundblaster, vervolgens met videocompressie op youtube gegooid en dat weer afgespeeld op pc-speakers. Ga liever met je eigen gitaar naar een paar grote winkels en test zoveel als je kunt.

2) +1 voor de combi Fuzz face - TS - transistoramp, die TS maakt dan heel veel verschil.

EDIT: 3) een wah en een fuzz face samen kan problemen geven, iets met impendantie? Of dat er een buffer tussen moet? Techneuten, spring eens bij? (natuurkunde blijft mijn zwakke punt, laatst hing ik een lamp op en zat het hele huis meteen zonder stroom :confused: )

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 12:03
FF twee opmerkingen:

1) Ga toch ajb niet pedalen laten afvallen om hoe ze klinken in iemand anders zijn set-up, opgenomen met een microfoon van twee tientjes en een soundblaster, vervolgens met videocompressie op youtube gegooid en dat weer afgespeeld op pc-speakers. Ga liever met je eigen gitaar naar een paar grote winkels en test zoveel als je kunt.

2) +1 voor de combi Fuzz face - TS - transistoramp, die TS maakt dan heel veel verschil.

EDIT: 3) een wah en een fuzz face samen kan problemen geven, iets met impendantie? Of dat er een buffer tussen moet? Techneuten, spring eens bij? (natuurkunde blijft mijn zwakke punt, laatst hing ik een lamp op en zat het hele huis meteen zonder stroom :confused: )

Je hebt helemaal gelijk, maar die videootjes zijn wel handig als je in de buurt niet alles kunt testen en ik geen tijd/zin heb om er honderden kilometers voor te rijden. Een fuzz scheurt er idd van zichzelf al veel toon uit, dus dan blijft er weinig over voor de wah. Stevie Ray Vaughan en Jimi Hendrix gebruikten in de nummers met fuzz dan ook geen wah volgens mij.. Enig voordeel.. waarschijnlijk hadden zij een true bypass in hun Wah, en die zit er standaard niet in. Moet je hem laten modden, of paar stekkerjes versteken.

drap
26 oktober 2007, 12:08
Maar Eurocinema heeft wel en punt. Ik postte dat filmpje eigenlijk ook alleen om je van het rare idee af te halen dat die DF7 metal-achtig zou zijn, wat helemaal niet waar is. Zoveel mogelijk testen en niet gelijk een aantal laten vallen, dat zou achteraf misschien wel hartstikke zonde zijn.

edit: True bypass hadden ze in de jaren '60 nog maar weinig van gehoord denk ik.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 12:09
Ja, dat kan, maar in dit geval is dat dus wel van fundamenteel belang voor hetgeen je zoekt.


Niet om lullig te doen, maar dan heb je niet opgelet. Een fuzzface heeft om goed te klinken écht een oversturende versterker nodig en ondanks het mooie marketing praatje van Vox reageert die amp NIET zoals een oversturende buizenbak. Het hele punt van een fuzzface is dat de oversturing moet mengen met die van de versterker anders klinkt het bij lange na niet zo lekker.
Nogmaals, met de versterker die je hebt kun je een beter effect bereiken met een heel ander pedaal (zie vorige post).
Zelfde geldt eigenlijk voor een tubescreamer, die klinkt eigenlijk ook pas lekker als -ie wordt ingezet voor een amp die op randje oversturen staat. Maar dat wil je vast niet horen...


Inderdaad, geen top-of-the-bill versterker.. In mijn andere topic over de tubescreamer heb ik nog wat uitleg over het reageren van mijn versterker proberen te geven. Ik dacht (zo werd er hier ook gezegd) dat een TS vóór de Fuzz ook een mooi overstuurd geluid kon geven. Je moet hem dan net wat meer geven dan bij een echte overstuurde buizenbak. Maar dan heb ik het misschien verkeerd begrepen. Het blijft lastig. Daarom vraag ik het ook liever voordat ik verkeerde aankopen doe. Bedankt tot zover.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 12:11
Maar Eurocinema heeft wel en punt. Ik postte dat filmpje eigenlijk ook alleen om je van het rare idee af te halen dat die DF7 metal-achtig zou zijn, wat helemaal niet waar is. Zoveel mogelijk testen en niet gelijk een aantal laten vallen, dat zou achteraf misschien wel hartstikke zonde zijn.

edit: True bypass hadden ze in de jaren '60 nog maar weinig van gehoord denk ik.

