PDA

View Full Version : Nieuwe Strat verbeteren



RonWestle
24 oktober 2007, 11:31
Dag allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe USA Stratocaster aangeschaft en ben
ontevreden over een aantal dingen.

- Bij het opdrukken van de snaren hoor ik steeds de snaren verspringen in de kop onder de snaar geleider van B en E, maar ook bij de G-snaar hoor ik dat vaak. Hoe kan ik dit irritante verpringen oplossen? Zijn er betere snaar geleiders, moet ik er soms betere mechanieken op zetten?

- Zijn er betere tremolo's te adviseren? De huidge ontsemd te veel naar mijn zin.

- Is aftelling van de hals zelf te doen of raden jullie dat af? Bij een afstelling met een lage actie lopen de snaren bovenin de hals aan op de frets, dit moet beter kunnen lijkt mij.

Ja, ja, het leven is moeilijk voor een gitarist die van Gibson naar Fender is overgestapt.... :satisfie:

Groet,
Ron

tabmaniac
24 oktober 2007, 11:35
Dag allemaal,

Ik heb recentelijk een nieuwe USA Stratocaster aangeschaft en ben
ontevreden over een aantal dingen.

- Bij het opdrukken van de snaren hoor ik steeds de snaren verspringen in de kop onder de snaar geleider van B en E, maar ook bij de G-snaar hoor ik dat vaak. Hoe kan ik dit irritante verpringen oplossen? Zijn er betere snaar geleiders, moet ik er soms betere mechanieken op zetten?

- Zijn er betere tremolo's te adviseren? De huidge ontsemd te veel naar mijn zin.

- Is aftelling van de hals zelf te doen of raden jullie dat af? Bij een afstelling met een lage actie lopen de snaren bovenin de hals aan op de frets, dit moet beter kunnen lijkt mij.

Ja, ja, het leven is moeilijk voor een gitarist die van Gibson naar Fender is overgestapt.... :satisfie:

Groet,
Ron

misschien de topkam bijvijlen?:)
ligt het ontstemmen niet aan de mechanieken? kijk daarna, als dat het geval is even vast draaien.
afstellen KAN zelf, maar ik zou het even bij de gitaarboer laten doen.

Nielsje
24 oktober 2007, 11:42
Welkom!

Nou ja, over het algemeen onstemmen tremolo's niet hoor :satisfie:

Je kan inderdaad je topkam een beetje uitvijlen, of eentje (laten) installeren van graphtech, ben je denk ik van een hoop problemen af.
De standaard mechanieken die erbij komen zijn goed genoeg, maar er zijn altijd betere, zoals locking mechanieken van sperzel.

Misschien moet je een extra veer in je trem holte zetten, of ze wat strakker aandraaien, zodat het geheel wat beter blijft zitten.

Je hebt een nieuwe strat? dus ook een 2-punts trem? Dan schijnt de hipshot trem erg goed te zijn, er zijn hier wel enkele mensen met echt veel trem ervaring.

Gebruik anders even de zoekfunctie, geheid vind je de info die je zoekt!

RonWestle
24 oktober 2007, 11:42
misschien de topkam bijvijlen?:)
ligt het ontstemmen niet aan de mechanieken? kijk daarna, als dat het geval is even vast draaien.
afstellen KAN zelf, maar ik zou het even bij de gitaarboer laten doen.

De topkam is al bijgeveild, de mechanieken lijken me in orde.
Ik heb wel zitten denken aan die Locker mechanieken. Zijn die beter of alleen sneller voor het verwisselen van snaren?

Ik zal wellicht moeten wennen aan een gitaar met tremolo, die onstemmen zowiezo sneller lijkt me.

Gr. Ron

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:46
Het verspringen in de kop duidt toch op een probleem met de topkam. En ook het ontstemmen kan daardoor komen.

Nielsje
24 oktober 2007, 11:49
Voordat je 80 euri uitgeeft aan nieuwe stemmechanieken:

kijk ff naar het topic van medeforum lid Piezo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) Als je je snaren op deze manier er op zet, heb je geen locking mechanieken nodig, alhoewel die nog steeds handiger zijn.

Verspringende snaren is bijna altijd een gevolg van een topkam die niet in orde is. Welke snaardikte speel je?

Mitch
24 oktober 2007, 11:49
Dat lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijke; verspringen bij benden en ontstemmen bij tremolo gebruik duidt op een stroeve topkam.

tabmaniac
24 oktober 2007, 11:53
Dat lijkt me inderdaad het meest waarschijnlijke; verspringen bij benden en ontstemmen bij tremolo gebruik duidt op een stroeve topkam.

ligt het onstemmen door gebruik van de tremolo ook aan de topkam dan?:)

zo ja, weer wat geleerd!:)

G.G.
24 oktober 2007, 11:54
ligt het onstemmen door gebruik van de tremolo ook aan de topkam dan?:)

zo ja, weer wat geleerd!:)

ja, snaren worden langer of korter,m verplaatsen zich door de topkam en blijven haken bij een slecht afgewerkte topkam.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:55
ligt het onstemmen door gebruik van de tremolo ook aan de topkam dan?:)

zo ja, weer wat geleerd!:)
Ja, want je rekt je snaren over de volle lengte op, dus totaan je stemmechanieken. Dan moet hij dus soepel door je topkam kunnen lopen. Doet die dat niet, blijft ie hangen en is ie ontstemd.

tabmaniac
24 oktober 2007, 11:57
ja klinkt nog behoorlijk logisch ook!
dankje;)

RonWestle
24 oktober 2007, 11:59
Voordat je 80 euri uitgeeft aan nieuwe stemmechanieken:

kijk ff naar het topic van medeforum lid Piezo (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773) Als je je snaren op deze manier er op zet, heb je geen locking mechanieken nodig, alhoewel die nog steeds handiger zijn.

