PDA

View Full Version : hondo rules customising topic



no 1 hops
25 oktober 2007, 10:25
voordat G.G. zijn hondo had ontdekt, en vooral de best wel goede pups had ik de mijne al thuis liggen.
zwart, model fame en versleten frets, zoals wietse al een opmerkte, boterzachte 'dwarsliggers'
de neck maple, mooi diep geel.

een mooie gitaar om wat dingen uit te proberen.
heb sinds kort een fret 'tang' nipper waarmee je een stukje van de 'tang' die anders in het hout komt, onder de fret weg te knippen.
vooral bij herstelwerk met bindingen makkelijk, maar ik heb toch ook vaak last van het feit dat na het fretten, zeg een half jaar , zo nu en dan de uiteinden toch wat uitsteken.
verder zou dit mijn eerste hals zijn met maple toets.

wat ging er al fout?
het 'tang' nippen was een kunst op zich.
niet teveel , niet te weinig.
na het inhameren de toets afgeplakt en toch gekozen om wat secondenlijm in de openingen onder de frets te laten lopen, daar waar ik de 'tang'had weggeknipt.
tja en dan loopt er wat langs de fret inplaats van eronder en lijm je dus de schilderstape vast (bleek later toen ik dat er weer af haalde).
uiteindelijk moest ik de toets dus schuren met 4 x 0 staalwol waardoor de diepgele kleur verandert is in licht maple.

de kop staat mij ook nog niet aan, maar daar ben ik nog niet uit hangt ook af van de body.

deze 'original' plywood body zat in de polylak.
wilde die geforceerd craqeleren.
wie beweert dat hondo rommel maakte, kan dat iedergeval niet van de lak zeggen.
drie dagen lag de body in de vriezer, daarna met een oude strijkbout, standje linnen, en droge en dampe doeken de body 'bestreken'.
niks craq dus dat idee ging over.

bij mijn ex baas even een bandschuur machine geleend.
bovenste zwarte laag eraf geschuurd met het verwachte effect.
een lijn effect op de armrest, en ik kwam op een lichte top laag uit.
wat betreft het schuren, er zat geen stofzak bij en ik was toch wat te driest wat betreft idee stof.
het leek alsof ik onder een ander soort craq zat, poeier overal, vooral op mij en in het hok is alles overdekt met een fijne laag. (zal ik nog lang 'plezier'van hebben)
daarbij s'nacht een beste pijn in de kop en mijn neus is er op dit moment ook niet goed aan toe.
dus even gauw bandschuren zonder de nodige voorzieningen doe ik niet meer.

een waterbeits pakte niet echt op die top, dus overgeschakeld op
'decoratieve verftechnieken'
gekocht bij het kruidvat, een doosje met goedkope acryl verf tubbetjes, een schuursponsje en geduld.

(voor de ververs nog volgende tip.
bij de action zijn nu kleine potje a 473ml witte gesso primer te koop.
hiermee kun je van alles in een goede primer/grondlaag zetten en is op acryl basis)

en ik moet zeggen het eerste resultaat lijkt erop.
fotooooos!!!??

ja hoor, de camera staat aan de lader, dus foto's komen eraan.

JeroenSchaaf
25 oktober 2007, 14:01
fotototototttt!!!!

Renoud
25 oktober 2007, 20:30
Schiet eens op man ;)

no 1 hops
25 oktober 2007, 20:55
speedlinq internet wil niet zeggen dat het ook altijd speedy gaat.
maar goed, voordat ik schuldig wordt aan psychische marteling hier de foto's
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/neck.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/body.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hondototaal.jpg

oknarb180
26 oktober 2007, 00:26
Hey,

Mooi gelukt die top, ziet er wel geinig uit.
Het mooiste vind ik nog de Jumbo's op de hals en de bullet-trussrod.
Toch moet ik je eerlijk zeggen dat de zwarte head zeker niet misstaat in het geheel hoor, tenminste, dat vind ik dan.

vr.gr.

