PDA

View Full Version : van E naar C# tuning, welke gevolgen?



josh
24 oktober 2007, 11:56
ik wil graag mijn gitaar die nu in standaard E tuning staat (0.10 setje) voor vast omzetten naar C# tuning. Dus alle snaren 3 stappen omlaag. Is het dan aan te raden om 0.11 snaren te gaan gebruiken, of moet het al 0.12 zijn?

Ik wil graag nog een fatsoenlijke spanning hebben op de snaren zoals ik het nu ook gewend ben. Moet ik dan ook nog iets laten afstellen door de gitaarboer ivm deze dikke snaren/C# tuning voor lange tijd, gitaar is een gibson LP.? En welke gitaarzaak doet dit op zeer korte termijn in omstreek Utrecht en gaat hier relaxed mee om?

Nielsje
24 oktober 2007, 12:01
ik zou wel dikke snaren gebruiken, wil je het nog een beetje bespeelbaar willen houden.

Dan moet je echter wel je topkam gaan bijvijlen, anders lopen je snaren veel te stroef. Mijn ervaring is dat het voor geen kont klinkt, je kan beter een bariton gitaar gaan proberen voor dit soort doeleinden.

Waarschijnlijk moet je je halspen ook (laten) verstellen..

elke gitaarboer wil dit wel voor je doen hoor.

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:04
als je een goedkopen plank heb heeft dat als gevolg een kromme hals!;)
maar als je plank goed is dan......:

beetje dikkere snaren erop, atlhans.. ik speel ook met mn 010 in dropped C, het is maar wat je lekker vind.. zelf kiezen dus;)
als je het echt dan nog kloten vind spelen laat je hem gewoon even opnieuw afstellen.

DaveItUp
24 oktober 2007, 12:11
Mijn ervaring is dat het voor geen kont klinkt, je kan beter een bariton gitaar gaan proberen voor dit soort doeleinden.

Waarschijnlijk moet je je halspen ook (laten) verstellen..

.

Dan heb je toch iets niet goed gedaan. Kan prima en klinkt gewoon goed.

Halsspen hoeft natuurlijk niet als je een vergelijkbare spanning hebt in C# met dikkere snaren als E met een setje 0.10.

FruscianteFan
24 oktober 2007, 12:13
Mijn ervaring is juist dat het prima gaat, mits je zwaardere snaren gebruikt. Maar Andrew Craighan van My Drying Bride speelt op .010 snaren in C# stemming (vaak zelfs op een Les Paul, dus met kortere mensuur), dus het kan best.

josh
24 oktober 2007, 12:13
nou de kwestie is dat de nrs in mn bandje op dit moment in E geschreven zijn, met de dikke E naar D gestemd. Dat is iets te hoog voor mn stem. We hebben vervolgens alles om te testen in D gezet en de lage D naar C gestemd maar dat was weer te laag. Toen dacht ik van, laat ik op mn gitaar alles in C# tunen, dan heb ik tenminste ook een standaard tuning ipv dropped maar dan lees ik door de bovenste poster dat je je gitaar moet laten afstellen voor de lange termijn.

Als ik nu alles in D# zet op mn gitaar en de lage D# naar C# tune, dan heb ik wel die Dropped tuning maar ja, misschien minder problemen qua afstellen?

FruscianteFan
24 oktober 2007, 12:15
Probeer het uit. Als de snaren aanlopen, leg je er gewoon dikkere snaren op. Niet moeilijk doen, een beetje experimenteren kan geen kwaad :)

iwamoto
24 oktober 2007, 12:17
je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je toon 3 stappen lager word... :D

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:20
nou de kwestie is dat de nrs in mn bandje op dit moment in E geschreven zijn, met de dikke E naar D gestemd. Dat is iets te hoog voor mn stem. We hebben vervolgens alles om te testen in D gezet en de lage D naar C gestemd maar dat was weer te laag. Toen dacht ik van, laat ik op mn gitaar alles in C# tunen, dan heb ik tenminste ook een standaard tuning ipv dropped maar dan lees ik door de bovenste poster dat je je gitaar moet laten afstellen voor de lange termijn.

Als ik nu alles in D# zet op mn gitaar en de lage D# naar C# tune, dan heb ik wel die Dropped tuning maar ja, misschien minder problemen qua afstellen?

hoe zing jij dan? je kunt ook heel andere hoogtes pakken.. als ik een A speel kan ik de A een octaaf hoger, lager zingen, je kunt er zelfs tussenin gaan zitten. Tenzij je ala kurt cobain zing natuurlijk;)
zelf zing ik ook, er zijn zat mensen die dropped C spelen en nog te hoog voor mij zingen.
normaliter zou je dus niks hoeven te droppen hoor..

Nielsje
24 oktober 2007, 12:22
Dan heb je toch iets niet goed gedaan. Kan prima en klinkt gewoon goed.

Halsspen hoeft natuurlijk niet als je een vergelijkbare spanning hebt in C# met dikkere snaren als E met een setje 0.10.