Verspringende snaren is bijna altijd een gevolg van een topkam die niet in orde is. Welke snaardikte speel je?

Het hoge verspringende geluid lijkt met name afkomstig te zijn van de snaargeleider van hoge B en E. Ik speel met 0.10. Er zaten van de fabriek uit 0.09 snaren op.

Het valt mij toch erg tegen dat een nieuwe gitaar van en merk als Fender zo uit de fabriek komt. Toch een treurige zaak...

Weet er iemand een goede gitaar afstemmer in de omgeving van Utrecht? Iemand die ook onderdelen zoals een graph tech kam kan leveren?

Gr. Ron

Nielsje
24 oktober 2007, 12:04
Je hebt een nieuwe strat he? dus van die 'staafjes snaar geleiders' niet de butterfly's? Lijkt me sterk dat ie het geluid produceren.

Het trouwens altijd de snaar die het geluid maakt, omdat die ergens tussen weg schiet.

graphtech topkammen:

www.tonefactory.nl
www.guitarsupplies.nl

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:05
Utrecht heeft toch ook een feedback..?
of tenminste, volgens mij was dat een feedback waar ik laatst was..

maar iig, de feedback kan zogoed als alles leveren, als ze het niet hebben bestellen ze het voor je:)

heinz3110
24 oktober 2007, 12:07
En roller string trees.Ook bij tonefactory. Heb je samen met een graphtech alles wel gedekt, denk ik zo.


EDIT: tenzij die er al op zitten :sssh:

RonWestle
24 oktober 2007, 12:09
Je hebt een nieuwe strat he? dus van die 'staafjes snaar geleiders' niet de butterfly's? Lijkt me sterk dat ie het geluid produceren.

Het trouwens altijd de snaar die het geluid maakt, omdat die ergens tussen weg schiet.

graphtech topkammen:

www.tonefactory.nl
www.guitarsupplies.nl

Het zijn inderdaad van die staafjes. Als je daar in de buurt op een snaar drukt dan hoor je datzelfde verspringende geluid. En uiteraard wordt het geluid door de snaren veroorzaakt.
Dank voor de linkjes.

RonWestle
24 oktober 2007, 12:10
Utrecht heeft toch ook een feedback..?
of tenminste, volgens mij was dat een feedback waar ik laatst was..

maar iig, de feedback kan zogoed als alles leveren, als ze het niet hebben bestellen ze het voor je:)

Feedback is toch een dozenschuiver....? Tenminste niet echt een gitaren winkel... Ik zoek een liefhebber geen commerciele winkel.

tabmaniac
24 oktober 2007, 12:11
Feedback is toch een dozenschuiver....? Tenminste niet echt een gitaren winkel... Ik zoek een liefhebber geen commerciele winkel.

tsja ok.. nou ehm, ja

Ash ketchum
24 oktober 2007, 12:14
Robberst Guitars in Hilversum, 20 min met de trein vanaf Utrecht. Dat is een bouwer en heeft heel veel spulletjes op voorraad.

Stratman70
24 oktober 2007, 14:19
Schroef anders eens die snaargeleiders eraf, al denk ik, zoals eerder werd gezegd, dat het aan de topkam ligt. Beetje grafietpoeder in de sleufjes van de topkam gooien, al is dat niet de ultieme oplossing, omdat dit maar tijdelijk werkt.

En wat die hals en actie betreft: bedenk vooral dat een Fender met standaard hals, nooit zo vlug speelt als een Gibson met vlakkere radius.

Vonk
24 oktober 2007, 14:53
Robberst Guitars in Hilversum, 20 min met de trein vanaf Utrecht. Dat is een bouwer en heeft heel veel spulletjes op voorraad.

Heb je een beetje ervaring met die zaak? Is een afstelbeurt het geld waard?

Highroller
24 oktober 2007, 15:17
Piet Visser in Egmond aan Zee (vlakbij Alkmaar) is een goede gitaarbouwer met knappe prijzen. Hij geeft ook eerlijk advies zonder je direct een poot uit te draaien.

Ash ketchum
24 oktober 2007, 19:12
Heb je een beetje ervaring met die zaak? Is een afstelbeurt het geld waard?
Ik heb alleen maar ervaring met hun kennis van spullen en die is van uitstekend niveau. En aangezien het een bouwer is lijken ze mij kundig genoeg om een gitaar af te stellen. Overigens laat ik mijn gitaren niet afstellen, ik doe het liever zelf. Ik vindt het een beetje zonde van mijn geld om iemand anders mijn manier van spelen te bepalen door hun afstelling.