Branko

hassent
26 oktober 2007, 07:43
Kun je die head niet hetzelfde doen als je body, da's helemaal stoer!
Het wordt hier langzaam een "pimp-my-cheap-ass-guitar" subforum ipv zelf bouw :D. En het leuke is, het wordt nog mooi gedaan ook!!

no 1 hops
26 oktober 2007, 11:31
@oknarb180
de kleur is het hem niet, eerder de vorm.

@hassent
dan moet de lak ook van de kop af en dan zou dit wel kunnen.

Het wordt hier langzaam een "pimp-my-cheap-ass-guitar" subforum ipv zelf bouw . En het leuke is, het wordt nog mooi gedaan ook!!

en zoals je van G.G weet, klinkt het ook nog lekker.

G.G.
26 oktober 2007, 12:07
en zoals je van G.G weet, klinkt het ook nog lekker.

Net ook al in eenander topic gepost, maar hier ook wel weer van toepassing:

Hondootje:

http://www.esnips.com/web/jorisjksoundfiles

no 1 hops
29 oktober 2007, 13:24
de headstock stond mij dus niet aanm en ben maar weer even aan de gang gegaan met hem eerst even van die poly lak te ontdoen.
en als detail er een afschuining op te maken.
(volgens mij heeft een gitaarmerk dit al, maar kan mis zijn)
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/headstock.jpg

en daarna natuurlijk weer met verf an de gang.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/headstock2.jpg

en ja, dat schuine zwarte overblijfsel van de polylak is de bedoeling

G.G.
29 oktober 2007, 13:32
Leuk dat er afgeweken wordt van de bekende paden. Zoals ik de Hondo H/76 `pimpte` was nogal traditioneel. Vind het leuk om eens wat anders te zien. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat een geluidsbestandjes.

Keep up the good work!!!

Wordt tijd voor een `Hondo appreciation topic!` ;)

barno
29 oktober 2007, 14:53
nice!

ik zou de afschuining op de head in de zelfde richting hebben gefreesd als de afschuining armrest en hem ook zo geverfd hebben, dan begint en eindigt hij op dezelfde manier.

no 1 hops
29 oktober 2007, 16:05
was ook een idee van mij, alleen is de armrest met die lijnen dus geen paintjob maar de verschillende lagen plywood.

dat gaat ook nog een probleem worden met de lak afwerking, die word dus mat.
maar 'kops' hout zuigt veel meer lak dan de vlakke delen.
een goede afwerking daarvan krijgen word dus nog een toer, en ik begin niet aan allemaal sealers te kopen die ik misschien nooit meer gebruik.

zover ik begrepen heb kan ik over deze acryl verf met lak op alkyd/terpentine basis.

verder probleem gaat worden de pickups en slagplaat.
de slagplaat is wit, de pickups zwaar vergeeld.
zit dus nu te denken aan een acryls slagplaat en de pups te verven met humbrol zwart of een kleur die lijkt op gebrande omber.
hardware word de originele chrome.

no 1 hops
30 oktober 2007, 14:25
no de rapen zijn gaar.
daar waar elke , verver, lakker bang voor is is dus gebeurd.
had een acryl blanke lak, dus ik dacht dat bijt elkaar niet.
na wat streken met de kwast kreeg ik kalle plekken, en ja hoor de acryl verf liet los.
dus met een keueken sponsje staan boenen om alles eraf te halen.
de headstock echter had geen probleem, dus ik gok erop dat de plywood vol lijm zit en de verf dus niet indringen kan en hechten.
foto's volgen maar heb mijn camera uitgeleend.

ik hoop dat fred dons ook meeleest en een tip heeft.
is het kwaliteits probleem?
had ik vante voren het hout af moeten nemen met ammoniac?
toch eerst een grondlaag met gesso, daarna met acryl in een grondtoon/kleur zetten en dan verder?

zit dan wat kwaliteit betreft aan talens decorfin te denken, goed idee?
en dan aflakken met een alkyd/terpentine lak, of spuitbus blanke lak motip?