Oh het klonk ook wel 'goed' hoor, maar ik vind het verder niets waard. Beetje open akoorden spelen in C# vind ik gewoon niet mooi, maar het ligt natuurlijk ook aan de muziekstijl :)

josh
24 oktober 2007, 12:28
hoe zing jij dan? je kunt ook heel andere hoogtes pakken.. als ik een A speel kan ik de A een octaaf hoger, lager zingen, je kunt er zelfs tussenin gaan zitten. Tenzij je ala kurt cobain zing natuurlijk;)
zelf zing ik ook, er zijn zat mensen die dropped C spelen en nog te hoog voor mij zingen.
normaliter zou je dus niks hoeven te droppen hoor..

nou ja, de riffs zijn er al en die vind ik goed. het lijkt me op dit moment makkelijker om de tuning vd gitaar aan te passen zodat deze goed samengaat met mn zang dan de riff op een andere manier te gaan spelen op de gitaar op andere posities, mn zang heeft maar een beperkte range. dat is zo ongeveer mijn idee over dit gegeven. is dit begrijpend? :p

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:32
nou ja, de riffs zijn er al en die vind ik goed. het lijkt me op dit moment makkelijker om de tuning vd gitaar aan te passen zodat deze goed samengaat met mn zang dan de riff op een andere manier te gaan spelen op de gitaar op andere posities, mn zang heeft maar een beperkte range. dat is zo ongeveer mijn idee over dit gegeven. is dit begrijpend? :p

ja ik begrijp het mits je de zang al helemaal in je hoofd hebt zitten en geen manier ziet om een andere zanglijn te nemen.

tuurlijk is je stem beperkt, maar zoals ik al zei; op elk riffje is wel een zanglijn te vinden;)

Nellyrocks
24 oktober 2007, 13:00
ja ik begrijp het mits je de zang al helemaal in je hoofd hebt zitten en geen manier ziet om een andere zanglijn te nemen.

tuurlijk is je stem beperkt, maar zoals ik al zei; op elk riffje is wel een zanglijn te vinden;)

Dat is wel een hele gitaristenmanier van denken. Misschien staat de zanglijn wel vast en is die heel bepalend of ontzettend geniaal.

Ik zou eerder zeggen. Zoek het niet altijd in de laagte maar probeer meerdere liggingen cq omkeringen om je zanglijn te ondersteunen. Vaak zal je merken dat dat in het geheel veel beter klinkt, niet minder hard of stevig en vheel meer in balans. De bas pakt toch alles dat laag is.

tabmaniac
24 oktober 2007, 13:04
Dat is wel een hele gitaristenmanier van denken. Misschien staat de zanglijn wel vast en is die heel bepalend of ontzettend geniaal.

maar dat zeg ik toch..
als je de zanglijn in je hoofd hebt zitten en je vindt hem zelf geniaal dan zal er bijna geen enkele manier ontstaan waardoor jij een andere zanglijn zou kunnen vinden, uitzonderingen daargelaten, maar meestal is dit niet het geval.

Nellyrocks
24 oktober 2007, 13:09
maar dat zeg ik toch..
als je de zanglijn in je hoofd hebt zitten en je vindt hem zelf geniaal dan zal er bijna geen enkele manier ontstaan waardoor jij een andere zanglijn zou kunnen vinden, uitzonderingen daargelaten, maar meestal is dit niet het geval.


Maar dat is niet mijn punt. wat ik bedoel ik dat veel gitaristen alleen uitgaan van hun laagste snaar terwijl er heel veel snaren en nog meer vakjes op een hals te vinden zijn. Beperk je zelf niet.

tabmaniac
24 oktober 2007, 13:13
ja daarom, je hebt gelijk, maar meestal zijn het wel de baslijnen waar je basis ligt en niet de overige snaren. Dat bedoel ik ook met een octaaf hoger, lager of er juist tussen in zitten. Er zijn ZOO VEEL manieren.

jimihattricks
24 oktober 2007, 13:40
ontopic: ja het kan zeker, maar ik raad je aan MINSTENS een 012 setje te nemen, maakt het wat makkelijker om de boel strak te houden..

je halspen moet je wellicht minimaal verstellen, je brugzadels sowieso (intonatie), en je topkam invijlen kan en is ook wel aan te raden, maar probeer de sleuven eerst eens op te vullen / in te kleuren met potlood, dan glijdt het al wat makkelijker..

bedenkt je ook of je een om- of onomwonden 'G'-snaar wil houden ivm bends e.d. - 012 setjes komen vaak standaard met een omwonden G namelijk..

josh
24 oktober 2007, 16:29
Bedankt allemaal voor jullie reacties, maar de antwoorden van Nellyrocks ga ik toch wat meer ten harte nemen: Niet meteen alles de laagte in maar samenspel creeren met de basgitaar.

Ik ga het vanavond eens proberen met een gitaar die in D# gestemd staat en de lage D# drop ik naar C#. Dan heb ik hopelijk een beetje het beste van allebei. 0.10 setje moet genoeg zijn.

barno
24 oktober 2007, 17:47
heb ook enkele jaren gespeeld met gitaar in D gestemd (standard tuning) ook omdat dit me qua zang beter uitkwam. Wel zware snaren (0.13). Doe het nu niet meer omdat het uiteraard perfect mogelijk is om in E tuning ook nummers in D te spelen... De gitaar is ook niet meer juist te intoneren, zelfs met verstellen van de zadels. Bariton heeft een langere hals for a reason ...

SRV (en ook Hendrix wel eens) speelde vaak in D kruis, maar ook met 0.13 of 0.14. maar niet voor zangtechnische redenen, wel voor een vettere zwaardere toon op de losse bassnaar,dacht ik althans

Robin.ke
25 oktober 2007, 00:46
Ik had zelf 1 gitaar in drop B staan met 013-056 snaren. Actie was acceptabel laag, maar heb ze toch weer vervangen door dunnere (012-052). Ze speelden me te zwaar af en bovendien vind ik dunnere snaren in een lage stemming beter klinken. Nu heb ik met een iets hogere actie nauwelijks fretbuzz.
Dunner kan dus zeker wel i.c.m. een hogere actie. Halspen moest bij mij overigens wel bijgesteld worden.