PDA

View Full Version : Welke greenback



Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:01
Ik kom er niet uit, zelfs niet met de zoekfunctie.

Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de verschillende greenbacks. G12M 25W, G12M 20W en de G12H 30W

Die laatste is wat zwaarder geloof ik maar ik zou heel blij zijn als een aantal mensen hun ervaringen met verschillende speakers of hun deskundigheid met mij zouden willen delen. Het is nou niet zo dat je even een muziekwinkel in kan lopen om die verschillende speakers te proberen. Niet in Haarlem althans.


Ik hou van jullie.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:06
De laatste is geen Greenback, maar wel een hele mooie speaker. Ik heb ze ook. Erg mooie klank. Omschrijving ga ik je niet geven, want daarvoor heb ik veel te weinig ervaring. Ze zijn mooi helder en IMO goed in balans, maar dat is alles wat ik erover kan vertellen. :)

Greenbacks schijnen meer mids te geven, dacht ik.

bass blom
24 oktober 2007, 11:06
homo :D

toevallig zit ik ook net te loeren, volgens mij is de 25 watt de meest gangbare/gebruikte.
gister een vintage modern 100 watt met 4 25 watters gezien, binnenkort in die winkel op een avond uitgebreid aan den tand voelen :chicken:

homo was niet voor KW bedoeld maar dat snappen we vast wel ;)

Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:10
De laatste is geen Greenback,

Hij is wel groen van achteren dacht ik.

Kim Wilson
24 oktober 2007, 11:13
Of grijs, of zwart... De G12M staan bekend als de Greenback, de G12H is echt een andere speaker.

bass blom
24 oktober 2007, 11:13
je doet V30's weg die vind je niet lekker dus?
op welke amp?

Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:18
Die zijn 16 Ohm en passen daarom niet in mijn voxje. Daar zitten nu van die Warffdales in.
Ik heb hem geprobeert op een 2x12 met V30 en een 2x12 met greenbacks 25W en dat laatste was echt heel lekker. Blue alnico centen heb ik niet helaas.

V30 vond ik te veel "phoee" en niet genoeg "gareng".

Mitch
24 oktober 2007, 11:22
Nou, geen greenback....kontje is best groen hoor, van een H :D
Met greenbacks worden met name de M's bedoeld, maar er zijn er plenty die ook de H's onder de grenbacks scharen. Puur op uiterlijk hebben ze groot gelijk, maar het zijn behoorlijk andere speakers.

M20: de 'oer' versie. De echte ouwetjes zijn inmiddels behoorlijk ingespeeld en hebben dus inmiddels een aardig bekkie compressie, minder laag en hoog, maar een mid om van te smullen.
Later is de M25 gekomen, zodat je met een kwartejte netjes op 100W uitkomt. Er zijn veel mensen die de huidige productie versie daar niet meer zo tof van vinden. De psychologische factor dat ze uit China komen speelt natuurlijk mee, maar feit is dat de klankeigenschappen ook wat anders zijn. Het laag blubbert wat of is niet zo duidelijk en het tophoog is niet altijd even twinkelend.
Voor de smulpapen heeft Celestion de Heritage serie uitgebracht, zo zuiver mogelijke reproducties van de originelen. Worden in Engeland gemaakt, dus psychologisch weer een enorm voordeel ;) Anyway, die hebben absoluut dat soepele mid en twinkelend hoog maar klinken doorgaans nog lang niet zo compressed als echte ouwe. Logisch, ze zijn een stuk nieuwer.

De H30 heeft een zwaarde magneet en heeft een duidleijk andere voicing. Meer en duidelijker laag, een wat minder sterk geprononceerd mid maar zeker niet scooped, en het tophoog ligt net in een ander frequentie gebied dan bij de M's. Een andere twinkel, zal ik maar zeggen. Deze zijn er in een aantal smaken: een resonantie freq. van 75 of 55Hz. Respectievelijk bedoeld voor gitaar en bas, maar de 55Hz versie werd steeds populairder bij gitaristen vanwege zijn mooie, diepe laag.
Verder gaat hier ook weer het verhaal op "Modern in China geproduceerd, Heritage in Engeland met een zo goed mogelijke reproductie van het origineel".
Daarnaast heb je nog de Anniversary lijn van een paar jaar terug, die zouden ook iets beter moeten zijn dan de standaard H's, maar daar zijn de meningen erg over verdeeld.