Waarschijnlijk heb je daar gelijk in. Zij schakelden hem dan waarschijnlijk zo dat hij er bij nummers waar hij niet in voor kwam, uit de serie werd gehaald.

drap
26 oktober 2007, 12:14
Waarschijnlijk heb je daar gelijk in. Zij schakelden hem dan waarschijnlijk zo dat hij er bij nummers waar hij niet in voor kwam, uit de serie werd gehaald.

Nee hoor, ook niet eens. Toen Hendrix pedalen begon te gebruiken stond het allemaal nog in de kinderschoenen. Het was gewoon letterlijk gitaar-pedaal-versterker zonder niks of naks. Dat gedoe rondom true bypass is iets van de laatste jaren volgens mij.

BeeJee
26 oktober 2007, 14:40
Sterker nog, in de beginjaren waren de meeste buffercircuits veel slechter dan nu. Tonesuck-city dus...

alfred
26 oktober 2007, 15:32
Mischien is de nieuwe Barber Trifecta iets voor je.
Eigenlijk 3 fuzzen in een pedaal.

http://www.barberelectronics.com/

incl. soundfiles

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 17:02
Ik heb nog wat gevonden.. de Line 6 DM-4. Heeft verschillende modelling effecten (gebaseerd op MXR Micro Amp, Chandler Tube Driver, Ibanez TS808 Tube Screamer, DOD Overdrive/Preamp 250, ProCo RAT, Boss MT2 Metal Zone, Coloursound Overdriver, Maestro Fuzz Tone, Arbiter Fuzz Face, Vox Tone Blender, Electro-Harmonox Big Muff Pi, Roland Jet Phaser, Coloursound Tone Bender, PAiA Roctave Divider en Tychobrahe Octavia)
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/9/2/0/238920.jpg

Wie weet biedt deze uitkomst voor zowel fuzz als tubescreamer (beide van mijn topics).. Volgens mij kun je alleen niet TS en Fuzz tegelijk gebruiken, aangezien ieder effect apart is.

Iemand ervaring met deze modelling box?

Mitch
26 oktober 2007, 18:41
De DM4 is echt een modelling bak, hij makt dus digitaal geluid dat 'klinkt als...' maar het niet is. Dat heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel is dat je met zo'n bak op verschillende versterkers ongeveer hetzelfde resultaat haalt qua sound. Omdat het modelling is ben je minder afhnakelijk van de basissound van je versterker en dat dit doort bakkies verrekte goed kunnen werken voor recording.
Het nadeel is dat het allemaal net niet is qua sound en dat het allemaal niet zo reageert (op bijvoorbeeld dynamiek in aanslag of terugdraaien volumepot) dan dat 'the real thing' wel doet.
Binnen jouw setup misschien een beter idee dan een gewoon pedaaltje.
Deze bakken zijn trouwens destijds niet zo super populair geweest als bijv. de DL4 en MM4, misschien dat je er tweedehands voor en leuk prijsje tegenaan loopt.

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 19:00
De DM4 is echt een modelling bak, hij makt dus digitaal geluid dat 'klinkt als...' maar het niet is. Dat heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel is dat je met zo'n bak op verschillende versterkers ongeveer hetzelfde resultaat haalt qua sound. Omdat het modelling is ben je minder afhnakelijk van de basissound van je versterker en dat dit doort bakkies verrekte goed kunnen werken voor recording.
Het nadeel is dat het allemaal net niet is qua sound en dat het allemaal niet zo reageert (op bijvoorbeeld dynamiek in aanslag of terugdraaien volumepot) dan dat 'the real thing' wel doet.
Binnen jouw setup misschien een beter idee dan een gewoon pedaaltje.
Deze bakken zijn trouwens destijds niet zo super populair geweest als bijv. de DL4 en MM4, misschien dat je er tweedehands voor en leuk prijsje tegenaan loopt.

Ik had weer niet verder gekeken dan m'n neus lang is.. dat ding kost nieuw echt te veel (meer dan 300 euro) en tweedehands wordt hij naar mijn idee iets te veel aangeboden (veel ontevreden mensen denk ik). Ik heb nog wat samples gehoord, en hij klinkt idd nogal digitaal. Ik heb nu ook zo'n digitale moddeling pedaal (Korg AX5G), veel effecten klinken gewoon slecht (te digitaal). Bluesy distortions zitten er niet in, veel clean en heavy dist. effecten. Meestal te mooi om waar te zijn die dingen, maar ik kwam hem toevallig tegen die Line 6, dus ik dacht: ik vraag het even. Er zaten ook maar 4 effecten in die me aanspreken. Beetje zonde van de overige 12 voor dat geld.