fred dons
31 oktober 2007, 10:46
Ik heb ook wel eens met plywood gewerkt en inderdaad zitten er qua lakwerk er wat haken en ogen aan :D

allereerst, het "afvegen" van de acryl, dat is helaas onvermijdelijk met de manier waarop je gewerkt hebt, in de nieuwe blanke blanke lak laag zit onvermijdelijk een oplosmiddel om die lak smeerbaar te maken, op moment dat je gaat kwasten maak je de eerste laag ook weer smeerbaar en veeg je die dus weer weg.
beter is om de eerste lagen met bijvoorbeeld motip acryl of cellulose af te spuiten met een spuitbus zodat je de eerste laag "vast zet" (je mag met cellulose over acryl uit een potje of tube)

als je plywood aan de randen wilt sealen dan is een goedkope en makkelijke methode superlijm aan de randen te smeren dat wordt gelijk hard en sluit de porieen af (wel gladschuren na aanbrengen) , moet het dekkend worden dan werkt plamuur ook prima

Plywood is inderdaad doordrenkt met lijm en waterbeits of verf op waterbasis zal niet goed "pakken" , je hebt meer kans op succes met transtint/colourtone stain of als je creatief wilt worden met revell bouwpakket verf (dan nog loop je met de kwastmethode het risico dat je het weer wegveegt, maar dat risico is wel kleiner geworden)
kortom het veiligst is de blanke lak er op te spuiten

no 1 hops
31 oktober 2007, 13:02
ben even bij een schilder annex hobby zaak geweest.
hun idee, goed afnemen met ossengal of spiritus.
daarna met gesso primen, evt al wat gekleurd in de grondtoon.
daarna met decorfin 'houten'

ze blijken nu een blanke glans lak te hebben van decorfin
decorfin multi farnisch high gloss
een vernis op basis van harsen opgelost in terpentine.
en wat zo helder als water

hoe lijkt deze weg?

fred dons
31 oktober 2007, 15:45
ik heb zelf niet zulke prettige ervaring met lakken op terpetinebasis maar het kan geen kwaad het eens te proberen (op een rest stukje dat wel)

no 1 hops
31 oktober 2007, 18:45
ik heb zelf niet zulke prettige ervaring met lakken op terpetinebasis maar het kan geen kwaad het eens te proberen (op een rest stukje dat wel)
heb talens maar een mail gestuurd.
eens horen wat die over hun product zeggen

en trouwens zo ben ik begonnen, alleen was hij toen net iets lichter van kleur.
dus dit is mijn start punt nu weer geworden
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/bodyblank.jpg

no 1 hops
4 november 2007, 13:33
na wat mail met talens de decorfin grondverf gehaald en nog wat kleuren.
de body een dag van te voren afgenomen met spiritus en toen de grondverf gemengt met een gele kleur voor de ondergrond.
(moet het even doen met een wat mindere camera dus sorry voor de niet zo goede foto's)
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/grondverf.jpg

hierna weer met drie kleuren verf aan de gang geweest.
omdat deze verf veel vloeibaarder is dan die uit de tube ging alles toch niet zo als ik had gehoopt en werd het gauw een egale laag.
dus met een schuurspons met draaiende bewegingen verf weer afgenomen, na droging nog eens met wat donkerdere kleuren en ook de headstock weer gedaan
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/opnieuw.jpg

nu denk ik nog na ( niet te lang want ik ben slecht in kiezen) of ik aflak met een spuitbus van flexa op alkyd basis of de motip acryl
ik denk dat ik voor de flexa ga zodat, zoals fred al stelde deze oplosmiddelen heeft voor acryl.

no 1 hops
5 november 2007, 21:23
wet van murphy, soms wel soms niet.
voor gij doet , denkt!
dewijl gij doet, denkt!

dat houd in dat je soms domme zetten snel recht moet zetten.
1 de headstock was al eens met glazurit acryl lak over de acryl verf afgelakt.
daarna nog eens de acryl decorfin dus leek mij het beste mijn laatste restje motip blanke acryl lak daarvoor te gebruiken..
dat ging op zich perfect.
2 voor de body had ik een lak op alkyd basis in een spuitbus.
en terwijl ik een spuitnevel over de body sproeide zag ik tot mijn verbijstering dat het niet blanke lak maar zwart was.
het was dus niet hoogglans lak maar zwarte hoogglans lak.
dacht verder niet lang na en spoot een kleine egale zwarte nevel over de body.
direct een buske zijdeglans lak gepakt van de plank en met kwast deze uitgesmeerd over de body en zo ook de zwarte lak mee mengend.
(een soort van transparant zwart werd het dus)
en ik moet zeggen het lijkt goed.
de lak laag op zich is nog niet denderend maar het hecht.

hassent
5 november 2007, 21:28
Dat is best wel erg DOM... Maar ook erg vervelend. Heb je een fototje hoe het nu geworden?
Als je nu weer opnieuw moet beginnen zakt de moed wel in je schoenen:nervous: .

