PDA

View Full Version : vraag over schakelaar



Stormbringer
24 oktober 2007, 20:30
hallo.

Eerst even de situatie: het is de bedoeling om 2 humbuckers in te bouwen en vervolgens (uiteraard) te gebruiken.

Mijn gedachtengang (geen idee of het klopt maar dat hoor ik wel neem ik aan):Een humbucker zou je kunnen zien als 2 aan mekaar gemaakte single coils.

Gesteld dat mijn gedachtengang klopt...(vraag 1): is het dan mogelijk om als volgt te kunnen schakelen tussen beide humbuckers:

1)humbucker neck
2)humbucker brug
3)beide tegelijk
4)linker coil humbucker neck + linker coil humbucker brug
5)rechter coil humbucker neck + rechter coil humbucker brug
6)linker coil humbucker neck + rechter coil humbucker brug
7)rechter coil humbucker neck + linker coil humbucker brug

(of kan dit uberhaupt niet? of heeft het te veel nadelen in welk opzicht dan ook?)

En als het wel kan...wat voor schakelaar moet ik daarvoor hebben?

Groet,Stormbringer

Arts
24 oktober 2007, 20:32
waar zou je dat willeN??
zet hem gewoon in het midden ;)

pasqual
24 oktober 2007, 21:12
in principe is alles mogelijk. je zou met een super 5-way switch kunnen werken. dan zou je zelfs nog een single tussen de humbuckers kunnen zetten.
dan kun je de schakelingen zo maken dat je met de switch ook auto-split hebt. dat ziet er als volgt uit: stand 1 : humb. brug vol
2 : humb. brug gesplit en single
3 : alleen single
4 : single + humb. hals gesplit
5 : humb. hals vol.

schema's kun je uitprinten via website van seymour-duncan. wil je de humbuckers ook nog eens gesplit hebben zonder de single erbij zou je de switch in stand 1 of 5 moeten zetten i.c.m. nog een aparte schakelaar maar daar ben ik nog geen schema van tegen gekomen wat dit alles omvat. het zal best wel moeten kunnen werken maar dat wordt heel wat soldeerwerk. succes in ieder geval!!
b.t.w.: stormbringer in stormbringer de band in het zuiden des lands?

groeten Pasqual.

Stormbringer
24 oktober 2007, 21:44
Hoi Pasqual,

Ik ben wel uit het zuiden des lands (Geleen) maar ik speel niet in een band.

Anyway,ik ga maar es naar de website van Seymour Duncan, kijken of ik iets vind wat me iets lijkt.

Dank tot zo ver.

Oh...een super 5-way switch...das dus iets anders dan een "gewone" 5 way?

Stormbringer
24 oktober 2007, 21:54
Ik heb inmiddels een mooi schema gevonden bij Seymour Duncan...dus bedankt voor die tip in elk geval.
Als het kan graag nog antwoord op de vraag over de super 5 way schakelaar en dan weet ik wat ik weten wil :D

Thanks!

superfly
24 oktober 2007, 23:42
Google op super 5 way en je komt uit bij......., jawel stewmac, voor al uw vragen.
http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Switches_and_knobs/1/Super_Switch/Instructions/I-3200.html

Stormbringer
25 oktober 2007, 00:21
Hartelijk dank!

pasqual
25 oktober 2007, 21:31
een super 5 way switch heeft 3 keer zoveel schakelingen ( aansluitingen ) als een gewone. dus ook een keur aan mogelijke schakelingen wat je elementen betreft. een gewone heeft er 8 en een super heeft er 24, waarvan er 4 massa aansluitingen zijn die afhankelijk van de stand van de switch ook weer een ander contact punt doorverbinden. zonder een schema kom je er in ieder geval niet uit hoe deze aan te sluiten. ik ga zo'n switch in mijn volgende zelfbouw gebruiken op de manier zoals ik je in mijn eerste bericht heb beschreven. ( dus h-s-h met auto-split en misschien nog een aan/uit schakelaar erbij om ook de humb. single te schakelen ) ik moet alleen nog uitvogelen hoe!!
trouwens, ik zat verkeerd: het is niet stormbringer maar stormrider wat ik bedoel, een coverband met hoofdzakelijk jaren 80 en 90 hardrock/metal.

groeten Pasqual.