PDA

View Full Version : Hulp nodig ivm met koopshizzle.



TimoSomers
24 oktober 2007, 22:19
Hey guys.
'Khad een vraagje, ik wil een akoestische gitaar kopen van rond de 100-200 euro, mag wat meer zijn, liever niet minder, om afentoe gewoon wat te pingelen en akkoorden te oefene etc.
Ik ben (hoge kwaliteits) elektrische gitaren gewend, en heb helemaal 0 ervaring met akoestische gitaren, dus ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden voor een gitaar.

Thanks alvast, -T

Blend
24 oktober 2007, 22:20
Ja, kijk even rond zou ik zeggen, staat wel het 1 en ander aan topic's.

200 euro is niet veel, zeker niet als je 'hoge kwaliteit' elektrische gitaren gewend bent.

Het meest gegeven advies: ga naar een winkel en ga een middag akoestiese gitaren testen.

evilpompie
24 oktober 2007, 22:34
2e hands. Staat een 2ehands seagull op marktplaats.

hendrix2
24 oktober 2007, 22:35
Je hebt 'goede' gitaren voor dat bedrag, maar als je 'echt' wat wilt, zal je toch een euro of 200 meer moeten uitgeven denk ik.

Seagull wordt veel aangeraden. Ook Simon & Patrick is erg goed. Veel mensen zijn tevreden over relatief goedkope yamaha's. Mits enige afstelling zijn de meeste gitaren wel leuk.

Ga eens een middagje testen, heb ik zelf onlangs ook gedaan omdat ik geen enkel idee had wat te kiezen. Ik heb gewoon alles binnen mijn budget bespeelt. Van sommige gitaren weet je al na 1 minuut dat ze het niet zullen worden. Het lastige is uiteraard dat (zeker zulke goedkope) gitaren niet erg optimaal afgesteld staan. Ze hebben bijna altijd een veel te hoge actie wat het spelen niet bevorderd. Die kan uiteraard verlaagd worden maar voor het testen vormt dat wel een probleem. (voor mij toch in ieder geval)

TimoSomers
24 oktober 2007, 22:50
Je hebt 'goede' gitaren voor dat bedrag, maar als je 'echt' wat wilt, zal je toch een euro of 200 meer moeten uitgeven denk ik.

Seagull wordt veel aangeraden. Ook Simon & Patrick is erg goed. Veel mensen zijn tevreden over relatief goedkope yamaha's. Mits enige afstelling zijn de meeste gitaren wel leuk.

Ga eens een middagje testen, heb ik zelf onlangs ook gedaan omdat ik geen enkel idee had wat te kiezen. Ik heb gewoon alles binnen mijn budget bespeelt. Van sommige gitaren weet je al na 1 minuut dat ze het niet zullen worden. Het lastige is uiteraard dat (zeker zulke goedkope) gitaren niet erg optimaal afgesteld staan. Ze hebben bijna altijd een veel te hoge actie wat het spelen niet bevorderd. Die kan uiteraard verlaagd worden maar voor het testen vormt dat wel een probleem. (voor mij toch in ieder geval)

Thanks voor de tips ! :)

Is dit iets btw? : http://www.muziektotaalwaalwijk.nl/product_info.php?cPath=160_162_167&products_id=717&osCsid=143ff15ab8a294643c5e49ecaaa44547

hendrix2
24 oktober 2007, 22:59
Nog niet op gespeeld, maar enkele forummers zijn wel vol lof over Richwood. Probeer ze even zou ik zeggen :)

Liefhebber
24 oktober 2007, 23:05
Hey guys.
'Khad een vraagje, ik wil een akoestische gitaar kopen van rond de 100-200 euro, mag wat meer zijn, liever niet minder, om afentoe gewoon wat te pingelen en akkoorden te oefene etc.
Ik ben (hoge kwaliteits) elektrische gitaren gewend, en heb helemaal 0 ervaring met akoestische gitaren, dus ik vroeg me af of jullie misschien tips hadden voor een gitaar.

Thanks alvast, -T
Menneke, wel heel bijzonder! Jij bent hoge kwaliteits elektrische gitaren gewend. Welke zijn dat dan wel en wat kosten ze in het algemeen? Nou toch een paar ...... euro's.
En nouh kom je op dit forum omdat je een akoestisch gitaartje wilt om wat te pingelen en te oefenenen.
Menneke, laat ik je een beetje uit een droom helpen: een elektrische gitaar stelt geen reet voor als het om goed gitaar spelen gaat(ik speel zelf ook elektrisch hoor!). Prima dat je een poging wilt wagen op een akoestische gitaar. Noouh als je een goede wilt dan moet je toch denken aan 3000 euro minimaal. Dat is dus mijn tip!

