PDA

View Full Version : serie/parallel



Orpheo
25 oktober 2007, 15:00
ik wil met een 2standen schakelaar het zo schakelen, dat als ik 2 elementen tegelijk aanheb, ik ze of parallel, of in serie kan zetten. ik heb alleen geen idee hoe dat moet. Ik wil per pup single/serie/parallel en een fasedraaier. wie oh wie heeft een idee?

Mr.Fingers
25 oktober 2007, 16:32
ik wil met een 2standen schakelaar het zo schakelen, dat als ik 2 elementen tegelijk aanheb, ik ze of parallel, of in serie kan zetten. ik heb alleen geen idee hoe dat moet. Ik wil per pup single/serie/parallel en een fasedraaier. wie oh wie heeft een idee?

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=series_spl_parallel-w-phase

Rood = - element 1
groen = + element 1
Zwart = + element 2
Wit = - element 2

grijs draadje = aardedraad van het elemen, moet je negeren!

Orpheo
25 oktober 2007, 18:45
je mist een deel van mijn post. dat snap ik wel, maar ik wil ook nog eens het zo, dat als ik de 2 elementen tegelijk aan heb, ik ze OF parallel, OF serie kan zetten...

Orpheo
25 oktober 2007, 18:47
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=series_spl_parallel-w-phase

Rood = - element 1
groen = + element 1
Zwart = + element 2
Wit = - element 2

grijs draadje = aardedraad van het elemen, moet je negeren!

oh nog meer; het probleem is dat je dan niet hebt wat ik wil. ik wil gewoon heb hebben als op een normale LP, en met een schakelaartje even hop, parallel/serie.

AvU
25 oktober 2007, 19:10
Dus beide humbuckers of parallel of serie? of hoe moet ik het zien?

Mattia
25 oktober 2007, 19:17
Klinkt precies als een paar van m'n eigen gitaren. Er zitten wel enkele haken en ogen aan.

In principe ga je direct van de pickup naar een mini-switch (een per pickup) voor serie/paralel/single (al vind ik 'single' nogal nutteloos, liever alleen de parallel en series setting). Daar gan 4 draadjes per pickup heen, en komen er twee uit, een hot, een ground.

Fase is simpel (en moet je maar been een van de twee pickups doen, niet beiden; fase merk je als beide pickups tegelijk geselecteerd zijn, en als je ze beide 'out of phase' zet zijn ze weer 'in phase', dus...), gewoon een push-pull, en vanuit de select miniswitch eerst naar de phase switch om desgewenst dus de hot en ground om te switchen. Diagram bij StewMac en velen anderen te krijgen.

Serie...hier wordt het wat ingewikkelder. Ik bedoel, electronish is er niks aan de hand:
- hot van je neck pickup (bijvoorbeeld, dan) naar de switch/volume/output laten gaan, altijd.
- ground van de bridge pickup (de andere, dus) naar ground, altijd.
- de ground van de neck en de hot van de bridge gaan naar een schakelaar, on-on, middelste pool. Stand 'uit' gaan ze naar de switch/ground en dan verder, dus gewoon parallel geschakeld, hots bij elkaar, grounds bij elkaar (is eigenlijk gewoon een bypass, je schakelt niks aan elkaar)-
- stand 'aan' verbind je de twee en gaan ze niet meer direct naar ground en/of switch.

Da's simpel zat allemaal. Samegevat:

Pickups -> mini series/parallel/single switches -> eentje naar phase -> naar global series/parallel switch -> naar 3-way pickup selector -> naar volume/tone -> naar jack.

...en daar zit dus het probleem waar ik zelf ook geen oplossing voor heb kunnen bedenken: als je series switch (globaal, beide pickups in serie) 'aan' staat, dan heb je in wezen een enkele 'megahumbucker' element gecreerd. De output die altijd naar de output gaat (in mijn voorbeeld: neck pickup) wordt door de rest van het pickup selector/volume/tone geheel als enige pickup gezien. De hot output van je brug is immers nu in serie geschakeld. Ground is altijd ground, dus dat boeit allemaal wat minder.

Het resultaat: als je 3-way pickups schakelaar in positie neck only of neck+bridge staat, heb je mooi, vet, seriegeluid. Staat 'ie in bridge only, heb je noppes, nul geluid. En als je twee volume/tones hebt werkt er ook alleen maar eentje, want die van de brug krijg niks binnen (kan ook hals zijn, hangt er uiteraard gewoon vanaf welke direct naar de switch en controls gaat en niet via de series/parallel global switch)

Als iemand daar een elegante oplossing voor heef hoor ik het graag.

Orpheo
25 oktober 2007, 19:41
ik ken wel een andere methode, de jimmy page wiring. maar daar ben ik niet echt een fan van, omdat die geen SINGLEcoil heeft. ik vind die JUIST bruikbaar tegenover de parallel.

Mattia
25 oktober 2007, 19:55
Wacht...volgens mij heb ik dus een oplossing:

Pickups -> H/S/S selectors -> phase switch -> volume controls (independent) -> series switch -> pickup selector -> ouput.

Is je pickup selector werkt nog steeds als een bypass in een positie, dat wel, maar je volume controls blijven gehandhaavd.

EDIT: lijkt dus op een Jimmy Page mod met mini switches ipv push pull voor de series/parallel/single selectie. Als snap ik nog steeds niet of de JP mod wel of geen 'off' positie heeft ivm het in serie schakelen van de boel.

Orpheo
26 oktober 2007, 09:43
hmm.... ik ben benieuwd! ik hoop dat 't me gaat lukken. Wat ik natuurlijk OOK kan doen, is gewoon de fender 4weg switch installeren :chicken: ghehe

Einzeln
26 oktober 2007, 09:48
Ik heb op mijn ibanez de tri-tone switch. Die maakt van de neckbucker serie parallel en enkelspoels. Dus dan heb je 2 van zulke schakelaars nodig en dan nog een 3e die die boel serie of parallel zet.
Ik ben benieuwd wat deze 72 combinaties je gaan opleveren. En of dat nou zo gewenst is.

Wiskunde, whaaah. Volgens mij zijn het 24 standen

brug 3 standen
neck 3 standen
combinaties van bovenstaande zijn er 9 in serie
combinaties van bovenstaande zijn er 9 in parallel

Orpheo
26 oktober 2007, 10:22
Ik heb op mijn ibanez de tri-tone switch. Die maakt van de neckbucker serie parallel en enkelspoels. Dus dan heb je 2 van zulke schakelaars nodig en dan nog een 3e die die boel serie of parallel zet.
Ik ben benieuwd wat deze 72 combinaties je gaan opleveren. En of dat nou zo gewenst is.

Wiskunde, whaaah. Volgens mij zijn het 24 standen

brug 3 standen
neck 3 standen
combinaties van bovenstaande zijn er 9 in serie
combinaties van bovenstaande zijn er 9 in parallel

en met een fasedraaier heb je er nog eens 18 bij.... dus 42. maar goed. HOE doe ik dat, die ene switch solderen, ZO dat ik die 2 in serie of parallel kan zetten? en dat het liefst met een mastervolume en mastertone.