Maar je hebt gelijk dat het makkelijker op diverse amps aan te sluiten is. Hoewel mijn versterker geen 'super-buizenamp' is, is het ook weer geen transistor. Het zal wel gewoon een aparte TS en Fuzz worden. Bedankt.

E-J
26 oktober 2007, 21:53
De RAT, ja die was ik ook nog vergeten. Gilmour heeft 3 (zo niet nog meer) Fuzz pedalen gehad.. Fuzz Face, Big Muff en RAT.

Ik weet niet of het geschikt is om ook blues (SRV, etc) mee te spelen.
Het beste is dan om meerdere effecten te kopen, maar dat is geen optie.

Vandaar jullie adviezen:)

Gilmour heeft inderdaad de Rat gebruikt, maar geloof in vredesnaam niet al die mensen die zeggen dat dat 'het Gilmour geluid' is, hij heeft dat pedaaltje slechts 1 van de vele touren gebruikt (Division Bell, 1994) en je hoort de Rat alleen op de 'droge' solo van Money en What Do You Want From Me. Niet echt van belang dus, al moet ik wel zeggen dat je met een Rat aardig tussen de Fuzzface en de Big Muff inzit qua sound...

Ik heb zelf een Fuzzface (HWA Fuzzwork Orange) en een originele Electro Harmonix Ram's Head Big Muff en deze zijn te verschillend. Zoals andere al opmerkten is een (goede) Fuzzface veel veelzijdiger, ikzelf heb de gain behoorlijk ver openstaan (ongeveer 70%) en ik gebruik simpelweg de volumeknop op m'n gitaren om de hoeveelheid oversturing te regelen, onder standje 5 is nagenoeg clean, 5 een randje, 8 vette overdrive en 10 fuzz... werkelijk ideaal. Een Big Muff is toch erg gelimiteerd, maar het geluid wat je krijgt is ook weer eens te gek. Maar ik denk niet dat je daar naar zoekt.

Voor een bluesige overdrive gebruik ik ofwel de Fuzzface met de gain heel laag (werkelijk, je krijgt er zo'n dik en mooi, ja bluesig, geluid mee) of mijn Boss Blues Driver... vooral die laatste is er echt ideaal voor. Ik zou in jouw geval eerder naar dat pedaal dan naar een Tubescreamer neigen, klinkt gewoon erg goed en is bovendien stukken veelzijdiger...

Just my 2 euricentjes... :)

Les TeleStrat
26 oktober 2007, 22:42
Gilmour heeft inderdaad de Rat gebruikt, maar geloof in vredesnaam niet al die mensen die zeggen dat dat 'het Gilmour geluid' is, hij heeft dat pedaaltje slechts 1 van de vele touren gebruikt (Division Bell, 1994) en je hoort de Rat alleen op de 'droge' solo van Money en What Do You Want From Me. Niet echt van belang dus, al moet ik wel zeggen dat je met een Rat aardig tussen de Fuzzface en de Big Muff inzit qua sound...

Ik heb zelf een Fuzzface (HWA Fuzzwork Orange) en een originele Electro Harmonix Ram's Head Big Muff en deze zijn te verschillend. Zoals andere al opmerkten is een (goede) Fuzzface veel veelzijdiger, ikzelf heb de gain behoorlijk ver openstaan (ongeveer 70%) en ik gebruik simpelweg de volumeknop op m'n gitaren om de hoeveelheid oversturing te regelen, onder standje 5 is nagenoeg clean, 5 een randje, 8 vette overdrive en 10 fuzz... werkelijk ideaal. Een Big Muff is toch erg gelimiteerd, maar het geluid wat je krijgt is ook weer eens te gek. Maar ik denk niet dat je daar naar zoekt.

Voor een bluesige overdrive gebruik ik ofwel de Fuzzface met de gain heel laag (werkelijk, je krijgt er zo'n dik en mooi, ja bluesig, geluid mee) of mijn Boss Blues Driver... vooral die laatste is er echt ideaal voor. Ik zou in jouw geval eerder naar dat pedaal dan naar een Tubescreamer neigen, klinkt gewoon erg goed en is bovendien stukken veelzijdiger...