TimoSomers
24 oktober 2007, 23:10
Menneke, wel heel bijzonder! Jij bent hoge kwaliteits elektrische gitaren gewend. Welke zijn dat dan wel en wat kosten ze in het algemeen? Nou toch een paar ...... euro's.
En nouh kom je op dit forum omdat je een akoestisch gitaartje wilt om wat te pingelen en te oefenenen.
Menneke, laat ik je een beetje uit een droom helpen: een elektrische gitaar stelt geen reet voor als het om goed gitaar spelen gaat(ik speel zelf ook elektrisch hoor!). Prima dat je een poging wilt wagen op een akoestische gitaar. Noouh als je een goede wilt dan moet je toch denken aan 3000 euro minimaal. Dat is dus mijn tip!

Ehm..
Gitaar die ik nu heb zit rond de 2000 euro.
Goed gitaarspelen is een kwestie van smaak, en ja ik weet dat een akoestische gitarist beter elektrisch kan spelen dan andersom, hebk ooit gezegd dat dat niet zo was?
Ik snap niet echt wat je wil bereiken met deze post, maar ok.
Zoals ik al zei, ga ik geen 3000 euro neertellen voor een akoestische gitaar, vind ik wat veel om een beetje op te oefene ;)

hendrix2
24 oktober 2007, 23:11
Prima dat je een poging wilt wagen op een akoestische gitaar. Noouh als je een goede wilt dan moet je toch denken aan 3000 euro minimaal. Dat is dus mijn tip!
Wat is dat nu weer voor bullshit.

hendrix2
24 oktober 2007, 23:12
Ik snap niet echt wat je wil bereiken met deze post, maar ok.
;)
Liefhebber staat om een of andere reden graag in de aandacht met dubieuze posts. Binnenkort opent hij vast wel nog een topic over het beleid van dit forum... ik twijfel er niet aan.

LaurentB
24 oktober 2007, 23:12
Menneke, wel heel bijzonder! Jij bent hoge kwaliteits elektrische gitaren gewend. Welke zijn dat dan wel en wat kosten ze in het algemeen? Nou toch een paar ...... euro's.
En nouh kom je op dit forum omdat je een akoestisch gitaartje wilt om wat te pingelen en te oefenenen.
Menneke, laat ik je een beetje uit een droom helpen: een elektrische gitaar stelt geen reet voor als het om goed gitaar spelen gaat(ik speel zelf ook elektrisch hoor!). Prima dat je een poging wilt wagen op een akoestische gitaar. Noouh als je een goede wilt dan moet je toch denken aan 3000 euro minimaal. Dat is dus mijn tip!

Hallo! 3000 euro?? Is dat niet een ietsiepietsie overdreven? Of maak je een grapje?
En goed spelen vind ik altijd moeilijk, of het nu op electrisch of akoestische gitaar is. Het is wel moeilijk op hun eigen manier, op elk van die instrumenten, dat wel.

Liefhebber
24 oktober 2007, 23:17
Wat is dat nu weer voor bullshit.

Mag jij zelf beoordelen.

Liefhebber
24 oktober 2007, 23:26
Hallo! 3000 euro?? Is dat niet een ietsiepietsie overdreven? Of maak je een grapje?
En goed spelen vind ik altijd moeilijk, of het nu op electrisch of akoestische gitaar is. Het is wel moeilijk op hun eigen manier, op elk van die instrumenten, dat wel.
Natuurlijk is die 3000 euro overdreven! Maar het is toch wel een beetje raar als je op een akoestisch forum komt met een vraag over een akoestisch gitaartje van een paar honderd euro en je vertelt daarbij dat je dure elektrische gitaren gewend bent, geen akoestische ervaring hebt en wat op zo'n ding wilt gaan pielen! Wat wil zo'n menneke daar nou mee zeggen?
Zeg dan bijvoorbeeld: ik speel elektrisch al vele jaren op heel mooie dure gitaren maar ik wil ook wel eens akoestisch gaan spelen. Kunnen jullie mij tips geven over wat een goede beginnersgitaar is? Of ben ik nou gek?

TimoSomers
24 oktober 2007, 23:31
Natuurlijk is die 3000 euro overdreven! Maar het is toch wel een beetje raar als je op een akoestisch forum komt met een vraag over een akoestisch gitaartje van een paar honderd euro en je vertelt daarbij dat je dure elektrische gitaren gewend bent, geen akoestische ervaring hebt en wat op zo'n ding wilt gaan pielen! Wat wil zo'n menneke daar nou mee zeggen?
Zeg dan bijvoorbeeld: ik speel elektrisch al vele jaren op heel mooie dure gitaren maar ik wil ook wel eens akoestisch gaan spelen. Kunnen jullie mij tips geven over wat een goede beginnersgitaar is? Of ben ik nou gek?