Wiellem
5 november 2007, 21:57
Ik zou hiervoor dus echt niet het geduld hebben :nervous: , respect

Wel mooi op de fotos die kleuren zo op de gitaar.

no 1 hops
5 november 2007, 22:55
als alles goed gaat morgen weer wat foto's.
de headstock doe ik niks meer aan of ik moet nog een goede manier vinden om het hondo logo er weer op te krijgen

de body is niet egaal in de lak dus zal nog wel een keer of wat moeten.
maar de kleur is er niet minder om geworden

no 1 hops
6 november 2007, 13:33
lak was droog en na 24 uur overschilderbaar ( of is het toch overlakbaar?).
dus met korrel 622 om een kurk schuurblokje licht geschuurd en jawel hoor,Murphy!!!! er kwaem stukjes geel weer naar boven van de onderlaag.
toch was ik daar niet boos om, want het heeft wel iets bescheiden relic achtig.
dus maar weer gelakt.
foto is trouwens na de eerste lak beurt.
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/1lak.jpg

Wiellem
6 november 2007, 14:01
Ik vind het echt een zeer vette finish ben echt benieuwd naar het eindresultaat straks.

Chrome of gold hardware?

no 1 hops
6 november 2007, 15:26
Ik vind het echt een zeer vette finish ben echt benieuwd naar het eindresultaat straks.

Chrome of gold hardware?word ook nog wel spannend denk ik.
hardware wordt chrome, origineel hondo, nothing but the best!!!

no 1 hops
11 november 2007, 13:32
tja, ik ben wel tevreden denk ik, behalve dub ik nog over de slagplaat die wel heel veel van het effect wegneemt.

heb hem even wat in elkaar gelegt en kijk zelf maar
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic1.jpg

even vanuit een andere hoek zodat het effect wat beter opvalt

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic2.jpg

een totaal plaatje

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic3.jpg

en 1 van dichtbij
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/relic4.jpg

no 1 hops
11 november 2007, 13:34
wat moet er nog gebeuren
1 hardware van troep ontdoen
2 de headstock is highgloss en de body satijn, dus de headstock wat matten.

de slagplaat optie zou zijn 1 van acryl plaat, dus doorzichtig, met de randen daarvan in een soort van goud kleur.

G.G.
11 november 2007, 16:31
Mooi geworden. Misschien dat een mooi vergeelde slagplaat een wat rustiger beeld geeft.

barno
11 november 2007, 16:50
ik zou inderdaag de hardware niet opkuisen maar de rest vergelen, blends in nice met het bruin achterin, al is het mss ook mooi als alles knalwit is.

no 1 hops
11 november 2007, 17:15
maar wat is een goed en blijvende methode om de slagplaat iets te verouderen?

barno
11 november 2007, 17:39
ik heb mijn pup covers eens een weekje in koffie laten weken, werkte perfect

G.G.
11 november 2007, 17:46
http://www.relicdeluxe.com/plastic_pickguard_knobs.asp

no 1 hops
11 november 2007, 17:57
ik heb mijn pup covers eens een weekje in koffie laten weken, werkte perfect
spoelde je dat er later niet weer af?