Bottom line: M minder body, maar soepeler mid dan H. Het hangt een beetje van de band/muziek af wat beter door de mix prikt is mijn ervaring.

bass blom
24 oktober 2007, 11:27
ik ga nu 2 beamblockers bestellen voor de bovenste V30's van mijn el cheapo kast.
lekker offtopic :sneaky:

Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:27
Bottom line: M minder body, maar soepeler mid dan H. Het hangt een beetje van de band/muziek af wat beter door de mix prikt is mijn ervaring.

Muziek ligt er heel erg aan. Wat het beste betaalt he :)

Echt van eightees nichten muziek tot stevige roch en een grungecoverbadje. Moet dus wel redelijk allround zijn.

Mitch
24 oktober 2007, 11:33
ik ga nu 2 beamblockers bestellen voor de bovenste V30's van mijn el cheapo kast.
lekker offtopic :sneaky:
Ik begrijp nu wel je probleem met Frixy: jullie hebben allebei hetzelfde postgedrag, maar dan in andere subfora :D

Anyway Nelly, als het om een AC30CC gaat, zoals ik nu pas zie, dan zou je klassiek eignlijk moeten gaan voor M's. Die zijn er jarenlang door Vox ook ingezet. Geen idee hoe het klinkt met H's trouwens. Die combinatie heb ik nog nooit gehoord, maar ik vermoed dat het laag wel eens te prominent zou kunnen worden, waar de M's het mid juist mooi complementeren

Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:37
Die Frixy heeft een gemiddelde van 14, zoveel per dag. Das best veel idd.

Ik ben aan het azen op twee oude G12M's. Als ik die voor een leuk prijsje kan krijgen lijkt me dat een prima optie als ik het zo zie.

Tanx for now dudes

bass blom
24 oktober 2007, 11:38
Die Frixy heeft een gemiddelde van 14, zoveel per dag. Das best veel idd.

Ik ben aan het azen op twee oude G12M's. Als ik die voor een leuk prijsje kan krijgen lijkt me dat een prima optie als ik het zo zie.

Tanx for now dudes

voxje.. open back? ja dan klinken V30's niet zo lekker.

Mitch
24 oktober 2007, 11:43
Ja, nog even voor de duidelijkheid: je wil ze in je open back 2x12 combo gooien toch ? Heb je daar nog een closed back 2x12 cab bij of niet ?

Nellyrocks
24 oktober 2007, 11:51
Ja, nog even voor de duidelijkheid: je wil ze in je open back 2x12 combo gooien toch ? Heb je daar nog een closed back 2x12 cab bij of niet ?

Is wel de bedoeling ooit maar het verlanglijstje is lang. Why?

edit. Ik wil ze dus in mijn combo doen, ja.

Nellyrocks
24 oktober 2007, 13:34
Ja vraagje nog.

260 pleuri voor twee oude (hoe oud?) 20 watters.

redelijk?

Nielsje
24 oktober 2007, 13:44
Mjah.. denk het wel.

Zo vaak zie ik ze niet langskomen :)
misschien eerst ff proberen?

Negative K3 fan
24 oktober 2007, 14:18
mitch heeft het verhaal al redelijk duidelijk uitgelegd, ben zelf een die hard greenback fan in de vorm van de g12m 25 watters. Ik vind g12h30s persoonlijk niet lekker vanwege het hoog; minder bite en meer kras (IMO!), maar altijd nog beter dan V30s.

Mitch
24 oktober 2007, 16:47
Ja vraagje nog.

260 pleuri voor twee oude (hoe oud?) 20 watters.

redelijk?

Da's zeker niet onredelijk. Je moet ze wel echt eerst even testen, misschien vind je ;t wel niks, die ouwe bakkies. Voor dat geld heb je ook bijna Heritage M's hagelnieuw en da's ook (na enig inspelen) niet lelijk over een Vox hoor !

