PDA

View Full Version : The Boner! (Z.VEX SHO clone)



Jimwoud
24 oktober 2007, 22:12
Eyo!!

Ik ben naar aanleiding van een topic op het Newtone forum begonnen aan een SHO clone genaamd the Boner, vond ik wel een grappige en toepasselijke naam. Als de naam echt te fout is hoor ik het ook graag, hehe. Tot nu toe gaat alles prima, had alleen een condensator verkeerd gesoldeerd, en die moest opnieuw, had alleen de pootjes al afgeknipt, kut!! Maar volgens mij zit hij nu goed om.

1 vraag, ik gebruik een roze/witte led moet ik nog een weerdstand ervoor hangen? Zo ja hoeveel. Ik heb al een voorschakelweerstand van 1,5k.

de Foto's:

de onderdelen
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00098.jpg

lekker bezig
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00100.jpg

passen en meten
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00101.jpg

Jimwoud
24 oktober 2007, 22:13
de print
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00103.jpg

de achterkant
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00104.jpg

de behuizing
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/DSC00106.jpg

SimonS
24 oktober 2007, 23:36
hey, leuk project!

1 vraag, ik gebruik een roze/witte led moet ik nog een weerdstand ervoor hangen? Zo ja hoeveel. Ik heb al een voorschakelweerstand van 1,5k.
een led heeft een voorschakelweerstand nodig, hoe groot die moet zijn kun je uitrekenen (of er zijn simpele sites op internet die 't voor je doen). Maar je wilt een extra weerstand vóór de voorschakelweerstand zetten? Lijkt me niet nodig he ;)

de led is trouwens wel wat vreemd geplaatst, zo naast de footswitch :) doettie 't al?

Jimwoud
25 oktober 2007, 08:45
hey, leuk project!

een led heeft een voorschakelweerstand nodig, hoe groot die moet zijn kun je uitrekenen (of er zijn simpele sites op internet die 't voor je doen). Maar je wilt een extra weerstand vóór de voorschakelweerstand zetten? Lijkt me niet nodig he ;)

de led is trouwens wel wat vreemd geplaatst, zo naast de footswitch :) doettie 't al?
Hey Tenx,

Ik bedoel meer dat die roze of witte ledjes een andere eigenschappen hebben dan rode/ groene, waardoor er een andere weerstand voor moet. maar ik zal eens zoeken naar zo'n site. Als iemand er een weet hoor ik het ook graag.

britsie
25 oktober 2007, 09:38
Gewoon effe uittesten op een breadbordje. Ledje, weerstand ervoor en 9V over het geheel zetten. Brand het ledje te weinig, pak je een lagere waarde van weerstand, tot het hard genoeg naar je zin brand. (je kan dus best met hoge weerstand-waarden beginnen :))

M Kactus
25 oktober 2007, 09:49
Inderdaad, het is uitproberen. Op de site van Newtone staat zo'n tabelletje, met waardes waarrond het altijd zal zitten. De vergelijking die daar staat is:
Rx = (9 V - 3,4 V) / 0.02 A

Dat is dus bij een batterij van 9V en een spanning van 3,4V voor je witte led. Komt op 2,8K, als ik dat goed kan tellen :) Waarschijnlijk nog een beetje hoger, om geen roze lichtshow te geven :)

ponq
25 oktober 2007, 11:41
Ej leuk verslag!

Ik kan er naast zitten, maar de potmeter lijkt mij niet goed aangesloten. 1 draadje (van lug 3) moet aan de kant van de BS170. Nu zitten ze alledrie naast elkaar. Of zie ik t verkeerd?

Eventueel kan je lug 2 en 1 op de pot met elkaar verbinden en dan 1 draadje gebruiken voor de verbinding met het stripboard (scheelt je weer een draadje)

ponq
25 oktober 2007, 11:43
Ik gebruik voor mn blauwe LED's (vergelijkbaar met jouw witte) altijd 4k7 als voorschakelweerstand. Dat is nog behoorlijk fel.

Lager zou ik niet gaan. De LED kan het prima aan, maar je krijgt dan echt een stralende LED, die, als je er recht in kijkt, behoorlijk kan verblinden.

Valoosj
25 oktober 2007, 12:54
ik ben ook net bezig met die SHO, hij is af, maar mn switch is doorgesoldeerd :(

mijn bordje ziet er wel helemaal anders uit dan t jouwe. en zie ik nu 2 diodes?

Jimwoud
25 oktober 2007, 12:56
Ej leuk verslag!

Ik kan er naast zitten, maar de potmeter lijkt mij niet goed aangesloten. 1 draadje (van lug 3) moet aan de kant van de BS170. Nu zitten ze alledrie naast elkaar. Of zie ik t verkeerd?