Dus je reageert als een vage mafkees omdat ik mijn post anders breng dan dat jij zou doen?
Ik vertel dat ik dure elektrische gitaren gewend ben om te zeggen dat ik goeie kwaliteit voor het geld wil, + liever een gitaar wil die een beetje speelt als een elektrische gitaar.
Overreact niet zo a.u.b.

Han S
24 oktober 2007, 23:33
Ik vind om te beginnen dat 'menneke' neerbuigend en nergens voor nodig, daarnaast zie ik niet waarom een gitaar van een paar honderd euro niet geschikt zou zijn om lekker op te kunnen oefenen. Ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien waarom dit draadje weer deze kant op moet gaan.

TS: ga gewoon naar de winkel en probeer die gitaren in die prijsklasse, er zitten heel aardige gitaartjes tussen en dan spreek ik uit ervaring.

Liefhebber
24 oktober 2007, 23:48
Ik vind om te beginnen dat 'menneke' neerbuigend en nergens voor nodig, daarnaast zie ik niet waarom een gitaar van een paar honderd euro niet geschikt zou zijn om lekker op te kunnen oefenen. Ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien waarom dit draadje weer deze kant op moet gaan.

TS: ga gewoon naar de winkel en probeer die gitaren in die prijsklasse, er zitten heel aardige gitaartjes tussen en dan spreek ik uit ervaring.
Han,

Een advies van onschatbare waarde. De TS weet namelijk zelf niet dat hij naar een gitaarwinkel kan gaan om om gitaren in die prijsklasse uit te testen?

Mitch
24 oktober 2007, 23:52
Ja Han, je zou er beter aan doen de topic starter denigrerend toe te spreken, daar zou -ie tenminste wél wat van opsteken.

Ibanez666
25 oktober 2007, 00:01
Goed idee! Ik probeer vaak eerst een nieuw riffje of techniekje op mijn acoustische gitaar, da's hard werken! Als het dan zo goed als helemaal onder de knie heb, probeer ik hem op mijn electrische, dat gaat dan weer een stuk makkelijker (100% clean zonder reverb of wat dan ook) als ik hem uiteindelijk electrisch met wat gain en andere poeha speel ,kun je wel voorstellen dat het heel erg lekker klinkt!!

Han S
25 oktober 2007, 00:23
Han,

Een advies van onschatbare waarde. De TS weet namelijk zelf niet dat hij naar een gitaarwinkel kan gaan om om gitaren in die prijsklasse uit te testen?

Nu doe je het weer net voorkomen alsof de TS de een of andere debiel is die niet weet dat gitaren in gitaarwinkels te vinden zijn. Ik vind dat een naar trekje.

Wel eens gehoord van een 'fluke'? Komt regelmatig voor bij goedkope gitaren, je pakt zo'n gitaar van minder dan 200 euro en hij speelt super en klinkt beter dan veel duurdere gitaren. Onmiddelijk kopen zo'n ding.

bert k
25 oktober 2007, 00:27
Han,

Een advies van onschatbare waarde. De TS weet namelijk zelf niet dat hij naar een gitaarwinkel kan gaan om om gitaren in die prijsklasse uit te testen?
En de heer Jezus Christus Liefhebber heeft zoals gewoonlijk de wijsheid weer in pacht met zijn debiele antwoorden... Flikker toch op naar de planeet waar je vandaan komt...

Rinze
25 oktober 2007, 00:29
Menneke, wel heel bijzonder! Jij bent hoge kwaliteits elektrische gitaren gewend. Welke zijn dat dan wel en wat kosten ze in het algemeen? Nou toch een paar ...... euro's.
En nouh kom je op dit forum omdat je een akoestisch gitaartje wilt om wat te pingelen en te oefenenen.
Menneke, laat ik je een beetje uit een droom helpen: een elektrische gitaar stelt geen reet voor als het om goed gitaar spelen gaat(ik speel zelf ook elektrisch hoor!). Prima dat je een poging wilt wagen op een akoestische gitaar. Noouh als je een goede wilt dan moet je toch denken aan 3000 euro minimaal. Dat is dus mijn tip!

:seriousf:





Mongool.