@G.G
bedankt, nu nog even de vertaalslag maken ;-)

barno
11 november 2007, 18:11
[QUOTE=no 1 hops]spoelde je dat er later niet weer af?

weet niet, heb het gedaan bij een stratje waar ik niet vaak op speel. maar na de koffieprocedure kreeg ik hem ondanks hard wrijven met doek en water niet meer wit. het is ook niet echt een relic prodecure (zoals die site van GG, waarvoor dank trouwens ook) van koffie verkleurt hij gewoon egaal wat donkerder (eerst licht opschuren voor hij in de koffie duikt, helpt ook)

no 1 hops
13 november 2007, 11:29
zit nog evenmet volgende vraag.
heb de zijkanten waar wat lak op was gekomen geschrapt en met watervast schuurpapier 1000 geschuurd.
dus nu is het dof, wit uitgeslagen.
volgende stap commandant?

AvU
13 november 2007, 13:44
Ik zou als ik jou was nog een stap hoger nat schuren, bv 1500. Hierdoor wordt het polijsten een stuk makkelijker.

grt. Arjan

no 1 hops
13 november 2007, 14:26
alleen jammer dat die weer een nacht (schuurpapier) in het water moet weken, maar werkt dan wel super!

barno
13 november 2007, 15:42
idd, doen

ik ben beginnen polijsten na 1200 en had daar achteraf spijt van, dus in mental notebook: in't vervolg zo hoog mogelijk gaan met schuurpapier

Mattia
13 november 2007, 16:20
Hoezo, nachtje weken? Dat spul is waterproof, gewoon even erin dompelen, overtollige water afschudden, verdergaan. Het dient puur als 'glijmiddel' om te zorgen dat het schuurpapier niet helemaal 'vol' raakt.

no 1 hops
13 november 2007, 16:53
Hoezo, nachtje weken? Dat spul is waterproof, gewoon even erin dompelen, overtollige water afschudden, verdergaan. Het dient puur als 'glijmiddel' om te zorgen dat het schuurpapier niet helemaal 'vol' raakt.
de tip van weken heb ik van iemand die zei, en volgens mij klopt dat ook , dat het papier minder gauw stuk gaat en je minder harde randen hebt.

Mattia
13 november 2007, 17:17
de tip van weken heb ik van iemand die zei, en volgens mij klopt dat ook , dat het papier minder gauw stuk gaat en je minder harde randen hebt.

Gewoon beter papier nemen. micromesh kun je bijv. droog gebruiken. Nat moet je gewoon goed nat houden en vaak spoelen; ooit weekte ik lang, nu niet, maakt me allemaal niet zo gek veel uit. Ik gebruik liever een extra velletje 1500 korrel (zo duur is dat spul niet) dan dat ik een dag moet wachten omdat ik vergeten ben het spul te laten weken.

G.G.
13 november 2007, 19:22
Gewoon beter papier nemen. micromesh kun je bijv. droog gebruiken. Nat moet je gewoon goed nat houden en vaak spoelen; ooit weekte ik lang, nu niet, maakt me allemaal niet zo gek veel uit. Ik gebruik liever een extra velletje 1500 korrel (zo duur is dat spul niet) dan dat ik een dag moet wachten omdat ik vergeten ben het spul te laten weken.

Ik had bij het lakstadium meestal een tuperwarebox met een afwassopje waarin diverse korrels klaarlagen, soms dagen lang. Gewoon aanleren als standaard voorbereiding.

no 1 hops
15 november 2007, 13:36
na wat schuren en polijsten geen geduld meer gehad.
de hardware nog even schoongemaakt en daar waar nodig met wd40 gesmeerd.
en de boel opgetuigt.

intoneren moet nog, nut moet nog op hoogte, hals nog afgesteld, dus nog dingen genoeg voor de komende dagen.
maar even geprobeert.
ik weet het niet maar volgens mij zijn die pups gewoon prachtig.
veel opener dan de GFS overwound uit de blowout shop.
ben bang dat dit een blijvertje word.
wat betreft de brug pup.
nu ben ik best wel helder gewend met de bill lawrence pups, dus schelgheid valt mij mee

G.G.
15 november 2007, 14:26
ik weet het niet maar volgens mij zijn die pups gewoon prachtig.
veel opener dan de GFS overwound uit de blowout shop.
ben bang dat dit een blijvertje word.
wat betreft de brug pup.
nu ben ik best wel helder gewend met de bill lawrence pups, dus schelgheid valt mij mee

Elementen zijn erg goed van die oude Hondo's. Jammer dat ze ietsjes groter zijn dan normale singlecoils, want dan zou je ze in meerdere normale strats kunnen plaatsen zonder de slagplaat aan te passen.

