PDA

View Full Version : Akoestisch uitversterkbaar maken



Jim Haagmans
25 oktober 2007, 16:27
Hallo,

ik heb hier een Seagull S6 cedar zonder cutaway.
Ik speelde voornamelijk electrisch toen ik hem kocht en hij was dus meer voor thuis dan iets anders. Ik heb er dan ook niet voor gekozen een te kopen die al electronica aan boord had. Nu is echter mijn bandje opgehouden en ben ik aan het denken om in mijn uppie de singer-songwriter kant op te gaan. Ik heb al wat nummers, mar om live te gaan spelen moet ik dus wel zorgen dat mijn acoustic uitversterkt kan worden.

Ik twijfel nu tussen het kopen van zo'n fishman pick-up die onder de brug wordt ingebouwd, of het gewoon verkopen van deze gitaar en er een kopen die van zichzelf uitversterkbaar is. Ik weet namelijk niet hoe betrouwbaar en kwalitatief dat systeem is.

Jullie tips?

Harald
25 oktober 2007, 16:57
Fishman werkt op zich goed voor die sound. Eenvoudig en doeltreffend. Een M1 van LR Baggs is misschien ook wel interressant. Relatief goedkoop, makkelijk in te bouwen, en goed geluid.

Of je een pickup erin zet of een nieuwe gitaar koopt hangt lijkt me vooral van de tevredenheid met je gitaar af. Alleen een pickup is iig goedkoper. En die Seagulls zijn niet gek. Beetje vergelijkbare gitaar met een fatsoenlijke pickup is altijd duurder.

dadgad
25 oktober 2007, 17:09
Hallo Jim,

Een passieve Fishman is niet heel duur, maar is voor jouw behoeften
waarschijnlijk onvoldoende. Je hebt er dan toch ook een pre-amp
(voorversterker) bij nodig, zowel om het signaal op te krikken als om
wat regelmogelijkheden te krijgen.

De actieve Fishmans waar je geen grote gaten voor in de zijkant van je
gitaar hoeft te zagen hebben wel een pre-amp (aan de endpin vast),
maar geen regelmogelijkheden. Ze zijn wel meteen een stuk duurder.

Je kunt ook denken aan een pickup voor in het klankgat. Die zijn magnetisch
en kunnen dus zonder voorversterker. Sommige typen hebben ook
regelmogelijkheid (vaak alleen volume) direct op het element. Je krijgt wel
een andere klank dan van een piezo pickup - maar veel singer-songwriters
kiezen hier toch voor. De Baggs M1 is een betaalbare optie die toch goed
klinkt, maar er zijn er in die prijsklasse nog een paar meer.

Dan heb je natuurlijk ook nog de optie om je huidige gitaar te verkopen of
in te ruilen, en een gitaar met ingebouwde electronica aan te schaffen. Dit
zou, alles welbeschouwd, wel eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn.
Een Seagull met element kost iets meer dan een zonder, maar niet zo veel
als het aanschaffen en inbouwen van een goed element kost. En de
elementen die Seagull zelf inbouwt zijn zonder meer goed.

Greetz,

Han.

Jim Haagmans
25 oktober 2007, 17:20
Dank voor jullie reacties.

Ik ben zoiezo tevreden met deze gitaar, heb werkelijk elke akoestische gitaar in die winkel vastgehad en het geluid vandie met een cedar top sprong er voor mij zoiezo tussenuit. Na het vergelijken van de betaalbare modellen met die cedar top ben ik uiteindelijk voor deze gegaan dus het is wat betreft de gitaar zeker een weloverwogen keuze geweest waar ik dus ook niet op terugkom. Het punt is nu dus inderdaad dat uitversterken. Verkopen is eigenlijk echt mijn 2e optie, omdat ik het fijn vind een gitaar te spelen die ik al een tijd heb en omdat ik er dan logischerwijs minder voor krijg dan hij waard is. (zo gaat dat nu eenmaal.)

ikzal nu dus eens gaan zoeken naar zo'n M1 baggs element, klinkt wel interessant.

Metoshade
25 oktober 2007, 18:35
Ik heb zelf een Seagull Folk met een LR Baggs I-Beam Active. Het inbouwen was erg eenvoudig en ik hoefde alleen maar het gaatje van de gitaarbandknop op het "kontje" van de gitaar uit te boren. Voor de rest ging het gewoon met het meegeleverder dubbelzijdige tape.

Het geluid is behoorlijk natuurgetrouw, het karakter, de klank en de positie op de hals waar je speelt zijn duidelijk herkenbaar. Het is een actief systeem, maar ik gebruik wel een Aphex Acoustic Xciter om het signaal voor de PA klaar te maken.

Het blijft opletten met monitorgeluid en feedback, maar als Singer/Songwriter moet dat goed gaan. Ik heb met een hele band erbij ook een set gespeeld en dat wilde ook nog best. In-ear is dan misschien beter.

Afijn, gewoon erg goede ervaring met dat type element. Fishman heeft ook een zelfde soort element. Even eenvoudig met de inbouw, maar het geluid vond ik iets "holler".

Harald
25 oktober 2007, 19:07
I-beam kan inderdaad erg mooi zijn, maar feedbackgevoeligheid is echt behoorlijk. Je moet dan wel zeker weten dat je nooit op wat hoger volume hoeft te spelen (bij In Ear monitoring wordt dat misschien idd anders. Heb daar geen ervaring mee)

Laser
25 oktober 2007, 21:03
Als je blij bent met je gitaar - en dat ben je - is het zonde ze weg te doen.
Heb zelf een Seagull S6+CA met LRBaggs element en voorversterker, werkt zeer goed zowel langs acoustische versterker als via DI naar PA. Dan wel met feedback busterals ik met een groep speel.
De ander gitaren: gebruik ik een LR Baggs M1 (passief) voor, heel tevreden over. Zoek me nog een DI voorversterkertje voor signaal naar PA, maar heb dat momenteel niet direct nodig.

Jim Haagmans
28 oktober 2007, 16:31
Als je blij bent met je gitaar - en dat ben je - is het zonde ze weg te doen.
Heb zelf een Seagull S6+CA met LRBaggs element en voorversterker, werkt zeer goed zowel langs acoustische versterker als via DI naar PA. Dan wel met feedback busterals ik met een groep speel.
De ander gitaren: gebruik ik een LR Baggs M1 (passief) voor, heel tevreden over. Zoek me nog een DI voorversterkertje voor signaal naar PA, maar heb dat momenteel niet direct nodig.

Heb je dan zo'n preampje in je gitaar gebouwd (dus stuk eruit zagen) of gewoon los? als in een pedaaltje. Anders kan ik eventueel altijd nog zo'n klein boss multi-e pedaaltje kopen voor akoestische gitaar, dat zal toch ook wel wat functies hebben om je signaal klaar te maken voor pa, niet?

Riky
28 oktober 2007, 19:13
Ik heb een paar weken geleden samen met een oud gitaarleraar van mij een Belcat pickup in mn gitaargezet.. Bij het maken van het gat voor de equalizer deed het ff pijn, maar ik heb er iets moois voor terug. Element kostte me 50 euro.Zeer goedkoop op de kop kunne tikken omdat de muziekzaak opheffing uitverkoop had:)
Ik heb geen fatsoenlijke acoustische versterker mijn dat had mijn leraar wel en hij klinkt echt verassend goed!
Ik ben niet echt thuis in acoustische versterkers en elementen, maar slecht klinkt het niet.

BTW Als je de gitaar een mooi klank vind hebbe en hem fijn vind spelen moet je hem niet wegdoen, omdat je er een element in wil... Daar krijg je spijt van :)