Liefhebber
25 oktober 2007, 00:48
En de heer Jezus Christus Liefhebber heeft zoals gewoonlijk de wijsheid weer in pacht met zijn debiele antwoorden... Flikker toch op naar de planeet waar je vandaan komt...
Jezus, wat een goed advies. Maar... eten ze daar ook aardappelen? Een frietje op zijn tijd vind ik toch wel heel lekker!

bass blom
25 oktober 2007, 00:54
yamdrammer had het laatst over een stag van 200 die volgens hem.. uch. 1200 waard is :D

TimoSomers
25 oktober 2007, 00:55
yamdrammer had het laatst over een stag van 200 die volgens hem.. uch. 1200 waard is :D

Thanks voor de tip : ) Zal em ff pmen.

peter_heijnen
25 oktober 2007, 00:57
Kappen met alle gezeik en iedereen terug zijn hok in, ontopic! Wie weet nog meer een leuk gitaartje voor Timo om lekker op te pingelen?

Nobilta
25 oktober 2007, 01:19
Een Cort SFX-1F NS klinkt en speelt goed voor zijn prijs.
Zie ook www.harmony-central.com

Azrael
25 oktober 2007, 01:22
Crafter is ook een leuk merk voor weinig geld. Ik kocht er eentje voor 150 euro in nieuwstaat.

Harald
25 oktober 2007, 07:15
Bedenk wel even wat je precies wil met die gitaar. Elektrisch gewend, dan wil je misschien ook improviseren. Dan wordt een cutaway handig (al kun je prima zonder) Gezien de gitaren die je gewend bent, en het feit dat je een gitaar zoekt die speelt als een elektrische, ben je ('flukes' daargelaten) wel echt in de verkeerde prijsklasse aan het kijken. 3000 is het andere uiterste, maar toch... gezien hoe je speelt op elektrisch (dan heb ik het even over techniek) zou ik als ik jou was gewoon doorsparen voor een goede. Voor je het weet ga je akoestisch nl. leuk vinden... En als je het echt leuk vindt, is zo'n gitaar van € 2000 a 3000 misschien ineens wel interressant. Rond de € 1000, -- zijn al heel leuke gitaren te krijgen, maar er zit echt nog het nodige verschil tussen die prijsklasse, en het midden a top segment. Boven de 2000 a 2500 duizend wordt het dan vooral een kwestie van smaak.

Wil je het ding evt. nog met een band gebruiken, moet hij te versterken zijn. Dus ook een pickup. Dan lukt het voor die prijs al helemaal niet. Een goede pickup voor een akoestische is al duurder. Is dat voorlopig nog niet aan de orde, zou ik zonder pickup kopen. Later evt. bv. een LR Baggs M1 (klankgat pickup, magnetisch, maar behoorlijk mooi, en relatief goedkoop) erin. Of alsnog een betere gitaar.

Hoe belangrijk vind je de akoestische sound? Als dat een bijzaak is, en versterken een must, zou je misschien eens wat Yamaha APX'en (zijn er in verschillende prijzen: http://www.feedback.nl/?id=55&b=GAPX500NT&a=&treeID=) kunnen proberen. Die zijn redelijk op de elektrische gitarist toegesneden. Ben er niet kapot van, maar stel waarschijnlijk ook andere eisen aan een akoestische.

En dan gokken we allemaal nog dat je het over een steel string hebt, en niet over nylon. Niet echt vermeld in je post.

Puur akoestisch zou ik zeker eens een Cort van rond de €250,- proberen, en evt. tweedehands oude Yamaha dreadnoughts. Moet je even zoeken op het akoestische forum. Zoekfunctie gebruiken kan sowieso geen kwaad met al die 'ik wil een akoestische, mag niets kosten, en moet goed zijn' posts van de laatste tijd...

Mr. Ibanez
25 oktober 2007, 08:35
Off-topic: @Liefhebber: Ik vind je vreselijk arrogant. punt :stop: .
On-topic: Ik zou idd ook meer dan 200 euro uitgeven, zeker als je de duurdere electrische gitaren gewend bent. Inderdaad, een goeie Simon & Patrick, of een Seagull. En als je die 2e hands zoekt, kun je wel eens mazzel hebben.
De andere kant: om wat te pingelen en verder niet, dan kun je op een wat goedkopere misschien ook wel uit de voeten. Zo heb ik speciaal voor vakanties of andere activiteiten buiten de deur waarbij ik m'n betere gitaar liever thuis laat, een Phoenix van 80 euro aangeschaft. En met de juiste snaren erop (Dadi's) klinkt 'ie nog best acceptabel en dat voor een gitaartje met een gelamineerd bovenblad; je moet er alleen verder geen wonderen van verwachten.
Dus als je uiteindelijk meer wilt dan alleen wat pingelen, zou ik toch een wat duurdere aanschaffen.