Mijn vraag over een extension cab was hierom: als je er al een closed back bij hebt of wil, haal je daar later ook plenty druk en laag uit en heb je dus niet meer dan M's nodig. Maar ja, nu ik er over nadenk: meer heb je toch niet nodig denk ik. De AC30 head met een closed back 2x12 met V30's vind ik weer verrassend goed klinken trouwens. Het blijft lastig...

Harm
24 oktober 2007, 16:51
SPAM-ON
ik heb nog een mooie 4X12 25w staan met zware kast (goed berekend...)
sorry voor de spam
/SPAM

Ik vind het geluid van de greenbacks lekker vol en strak. de 20 watters ken ik niet, wordt ik nu wel nieuwsgierig naar!

Dus nu lees ik ook dat een nieuwe serie greenbacks de oude serie geen eer aan doet... jammer is dat... Jaag je dus het karakteristiek mee weg van de echte greenback...

Altijd nieuwsgierig naar mee en anders!!!

Harm

Nellyrocks
24 oktober 2007, 18:07
Mijn vraag over een extension cab was hierom: als je er al een closed back bij hebt of wil, haal je daar later ook plenty druk en laag uit en heb je dus niet meer dan M's nodig. Maar ja, nu ik er over nadenk: meer heb je toch niet nodig denk ik. De AC30 head met een closed back 2x12 met V30's vind ik weer verrassend goed klinken trouwens. Het blijft lastig...

Ik heb een combo en daar moeten ze in. Voor een aanstaande 2x12 er onder zijn denk ik V30's wel weer een goede kandidaad maar dat zie ik dan wel weer. Ik vind zo'n cab als Tristan heeft ook wel heel schattig (te gek dus)

fransoos
24 oktober 2007, 18:18
als ik dit zo lees.... is het dan niet vreemd dat bogner in de 1x12 cab de G12H30 plaatst ?
Bognerheads hebben over het algemeen toch al aardig wat laag. :o

Nellyrocks
24 oktober 2007, 19:56
als ik dit zo lees.... is het dan niet vreemd dat bogner in de 1x12 cab de G12H30 plaatst ?
Bognerheads hebben over het algemeen toch al aardig wat laag. :o

Meer laag.

Les Paul R8
24 oktober 2007, 20:59
Een jaartje geleden heb ik van Ebay UK 3 Blackbacks gehaald. G12M met zwarte achterkant uit het Rola tijdperk (jaren 70). Koste me ongeveer 150 euro inclusief verzendkosten. Speakers waren in prima staat en ze klinken echt geweldig. Veel mid en lekkere compressie inderdaad.
2 ervan zitten in een 1965 cab (CMW modified) en de derde zit in mijn DSL201 combo. Met name de DSL is er geweldig op vooruit gegaan.

De anniversary's zitten een beetje tussen de Greenbacks en de V30's in. Ik heb ze in een 4x12 zitten en ben er erg tevreden over.

Mijn tip is dus: Ebay UK afspeuren.....

Nellyrocks
31 oktober 2007, 23:22
Ja sorry hoor.

Deze kan ik kopen voor 260 Euries. Is het verontrustend dat op die linker speaker de impedantie is weggekrast en er duidelijk 8 Ohm geschreven staat? Zijn ze echt? Zijn ze het waard? Strake koop ik twee cheep-ass speakers met groene stikkertjes achterop.

Ik heb geen reet verstand van speakers dus help me even.

http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/breenback1.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k108/nellyrocks/greenback2.jpg

Nogmaals tanx

drap
1 november 2007, 09:37
Een jaartje geleden heb ik van Ebay UK 3 Blackbacks gehaald. G12M met zwarte achterkant uit het Rola tijdperk (jaren 70). Koste me ongeveer 150 euro inclusief verzendkosten. Speakers waren in prima staat en ze klinken echt geweldig. Veel mid en lekkere compressie inderdaad.
2 ervan zitten in een 1965 cab (CMW modified) en de derde zit in mijn DSL201 combo. Met name de DSL is er geweldig op vooruit gegaan.

De anniversary's zitten een beetje tussen de Greenbacks en de V30's in. Ik heb ze in een 4x12 zitten en ben er erg tevreden over.

Mijn tip is dus: Ebay UK afspeuren.....