Het brugelement vond ik iets te zwak en te schel. Die Wilkinson P90 was voor mij de juiste oplossing. Heb hem nieuw van Ebay gehaald voor nog geen 30 euro incl verzendkosten

no 1 hops
18 november 2007, 11:05
op wat verfijningen na, invijlen topkam, afstellen brug ,intoneren is hij dan toch klaar.

en waar hij mij steeds aan liet denken waren mannen als james dean, en john wayne, ruwe bolster blanke pit.
verschoten bruin leren jas/vest , cowboy hoed, dus dit idee
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/john_wayne.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/hondorules.jpg

en laat het grappige nou zijn dat john wayne in een film gespeeld heeft die HONDO heet.


HONDO RULES!!!

Mattia
18 november 2007, 11:34
Mooi! Ik hou daar wel van, die look. Dat was gele beits met eroverheen (met sponsje aangebrachte) bruine, toch? Het heeft iets lekker ruws.

G.G.
18 november 2007, 12:18
Mooi geworden, nu snel wat opnemen en linkje posten.

no 1 hops
18 november 2007, 14:30
@mattia
een mengsel van gesso en 'honing 255 ' decorfin als onderlaag.
daarna klodders honing, goudgeel 253 en havannabruin 427.
deze uitgestreken zodat ze zich vermengen met de schuimkant van een keuken spons.
daarna met de harde kant draaiende bewegingen maken hier en daar zodat je eigenlijk ook weer een gedeelt van de verf eraf haalt en de onderlaag erdoor komt

@G.G
weet je wel zeker wat je vraagt G.G?
mijn talent is nul comma nul dus menig GNér zal in zwijm vallen en komt nooit meer terug ;-)

heb even wat opnamen gemaakt met verschillende gitaren ook voor vergelijk.
maar moet nog zien hoe ik dat plaats.
photobucket doet nu geloof ik ook aan filmpjes, dus moet ik de opnamen koppelen aan een stilstaand plaatje zodat het toch werkt denk ik?

no 1 hops
24 november 2007, 07:02
nou, iets opnemen is op zich al een toer, ben daar geenheld in,en daar ook nog wat bij maken zodat het op het net kan was voor mij nogal inwerken.
totaal geen idee van video bewerking en software
voor wie zichzelf gehard vind om het aan te horen, ga je gang, ben echter niet verantwoordelijk voor een bedorven weekend
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/th_b33e8cb6.jpg (http://smg.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/?action=view&current=b33e8cb6.pbr)

no 1 hops
26 november 2007, 12:17
nah, dan werk je in de zenuwen, probeert wat op te nemen wat nog enigzins aan te horen is en dan lijkt het alsof niemand durft te luisteren, of dermate geschokt is dat men niks meer weet te melden.

't blijft akkelig stil!

maar goed, de cleane riedeltjes zijn vanaf de neck pup, de vijf standen richting brug pup.
het ruigere gedeelte is de solo(wat daaarvoor door moet gaan) met de neckpup en de chords met de brug pup
let wel de gitaar is nog niet geintoneert en verder afgesteld.
gewoon stemmen en proberen

G.G.
26 november 2007, 12:53
Ik vind hem heerlijk klinken. Alleen het brugelement... maar dat wist je al, daarom heb ik hem ook vervangen.

CrudeSapphire
27 november 2007, 20:21
hey top man!

-geert-
27 november 2007, 20:34
Klinkt goed man vooral het allereerste toontje vind ik een heel mooi geluid!! Vooral clean de neck pup goed. De brug pup vind ik ook wat minder zeker de middenste standen daarmee. En overstuurd klinkt het allemaal lekker.

En de looks vind ik ook heel cool heb inderdaad wel wat van leer weg en zo echt mooi, de neck past er ook bij en de verkleurde pups.

Veel plezier ermee maar dat zal wel lukken:D

no 1 hops
28 november 2007, 09:41
toch geeft juist dat wat iele brug geluid een lekkere oversturing, want de riff klinkt echt niet dun