Just my 2 euricentjes... :)

Bedankt voor je advies! Ik neigde al naar de Fuzz Face en nu weet ik het zeker. Die RAT had ik al uit m'n hoofd gezet, en een Big Muff is iets voor later. Een Fuzz Face is een goede start om Pink Floyd, Cream en Hendrix/SRV mee te spelen. Wat de Blues Driver betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik zit nog tussen een paar pedalen te twijfelen als Bluesoverdrive, maar daarvoor verwijs ik naar mijn andere topic over Tubescreamers. Bedankt voor je reactie!

Pepe
26 oktober 2007, 23:41
RM Spitfire of Analogman Sunface, beide voor zowel cleane als overstuurde amps... tenminste...als je van vette blues houdt.

Analogman heeft mijn vote ook, een echt fuzz maar kan ook als een overstuurde buizenamp klinken bij subtiel gebruik.
soundsample (http://members.aol.com/mikepiera/mtljam1.mp3)

Fuzzfaces kunnen onderling behoorlijk van klank verschillen, zelfs als ze uit dezelfde batch komen

De Analogman sunface is trouwens ook de fuzz van Gilmoure tegenwoordig.

Les TeleStrat
27 oktober 2007, 19:16
Analogman heeft mijn vote ook, een echt fuzz maar kan ook als een overstuurde buizenamp klinken bij subtiel gebruik.
soundsample (http://members.aol.com/mikepiera/mtljam1.mp3)

Fuzzfaces kunnen onderling behoorlijk van klank verschillen, zelfs als ze uit dezelfde batch komen

De Analogman sunface is trouwens ook de fuzz van Gilmoure tegenwoordig.

Dit klinkt vet zeg! Hier kun je echt Cream mee spelen o.a., maar kan het ook de zachtere Fuzz van SRV?

Wat is je setup (gitaar, amp, overige pedalen)?

Bedankt!!!!

E-J
27 oktober 2007, 21:19
Analogman heeft mijn vote ook, een echt fuzz maar kan ook als een overstuurde buizenamp klinken bij subtiel gebruik.
soundsample (http://members.aol.com/mikepiera/mtljam1.mp3)

Fuzzfaces kunnen onderling behoorlijk van klank verschillen, zelfs als ze uit dezelfde batch komen

De Analogman sunface is trouwens ook de fuzz van Gilmoure tegenwoordig.

Gilmour heeft alleen de Sunface gehad tijdens de rehearsals van zijn laatste album, net zoals een Triangle Big Muff. Beide heeft hij tijdens zijn tour niet gebruikt. Alleen vinden bepaalde fabrikanten het leuk om te laten zien dat een bekend iemand zijn/haar pedaal heeft aangeschaft...

Gilmour gebruikt op dit moment drie overdrive/fuzzpedalen, namelijk een Pete Cornish P1, G2 en twee B.K. Butler Tube Drivers.

Duur pedaaltje wel... die Sunface. (maar naar wat ik heb gehoord niet erg veelzijdig?)

Pepe
27 oktober 2007, 21:51
Ik ben geen Gilmour kenner, ik zag deze foto toevallig waar ik een sunface tussen zag staan

Fuzzes zijn zowiezo niet bepaald de meest veelzijdige apparaten, de sunface is door zijn delicate sound wat mij betreft bruikbaarder dan de meeste "van dik hout zaagt men planken" fuzz
De sunface is natuurlijk veels te duur vergeleken een facefuzz maar als het meer is dan een verkooppraatje van Analogman -elke transistor testen- dan is het een steal.
Ik ben door zo'n 7 facefuzzes heengegaan voor ik een goeie vond, klinken allemaal anders. Ik had beter gelijk een sunface kunnen kopen, in 1 keer klaar.

http://www.gilmourish.com/wp-content/downloads/gilmourish_riispaper800.jpg

E-J
27 oktober 2007, 23:07
Pepe,

Da's het boardje van de maker van Gilmourish.com, ene Bjorn Riis, da's geen Engelsman zoals David Gilmour :D

Pepe
27 oktober 2007, 23:26
google plaatjes, dat krijg je ervan..

geen gilmour kenner, had ik dat al gezegd haha

drap
27 oktober 2007, 23:34
Dit klinkt vet zeg! Hier kun je echt Cream mee spelen o.a., maar kan het ook de zachtere Fuzz van SRV?

Wat is je setup (gitaar, amp, overige pedalen)?

Bedankt!!!!

SRV gebruikte geen fuzz, maar een tubescreamer voor de gain en later, maar pin me daar niet op vast, ook meer de gain uit een Marshall in combinatie met een tubescreamer.

@Pepe: Zoals EJ NL al aangaf, dat is niet het pedalenbord van Gilmour. Gilmour heeft zo'n enorme midi bak gemaakt door Pete Cornish als ik het goed heb.

@EJ NL: Die Rat heeft ie wel meer gebruikt volgens de Gitarist. Ik heb er een Pink Floyd special van en daar staan van een x aantal nummers de effecten in van de Dark Side Of The Moon tour. Ik zal 'm 's ff trachten op te zoeken, als ik 'm uberhaupt kan vinden tussen de pak 'm beet 200 gitaarbladen in twee dozen :satisfie:

nielsduursma
27 oktober 2007, 23:40
@Pepe: Zoals EJ NL al aangaf, dat is niet het pedalenbord van Gilmour. Gilmour heeft zo'n enorme midi bak gemaakt door Pete Cornish als ik het goed heb.

@EJ NL: Die Rat heeft ie wel meer gebruikt volgens de Gitarist. Ik heb er een Pink Floyd special van en daar staan van een x aantal nummers de effecten in van de Dark Side Of The Moon tour. Ik zal 'm 's ff trachten op te zoeken, als ik 'm uberhaupt kan vinden tussen de pak 'm beet 200 gitaarbladen in twee dozen :satisfie:

Dat is geen midi-bord van gilmour, dat is gewoon z'n pedalenplank met alles erin. Ga maar 's kijken op http://petecornish.co.uk/

En voor zover ik weet heeft Gilmour de Rat ook alleen maar voor die 2 nummertjes in die ene tour gebruikt hoor.

drap
27 oktober 2007, 23:48
Dat is geen midi-bord van gilmour, dat is gewoon z'n pedalenplank met alles erin. Ga maar 's kijken op http://petecornish.co.uk/

En voor zover ik weet heeft Gilmour de Rat ook alleen maar voor die 2 nummertjes in die ene tour gebruikt hoor.

Dat van de Rat heb ik ook alleen maar uit de Gitarist.

En dat bord, ik kan het helemaal fout hebben hoor, maar volgens mij worden z'n pedalen via midi aangestuurd.

nielsduursma
27 oktober 2007, 23:53
En dat bord, ik kan het helemaal fout hebben hoor, maar volgens mij worden z'n pedalen via midi aangestuurd.

Nouja, zoals ik al zei, kijk even op de site van Cornish;)

drap
27 oktober 2007, 23:57
Yep, heb ik gedaan, maar ik kan het daar ook niet echt vinden eigenlijk. Ik zie alleen wat van die krengen met veel knopjes. Maar als het niet zo is heb ik er ook vrede mee hoor. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht en durf de grootste Floyd fan van het forum eigenlijk al bijna niet tegen te spreken :satisfie:

Cornish z'n idee over true bypass vond ik trouwens wel leuk om te lezen.

E-J
28 oktober 2007, 12:32
Hey Drap,
Check je P.M. vind je misschien wel leuk :)

Les TeleStrat
28 oktober 2007, 12:46
SRV gebruikte geen fuzz, maar een tubescreamer voor de gain en later, maar pin me daar niet op vast, ook meer de gain uit een Marshall in combinatie met een tubescreamer.


Volgens GuitarGeek was de setup alsvolgt (qua pedalen)

1981-1983: Vox Wah en Ibanez TS-808
1984: Univibe Expression, Univox Univibe, 2× Ibanez TS-808 en Vox Wah
1988-1990: Vox Wah, 2× Vox Wah (ducktaped), 2× Ibanez TS 808, Roger Mayer Fuzz Face, Roger Mayer Octavia

De laatstgenoemde periode in afbeelding:
http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/SRVSetup1988-1990.gif

drap
28 oktober 2007, 13:03
Yep, je hebt gelijk. Het is wel een setup van z'n latere periode, gezien de Marshalls. Ik heb nooit geweten dat hij fuzz pedalen heeft gebruikt en ken 'm eigenlijk ook alleen van de tubescreamer.

E-J
28 oktober 2007, 13:05
Misschien interessant voor sommige lui hier...

http://img512.imageshack.us/img512/2192/steviegeargg2.jpg

Les TeleStrat
29 oktober 2007, 16:50
Ik denk dat ik er uitben. Geen Big Muff, geen Fuzz Face, maar een Analog Man Sunface.

http://www.gilmourish.com/wp-content/images/blog_sunface.jpg

Ik heb wat ervaringen gelezen, maar meer is altijd welkom. En de belangrijkste vraag: waar kan ik die in godsnaam kopen (via internet (geen eBay), want in winkels is hij al helemaal niet te koop volgens mij).

Mitch
29 oktober 2007, 17:31
Ik denk dat ik er uitben. Geen Big Muff, geen Fuzz Face, maar een Analog Man Sunface.

Dat ís een fuzzface :listen:
En kopen doe je, hoe onverwacht, bij meneer zelf: http://www.buyanalogman.com/

Les TeleStrat
29 oktober 2007, 17:45
Dat ís een fuzzface :listen:
En kopen doe je, hoe onverwacht, bij meneer zelf: http://www.buyanalogman.com/

Nee, het is een Sun Face. Nee, zonder bijdehand te doen. Ik snap wat je bedoeld, hij klinkt als een Fuzz Face, alleen een degelijkere behuizing/betere controls, en persoonlijke aanpassingen mogelijk.

Ik had het ook net ontdekt dat je via die site moet kopen. Maar dan gaat het dus over, ik doe niet aan PayPal/creditcarts. Afwachten op een tweedehansje, of gewoon een Dunlop Fuzz Face.

Leuk, goede pedalen die moeilijk te verkrijgen zijn.

E-J
29 oktober 2007, 18:07
Persoonlijk zou ik het niet doen. Het blijft een vrij gelimiteerd pedaal... hoe je het ook wendt of keert... kan je beter flink wat euro's in je zak houden en gaan voor een Hot Wire Audio Fuzzwork Orange... veel veelzijdiger.

Maargoed...

1959SLP
30 oktober 2007, 11:06
Ik zeg t je nog ene keer, neem je Vox amp mee naar v/d Haar en zet die RM Spitfire fuzz ervoor. Dit is geen gewone fuzz maar meer een distortion-fuzz. Lees voor distortion buizenoverdrive, dus geen nepgeluidje. Ik weet zeker dat dit is wat jij nodig hebt, daar durf ik m`n handen voor in het water te steken. Neem eens wat aan van een ouwe buul :D

Ohja, en lees de beschrijving ook eens op de Roger Mayer site. Beschrijving klopt ook echt voor de volle 100%.

Speeddemon
30 oktober 2007, 19:58
Even als reactie op een paar mensen:

@Drap; helaas, je hebt ongelijk. De originele Fuzz Face uit '66 was al true bypass, dus TB bestond wel degelijk in de 60's.

@EJ; hoewel de Fuzzwork Orange zeker een Fuzz Face als uitgangspunt heeft, heeft ie dusdanig veel wijzigingen en toevoegingen gekregen, dat het wel iets eigens is. Hij heeft silicium torren, maar reageert bijna als een germanium FF, hij is meer mid-voiced, dan zompig in het laag (standaard FF), en hij is als stand-alone fuzz zeer goed te gebruiken voor de smooth Eric Johnson/David Gilmour sounds, wat je met een 'basis' FF op een cleane amp niet hoeft te proberen.

drap
30 oktober 2007, 20:09
Oh, ik geloof je meteen. Zo'n groot kenner ben ik ook niet op het gebied van pedalen. Het leek me alleen wat onwaarschijnlijk voor die tijd, maar ik zit dus fout.

Wil je ook nog even tegen Niels Duursma zeggen dat ie ongelijk heeft met z'n niet midi? :D

EuroCinema
30 oktober 2007, 23:05
Overigens is het een heel groot verschil of je gaat voor een leuke 60's fuzz (eventueel met een octaafje) als retro effect, of voor een mooie smooth zingende 70's-en-later fuzz. Purple Haze-tijdperk Hendrix versus Gilmour, zeg maar. Voor het eerste is een Fuzz Face heel geschikt, voor het tweede niet.

Ik vind een romige, modernere fuzz niet een typische bluessound. De ouderwetsere fuzz past dan wel weer goed in een bluessetup, om af en toe dat knipoogje naar Hendrix of 60'sClapton te kunnen geven.

Speeddemon
30 oktober 2007, 23:11
Het hele eieren eten met een goeie (germanium) FF (-afgeleide) is dat ie goed kan 'opcleanen'. En juist DAN kun je geweldige blues-randjes creeëren.

Pepe
31 oktober 2007, 00:09
hear them for yourself


http://www.tonefrenzy.com/vintage_effects.html

Rhythm Machine
31 oktober 2007, 09:50
... kan je beter flink wat euro's in je zak houden en gaan voor een Hot Wire Audio Fuzzwork Orange... veel veelzijdiger.