Of Marktplaats, of hier scherp opletten :) Ik krijg als het goed is twee stuks G12M's binnen deze week. Ik kan niet wachten tot ze in m'n cab zitten. Away met die irritant gescoopte G12T75's!!!

@Nelly: Voor dat bedrag zou ik het niet doen persoonlijk. Mij iets teveel risico. Ik vind ze ook wel allejezus duur eigenlijk.

Chris Winsemius
1 november 2007, 09:40
De M20s zijn er ook in 8 ohms uitvoeringen geweest (bijvoorbeeld gebruikt in de zgn. Bluesbreakers combo's na de alnico's van Celestion). Lekker warm/creamy geluid met toch nog voldoende hoog.

jerome
2 november 2007, 22:01
Die zijn 16 Ohm en passen daarom niet in mijn voxje. Daar zitten nu van die Warffdales in.
Ik heb hem geprobeert op een 2x12 met V30 en een 2x12 met greenbacks 25W en dat laatste was echt heel lekker. Blue alnico centen heb ik niet helaas.

V30 vond ik te veel "phoee" en niet genoeg "gareng".

Ga eens naar Ebay (duitsland) en type eens Vox Silver Alnico in;
Een oude Vox kast met 2 Celestion Silver Alnico's.
Dezelfde speaker als de Blue Alnico, alleen een fractie meer vermogen en iets strakker, maar wel dezelfde dynamiek!
Naar mijn smaak de lekkerst klinkende Celestions
Wie weet dat je die box voor een leuke prijs kan scoren...

Nellyrocks
13 november 2007, 20:08
Ik heb inmiddels de twee bovenstaande speakers binnen voor een hele nette prijs. Toch nog iets geleerd in dat callcenter. Meteen erin gezet wat nog een kloteklus was omdat ik het hele versterkerdeel en reverbtank eruit moest slopen omdat ik er anders niet bij kon. Weer in elkaar gezet, schroefjes over, uit elkaar, weer in elkaar, geen schroefjes over, aan een...

Sjieesss. wat een verschil met die wharfedales. Ik hoor ineens laag. Versterker lekker opengezet tot de buren begonnen te bonken en ik ben helemaal verliefd.
Ik snap nu ook wat jullie bedoelen met dat midcompressie en dat ze smeuïg klinken. Nou, dat doetie wel. Zonder dat het ten koste gaat van waar ik een Vox voor heb gekocht. Sterker nog, hij klinkt veel voxiger ofzo. Of iig naar wat ik daar voor een idee bij heb. Als ik m'n versterker meer opendraai merk ik dat het geluid dat er eerst uitkwam veel te neuzig en fuzzie was. Nu is dat echt een lekkere dikke chrunge zonder dat ie belletjes verliest. Ik heb ook het idee dat ie iets langer cleaner blijft.

Zondag een jazzsetje dus kan ik hem niet op z'n staart trappen maar maandag mag ie weer rocken. Ik kan niet wachten.

Toaster
13 november 2007, 23:13
He Nelly,

kijk je wel uit met die bijzondere speakers??

Ze kunnen niet meer dan 40 watt aan. (als je ze alle twee tegelijk gebruikt)En oudere speakers verlopen nog wel eens zodat ze zelfs nog minder aan kunnen.

p.s. je hebt pm

Nellyrocks
14 november 2007, 08:52
He Nelly,

kijk je wel uit met die bijzondere speakers??

Ze kunnen niet meer dan 40 watt aan. (als je ze alle twee tegelijk gebruikt)En oudere speakers verlopen nog wel eens zodat ze zelfs nog minder aan kunnen.

p.s. je hebt pm

Ze zitten in een ac30.

bass blom
14 november 2007, 09:01
heb je nog gemeten? over die 8 ohm..

Nellyrocks
14 november 2007, 10:56
heb je nog gemeten? over die 8 ohm..


Yep. is idd 8 Ohm.

Mitch
14 november 2007, 11:14
Ja, da's dus de reden dat je mij niet enthousiast zal horen over Wharfedales ;)
Enneeh...zie ik het nou goed en heb je Pre-Rola M20's ? Heel cool ! Gefeliciteerd !