TimmU
25 oktober 2007, 12:04
Wel eens gehoord van een 'fluke'? Komt regelmatig voor bij goedkope gitaren, je pakt zo'n gitaar van minder dan 200 euro en hij speelt super en klinkt beter dan veel duurdere gitaren. Onmiddelijk kopen zo'n ding.
dat heb ik een keer meegemaakt.had m'n eerste salaris binnen ,gelijk GAS natuurlijk. paar nieuwe pedaaltjes gekocht, nog 160 euro over. heb voor dat geld een Ibanez GAX30 gekocht in het rood ( met zo'n foto-finish) . speelt nog beter imo dan een ibbie van 400/500 euro!

@TS : probeer af te stappen van de vooroordelen die je hier hoort (BEHALVE OVER STAGG) . kijk gewoon naar elk merk,elke gitaar. hou ook in je achterhoofd dat je budget je eigenlijk niet moet remmen.als je 200 euro in je hoofd hebt ,en je hebt een práchtige gitaar in je handen van 250 dan moet je die ook gewoon nemen, ipv genoegen te nemen met minder!!Succes.

LaurentB
25 oktober 2007, 13:05
Als algemeen richtsnoer voor de kwaliteit kun je eigenlijk wel zeggen dat de prijs-kwaliteitverhouding ongeveer gelijk loopt met die van electrische gitaren. Maar zoals Harald ook al zei: er zijn grote kwaliteitsverschillen binnen een klasse, groter dan bij electrische gitaren, omdat dat toch meer industriële producten zijn.
Gechargeerd gesteld: een electrische gitaar is een hals, een plank en een aantal onderdelen erop. Zijn die van goede kwaliteit en goed gemonteerd dan is het al gauw goed. Bij akoestisch luistert het zo nauw met o.a. het bovenblad dat je veel eerder verschillen krijgt tussen gelijke modellen.

Mr. Ibanez
25 oktober 2007, 14:31
...een electrische gitaar is een hals, een plank en een aantal onderdelen erop. Zijn die van goede kwaliteit en goed gemonteerd dan is het al gauw goed. Bij akoestisch luistert het zo nauw met o.a. het bovenblad dat je veel eerder verschillen krijgt tussen gelijke modellen.
Helemaal eens.

Timotio
25 oktober 2007, 15:03
Ik zou zeggen, ga is kijken bij Kees Dee in amersfoort. Mooi groot aanbod aan akoestische gitaren waar zeker iets voor je tussen zit. Wellicht heeft ie nog een leuke occasion voor je

200 euro is niet veel.. als je die richting op wilt zul je denk ik moeten kijken naar merken als Tanglewood e.d. Heb ik nog uitgeprobeerd, klonk zeker niet slecht!

Maar zoals de rest zegt, ik zou er toch nog zo'n 200 bij op doen. Ik had een Ayers incl. koffer voor 400 en ik geniet er nog steeds van!

veel suc6 er mee :)

Laser
25 oktober 2007, 21:18
:hippie:
duurde wel even voor ik bij de ontopics terechtkwam..

Mijn 2 cent;
- je bent electrisch gewoon. Dus smalle hals, lage actie. Seagull en co zijn goed voo rhun geld maar hebben een bredere hals. Is even wennen, zeker met .12 snaren erop. Als je daar doorheen kan worstelen zit je goed, anders beter uitkijken naar gitaren met smalle hals à la
- APX van Yamaha. Had zelf jaren een APX 8, spijt dat ik die verkocht. Voor thuis oefenen, acoustisch versterkt spelen (of door een Roland buisversterker, lekker vet) en in groep heel goed. Louter acoustisch nogal dun. Kies dan wel een APX 9. (Takamine heeft ook enekele goede electro-acoustische).
Er zijn nog andere smal-hals acoustics met ingebouwde voorversterker voorhanden, daarover is het belangrijkste al gezegd:
rondneuzen, en veel spelen om te voelen of het acoustisch iets voor jou is. Versterkt ... nu dat verhaal ken je onderhand al.

En tweedehands valt er wel wat goeds te rapen als je wat uikijkt en weet waar op te letten. Nooit op afstand kopen, altijd controleren voor tot aankoop over te gaan.

En ... spelen maar!!!!!!!!!

TimoSomers
26 oktober 2007, 01:18
Bedankt voor alle tips iedereen !
Ik ga een dagje testen bij wat gitaarwinkels in de buurt en houd merken als yamaha cort richwood stagg etc. extra goed in de gaten.
Nogmaals bedankt :)

Nobilta
26 oktober 2007, 12:56
Laat ons weten wat je gekocht hebt hé. Met een verslagje waarom die wel en die andere niet enz.