Dan moet Remco de FWO wel weer gaan bouwen natuurlijk... (HINT! HINT!) :D

Gitaargek
16 januari 2008, 11:48
Digitech Hot Rod heeft ook een Fuzz sound. Erg lekker

drap
16 januari 2008, 11:51
Digitech Hot Rod heeft ook een Fuzz sound. Erg lekker

Wow, de definitie fuzz is je niet helemaal bekend volgens mij :satisfie:

Mitch
16 januari 2008, 14:07
En de forumregel dat je een topic waarin alles al is gezegd lekker op pagina 35 laat liggen tenzij je er écht iets aan toe te voegen hebt is ook niet onbelangrijk ;)
Verder wil ik de termen 'Digitech' en 'fuzz' nooit meer in dezelfde zin zien. The horror !

drap
16 januari 2008, 14:14
Digitech DF-7 - fuzz... :roll:

En ik ben er verdomme keihard ingetuind! Gitaargek, lul... :sneaky:

Mitch
16 januari 2008, 14:28
Digitech DF-7 - fuzz... :roll:

Hé, wat had ik nou gezegd ?! :angry:

drap
16 januari 2008, 14:34
Hé, wat had ik nou gezegd ?! :angry:

Sampletje horen? :satisfie: Geen probleem hoor, ik sluit 'm rechtstreeks aan op een minidisc recorder. En dat gaat nie he, met al die dure pedaaltjes van je :D

Dirk_Hendrik
16 januari 2008, 15:20
Verder wil ik de termen 'Digitech' en 'fuzz' nooit meer in dezelfde zin zien. The horror !

tralalalala-zie-sik-tralalalala:nervous:

Mitch
16 januari 2008, 16:08
@drap: duur ? mwoh... ik heb voor de helft van die Ibanez massa productie staan joh. Alleen de RMC3 wah is prijzig, maar verder ben ik volledig SP-verantwoord. :D

Enneh... collega...ik kan zó je sig aanpassen hè ? Ik voel acuut een vlaag van machtsmisbruik opkomen... :sssh:

Nielsje
16 januari 2008, 16:21
Bluf! Bluf! Bluf!

Mitch
16 januari 2008, 16:28
Ja, goeie band hè ? Maarreh... de provocatieve sig van D_H is aangepakt hoor. Macht corrumpeert, maar met een knipoog ;)

Gitaargek
16 januari 2008, 16:37
http://www.digitech.com/products/xseriesflash/HotRod.html de 3e van het rijtje

Mitch
16 januari 2008, 19:55
O is dat 'm nou ? :D
Even serieus: je bedoelt het goed, maar dit is geen fuzz en al zeker niet in de manier zoals de topic starter dat zocht. Wat ik al zei, als een topic al maanden dood is en je hebt niets toe te voegen: lekker laten liggen ! Leuk om te lezen, zinloos om te bumpen.

Spitfire
16 januari 2008, 20:34
Eehm Mitch, er staat echt Arbiter Fuzz Face en ik vind het kut klinken maar het klinkt wel ietsie als een fuzz...

Maar met dat onbruikbaar voor blues heb je gelijk :chicken:

Mitch
16 januari 2008, 20:49
Dat bedoel ik, er wordt wel een fuzz nagedaan, 'klinkt als', maar het lijkt er niet op qua feel/spel. Probeer met zo'n ding eens te spelen met je volume en toonknop zoals je met een echte germanium fuzzface zou doen en je komt van een koude kermis thuis.
Kijk, in een GT8 zit vast ook een patch die 'muff' of 'face' heet, maar da's ook geen fuzz ;)

Kim Wilson
17 januari 2008, 08:38
Dat bedoel ik, er wordt wel een fuzz nagedaan, 'klinkt als', maar het lijkt er niet op qua feel/spel. Probeer met zo'n ding eens te spelen met je volume en toonknop zoals je met een echte germanium fuzzface zou doen en je komt van een koude kermis thuis.
Kijk, in een GT8 zit vast ook een patch die 'muff' of 'face' heet, maar da's ook geen fuzz ;)
Tja, een Boss DS-1 klinkt ook ongetwijfeld anders dan een Proco RAT, maar ze heten allebei distortionpedalen. Ik bedoel maar, wanneer mag fuzz fuzz heten? Toch niet als ze pas hetzelfde geluid geven als dat pedaal wat jij de ideale fuzz vindt?