Eventueel kan je lug 2 en 1 op de pot met elkaar verbinden en dan 1 draadje gebruiken voor de verbinding met het stripboard (scheelt je weer een draadje)
tenx,

die paarse is de aarde van de output jack, de andere draden moet ik allemaal nog doen, had geen zin meer. ik heb btw nu een 1k5 liggen, maar dan moet ik nogmaar een wat zwaardere weerstand halen.

Jimwoud
25 oktober 2007, 12:58
ik ben ook net bezig met die SHO, hij is af, maar mn switch is doorgesoldeerd :(

mijn bordje ziet er wel helemaal anders uit dan t jouwe. en zie ik nu 2 diodes?
ja bij mij zitten er 2 op. Volgens mij naar het origineel. heb ook de 10M weerstanden en de keramische condensator.

ik gebruik deze layout:
link (http://www.newtone-online.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=706.0;attach=254)

alleen de 3pdt sluit ik aan volgens een andere layout. want deze begrijp ik niet helemaal.

ponq
25 oktober 2007, 13:12
De 1 diode (zener diode) of 2 diode versie zijn allebei origineel. Zvex heeft dit in de loop der tijd zelf aangepast. Net als de 1M en 10M versie, meen ik.

De diodes hebben als doel de mosfet te beschermen. Of je dat nu met 2 diodes of 1 zenerdiode doet maakt niet uit.

Valoosj
25 oktober 2007, 13:14
ik heb een heel andere versie van de SHO, maar als het op hetzelfde neerkomt maakt dat niet uit. een pedaal van 200 euro bouwen voor nog geen 20% van de prijs :dance:

hoe ik hem aangesloten heb werkt hij gelijk als buffer wanneer hij niet boost...

EdJ
25 oktober 2007, 13:35
Daar ben ik wel in geintresseerd(in de bufferfuncte)hoe heb je dat gedaan als ik het vragen mag?

ponq
25 oktober 2007, 13:45
ipv te schakelen tussen fx en bypass, schakel je de potmeter. De SHO staat dan dus altijd aan.

Zoals Eddie van Ed's customshop zegt:



Er zijn best nogal wat mensen die dergelijke pedalen ook als buffer willen gebruiken en als booster. Skydstrup maakt dergelijke boosters. Je kunt dit met de SHO heel eenvoudig realiseren door de loper van de 5k-pot via de footswitch naar massa te laten lopen. De in- en uitgangen van je pedaal gaan direct naar de schakeling en niet meer naar de footswitch. Op die manier werkt de SHO met de footswitch gedeactiveerd als buffer (= potmeter op laagste stand) en schakel je de footswitch aan, dan gaat de waarde die je hebt ingesteld met de potmeter werken oftewel, boosten! Je kunt in dit geval ook gewoon met een dpdt-footswitch volstaan zoals Gert-Jan ze verkoopt van Alpha. True bypass is dan natuurlijk niet meer aan de orde maar goed, het gaat hier juist om het bufferen! Interessant voor met name mensen die veel pedalen gebruiken en zeker diegenen die al die pedalen ook nogeens True Bypass hebben...
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,401.15.html

nevyn292
25 oktober 2007, 15:00
kan een beetje een domme vraag zijn maar wat is het verschil tussen bufferen en boosten :???:

bij de ene gaat je signaal omhoog en word het vetter, maar wat word die buffer dan? ik snap er niks van :nervous:

Dirk_Hendrik
25 oktober 2007, 15:10
Vrij simpel. Als je je buffer hoort is er wat fout met het ding. Als je een klankverandering met andere apparaten hebt als gevolg van het gebruik van een buffer is dat goed.

Basta.
En een SHO is een leuke booster maar kleurt veel te veel om em serieus "buffer" te kunnen noemen.

EdJ
25 oktober 2007, 15:56
Wat zou jij in de plaats van een sho aanraden?een losse buffer?En zo ja welke?
Alvast bedankt.
reden waarom ik dit vraag is dat ik een volumebooster pedaal wil maken en als dit gelijk een buffer is is dat mooi meegenomen.
Ik dacht eerlijk gezegd aan een mini booster van jack orman omdat die werkt met een 100k pot en ik die al in dat pedaal heb zitten.

Jimwoud
25 oktober 2007, 16:33
Wat zou jij in de plaats van een sho aanraden?een losse buffer?En zo ja welke?
Alvast bedankt.
reden waarom ik dit vraag is dat ik een volumebooster pedaal wil maken en als dit gelijk een buffer is is dat mooi meegenomen.
Ik dacht eerlijk gezegd aan een mini booster van jack orman omdat die werkt met een 100k pot en ik die al in dat pedaal heb zitten.
Dan kun je beter een pedaal maken die of het SHO pad schakeld of een buffer pad schakelt. Dat is niet moeilijk te maken. Moet je alleen nog een schakeling hebben van een buffer.