Mitch
17 januari 2008, 08:47
Als er opstaat 'dallas arbiter fuzz face' omdat het die na moet bootsen en dat is het niet (zowel technisch niet als qua manier van reageren, spelen en klank niet dan noem ik het géén fuzz. Jij noemt een Vetta toch ook geen buizenversterker omdat -ie er een aantal nadoet ? Daar gaat het mij om.

Kim Wilson
17 januari 2008, 08:50
Oh wacht, nu zie ik het. Dat ene pedaaltje moet die vier pedalen kunnen nabootsen. Ik klik net op het linkje. Nee, dan snap ik hem.

Rinze
17 januari 2008, 08:53
Oh wacht, nu zie ik het. Dat ene pedaaltje moet die vier pedalen kunnen nabootsen. Ik klik net op het linkje. Nee, dan snap ik hem.

Sommigen hebben net even wat meer nodig...:roll:

Kim Wilson
17 januari 2008, 08:56
Sommigen hebben net even wat meer nodig...:roll:
Sommigen zijn te lui om een linkje aan te klikken... ;)

Gitaargek
17 januari 2008, 09:05
Ofdat er nu Digitech, Boss of Dunlop op staat, het klinkt als een Fuzz. Ik heb dit pedaal zelf. Ga maar is testen in your local store!

drap
17 januari 2008, 10:10
Ofdat er nu Digitech, Boss of Dunlop op staat, het klinkt als een Fuzz. Ik heb dit pedaal zelf. Ga maar is testen in your local store!

En wat is je vergelijk met fuzzpedalen dan? De Hotrod klinkt echt in de verste verte niet naar een fuzz, hoe je er ook aan draait. Dat ding klinkt eerder naar een Boss DS-1. Maar goed, ik heb mensen dat ding ook wel eens fuzzerig zien noemen, ghehehe...

Gitaargek
17 januari 2008, 10:16
ik heb een Double Muff gehad, en de Boss FZ-3. Volgens mij kan ik wel vergelijken.

drap
17 januari 2008, 10:21
Dan zou ik als ik jou was die pedalen nog eens een keer bespelen. Je wil bijvoorbeeld die double muff toch niet gaan vergelijken met een Hotrod als het gaat om het fuzz gehalte. Ik vind persoonlijk die Boss trouwens ook maar nauwelijks een fuzz, maar goed. Het staat er op, dat is waar.

Gitaargek
17 januari 2008, 10:33
Nou die Boss vond ik niet super en de Double Muff was ik nou ook niet echt kapot van hoor.
Als je bij de Hot Rod de morph knop helemaal naar rechts draai krijg je zekers een mooi Fuzz geluid.
Maar wat ik vaker merk is dat alleen de grote merken goed zijn. De Fuzz Face of de Big Muff en Double Muff moeten het helemaal zijn. Dan beluister ik het Hot Rod pedaal en dan kom ik tot de conclusie dat er een hele mooie Fuzz op zit.
Ik heb dit pedaal aan meer mensen laten horen en zijn ook positief. Ook op Harmony-central word er met lof over het Fuzz geluid gesproken. Dit is allemaal subjectief natuurlijk.
Ik heb het trouwens over de Hot Rod en niet de Hot Head.

drap
17 januari 2008, 10:38
Eh... kerel. Ik heb zelf een Digitech DF-7... Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat Digitech pedalen slecht zijn toch? Hoewel ik van de Hotrod persoonlijk niet zo stuk ben. Maar als jij die Hotrod fuzzerig vindt klinken, prima toch, ik vind van niet. En ook het verschil tussen een Hotrod en een Hot Head ken ik. Ik heb een aantal van die Digitech pedalen geprobeerd. Zitten hele goeie tussen en mindere. Ik heb ook geen last van merkblindheid. Ik luister met m'n oren.

Gitaargek
17 januari 2008, 10:42
das mooi. Ik vind het een lekkere fuzz sound. veel plezier met je DF-7

EuroCinema
17 januari 2008, 11:00
En wat is je vergelijk met fuzzpedalen dan? De Hotrod klinkt echt in de verste verte niet naar een fuzz, hoe je er ook aan draait. Dat ding klinkt eerder naar een Boss DS-1. Maar goed, ik heb mensen dat ding ook wel eens fuzzerig zien noemen, ghehehe...

Ik heb een Fuzz Face en een DS-1 samen op mijn bord gehad, en je kan een DS-1 inderdaad een verrassend eind in die richting krijgen, laten we zeggen 70-75%. Het is zeker geen fuzz, maar "fuzzerig" vind ik geen vreemde omschrijving.