Valoosj
25 oktober 2007, 22:20
wat ponq zei is juist, ik schakel tussen potmeter en een weerstand van 2k3.
ik heb de kleuring van de SHO nog niet kunne testen, want mijn switch is kapot.
misschien inderdaad een buffer bouwen en die mee in de boost steken, maar dat zie ik nog wel. ik weet niet eens waar ik de SHO gebruik, voor de overdrive geeft meer volume vermoed ik, en na de overdrive meer gain, waardoor het volume ook omhoog gaat zeker.

wat misschien wel goed is, als ik de SHO als boost en buffer gebruik, dan verkleurt mijn gitaargeluid niet plots wanneer ik boost, maar is het altijd gekleurd

Jimwoud
25 oktober 2007, 22:31
wat ponq zei is juist, ik schakel tussen potmeter en een weerstand van 2k3.
ik heb de kleuring van de SHO nog niet kunne testen, want mijn switch is kapot.
misschien inderdaad een buffer bouwen en die mee in de boost steken, maar dat zie ik nog wel. ik weet niet eens waar ik de SHO gebruik, voor de overdrive geeft meer volume vermoed ik, en na de overdrive meer gain, waardoor het volume ook omhoog gaat zeker.

dat is precies andersom. Voor overdrive meer gain. Na overdrive meer volume.

Valoosj
25 oktober 2007, 22:54
dat vind ik vreemd, maar komt nog beter uit als ik dan toch een ander buffer circuit gebruik ipv de SHO als buffer.

maar de kleuring van een SHO komt mss nog ten goede van mn geluid

Jimwoud
26 oktober 2007, 09:12
dat vind ik vreemd, maar komt nog beter uit als ik dan toch een ander buffer circuit gebruik ipv de SHO als buffer.

De SHO is een volume booster, als je hem voor de overdrive zet, versterkt hij dus het ingangssignaal, het zelfde doet een gainknop op je versterker of overdrive pedaal. Als je hem erna zet verstekerkt hij het overstuurde signaal en gaat het harder weer je versterker in, als deze clean staat ingesteld heb je tot op zekere hoogte een volume boost.

bloodgulge2
7 juni 2009, 12:42
Even bumpen,
Wat is nu eigenlijk ook al weer het verschil tussen de twee hard on versies?
is er een verschil in klank?

ponq
7 juni 2009, 13:26
De 1 diode (zener diode) of 2 diode versie zijn allebei origineel. Zvex heeft dit in de loop der tijd zelf aangepast. Net als de 1M en 10M versie, meen ik.

De diodes hebben als doel de mosfet te beschermen. Of je dat nu met 2 diodes of 1 zenerdiode doet maakt niet uit.

that's all. 10M versie kan wat meer hoog hebben.

maar ik denk dat je in 99% van de gevallen geen verschil zult horen.

bloodgulge2
7 juni 2009, 19:23
Ok bedankt. Dan ga ik voor de oude versie

Negative K3 fan
7 juni 2009, 20:35
de voorschakelweerstandjes kies ik zelf het liefst vrij hoog want ik haat verblindende LEDs en het is ook goed voor je batterij.

Wat betreft de SHO; ik raad je met klem aan er een ontstoringsfilter bij in te bouwen. Een 100 ohm weerstand en 100uF elco die de voeding ontstoort. Zoals hij nu is kan de SHO problemen geven als je hem samen met andere pedalen aan 1 adapter hangt. Luiheid van Zachary om die niet al gewoon in het circuit op te nemen.

bloodgulge2
7 juni 2009, 22:30
Ja die weerstandjes bekijk ik wel eens led per led...
enne, heb nog niet gehoord van zo'n ontstoringsfilter of problemen bij de sho ermee. En waar moet die dan komen? gewoon na elkaar in de keten van de voeding vlak na de 9v jack?

Valoosj
8 juni 2009, 00:49
Bij mij hangen die weerstand en elco er ook niet aan, en nooit last mee hoor.
Soit, om op de vraag te antwoorden: aan de stroomjack zet je in serie een 100ohm weerstand (na de weerstand dus pas aftakken naar je circuit en led) en op de stroomjack zelf hang je een elco van + naar - (in parallel dus).

bloodgulge2
9 juni 2009, 20:39
In that case I won't bother
als ik er last mee heb is het niet alsof het ineens gaat ontploffen,
dan hang ik er later dat wel bij aan.

Negative K3 fan
9 juni 2009, 22:57
Ik kreeg zelf problemen door een digitale delay die de 9V ontzettend zat te vervuilen. Maar het is ook weinig moeite om het later alsnog toe te voegen.

AvU
10 juni 2009, 20:22
OFTOPIC:

Bloodgulge 2: ik zie de foudt :seriousf:afrondt

bloodgulge2
11 juni 2009, 21:58
hehe krijg ik de laatste tijd nogal wat reacties op ^^ :)

Valoosj
11 juni 2009, 22:12
Zo moeilijk is die toch niet:dontgeti: